Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 22:00

Sisäsiisteys

Siirry sivulle: 1 ... 31 32 33 ... 38

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 16.10.2014 klo 23:18  
+
0

Nimimerkki92 kirjoitti:

Hei!

Koitin lukea jo aikaisempia keskusteluja aiheesta, mutta en niistä ainakaan löytänyt apua tähän ongelmaan. Minulla on siis 1,5 v narttukoira, joka ei vieläkään ole oppinut sisäsiistiksi. Osaa pidättää jopa 12 tuntiakin ja usein ollut viikkoja tekemättä mitään sisälle, mutta ei kertaakaan kokonaista kuukautta. Yleensä tekee sisälle silloin, kun en ole kotona. Ei yleensä tee päivisin sisään, vaikka joutuisi 8 tuntia yksin olemaan, kun olen koulussa. Yleensä lähes aina kuitenkin on tehnyt sisään pissat/kakat yöaikaan, jos en ole ollut kotona.
Esimerkiksi, olen kahdeksalta illalla käyttänyt koiran pissa- ja kakkalenkillä, laittanut aitaukseensa (joka on portilla rajattu keittiö) ja antanut kongin syötäväksi ja sitten kun olen tullut vaikkapa kuuden tunnin kuluttua kotiin, on minua odottanut vähintäänkin pissat aitauksessa. Ulos tekemistä kehun ja sisälle tekemistä en huomioi, vaan siivoan vähin äänin. Minulla on toinenkin jo 10 -vuotias koira, eikä hänellä tällaisia ongelmia ole koskaan ollut. Vinkkejä/syitä kaivataan kovasti!



pampulainen kirjoitti:

Ei kannata kehua ulos tekemisestä. Tarpeiden siivoaminen niin ettei koira näe. En jättäisi kongia. Huomioimattomuutta ennen lähtöä ja kun tulet kotiin. On tuolla joku ketju sisäsiisteydestä joka kannattaa käydä läpi.



Nimimerkki92 kirjoitti:


Miksi ei kannata kehua ulos tekemistä? Ensimmäistä kertaa kuulen näin päin, kun yleensä juuri sanotaan että vuolaasti pitää kehua ja antaa vaikka namejakin!
Luin kyllä sisäsiisteysketjun, mutta siinä oli tosi paljon pentujen sisäsiistiksi opettamisesta ja sitten sellaisesta, että ollaan kotona, kun on tehty tarpeet sisälle jne. En löytänyt sellaista vastausta, mikä olisi nimenomaan tällaiseen ongelmaan, että ei tee aina sisälle, eli tuskin on eroahdistusta, eikä ole kyse siitä ettei osaisi pidättää ja ei tee silloin, kun olen kotona.. Mitä jättäisit sitten tekemiseksi, jos et ruokaa jättäisi? Vai tarkoititko nimenomaan vain kongia? Ja jos tarkoitit niin miksi et jättäisi nimenomaan sitä? :)



Scorpion kirjoitti:

Oletko varma, ettei koiralla ole jonkin sortin eroahdistusta? Jos koira reagoi huonosti öisin siihen, että jää yksin? Jos koira on rutinoitunut siihen, että olet päivisin poissa, mutta yöllä saattaa tulla ikävä. Ymmärsin tekstistäsi, että nimenomaan yöaikaan yksinollessaan tekee tarpeet sisälle ja niitä yksinoloja on harvoin.

Toinen mikä tuli mieleen, syökö koira jotakin normaalista poikkeavaa, (esim suolaista siinä kongissa), silloin kun noita vahinkoja sattuu? Hätä tulee nopeammin kun koira on juonut paljon.

Pentua kyllä minäkin opettaisin kehuilla, kun tekee tarpeet ulos. Jos koirasi on jo 1,5- vuotias ja ymmärtää juonen, siitä tuskin enää tarvitsee suurta numeroa tehdä. Kongi tai jokin muu aktivointi voi "virittää" koiraa yksinollessaan, mikä sitten altistaa sitä esim. paikkojen tuhoamiselle. Mutta mun näkökulma on taas se, että ruokaa sisältävä kongi antaa tekemistä ja tekee yksinjäämisestä ihan ok jutun, ja syöminen rauhoittaa. Omalle koiralle kongi oli pentuna hyvinkin tärkeä kapistus yksinoloa treenatessa, mutta nyttemmin olen siitä luopunut :hymy:



pampulainen kirjoitti:

tuossa linkki keskusteluun. linkki

Hereilläolo, syöminen ja juominen pitää myös ylläaineenvaihduntaa vilkkaampana, joka vaikuttaa suoleen ja rakkoon. Itse satsaan siihen että koirat vain nukkuvat kun olen poissa.




