Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:05

Motivointi/palkkaus

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 13

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 19.05.2012 klo 14:48  
+
0
Mikä nyt tässä olisi neuvoksi.. koira raahustaa tokossa kuin mikäkin lahna ja ei ota kunnon kontaktia. Miten kaukopalkka toimii käytännössä?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 21.05.2012 klo 10:26  
+
0
Voisin kertoa vähän miten meillä palkataan.

Eli sisällä tää tykkää tosi paljon nakeista, ja niillä voi opettaa hyvin temppuja ja sillei. Ruuan pitää kuitenkin olla mahdollisimman maukasta. Ulkona tokoillessa nakit on taas hyviä ja ne kelpaa aika hyvin. Jos mennään johonkin oikeisiin treeneihin, niin pitää olla ainakin päivä syöttämättä, että maistuu. Näyttelyissä sama juttu.

Hakutreeneissä ei kelvannut nakit ollenkaan, vaan piti palkata koira lelulla. Agilityssä olen palkkana käyttänyt myös lelua. Olen tullut siihen tulokseen, että noissa enemmän aivoja vaativissa ja siis tomoisissa hitaammin tehtävissä niin nakit eli temputus, toko jne ja sitten juoksulajeissa kuten haku, agility niin palkkana lelu. Käy varmaan niin kierroksilla, ettei edes ruoka maita.
skcu Pongo

aisha

aisha
Viestimäärä: 15

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 17.09.2012 klo 19:35  
+
0
JES! Nyt löytyi se juttu mikä saa meidän tytön tosissaan innostumaan ja tekemään! Vinkuva tennispallo :D Tuntuu että tuo tekisi mitä vaan sen eteen. Ja voi sitä onnen määrää kun sen viimein saa ja pääsee sitä vinguttamaan :) Mitkään herkkupalat ei oo toiminut yhtä hyvin kun toi pallo.

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 17.09.2012 klo 22:48  
+
0
^Hienoa. Noi on ihan parhaita oivalluksia, kun löytää omalle koiralle natsaavan palkan - oli se sitten ruokaa, lelu tai joku leikki. :aurinko:

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 19.09.2012 klo 07:45  
+
0
Mikä palkkatapa olisi paras seuraamisessa ja siinä että koira suuntaa katseen minuun?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 19.09.2012 klo 21:32  
+
0
Itse oon tehny näin. Otan sen siihen sivulle, katseesta palkka. Askel katsoen palkka. Lyhyitä pätkiä, ei mitään 20 askeleen matkoja vaan yks kaks askelta. Pikkuhiljaa pidennät matkaa. Pidä palkka seläntakana niin ei tuijota palkkaa vaan sua. :) Muutenkin katsekontaktin harjoittelua. Ja niin että katsoo itse, eikä että sinä pidät mitään ääntä. Odottelet hiljaa paikallaan ja katseesta palkka. Alkaa pian hakemaan sitä itsekin =)
skcu Pongo

Ellaliini

Ellaliini
Viestimäärä: 9

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Torstaina, 20.09.2012 klo 12:59  
+
0

Dara kirjoitti:

Mikä palkkatapa olisi paras seuraamisessa ja siinä että koira suuntaa katseen minuun?



Kannattaa myös kokeilla katsekontaktin opettelua irrallaan seuraamisesta niin, että sinuun katsominen johtaa usein kivoihin juttuihin erilaisissa tilanteissa. Tällöin siitä tulee luonnollinen juttu myös seuraamisessa ja monessa muussakin.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Torstaina, 20.09.2012 klo 20:44  
+
0
Mä olen hakenut tota kontaktin pitämistä liikkeessä siten, että kävelen van ympäriinsä ja aina kun koira ottaa kontaktin --> naks ja palkka. Seuruuta sit treenataan erikseen, kun toi kontaktin ottaminen alkaa olla hanskassa.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Roffe

Roffe
Viestimäärä: 39

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Torstaina, 01.11.2012 klo 10:44  
+
0
Voisin kirjoittaa meidän palkkauksesta/motivoinnista. Ja myös jos saisin vinkkejä:aurinko:

Meillä palkkoina ruuista: nakit, lihapullat, juustopalaset, frolichit pilkottuina 2-4 osaan, kuivamuona (nykyisin jahti&vahti kanariisi ja "ruotsalainen agrimarketti" kuivis) satunnaisesti myös jotain koirien valmisnameja ja kotona myös jauhelihaa, kanaa, kalaa tms. periaatteessa kaiken ruuan eteen tehdään jotain, vaikka sit vain nätisti odotus kontaktin kera ruoka-aikaan.
Leluista: tennispallo (nro 1!!!), narulelu, karvaiset vinkut, sukan sisässä oleva muovivinku, kepit, pehmolelut... koulutuspatukka hankinnassa mahdollisesti. Meillä leikitään jonkin verran ilman että vaaditaan tekemään jotain erityistä. Myös kevyitä paini/jahtaus-leikkejä mm.agissa palkkana.
Lisäksi: tuoksuilla palkataan joskus, vapautuksella yms arkiasioilla.

