Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 22:00

Sisäsiisteys

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 38

Yuna

Yuna
Viestimäärä: 3

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 19:25  
+
0
Mun sekarotunen tyttöpentu on jo 9kk eikä se oo vieläkään sisäsiisti. Alkaa keinot loppumaan että miten saan sen opetettua ettei tee tarpeitaan sisälle.

Se on jo pitkään tehnyt vaan tiettyyn paikkaan olohuoneeseen, sinänsä hyvä ettei ympäri asuntoa mutta alkaa ottaa päähän siivoilla joka aamu ja joka päivä töistä tulon jälkeen ja usein vielä kerran pari siihen päälle.

Ulkona käydään ehkä viitisen kertaa päivässä, aina kun koira tuo hihnan eli haluaa ulos.

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 01:06  
+
0
^Jos koira tekee tarpeensa vain yhteen paikkaan, oletko koittanut väliaikaisesti estää koiran pääsyn tuolle kohtaa. Se saattaa pitää tuota paikkaa ns. sallittuna sisävessana ja tapa olisi hyvä päästä katkaisemaan.

Yuna

Yuna
Viestimäärä: 3

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 13:48  
+
0
^ Hmm, ei oo kyllä käynyt tollanen mielessä.

Yhessä vaiheessa eristin siltä koko olohuoneen mut sit se teki tarpeensa tän esteen eteen. Sit ku se ei auttanu nii annoin sen taas olla koko kämpässä.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 15:23  
+
0
^ Onko koiraa tutkittu rakenteellisten poikkeaminen tms. vuoksi? Pissatulehdus ei kaiketi voi olla kun on noin pitkään jatkunut.

Saatko koiraa ikinä kiinni itse teosta? Ajattelin, että tuon ikäistä voi jo kyllä komentaa tarpeiden sisälle tekemisestä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Yuna

Yuna
Viestimäärä: 3

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 20:11  
+
0
^ Olen muutaman kerran saanut kiinni itseteosta, silloin olen kyllä moittinut. Koira yleensä heittäytyy heti selälleen ja itkee, kaiketi se siis ymmärtää että teki väärin (ei siis yleensä näin käyttäydy).

Tosiaan olen siis lähes 100%:sti nukkumassa tai töissä kun se tekee tarpeensa joten en saa kovinkaan usein kiinni itseteosta.

Ärsyttää kun laminaatit nousee ja aina on jatkuvaa siivoamista, kyllästyttää.

enzkiz

enzkiz
Viestimäärä: 8

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 21:16  
+
0
Mulla on ihan sama juttu, että poissa ollesani tai kun nukun tekee tarpeensa sisälle.. Ja se ärsyttää, kun pissan haju jää laminaattiin, sen huomaavain silloin, kun pesee lattiat, niin pissan haju tulee.. Olen kokeillut erinlaisia lattian pesuaineita, mut ei ne auta.. Onko kenelläkään kokemusta, miten sen hajun saisi haitumaan? Kaikki niksit otetaan vastaan ilo mielin..

Olen kuullut että etikka auttaisi jotain, onko kenelläkään kokemusta??
Koirani pissaa paperille, mut välillä se menee sitten ohi tai on niin reunassa et tulee yli.. Tarpeiden paikkaa rajata jotenkin? muuten kun paperilla..

Onko jollain tiedossa jotain, hyvää lattian pesuainetta koiran tarpeiden siivoamiseen..??

Taas paljon kysymyksiä.. Kiitos jo kaikille vinkeistä..

nappu

nappu
Viestimäärä: 5

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.06.2010 klo 11:20  
+
0
Meillä on ranskanbulldoggipentu, jonka pissaläntit on kooltaan aika pieniä. Tuommoinen halpislaminaatti on kestänyt yllättävän hyvin aamuyöstä aamuun asti olleet pissat. Pelkällä Fairylla pestessä meinaa jäädä tummempi läiskä. Toimivimmaksi on osoittautunut vahvalla suhteella lantrattu Tolu sumutepullossa. Tuoksu miellyttää ainakin omistajia, mutta Kylli ei ole siitä niinkään innostunut :D