Nimimerkki92 kirjoitti:


Mie rupesin jättämään ruokaa, kun huomasin, että paremmin jää yksin, kun on sitä syömistä. Aiemmin siis, kun en jättänyt, niin tuntui, että riehui enemmän ja tuhosi muunmuassa petiään.



Nimimerkki92 kirjoitti:


Kongissa on purkkiruokaa ja kongin jätän aina päiväksikin, kun lähden kouluun, mutta silloin ei siis tee sisälle, joten kongissa tuskin on vika. Hyvä idea oli tuo, että öisin vain olisi eroahdistusta. En olekaan ajatellut, että se voisi olla noin, mutta tuo kuulostaa kyllä ihan järkevältä, koska harvoin vain joutuu öisin olemaan yksin. Miten siihen sitten pystyisi puuttumaan? Ei varmaan auta perus harjoitukset, mitä käytetään, että pentu tottuu jäämään yksin, jos ongelma on vain öisin?



Scorpion kirjoitti:

Voitko jättää kameran kuvaamaan koiraa seuraavan kerran, kun jää yöksi? Siitä selviäisi, onko käytös levotonta. Jos kyse nyt olisi vain öisestä eroahdistuksesta, sen voi poistaa vain harjoittelemalla öisin tai sitten teet todella raskaan ja pitkän lenkin + muuta toimintaa ennen lähtöä, jolloin koira on totaalisen väsynyt.

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.10.2014 klo 23:19)

eisula

eisula
Viestimäärä: 49

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 03.11.2014 klo 16:26  
+
0
Laitampa tämän vielä tännekkin, josko löytyisi joku auttava ihminen...:B

Meillä on alkanut muodostua toi sisäsiisteys melkoseksi ongelmaksi...Elvis on jo yli 12vkoa mutta ei oo kyllä sisäsiisteydestä tietoakaan. Lähinnä ongelmakohtia on kaksi, enkä mä osaa ratkaista niistä kumpaakaan...:eitietoo:

Jos ollaan kahdestaan kotona, tuo harvoin tekee sisälle mitään tarpeitaan. Yöt pidättää jo lähes aina ja yksinolojenkin aikaan on maksimissaan yhdet pissat yleensä päässyt sisälle(toisaalta tuon ikäiseltä ei voi päivisin mitään 8h pidättämistä olettaakkaan). Mutta auta armias kun mulle tulee vaikka kaveri kylään, niin tuo vetää päälle sellaset hepulikierrokset, että pissaa keskimäärin vartin välein ihan holtittomasti minne sattuu. :ttou: Niitä pissoja ja kakkoja saa olla siis kokoajan korjaamassa...

Toinen (ja ehkä isompi) ongelma on tuon ihan ääretön huomionhakuisuus. Pahin tilanne, kun mä syön ja Elvis ei saa, niin se tulee usein mun viereen ensin haukkumaan ja jos(siis kun) ei ruokaa siltikään tipu, se paskantaa sekä pissaa vaikka väkisin jonkun olemattoman lammikon siihen mun eteen kokoajan mua tuijottaen. Tämä siis vaikka olisi tultu suoraan ulkoa missä ois kaikki tarpeet jo tehty.

Oon ihan loppu tähän pissakakkarumbaan, kun tuntuu ettei ton kaaliin uppoa mikään:suru: Osaiskohan joku auttaa?
Tolleri Elvis 9.8.2014

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 03.11.2014 klo 17:49  
+
0
^No ensinnäkin on todettava tämä sama kuin monelle muullekin pikkupennun omistajalle: Muista, että kyseessä on pikkupentu, ihan vauva vasta. Pentu ei ole vielä edes kolmea kuukautta vanha, joten pidätyskyky ja sisäsiisteys on vasta harjoituksen alla. Pikkasen armoa sille pikkuiselle pennulle :hymy:

Oma koirani oli pikkupentuna juurikin tuollainen kiihtymyspissailija jossakin vaiheessa eli kova leikkiminen, vieraiden kanssa puuhailu jne. sai pennun pissailemaan tavallista tiheämmin. Se menee ajan kanssa ohi, kun pennulle tulee hieman lisää ikää ja se oppii hallitsemaan paremmin kiihtymystään ja rakon toimintaa. En itse ehkä kauheasti puuttuisi tuohon sinällään, mutta voihan koiran laittaa rauhoittumaan tai pyytää vieraita olemaan villitsemättä pentua. Sen sijaan tuohon sinun syömiseen liittyvään toimintaan puuttuisin. Itse luultavasti söisin yksin ilman, että pentu on samassa tilassa. Meillä nyt on tosin aina ollut näin, koska en kaipaa koiraa keittiöön silloin, kun itse tai joku muu syö. Voisin kuvitella, että se itsessään jo vähentäisi tuota käytöstä, kun pentu ei ole sinun ja ruokasi lähettyvillä.

Muutenhan pennullasi tuntuu olevan sisäsiisteys jo hyvissä kantimissa noin pieneksi. Tuo pissailu sisälle liittyy koiran kiihtymykseen ja se menee tottumisen ja ajan kanssa ohitse. Tosin aina on varmasti mahdollisuus vahvistaa koiran kykyä rauhoittua. Mielestäni koiran on hyvä oppia jo pennusta asti, että kaikki kiva tapahtuu sitten, kun on rauhoituttu ja kiihtymyksellä ja riehumisella ei tule mitään kivaa.
Vpn 06/13

CaiusLa

CaiusLa
Viestimäärä: 635

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 03.11.2014 klo 18:19  
+
0
Meillä yksi pentu oli jo luovutusikäisenä ihan sisäsiisti, mutta ilopissat siltä pääsi vielä 9kk ikään saakka. Vasta loppuvaiheessa auttoi sekään, että kun vieraita tuli vietiin ensin koira suoraan takapihalle pissille ja sitten vasta tervehtimään.
Moni ei ole vielä läheskään sisäsiisti tuossa iässä, joillakin ihan perus sisäsiisteyteen voi vierähtää uudessa kodissa hyvin useampi kuukausikin. Jos siis jotain merkkejä jo tuon ikäisessä näkyy, kehitys on ollut vallan hienoa ja suunta aivan oikea.

Mielenosoitustarpeidentekoonkin puuttuminen on vähän liian varhaista kun ei sisäsiisteys voi olla ihan hallussa. Koira on kuitenkin ehkä siis jo huomannut, että tarpeiden teko saa sinussa jotain reaktiota aikaiseksi... sen pitäisi tuossa vaiheessa olla sinulle aika yhdentekevä asia. Tyytyväinen voi olla kun tarpeet tulee ulos. Jos koiran kerjäys häiritsee ja näyttää jo tekevän jotain reaktiota aikaiseksi, ruokaile niin ettei koira pääse kyttäämään siihen viereen. Lähinnä siis kuitenkin on vasta niin kakara, että ihan "vaippavaiheessa" vasta.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.11.2014 klo 18:23)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 04.11.2014 klo 19:51  
+
0
Ei ainakaan meidän pentu 13 vko ole sisäsiisti. Tekee kyllä ulos kun siellä ollaan, mutta sitä täytyykin viedä tunnin välein. Yksin jos on niin nukkuu pidempiä päiväunia hiljaisessa kämpässä, niin silloin suunnilleen yhdet pissat per pari tuntia yksinoloa pitää sitten lattioilta siivota.
Minä olen ainakin asennoitunut odottamaan ihan rauhassa parempaa "pidättelykykyä" ja pennun kasvun loppua, kyllä siitä pikkuhiljaa aikuinen koira kasvaa. :)

Jonando

Jonando
Viestimäärä: 1

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 25.11.2014 klo 12:59  
+
0
Heippa!

