Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 23.11.2014 klo 15:43

Koiran omituinen käyttäytyminen

Siirry sivulle: 1 2 3 4

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 26.11.2014 klo 17:47  
+
0
Linkit näköjään toimii jos ne maalaa ja siirtyy osoitteisiin googlehaun kautta. En nyt oikein osannut mutta ei se mitään. Nähköön ne vaivan ketä kiinnostaa.

Rescuerotalle:
Mielestäni tämä on vallan oikea paikka laittaa linkkejä kouluttajiin joita tässä ehdotellaankin. Nuo kyseiset kouluttajat ottavat sekä koulutettavaksi+uudelleen sijoitettavaksi koiria, että kouluttavat ihmisiä. Aloittaja taisi harkita kumpaakin vaihtoehtoa, mieluiten pitäisi koiran itse?
Näistä kouluttajista ei taida olla juttua tuolla kouluttajiin keskittyvässä topicissa.
Yhtälailla aloittaja olisi voinut googlata suoraan eri kouluttajien yhteystietoja ja jättää kirjoittamatta tänne. :/

Se että joku uhoaa ottavansa kaikki vaikeimmat tapaukset koulutukseen muiden epäonnistuttua, taaten eläimen kanssa 100% takuun, haiskahtaa. Tuttuni kävi kyseisellä kouluttajalla ja takuu ei todellakaan pitänyt paikkaansa.

Joka tapauksessa koiran terveys tulee tutkia läpikotaisin ennen kun miettii koulutusta tai kouluttajan kautta koirasta luopumista. Jos ei huolehdi sitä osiota niin semmoiselle on sitten vain yksi osoite.

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 26.11.2014 klo 18:06  
+
0
Käydessä kouluttajien sivuilla itse kiinnitän huomiota seuraaviin asioihin: Onko yrityksen tiedot nähtävillä, y-tunnus, osoitetiedot, puhelinnumero. Jos ei näitä ole saatavilla, siihen on aina joku hyvä selitys. Kukaan eikä mikään takaa mitään tai ole kuluttajan puolella(kuluttajansuojalaki) jos ostaa palvelua pimeästi. Silloin ei välttämättä muutkaan lait päde.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 26.11.2014 klo 21:08  
+
0

Tkos kirjoitti:

Sanalla "hyvä" koira saa ottaa ruoan, joten välillä heittelen ilmoille sanoja hyvi hyvö hyva jolloin koiran pitää malttaa kuunnella oikeata sanaa. Tämäkin menee hyvin.


Tämä ei nyt varsinaisesti liity ongelmaan, mutta mielestäni koiran on mahdotonta erottaa sanotaanko "hyvä" vai "hyva" jne. Oletan, että koira tietää tällöin luvan tulleen jostain muusta kuin varsinaisesta sanasta: äänenpainosta, eleistä tms.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 26.11.2014 klo 22:42  
+
0
Oletko kysynyt apua muilta rodun harrastajilta? Nehän ne yleensä parhaiten tietää joten kannattaa sekin vaihtoehto kokeilla.

Onko sulla aiemmin ollut koiria ja harrastatteko noin muuten mitään sen kanssa? Ja onko koira ollut pennusta asti sinulla? Oletko ollut kasvattajaan yhteydessä? Onko koiran luusto kuvattu? Mä kyllä ne silmät vielä tutkituttaisin ainakin.


Mites nää?

pampulainen kirjoitti:

Se että joku uhoaa ottavansa kaikki vaikeimmat tapaukset koulutukseen muiden epäonnistuttua, taaten eläimen kanssa 100% takuun, haiskahtaa. Tuttuni kävi kyseisellä kouluttajalla ja takuu ei todellakaan pitänyt paikkaansa.


Tää on kyllä totta ja itse olen myös epäillyt, varauksellahan se aina pitää ottaa oli kyseessä kuka tahansa. Ajattelin vaan mainita kun tuolla henkilön nimi luki:)
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 15:57  
+
0

Lusu kirjoitti:

[quote=Tkos]Sanalla "hyvä" koira saa ottaa ruoan, joten välillä heittelen ilmoille sanoja hyvi hyvö hyva jolloin koiran pitää malttaa kuunnella oikeata sanaa. Tämäkin menee hyvin.