Meillä koira on ERITTÄIN HELPPO palkata/motivoida periaatteessa, koska rakastaa kaikkea ruokaa missä tahansa tilanteessa ja innostuu leluista helposti; tennispallo paras asia koko maailmassa. Yleensä käytän namipalkkaa, koska leluilla menee helposti ylikierroksille/säheltämiseksi ja keskittyminen muuhun kuin leluun 0. Palauttaa kyllä aina lelut nätisti, koska ei saa ikinä tarpeeksi leikeistä ja eihän itsekseen ole niin hauska leikkiä...
Koira on myös helppo innostaa äänin ja saada huomio, mutta mielestäni ei palkkaannu kovin hyvin pelkistä kehuista. Käytän kyllä paljon sanallista kehua normielämässäkin(ehkä jopa liikaakin liian monessa tilanteessa...???)
Namipalkassa on se ongelma, että namit (etenkin erihyvät nakit, lihapullat yms) saa myös helposti ylikierroksille, eli keskittyy vain ja ainoastaan namiin ja pitää välillä rauhoitella "sihauttelemalla" eli kieltämällä. Tämä ei kivaa kun koulutuksen kesken joutuu "kieltämään" että voi jatkaa. Myös kuivamuona saa "sekaisin" välillä:ttou: Yleisesti ruoan meillä saa siis sekä kupista että koulutuksien yms touhunnan mukana. Väilillä nakkien kanssa saa varoa ettei sormet meinaa lähtee mukana... Uusia asioita opetellessa namiohjausta melko paljon käytössä, eli käsipalkkaa ja välillä kun meinaa poitsulla mennä yli ja yritää hapuilla namia kädestä niin olen näpäyttänyt kuonolle kevyesti ko.kädellä, mutta edellekään kielto/rankaisu ei kivaa koulutuksen aikana. (ja koira melko herkkä kosketukselle, eli TODELLA kevyesti napautus. Ei-sanaa pyrin käyttämään vain ehdottomissa tilanteissa kuten jos meinaa mennä luvatta jonkun luo.

Koira on myös todella nopea liikkeissään ja lukee minun liikkeitä todella vähästä eli tietää heti jos nami on tulossa ja helposti ehtii jo liikkua halutusta asennosta jos esim naksu käytössä, vaikka idea että tekee pyydetyn esim perusasento, naksu, koira hypähtää/astahtaa kun ehdin namia antaa ja vapautus jos ei jatkokäskyjä. tätä ollaan saatu paremmaksi onneksi! Koira seisoo siis vaikka päällään saadakseen namin, mutta helposti menee säheltämiseksi. Menee ehkä koulutuksen puolella, mutta koira on siis erittäin namikädessä "kiinni", mikä hankalaa häivyttämisen kannalta. Nyt tajusin että koiran seuraaminen on täysin kiinni namissa/taskussa olevassa kädessä!!! ARG!!! eli jos tyhjäkäsi on alhaalla/heiluu niin seuraamista ei ole. Muuten seuraaminen kiinteää/hyvää, mutta pitääkö siis nyt aloittaa alusta?:ttou: Palkkakätenä ollut siis vasen käsi.

Miten te olette hillinneet/hyödyntäneet koiran liikainnostusta palkkaa kohtaan??? Pienempi ongelma tämä kuin ei innostuisi ollenkaan onneksi. Tuliva sekava romaani ja meni osittain koulutuspuolelle kirjoitus, hups...