Kaikenlaisia neuvoja on luettu, mutta päädyin nyt sitten kirjoittamaan kuitenkin teille arvon koiranomistajat... Koirani on Ella, 5-6v. (tai vanhempi), Valgan turvapaikasta Virosta pelastettu ihana pikku borderterrieriä sisältävä sekarotuinen. Kaikki menee hienosti, Ella on kuuliainen ja on oppinut jo vajaassa kuukaudessa kuuntelemaan ja ymmärtämään suomea - käskyjä emme hirveästi ole opetelleet, koska neuvoivat että koiralla on itsetunto-ongelmia ja emme tahdo niitä pahentaa, toki ilman kuria ei tarvitse olla. Leikkimällä ilmeisesti voisi kohottaa itsetuntoa, mutta aktivaatiolelut eivät kiinnosta eikä köysi, eikä mikään käytännössä. Häntä menee koipien väliin ja kaveri näyttää hirveän surkealle. Lenkkeilystä on tullut kuitenkin tosiaan helppoa ja tuntuu, että Ella nauttii myös!

Sisäsiisteys on vain ongelma, tai no silloin kun olemme paikalla ja hereillä, niin Ella pyytää nätisti ulos ja yrittää olla kovin siisti. Mutta kun käymme nukkumaan, niin aamulla saattaa matolla (tai jos matto on otettu pois, niin lattialla) olla lätäkkö, suuruuden vaihdellessa (nykyään kuitenkin enemmän pieniä). Sama ongelma toistuu kun olemme koulun prakseissa työviikolla n. 4-5h molemmat. Eroahdistus? Mutta ei siinä vielä kaikki, tätä ei nimittäin tapahdu aina vaan täysin satunnaisesti - esimerkiksi nyt olemme parin päivän ajan laittaneet koiran sänkyineen vessaan ja tänään koira ei pissannut. Koiralla alkoi myös 2 viikkoa sitten juoksut, joten tyttöystävän kanssa ollaan helisemässä kun pestään koko ajan niitäkin sitten pissasta. Koira pissasi eilen kun menimme tyttöystävän kanssa toiseen huoneeseen ja laitoimme oven kiinni - äänemme koira kuitenkin kuuli koko ajan.

Olisiko kellään mitään ehdotuksia millä vahvistaa tuota sisäsiisteyttä ja kitkeä tuo ainoa huono tapa koirasta?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.11.2014 klo 13:00)

Seida

Seida
Viestimäärä: 3

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 02.12.2014 klo 11:09  
+
0
En lukenut koko ketjua, vaan laitan nyt oman murheeni ketjun jatkoksi. Meillä on 10 kk ikäinen venäjäntoy, joka melkein pystyttiin jo julistamaan sisäsiistiksi ja pissit tuleekin hienosti ulos, mutta nyt ollaan tultu kakkaamisen kohdalla takapakkia. Lähes joka päivä on työpäivän aikana ilmestynyt kakkaa lattialle. Tänäänkin jopa heti aamulenkin jälkeen, vaikka lenkitin niin kauan, että ehti tehdä kakat ulos. Koiralle maittaa aamuisin ruoka hyvin, joten pitäisikö annoksia pienentää aamulla? Vai onko kyse jostain kasvupyrähdykseen tai teini-ikään liittyvästä jutusta? Ja ennen kaikkea mikä avuksi?

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 02.12.2014 klo 14:32  
+
0
Eisula: Teillä todennäköisesti liittyy nouto-ongelma samaan pakettin tuon protestoimisen, huomionhakuisuusen ja sisäsiisteyden kanssa. Olet todella pulassa jos pyrit kouluttamaan pentuasi oikein urakalla. Pentusi suuttuu kun elämä ei joissain tilanteissa pyörikkään hänen navan ympärillä. Liian kontrollin tuominen joissain asioissa(nouto) vähentää arvoasi, et ole reilu. Kun taas arjen tapakasvatuksessa olet tod. näk liian lepsu.

Pentusi kuulostaa taisteluhaluiselta hauskalta koiralta. Suosittelen tähän kohtan Arjelle kultareunus kirjaa: Gunilla Wedeen ja Vilander/Suorsa pentuneuvolaa.