Tämä ei nyt varsinaisesti liity ongelmaan, mutta mielestäni koiran on mahdotonta erottaa sanotaanko "hyvä" vai "hyva" jne. Oletan, että koira tietää tällöin luvan tulleen jostain muusta kuin varsinaisesta sanasta: äänenpainosta, eleistä tms.[/quote]

Kyllä se aika hyvin oikeestaan osaa sen erottaa. Se jo värähtää kun pääsen sanomaan hyv mutta jos loppu onkin hyva tai muu niin pysyy paikoillaan. Hauskan näköstä kun säpsähtelee mutta vasta hyvä sanalla menee kipolle. Oon sanonut näitä silleen putkessa kaikki samalla tavalla, sitä hyvä sanaa korostamatta jotta koira oikeasti joutuu minua kuuntelemaan tarkkaan ja olemaan kärsivällinen. Joskus teen myös niin että sanon väärät sanat innokkaasti ja oikean sanan normaalisti. Enhän voi mennä takuuseen mistä se sen tajuaa mutta kyllä se ainakin näyttää tarkkaan kuuntelevan ja erottavan sanat.

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 16:29  
+
0
Koira on ollut minulla pennusta asti. Ollaan kahestaan eletty koko tämän ajan.

Ajattelin nyt pitää koiralle parin viikon jääkauden. Eli siis pompotan ja käskytän niin paljon kuin mahdollista ja korostan johtajan asemaani kunnolla. Yritin äsken putsata koiran korvia mutta se on niin arka niistä sen hiivan takia ja juoksee vain karkuun. Sitten kun laitan sille kuonopannan ja pidän siitä kiinni kun yritän putsata niin alkaa murisemaan niin julmettomasti että ei ole järkeä pakottaa sitä. Pidin jäbälle kunnon puhuttelun sen jälkeen ja käskin makaamaan keittiöön. Kävin suihkussa ja edelleen se makasi keittiössä. Pakotin sen myös makaamaan siellä vaikka heiluttelin hihnaa eteisessä, muutaman kerran yritti tulla sieltä mutta tajusi lopulta pysyä paikoillaan, vasta kun käskin luokse niin tuli. Lenkillä kans käskin pysyä vierellä ja vasta kun sanon vapaa niin saa mennä tekemään tarpeitaan ja haistelemaan. Ja sitten takasin vierelle. Ja samantien kun koira talon edessä taas käänsi katseensa ikkunoihin ja valpistui niin katkaisin koiran ajatukset samantien ja pyysin katsomaan minua. Yritän olla nyt tämän parin viikon ajan vähän niinkuin vihainen koiralle, eli en puhu turhia tai lepertele ja mitään pientäkään sooloilua en hyväksy. Pelotella en koiraa halua mutta muuten kova kuri.

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 16:35  
+
0
Niin alussa harrastettiin epävirallisia näyttelyitä jossa koira osasi kyllä olla aina nätisti. Koiralla ei kuitenkaan toinen kives laskeutunut niin ei voitu näyttelyjä pidemmälle jatkaa. Tein pitkään kovaa vuorotyötä joten ei voitu aloittaa mitään muutakaan harrastusta. Kotona tehdään etsimistä, piilotin esim avaimeni ja koira etsii. Tätä tehdään myös ulkona. Ei tuota harrastukseksi voi laskea mutta se on yksi ajanviete mistä koira tykkää paljon.

Luustoa ei ole kuvattu eikä silmiä tutkittu. Niinkuin sanoin aiemmin niin ei ole kauheasti varaa lähteä isompiin tutkimuksiin mutta nekin olisi tarkoitus tutkia heti kun on varaa taas :)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 17:33  
+
0
Älä nyt ala mitään jääkausia ominpäin pitämään! Ei siinä ole siitä kyse että koiraa alistetaan ja käskytetään miten sattuu vaan siihenkin on tietyt säännöt eikä missään nimessä pidä ilman osaavan ihmisen apua siihen ryhtyä. Siinä voi oikeasti mennä koiralta luottamus täysin omistajaansa:/ En kyseistä metodia kylläkään itse hyväksy.

Kannattaa etsiä se kouluttaja. Jos asiat on mennyt tuohon pisteeseen niin sitä voi olla vaikea ominpäin asiaa ratkaista. Veikkaan että pelkkä parin viikon kova kuri ei saa koiraa käyttäytymään vaan sinä itsekkin teet asioita väärin jonka vuoksi koira on tuollainen. Jos siis koiralla ei ole terveydessä vikaa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 18:12  
+
0
Älä ihmeessä aloita mitään omatoimijääkautta, olet käsittänyt sen päin honkia!
Nyt kouluttajalle, mars!

