Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:05

Motivointi/palkkaus

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 30.06.2014 klo 17:51  
+
0
11 viikkoinen murisee leikillään, en siitä hermostuisi. Koirat ovat yksilöitä saman rodun sisälläkin . Minulla 2 shelttiä, jotka leikivat mieluiten hiukan eri leikkejä. Toinen tykkää vetoleikeistä ja toinen taas mieluiten noutaa.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

marge2

marge2
Viestimäärä: 8

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 01.07.2014 klo 20:58  
+
0
Koira on aussie ja harrastuskaveria pk-lajeihin toivotaan :) Lueskelin tuota Salme Mujusen saalisviettikirjaa, ja siinä painotettiin että puhdas saalisviettileikki on äänetön ja koira ei vilkuile ohjaajaa tai muualle vaan vain saalista. Murina ja katseen kääntyminen ohjaajaan kertoisi siis vietin kallistumisesta puolustuksen puolelle?

Pandemonium

Pandemonium
Viestimäärä: 15

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Lauantaina, 05.07.2014 klo 00:15  
+
0
mä ''hyödynnän'' koiran mukaan melkein kaikkia viettejä. 1v seropin kanssa paljon namuja, mutta myös leluja, sen kanssa parhaiten toimii kuitenkin kimikimikimi eli yli-innostuneet kehut :D 2v valkoisenpaimenen kanssa eniten namuja, etenkin ryhmässä reenatessa alkuun, puolessa välissä voi jo leikittää - jos koira leikkii. ei muutenkaan hirveästi taistele, eikä varsinkaan jos on paljon häiriötä, yksin reenatessa käytän paljon palkkana palloa tai keppiä :) 1v bortsun kanssa käytän palkkana millon mitäkin. joskus namuja, mutta yleensä leikkiä. kova karjaisu ja pakotteet käy myös ''palkaksi'', haukuttaminen, kaivaminen, putken läpi meno, lelusta taistelu, pallo, keppi, paalin naru, kenkä, käpy, kärpäslätkä tai vaikka ruoho. uusimman tulokkaan 1v beaucenpaimenen kanssa käytän vielä namuja, koska on kouluttamaton, mutta leikitän paljon ja vahvistan koiraa sitä kautta ja pikkuhiljaa käytän leikkiä myös kouluttaessa. (hui onpas mulla nuoria koiria kaikki! seropi onneksi asuu äitillä c(; )
bc Peto
valkoinenpaimen Notte

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Sunnuntaina, 06.07.2014 klo 18:28  
+
0
Meilä yritetään siirtyä lelupalkkaan.. Yritetään. Ruokapalkka motivoi vaihtelevasti, ylensä se ei motivoi tarpeeksi. Vire on löysä ja lopahtaa nopeasti, eikä koira ala saalistamaan sitä ruokapalkkaa kovinkaan innokkaasti että saisi vireen nousemaan. Mutta sitten taas eteenmenopalkkana ruoka on hyvä, Ronikin saa jopa vauhtia allensa. VIretila nousee kivasti siinä juoksun aikana, tämä onkin meillä ollut useasti treenin loppu. Jää hyvä viretila ja mieli kun lähdetään kentältä.

Vihreä lussupallo on nyt ollut meillä projektina ja olemme nyt pyrkineet pitämään sen kanssa ihan vain hauskaa ja hurjan kivaa, siihen väliin pientä tottispätkää; perusasentoon-> Palkka, Maahan-> Palkka.. Hirveä opetteleminen pelkässä leikityksessä! Kovasti Roni tykkää palloa jahdat,a mutta kun pallo ns. kuolee sinne kainaloon tai mihin vaan että liike loppuu, niin se ei innosta enää sillä tavalla että se vire olisi yhtään sen erilaisempi kuin nakilla.

En kyllä tiedä edes miksi olen tuosta vireestä ottanut nyt sellaisen ison jutun. Me kuitenkaan voida kisailla tai muutakaan, onhan meillä toki se BH tavoite olemassa mutta jos me sellaisessa tilanteessa ollaan että voidaan bh kokeeseen mennä, niin aivan sama vaikka seuraaminen olisikin matkalaukkumallia jos se ei ketään siellä syö ja muuten hommat sujuu niin avot!
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 13.08.2014 klo 09:11  
+
0

Liinuska kirjoitti:

Vihreä lussupallo on nyt ollut meillä projektina ja olemme nyt pyrkineet pitämään sen kanssa ihan vain hauskaa ja hurjan kivaa, siihen väliin pientä tottispätkää; perusasentoon-> Palkka, Maahan-> Palkka.. Hirveä opetteleminen pelkässä leikityksessä! Kovasti Roni tykkää palloa jahdat,a mutta kun pallo ns. kuolee sinne kainaloon tai mihin vaan että liike loppuu, niin se ei innosta enää sillä tavalla että se vire olisi yhtään sen erilaisempi kuin nakilla.



