Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:10

Sveitsinpaimenkoirat (ent. berninpaimenkoirat)

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 23:14  
+
0
Minä oon sitä mieltä, että rotu ku rotu, niin elinikä perustuu tuuriin.

Onhan kaikilla roduilla tietty ne "yleiset eliniät", mutta itse jouduin lopettamaan pienen kultaisen noutajani 5kk iässä ja nyt kun otin Kaapon, niin kasvattajalla on 12-vuotias berninarttu... Eli itse olen aina linjalla "eihän sitä koskaan tiedä". Syöpä, nivelrikot yms yms. voi tulla kelle vaan ihmisellekin, ei täällä kukaan ikuisesti elä.

Bernistä vaan saa niin rakastavan kaverin itselleen, että ei mitään järkeä! En ole aidompaa iloa nähnyt ikinä, kuin sen, kun tulen töiden jälkeen kotiin ja Kaapo ryntää vastaan <3

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 26.02.2011 klo 15:53  
+
0
Aika isojakin kokoeroja näissä berneissä vissiin on...
Oman poitsun säkä on 70cm ja paino vaihdellut 44-50 kilon välillä. Painon vaihtelut johtuneet kasvuhäiriöstä oikeassa kyynärnivelessä, joka aina välillä aiheuttaa huonompia aikoja, joka sitten taas vaikuttaa liikkumiseen.
50 kiloo on meillä kyllä ihan maksimi, silloin koirasta voi jo sanoa että on liian pulska. Nyt ollaan 45 hujakoilla ja tässä painossa koitetaan pysyäkkin, nyt poika on hyvässä kunnossa.
Itsekkin oon sitä mieltä että ennemmin vähän laiha kun yhtään liikaa painoa.

Ihanaa,että joku muukin on trimmannut berninsä kesäksi!! :love:
Omalta vedin kanssa turkin sileeks jo kahtena kesänä, kun hot spotit aina vaivas ja tuon oli tositosi tukala olla turkkinsa kanssa. Se jopa innostu uimisesta kun turkkia oli vähemmän :hymy:
(lisäisin kuvan, mutten edelleenkään osaa)

Me ollaan tuon jössikän kanssa harrastettu ihan perus tokoilua... Mutta kyllähän sitä bernin kanssa voi paljon muutakin tehdä.
Agilityä en ensimmäiseksi ainakaan kovin aktiivisesti lähtis näin ison ja vankkarakenteisen koiran kanssa harrastamaan, en ainakaan hypyttäis koiraa kovin ahkerasti.
Oma on kyllä juuri näitä vähän hitaita bernejä ja siksi mulla on sekarotuinen kaveri, joka sopii huomattavasti paremmin kaikkiin harrastuksiin.
Mun kärsivällisyys ei riittäis niihin satoihin toistoihin jota ton kanssa tarttis tehdä :nauru:
Eikä se tosiaan osaa kotonakaan mitään jekkuja. Avata raollaan olevia ovia tai yleensäkään yhtään mitään.
Toi sekasikiö osaa avata kaikki ja oppii asiat superhelpolla. Et ainakin jos siihen vertaa niin kyllä tuo on hidas ja vähän tyhmä :peukku:

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 01.03.2011 klo 20:22  
+
0


Mitä kaikkea muuten harrastatte bernienne kanssa? Olen kuullut, että käytetään TOKO:ssa, vetokoirina, vesipelastuksessa ja jopa agilityssä.
Itse olen menossa nyt huhtikuussa pentukurssille ja kunhan tässä kasvetaan, niin tarkoitus olisi kokeilla vesipelastusta! :)



^jep. Otin bernin harrastuskoiraksi. Tou. Mikä virhe :nauru::nauru::nauru:

Sen perusteella mitä oon tän kanssa treenannut tai siis "treenannut" tokoa niin en ottaisi berniä tokokoiraksi. Meidän "toko"berni veti sikeitä treenikentällä kun ei sillä puhti tai mielenkiinto riittänyt.

Tää rotu on luonnostaan vetokoira ja semmoseen se sopii oikein mainiosti, että saa mennä paahtaa eteenpäin kieli poskella. :)

Toki se on myös karjakoira, ja olen kuullut että paimennuskursseja jossain Suomessa pidetään, tosin en tiedä niistä mitään.