nappu

nappu
Viestimäärä: 5

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.06.2010 klo 11:20  
+
0
Meillä on ranskanbulldoggipentu, jonka pissaläntit on kooltaan aika pieniä. Tuommoinen halpislaminaatti on kestänyt yllättävän hyvin aamuyöstä aamuun asti olleet pissat. Pelkällä Fairylla pestessä meinaa jäädä tummempi läiskä. Toimivimmaksi on osoittautunut vahvalla suhteella lantrattu Tolu sumutepullossa. Tuoksu miellyttää ainakin omistajia, mutta Kylli ei ole siitä niinkään innostunut :D

majju

majju
Viestimäärä: 244

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.06.2010 klo 12:05  
+
0
Hei,

kysymykseni ei varsinaisesti liity tähän sisäsiisteyteen mutta kysyn nyt täällä, ettei tarvitse aloittaa uutta ketjua.
Meille on tulossa uusi pentu syksyllä ja olisinkin kysynyt mielipiteitä/kokemuksia siitä, alkaako jo meillä asuva uros mahd merkkailemaan uuden pennun (uros) saavuttua kotiin?
Koira ei ole ennen merkkaillut kotiin / sisälle, mutta jostain luin että tämmöinen voisi olla mahdollista?

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.06.2010 klo 13:39  
+
0
^Pääsääntöisesti ei, mutta vähän rodustakin (tai yksilöstä) riippuen. Erityisesti joillakin pienillä koiraroduilla, mainittakoon esimerkkinä coton de tulear, esiintyy tuota merkkailua useamman uroksen taloudessa. Periaatteessa merkkailua ei kuitenkaan tarvitse sietää, vaan koiraa voi kyllä moisesta toiminnasta kieltää. Siitä huolimatta voi olla, että joku sinnikäs tapaus tuota merkkailua silti jatkaa ja pahimmillaan kaveri liittyy seuraan vähän kasvettuaan. Tuo on tosin se "äärimmäinen" esimerkki ja useimmat selviävät ihan ilman merkkailuja tai korkeintaan muutamalla protestipissalla pennun tultua tai vastaavasti pennun aikuistuessa nuoren koiran rajojen kokeilun yhteydessä muutamalla merkkauksella.

majju

majju
Viestimäärä: 244

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.06.2010 klo 14:13  
+
0
Kiitos vastauksesta, näin olen vähän kuullut ja lukenutkin.
Tiedän pari perhettä joilla urokset merkkailee ja se ei tosiaan ole kiva homma alkuunkaan.
Täytyy katsoa miten alkaa menemään ja sitten kitkeä moinen sikailu pois, jos meinaavat sen aloittaa! :)
Mietinnässä on kyllä sekin, että pitäisikö mielummin ottaa narttu kaveriksi ja leikkauttaa se esim.

Routavaara

Routavaara
Viestimäärä: 57

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 17.06.2010 klo 21:16  
+
0
Meilläkin on vähän ongelmia sisäsiisteyden kanssa. Koira täyttää tässä kuussa 9 kk, mutta on ollut meillä 4 kuukautta, eikä vieläkään ole oikein merkkiäkään sisäsiisteydestä. Ulos pyytämisen on periaatteessa jättänyt pois, ei enää mene ovelle, vaan sisällä olevaansa pissapaikkaa kohti ja saattaa katsoa perään. Koira myös tuntuu pissaavan alle kahden tunnin välein. Kannattaako vielä olla huolissaan? Vai kannattaako pissapaperit siirtää ulko-ovelle?
Sekarotuinen Nuutti s. 27.9.09
Koerankujei-blogi

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 17.06.2010 klo 22:10  
+
0
^Joskus koira käy sisällä pissalla ihan vaan sen takia, että siihen on järjestetty mahdollisuus. Oletteko kokeilleet ottaa pissapaperit pois ja testanneet, miten koira siihen reagoi? On hyvinkin mahdollista, että koira lakkaa tekemästä tarpeita sisälle, kun se lakkaa olemasta sallittua eli sille ei ole järjestetty oikein omaa paikkaa. Samasta syystä voi johtua myös se, että koira käy usein pissalla. Miksi opetella pidättämään pidempiä aikoja, kun siihen ei ole mitään tarvetta?

Ihan ensimmäiseksi kokeilisin ottaa siis sanomalehdet pois lattioilta ja viedä koiraa riittävän usein tietysti siis pihalle. Ja jos sisällepissailu silti jatkuu yhtä tiuhaan, tarkkailisin koiran juomismääriä ja kävisin tarvittaessa eläinlääkärin juttusilla. Jos pissailu loppuu tai vähenee, hienoa, olette oikeilla jäljillä ja siitä se lähtee!

