Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 06.02.2012 klo 12:02

Suomalaiset (ongelma)koirankouluttajat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 84

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Maanantaina, 06.02.2012 klo 12:02  
+
0
Yleensä koulutustopicit suuntautuvat vain kahden näkyvimmän tv- kouluttajan ympärille joten nyt keskustelua kehiin suomalaisista kouluttajista. Kokemuksia jakoon. Esimerkkeinä:
/Mikäli vastaava keskustelu jo löytyy niin saa poistaa/

Pertti Vilander
Tommy Wiren
Tuire kaimio
Koiranomit yleisesti
Marko Helin
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Maanantaina, 06.02.2012 klo 13:19  
+
0
Etenkin Tuire Kaimio kouluttaa paljon tai jopa pääsääntöisesti muitakin eläimiä kuin koiria, eikä varsinaisesti taida juurikaan toimia yksittäisten koirakoiden kouluttajana vaan työt tulevat isommista projekteista esim. elokuvista jne. Toki hän on kirjoittanut mielestäni kohtuu hyvän pennunkoulutus oppaan ja koiran lajityypillisestä käyttäytymisestä kertovan kirjan, joka on mielestäni vielä paljon tuota pentukirjaa parempi.

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Maanantaina, 06.02.2012 klo 17:00  
+
0
Hyvä aihe. Onko kellään henk.koht. kokemusta PeVi-kouluttajista? Minkälaisen koiran kanssa menit ja mitä neuvottiin? Mitä tapahtui pidemmällä aikavälillä?
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Maanantaina, 06.02.2012 klo 18:00  
+
0

Aliiina kirjoitti:

Hyvä aihe. Onko kellään henk.koht. kokemusta PeVi-kouluttajista? Minkälaisen koiran kanssa menit ja mitä neuvottiin? Mitä tapahtui pidemmällä aikavälillä?



Minä. Kävin 4kk ikäisen sakemanniurokseni kanssa kun tuntui kiellot menevän kuuroille korville ja veti hihnassa kieli sinisenä sekä orastavaa remmirähjää (kiitos metsässä tapahtuneen episodin milloin irtokoira pääsi jahtaamaan omaani). Pääsin onneksi Pevi-kouluttajalle ja oltiin n.1h paikalla, loppui vetäminen ja kiellot meni ekalla koiralle perille. Kouluttaja ensimmäisenä testasi koiran luonteen :
Kovapäinen koira hyvällä hermorakenteella. Melko dominoiva. Itsenäinen luonne, ja varsinainen luupää joka vaatii selkeät rajat ja auktoriteetin. Saalisviettiä jonkun verran ja miellyttämisenhalua ei juuri ollenkaan.
Lähdimme siispä lenkille. Panta vaihdettiin puolikurkkariin ja 180cm hihnaan. Muutama kunnon nyppäsy ja kielto kun hihna kiristyi.. Koiralta löytyi tän jälkeen korvat, ne myös laskeutui eikä törröttäny enää maailmanomistajan elkein. Myös häntä laski rennoksi.
Ohitustilanteissa kiinnitettiin huomiota signaaleihin ennen varsinaista räyhjäystä (korvat nousee, häntä nousee ja tuijottaa vastaantulijaa). Sillon napakka kielto, jossei menny perille niin paineilmalla suihkasu. No, ohitukset meni tämän jälkeen mainiosti.
Lopuksi kävimme vielä pellolla. Päästimme koiran irti ja avustaja oli oman koiran kanssa häiriönä pellon laidalla. Meidän koirahan oli lähdössä tän avustajan ja sen koiran luo mutta kun kielsin niin koira tuli mun jalkoihin ja siinä sit seisoskeltiin nätisti.

Töitä sai tehdä varsinkin huomioimisen kanssa. Meillä koira alko possuileen heti jos sai turhaa paapomista mutta se loppui myös kun oltiin perushuomioimattomuudella. Vetäminen jäi tonne kouluttajan pihaan :) Kielto meni perille, ohitukset meni hyvin (välillä vaihtelevasti ja joutui tehostamaan kieltoa). Vapaana pito onnistui rennosti.
Kouluttajalta sain myös tuen mahdollisiin kysymyksiin/ongelmiin tulevaisuudessa. En vaihtaisi enää mihinkään. Arki sujuu, niin paljon uutta tietoa sain että olen tällä hetkellä itsekin itsevarmempi. Ei paha hinta yhdestä tunnista.
Kouluttaja myös painoitti tietysti sitä että koiran kanssa pitää muistaa pitää myös kivaa! Eli hakuleikkejä,kepin viskontaa ja muuta virikettä ja sitä hellyyttä oikeassa suhteessa. Koiran eletietämys ja laumakäyttäytymisen tiedot ja taidot olivat erinomaista luokkaa. Suosittelen kyllä lämpimästi!
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Maanantaina, 06.02.2012 klo 23:51  
+
0
Missäs muuten menee raja mainostuksen kanssa tällaisessa ketjussa?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.02.2012 klo 23:56)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 08:45  
+
0

Ebeli kirjoitti:

Missäs muuten menee raja mainostuksen kanssa tällaisessa ketjussa?