Näille sopii oikein hyvin myös vepeily ja meidän berni harrastaa myös hali-berneilyä. Sunnuntaina ollaan taas menossa halimaan :jjei:

Haku tai jälki voisi olla myös sopiva juttu =)

Me aloitettiin myös Rally-toko, mikä on tokosta helpompi ja vähän rennompi versio pienellä agi-mausteella. Tää meidän touhupää kuulemma pääsisi näillä liikkeillä alokasluokan kokeen läpi ihan kirkkaasti, ja näillä liikkeillä ei tod mennä mihinkään tokoon :D

Toki olen kuullut berneistä jotka vetää hyvät pisteet tokosta, se vaan taitaa treeneissä vaatia sen pari sataa tuhatta toistoa enemmän kuin keskivertokoira =) ahhah

Suosittelen myös arki-tokoa ja yms sellaisia kursseja missä erityisesti opetetaan koiralle elämän perusasioita. Pentukurssejakin on monenlaisia.. meidän rahat meni yhdessä sellaisessa hukkaan. Tärkeä olisi oppia esim. ohittaa koirat, olla ottamatta kiellettyjä esineitä (maasta, pöydältä, ihmisten käsistä), tervehtiä nätisti hyppimättä niskaan tai naamaan, koiran rauhoittaminen jännissä tilanteissa, mahd. tappelun lopettaminen, koirakieli ylipäätänsä. Nää tuli ekana mieleen, ison koiran kanssa näissä taitaa olla eniten haasteita jos se kasvaa 40kg tottelemattomaksi riiviöksi (allekirjoittanut). Ei tämä tappele, mutta siis hätävarotoimenpiteenä, miten menetellä tai yrittää menetellä..

Bernien omistajat ei vissiin ole aktiivisinta forum-kirjoittelija kansaa? :)

juu ei ole :) bernien omistajat ei ole oikein atk sorttista porukkaa =) Tosin pk-seudun berniyhdistys on tosi aktiivinen ja järjestää kaikenlaista puuhaa, aktiviteettia ja tapahtumaa :kieli: (ja näin ei voi monesta koirarodun yhdistyksestä sanoa :nauru:)
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 17:50  
+
0
No empä nyt itse olekaan ollut kovin innostunut siitä agilitystä. Kunhan nyt saa pentu viilettää ja aika näyttää sit mitä tulee.

Meillä on kyllä sellainen halinalle: joka aamuinen traditio on kömpiä sänkyyn (ja sanan varsinaisessa merkityksessä KÖMPIÄ) ja tulee viereen halailemaan ja pussailemaan. Senkun on tehnyt, niin vähän aikaa hämmentää siinä sängyssä ja sitten läks.

On kyllä vallaton kaveri kertakaikkiaan :) Kohta ei enää paljon nostella autoon ja autosta pois, vaikka matkustelu suurta hupia meidän nallelle onkin.. Alkaa varmaan se 20kg lähentyä hiljalleen... :peukku:

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 18:38  
+
0
Ah, bernikeskustelu. Olin unohtanut tän rotupuolen palstalla ihan kokonaan. (Mä luulen kanssa, että berni-ihmiset ei oo niin kovin nettiaktiivisia kun ne päjöttää vaan näyttelykehän laidalla :nauru: se oli sit vitsintynkä jos meni ohi :)Tosi hiljainen on mun mielestä myös sennenfoorumi. Täällä Pirkanmaallakin on aika aktiivinen alajaosto, ihan mukavaa porukkaa myös.

Mooses on nyt reilu 5kk, painoa 26kg. Me ollaan käyty tokopainotteisella pentukurssilla ja jatketaan arkitottikseen. Löysin myös rally-tokoryhmän johon aiotaan sitten osallistua kun meitäkään ei kiinnosta tuo liikkeiden loputon hiominen, lisäksi oon miettiny jälkeä ja hakua. Ei mitään tavoitteellisesti, vaan omaksi iloksi. Tuo kyllä on kans vähän hitaanpuoleinen, mutta oppii kyllä kuitenkin suht nopeasti halutessaan. Jotain ei opi sitten millään ja mä kyllästyn opettamaan. Tietysti.