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 18.06.2010 klo 11:00  
+
0
Voihan itkulapitkula. Juttelin eilen sijoitusperheen kanssa meille suunnitellusta leikatusta uroskoirasta (about vuotias), ja nyt on enemmän tiedossa tämä sisäsiisteysongelma...

Onko täällä jotakuta jolla olisi ollut tosiaan yli vuotiasta, mahdollisesti aikaisemmin tarhaolosuhteista tullutta koiraa, jota ollaan opetettu sisäsiistiksi?

Koira on nyt oppinut jotensakin tekemään tarpeensa heidän pieneen pihaplänttiin, jossa tuntee olevansa turvassa ne tekeäkseen. Meillä tällaista pientä pihaa asunnossa ei ole...

He kertoivat, että koira tarvitsee nyt pissatakseen turvallisen ja tutun paikan, joten pihalle opetteluun ehkä paras tapa olisi sahata ees taas yhtä lenkkiä kauan aikaa, eikä niinkään maratonia yhteen suuntaan ja kääntyä takaisin. Eli lenkit mitä hänelle tarjotaan olisi enimmäkseen liikunnan tarjoamista, kuin pissalenkittämistä... Kakannut hän ei ole ainakaan vielä heillä sisällä, mutta heidän kesämökilleen on tehnyt kerran...

Miten koiraa voi rohkaista pissaamaan? Hän ei siis mielellään halua olla aivan vieressä pissatakseen (asia hieman paratunut flexin kanssa lenkittäessä) ja jotenkin vierastaa jos haistaa alueen olevan muiden reviiriä.

Miltä kuulostaa? He ilmeisesti eivät ole antaneet namupaloja pihalla pissaamisen vihdoin tapahduttua, mutta kehuneet kovasti. Itse varmastikin tulen kokeilemaan herkun lisäämistä kehujen lisäksi...

Bonehead

Bonehead
Viestimäärä: 23

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 30.06.2010 klo 11:54  
+
0
Ne joilla on häkki koirille olemassa, yks hyvä tapa on laittaa koira yöksi häkkiin nukkumaan, pidätys kyky nousee eikä terveen koiran pitäisi pedilleen pissata. Koira ei siitä kärsi millää tavalla, meillä häkki on koiran oma paikka ja sinne menee edelleen nukkumaan (ovi auki kokoajan) :)

Meillä toimi tosi hyvin tää tapa, herättyään pentu marssi yleensä suoraan paperille, mutta kun oli häkissä niin pääskin pissalle vasta ulkona. Päiväks voi jättää ihan vapaaks ja vähentää paperien määrää pikkuhiljaa. Samaa tapaa meinaan käyttää kun seuraava pentu joskus tulee :)

Äiti opetti oman pentunsa 15 vuotta sitten ihan vaan pikkuhiljaa papereita siirtämällä ovea päin, kävi vaan sen saman 3 kertaa ulkona kuten aikuisenakin. Jokaisella on eri tapoja & joka koira oppii erilailla :)

alhippa

alhippa
Viestimäärä: 3

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 02:50  
+
0
Meillä 10 kk havannankoira ei ole ihan täysin sisäsiisti vielä. Pääasiassa tekee ulos, mutta välillä myös sisään. Mietityttää semmoinen asia, että pitääkö koiraa viedä pissalle yölläkin? Yleensä vien koiran ulos viimeisen kerran noin klo 23 ja sen jälkeen vasta aamulla. Työpäivinä menen nukkumaan tuon ulkoilun jälkeen ja koirakin menee nukkumaan samaan aikaan, joten yleensä nukkuu yön yli eikä ole ollut pissalätäkköä lattialla herätessäni. Ongelma onkin siinä, että näin loma-aikaan saatan valvoa pitkäänkin puuhaillen kotona kaikenlaista, koira yleensä nukkuu silloin. Kun sitten yöllä esimerkiksi kahden aikaan menen nukkumaan koira tietenkin nousee tullakseen nukkumaan mun viereen. Näinä öinä on joskus ollut pissalätäkkö aamulla odottamassa. Mieheni sanoo, että ei kannata viedä ulos yöllä koska koiran pitää oppia, että yöllä ei käydä ja päivät on lenkittämistä varten. Mutta itse olen alkanut vähän miettimään, että pitäisikö sittenkin käydä yöllä juuri ennen nukkumaanmenoa vai alkaako koira vaatimaan sitten tavallisina arkipäivinäkin että kello 2 mennään ulos. AUTTAKAA :D

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 09:56  
+
0
Kyllä mä ainakin oon käyttänyt yöaikaankin, jos oon myöhään valvonu. Eli jos nyt tosiaan oon kahdelta menossa nukkumaan niin pennun oon siinä vielä päästäny ulos, mutta muutoin en yöaikaan erikseen herää ja nouse päästämään pentua ulos.

