Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 13:44

Naksutinkoulutusta

Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 13.12.2012 klo 09:34  
+
0
^Ehdollinen/sekundääri vahviste (eli se signaali, josta koira tietää palkan olevan tulossa) voi olla mikä tahansa signaali jonka koira vain havaitsee. Suurin hyöty tulee kuitenkin sellaisesta signaalista, joka on kestoltaan mahdollisimman lyhyt, aina mahdollisimman samanlainen ja joka on mahdollista antaa mahdollisimman nopeasti ja oikea-aikaisesti.

Käytännössä esim. käden liikkeestä kohti palkataskua muodostuu ehdollinen vahviste niille koirille, joiden omistajat eivät merkkaa palkkauskohtaa naksulla tai jollakin tietyllä kehusanalla. Ihmiset eivät vain aina tiedosta tätä.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 13.12.2012 klo 14:29  
+
0

Deks kirjoitti:

Onko sille jokin syy, miksi useimmat ihmiset suosivat naksutinta jonkin sellaisen äänen sijasta jonka voisi tehdä ilman apuvälineitä? Itsestäni naksutin tuntuu jotenkin vaikealta kun muutenkin inhoan sitä jos on kädet täynnä tavaraa ja se pitäisi muistaa pitää mukana aina tarvittaessa. Olenkin käyttänyt naksuttimen sijasta naksausta jonka teen kielelläni. Ainoa huono puoli mikä tulee mieleeni on se, että ääni ei ole yhtä kuuluva ja se voi olla hankalaa jos tulee jokin tilanne, että pitäisi palkata kauempana olevaa koiraa. Olen pohtinut, että onko tässä joku juju jota en ole vielä tajunnut.



Itse käytän naksutinta ihan tasan siitä syystä, että aivoista lähtevä signaali kulkeutuu naksutinta painavaan sormeen nopeammin, kuin mitä puhekeskuksella kestää tuottaa sana. Tuon kielenkin naksauttaminen on fyysisesti monimutkaisempi temppu ainakin mulle kuin painikkeen painaminen, ja sillä säästetyllä ajalla on merkitys.
Rise to reset the world.

Ruskanen

Ruskanen
Viestimäärä: 114

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 14.12.2012 klo 14:39  
+
0
En lukenut koko ketjua, joten aiheesta saattaa olla jo juttua aiemmissa viesteissä.

Mutta siis nyt olen lähtenyt naksuttelemaan vastaantulevista koirista. Aikaisemmin tungin vaan ruokaa naamaan mutta siinä tuli erinäisiä ongelmia mm se että jos ruoka sattui sekunniksikaan loppumaan tai vaihdoin namikättä niin se oli menoa. Eli hepuli. Nyt sitten kokeilin naksulla ja toimi paljon paremmin. Eli katsoi koiraa, naks, nami, katsoi koiraa naks nami. Ja vaikka ruokaa ei tullut kokoajan vaan hyvin tiheästi yksi pala kerrallaan niin se naksu oli koiran aivoille kai sellainen signaali että sitä ruokaa tulee kyllä ihan kohta.

Teenkö nyt siis oikein? Tarkoituksena on kai vähän niinkuin ehdollistaa koiriin ja saada tuo pysymään rauhallisena vaikka katseleekin toisia hauvoja. Ja jos teen jotain väärin niin vinkkejä kiitos :D Ja kuinkahan nopeasti tuloksia alkaa tulemaan? Tähän mennessä ollaan päästy jo siihen että kun Ruska näkee koiran niin vilkaisee mua ja jos ei tule palkkaa sillä sekunnilla niin kiihtyy. Eli mun täytyy olla todella, todella nopea välttääkseni sen hepulin. Siksi naksu on osoittautunut aika hyväksi tässä.
labradorityttönen Taikajärven Sylvi "Ruska" -09

sampo

sampo
Viestimäärä: 97

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 17:53  
+
0
Alkuun vähän aiheen ulkopuolelta: Reilun vuoden hiljaiselon jälkeen palaan tänne. Oli vähän elämänmuutoksia, joiden myötä tänne avautuminen vähän unohtui.