Tuttu tunne. Mun pitää myös tosi paljon pistää itseäkin likoon sen lelun kanssa jos aion sillä saada koiran virettä nousemaan. Siis heilua ja riehua ihan höhlänä...! Herkkupalkka toimii joskus ihan ok, mutta silläkin suoritus on usein aika laiska.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Tatu00

Tatu00
Viestimäärä: 28

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 06:49  
+
0
Mikä olisi hyvä nami/palkka? Maku, voimakas tuoksu? Asun pienellä paikkakunnalla ja ostan useimmiten netistä tai Mustista ja Mirristä harvoin kun käyn siellä. Broilerin maustamattomia suikaleita kypsänä koitin ne maistuu mutta tosi sotkuista ja vaikea saada aina sitä yhtä pientä sormiin otettua. Saako possunkorvista tai vastaavista leikattua paloja? Meidän lähikaupassa noita pussitettuja nameja huono valikoima ja ne ei tunnu kelpaavan tarpeeksi hyvin, ei motivoi. Nälkäisenä menee ihan oma kuivaruoka palkkana. Voitteko suositella jotain netistä ostettavaa tai ihan kaupasta ruokaa? Täällä ei ole mitään possunsydämiäkä esim myynnissä.

Ykskoiranen

Ykskoiranen
Viestimäärä: 398

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 07:58  
+
0

Tatu00 kirjoitti:

Mikä olisi hyvä nami/palkka? Maku, voimakas tuoksu? Asun pienellä paikkakunnalla ja ostan useimmiten netistä tai Mustista ja Mirristä harvoin kun käyn siellä. Broilerin maustamattomia suikaleita kypsänä koitin ne maistuu mutta tosi sotkuista ja vaikea saada aina sitä yhtä pientä sormiin otettua. Saako possunkorvista tai vastaavista leikattua paloja? Meidän lähikaupassa noita pussitettuja nameja huono valikoima ja ne ei tunnu kelpaavan tarpeeksi hyvin, ei motivoi. Nälkäisenä menee ihan oma kuivaruoka palkkana. Voitteko suositella jotain netistä ostettavaa tai ihan kaupasta ruokaa? Täällä ei ole mitään possunsydämiäkä esim myynnissä.



Monien koirien olen kuullut pitävän Frolic ruokanappuloista palkkana. Meilläkin ne kelpaa, vaikkeivät olekaan se kaikkein kiihottavin palkka. Jos eivät ole päässeet kuivumaan ja kovettumaan, ne voi helposti pilkkoa pienempiin osiin. Myös kuivatut kanafileet tai lihatikut tekevät meillä kauppansa. Ne saa helposti saksittua haluamaansa kokoon.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 08:49  
+
0
Mä olen huomannut, että mitä suurempi määrä nameja tarvitaan (vaikkapa tunnin kestävä koirakoulu, jonka aikana nameja menee kokonaisen aterian verran), sen parempi maistuvuus loppuun asti mitä kosteampia namit on. Eli kaikki kuivatut herkut toimii meillä tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei suurissa määrin. Kuivattuja nameja löytääkin hyvin eläinkaupoista, markettien eläinpuolelta ja nettikaupoista. Sun olisi varmaan helppo tilata sinne peräkylille juurikin jonkin nettikaupan kautta? Mitä näitä nyt on, zooplus, peten koiratarvike, dogsfirst...

Marketin valmisruokapuolelta nappaan usein nakkeja tai lihapullia. Suola ja mausteet ei ole ongelma, jossain määrin natrium on jopa liikkuvalle koiralle hyväksi. Meillä kun on pieni koira, joka syö aika vähän, olen suosinut kevytkalkkunanakkeja, koska niissä on kuitenkin paljon vettä ja vähän energiaa, niistä on helppo tehdä pieniä paloja eikä ne vaikuta niin paljoa sitten muun ruuan määrään.