Hennan

Hennan
Viestimäärä: 90

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 08.07.2010 klo 11:33  
+
0
Meillä on alkanut tämä sisäsiistiksi kouluttaminen melko hyvin. Pentu on vasta kolmatta päivää täällä ja aamulla osasi ilmoittaa, että ulos on päästävä. Meillä siis koulutus menee niin kuin täällä on jotkut maininnutkin: syömisen, nukkumisen ja leikkimisen jälkeen ulos tarpeille. Kun pentu tekee tarpeensa ulos, niin kehutaan paljon ja sisään tekemisestä ei saa torua vaan siivotaan jäljet huomioimatta pentua. Nyt lomalla tämä onkin melko helppoa, kun on aikaa ravata tuon kanssa ulkona melko tiheään tahtiin.
Shetlanninlammaskoira "Milo"
s. 16.5.2010

http://www.milosheltti.blogspot.com/

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: SISäSIISTEYS - Lauantaina, 17.07.2010 klo 12:58  
+
0
Siis ei tästä Fionan sisäsiisteydestä tule nyt yhtään mitään. Onko täällä kellään MITÄÄN ideoita mikä voisi auttaa? :suru:

Kyseessä siis viime keväänä steriloitu 1v8kk narttu, joka ei missään vaiheessa ole oppinut kunnolla sisäsiistiksi. Pidätellyt on joskus vuosi takaperin jopa 8h työpäivän, mutta vatsaongelmien (krooninen tulehdus vatsassa ja suolistossa) alettua on parhaimmillaan pidätellyt 6h muutaman kerran yksinollessaan, mutta yleensä normaali on nykyään 3h. Kun viime lokakuussa vaihdettiin nappuloista purkkiruokiin niin pissaaminen "räjähti käsiin", eli siitä asti on menty epätoivon partaalla asian kanssa. Fiona kärsii myös synnynnäisestä maksasairaudesta (mikrovaskulaarinen dysplasia, eli pienenpieniä maksashuntteja menee maksan läpi), minkä ei eläinlääkärin mukaan pitäisi oirehtia vielä, esimerkiksi runsaalla juomisella ja virtsaamisella. Fiona ei juo ruokansa lisäksi juurikaan, nyt helteillä ehkä pari kertaa päivässä. Keväällä se söi pitkän kortisonikuurin vatsanongelmiinsa ja tuolloin joi paljon ja pissaakin tuli vähintään kerran tunnissa. Kuuri on päättynyt, mutta pissaaminen on jumittunut tähän kolmeen tuntiin. Fiona kävi pari viikkoa takaperin eläinsairaalassa perusteellisissa tutkimuksissa ja virtsa ja virtsatiet ovat kaikki täysin normaalit. "Diagnoosi" oli käytösongelma ja eläinlääkärin mukaan Fiona hakee pissaamisellaan minulta huomiota.

