Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 05.05.2013 klo 15:16

Saksalaiset pystykorvat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 12

Jadexia

Jadexia
Viestimäärä: 36

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Lauantaina, 27.07.2013 klo 11:02  
+
0
Miten porukka on saanut haukkumisen kuriin. Mun mitteli on ollut siedettävä kokoajan, enkä mielestäni mitenkään kitkenyt haukkua pois. Mutta voi v**** tota pentua se huutaa kokoajan, kaikkea, ilman syytä ja syyllä. Naapureiden korvia ei tarvii säästellä, mut omia pitäis.
Oon nyt koittanut olla huomioimatta koiraa kun räksyttää, mutta toi voi huutaa vaikka 10min putkeen, ilman syytä.
Mitteli -11
Grossi -13

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Lauantaina, 27.07.2013 klo 20:59  
+
0
Jadexia: Meillä parhaiten on toiminut huomiotta jättäminen, ja heti kun koira on hetken hiljaa, niin kehu ja palkka. Tosin lähinnä haukkumista oon joutunu lenkillä kouluttamaan pois, kotona sisällä on kyllä aina ollut ihan hiljainen.

Mun oma pentusunnitelma senkun jököttää paikallaan. Tarvisin jonkun sanomaan mulle mitä mä haluan ja mitä mun kannattaa tehdä! Vapaaehtoisia? :)

Muuten meiän kesä on kulunut treenien ja lenkkejen parissa. Vuikko sitten skabailtiin maajoukkuekarsinnoissa, joissa oli aivan huikeaa. Mulla on kyllä pätevä koira, olisi vaan ohjaajakin yhtä hyvä! Tokossa junnutaan paikallaan. Edistymistä voisi tapahtua jos Taika saisi uuden ohjaajan :D Mä haluaisin hirveesti tehdä myös jälkeä, hakua tai vepeä, mutta tuo nappula on niin... Pieni! :D Onko täällä yhtään jälkiharrastajaa, mejä tai pk?
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 28.07.2013 klo 22:44  
+
0

Jadexia kirjoitti:

Miten porukka on saanut haukkumisen kuriin. Mun mitteli on ollut siedettävä kokoajan, enkä mielestäni mitenkään kitkenyt haukkua pois. Mutta voi v**** tota pentua se huutaa kokoajan, kaikkea, ilman syytä ja syyllä. Naapureiden korvia ei tarvii säästellä, mut omia pitäis.
Oon nyt koittanut olla huomioimatta koiraa kun räksyttää, mutta toi voi huutaa vaikka 10min putkeen, ilman syytä.



Meillä tohon ilman syytä haukkumiseen on auttanut ihan huomioimattomuus, mutta jos löytää mielestään jotain haukkumisen arvoista eikä louskuta huvikseen niin siinä oon kyllä kokenu parhaaksi komentaa ihan kunnolla hiljaseksi. Huomiotta jättäminen ei oo auttanut silloin kun ei hauku saadakseen huomiota vaan esimerkiks jos on nähny jotain epäilyttävää tai kokenut tarpeelliseksi ilmottaa edessä kulkevasta koirasta lenkillä tjsp. Sisällä miun kleini on aina ollut hiljanen ovikellon jälkeistä haukkua lukuunottamatta, working on it... :roll:

ja muoks. Remy millasia pentusuunnitelmia sulla on, vai onko mitään käryä? :) Meinaatko pysyä pystiksissä ja millon oon hankkimassa penneä?
kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 28.07.2013 klo 22:47)

Rni

Rni
Viestimäärä: 183

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Maanantaina, 29.07.2013 klo 13:26  
+
0
Jadexia: Tsemppiä haukunkitkentään! Luna oli pentuaikoina ihan sietämätön mölytoosa, joka haukkua räkytti ollessaan a) epävarma b) innoissaan c) välillä ihan vain oman äänensä kuulemisen ilostakin. :ttou: Itse lähdin liikkeelle haukkumattomuusjuttujen kanssa ennakoinnista ja siitä, että menin ihan tarkoituksellisesti sellaisiin tilanteisiin, joiden tiesin kuumottavan koiraa, mutta yritin pitää etäisyyden haukkua aiheuttavaan ärsykkeeseen ja koiran kierrokset aina sopivassa suhteessa toisiinsa. Opin aika nopeasti näkemään Lunasta etukäteen ne tietyt varoitussignaalit, joiden jälkeen puhina alkoi, ja sen lisäksi harjaannuin pikkuhiljaa myös bongailemaan ympäristöstä niitä tiettyjä ärsykkeitä (rullaluistelijat meillä esimerkiksi) etukäteen jo ennen kuin koira oli niitä huomannut, jotta saatoin varautua. Opetin ennakoimalla ja etukäteen hiljaisuudesta ja katsekontaktista palkkaamalla pikkuhiljaa Lunan siihen, että vieras koira tarkoitti karkkia, ja nykyisin pystytäänkin ohittamaan ja kohtaamaan miltei mitä vain niin, että pienen tollotuksen jälkeen koira tulee kysymään kontaktissa minulta palkkaa hiljaisena. Agilitykentällä sitten palkeista karkaakin melkoista mötäkkää, mutta siellä saa vähän huutaakin :viheltel:

Jos haukku ehtii jo alkaa, käytän myös meillä muiden jo suosittelemaa huomioimattomuutta. Tehostin etenkin pentuaikana vielä viestiä niin, että mölyn alkaessa sipaisin koiran kiinni lähimpään puuhun/lyhtypylvääseen tai sisätiloissa lukitsin sen tylysti siihen huoneeseen, jossa se sattui olemaan ja poistuin paikalta kauemmas. Takaisin lompsin vasta sitten, kun koira malttoi olla hiljaa ja kohkaamatta (tämä ei toimi varmasti kaikilla, mutta hyvin voimakkaasti laumansa perään vongunneelle Lunalle kyllä).

Remy – pikkunaali oli kyllä mahdottoman pätevä maajoukkuekarsinnoissa, teidän menoa saa aina katsoa monttu ihastuksesta auki loksahtaen. :love: Vaan mitämitä, en tiennytkään, että ootte alkaneet tokoilemaan? Miten olen kokonaan mennyt tästä tiedosta ohi, enkä ole rasittavasti jo ehdotellut Tampereen posselle yhteistreenejä?
Keeshondtyttö "Luna"

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Tiistaina, 30.07.2013 klo 11:35  
+
0
kiova: Kun vaan tietäis! Viestiä on lähtenyt useemmallekin kasville, mutta rotuvaihtoehtoja on edelleen pari. Kyllä siellä grossikin itseään ehdottelee, mutta kyllä tämä taitaa nyt paimenen ottaa ellei ihmeitä tapahdu yhden tietyn pentueen suhteen... Pennunpalleroa toivottaisiin ensi vuoden alkupuolelle, johon kaikki katselemani pentueetkin sijoittuu! :)

Rni: Miten tämä tieto onkin voinut jäädä julkaisematta! Tämä kesä ollaan nyt aktiivisemmin toteltu, kuka enemmän kuka vähemmän... Voisin jopa sanoa koiran oppineen perusasennon! Kannatan ehdottomasti Tampereen tötterökorvien yhteistä treenaamattomuuspäivää, jossa pätevät Lunat ja Ukot opettavat Taikoja ja muita tokovalioiksi.
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13
(Viestiä on muokattu tiistaina, 30.07.2013 klo 11:35)

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Tiistaina, 30.07.2013 klo 12:43  
+
0
Remy, noniin! Mulla ois kanssa vähän (lue: paljon :cool:) pentusuunnitelmia ensvuodelle, ja paimen tulee myöskin tänne. :)

Väinö on muuten alkanut nyt oikein pätevästi harrastamaan agilityn alkeita, ja ai että myö tykätään! :aurinko: Koira on ihan superi siellä jo, meikä ihan kamala turisti mutta hauskaa on ja opitaan kokoajan lisää. Joku vois kyllä tulla piiskaamaan ohjeistamaan tokopuolta kuntoon... :viheltel:

Aksaileeko täällä muutkin pystikset kuin Remyn superagilitynaali miten aktiivisesti? :)
kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Tiistaina, 30.07.2013 klo 14:45  
+
0
Meillä haukutaan luvatta oikeastaan vaan vahtihaukkua ja sen kanssa mä oon vaan napakasti komentanut, ja jos komennus ei riitä, niin jäähy vessassa hiljentää haukun kyllä.