Kerroin vain oman kokemukseni niinkuin täällä kysyttiin. Minusta Ebeli, sinulla alkaa olemaan pikkusen liikaa vainoamisenmakua mun suhteeni.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 09:59  
+
0

Ebeli kirjoitti:

Missäs muuten menee raja mainostuksen kanssa tällaisessa ketjussa?



Minä en hakenut kaupallista hyötyä aloittamalla tämän aiheen ja tuskin Maiza myöskään vaikka kertoikin kokemuksia, kokemuksien kertominen ei ole verrannollinen kaupalliseen hyötyyn.


Mutta kappas:
Mainostaminen on kiellettyä.
Osto- ja myynti -ilmoitukset ovat kiellettyjä keskustelupalstoilla. Tämä koskee mm. pentuilmoituksia, tavaran myyntiä, ruokamainontaa, kauppaketjumainontaa, astutuspyyntöjä jne. Mainonnaksi tulkitaan kaikki viestit, joiden ainoana tavoitteena on kaupallisen hyödyn saavuttaminen.
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.02.2012 klo 10:02)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 10:36  
+
0
Mistä Maiza päättelit, että Ebelin viesti oli jotenkin erityisesti sinulle osoitettu, saati sitten vainoamiseksi luettavaa?
Ketjussa, jossa puhutaan suoraan nimillä tahoista, jotka järjestävät kaupallista toimintaa, tulee minusta moderaattoreiden olla tarkkana sen suhteen, ettei lause: "Mainonnaksi tulkitaan kaikki viestit, joiden ainoana tavoitteena on kaupallisen hyödyn saavuttaminen." -toteudu.
Itse en näe mitään pahaa siinä, että ihmiset jakavat kokemuksiaan netissä, liittyen myös kaupallisiin toimioihin (mikäli kokemukset perustuvat todellisuuteen), mutta tunnettua on myös se, että monen yrityksen (enkä nyt puhu erityisesti koirankoulutusyrityksistä) mainosstrategiaan kuuluu käydä kirjoittelemassa positiivista palautetta omista tuotteistaan eri nettifoorumeille, saadakseen sillä kaupallista hyötyä.

Maiza kirjoitti:

Koiran eletietämys ja laumakäyttäytymisen tiedot ja taidot olivat erinomaista luokkaa.


Itse kyseenalaistan tämän väitteen hyvin voimakkaasti, sillä tietääkseni PeVin teoriat koirien laumakäyttäytymisestä ovat monessa kohtaa varsin ristiriitaisia nykyiseen tutkimustietoon nähden, joten en nyt ihan allekirjoittaisi että PeVi kouluttajilla olisi niin kovinkaan hyvät tiedot koirien laumakäyttäytymisestä, vaan lähinnä vahva usko omiin teorioihinsa, joilla ei ole juurikaan tieteellistä tarkastatelua kestävää pohjaa.

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 10:37  
+
0
En tarkoittanut viestiäni maiza sinulle, enkä kyllä aloittajallekaan. Ainoastaan moderaattorin mielipidettä, voiko tällainen ketju mennä liian pitkälle, jos tiettyä kouluttajaa aletaan liikaa kehua ja hehkuttaa tai vastavuoroisesti haukkua. Eipä pidä ottaa henkilökohtaisesti. Jos olisin sinulle viestini tarkoittanut, olisin laittanut asiaankuuluvan väkäsen perään. Nyt viestini sattui vain olemaan sinun viestisi perässä. Hieman kannattaa miettiä, jos sellaista pitää vainoamisena. :D

Ja tuolta listaltakin löytyy henkilö, joka käy palstoille kirjoittelemassa ja mainostamassa omaa erinomaisuuttaan ja päälle lyttää kaikki jotka ovat eri mieltä. Oikeastaan juuri sen vuoksi tähän mainostamisasiaan halusinkin selvennystä.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.02.2012 klo 11:12)

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 12:49  
+
0

Ebeli kirjoitti:


Ja tuolta listaltakin löytyy henkilö, joka käy palstoille kirjoittelemassa ja mainostamassa omaa erinomaisuuttaan ja päälle lyttää kaikki jotka ovat eri mieltä. Oikeastaan juuri sen vuoksi tähän mainostamisasiaan halusinkin selvennystä.