Kertoessasi, miten toimit koiran kanssa tuli kyllä mieleen, että sinä tarvitset nyt johdonmukaista opastusta miten koiran kanssa toimitaan ylipäätään. Murinaa en ihmettele, koira halusi jäädä vanhempiesi luo.

Kiusaat koiraa ruokakupin ääressä vaatimalla siltä joutavia asioita, koska sinusta on hauska katsella kun se siinä säpsyy. Olet menettänyt koiran kunnioituksen mokomalla pelleilyllä.
Johtajuus ei synny pompottamalla, vaan saat koiran ärsyyntymään sinuun ja pitämään sinua epäreiluna.

Tiukoissa tilanteissa joudutkin sitten luovuttamaan, esim. korvien hoito.
"Puhuttelut" ei ole mikään koiran koulutuskeino.

Kummallista on eteisessä heilutella hihnaa ja kieltää koiraa nousemasta. Viestit vartavasten koiralle uloslähdöstä, eikä koira saa reagoida. Malttia opetellaan oikeilla tilanteilla, eikä tuollaisilla simputusharjoituksilla. Koiran luottamuksen saa fiksulla ja osaavalla johtajuudella, sellaiselta ei sinun touhusi vaikuta. Aika ristiriitaista touhua.

Tarkoitukseni ei ole loukata. Teet varmasti myös jotain oikein. Mutta kun kerrot koirasi yleisestä rähinäkäytöksestä, vaikuttaa lähinnä siltä, että suhde koiraasi on pielessä. Murina ei tullut puskista, vaan on jatkumoa ongelmakäytökselle.

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 18:53  
+
0
Ei voi olla totta :eek: Ei mikään ihme, jos koira käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, jos toimit kuvailemallasi tavalla jatkuvasti. Tuohan on pelkkää koiran kiusaamista. Tottakai sellainen koira, jonka rotuominaisuuksiin kuuluu mm. terävyys alkaa helposti reagoimaan aggressiivisesti, jos sitä kohdellaan epäjohdonmukaisesti ja pompotetaan ihan vain pompottamisen vuoksi. Itseänsähän se puolustaa.

Pahoittelen suorasanaisuuttani, mutta hakeudupa välittömästi osaavan kouluttajan pakeille ennen kuin pilaat koirasi lopullisesti.

Ja mites ne silmien tutkimiset sun muut, joita tässä ketjussa on yksi jos toinenkin ehdotellut? Terveyspuoli on aika ehdottoman tärkeä tutkia ensin ennen kuin aletaan tuijottamaan pelkkää koulutuspuolta.
Vpn 06/13

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 18:54  
+
0
^^Sinäpä sen kirjoititkin mitä itsekkin yritin siinä onnistumatta.

Pakko kysyä aloittajalta että mistä noi ideat on peräisin?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.11.2014 klo 18:57)

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 21:50  
+
0
No johan sieltä alko vastauksia satelemaan yhen tekstin perusteella :)

Ei ole tarkoitus oman huvin vuoksi koiraa pompotella. Pompottelulla tarkoitan sitä että koira ei saa mitään ilmaiseksi. Joo ehkä pompottelu on huono sana tälle jutulle mutta sitä nyt tuli käytettyä. Eli siis päivittäin annan enemmän käskyjä ja aina kun koira saa minulta jotain esim leikki hetken niin haluan että se esimerkiksi istuu ja katsoa minua silmiin jonka jälkeen palkitsen leikkihetkellä. Minun mielestäni tämä ei ole väärää pompotusta vaan ihan ajatus siitä että minä olen johtaja...

Ja en todellakaan tee sitä ruokakipolla sätkimistä koko ajan mutta joskus kokeilen kuinka koira minua kuuntelee, en vaan näe siinä haittaa jossen joskus tekee. Ja siksi käskin koiran kauemmaksi odottamaan kun puen päälle ja otan hihnan jottei koira vauhkoa ovella ja kerää itsellensä sitä tilaa missä sitten ravataan siitä ovesta ulos. Otin hihnan naulakosta niin että koira varmasti kuuli sen ja näki, mutta en silti halunnut että koira säntää ovelle hyppimään. Sitten kun koira tuli luokse niin istutin ja odotin niin kauan kun koira on rauhallinen. Ehkä tää sitten on väärin ja ihan hirveetä pompottelua jonkun mielestä.