Kiova: me käydään tällä hetkellä semiaktiivisesti liitelemässä Ukon kanssa, pari kertaa viikkoon on ohjatut. Toisaalta superkiva laji kun näkee miten koira tykkää, mutta toisaalta maailman masentavin laji, kun on itse vaan niin totaalisen käsi.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Tiistaina, 30.07.2013 klo 20:07  
+
0
meillä luka haukkuu yleensä vain koirapuistossa, yrittäessään saada toista leikkiin. samoin jos tuo ei saa kilvan juoksussa toista kiinni, niin haukkuu. tosin en kyllä siinä vaiheessa kiellä haukkumista, kun ei sellaista ns turhaa mölyä pidä, kuten jotkut koirat. ja toki haukkuu, jos oikein yllyttämällä yllyttää. mutta hyvin hiljainen koira on loppujenlopuksi. ääntä ei lähde enää kun jää yksin, mikä on ihan äärettömän hyvä juttu!

meillä tosin tosi usein kotona tuo urisee äänille, mitä itse kuulee. en oikein tiedä miten tuota pitäisi kieltää, kun urina ja mörinä ei ole raivostuttavaa ja ei sitä kukaan muu kuule :mietiskel:
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Jadexia

Jadexia
Viestimäärä: 36

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Tiistaina, 30.07.2013 klo 20:14  
+
0
Meillä ei yksinollessa kuulu mitään ääntä, mutta pihalla ollessa räksytetään kaikki.

Remy, jos grosseja nähtävillä niin käy katsomassa. Ne kaikki huimat 4 (valkoista) mitä ehdin näkemään omaavat kohtuu paljon paimennusviettiä verrattuna muihin saksalaisiin. Jos jotain kisatykkiä hakee, siihen en osaa (vielä) sanoa tulisiko siitä mitään, vuoden päästä oon viisaampi :)
Mitteli -11
Grossi -13

Josu

Josu
Viestimäärä: 64

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.08.2013 klo 13:35  
+
0
vähän kesäkuvia mökiltä Hänen Korkeudestaan









Gini tykkäsi uimisesta :D. Ollaan pyöritty aika monissa näyttelyissä, ERI:ä on tullut, pari SA:ta myös. Nyt on SKKY:n erikoisnäyttely kaivarissa vielä ja sit en olekaan ilmoittanut muualle... Jos turkki kunnossa niin messariin! Ja rally-tokoa ollaan jatkettu serkun tokoryhmässä kaverien kesken jossa yksi toinenkin harjoittelee rally-tokoa.
Kotona:
Sileäkarvainen collie n. Muusa (s. 10.5.2014)
Kleinspitz n. Gini (s. 8.2.2012)
Yhteisomistuksessa (asuu isosiskolla):
Kleinspitz n. Ninni (s. 14.1.2012)
Sekarotuinen n. Luna (s. 2005)

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.08.2013 klo 19:21  
+
0
Kesämies viikonloppuna



kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.08.2013 klo 19:25)

Jadexia

Jadexia
Viestimäärä: 36

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Maanantaina, 19.08.2013 klo 12:09  
+
0
Onko jollain muulla jäänyt korvat "puolipystyiksi". Toi nyt on vasta puolivuotias, mutta yleensä noilla on korvat pystyssä viimeistään neljäkuisena, onko jollain noussut vasta lähempänä vuoden ikää? Ei viitsis turhaan helsingin näyttelyihin maksaa 200, kolmesta hylsystä :D
Mitteli -11
Grossi -13

hanie

hanie
Viestimäärä: 14

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Perjantaina, 23.08.2013 klo 11:33  
+
0
Heippa!

Täällä ilmoittautuu kohta pian melkein puolivuotias kleinipoika Seppo :)

Seppo on hirmu reipas, pienestä koostaan huolimatta. Ollaan käyty hämmästyttämässä ihmisiä sen reippaudella ja ihastutettu ties kuinka monta tähän rotuun :). Niin monen suusta on kuulunut, että "en oo koskaan kuullutkaan!" ja hetken katseltuaan miettinyt, että pitäisikö tuollainen ottaa omalle kaveriksi. Aivan mahtavan valloittava rotu siis kyseessä!

