Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 22:00

Sisäsiisteys

Siirry sivulle: 1 ... 34 35 36 ... 38

Bender

Bender
Viestimäärä: 126

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 19.11.2015 klo 11:35  
+
0
^ en osaa tuohon opettamiseen ottaa kantaa, mutta onko koira sen kokoinen että voisi tehdä laatikkoon tarpeet? Sinne kissanhiekkaa tai puupellettiä, joka imee virtsan ja pitää pois hajun niin ei tarvitse huolehtia saumoista ja lattian kestävyydestä. Jäisi koiran nenään se hajukin, niin voisi helpommin oppia samaan paikkaan tekemään. Miinuksena tietysti sen siivoaminen, mutta puupelletti ainakin melko kätevästi "puruuntuu" ja saa lapiolla pois :hymy:
Petit brabancon Eino 11/15
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.11.2015 klo 11:36)

Kathrina

Kathrina
Viestimäärä: 8

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 19.11.2015 klo 14:22  
+
0
^kiitos vastauksesta! Mietittiin itsekin samaa ja idea on hyvä. Ajatuksenakin olisi mukavempi, että tekee laatikkoon eikä lattialle. Koira vaan on suht iso (eurasier), joten laatikonkin pitäisi olla iso, mutta aika matala, eikä tule mieleen mitään sopivaa... Jokin marsun/kanin häkin pohja ehkä, mutta niistä isoimmatkin taitaa olla aika kapeita.

Bender

Bender
Viestimäärä: 126

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 19.11.2015 klo 16:01  
+
0
100 cm kanihäkki on muistaakseni päälle 50 cm leveä,hieman kapenee alaspäin. 120cm taisi olla yli 60 cm mutta varmaan noissakin vaihtelua. Näin ainakin meidän vanhoissa häkeissä :hymy: en kyllä hahmota minkä kokoinen eurasier on, jotta riittääkö.
Ja puupellettiä jos käyttää niin rautakaupoista saa ison 20 kg säkin 6-7 € mikä huomattavasti edullisempi kuin pienissä säkeissä myytävä. Ja tuon kokoiseen laatikkoonhan sitä menee :shifty:
Petit brabancon Eino 11/15

Kathrina

Kathrina
Viestimäärä: 8

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 19.11.2015 klo 16:51  
+
0
Nonniin! Mentiin eläinkauppaan katsomaan noita häkkejä, mutta heti ovella iski silmään iso muovinen koiranpeti, joka oli juuri passeli :hymy: . Ostin myös pellettiä siihen ja sitten vaihtoehdoksi sellasia pehmeitä muovitettuja pissasuojia. Nyt vaan pitäisi aloittaa ne käytännön harjoitukset...

Rehtihenneri

Rehtihenneri
Viestimäärä: 2

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 05.01.2016 klo 10:51  
+
0
Nykyään on muodissa "ei saa torua"-mentaliteetti vähän joka asiassa, niin lasten kasvatuksessa kuin koirakoulutuksessakin. Pelätään koulutuksen kohteen saavan elinikäisiä traumoja kieltojen takia. Järkevällä ja tiukalla koulutuksella päästään kuitenkin nopeasti tuloksiin, jotka hyödyttävät niin itse koiraa kuin koiran kasvattajaakin. Itselläni on ollut kolme koiraa pennusta, jotka olen kouluttanut sisäsiistiksi muutamassa kuukaudessa.

Nykyinen koirani tuli taloon heinäkuun lopussa ja oli neljä kuukautta ja yksi viikko myöhemmin sisäsiisti. Koira ei ole niin tyhmä kuin luullaan. Koko sisäsiisteyskoulutuksen perusta on, että koira tietää, että sisälletekeminen on väärin ja siitä seuraa rangaistus. Vastaavasti ulostekeminen on oikein ja siitä saa palkinnon. Kun kahteen eripaikkaan pissaamisesta saa erilaisen seuraamuksen, koira alkaa hyvin nopeasti tajuamaan, kumpaan paikkaan kannattaa jätökset tehdä. Mikään eläin ei halua ehdoin tahdoin kurmuutusta, varsinkaan kun itse voi päättää saako palkinnon vai rangaistuksen.