Mitäs tästä vois sanoa, tää on tämmönen mamman sylikoira, pieni riiviö vahtikoira ja ihan armoton ahmatti. Tää söis varmaan kokonaisen ruokasäkin jos sen sille antais. Nyt meitä kohtas sitten ensimmäiset taudit, eli hengitystieinfektio ja pissatulehdus, surkeaa kun pentu sairastaa. Kovin se kuitenkin on pirteä, vähän vain ärhäkkäämpi kuin normaalisti.

Ja onhan berneissä kokoeroa valtavastikin, joskus pitää ihan katsoa että onko tuo berni kun näyttää ihan oravalta.. Toiset on valtavia jössiköitä, toiset sipsakampia rimpuloita. Jännityksellä odotan minkä kokoinen Mooseksesta kasvaa, sen velipuoli on ainakin aina näyttelykehän suurin koira, mutta tähän yhdistelmään haettu pienemmästä uroksesta vähän "kasvumalttia", mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 08.03.2011 klo 00:18  
+
0

neruda kirjoitti:

Nyt meitä kohtas sitten ensimmäiset taudit, eli hengitystieinfektio ja pissatulehdus, surkeaa kun pentu sairastaa. Kovin se kuitenkin on pirteä, vähän vain ärhäkkäämpi kuin normaalisti.



Tuli ihan mieleen, että onko teidän bernit sairastellu miten? Itsellä vähän kammo ja oon aika yliherkkä kaikelle "epänormaalille", kun entisen koiran kanssa kävi miten kävi.. :(

Kaapolla ei muuten mitään, veriripuli kun tuli meille, mutta meni ohi nopeesti. Lääkärin mukaan bakteeriperäinen juttu. Nyt se on pienen matkan jälkeen syönyt vähän huonosti ja nukkunut aika paljon. Olisko vaan väsynyt matkaamisesta?

Tai no syö raakaa lihaa, mutta ei juuri koske omaan ruokaan. Täytyy nyt seurata vielä hetki, että alkaako maistua vai mitä tehhää..

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 08.03.2011 klo 19:04  
+
0

TEPSU kirjoitti:

Tuli ihan mieleen, että onko teidän bernit sairastellu miten? Itsellä vähän kammo ja oon aika yliherkkä kaikelle "epänormaalille", kun entisen koiran kanssa kävi miten kävi.. :(



Mä oon varmaan jo aikasemmin kirjotellu tästä aiheesta, mutten jaksanu alkaa lukemaan kaikkia viestejä läpi :roll:

En halua ketään "pelotella" mut oman kokemuksen pohjalta tää rotu aika kipeä on.

¤ Manulla todettiin kyynärnivelen kasvuhäiriö puol vuotiaana. Sai hormoonipiikkejä ja uudestaan 1,5-vuotiaana kuvatessa nivelessä oli selvää löysyyttä,jota ei millään leikkauksella voi korjata.
Jalka vaivaa aika ajoin ja luultavasti kehittää nivelrikon jossain vaiheessa.

¤ Koko ikänsä tuo on ihottumista kärsinyt ja eri ruokia ollaan kokeiltu. Tällä hetkellä kana/kalkkuna/lammas ja riisi on ainoo mikä ei allergisoi.

¤ Keväisin vaivaa siitepöly-/kukinta-allergiat, jotka saavat silmät punaiseksi ja kutiamaan.
Syksyllä sama homma heinien kanssa.

¤ hot spotit vaivaa joka kesä, joten nykyään keväällä lähtee pojalta turkki kokonaan.

¤ Epilepsiaan tuo sairastu 2-vuotiaana. Kohtauksia tuli harvoin, mutta ne oli todella rajuja, jonka johdosta nyt meillä on menossa loppuelämän lääkitys.

¤ Anaalirauhaset ei tuolta tyhjene normaalisti ja ne alkaa aina tietyin väliajoin vaivaamaan. Sitten vaan lääkäriin tyhjentämään.