En oikein tiedä mihin kirjoittaisin, aiemmin kuuluin pennunomistajiin, mutta missä on ihan vaan koiranomistajien pulina? :D

Mutta asiaan, kai tämä tänne sopii.. Eli lenkillä meillä on tuon naksuttelun kanssa sellainen ongelma, että nätisti kävely tuntuu olevan semmonen ON/OFF -juttu. Eli jos lenkillä kerran naksauttaa, niin tuo koira tuppaa olemaan melkein kokoajan sitten kontaktissa (jos siis ylipäätään on vastaanottavaisella tuulella) kun odottelee lisää naksuja, eikä tämä nyt ole ihan tarkoitus. Saisi tietenkin haistella ja asiansa tehdä yms, kunhan ei vetäisi ja välillä nopealla vilkaisulla hakisi kontaktin. Toinen vaihtoehto on, että riekkuu ihan miten sattuu, vaikkakin tällöinkin valillä ihan kivasti käyttäytyy vahingossa.

Mitäköhän mä teen väärin ja miten voisin tilanteen korjata? Toki ohittaessa olisi kiva jos toi olis kokoajan kontaktissa, mutta muulloin riittäisi suurinpiirtein vasemmalla puolella pyöriminen ilman kiskomista ja toisaalta pitkiä pysähdyksiä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 22:37  
+
0
^Sitä saa mitä vahvistaa, eli jos lenkillä palkaat sinun katsomisesta, niin fiksuhan koira on, jos se sitä sulle enemmänkin tarjoaa. Jos taas haluat jotain muuta käytöstä, niin sitten kannattaa vaihtaa palkaamaan niistä muista käytöksistä, vaikka siitä haistelusta.

sampo

sampo
Viestimäärä: 97

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 22:54  
+
0
^No en mielestäni naksutellut hirveän paljoa tuosta katsomisesta.. Koira oppii vissiin ihan liian nopeasti, kun nyt sitten jos naksautan siitä haistelusta, niin tulee palkan hakemaan ja jää sen jälkeen siihen sivulle toljottamaan. Myös olen koittanut naksuttaa ihan siinä vierellä jolkottelusta, edellä menemisestä hihna löysällä, mutta aina alkaa vain tuijotus. Liekö se nyt sitten vahvistunut tosiaan noin kovasti.. No pitää vissiin vaan koittaa jatkaa muusta naksuttelua ja toivoa, että se hoksaa :D

edt. Ei kyllä hirveän kauan ole kyllä pihalla naksutinta käytetty, kun vasta hiljattain tuo on alkanut siellä oikeasti palkkautumaan. Olen ennen ollut surkeine nameineni niin tylsä, että muu ympäristö vie aina voiton, eikä malttaisi siitä muusta juuri kiinnittää huomiota minuun. Nyt sitten jostain syystä palkat kiinnostaakin niin paljon, ettei edes malta touhuta muuta kuin kiinnittää huomiota minuun ja nameihini? Kuten sanoin, On/Off. No, ehkä se siitä tasottuu.. Sisälläkin kyllä on uusien asioiden tarjoaminen kokenut jotain taantumaa jostain syystä, sekin voi liittyä asiaan.. :mietiskel:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 30.01.2013 klo 23:19)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 31.01.2013 klo 09:34  
+
0
^Myös palkan paikalla on melko iso merkitys siihen mitä koira seuraavaksi tekee, eli jos aina annat sen varsinaisen palkan sieltä jostain oman katseesi suunnasta, niin koira alkaa helposti tarjoamaan seuraavaksi sinun katsomistasi. Jos taas palkka löytyykin maasta tai ilmestyy koiralle suoraan edestä päin, niin houkutus katsoa sinua heti seuraavaksi ei ole niin suuri.

Lisäksi, jos katsekontakti on ollut ensimmäisiä kouluttamiasi asioita, niin koirat yleensä tarjoavat niitä myös helposti, jos eivät oikein muuten tiedä mistä sitä palkkaa saisi.

Toki minusta tuo sinun ongelmasi on aika positiivinen ongelma :hymy: Enkä nyt itse siitä varmaan hirveästi huolehtisi. Jättäisin vain palkkaamatta "turhat" tuijottelut.

sampo

sampo
Viestimäärä: 97

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 31.01.2013 klo 12:37  
+
0
^ En kyllä olisi arvannut, että tulee ikinä tämmöistä "ongelmaa", kun olin jo jossain vaiheessa ihan toivoton tuon ulkona motivoinnin kanssa. :D Siis enimmäkseen hyvä asiahan se on, että nyt olen kiinnostava, vaikkakin menee nyt yhtäkkiä hieman överiksi.