Se yleensä osaa pyytää ulos menemällä terassin oven eteen seisomaan, mutta koska alkoi tehdä sitä jo parin tunnin välein niin olen rajoittanut sen ulos pääsyä että oppisi pidättelemään. Tällöin se ensin tuijottaa minua terassin oven edessä ja sitten kääntyilee ja haistelee maata ja tiputtelee pissaa alleen. Sitten saattaa jälleen katsoa minua. Ja yleensä aina jos se pyytää ulos mutta en avaa ovea niin sitten alkaa tämä tiputteluralli. Jos avaan oven niin se lähes aina käy suoraan pissalla, mutta ei aina. Välillä se käveli hetken pihalla ja sitten vasta pissasi. Jos en reagoi mitenkään ulospyytämiseen niin se tiputtelee ja katsoo minua ja tiputtelee ehkä uudestaan ja sen jälkeen menee johonkin makaamaan. Öisin se nykyään useimmiten pidättelee jonkun 24-08. Olen rajannut sille öiksi parin neliömetrin alueen mihin se ei hetkeäkään epäröi pissata jos sattuu heräämään aikaisemmin. Se kyllä on ymmärtänyt että ulos pitäisi tehdä, koska juurikin usein pyytää ulos ja aamuisin kyllä odottaa että pääsee terassin ovesta ulos eikä pissi matkalle. Yleisin pissapaikka on kuitenkin eteinen, johon se menee välillä tiputtelemaan kävellessään ja välillä pissaamaan kunnon läntin. Minun edessäni se yleensä vain tiputtelee, ihan kuin ei "kehtaisi" pissata kunnon länttiä. Yksinolot ovat usein ongelma, joskus jopa tunnin yksinolon jälkeen lattialla on pissaläntti. Muutimme pari kuukautta sitten uuteen asuntoon jolloin ongelma paheni, mutta paha se oli jo edellisessäkin asunnossa. Kolmen tunnin yksinolon jälkeen lattialla on varmasti vähintään yksi pissa. Neljä tuntia taitaa olla maksimi minkä on tässä asunnossa ollut yksin kotona. Alussa sillä oli järkyttävää eroahdistusta myös huutamisen ja ulvomisen muodossa, mutta tämä näyttää onneksi pikkuhiljaa jäävän pois (*kopkop*).

Pari viikkoa on menty lääkärin ohjeiden mukaan täydellä huomioimattomuudella silloin kun Fiona pissaa lattialle. Se pidättelee edelleen päiväsaikaan noin kolme tuntia jos on koko ajan hereillä. Jos nukkuu niin saattaa pidätellä esimerkiksi iltaisin jopa 5h. Välillä pissailee jo kahden tunnin päästä jos esimerkiksi sattuu saamaan ruoan 2h ulkoilusta. Välillä pissaa isoja lammikoita, välillä tiputtelee kävellessään. Kuten esimerkiksi äsken kun ulkoilusta on pari tuntia: riehuessaan lattialla yhtäkkiä tiputteli alleen parit vanat pissaa. Kuin rakko olisi niin täynnä että se tursuaa yli. Se saattaa käydä pissalla lattialla sillä aikaa kun käyn vessassa ja käy myös makuuhuoneessa välillä pissalla. Siksi en uskokaan tuohon huomionhaku diagnoosiin, koska usein en ole edes paikalla kun se pissaa. Pissaa se kyllä minun edessäkin, esimerkiksi terassin oven edessä ulos pyytäessään jos en päästä sitä ulos. Se on tiputellut myös sängyllä leikkiessämme ja sohvalla ollessaan. Se nukkuu nykyään suuren osan päivästä, koska silloin pidättelee paremmin kuin jos koko ajan leikin sen kanssa tai touhuan muuta. Aktivointi on tosi vaikeaa, kun se ei voi syödä mitään nameja.

Huomioimattomuudesta en ole huomannut mitään muuta kuin sen, että Fiona ei enää pyydä ulos terassin oven edessä vaan suoraan tiputtelee tai käy jossain pissalla. Yleensä eteisessä. Lääkäri neuvoi päättämään itse milloin Fiona pääsee ulos, ei päästämään sitä ulos silloin kun se haluaa. En vaan osaa päättää mikä olisi sopiva tuntimäärä tässä vaiheessa pitää sitä sisällä, kun jos se on 5h pidätellyt ja ajattelen että 6h jälkeen päästän sen ulos ja se pissaa vaiheessa 5h 15min niin eihän siitä ole mitään hyötyä, ottaa vaan päähän enemmän. Luulisin että paras olisi pikkuhiljaa parantaa noita välejä, ensin 4h, sitten 4,5h jne. Fionan pissaaminen tuntuu kuitenkin olevan niin arpapeliä ettei siinä tunnu olevan mitään logiikkaa. En käy säännöllisesti töissä joten elämässämme ei ole selkeää rutiinia, mikä varmasti haittaa myös osaltaan tilannetta. Yritän pitää ulkoilut ja ruoat säännöllisinä, mutta se on melko vaikeaa.