Luulen että olet innoissasi pennelista ja se saa sinulta liian helpolla huomiota. Sen on hyvä oppia olemaan rajatussa tilassa vaikka olisitkin kotona. Sisäsiisteyden kannalta on tärkeää kiikuttaa pentu ulos kun sillä on hätä, hätä tulee hetkessä silloin kun se on aloittanut riekkumisen. Tästä syytä pennun pitäisi oppia olemaan rauhallisesti kun sinulle tulee vieraita. Portin taakse tai häkkiiin että luopuu. Luopunutta pentu ei tarvitse palkita. Aluksi vaikka tarpeet portin taakse, näin se oppii että pissaaminen ja kakkaaminen ei ole se millä sinut saa hyppäämään. Jos rajaaminen ei ole mahdollista, voit pitää pennun hihnassa, jolloin voit rajoittaa riekkumista, pentu ei saa asioita rämmeltämisellä ja sitä se on helppo viedä ulos kun on sen aika.

Vieraiden ja sinun ei tulisi huomioida pentua alussa laisinkaan, silloinhan se protestoi kun alussa saa ja sitten kun ihmiset lakkaa huomioimasta, alkaa huomionhaku. Jos tekee käänteisesti ja huomioi pennun kun se on oikeasti rauhallinen, huomioitte pentua näinollen silloin kun se on luopuneessa/alistuneessa mielentilassa. Näin ollen tämä liittyy myös johtajuuteen.

eisula

eisula
Viestimäärä: 49

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 02.12.2014 klo 22:46  
+
0
Tuo protestikakkailu ja -pissailu on onneksi historiaa jo, ja penneli on melkeen sisäsiisti. Yksinollessa työpäivinä tulee pissat sisälle ja välillä kans yöllä, sekä sitte ilopissat joskus. Hurja edistys kuitenkin tullut tässä kuukaudessa. Nythän toi on 4kk vanha, joten 8h pidättelyjä ei kai edes voi vielä vaatia. Ylipäätään sitä on ehkä vähän rahoittunut siitä hysteerisestä ensikoirapaniikista ja opetellut enemmän pitämään jöötä tuolle pennulle, kun on tajunnut, että se ei mene rikki komentamisesta ja että se koiranpennunkatse on vaan hämäystä... :nauru:

Näiden nouto-ongelmien vaan uskon olevan kiinni siitä etten yksinkertasesti osaa enkä tiedä. Netistäkin tuntuu tosi huonosti löytyvän vinkkejä. Jokapuolella lukee että aikuisuuden nouto-ongelmat johtuvat usein pentuaikana tehdyista virheistä, mutta missään ei sitten kerrota mitä ne virheet ovat. :eitietoo:
Tolleri Elvis 9.8.2014

Molla

Molla
Viestimäärä: 1

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 11.12.2014 klo 10:10  
+
0
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. 1 v. Kultsunarttu kärsi monta pissatulehdusta, joihin marraskuussa löytyi lopulta oikea antibiootti. Nyt näytteet ovat puhtaat.

On jatkanut sisälle pissimistä joka yö ja aina yksin ollessaan. Millähän tämän huonon tavan saisi pois?
(Viestiä on muokattu torstaina, 11.12.2014 klo 10:11)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 11.12.2014 klo 11:10  
+
0
^Onko koiran aluetta mahdollista rajata yksinoloissa ja öisin?
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

roska

roska
Viestimäärä: 7

VS: SISäSIISTEYS - Lauantaina, 03.01.2015 klo 18:07  
+
0
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen..Meillä lähes 3v japaninpystykorvauros unohtanut sisäsiisteyden yhtäkkiä ja nostaa jalkaa yksinollessaan keittiöön. Oli aika hidas oppimaan sisäsiistiksi pentuna muutenkin mutta nyt on kulunut jo monta vuotta vahingoista. Nyt kuitenkin yhtäkkiä tosiaan ruvennut nostamaan jalkaa sillä aikaa kun on yksin kotona. Kahdesti lyhyen ajan sisään on myös merkannut sisään kyläillessämme muualla. Luuletteko, että voi olla kyseessä jokin sairaus joka pitäisi eläinlääkärillä sulkea pois vaikka jaksaa hienosti pidättää joka yö kymmenenkin tuntia eikä silloin merkkaile? Itsestäni tuo tuntuu aika kaukaa haetulta, mutta toisaalta en keksi oikein muitakaan keinoja lähteä puuttumaan ongelmaan.. Muilla kokemuksia vastaavasta? mistä löytyisi apu? :/