Lisäks tolla on ollu erinäisiä silmä- ja korvatulehduksia.

Väillä toivosin että joku muu koira sais ees osan ton vaivoista. Sääliksi sitä niin käy kun aina on joku paikka kipeenä :suru:

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 08.03.2011 klo 19:23  
+
0
Itse kun ollaan mietitty tulevaan omakotitaloon isolle pihalle tulevaisuudessa sellasta ystävällistä, ihmisrakasta, isohkoa nallakarhumaista jössikkää, niin ihastuttiin tohon berniin... Olen aina ihaillut rotua.

Mutta minun "virallinen koiraneuvojani", eli ell-koiraharrastajasiskoni torppasi rodun täysin terveystilanteen vuoksi. :( Ja vaikka omat valintamme tekeviä aikuisia ihmisiä ollaan, niin siskoni mielipidettä kuuntelen koira-asioissa. Ja tosiaan, kivahan se on, jos terveen koiran sattuu saamaan, mutta riskit ovat liian suuret.

Mutta isoa jössikkää odotellessa odotellaan vielä tätä ensimmäistä koiraamme, jonka pitäisi viikon sisällä syntyä.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 08.03.2011 klo 19:30  
+
0

Tepsu kirjoitti:

Tuli ihan mieleen, että onko teidän bernit sairastellu miten? Itsellä vähän kammo ja oon aika yliherkkä kaikelle "epänormaalille", kun entisen koiran kanssa kävi miten kävi.. :(



No..

Urholla oli kokoajan jotain. Oli hotspottia, nielutulehdusta, anaalirauhasten täyttymistä, ulostamattomuutta, löysää vatsaa, eturauhasvaivoja.. Oli kaikenlaisia ihmeellisiä oireita mille ei sitten löytynyt edes selitystä vaan koira menehtyi leikkauksessa äkilliseen sydämen vajaatoimintaan 1,5 vuotiaana, ruumiinavauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä mikä olisi selittänyt vaivoja tai kuolemaa. Urho kuitenkin kuvattiin normaaliksi A/A 0/1 ja tuo johtui siitä, että kasvulinjat eivät vielä olleet täysin sulkeutuneet, eli hivenen myöhemmin kuvattuna olis varmaan ollut myös 0.

Mooses on nyt reilu 5kk ja sillä on tuo edellämainittu virtsatietulehdus ja hengitystieinfektio mikä on hyvin normaalia pennulle. Toivotaan, että tästä tulee jatkossa kuin isänsä joka ei ole käynyt eläinlääkärillä kuin rokotuksilla ja kuvattavana koska mitään vaivaa ei ole ollut.

Tunnen montakin berniä jotka eivät ole elämässään sairastaneet juuri korvatulehdusta kummempaa, vastapainoksi tunnen näitä nivelrikkoisia sun muita. En kuitenkaan leimaisi koko rotua täysin sairaaksi, sillä niitä pitkäikäisiä ja terveitäkin on hyvin joukossa. Ja hyvä asia on se, että terveydestä puhutaan suht avoimesti ja asialle ehkä yritetään tehdä jotain, kuin se, että kielletään sairauksien olemassaolo ja pidetään hengissä kuvaa "terveestä" rodusta.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 11.03.2011 klo 21:12  
+
0
Meillä ei kyllä oo onneks ollu vielä mitään ihmeellistä. Tosin jätkähän ei oo ku 15 viikkoa, mutta ihan ollaan ilman suurempia ongelmia selvitty.. Itselle tuli vaan edellisestä koirasta sellainen olo, että mistä näistä nyt tietää, sattuu kohdalle ikävästi jos sattuu. Kuten lukikin aiemmassa, että onhan niitä myös paljon terveitä ja iloisesti menneitä tarinoita :) Niistä tietysti harvemmin puhutaan, kun terveys on niin "itsestään selvyys".

Meillä kyllä tosin vähän silmät rähmii välillä, mutta muutama koiraihminen sanoi tuon silmätyypin (kun roikkuvat luomet) saattavan aiheuttavan sitä.