Olen yrittänyt ottaa selvää onko sen ongelma pidätyskyvyssä vai halukkuudessa pidättää, mutta en ota siitä mitään selvää. Olen koettanut juoksuhousuja, se pissaa tyynesti niihinkin ja sen jälkeen koko asunto on täynnä housuista valunutta pissaa. Olen koettanut tilan rajausta, mutta vaikka kuinka pieneen tilaan sen rajaa niin se pissaa siihen jos sillä on hätä tai sitä sattuu huvittamaan.

Vatsaongelmien takia se saa purkkiruokaa (kosteus 77%) 3 kertaa päivässä. Olen miettinyt paluuta nappuloihin, jos saisi niistä vähemmän nestettä eikä pissaa tulisi niin paljon. Kuitenkin nappuloista pois siirryttyämme ongelma paheni huomattavasti. Pelkään kuitenkin, että se pahentaa taas mahaongelmia. Steriloinnin aiheuttamasta virtsankarkailusta tuskin on kyse, koska Fiona kyllä ymmärtää että sillä on hätä eikä pissaa huomaamattaan (paitsi välillä kyllä tuo tiputtelu on vähän siinä rajoilla). Se myös söi kerran viikon verran propalinia testimielessä, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Epäilen voisiko maksasairaus sittenkin jotenkin erittää normaalia enemmän virtsaa, vaikka lääkärin mukaan ei vielä pitäisikään. Mutta vaikka virtsa on testeissä täysin normaalia, eihän ne mitenkään pysty tutkimaan sitä erittyykö pissaa normaalia enemmän, vai pystyvätkö? Meitä hoitanut eläinsairaalan eläinlääkäri jäi lomalle, vaikka hänen piti vielä antaa meille ruokinta- ja lääkintäneuvoja. Olemme siis (jälleen) ihan omillamme ongelman kanssa. Suunnitelmissani on siirtyä antamaan puolet purkkiruoasta saman valmistajan ihan vastaavana nappulana, jos saataisiin edes pientä väliaikaista helpotusta tähän pissailuun. Eläinlääkäri mainitsi semmoisen kuin degeneratiivinen hermosairaus, mikä aiheuttaisi jotenkin pissan pidätyskyvyn ongelmia. Onko kellään kokemusta tästä? Lääkärin mielestä kuitenkin paljon todennäköisempi on käytösongelma. En usko että Fiona omaa kotiakaan näin jatkuvasti merkkailisi. Koirapuistossa se kerran teki tätä samaa tiputtelua, eli käveli kyyryssä ja tiputteli pissaa, mikä oli mielestäni selvää merkkailua. Samanlaista se on kotonakin, mutta en silti jotenkin usko että se tätä asuntoa merkkailisi jatkuvasti.

Koira on vähän hermoheikko ja tuleekin mieleen pitäisikö harkita jotain rauhoittavaa lääkitystä hetkeksi ja katsoa onko sillä käyttäytymiseen mitään vaikutusta. Jos ei koiralle niin sitten ainakin itselleni, sen verran alkaa olemaan tuskaa tämä koiran kanssa eläminen. Ja Fiona tietysti reagoi minun henkiseen pahoinvointiini. Olemme siis tällä hetkellä melko lailla kaksi räjähdysherkkää aikapommia. Olen ajatellut viedä Fionan hoitoon kasvattajalle vaikka puoleksi viikoksi ja katsoa pissaileeko siellä, vai onko se oikeasti minun aiheuttamaani.

Voinniltaan ja jaksamisiltaan koira voi tosi hyvin, leikkiä jaksaa paljon enemmän kuin minä (jonka kaikki energia menee pissan siivoamiseen ja epätoivoiseen avun googlettamiseen). Kaikki neuvot, ideat, mielipiteet, ovat erittäin tervetulleita. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti ja vielä suurempi kiitos jos sinulla on jotain sanottavaa aiheesta.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: SISäSIISTEYS - Lauantaina, 17.07.2010 klo 22:58  
+
0
^Mulle ei tule oikeastaan muuta mieleen, kuin sisäsiisteyskasvatuksen aloittaminen ihan alusta. Osan ongelmista voisin kuvitella johtuvan siitä, että kaikista sairasteluista johtuen Fiona ei vieläkään ole sisäistänyt, että sisätilat eivät ole vessa. Tietysti eroahdistuksella voi myös olla oma osuutensa asiasta + rakenteellisista syistä johtuva heikompi pidätyskyky. Ehkä näiden asioiden summa.