Koiran tehdessä sisälle, koiraa torutaan voimakkaasti, eläin viedään pissan tai isomman jätöksen viereen ja laitetaan haistelemaan sitä (hyvin läheltä), samalla sanotaan voimakkaasti esim.: Hyi hyi, tällaista EI tehdä, EI EI Ei! Sama pätee, jos koira on tehnyt tarpeensa jo aikaisemmin ja vahinko nähdään jälkeenpäin. Koira viedään pissan luo ja toimitaan edellämainitulla tavalla. Kun koira joutuu haistelemaan sisälle tehtyä pissaa, koira tajuaa tehneensä väärin ja tunnetta vahvistaa vielä kun omistaja on sille vihainen. Koira osaa kyllä yhdistää sisälle tehdyn pissan sisällä oloon, siitä seuraavaan kurmuutukseen ja alkaa välttää sitä.
Ulostehdessä, siis oikein tehdessä, koiraa kehutaan ylenpalttisesti pienen leikin saattelemana ja annetaan kunnon vahviste. Itse suosin HK:n sinisen palaa.. Näin toimien koira tajuaa nopeasti mihin tarpeet kannattaa tehdä. Koira on perso kunnon vahvisteelle, joten siinä ei kannata säästellä. Hyvin nopeasti koira ymmärtää ulostekemisen johtavan kunnon palkintoon ja lopettaa sisälle tarpeiden tekemisen, koska ero sisälle ja ulostekemiselle lopputuloksen muodossa on ratkaisevan suuri.

Loppupäätelmä: Sisälletekeminen on saatava koiralle hyvin epämiellyttäväksi ja ulostekeminen erittäin miellyttäväksi. Tietenkään koiraa ei saa fyysisesti vahingoittaa ja pieni torumisesta aiheutunut hetkellinen luimistelu haihtuu jo seuraavan leikin pyörteissä. Tämä on ehdottomasti nopein tapa saada koira sisäsiistiksi, tietenkin se vaatii omistajalta hieman kovempaa otetta, kuin mitä nykypäivän joviaalit koiraoppaat kirjoittavat. Kyllä kai nykyäänkin voi vielä koiraansa kieltää tekemästä väärin? ;)

ps. Toinen koirani oli Virosta hankittu täysikasvuinen sekarotuinen, joka ei ollut sisäsiisti. Kahden viikon kuluttua saapumisesta se oli.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 05.01.2016 klo 12:43  
+
0
Kyllähän nyt muutama kuukausi siinä menee opettaa sisäsiistiksi ilmankin sitä pissaamisesta kieltämistä. Kyllä ainakin oma pentu oli siinä puolen vuoden iässä sisäsiisti, enkä koskaan ikinä ryhtynyt mekastamaan jos siltä pääsi vahinko sisällä. Olin vain hiljaa ja siivosin jäljet. Ulkona palkitsin. Sillä selvä ja oppimista tapahtui. Kuten muissakin asioissa, koska positiivisesti koulutettu pentu pitää omistajaansa palvelemisen arvoisena, ei epämääräisesti silloin tällöin räjähtävänä aikapommina. Tällöin koira lakkaa ajattelemasta aktiivisesti ja pyrkii vain välttelemään asioita ja tilanteita, jossa on saanut toruja. Aktiiviselta harrastuskoiralta, jollaista itse kasvatan, halutaan rohkeaa ja reipasta käytöstä, itsenäistä ajattelua ja kovaa ponnistelua yhteistyössä ohjaajan kanssa. Siihen tarvitaan hyvä, positiivinen suhde.
Kyllä kieltää saa, mutta johdonmukaisesti. Kielto pitää tulla aina ja tasan sillä hetkellä kun ei toivottu käyttäytyminen ilmenee. Ja koiran pitää pystyä tajuamaan mistä sitä kielletään. Ja samaan aikaan pitäisi olla mahdollisuus korjata käytös. En millään jaksa uskoa että 10 vko pentu, joka pissaa tunnin välein, tajuaa että se kielto ei tullut siitä että se pissasi, vaan että se pissasi väärällä hetkellä väärään paikkaan. Ei koira vain pysty ajattelemaan niin loogisesti. Yhtälailla on aivan turhaa työntää kuono lattialla olevaan pissaan. Ei koira muista enää mitä se teki hetki sitten, ja että moinen rangaistus liittyisi jotenkin pissaamiseen sisällä. Vahvistus tulee aina siitä asiasta, joka tapahtui viimeksi. Jos koira pissaa lattialle ja tulee sitten omistajan luo, ja omistaja lähtee pyörittämään koiraa pissassa, tuli negatiivinen vahvistus luoksetulosta. Ei kovin hyvä. Toinen asia on se, että kieltämisen pitäisi olla johdonmukaista ja tapahtua aina kun ei toivottua käytöstä tapahtuu. Tähän ei ole mahdollisuutta pennun yksin olon aikana, jolloin vahinkoja sattuu pakostakin kun pidätyskyky on vielä huono. Ei ole kovin johdonmukaista, että välillä saa rangaistuksen ja välillä ei seuraa mitään.