Oisin kyselly kokemuksia, että kun yleisen käsityksen mukaan koirien kasvu jatkuu aina vuoden ikäiseksi asti, niin onko tämä pätenyt teillä myös säkäkorkeuteen? Nimimerkillä "nipin napin kleinin mitoissa" :)

Meillä haukutaan tietynlaista vahtihaukkua. Tätä ei onneksi tapahdu sisällä, mutta parvekkeella kylläkin, siellä Sepolla onkin oma lemppari paikka missä tähystää. Sinne joutuu yleensä suurin osa leluistakin :D.
Muu haukku meneekin sitten siihen ulkona haukkumiseen "minä täällä! huomaatko minut!? tuletko rapsuttamaan? tuleeko tuo koira minun kanssa leikkimään?" Tästä haukusta on ollut mun todella vaikea miettiä, että pitäisikö se kokonaan yrittää pois kitkeä ja minkä verran yrittää ymmärtää, että Seppo on kuitenkin vielä pentu ja varsinkin muilta koirilta hakee huomiota näin. Mitä mielipiteitä löytyy? Onko muilla kokemusta tästä, ja onko kenties ikää karttuessa vähentynyt?

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Perjantaina, 23.08.2013 klo 12:32  
+
0
Ihana Seppo :love::love:
Meillä korkeuskasvu lakkasi joskus noin 8-9 kk ikäisenä muistaakseni, toki koira vantteroitui aika pitkään, oli varmaan melkein kaksi vuotiaaksi asti sellainen kuivan kesän heinä.
Mä kitkisin sitä haukkua ihan pennusta pitäen pois mahdollisimman paljon, ja huomiota voi hakea muilta koirilta muillakin keinoin kuin haukkumalla. Saksanpystiksillä saattaa helposti se haukku lähteä sit ihan lapasesta, kun sitä ei kitketä. Huom. saattaa, ei välttämättä. Omat koirat on ainakin sellaisia kiljukauloja, että niitä on pakko kieltää haukkumisesta tai mölyävät muuten tosi mielellään.

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 25.08.2013 klo 12:42  
+
0
Hyi miten ällöttävä Seppo! :love:

Väinö lopetti korkeuden kasvamisen varmaan joskus reilu puolivuotiaana, ja ei oo varmasti vieläkään aikuisen mitoissa jäntevyyden ja lihasten osalta. Ja ikää nyt siis puolisentoista vuotta. :)
kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 25.08.2013 klo 23:45  
+
0

päivä, jolloin luka tuli meille (n. 5,5kk)


luka paria päivää vaille 9kk (parempaa kuvaa ei löytynyt, pöh :<)

tänään ensimmäisissä mätsäreissä :hymy: pentuluokassa oli jaossa punaisia ja sinisiä nauhoja. saatiin sininen ja sinisten kehässä sitten tiputtiinkin ensimmäisen ryppään kanssa. mutta oli kyllä hurjan kiva päivä ja vähän harmittaa, kun toinen kives ei nyt tullutkaan :neutral: niin nätisti oli kehässä, ravasi ja korvapuustin voimalla seisoikin hyvin :nauru:

turkki on vaihtunut aikalailla kokonaan, enää ihan vähän on korvien takana pentukarvaa. hurja miten äkkiä siitä onkaan tullut jo niiiiin iso poika! ja varmaan aikalailla noihin korkeuksiin jää, ei ole juurikaan kasvanut enää. tai sitten en itse vain huomaa.
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

merz

merz
Viestimäärä: 20

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Perjantaina, 30.08.2013 klo 19:47  
+
0
Heipä hei!

Tässä ollaan ahkeraan etsiskelty meille sopivaa rotua ja ne on vaihtuneet useasti tähän mennessä. Yhdestä oltiin jo tosi varmoja, mutta sitten viimehetkillä päätettiin, ettei se kyllä käykään. Nyt ollaan mietitty näitä pieniä pystykorvia, lähinnä Kleinia ja Mitteliä.

Haluaisinkin kysyä teiltä tietäviltä, että paljonko nämä kaksi tarvitsevat liikuntaa? Kaikilla sivustoilla lukee vain, että "kleinit pärjää vähemmällä" ja "Mittelit tarvitsee paljon aktivointia", mutta eipä nuo sanat juuri itselleni kerro yhtään mitään. Joten jos saisi jotain tarkempia tietoja liikunnasta (lenkkien määrä ja kesto päivässä, muu liikunta viikon aikana?), ois ihan huippua. :) Ja tahtoisin nimenomaan tietää sen vähimmäismäärän, joka on ns. pakollista tarjota päivittäin, ja myöskin sitten teidän omia kertomuksia lenkkienne pituuksista ym. :)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.08.2013 klo 19:48)