Ja se puhuttelu tapahtui niin kun koira osoitti minulle mieltänsä niin käskin istumaan ja puhuin matalalla ja vakavalla äänellä, koira on ennenki rauhoittunut tällä ja lopettaa omat säheltämisensä.

Jääkausi on toiminut metsästystä harrastavalla kaverillani jos tuntuu että koira ei ota kuullakseen tai käyttäytyy muuten huonosti. Jääkaudella en halua alistaa koiraa, pelotella tai pompottaa turhaan. Vaan näyttää että minä olen johtaja. Ja olen kuullut että kun muutamia päiviä on vähemmän hiljakseen ettei koko ajan puhu koiralle ja silittele ja lässyttele niin sitten kun lenkillä koiralle puhuu niin koira paremmin kuuntelee. Eli koira ei ota minua itsestäänselvyytenä mitä se monesti tekee ja kyllä myönnän että minun mokiani varmasti. Asutaan kahestaan koiran kanssa ja kyllä sille on tullu lässyteltyä ja lelliteltyä liikaa, koira ei enää ota tosissaan eikä pidä minua johtajana. Mielestäni jääkaudessa ei ole vikaa kuhan se tehään oikein. Edelleenkää tarkotus ei ole alistaa tai mitään sellaista. Haluan että koira itse haluaa tehdä asiat ilman pelkoa tai alistusta.

Eikä ole tarkoitus tehdä tätä nyt vaan pariksi viikoksi huvin vuoksi. Vaankun selvästikkin on ongelmaa johtajuudessa ja meidän välisessä suhteessa niin haluan sen johtajuuden ja hyvän suhteen takaisin. Entiedä miten jotkut tekee jääkauden kun noin paljon kritiikkiä sai mutta mielestäni tämä on ihan peruskuria. Tottakai edelleen leikitän koiraa, osoitan rakkautta. Mutta nämä ei tule itsestäänselvyytenä koiralle. Otan tämän jääkauden nyt tähän alkuun, ehkä viikkokin on ihan hyvä.

Varmasti olen tehnyt virheitä koiran kanssa, niin varmasti olette te kaikki myös. Täälläkin vois vähän miettiä että mihin sävyyn kirjoitellaan niin pysyy keskustelu mukavana eikä pelkkänä huutelulla

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 21:53  
+
0
Tingelstiiina just viime viestissä kerroin että niitä silmiä ei tutkittu viime käynnillä. Ne kannattaa muutenkin varmaan tarkistuttaa ihan siihen erikoistuneella lääkärillä. Mutta kuten sanoin tällä hetkellä ei ole varaa mutta ne tutkitaan heti kun on.

ootko yhtään lukenut mun kirjoituksia ennenkun huutelet ? Justiinsa otettiin verikokeet koiralta ja niiden tuloksia odotellaan. Lääkäri myös katsoi muut perusjutut. Haluan myös tarkistuttaa koiran lonkat sun muut luustoasiat. Tottakai pitää terveys katsoa ennen kun miettii muuta
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.11.2014 klo 21:55)

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 22:37  
+
0
Pahoittelen, että suorapuheisuuteni loukkasi sinua. Kirjoitettuna asia näyttää varmasti tylymmältä kuin oli tarkoitus. Toki toivon kaikkea hyvää sinulle ja koirallesi, mutta minusta teillä tarvitaan selkeästi suunnanmuutosta. Ei se myötäkarvaan silittäminen silloin auta.

Tuo, miten aiot asioitanne korjata, EI ole jääkausi. Niin ettet käyttäisi sitä sanaa tässä yhteydessä. Teet tietenkin koirasi kanssa miten haluat, eihän sitä sinänsä tarvi muille selitellä. Mutta älä väitä jääkaudeksi jaksoa, jossa koiraa käskytetään normaalia enemmän, ja myös leikitetään ja hellitään. Koska se ei ole sitä.

Pohdittavaa: Saako koirasi tehdä sitä, mihin se on jalostettu, mihin sen viettirakenne sopisi, mikä olisi sille luontaista ja mieluista?

Johtajuus on oikein kannatettava asia, mutta sitäkin ihminen voi toteuttaa väärin. Kuvitella, että se on koiran jatkuvaa käskyttämistä ja tylyttämistä. Sellainen ei ole reilua koiraa kohtaan, ja siitä ne protestit kumpuavat.

