Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 11:53

Haukkumisongelmat

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9

annarr

annarr
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 01.11.2015 klo 17:50  
+
0
Moi kaikki!

Olen uusi palstailija ja toivoisin apua shelttini haukkuhommiin :mietiskel: Meillä siis piakkoin 3kk täyttävä urospentu, joka on muuten tosi hiljainen (ei hauku postia, vastaantulijoita, ovikelloa tms.), mutta usein komentaa meitä leikkimään kanssaan. Haukkusirkus alkaa yleensä silloin, kun pennulla on vähän väsymyshepuli päällä ja sitä on tosi vaikea saada loppumaan. Osaa kyllä pyytää leikkimään nätistikin tuomalla lelua ja siitä saa aina kehuja.

Ollaan tähän reagoitu vähän vaihtelevasti: joko ollaan haukkumisen alettua täysin huomioimatta pentua (se jaksaa räksyttää kyllä todella pitkään) tai jos on sellainen karkuunjuoksu/haukkuhepuli niin ollaan välillä otettu syliin rauhoittumaan. Sylissä selvästi on pari kertaa rauhoittunutkin ja haukkuminen on loppunut sillä kertaa siihen, mutta ongelma on tietty tuo karkuri"leikki", eli kun kurottaa nappaamaan pentua syliin niin se loikkii salamana kauemmas haukkumaan... :ttou: Tuo huomioimattomuuskin on vähän ongelmallinen juttu, kerrostalossa kun asutaan - haukun loppuminen kestää aina aikansa.. Mutta näin toimitaan siis yleensä kun ollaan esimerkiksi sohvalla/sängyllä ja pentu tulee siihen viereen lattialle vaatimaan.

Kenelläkään kokemuksia vastaavasta tai hyviä vinkkejä? Vesisuihketta ollaan harkittu, mutta se kai pitäisi olla ns. aina ulottuvilla..

sissi16

sissi16
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 25.07.2016 klo 09:23  
+
0
Meillä on täällä kohta 3kk ikäsen sekarotusen pennun kanssa täysin sama ongelma. Muuten menee ihan hyvin, pentu on nopea oppimaan ja usein jopa rauhallinenkin ja sisäsiisteydessä tapahtuu edistystä kokoajan, mutta haukkuminen on nyt se uus juttu. Nuorempana oli ihan hiljaa, nyt haukkuu mulle ja avomiehelle kun istutaan sohvalla ja lähtee karkuun ja säntäilee ympäriinsä jos yrittääkää tavotella, eikä myöskää tuu luokse vaikka aina muulloin tulee. Toi huomioimattomuus ei oo tähän asti ainakaa toiminu, toisaalta ku nää hepulit tapahtuu aina ilta-aikaan eikä naapurit varmaan pitemmän päälle tykkää jos tuo räksyttää miten sattuu, eli saatan luovuttaaki liian aikasin...

Eli joo, vinkkejä kaivattais täälläki. Sen tiiän että pennun perään lähteminen ei ainakaan kannata, pitääkö siis vaan oottaa että se omatoimisesti rauhottuis? Kiellot tuntuu tossa vaiheessa vaa villitsevän lisää, innostuu kahta kauheemmin haukkumaan ku kuulee sanan "ei" (mikä tietty on myös sitä huomiota mitä se kerjääki). Tänään aamulla alko kauhee haukkukonsertti klo 7 aikaan (ruoka- ja ulkoiluaika klo 8) kun olin vielä nukkumassa, jonku aikaa sitä jaksoin kuunnella kunnes ylty niin pahaksi että kävin nappaamassa nokasta kiinni ja kieltämässä, sen jälkeen nukku nätisti taas tunnin eteenpäin. Tavallaan siis toimi, mutta ei varmaan pitemmän päälle auttanu yhtään.

Jälkilisäyksenä vielä, muihin ongelmiin ollaan yrityksen ja erehdyksen kautta löydetty ratkasu, ja esim. suihkepullo ei tuohon toimi, innostaa vaan lisää.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.07.2016 klo 16:21)

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Torstaina, 28.07.2016 klo 15:19  
+
0
Täällä myös Oona 4,5kk haukkuu sisällä todella paljon. Komentaa haukkumalla toista koiraani chihua, joka tietenkin vastaa haukkumiseen. Siinä on kyllä melkoinen konsertti kun kaksi koiraa räksyttää toisilleen. Kieltäminen ei auta yhtään, päinvastoin, Oona alkaa sitten haukkumaan minulle. Huomion suuntaaminen muualle saattaa auttaa hetkeksi. Olen nyt vain napannut Oonan syliin rauhoittumaan kun haukkuminen menee ihan överiksi. Kun on rauhoittunut, päästän pois ja usein onkin sitten rauhallinen eikä enää hauku. Välillä auttaa se, kun otan chihun syliin. Se tosin kyllä uskoo kun kiellän haukkumisesta. Oona ei onneksi ulkona hauku oikeastaan koskaan.

Pikkukirsu

Pikkukirsu
Viestimäärä: 20

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 26.10.2016 klo 18:32  
+
0
Hei, minun 9kk poikakoira ei ikinä hauku ovikelloa tai jos joku tulee, vaan silloin kun naapurista tms. kuuluu pieniäkin ääniä niin heti etuovelle ja hirveä räksytys. Miten saisin haukkumisen kitkettyä?

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28205
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 05:15)