Rehtihenneri

Rehtihenneri
Viestimäärä: 2

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 05.01.2016 klo 15:28  
+
0
Edelliseen viestiini liittyen haluan vielä tähdentää muutamia asioita. Koirani eivät ole saaneet minkäänlaisia traumoja sisäsiiteyskoulutuksestani, vaan päinvastoin ovat olleet aktiivisia palvelus/harrastuskoiria. Nykyinen koirani harrastaa mm. agilityä ja kalliokiipeilyä ja tottelee isäntäänsä erittäin hyvin. Nykyään on vallalla uskomus, ettei mitään saa kieltää,. että kaikki olisi sallittua. Koiraa ei saa inhimillistää, koira tarvitsee jämäkän ja johdonmukaisen kasvatuksen. On järkyttävää lukea kirjoituksia, joissa itketään ettei koira ole vielä vuoden vanhanakaan sisäsiisti ja koulutusohjeena on ettei lattialletekoa saa huomioida ja ei saa sanoa koiralle ei. Jokainen voi itse päätellä onko käyttämäni metodi ollut huono? 4kk ja yksi viikko, keskikokoinen rotukoira sisäsiisti. Ja ihme ja kumma, koira on edelleen leikkisä, ihmisystävällinen, haukkumaton ja muutenkin paras ystävä, mikä voi ihmisellä olla, vaikka sitä kiellettiinkin kovin sanoin tekemästä sisälle.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 06.01.2016 klo 12:18  
+
0
Eiks toi oo vähän sama kun jälkeenpäin toruu koiraa kun se on repinyt roskapussin?

Minä oon opettanut ihan perinteisesti ulos viemällä enkä muistaakseni huomioinut vaikka tarpeet olikin tullut lattialle vaan yksikseni kihisin ja siivosin :nauru: Sisäsiistiksi oppimiseen vaikuttaa varmasti myös se että onko esim töissä kuten itsekkin olen ollut pentujen tullessa enkä kyllä oleta että pennun tartteis niin nuorena pidättää 8h kerrallaan joten suotta sitä pentuja kieltämään.

Jokaisella on omat tapansa, mutta en kyllä tuota tyyliä kellekkään suosittele että työntää koiran naaman pissaan.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Peppi93

Peppi93
Viestimäärä: 62

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 20.01.2016 klo 21:40  
+
0
Osaisko joku sanoa mitä mä teen väärin tuon kersan kanssa... 7,5vk vanha corgityttö kyseessä, tuli meille viime sunnuntaina.

Käydään pissalla heti herättyä, ruokaa ennen ja vähän jälkeen, leikin jälkeen ja monesti muuten vaan. Tekee pissat hyvin ulos, kehuttu aina paljon. Kakannut ei ole kuin kerran ulos. Sisällä tekee kakan kerran päivässä paperille, mutta muuten minne sattuu :( Nyt oli ne melkein -30 pakkaspäivät, jolloin ulvoi samantien pissan jälkeen sisälle, ei ollut sydäntä pakottaa olemaan pihalla kakalla. Nyt kun lauhtunut, ei siltikään.