Silloin kun omistajan ja koiran suhde on pieleen mennyt, on parasta ottaa ulkopuolinen kouluttaja, joka näkee virheesi. Muuten sitä vain pyörii samoissa virheissään kehää. Oletko valmis muuttumaan?

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 22:57  
+
0
En minä loukkaantunut mistään, ei ollut kyse siitä. Mielestäni tänne vaan tuli liikaa huutelua ja tuntu ettei mun kirjoituksia luettu tarpeeksi hyvin. Koska olen aiemmin sanonut että koira on viety lääkäriin ja aijotaan tutkia enemmän - siitä kysyttiin monta kertaa uudelleen ja ihmeteltiin. Kerroin että aloitan ammattilais kouluttajan kanssa käymään meidän ongelmia läpi mutta sekään ei mennyt ilmeisesti perille.
Mitä jääkausi siis yleensä tarkoittaa ? Koska ehkä meillä on jotenki eri käsitys siitä :D Olen käyttänyt itse tuota sanaa tarkoittamalla sitä että pidän kovemman kurin koiralla enkä lässyttele sille turhia ja aina ohimennessä rapsuttele. Vaan silloin harvemmin kun sille puhun niin koira huomioi sen eri tavalla koska se ei pidä sitä itsestäänselvyytenä.
Ihmettelen vähän tuota kommenttiasi että teillä tarvitaan suunnanmuutosta ja että kouluttajalle mars mitä muutkin sanoivat koska tosissaan kerroin sen aikasemminkin että kouluttajalle on tarkoitus mennä ja tehdä kovasti töitä. Ja tehdä myös asiat toisella tavalla koska myös myönsin etten ole ollut täydellinen. Mitä ei varmasti kukaan täälläkään ole. Jotenkin turhauttaa nähdä tällaisia kritisointi kommentteja kun aiemmin olen kertonut että kouluttajalle ollaan menossa... mutta juu en loukkaannu, toivoisin vain että luette tarkemmin. Tämä nyt kuitenkaan vielä niin pitkä keskustelu ole että kaikki teksti hukkuisi

En kuvittele että olen johtaja koska voin käskyttää koiraani. Mutta kuvittelen että kun käskytän jonkun aikaa tässä alussa sitä enemmän ja vaadin enemmän yhteistyötä kummaltakin niin koira alkaa enemmän kuuntelemaan ja koiralle tulee myös tietyt rutiinit että okei nytkun lähdetään ulos niin mun pitää ensin istua nätisti eikä hyppiä ovella omistajan jaloissa. Johtajuus on tietysti myös sitä että olen se johon koira luottaa kaikissa tilanteissa. Kaikkea johtajuuden ominaisuuksia en todellakaan saa käskyttämällä tai olemalla tiukempi. Mutta silti haluan antaa koiralleni tiukemmat rutiinit mistä olen aiemmin joustanut ja tiedän sen olevan väärin. En halua että koirani tekee asioita koska sitä pelottaa, tai että yrittäisin raukkamaisesti sitä alistaa. Tällä käskyttämisellä haen ainoastaan sitä että koira oppii uudelleen miten eri tilanteissa käyttäydytään ja että se on paremmin hallinnassa.

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 23:01  
+
0
Pohdittavaa että saako koirani tehdä kaiken sen mihin se on jalostettu ? Ei varmasti saa, enkä pysty kaikkea sitä sille tarjoamaan vaikka tietysti haluaisin. Asutaan kerrostalossa kahdestaan, kaupunki alueella. Ei siis missään keskustassa mutta ei mitään omia maitakaan ole. Tässä on lähellä paljon metsää ja lenkkipolkuja, eli kuitenkin hyvät ulkoilu mahdollisuudet.
Koira on kuitenkin tarkoitettu kotikoiraksi jonka kanssa harjotellaan itse erilaisia juttuja esim etsintä mistä oma koirani tykkää. Ei varmastikkaan kaikki koirat pääse toteuttamaan kaikkea mikä niille olisi kaikista luonnollisinta mutta kyllä sakemmani pystyy myös olemaan kotikoira. En tarkoita mitään läskiä sohvalla makaajaa. Koirani on hyvässä kunnossa, lääkäri sanoi vielä että täydellinen paino.
Haluaisin joskus vielä harrastaa isommin koirani kanssa mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 23:10  
+
0

Tkos kirjoitti:



ootko yhtään lukenut mun kirjoituksia ennenkun huutelet ? Justiinsa otettiin verikokeet koiralta ja niiden tuloksia odotellaan. Lääkäri myös katsoi muut perusjutut. Haluan myös tarkistuttaa koiran lonkat sun muut luustoasiat. Tottakai pitää terveys katsoa ennen kun miettii muuta