En pitkään aikaan edes kyllä pitänyt mitään palkkaa pihalla mukana, kun mikään ei ikinä kelvannut. Varmaan pitää vaan molempien rutinoitua siihen, että on palkkaa mukana, niin se ei ole mitenkään erikoistapaus koiran mielestä, niin ehkä malttaa sitten touhuilla omiaankin. :)

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 01.04.2013 klo 13:12  
+
0
En myöskään jaksanut lukea koko ketjua, kun on niin pitkä.

Kuinka naksutin koulutus aloitetaan, jos koiraa on aiemmin koulutettu muilla tavoin? Osaa jo istua käskystä, antaa tassua jne. Pitäisikö naksua käyttää myös näiden kohdalla alussa, koska haluaisin istumisesta vielä varmempaa ja nopeampaa? Ja miten sitä käyttäisitte? Odotanko, että koira istuu itse ja naksautan, vai voinko vain naksuun ehdollistamisen jälkeen antaa normaalisti käskyn "istu" ja sitten naksauttaa, kun koira istuu?

Ja toinen kysymys. Luin, että pitäisi varoa, ettei naksutinta pidä aina samalla tavalla kädessä, kun naksauttaa, ettei koira ota käden asentoa "signaaliksi" tai ei saa naksautella täysin tasaisin väliajoin kuin kone, eikä saa vahingossa tehdä mitään muutakaan toistuvaa ärsykettä samaan aikaan naksun kanssa. Mietin sitten, että olisiko ok, jos välillä kuljeskelen naksuttimen kanssa muuten vain ympäriinsä ihan naksuttelematta, pidän välillä toisessa ja välillä toisessa kädessä vaihdellen käden paikkaa ja paikkaa mihin namit tulevat... esim. alkuun joko pudotan lattialle tai annan suuhun samaan aikaan naksun kanssa, välillä katson koiraa silmiin välillä muualle. Välillä istun, välillä seison jne. Ettei koira opi, että naksuttelu liittyy minun asentooni mitenkään. Tai että vain silloin kannattaa totella, kun minulla on naksutin. Eli välillä naksutin olisi taskussa piilossa tai vastaavaa.

Alkuun tottakai on tärkeää, että nami tulee samaan aikaan naksun kanssa tai seuraa sitä välittömästi. Mutta entäpä miten sitten aletaan jättää naksutinta pois, kun koira on oppinut jonkin tempun? Järki sanoo, että pikkuhiljaa, eli ei seinään, vaan jos joskus jätetäänkin pois, niin seuraavalla kerralla saa taas palkkion. Mutta jätetäänkö nami ja naksu pois samaan aikaan? vai saako koira namin vaikkei naksautettaisikaan? Voiko naksauttamisen korvata esim. "hyvä"n sanomisella...

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 01.04.2013 klo 14:22  
+
0
Ihan samalla tavalla aloitetaan kuin aina, eli ehdollistamalla naksuttimen ääneen. Tai vaikka siihen "hyvä" sanomiseen tai muuhun merkkiääneen (eli voit myös käyttää vaikka "hyvä" tai "pii" tai "shh" tai mitä tahansa muuta ääntä, kunhan koiralle on selvä että se merkkaa oikein tekemistä ja aina tulee palkka).

Mä olen käyttänyt naksutinta jo osattujen juttujen kanssa, merkkaamaan koiralle että juuri milloin se on tehnyt oikein. Jos koira osaa jo käskyn mä käskisin ihan suoraan istu ja naks.

Miksei saa naksutella tasaisin väliajoin kuin kone. jos koira tekee pyydettyä asiaa tasaisin väliajoin? Jos on tarkoituksena sheipata, niin silloin tietenkin pitää naksutella siitä mihin suuntaan koiran haluaa tekevän. Ei pidä naksutella vain siitä että se astuu oikealle, vaan että se myös astuu enemmän tai vähemmän oikealle.

Jos aiot käyttää "hyvä"n sanomista palkkana, se ei sitten toimi naksuttimen kaltaisena oikean asian merkkaamisena. Se toimii palkkana (jos koira siitä palkkautuu).

Kun mulla osaa koira tempun, ne saa vain palkan siitä. Saatan naksutella hyvinkin vähän aikaa jonkun tempun kanssa, ja jättää nopeasti suoraan pois sen ja sanoa vain "hyvä" ja antaa palkan.