Itse varmaan lähtisin selvittämään soppaa sillä tavalla, että kuvittelisin, että kotona on 8 viikkoinen pentu, joka ei osaa pidättää pätkääkään. Tarkoitus olisi eliminoida niin paljon sisälle tapahtuvia vahinkoja kuin mahdollista, että koiralle saisi vahvemmaksi sen, että ulkoilma on sen wc. Samaan tyyliin kuin pentuna, aina hirveät bileet pystyyn jokaisesta ulos tehdystä hädästä. Sisälletehtyjä vahinkoja ei kannata huomioida ennen kuin sisäsiisteys alkaa olla vähän vahvemmalla tolalla ja on eliminoitu se mahdollisuus, että se, että koira ei ole sisäsiisti, ei johdu vain pidätyskyvyttömyydestä. Esimerkiksi tuo alleen tiputtelu kuulostaa minusta juurikin pidätyskyvyttömyydeltä. Mietin, että pieni koko (=pieni rakko) yhdistettynä epänormaaliin rakon sijaintiin voisi aiheuttaa heikompaa pidätyskykyä. Tuskin kuitenkaan sitä, etteikö koira pystyisi paria kolmea tuntia pidättämään.

Aluksi pistät vaikka pissitysvälit takaisin esim. tuntiin ja käytät koiraa ulkona myös leikkimisen, heräämisen ja syömisen jälkeen. Aivan niin kuin pikkupentuna. Varmasti sapettaa aikansa, mutta tarkoitus onkin karsia kaikki mahdollisuudet siihen, että koira tekee tarpeensa sisälle. Kaikki yksinolot ja ne hetket, kun et pysty koiraa valvomaan, sen tulisi viettää rajatussa tilassa (+ mahd. ne pöksyt päällä). Jos koira vaikuttaa edes etäisesti ajattelevan pissaamista, heti ulos. Tunnista voi pidentää vaikka 1,5 tuntiin esim. viikon jälkeen. Ja tästä eteenpäin hiljalleen aikoja pidennellen. Olen eläinlääkärin kanssa samaa mieltä, että sinun tulee päättää ne pissitysvälit, ei Fionan. Jos alkaa tulemaan takapakkia, kannattaa palata selvästi lyhyempiin ulkoilutusväleihin. Uskoisin, että tällainen perusteellinen sisäsiisteyden mieleenpalautuskuuri voisi auttaa. Tärkeintä on, ettei ala vaatia koiralta liikaa ja etenette hitaasti, jolloin tulee niitä onnistumisiakin. En usko, että teidän tapauksessanne on välttämättä mitään "oikotietä onneen", kun lääketieteelliset asiatkin on tarkastettu, joten minusta asiaa kannattaa lähestyä asenteella "kova työ palkitaan".

Toiseksi, kannattaisin ehdottomasti kuivamuonan kokeilemista tällaisessa tilanteessa. Kaikki itsetehdyt pöperöt ja purkkiruoat kuitenkin sisältävät enemmän kosteutta kuin kuivamuona (jossa kosteus on n. 10 prosentin luokkaa). Varmasti vähentää tarvetta pissailla. Ja yhtä teollistahan se purkkiruokakin on, kuin kuivamuona.

Meillä ei koiran maksasairaus näkynyt (tai edelleenkään näy) suoranaisesti siinä, että koira pissaisi enemmän, vaan se joi konkreettisesti enemmän (jolloin myös pissaa tuli enemmän). Maksasairaan koiran liiallinen juominen loppui sen jälkeen, kun koira siirrettiin maksaruokavaliolle. Munuaissairaus taas näkyi siinä, että koira tuntui erittävän enemmän virtsaa kuin mitä sai nestettä ja tietysti kuivui sen takia. Myös munuaissairas koira joi selvästi enemmän kuin normaalisti, mutta siltikin virtsaa tuli "liikaa" suhteessa juomismääriin (mikä johtui siitä, että äärimmäisen huonosti toimivat munuaiset yrittivät poistaa myrkkyjä verestä -> lisää virtsaa -> koira kuivuu vaikka juo paljon). Munuaiset tosin lähtevät oireilemaan vasta silloin, kun niiden toimintakyvystä on menetetty luokkaa 75%, joten tämä tuskin on teillä ongelmana.

Toivottavasti sait tästä jotain apua!Tsemiä sinne!
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.07.2010 klo 23:03)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28189
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 12:00)