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 04.01.2015 klo 15:04  
+
0
Mulle aikanaan eläinlääkäri sanoi ilopissailevasta koirasta, että ongelma ei ole fysiologinen eikä sitä kannata siksi enempää tutkia, kun kerran koira pystyy pidättämään pitkiäkin aikoja hyvin. Sillä perusteella tekisi mieli sanoa, ettei sinunkaan koirasi ongelma ole terveydellinen, mutta eihän se varmaa ole. Uroskoiran kanssa todennäköisempää on hormonaalinen ongelma, johon toki eläinlääkärin kautta saattaisi löytyä apuja kastraatiosta tai kemiallisen kastraatiosta avulla. Sitten oiretta eli merkkailua itsessään voidaan ehkäistä peepadillä eli poikapöksyillä, jotka estävät paikkojen sotkemiseen. Näppärä etenkin kylässä. Yksinollessaan koira saattaa toki repiä peepadin pois, kun ei kukaan ole kieltämässä, mutta kyläillessä ainakin omistajan kannalta mukavaa, kun ei tarvitse pelätä koiran ruokkivan sohvan nurkkaan.

katierk

katierk
Viestimäärä: 6

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 09:48  
+
0
Meillä puolivuotias valkkari, sisäsiisteys kyllä mennyt huomattavasti paremmin. Päivisin osaa olla suht siisti mutta yöllä vielä löytyy kakat sekä pissat. Ollaan kehuttu pennusta asti kun tehnyt tarpeet ulos ja käytetty usein ulkona, leikkimisen ruokailun yms jälkeen.

Nyt olimme mieheni kanssa pari päivää reissussa ja koira oli kasvattajalla hoidossa sen aikaa, siellä ei ollut mitään tehnyt sisälle, ei edes yöllä ja oli kahdeksan aikaan herännyt jolloin päässyt heti ulos ja kotoa löytyy jo hyvin äkkiä kuudelta tarpeet sisältä. Heti viedään ulos kun ollaan itse herätty, viimeistään kahdeksalta.

Ja eilen mieheni oli lasten kanssa ollut parisen tuntia ulkona ja koira oli myös, mtn ei ollut tehnyt ulos mutta kun sisälle pääsi ni pissat teki. En ymmärrä miksi kotona menee näin ja hoidossa ei mtn.

Viimeisen kerran annamme ruuan kuuden aikoihin ja tämän jälkeen pääsee ainekin vielä kaksi kertaa ulos ja tekee kyllä useimmiten molemmat hädät viimeistään viimeisellä kerralla eli noin kymmenen aikoihin.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 10:27  
+
0
Kuulostaisi siltä että koiralle on vain tullut tavaksi tehdä tarpeet kotona sisälle yöllä. Koiralle vessa on siellä minne se on tottunut tekemään tarpeet.Mitä vähemmän koira tekee sisälle ja mitä enemmän ulos, vahvistuu tarpeiden tekeminen ulos. Jos sen sijaan se tottuu tekemään tarpeet yöllä sisälle, siitä tulee tapa. Neuvoisin laittamaan herätyskellon soimaan yöllä ja viemään koiran ulos, niin työlästä kuin se onkin. Mutta jos kyseessä on opittu tapa, siitä pääsee eroon vain estämällä sitä tapahtumasta, ja koiralle reiluinta on viedä se tarpeilleen eikä pitää sitä hädässä. Kellonaikaa voi lähteä siirtämään pikkuhiljaa kohti aamua, ja lopulta koira tottuu pidättelemään koko yön.

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 11:32  
+
0

katierk kirjoitti:


Ja eilen mieheni oli lasten kanssa ollut parisen tuntia ulkona ja koira oli myös, mtn ei ollut tehnyt ulos mutta kun sisälle pääsi ni pissat teki. En ymmärrä miksi kotona menee näin ja hoidossa ei mtn.



Tästä kohdasta tuli mieleen, että olisikohan ongelma ainakin osittain johtuvainen siitä, että koira ei malta siellä ulkona tehdä tarpeitaan, kun liikaa häseltämistä ja menoa siellä ulkona. Ainakin oma koirani oli pentuna sellainen, että jos oli paljon seuraa ulkona mukana, niin ei malttanut alkaa pissalle. Sisälle tultua alkoi sitten vaatimaan ulospääsyä pissahädän takia melkein heti. Itse ratkaisin sen niin, että kävin koiran kanssa vielä tallustelemassa kahdestaan pienen pätkän ja koira malttoi tehdä sitten tarpeensa. Meni sitten ajan kanssa ohi. Opetin tosin koiran käskystä käymään pissalla ja kakalla muutenkin, joka myös auttoi asiaa.