Voisiko lisäksi joku onnistuneesti namipurkkia käyttävä neuvoa miten käytännössä tehdään/opetetaan, mitä apuvälineitä yms? ajattelin että voisi toimia agia yksin treenatessa, ettei koira pääse "varastamaan" namia väärässä tilanteessa:heristel:

Roffe

Roffe
Viestimäärä: 39

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Torstaina, 01.11.2012 klo 10:47  
+
0
Lisäyksenä vielä, että koiran katsekontakti on yleensä muuten hyvä ja kestävä ja tarjoo paljon, mutta tuo suraaminen namin kanssa taisi mennä liian pitkälle... pitää varmaan panostaa myös katsekontaktiin vielä enemmän jatkossa:peukku:

Halusin siis myös tuoda ilmi tämän "namiin-jämähtämisen" eli vinkkinä muillekin että kannattaa hyvin nopeasti häivyttää palkkausta pois, ettei käy niin kuin meillä. Nyt viisastuneena, ehkä helpottuu jatkossa. Minua kun ei kukaan varoitellut mm.arkitokossa, ehkä juuri sen vuoksi kun olimme harvinaisuus ryhmän joukossa ( tai sitten on varoiteltu niinnä kertoina kun en päässyt paikalle:nolo:)
(Viestiä on muokattu torstaina, 01.11.2012 klo 11:00)

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Perjantaina, 02.11.2012 klo 22:19  
+
0
^ Mun koira on paljonkin samanlainen kuin sun. Mä en osaa yhtäkkiä sanoa mitään yhtä tai kahta juttua, millä oon saanut tota sähläämistä pois.. Yksi on ainakin se, ettei liian hyviä nameja. Tai ei liian nälkäinen koira. Mä palkkaan paljon vuorotellen lelulla ja namilla. Tietyt liikkeet vain namilla, toiset taas vain lelulla. Joistain palkkana on vain kehut (nouto, koska vetää siinä ylikierroksille helposti). Mä tein viime talvena paljon töitä sen eteen, että koira palkkautuu mun kanssa ilman lelua leikkimällä. Tolla sai rakennettua pohjaa kehuille ihan eri tavalla. Nyt kehukin on palkka tai sit pieni mun yhtäkkinen liike, kevyt tönäisy (siis tönäisen koiraa kevyesti kylkeen tms).

Ei sitä namia tarvi kokonaan häivyttää mun mielestä. Jos sulla on ollut nyt nami kädessä valmiina, kun teet liikettä ja olet palkannut joka kerta, alat pitämään namit taskussa, mutta palkkaat joka kerta. Siitä sit vähitellen vähennät palkkaamiskertoja. Mä palkkaan joskus useammin, joskus harvemmin. Koira ei tiedä ksokaan tuleeko nami nyt vai vasta seuraavalla kerralla. Sit, kun tää alkaa sujua, voit mun mielestä alkaa ottaa kaukopalkkaa mukaan jne.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Roffe

Roffe
Viestimäärä: 39

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 03.11.2012 klo 12:23  
+
0
^huomasin että mun kirjoituksesta saikin vähän väärän kuvan, eli siis en tarkoittanut palkkauksen häivyttämistä kokonana pois vaan siis nopeasti vähentämistä/harvennusta :ttou:

Mutta joo kiitos, hyviä ajatuksia sulla ja "mukava" kuulla että muitakin hötkyn-kötkyjä (siis koiria) löytyy:nauru:

Meillä tosiaan koira saattaa kulkea kymmenen-kakskyt metriä edellä katse eteenpäin ja jostain tajuaa et alan kaivaa namia taskusta valmiiksi! Vaikka ei takki kahise yms. Taitaa poitsu olla ajatustenlukija:love:

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 03.11.2012 klo 12:28  
+
0
^Kannattaa huomioida, että koira oppii sun pienestäkin eleestä sen, koska aiot palkata. Tämä ele on jo koiralle merkki oikeasta tekemisestä. Tällöin koira ajattelee, että palkkaat sitä siitä tekemisestä jonka aikana teet ton eleen. En osaa oikein selittää.. Jos nostat kättäsi ottaaksesi namin taskusta, koira oppii, että käden nouseminen on merkki tulossa olevasta namista eli palkkautuu jo tuolloin. Vahingossa voit näin opettaa koiraa tekemään väärin/ei-toivotulla tavalla. Tää kannattaa tiedostaa ja pitää mielessä aina treeneissä.

Minkä rotuinen sun koira on? (Tosta pienestä kuvasta on vaikea nähdä..)
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Roffe

Roffe
Viestimäärä: 39

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 03.11.2012 klo 13:46  
+
0
^on tiedostettu, sen takia yritänkin saada namit huomaamatta taskusta tietyssä tilanteissa;)

Poitsu on seropi. Tolleria25%, labbista25% ja kultaistanoutajaa50%. Luonteessa ja ulkonäössä tolleri esillä eniten. Näpsäkkä noutajamix:love:

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 03.11.2012 klo 13:58  
+
0
^ OT, näytti tossa pienessä kuvassa vaan niin kovin samanlaiselle kuin oma eläin ja toi hössötys kuulosti niin tutulle.. Mulla siis 50-50 fieldspanieli-kultsu.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Roffe

Roffe
Viestimäärä: 39

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 05.11.2012 klo 22:58  
+
0
^OT ehdinkin jo käydä kurkkaamassa teidän blogista :)

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 20.11.2012 klo 20:16  
+
0
Kun treenataan, palkkaan vain ruualla. Koirani on sen verran ahne, että ihan perusnaput käy. Mutta jos haluan toimintaan lisää moottoria niin käytän makkaraa, joka on koirani ehdoton heikkous.