Jos mä jättäisin palkan kokonaan pois, mun koirat ei pian enää temppuilisi mulle :nauru: Naksuttimella ei ole sen suurempaa väliä, se vain kertoo niille tarkasti milloin tekevät haluttua asiaa.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 02.04.2013 klo 09:37  
+
0

sampo kirjoitti:

Eli lenkillä meillä on tuon naksuttelun kanssa sellainen ongelma, että nätisti kävely tuntuu olevan semmonen ON/OFF -juttu. Eli jos lenkillä kerran naksauttaa, niin tuo koira tuppaa olemaan melkein kokoajan sitten kontaktissa (jos siis ylipäätään on vastaanottavaisella tuulella) kun odottelee lisää naksuja, eikä tämä nyt ole ihan tarkoitus. Saisi tietenkin haistella ja asiansa tehdä yms, kunhan ei vetäisi ja välillä nopealla vilkaisulla hakisi kontaktin. Toinen vaihtoehto on, että riekkuu ihan miten sattuu, vaikkakin tällöinkin valillä ihan kivasti käyttäytyy vahingossa.

Mitäköhän mä teen väärin ja miten voisin tilanteen korjata? Toki ohittaessa olisi kiva jos toi olis kokoajan kontaktissa, mutta muulloin riittäisi suurinpiirtein vasemmalla puolella pyöriminen ilman kiskomista ja toisaalta pitkiä pysähdyksiä.



Tulee vähä myöhään, mutta yks juttu, mitä tohon naksutteluongelmaan vois mun mielestä kokeilla, on:
1. Liittää käskysana kontaktiin.
2. Pyytää koira kontaktiin ja palkata siitä aina, kun se lähtee omille teilleen haistelemaan -> koira lähtee nopeammin saadakseen käskyn ja palkan.

Sit vaan nostaa kriteeriä nopeasti ja pyytää kontaktia vaan kun ohitetaan pyöriä, ihmisiä, koiria tms.. Herääkö jollekin vastalauseita/ajatuksia, joita en osannu huomioida? Hihnassa nätisti kävely (sillon kun kontaktia ei ole) on sit taas jo ihan toinen juttunsa, mutta siihen luulis löytyvän netistä erilaisia ohjeita.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 10:49  
+
0
Anteeks tyhmä kysymys. Mistä tiedän milloin koira on ehdollistunut naksuttimeen, ja miten mä voin testata sitä? Ja alkaa käyttää muuhunkin opettamiseen kuin tähän ehdollistamiseen.

Ostin naksuttimen reilu viikko sitten ja ollaan nyt aloitettu ehdollistaminen periaatteella, että naksauttaessa saa namin kädestä. Välillä oon tehny myös sarjan tai pari niin, että samalla kun naksautan, pudotan namin lattialle tai koiran kuppiin. Välillä tuntuu, että koira osaa odottaa naksautusta ja sen kuuluessa oikein nappaa namin kädestä, välillä taas koira havahtuu vasta jos nami putoaa lattialle. Tuntuu, että se tajuaa naksuhomman jos nami tulee samalla sekunnilla kuin naksahtaa, mutta jos on pienikin viive (nami putoaa kädestä kuppiin) niin ei ymmärrä :D Tajuaako se sitten kouluttaessakaan, että saa namin kun naksahtaa, vaikka se ei siihen suoraan nokan ääreen just sillä sekunnilla tulisikaan?

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 11:58  
+
0
^Jotkut aloittavat jo oikeastaan suoraan käyttämään naksutinta itse koulutukseen yhdistettynä, joten vaikka et olisi vielä aivan varma onko koirasi yhdistänyt naksun tarkoittavan, että palkka tulossa, niin voit aloittaa sen käytön oikean käytöksen merkkauksessa. Sitten oikeastaan näetkin, että yhdistääkö koira sen, että palkka tulee siitä toiminnosta mitä se oli tekemässä silloin kun naksautit, eli alkaa palkan toivossa tarjoamaan ko. toimintoa.

Lenune kirjoitti:


Alkuun tottakai on tärkeää, että nami tulee samaan aikaan naksun kanssa tai seuraa sitä välittömästi. Mutta entäpä miten sitten aletaan jättää naksutinta pois, kun koira on oppinut jonkin tempun? Järki sanoo, että pikkuhiljaa, eli ei seinään, vaan jos joskus jätetäänkin pois, niin seuraavalla kerralla saa taas palkkion. Mutta jätetäänkö nami ja naksu pois samaan aikaan? vai saako koira namin vaikkei naksautettaisikaan? Voiko naksauttamisen korvata esim. "hyvä"n sanomisella...