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Perjantaina, 30.08.2013 klo 22:17  
+
0
^Ei varmaan ole olemassakaan mitään yhtä oikeaa vähimmäismäärää, jolla mitteli tai kleini pärjää. Mulla on kleini, ja siitä voin sanoa sen verran että se ei kyllä vähemmällä pärjää. :nauru: Se ihan selkeesti kaipaa ulkoilua ja muuta puuhailua/harrastuksia/temppuilua, ei ole mikään sohvaperuna vaan itseasiassa on aika ärsyttävä jos monena päivänä jättää pidemmät lenkit väliin. :D Tää on kyllä vielä nuori kaveri ja tunnen muutaman vähempäänkin tyytyvän tapauksen. :)

Meidän peruspäivän lenkit vois mennä vaikka niin, että aamulla sellanen vajaan puolen tunnin pissatus, sitten päivällä pidempi metsälenkki yleensä vapaana jonkun 1-2h (menee helposti kolmekin kun ite tykkään ulkoilla), ja illalla vielä sellanen vartin-puolentunnin pissatus. Ei tää oo mitään tuhonnut jos joskus jää vaikka kiireen/sairauden takia vähemmälle, on vaan sitten kotona vilkkaampi ja leikkii/hakee ihmisiä leikkimään koko ajan ja on salamana ovella kun itse nousee sohvalta. :D

Paljon varmaan on kiinni siitäkin että mihin pentunsa totuttaa. Yksilöitä nämä on, mutta en sanoisi että kleini olisi pikkukoirista mitenkään laiskimmasta päästä, eikä mitteli taida ainakaan laiskempi olla.
kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Perjantaina, 30.08.2013 klo 22:33  
+
0
Mulla on sekä mitteliä että kleinia, tosin ainakaan mun kleini ei ole mitenkään keskivertoyksilö. Se on kuitenkin ihan totta, että keskivertokleini menee vähemmällä aktivoinnilla kuin keskivertomitteli. Meillä mennään samanmoisia lenkkejä kuin kiovalla, ja mun kastroitu pian 5-vuotias menisi kyllä vähemmälläkin, mutta mun mielestä on tärkeää pitää koira hyvässä fyysisessä kunnossa, ja näin ollen kuljetan sitä lenkeillä mukana vaikka se ei välttämättä sitä tarvitsisikaan. Mittelille taas pelkät lenkit ei riittäisi pidemmän päälle, se vaatii aivotyöskentelyä ollakseen tyytyväinen ja ennenkaikkea kiva koira - meillä on kanssa koira tosi raskas sisätiloissa, jos se ei ole saanut tarpeeksi aktivointia. Meillä aivotyöskentelyyn kuuluu vaihteleva määrä ohjattuja toko- ja agitreenejä, tällä hetkellä kolme iltaa viikossa on ohjattuja treenejä + itsenäisesti tulee treenattua koiria yleensä päivittäin, ellei sitten satu kiireempi tai laiskempi ajanjakso olemaan meneillään. Mittelit ei kuitenkaan ole mitään tykkejä, joten uskon, että keskivertomitteli menisi vallan mainiosti vähemmälläkin aktiviteetilla. Mulle ei ole kuitenkaan ollut ongelma aktivoida koiria, kun tosiaan tykkään ulkoilla ja tehdä koirien kanssa paljon.

Mutta tuollaisia "vähimmäismääriä" on tosi vaikea antaa, kun kaikki riippuu niin koirasta itsestään kuin myös muun aktivoinnin kuin liikunnan määrästä. Ja koirahan tottuu siihen, mihin sen totuttaa. Omasta mielestäni kuitenkin koiralle kuin koiralle olisi tarjottava ainakin se tunnin pidempi lenkki päivässä + sitten siihen lisää tekemistä jos siltä tuntuu.

Jadexia

Jadexia
Viestimäärä: 36

VS: SAKSALAISET PYSTYKORVAT - OSA 2 - Lauantaina, 31.08.2013 klo 00:46  
+
0
Meillä toi mitteli menee n.1,5h lenkeillä + himatokoilulla. Toi grossi tarvii selkeesti enemmän ulkoilua ja väsytystä fyysisesti sen henkisen lisäksi. molemmat treenaa sen 2h/viikko ohjatusti, mittelille se riittää grossille ei. jos jää vähälle hajoaa sohvat ja tuolien jalat. Alle tunnin lenkki + 3xpissit menee max.2 päivää. tarve on selkeesti ainakin 1 tunti vapaana juoksua + tunti remmissä päivässä, niin meidän ukot on tyytyväisiä. tähän siis myös aivotyötä.
Mitteli -11
Grossi -13

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 12
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 15:15)