Kyllä olen lukenut mielestäni kaikki viestit ja kiinnitin huomiota siihen, että mainitsit verikokeet ja sen, ettei silmiä tutkittu. Tämän jälkeen useampikin mainitsi terveystutkimuksista, mutta reagoit vain koulutukseen liittyviin juttuihin, josta tuli sellainen kuva, että ajattelet ongelman olevan pelkästään koulutuksen puolella. Vaikea sitä on muusta tietää kuin kirjoitetusta. Muuhun ei oikein keskutelupalstalla voi reagoida kuin kirjoitettuun tekstiin ja sen sävyyn.

Myönnän tulistuneeni viesteistäsi, mutta mun korvaani kalskahtaa tosi pahasti pompottamisesta ja oman johtajuuden vahvistamisesta puhuminen pelkässä käskyttämismielessä. En voi sille mitään. Mielestäni paljon paremman suhteen koiraan saa olemalla oikeudenmukainen ja johdonmukainen tekemisissään. En esimerkiksi millään usko, että voisi olla oikeudenmukaista tai reilua vaatia koiraa erottamaan käskyt toisistaan, kun erona on käskyn viimeinen kirjain (hyvä, hyvö). Minusta se on vain simputtamista. Koiralle puhuttelun pitäminen on omasta mielestäni samaan kategoriaan menevä. Ainakin niin kuin olen itseni antanut ymmärtää niiden puheista, jotka tätä puhuttelua käyttävät (koiraa poskivilloista kiinni, tiukka katse koiraan jne.). Koiran rankaiseminen siitä, että se pelkää/arkailee kipeiden korvien koskemista ja reagoi siihen murinalla, on kaukana reilusta.

Koira tekee paljon mielummin ja paremmalla innolla asioita, kun tekeminen on sille mielekästä. Jos homma menee pelkäksi käskyttämiseksi ja epäreiluksi koiran kykyihin nähden, alkaa ennen pitkää ongelmatkin. Tokihan kyse on paljolti siitäkin, että millaisen seuralaisen haluaa koirastaan.

Jääkausi tarkoittaa käsittääkseni suunnilleen tätä. Osa kokee sen hyvänä keinona ja osa ei. Ainakin omasta mielestäni on eri asia poistaa huomio hetkeksi silloin kun koira ei toimi toivotunlaisesti kuin poistaa huomio viikkokausiksi kokonaan. En siis ole jääkauden kannattaja, mutta käytän huomion poistoa hetkellisesti koirani kouluttamisessa.

Miksi se, että koira hakee omistajaltaan huomiota, nähdään johtajuusajattelijoiden leirissä koiran pyrkimykseksi johtajan pallille? Mitä tarvetta palvelee koiran käskyttäminen ihan vain sen takia, että näytetään kuka on kuka talossa? Näihin kysymyksiin olisi jo ihan uteliaisuudestakin kiva saada vastaus :hymy: En nimittäin ymmärrä ajatusmaailmaa noiden takana.

Muoks. Ehtikin tulla viestejä väliin.
Vpn 06/13
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.11.2014 klo 23:12)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 27.11.2014 klo 23:12  
+
0

tkos kirjoitti:

Varmasti olen tehnyt virheitä koiran kanssa, niin varmasti olette te kaikki myös. Täälläkin vois vähän miettiä että mihin sävyyn kirjoitellaan niin pysyy keskustelu mukavana eikä pelkkänä huutelulla