Mie lähtisin rauhoittamaan ne ulkoilukerrat, jolloin koira tekee isommat tarpeensa. Koira hihnaan ja rauhallinen kävely ilman ylimääräistä häslinkiä ympärillä ts. kahdestaan koiran kanssa. Tämä ainakin auttaa siihen, jos kyse on siitä, ettei koira vain malta alkaa pissalle ja kakalle. Käveleskellään kunnes koira tarpeensa tekee.

Voihan olla myös kyse siitä, että koira jostain syystä stressaa öisin ja tekee kakat yöllä sisälle. Onko rauhaton iltaisin/öisin? Nukkuuko erillään perheenjäsenistä ja mahdollisesti stressaa sitä? Mikäli illalla on tehnyt tarpeensa, ei mun nähdäkseni puolivuotiaalla koiralla (ainakaan valkkarilla) pitäisi olla tarvetta tehdä enää sisälle öisin isoa hätäänsä. Varsinakaan kun ei ole tehnyt niin hoitopaikassakaan. Eri asia tietysti, jos koiralla on vatsa löysällä tai muuta ongelmaa.
Vpn 06/13

stefi

stefi
Viestimäärä: 31

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 18:40  
+
0
Yöpissailun ja kakkailun ratkaisemiseen nukkumapaikan vaihto voi myös olla vaihtoehto. Missä koira nukkuu ja minne tekee öisin tarpeensa? Monet koirat eivät tee tarpeitaan samaan tilaan, missä nukkuvat tai syövät, ja monelle jää tavaksi se tietty sama paikka minne pissata, esim meillä aikoinaan olohuoneen matto. Jos koira esim menee yön aikana toiseen huoneeseen tekemään tarpeensa, rajatkaa tila niin, että koira ei pääse liikkumaan asunnossa yön aikana.
Espanjan rescue Lucky
About getting Lucky.

katierk

katierk
Viestimäärä: 6

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 02.02.2015 klo 12:51  
+
0
Koiramme pääsee yöllä kulkemaan vapaasti asunnossa eli nukkuu ilmeisesti milloin missäkin, aikalailla joko meidän huoneessa taikka olohuoneessa mikä aivan meidän huoneen vieressä. Tarpeet tekee joka kerta eteiseen ei mihinkään. olisiko hyvä esimerkiksi laittaa portti mikä ei ole käytössä missään niin ettei koira pääsisi yöllä eteiseen, ottaisimme vaikka makuuhuoneeseen nukkumaan?

Vinkit kyllä kelpaa :)

stefi

stefi
Viestimäärä: 31

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 02.02.2015 klo 19:17  
+
0
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Makuuhuoneen ovi kiinni ja koirakin vaan makkariin nukkumaan. Teidän tapauksessa luulen, että kyseessä on vain tapa - koiran mielestä eteisen käyttäminen vessana ei ole ongelma. Tapa katoaa kyllä nopeasti, kunhan estätte mahdollisuuden. Muistakaa vaan mennä koiran kanssa ulos HETI ylös noustuanne näin alussa, ettei vahinkoja ehdi tapahtua ennen ulospääsyä. Kyllä koira nopeasti hoksaa uudet tavat :-) Tsemppiä!
Espanjan rescue Lucky
About getting Lucky.

katierk

katierk
Viestimäärä: 6

VS: SISäSIISTEYS - Lauantaina, 07.02.2015 klo 07:54  
+
0
Kyllä meillä vain on tuo tapa.... Kolme pvää menty ettei mtn ole tehnyt sisälle öisin mtn ja samantien aamulla pihalle. Laitettiin portti makuuhuoneen oven eteen ja neiti nukkunu meidän huoneessa. Tosin nyt viime yönä joko mies tai lapset unohtaneet portin auki ja tarpeet sitten löytyi lattialta nyt aamulla :/.

  Siirry sivulle: 1 ... 31 32 33 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265846
(Tilastot päivitetty viimeksi 30.04.2024 klo 07:30)