Välillä tekee pissatkin matolle tai jonnekin lattialle, yleensä sen jälkeen kun joutunut kunnolla komentamaan.
tiibetinspanieli "Viljo"
welsh corgi cardigan "Enni"

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 20.01.2016 klo 23:28  
+
0
^Se on vasta ihan pikkupentu, joten mitään kovin kummoista pidätyskykyä siltä ei voi vielä odottaakaan. :hymy: Tuo kakkakin on vähän semmoinen juttu, että se tulee sitten kun on hätä. Ei ihminenkään saa mitään ulos tuserrettua jos ei ole hätä, ei vaikka kuinka hengailisi vessassa. Kakkaamisen suhteen koiranpentu on tosin siitä armollinen, että merkit hädästä ehtii yleensä havaita ajoissa, jolloin voi napata pennun kainaloon ja kiikuttaa pihalle. Pissa etenkin pienellä pennulla tulee yleensä vähän varkain.

Itse en oo koskaan ollut mikään sanomalehti-tyylin suurin fani. Musta on epäjohdonmukaista, että sisälle ei missään nimessä saa tehdä paitsi ainiinjoo tietty tuohon yhteen kohtaan. Toki moni on saanut silläkin tyylillä tuloksia. :hymy: Kaikkein arvokkaimmat matot kyllä pelastaisin johonkin turvaan, pehmeä ja pitävä matto on varsin kutsuva alusta tehdä pissat, kakat tai oksennukset.

Nyt vaan annat itsellesi ja pennulle aikaa ja armoa, kyllä se siitä lähtee sujumaan! :hymy:

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 27.01.2016 klo 21:36  
+
0
Peppi93, ei se pentu ehdi parissa hassussa päivässä mitään vielä tajuta minne pitäis pissata tai kakata, se vasta totuttelee teillä elämiseen. Paperille kakkaamistakaan se ei tajua, ellei siitä erikseen kehuta tai ellei siitä oo kehuttu jo kasvattajalla. Teinä ottaisin kaikki matot suosiolla pois, koska vahinkoja tulee varmasti sattumaan. Mulla on vieläki matot pois vaikka Göstä on jo yli 5kk ja sisäsiisti niin kauan kunhan pääsee hereillä ollessaan 1-2h välein ulos (riippuen vähän miten paljon riehuu tänä aikana).

Eli anna pennulle ja itselles armoa, pentu ei voi vielä pidätellä eikä oppia parissa päivässä että tarpeet kuuluu tehdä ulos/sanomalehdelle ja sä et ite voi tehdä muuta kun kiikuttaa sitä ahkerasti ulos ja kehua aina kun pentu tekee sinne tarpeitaan. Kyllä se siitä! :peukku:

timangi

timangi
Viestimäärä: 1

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 07.02.2016 klo 17:49  
+
0
Hei!
En lukenut tätä aihetta kokonaan läpi joten pahoittelut jos kys. aiheesta on ollut jo puhetta.

Meillä on 6kk ikäinen labradorinnoutaja uros, joka on yksinolonsa + yöt "omassa" huoneessaan, ollaan siis laitettu portti huoneen ovelle.
Hiljattain on tuntunut ettei vahinkoja ole enää sattunut ollessamme kotona, mutta koiran ollessa yksin monta tuntia - sekä öisin ollessaan huoneessaan, se on lähes aina tehnyt tarpeensa sinne. Tuntuu, että koira jopa luulee että huoneeseen on ok tehdä tarpeet. Yritän jatkuvasti mopata huoneen lattiaa ettei hajuja jäisi mutta tuntuu ettei se auta...
Aiemmin sillä oli myös taipumusta tehdä tarpeensa esim olohuoneessa tiettyyn paikkaan, mutta nyt tuntuu että ainoa paikka sisällä mihin se vielä tekee tarpeensa on tuo huone.

Onko vinkkejä, kokemuksia?

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 10.02.2016 klo 19:50  
+
0

Rehtihenneri kirjoitti:

Nykyään on muodissa "ei saa torua"-mentaliteetti vähän joka asiassa, niin lasten kasvatuksessa kuin koirakoulutuksessakin. Pelätään koulutuksen kohteen saavan elinikäisiä traumoja kieltojen takia. Järkevällä ja tiukalla koulutuksella päästään kuitenkin nopeasti tuloksiin, jotka hyödyttävät niin itse koiraa kuin koiran kasvattajaakin. Itselläni on ollut kolme koiraa pennusta, jotka olen kouluttanut sisäsiistiksi muutamassa kuukaudessa.