Marketin lihapuolelta luulisi löytyvän ainakin karjalanpaistia ja jauhelihaa. Siinä meidän kaksi kestosuosikkia. Karjalanpaistista leikkaan saksilla pienen pieniä paloja ja paistan kevyesti pannulla (tai annan raakana, jos ollaan kotona). Niistä tulee tosi käteviä pikku kuutioita, eivätkä murene samalla tavalla kuin kanafileet. Jauhelihasta taas teen jauhelihanameja, joita höystän usein maksalla. Tässä resepti:

jauheliha(-maksa)namit

400g jauhelihaa (vähärasvaisesta jauhelihasta saa "tiiviimmän" koostumuksen, rasvaisemmalla tulee rasvaisempi ja murenevampi koostumus)
(50g maksaa)
3 kananmunaa
4-5rkl perunajauhoja

Aja kaikki aineet kutterilla tai soseuta sauvasekoittimella. Perunajauhoja laitetaan sen verran, että massa ei ole löysää, muttei kuivaakaan. Levitä ohueksi levyksi uunipellille ja paista 200 asteessa n. 10-20 min, sen verran, että levy kypsyy ja kiinteytyy. Leikkaa jäähtyneenä sopiviksi kuutioiksi, pussita sopivan kokoisiin annospusseihin. Säilyy jääkaapissa vajaan viikon, namipussissa yhden päivän, ja pakastimessa sitten niin kauan kuin tarvitsee. Reseptiä voi muokata laittamalla maksan tilalle esim. silakkafileitä, lohta, juustoa... Jotain, joka maistuu voimakkaasti.

Jos omasta lähikaupasta ei löydy sydäntä tms. voi katsoa, toimittaako kennelrehu, lempimuona tai vauhtiraksu omalle alueelle. Heiltä saa siis tilattua erilaisia koirien raakaruokia, joista esim. broilerin sydämet, broilerin kivipiirat, naudan ja possun sydän ja munuainen ovat keitettynä oivia lihanameja ja vähärasvaisia myöskin. Toisaalta jos kaupasta löytyy lihatiski, voi heiltäkin käydä tiedustelemassa, voisiko tilata sydäntä, munuaista tai kieltä. Niitä saattaa saada ihan pilkkahintaan myös jos sattuu olemaan joku teurastamo lähellä.

Tatu00

Tatu00
Viestimäärä: 28

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 09:15  
+
0
Kiitos paljon vinkeistä ja tuosta "ruoka" ohjeesta! Eipä ole tullut mieleen pyytää kauppiaaalta voiko tilata, mäpäs kysyn heti kun kauppaan asiaa.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 20:38  
+
0
Essi tykkää ihan perusnakeista treeneissä. Pilkon ne niin pieniksi paloiksi, että tunnin treenien aikana ei mene edes puolikasta nakkia. Tosin Essi on pieni koira, siksikään ei voi kovin isoja paloja antaa. Tulee äkkiä maha täyteen. Kotona ja normilenkeillä on pihvitikkuja, jotka olen paloitellut pieniksi paloiksi. Ne on pehmeitä, mutta ei sotke.

Lelupalkka ei ihan vielä kunnolla toimi. Essi kyllä on innokkaana mukana kun leikitän, vedän lelua sen kanssa ja hakee lelun kun heitän ja tuo minulle. Mutta se ei ole kiinnostunut lelusta jos se ei liiku. Namit vie voiton siinä tilanteessa. Miten voisin treenata tai saada Essin kiinnostumaan leluista myös kun en itse heiluttele lelua?

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 20:59  
+
0
Mä olen tässä vastikään ottanut lelua mukaan palkkaamiseen. Se alkoi oikeastaan sillä, että treenattiin luopumista ja luoksetuloa lelun kanssa. Eli leikittiin jahtaamis ja vetoleikkejä, sitten heitin lelun hieman kauemmas ja samalla jätä -käsky. Peruutin ja kutsuin koiran luokse. Kun se tuli istumaan eteeni, osoitin lelua ja annoin vapaa käskyn. Tässä kohtaa leikki oli siis juuri parhaassa vaiheessa ja koira on innostuksesta jäykkänä, koska saa sännätä lelun luokse. Tätä säntäämistä voi tehostaa yrittämällä itse ehtiä lelulle "ensin" . Vaihdoin myöhemmin vapaa käskyn jostain päähäni pälkähteneelle "tsup" sanalle, joka on siis ikään kuin lelulle ehdollistettu palkkaussana. (Samalla tavalla kuin naksutin ruualle, tai mä käytän naksuttimen ohella "jes") Sitä tsup sanaa käytän myös kun tempaisen lelun taskusta.

Oon toistaiseksi esim. lenkillä käynyt vähän puistossa leikkimässä tällä tavalla, että leikitään, heitän lelun, sitten tehdään pari helppoa juttua jotka koira osaa ja sitten innostunut TSUP! Ja ampaisu lelun kimppuun.

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545704
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 02:00)