Tulipa mieleeni, että onko täällä sisaruksia/sisarpuolia kenties paikalla? :) Olis ihana tietää jos on, jos pystyis joskus jotain tapaamista järjestämään! Meillä emä on Elokarin Vilma ja isä Legibsin pastori.

Jeee, meillä alkaa pentukurssi kohta! Alkaa armoton opettelu koiran tavoille ;)

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 22.03.2011 klo 22:48  
+
0
Huh, tänään alkoi käytännön harjoittelu pentukurssilla. Kyllä olis kiinnostanut meidän poikaa kaikki ihmiset ja jonkin verran koiratkin, mutta tästähän ei mennä kuin ylöspäin :roll:

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 27.03.2011 klo 10:53  
+
0
#
Toki se on myös karjakoira, ja olen kuullut että paimennuskursseja jossain Suomessa pidetään, tosin en tiedä niistä mitään.#
Paimennuspaivia olen jarjastellyt viimeksi monta vuotta sitten sennenkoirille, siella ei yhtaan bernia ollut. Ehka tulevaisuudessa, katsotaan.

Berni ei ole karhjakoira. Sen hommiin ei ole kuulunut lehmien paimentaminen niinkuin apeilla on kuulunut.

Berni soveltuu erinomaisesti tokokoiraksi, meilahan on useita tokossa kisaavia parivaljakoita, ja useita tottelevaisuusvalioita. Koira taytyy kouluttaa siten, etta se on aktiivinen, ja itsepaisuus tekee koulutuksesta haastavaa. Lisaksi löytyy muutamia agittajia, ja useampi pk ja pelastuspuolella harrastava berni.

Bernikeskustelut pyörii jonnii verran facebookissa, hivenen myös sennenfoorumilla. Paras paikka on tavata harrastavia berneja esim. alajaostojen koulutuksissa, toko leirilla ( on huippuhyva) seka pk leirilla:)

Hotspottiin senverran, etta kun koira on uinut, sita ei kannata hieroa pyyhkeella kuivaksi, silloin kastuu nahkaa myöten, ja spotti paasee alkamaan. Pyyhkeella pintakuivaksi puristellen ja sitten vapaa kuivatus on ainakin meilla todettu parhaaksi.

Nielutulehdus on aika ongelma, sita voi ennalta ehkaista uroksilla vehkeen pesulla, ja muuten yskanlaakkeella.

Hirvittavan usein nakee lihavia berneja, saali, etta aktiivisesta liikkuvasta koirasta tehdaan tynnyri, joka ei jaksa..Koirahan on silloin sopiva, kun laittaa kadet kylkien paalle, ja painamatta tuntee kylkiluut. Jos valissa liikkuva ohut kerros, ok, mutta paksumpi kerros niin koira on jo lihava.

Hyvaa kevatta kaikille berniharrastajille, pk ja tokoleireilla nahdaan:)
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

Janita

Janita
Viestimäärä: 4

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 02.04.2011 klo 12:32  
+
0
Hei! :)
Meidän Berni ei kerrostalossa viihtyisi! :)
Pihalla on nimittäin niin mukava temmeltää vapaana :)
Ja kesällä ovi on kokoajan auki että koira pääsee ylos milloin haluaa :)
Karvanvaihto on pentukarvasta aikuiskarvaan :D Kamalaa harjaamista ja siivoomista -.- :)

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 09:39  
+
0
Tää meijän neiti on kyl hyvinkin aktiivinen koira. Kaikkea mitä keksin kokeilla tuon kanssa se tekee ne sata lasissa.
Ollaa käyty paikallisjaoston treeneissä missä pää osin harjotellaa tokoilua mutta ollaan käyty tutustumassa myös agilityyn ja uintiin. Agilitystä tuo vallan intoutui, piti vähän toppuutella ettei liikoja hyppelis, yms. Uimassa kun käytiin veteen ei olis halunnut mennä, muttei siellä pelännyt ja kun oli veteen pistetty ui kyllä hyvin nätisti ja pelottomasti.
Nyt ollaan ilmottaudutttu yhelle toko-kurssille ja yhelle pentukurssille (missä harjotellaan ohituksia, yms.). Sit ku tuo on isompi ni kiinnostas alkaa agilityy harrastaa myöskin.
Eli kyllä bernistä voi saada myös aktiivisen harrastuskoirankin.