Nykyinen koirani tuli taloon heinäkuun lopussa ja oli neljä kuukautta ja yksi viikko myöhemmin sisäsiisti. Koira ei ole niin tyhmä kuin luullaan. Koko sisäsiisteyskoulutuksen perusta on, että koira tietää, että sisälletekeminen on väärin ja siitä seuraa rangaistus. Vastaavasti ulostekeminen on oikein ja siitä saa palkinnon. Kun kahteen eripaikkaan pissaamisesta saa erilaisen seuraamuksen, koira alkaa hyvin nopeasti tajuamaan, kumpaan paikkaan kannattaa jätökset tehdä. Mikään eläin ei halua ehdoin tahdoin kurmuutusta, varsinkaan kun itse voi päättää saako palkinnon vai rangaistuksen.

Koiran tehdessä sisälle, koiraa torutaan voimakkaasti, eläin viedään pissan tai isomman jätöksen viereen ja laitetaan haistelemaan sitä (hyvin läheltä), samalla sanotaan voimakkaasti esim.: Hyi hyi, tällaista EI tehdä, EI EI Ei! Sama pätee, jos koira on tehnyt tarpeensa jo aikaisemmin ja vahinko nähdään jälkeenpäin. Koira viedään pissan luo ja toimitaan edellämainitulla tavalla. Kun koira joutuu haistelemaan sisälle tehtyä pissaa, koira tajuaa tehneensä väärin ja tunnetta vahvistaa vielä kun omistaja on sille vihainen. Koira osaa kyllä yhdistää sisälle tehdyn pissan sisällä oloon, siitä seuraavaan kurmuutukseen ja alkaa välttää sitä.
Ulostehdessä, siis oikein tehdessä, koiraa kehutaan ylenpalttisesti pienen leikin saattelemana ja annetaan kunnon vahviste. Itse suosin HK:n sinisen palaa.. Näin toimien koira tajuaa nopeasti mihin tarpeet kannattaa tehdä. Koira on perso kunnon vahvisteelle, joten siinä ei kannata säästellä. Hyvin nopeasti koira ymmärtää ulostekemisen johtavan kunnon palkintoon ja lopettaa sisälle tarpeiden tekemisen, koska ero sisälle ja ulostekemiselle lopputuloksen muodossa on ratkaisevan suuri.

Loppupäätelmä: Sisälletekeminen on saatava koiralle hyvin epämiellyttäväksi ja ulostekeminen erittäin miellyttäväksi. Tietenkään koiraa ei saa fyysisesti vahingoittaa ja pieni torumisesta aiheutunut hetkellinen luimistelu haihtuu jo seuraavan leikin pyörteissä. Tämä on ehdottomasti nopein tapa saada koira sisäsiistiksi, tietenkin se vaatii omistajalta hieman kovempaa otetta, kuin mitä nykypäivän joviaalit koiraoppaat kirjoittavat. Kyllä kai nykyäänkin voi vielä koiraansa kieltää tekemästä väärin? ;)

ps. Toinen koirani oli Virosta hankittu täysikasvuinen sekarotuinen, joka ei ollut sisäsiisti. Kahden viikon kuluttua saapumisesta se oli.



Tuota... Eikös tuo 4kk ole aika normaali keskivertoaika pennun sisäsiistiksi oppimiseen? Siis ihan pelkillä kehuillakin kun opettaa. Tämä oma villakoira oli sisäsiisti 4-kuisena eli 2kk siitä kun oli minulle tullut. Koskaan en torunut sisälle tekemisestä. Käytin pihalla vähän väliä ja kehuin kun teki sinne. Oli talvi ja pakkasta välillä -20, eikä hidastanut oppimista yhtään. Muutkin koirani ovat olleet sisäsiistejä puolivuotiaaksi mennessä, eli n. 4kk siitä kun ovat minulle tulleet.

Aikuista todistettavasti sisäsiistiä koiraa torun sisälle pissaamisesta, jos saan kiinni itse teosta. Pentua en koskaan, eikä jälkeenpäin toruminen auta mitään, olipa kyseessä pentu tai aikuinen. Sairaus on eri asia, siitä johtuvaa tarpeiden tekemistä sisälle ei huomioida.