Kyllä virheitä olen tehnyt ja näin jälkeenpäin olen harmitellut etten heti pyytänyt apua, ois päässyt niin paljon helpommalla. Silläpä kehoitankin että oikeasti etsit ulkopuolisen apua mahdollisimman nopeasti joka osaa ne virheet kertoa ja auttaa. Ja itse olen saanut apua ihan pk harrastajilta, ettei välttämättä tartte mitään ongelmakoirankouluttajaa palkata:hymy:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 28.11.2014 klo 00:04  
+
0
Tingelstiina kiitos tuosta jääkausi linkistä koska se selvens hyvin että todellakin on eri käsitykset tässä keskustelussa ollut :D En siis missään nimessä tarkoita noin radikaalia. Saan taas toistaa itseäni mutta niinkuin aiemmin sanoin niin koiralle edelleen annan rakkautta ja leikkihetkiä ja kontaktia. Mutta kuitenkin se turha lässytys mihin itse helposti vajoan niin se saa luvan loppua hetkeksi aikaa. Eli siis kun menen koirasta ohi niin rapsuttelen ja puhun koiralle melkein jatkuvasti tai muuten vain koko ajan annan huomiotani koiralle. Tämä siis siksi koska esimerkiksi ulkona koira ei aina kuuntele mitä sille sanon, tai kotona ihan miten vain. Tämän viikon tai kahden viikon episodin jälkeen koira kiinnittää enemmän huomioita kun sitten puhunkin sille ja annan huomiota. Ei ole tarkoitus olla koiralle kuin joku haamu, edelleen pidetään koulutus hetkiä, leikki hetkiä yms. Jääkausi on selvästikkin sitten väärä sana tälle mutta itse käytän sitä koska sitä olen käyttänyt ja siltä se minustakin tuntuu :D tottunut antamaan paljon huomiota mutta kun sitä vähennetään ja ollaan paljon tiukempia niin mustakin se tuntuu jääkaudelta. Nytkun olen tämän selventänyt niin ehkä ei ketään haittaa että käytän tätä sanaa :D

Joo kyllä useampi mainitsi terveystutkimuksista ja vastasin aiemmin että kyllä terveyttä tullaan tutkimaan enemmän. Toistan, tarkoitus on tutkia lonkat yms luusto asiat. Silmät tutkitaan vielä.

Saanko sanoa että mielestäni liikaa takerrut tuohon hyvä hyva hyvy juttuun. Se on ainoa käsky jota joskus feikkaan toisella nimellä katsoakseni että kuunteleeko koira ja onko se maltillinen. En näe mitään aihetta tästä vauhkoamiseen tai että se jotenkin olisi huonoksi koiralle. Eri asia toki jos koko ajan tekisin tai kaikilla käskyillä pelleilisin niin että koira menee sekaisin tai pyydän siltä liikoja. Tämä asia voidaan varmaan unohtaa kun se ei millään tavalla ole mielestäni vauhkoamisen arvoista.

Kun sanon että puhuttelun koiraa, en tartu sitä poskista kiinni. Käsken koiraa istumaan ja puhuttelen esim sanomalla että nyt loppuu häsläys ja kuuntelet mua tai tästä ei tuu mitään. Tämä on tepsinyt koiraan silloin kun se vauhkoaa liikaa tai ei kuuntele. Tämän jälkeen koira kiinnittää minuun enemmän huomioita ja luovuttaa vauhkoamisessa. En pidä mitään jokapäiväisiä saarna tunteja mutta silloin kun koira liikaa vauhkoaa tai käyttäytyy liian huonosti niin asetan koiran istumaan ja puhun sille puhuttelevaan sävyyn hetken aikaan. Toimii meillä, ei ehkä teillä tai muilla, asia on mielestäni semmoinen mistä ei voi kiistellä koska jokainen koira on yksilö. Tutullani on koira jolle ei voisi kaikkea tehdä samoin koska se on liian herkkä ja tarvitsee toisenlaista tapaa. Ei voi liikaa yleistää näitä pieniä juttuja että tämä ei toimi tällä rodulla ja tämä toimii ja tämä on väärin tämä oikein.

Joku sanoi aiemmin että luovutin koiran kanssa korvien putsauksen suhteen. En ole mielestäni luovuttanut mutta luovutin siinä etten pakota koiraa siihen. Tarkoittaen sitä että kun koira arastelee korvia tosi paljon niin en pakota koiraa esim pitämällä sen päästä kiinni ja pakosti putsaamalla niinkuin jotkut on joskus ehdottanut. Joillekkin koirille se ehkä toimiii, sillä saa hoidettua, okei se on ok mulle. Mutta kun korvat on arat ja koira pelkää putsaus hetkeä niin en aijo tehdä siitä sille yhtään enempää epämukavampaa. Tänään olen pitkin päivää ottanut pelkästään paperin ja laittanut sitä koiran korvien lähelle ja koskenut niihin sillä ja sitten kehunut. Nyt illalla laitoin paperille vähän sitä puhdistusainetta mutta otin myös kuivankin paperin. Ensin näytin koiralle kuivalla paperille että ei ole mitään hätää kun vähän täältä kosken, ja sitten kun koira oli hieman rennompi niin vaihdoin paperiin jossa oli hieman puhdistusainetta ja kevyesti pyyhin korvaa sillä samalla paljon kehuen. En tunkenut paperia koiran korvaan koska ajattelin että parempi nyt ottaa hitaammin tämä asia kuin suoraan pakottaa. Joillekkin tämä on kai sitten luovuttamista. Aamulla jouduin pitää "puhuttelun" koiralle kun juoksi minua karkuun ja murisi. En kuitenkaan torunut tai muuta, mutta käskin taas koiran istumaan ja puhuin sille niin että se rauhottuu ja näkee että olen tosissani. Ehkä tämän voi tehdä toisin, jokainen tekee asiat eri tavalla ja jokainen koira tarvitsee eri tapoja toimia. Näin ainakin tämä päivä on mennyt paremmin kun olen yrittänyt tehdä asiasta turvallisemman koiralle.