Naksutinta kannattaa käyttää vain silloin, kun sinun tarvitsee merkata joku käytös tarkasti tai esim. välimatkan takia et pysty palkkaamana koiraa muuten täysin oikealla hetkellä (= kertomaan sille milloin se teki sitä mitä halusit). Naksuttimen voi siis jättää pois siinä vaiheessa, kun et tarvitse sitä em. käytössä vaan pystyt suorapalkalla tai palkkasana + palkka yhdistelmällä kertomaan riittävän tarkasti milloin koira toimi haluamallasi tavalla.
Palkita taas tarvitsee ylipäätään koko opetusvaiheen ajan ja senkin jälkeen satunnaisesti, jotta koiran motivaatio pysyy yllä. Toki palkan ei aina välttämättä tarvitse olla ruokaa tai leikkiä vaan mikä tahansa koiran sillä hetkellä haluama asia voi toimia palkkana.

meusa

meusa
Viestimäärä: 11

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 22.04.2013 klo 10:07  
+
0
Pennun kanssa on tullut huomaamattakin käytettyä houkuttelua ja poimimista opettamisessa. Nyt vajaa 6kk pentu ei tunnu osaavan tarjota mitään kun koitan sheipata naksutellen.

Pentu tuntuu luulevan että haluan aina istumista ja katsekontaktia. Jos palkkaa ei heru kokeilee ehkä muita osaamiaan juttuja ja sitten alkaa haukkua. Tämä seisomisharjoituksissa..

Toinen tavoitteeni oli jonkin asian suussa pitäminen, ja aloitin harjoittelun siitä että tiettyä lelua pitää tökätä kuonolla. No tämä ok kun tekee sen suht automaattisesti, mutta mikä välivaihe ennen suuhun ottoa? Kun lopetin naksun tökkäämisestä, kokeili sitä ihmeissään vielä pari kertaa ja sitten luuli että tämä leikki loppui ja alkoi puuhata omiaan. Ei siis tarjonnut mitään uutta.

Miten siis saada pentu aktiivisemmaksi? Ja kuinka hyvin kriteeri pitää osata ennen siirtymistä? Jos vahvistaa liikaa niin eikö tule vaikeammaksi koiralle tajuta muuttaa toimintaa?

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 02.05.2013 klo 08:50  
+
0
^Jos pentu tarjoaa useampaakin juttua, niin ei sitä kovin passiivikseksi ainakaan voi sanoa. Miten sä olit ajatellut seisomista sheipata? Mun mielestä se on helpoin opettaa poimimalla, kuten istuminenkin, kun pentu varmasti seisoo päivän aikana aika paljonkin.
Sheippaamista on mun mielestä helpoin harjoitella kohteilla, esim. sopivan kokoisella laatikolla voi koira tehdä tosi monta toimintoa. Kohteen kanssa tekeminen ei ainakaan ole vahingossakaan ohjaajakeskeistä vs. tuojotan ohjaajaa. Sheipatessa olennaista on, että kriteeri nousee kerrallaan tarpeeksi vähän ja alussa voi lähteä liikkeelle esim. ihan vaan siitä, että koira liikuttaa päätään tai tassuaan oikeaan suuntaan. Lisäksi pitää tietysti olla hereillä, että vahvistaa aina heti ensimmäistä kriteerit täyttävää yritystä, sillä voi mennä kauan ennen kuin koira tekee saman uudestaan, jos se ei saanut siitä ensimmäisellä kerralla vahvistetta.

Noudossa mulla on ollut kuonokosketuksen jälkeen seuraava vaihe kosketus hampailla ts. jos kuonolla painaa kohdetta tarpeeksi kovasti, niin huulet vähän raottuu ja siitä sitten naks ja palkka.