Peppi93

Peppi93
Viestimäärä: 62

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 17.02.2016 klo 08:56  
+
0
Huoh. Meidän reilu 11vk tekee tarpeensa oikein hienosti ulos. Mutta. Se on jostain syystä ottanut itselleen luvan kusta meidän makuuhuoneen lattialle yhteen kohtaan sekä vessanoven eteen. Paperille se ei enää mene, jos sitä ei sinne vie. Meillä on kohta laminaatit niin pilalla että mulla menee hermot. Lisäksi heti, kun eteiseen laittaa maton takaisin lattialle, se kuvittelee myös että se on hänen kusipaikkansa. Paperi on n. metrin päässä eli ei todellakaan ole mistään pidätyksestä kyse enää.

Oltiin monta yötä jo kusematta sisälle, mutta laitettiin oman mukavuuden vuoksi matto eteiseen jossa pentu siis nukkuu (rajattu tila makkari-et-vessa) ja taas alkoi kuseminen.

Ostin eilen Best Friend Stop! ainetta, kappas. Ei kuse enää. Niihin kohtiin, vaan on siirtynyt vaan eri kohtaan. Tosi kiva aamulla herätä kun tuo saatana on kussut sängyn viereen.

Mua ei nyt oikeasti kiinnosta minkään anonyymien päteminen ja moralisointi, vaan toimivat vinkit.
tiibetinspanieli "Viljo"
welsh corgi cardigan "Enni"

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 17.02.2016 klo 10:56  
+
0

Peppi93 kirjoitti:


Mua ei nyt oikeasti kiinnosta minkään anonyymien päteminen ja moralisointi, vaan toimivat vinkit.



Tämä oli aika mielenkiintoisesti sanottu. Ei kai täällä kukaan ole pätenyt, vaan nimenomaan omasta kokemuksesta juontuen yrittänyt antaa niitä toimivia vinkkejä?

Toimivin vinkki ainakin mun mielestä on nyt ihan vaan se aika, 11-viikkoinen pentu on vieläkin pidätyskyvytön kakara. Ja varmin tapa ehkäistä pentua kusemasta matolle, on antaa niiden mattojen olla kaapissa siihen asti, että sitä pidätyskykyä löytyy. Mun kohta 20-viikkoinen pentu alkaa olla 95% ajasta sisäsiisti, mutten tohdi vieläkään lyödä mattoja lattiaan. Etenkään, kun se viime sunnuntaina juuri ennen porukoilta lähtöä päätti päästää ylläripissat matolle. Eli tollasia riehumisen jälkeisiä vahinkoja sattuu vielä täälläkin, etenkin kodin ulkopuolella saattaa joskus se pidätys unohtua. Mutta ei siinä, sitten vaan siivotaan ja elämä jatkuu.

Tuohon sanomalehdelle opettamiseen en osaa juuri mitään sanoa, kun en ole niitä itse käyttänyt. Haiseeko ne lehdet pissalta? Auttaisiko, jos heittäisit joskus sellaisen laminaatille ilmestyneen lätäkön päälle lehden, ja veisit sen sinne "oikeaan" pissapaikkaan? Näin pentu ehkä hoksaisi mennä niille lehdille, kun ne haisisivat voimakkaimmin pissalta.

Loppuun vielä sanottakoon, että näin ulkopuolisen silmin teillä näyttää olevan ihan tavallinen pikkupentu, jonka sisäsiisteys on varsin hyvällä tolalla. :hymy: Ne pissattomat yöt on hyvä alku, jatkatte vain ahkerasti sitä ulkona ramppaamista, se kyllä aikanaan palkitsee ja ramppausväli pitenee nopeasti. Sisäsiisteydestä ei ihan hillitöntä stressiä kannata ottaa, vaan enemmän kannattaa keskittyä nauttimaan siitä hirmuisen lyhyestä pentuajasta (mullaki kohta jo puolivuotias, apua!), kyllä se pentu oppii mihin ne tarpeet on tarkoitus tehdä.

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 25.02.2016 klo 16:16  
+
0

Peppi93 kirjoitti:

Mua ei nyt oikeasti kiinnosta minkään anonyymien päteminen ja moralisointi, vaan toimivat vinkit.