En ajattele että koira pyrkii johtajan pallille huomion antamisella niinkuin sanoit. Olen itse tehnyt sen virheen että olen antanut välillä esim herkkupaloja ilmaiseksi koiralle tai että olen sallinut joitakin muita asioita. Käskyttämisellä mielestäni vahvistan asemaani johtajana koska koira ei saa asioita ilmaatteeksi. Koira tällöin odottaa minun käskyäni jotta se saa ruokaa. Se odottaa minun lupaani. Se odottaa mitä tehtäviä sille annan eikä pidä niitä pakkona. En mielestäni tee mitään tehtäviä jotka koirastani tuntuisi epämiellyttävältä. Ruoan odotus on vain oikein, ei mielestäni turhaa käskytystä. En huvikseen huutele koiralleni täällä käskyjä, käskyttämisellä tarkoitan sitä ette asioita tehdessä käskytän normaalia enemmän enkä luista. Esimerkiksi aiemmin minulle riitti kun oltiin ulos menossa että koira on siinä vierellä suht nätisti. Käskyttämisellä ajan taas sitä että koira istuu ja katsoo minusta milloin lähdetään ulos.

En jotenkin ehkä ymmärrä mitä yrität sanoa :D siis tällä "Mitä tarvetta palvelee koiran käskyttäminen ihan vain sen takia, että näytetään kuka on kuka talossa? "

En halua alkaa kenenkään kanssa tappelemaan. Koira asiat ovat iän ikuinen keskustelu ja mielipide juttu. Kaikesta asioista ei voi tapella tai kritisoida koska kukaan ei tunne toisensa koiria. Kun aloitin tämän keskustelun niin olin itse todella harmissani tilanteestamme ja kun ajatus lopettamisesta tuli niin olin poissa tolaltani. Ja kun kerroin että koira murisi minulle kuin vieraalle sitä hakiessani niin sekin sai minut hetkeksi raiteiltani koska niin koira ei ole ennen käyttäynyt. Siksi halusin tulla kysymään muiden kokemuksia että onko jotain terveydellistä mikä tämmöistä on tehnyt omille koirille. Olen sanonut että vika on myös minussa. Jos jotakuta mietityttää mitä jollakin asialla tarkoitin niin toivoisin että laittaisi minulle vaikka ihan viestiä niin voin selventää ja puhua enemmän. En ymmärrä sitä että lähdetään tietyistä sanoista tai asioista huutelemaan kun toista ei kuitenkaan tunneta..

Tkos

Tkos
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN OMITUINEN KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 28.11.2014 klo 00:06  
+
0

Niii kirjoitti:

[quote=tkos]Varmasti olen tehnyt virheitä koiran kanssa, niin varmasti olette te kaikki myös. Täälläkin vois vähän miettiä että mihin sävyyn kirjoitellaan niin pysyy keskustelu mukavana eikä pelkkänä huutelulla


Kyllä virheitä olen tehnyt ja näin jälkeenpäin olen harmitellut etten heti pyytänyt apua, ois päässyt niin paljon helpommalla. Silläpä kehoitankin että oikeasti etsit ulkopuolisen apua mahdollisimman nopeasti joka osaa ne virheet kertoa ja auttaa. Ja itse olen saanut apua ihan pk harrastajilta, ettei välttämättä tartte mitään ongelmakoirankouluttajaa palkata:hymy:[/quote]

Kiitos kehoituksesta, sanonut olen että kouluttajaa ollaan hankkimassa ja kaikkia muitakin ulkopuolisia keinoja mietitään, esim juuri pk harrastajilta yms.

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28218
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545743
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.05.2024 klo 22:45)