Ja kyllä olet ihan oikeassa, jos vahvistat tiettyä vaihetta liian kauan, jumittaa koira siihen ja seuraavan vaiheen tarjoaminen voi olla sille hankalaa. Hommaa kannattaa vaikeuttaa viimeistään kun onnistumisprosentti on 80, koirasta riippuen jopa aiemminkin.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 02.05.2013 klo 11:34  
+
0
Hei mitäs tuumaatte, onko väliä jos uutta asiaa naksutellessa joskus palkkanapuja tulee 1, joskus 3 ja joskus pieni kourallinen, eli palkan määrä vaihtelee? Vai pitäisikö se olla aina loogisesti samanarvoinen palkka? Pennelin koulutusta tässä aloittelen ja esittelin sille aamulla kosketuskepin, naksuun se on jo ehdollistettu aiemmin. Palkkana oli nyt tuota sen penturuokaa mikä on ihan järkyttävän pientä pipanaa (ihan sopivia makupaloja kyllä tuonkokoiselle ettei pureskeluun mene hirveästi aikaa) ja mun nakkisormilla tuntuu olevan hirmu vaikea napata aina vaan yhtä napua hyppysiin...
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 02.05.2013 klo 11:55  
+
0
^ Minä pyrin antamaan erittäin hyvästä suorituksesta aina enemmän palkkaa, mutta en kyllä usko että jos ero on 1-3 pipanaa kerrallaan, että se koira niitä laskeskelee ja ehtisi asiaa siltä pohjalta kelailla. Kourallinen on sitten selvästi jo Oikein Hyvä.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 02.05.2013 klo 12:01  
+
0
No niin mäkin vähän tuumasin. Ei tuo ehdi tajuamaankaan menikö suuhun napuja 1 vai 4 kun meinaa mennä sormetkin jauhelihaksi samalla... Isompi satsi sitten isommasta oivalluksesta.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 02.05.2013 klo 12:40  
+
0
Oppimisen nopeuden kannalta on tärkeämpää, että vahvistetiheys on mahdollisimman suuri kuin että palkka on mahdollisimman iso tai muuten super hyvä. (Tätä on muistaakseni ihan tutkittukin, mutta juuri nyt ei ole linkittää varsinaisesti mitään tutkimusta). Vahvistetiheyshän lasketaan suoraan kaavasta annettujen vahvisteiden määrä/aika ja siihen vaikuttaa siten kaikki mitä koulutushetken aikana tapahtuu eli ensinnäkin tietysti kriteeri eli jos kriteeri on liian korkea, laskee vahvitetiheys nopeasti. Lisäksi siihen tietysti vaikuttaa myös ohjaajan mekaaniset taidot eli kuinka nopsaa esim. sen palkan ehtii antamaan naksun jälkeen ja sitten myös se, kuinka kauan koiralla menee aikaa palkasta nauttimiseen ts. nopeasti syötävällä herkulla vahvistetiheys saadaan paljon nopeammaksi kuin hitaasti mutusteltavalla tai leikkiessä.
NS. jack potista annetaan esim. koko kipollinen ruokaa kerralla) ei tutkimusten mukaan muistaakseni ollut juurikaan hyötyä, vaan oppimisnopeuteen vaikutti nimenomaan eniten se, että vahvistetiheys oli mahdollisimman suuri. Vs. koira saa jokaisesta onnistumisesta yhden namin -> 10 onnistunutta toistoa ja 10 namia vs. yhdestä onnistuneesta toistosta saa 10 namia kerralla -> 1 onnistunut toisto ja 10 namia -> koira oppi enemmän ensimmäisessä vaihtoehdossa vaikka se määrällisesti sai yhtä paljon palkkaa, mutta ensimmäisessä vaihtoedossa se sai sitä useammin.

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 07.02.2017 klo 18:29  
+
0
Siirrettyjä viestejä:

teletapis kirjoitti:

Kertokaa ruusuja ja risuja naksuttimen käytöstä koulutuksessa. Itse olen sen käyttöönottoa harkinnut, mutta jotenkin se jänskättää :D Voiko naksuttimen käytön lopettaa jossain vaiheessa,vaikka koira olisikin siihen jo tottunut? Jos naksuttimen käytön aloittaa, pitääkö sitä käyttää koko ajan koulutuksessa?


ninuska kirjoitti:

Risuja ei kyllä ole antaa, oon ollu enemmän ku super tyytyväinen. Koira alkoi oppia asioita nopeampaa ja komentaminen väheni 70%, eli harrastamisesta tuli miellyttävämpää molemmille. Meillä naksu jätetty pois kun koira osaa homman silloin palkattu lelulla tai jollain muulla :) mutta naksua käytetään kaiken uuden opiskelussa ja välillä asioiden vahvistamisessa :)


  Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 16:30)