Siinä onkin oikein hieno asenne pyytää vinkkejä :peukku:

Anna sille pennulle aikaa. Siinä sulle hyvä vinkki. Kunhan oot järjestelmällinen ja raahaat vaikka 20 kertaa päivässä sitä penneliä ulos ni kyl se oppii. Turhaan raivoot ku ei se pentu ymmärrä miks raivoot - eipä se pidättääkään osaa. Se pissaa sinne minne huvittaa ennenku tapahtuu *naps* päässä ja alkaa tajuamaan.
Naurun vinkit kannattaa kokeilla myös.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 25.02.2016 klo 16:53  
+
0
Jos lattia menee pilalle niin voisko sen alueen vuorata jollain muovilla jossa pentu oleskelee? Ehkä se ei sitten niin paljoa ärsyttäisi kun siitä ei tartte murehtia. Sekin nyt on vaan tosiasia ettei tuon ikäisen tartte vielä osata tai kyetä pidättää pitkiä aikoja.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Kysyjä

Kysyjä
Viestimäärä: 1

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 10.03.2016 klo 21:41  
+
0
Meillä on 10 kuukauden ikäinen uros doberman, kun se tuli meille 6 kuukauden ikäisenä se ei ollut sisä siisti, mutta jo noin 2 viikon jälkeen ei enään tehnyt sisälle mitään, kunnes noin 2 viikkoa sitten kun emäntä tuli helsinkiin minun luokse 3 toy terrierin kanssa nämä toyt oli dobberille tuttuja jo entuudestaan ja oli ollut tekemisissä heidän kanssa.
heti miten kun toyt tuli minun luokse alkoi minun koirani pissata sisälle lähinnä sohvan päätyyn, ja teki sitä vähän väliä, ja nyt kun ollaan emännän kotona omakotitalossa niin se pissaa lähinnä nojatuolin luokse. Mistä moinen on tullut nyt koiralleni muuten kiltti jätkä mutta toi pissaaminen ihmetyttää kovasti että alkoi yhtä äkkiä, kun olimme 2 koiran kanssa ei ollut pissa ongelmaa, tänään se tehnyt aika monta kertaa pissat tuolin luokse ka kerran sohvalle ja kerran keittiöön. Lääkäri sanoi että olisi hormooni ongelma ja siksi tekee sitä mutta yhtä äkkiä alkoi. Lääkäri sano että ainut keino on että pojalta vedettäisiin johdot poikki, mutta onko mitään muuta keinoa saada lopettamaan pissaamista?
Dean

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 11.03.2016 klo 17:54  
+
0
^Tälläin äkkiseltään heittäisin kans hormoonien piikkiin tuon. Kuulostaa ainakin siltä, että merkkaa reviiriään. Tuon ikäinen koira kuitenkin just sukukypsyyden saavuttanu, hormoonit ihan sekasin.
Neuvoja en osaa mitään yksinkertasia sanoa. Jos tuo jatkuu pitkään niin jos et halua "johtoja poikki" pistää ni kokeile kemiallista kastraatiota? Näät ainakin, onko hormooneilla osaa asiassa.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 25.03.2016 klo 20:08  
+
0
Peppi93: Taitaa olla melko harvassa ne pennut, jotka 11-viikkoisina olisivat sisäsiistejä. Eihän tuon ikäisellä edes ole pidätyskykyä, eli vaikka kuinka tietää minne ne tarpeet pitää tehdä, niin pissaa silti aina kun pissattaa. Kaikki eivät osaa pyytää ulos, tai omistaja ei hoksaa koiran eleistä että se haluaa ulos. Olen aina pentua ottaessa varautunut siihen, että ainakin puolivuotiaaksi menee ennen kuin voi odottaa edes jonkinlaista sisäsiisteyttä. Mattoja ei kannata laittaa lattialle ennen kuin pentu on ollut täysin sisäsiisti jonkin aikaa. Onhan noita muovitettuja pissa-alustoja olemassa, ei mene laminaatti pilalle kun kosteus ei mene alustasta läpi.

  Siirry sivulle: 1 ... 34 35 36 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545704
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 02:15)