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 05.04.2011 klo 19:39  
+
0
Oonkohan ainoa, jolla bernin kanssa tälläinen ongelma, nimittäin:

Meidän Kaapo ei tottele, ei sitten kirveelläkään oikein mitään. Kotona ei tule käskystä luokse, pikemminkin päinvastoin, pentukurssilla touhuaa mielummin omiaan, kuin tekisi mitä pitäs. Autoon meno kotipihassa on aina heitettävä leikiks... Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kaikki mikä on "kiellettyä" on hauskaa ja kaikesta pitää tehdä leikkiä, vaikka miten kovasti komennetaan tai napataan niskasta. Makupalat kiinnostaa vaihtelevalla menestyksellä.:roll:

Kyllä on kova koulu koiran kanssa, ei mitään järkeä... :jjei:

Muuten on kyllä sitten taas niin ihana tapaus, että en luopuis mistään hinnasta. Meillä kanssa saa olla ulkona niin paljon kuin haluaa, tuossa se kiertää taloa ja "koputtaa" sit oveen, kun haluaa sisälle. Nyt on vähän ihmeellistä, kun tulee kevät - mihin tämä IHANA lumi oikein katoaa?! :nauru:

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 09.04.2011 klo 11:26  
+
0
[quote=Tepsu]Oonkohan ainoa, jolla bernin kanssa tälläinen ongelma, nimittäin:

Meidän Kaapo ei tottele, ...

Tassa se tulee ilmi. Kaapon kanssa kunnon koulutuksiin, siis nimenomaan palveluskoirien sellaiseen. Berni voi olla kokolailla hankalakin kouluttaa, jos oikein vahvatahtoisen saa. Siihen ei auta sitten muu kuin kunnon, mustavalkoinen koulutus, jamakka kuri ja rajat.

Naita on tullut vastaan viimeaikoina useita, berni vailla kuria. Bernikin voi olla dominoiva ja hankala, eika pelkastaan ihana karvapallero. Sitten mennaan kaiken mailman hiero koira onnelliseksi, anna nakki, jne koulutuksiin, ongelma on valmis. Kun kaikki koulutus ei sovi kaikille, ja jos koira ei tottele, eika ole hallinnassa, pitaisi miettia, onko koulutus vaarantyylista..ja vaihtaa rohkeasti koulutuspaikkaa!!!

Osalle berneista sopii pehmea koulutus, osa tarvitsee tiukempaa. Se on koirasta kiinni. Jos koira ei tottele, pitaa miettia niita vaihtoehtoja. berni on iso koira, ja kurittomana voi aiheuttaa paljon ongelmia.

Onko Kaapo tulossa sennenleireille??
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

Tepsu

Tepsu
Viestimäärä: 38

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 16.04.2011 klo 19:32  
+
0

KriCa kirjoitti:

Onko Kaapo tulossa sennenleireille??



En oo kuullu leiristä, mutta epäilempä ettei päästä nyt. Koskas se on? Toki olisi ihana tulla muita bernejä tapaamaan! :)

Nyt on Kaapon kanssa menny jo paremmin, tottelee paremmin ja ei ole enää niin altis häiriötekijöille. Eiköhän siitä vielä kunnon koira tule :) Eipähän vielä tuota ikääkään ole edes viittä kuukautta, niin alkaa olla sellainen olo, että kyllä siitä vielä hyvä tulee! Ja tuntuu myös, että alkanut hampaiden vaihtuminen on nyt rauhottanut vähän. Ei pure ainakaan enää niin kauheasti :)

Sitäpä alkaa meidän pennulla olla painoa 26kg, ja kohta ikää se 5kk. Onko kellään muistikuvia omien pentujen painokehityksestä? Jotenkin jäi itselle sellainen säikky olo Taavin huonon kohtalon takia, ja nimenomaan siksi, että se ei kasvanut normaalisti ollenkaan.. Mutta ell:n mukaan ollaan painoluokassa 3, eli erittäin hyvä :jjei:

Topinmami

Topinmami
Viestimäärä: 12

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 21.04.2011 klo 10:48  
+
0
Ole varovainen painon kanssa. On ok, mutta ylärajoilla. Katso maksimissaan kilo/vk lisää. Meillä meni aika pitkälti niin että 9 vk painoi 9 kg ja 22 vk 22kg. En tiedä miten ruokit koiraasi, mutta älä missään nimessä anna ruokapussin ohjeiden mukaan. Laita ohje määrät vaikka puoliksi!