Arkitottelevaisuudessa palkkaan kehuilla, joskus leikillä. En jaksa kiikuttaa ruokaa joka paikkaan mukaan ja haluan myös, että koirani tottelee minua ilman ruokaa. Käskyn pitää kuitenkin olla luja, että koira tottelee ilman palkkaa.

Esimerkkinä voisin sanoa pallon noutamisen. Jos heitän palloa ilman palkkaa, koira kyllä noutaa sen, mutta kävellen, eikä vaikuta kovin innostuneelta. Jos taas makkaraa on luvassa niin johan askeltahti nopeutuu :wink: Jos taas teen noutamisesta leikin (kaksi palloa, toinen lentää heti kun koira kiikuttaa toisen minulle), koiran motivaatio kasvaa.

Kukikas

Kukikas
Viestimäärä: 78

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 11.12.2012 klo 13:11  
+
0
Kaipaisin vinkkejä nuoren koiran motivoimiseen. Kyseessä 1,5-vuotias huskyuros joka on aluksi aina kiinnostunut kaikesta, mutta innostus laskee yhtä nopeasti kuin alkaakin. Kiihtyy nollasta sataan sekunnissa ja päinvastoin. Hyvänä päivänä koira on tarmokas, energinen ja innokas työskentelijä, toimii melkein ajatuksen voimalla. Koiralla on kuitenkin myös selkeästi sellaisia päiviä ettei vaan kiinnosta. Sellaisina päivinä se "vapaamatkustelee" valjakossa (juoksee ajoittain liinat löysänä) eikä tottele käskyjä. Tuntuu että se ihan piruuttaan tekee eri tavalla kun käsketään. Jos käsken sen hyppäämään autoon, se istuu persiilleen maahan. Jos huudan vasen se kääntyy oikealle. Viime aikoina on ollut ongelmia luoksetulon kanssa, koira irtoaa tosi kauas eikä tule käskystä ja jopa välttelee kiinniottotilannetta.

Kaikki maailman makupalat on testattu, vanhemmiten muuttuu vain nirsommaksi.. Mikä motivoisi tällaista koiraa? Vinkkejä, kokemuksia? Miksi koira välillä kettuilee, liittyykö ikään? :mietiskel:
A Siberian is not your whole life, but makes your life whole.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 06.04.2013 klo 01:25  
+
0
Kaipailen apua lelupalkkaamiseen. Raxu ei meille tullessaan 8kk iässä uskaltanut/osannut leikkiä. Heiiluttelin sille vetoleluja pari kuukautta ja sitten se kerran oma-aloitteisesti toi mulle lelun vedettäväksi. Nykyään se leikkisi kaiken aikaa - kotona. Treeneissä sitä ei kiinnosta lelut. Tekee ja tpuhuaa kyllä namipalkalla, mutta oon saanut kaikkialta ehdotuksia että palkkaisin mielummin lelulla. Kotona tehdään jo lelupalkalla treeniä (mm. istu-maahan-seiso-erittelyt on opeteltu näin), mutta tarttisin neuvoja kuinka saada hallilla vietit sille tasolle että lelu kiinnostaisi.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 06.04.2013 klo 10:13  
+
0

Roffe kirjoitti:

^on tiedostettu, sen takia yritänkin saada namit huomaamatta taskusta tietyssä tilanteissa;)

Miksi namit pitää ottaa huomaamatta? Koiralle selkeämpi tapa olisi ehkä käyttää esim. merkkisanaa (siis naksun tapaan), jolloin koira ei ruumiinkielestä voi päätellä milloin palkka tulee. Samoin on helpompi merkata se oikea käytös, kun ei tarvitse ensin sniikata nameja taskusta. Kun koira oppii merkkisanaan, malttaa se odottaa sitä palkkaa pienen hetken. Niinkuin joku tuossa sanoikin, niin koira nappaa käytöksen sillä hetkellä kun tajuaa saavansa palkan.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28234
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545775
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265916
(Tilastot päivitetty viimeksi 15.05.2024 klo 16:30)