Näillä foorumeilla on niin monta mielipidettä kun on kirjoittajaakin, itse suosittelien koíran (kun ihmisenkin) ruokkimista luonnonmukaisesti, ei siis pelkkää kuiva muonaa. Meillä on ollut Bernejä ensimmäisen kerran 60-luvulla ja nyt putkeen 1993 vuodesta. Ei ole hotspotit, nivelrikot ei edes korvatulehdukset meille tuttuja.. ja tämä on totta, en huijaa! Meidän bernimme ovat eläneet yli kymmenvuotiaisiksi, edellinen kuoli viime keväänä yli 11-vuotiaana. Luettavaa koiran luonnonmukaisesta hoidosta on kirjakaupat ja kirjastot täynnä. JOkainen omistaja tekee valinnan.. Koiran terveys EI TODELLAKAAN OLE SATTUMAN VARASSA!

Hyvää kevättä kaikkien ihanien bernien omistajille.
Berninpaimenkoira Ragdolls Entertainer "Topi" syntynyt 2.4.2010 <3

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 21.04.2011 klo 17:28  
+
0
No, ei se luonnonmukainen ole yhtaan sen kummosempi ruokinta tapa kuin muutkaan. Lahipiirissa juuri 7kk vanha berni, jolla etupaa sököna, vaikka on syönyt kasvattajan ohjeen mukaan luonnollista ruokaa, barffannut. Geenit maarittavat pitkalti mita koira on, ymparistö ja ravinto loput. Yhta ainoata tieta onneen ei ole.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 22.04.2011 klo 09:27  
+
0

Tepsu kirjoitti:

[quote=KriCa]Onko Kaapo tulossa sennenleireille??



En oo kuullu leiristä, mutta epäilempä ettei päästä nyt. Koskas se on? Toki olisi ihana tulla muita bernejä tapaamaan! :)

Nyt on Kaapon kanssa menny jo paremmin, tottelee paremmin ja ei ole enää niin altis häiriötekijöille. Eiköhän siitä vielä kunnon koira tule :) Eipähän vielä tuota ikääkään ole edes viittä kuukautta, niin alkaa olla sellainen olo, että kyllä siitä vielä hyvä tulee! Ja tuntuu myös, että alkanut hampaiden vaihtuminen on nyt rauhottanut vähän. Ei pure ainakaan enää niin kauheasti :)

Sitäpä alkaa meidän pennulla olla painoa 26kg, ja kohta ikää se 5kk. Onko kellään muistikuvia omien pentujen painokehityksestä? Jotenkin jäi itselle sellainen säikky olo Taavin huonon kohtalon takia, ja nimenomaan siksi, että se ei kasvanut normaalisti ollenkaan.. Mutta ell:n mukaan ollaan painoluokassa 3, eli erittäin hyvä :jjei:[/quote]

Täs on Vanjan painon kehitystä
Meille isänpäivänä tullessaan
painoi 6.0kg (8vko)
19.11.10 7,0kg
24.11.10 8,2kg
05.12.10 9,0kg
09.12.10 10,6kg (12vko)
19.12.10 11.4kg
29.12.10 12.8kg
05.01.11 14.1kg (16vko)
12.01.11 14,7kg
20.01.11 15,7kg
29.01.11 16,6kg
05.02.11 16,5kg (20vko)
10.02.11 17,6kg
16.02.11 18,0kg
23.02.11 19,1kg
02.03.11 20,5kg
10.03.11 21,1kg
19.03.11 22,1kg (6kk)
24.03.11 22,6kg
30.03.11 23,3kg
05.04.11 24.1kg
15.04.11 25,6kg (7kk)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 04:15)