Ja tästä olen itsekin hyvin tietoinen, listalle hänet lisäsin siksi että onko kenellään hänestä kokemuksia, mitään mainostamista en ole tarkoittanut keneenkään liittyen mitä tuohon linkkasin, mutta mikäli on parempi niin voin poistaa esimerkki linkit pois.
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 13:08  
+
0
Joo en tarkoittanutkaan, että nyt kukaan olisi vielä mainostanut, mutta niinkin voi käydä. Itse en ko. henkilölle veisi koiraani, asenne on sen verran erikoinen että. Itse asiassa hetken luulin, että sinä olet hän, koska taisi myös sinun nimimerkillä joskus kirjoitella toisella palstalla. Vaikea pitää lukua, kun nimimerkkejä oli yli kymmenen. :D

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 13:36  
+
0
Uskallatko Maiza sanoa missäpäin em. kouluttaja on? Meillä ei mielestäni ole ongelmakoiraa. Havahduin vain tässä vähän aikaa sitten siihen, että koira ei osaa tehdä hommia kun toisia koiria on lähettyvillä. Tämä havainto tuli kun olin ajatellut mennä toko-ryhmään. Sen on todella vaikea keskittyä. Tämä on ihan omaa syytä ja ollaan nyt sitten yritetty paikkailla koirapuistoilun jälkiä. Se on vain aika hankalaa kun lainakoirat ovat kortilla.
Olen käynyt muutamalla kouluttajalla ja hyviä vinkkejä on tullut. Jotain kuitenkin puuttuu.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 16:19  
+
0
^Vastaan vaikka multa ei mitään kysyttykään :hymy: , mutta jos koira ei osaa jotain, kuten esim. "tehdä hommia kun toisia koiria on lähettyvillä" niin ei kai siihen mitään ongelmakoirakouluttajaa tarvita, vaan opetetaan sitten sille koiralle se asia, jos se ei sitä vielä osaa. Harvalla ihmiselläkään sujuu keskittyminen trigonometrisiin funktioihin ostoskeskuksessa, etenkin jos tutut vähän väliä huikkailee että "moi, mitä kuuluu", jos niitä on aiemmin saanut tehdä kotona oman keittiönpöydän ääressä. Jos kiinnostus on tarpeeksi suuri ja muuten keskittymiskykyä olemassa, niin harjoittelun myötä homma voi sitten onnistuakin. Aluksi joko harjoitellaan rauhallisimmissa olosuhteissa ja siirrytään pikkuhiljaa haastavampiin olosuhteisiin tai sitten aloitetaan siitä, että tehdään siellä haasteellisissa olosuhteissa sitä plus- ja miinuslaskua ja siirrytään pikkuhiljaa vaikeampiin tehtäviin.

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 17:54  
+
0
Olen käsittänyt, ettei tarvitse olla ongelmakoiraa, että voi käydä ongelmakoirakouluttajalla. Minulla ongelmana on juuri se, etten pääse tälläista treenaamaan kotona. Olen käynyt kouluttajalla, mutten pevi-kouluttajalla ja olen kuullut heistä hyvää.
Tuosta osaamisesta ja opettamisesta olen edelleen sitä mieltä, että koiran osaaminen on usein riippuvainen siitä mikä milloinkin huvittaa. Tämän huomaa erityisen hyvin siinä, että koirani tekee mitä tahansa kunhan se saa siitä riittävän palkinnon. Esimerkiksi jos otan esiin "ohituslelun" kun nään toisen koiran, koira tujottaa lelua ohituksen ajan. Kun se ei ole noteerannut toista mitenkään, leikin sen kanssa hetken ja sitten matka jatkuu. Ilman lelua koira kuitenkin käskyistä huolimatta kiinnittää kaiken huomionsa vastaantulijaan.
Pointtina kai oli se, että meillä koulutuksessa on jätetty vähän hämärään se, että mitä sitten kun koira ei tottelekkaan. Jätänkö huomioimatta, rankaisenko, yritänkö aina vain uudestaan vai mitä? Ajattelin, että tähän voisi pevi-kouluttaja antaa vastauksen.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 18:18  
+
0
^^ Jos sinulla on jo keino pitää koiran huomio sinussa niin uskon ettei mitään kouluttajia tarvita. Voithan yrittää ehdollistaa koirasi siten että aina kun on toisia koiria lähettyvillä --> kontakti sinuun --> koiraa palkitaan sen "ohituslelulla"

Koira pitää saada pitämään kontakti sinussa, ei lelussa. Mahdollisesti pystyt aloittaa homman siten että vieras koira on todella kaukana ja aina kun vieras koira tulee oman koirasi näköpiiriin, niin alat leikittää sitä, vähitellen koira oppii että toinen koira tarkoittaa jotain hyvää ja alkaa itse ottaa kontaktia mistä palkkaat sitä "ohituslelulla"
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 18:36  
+
0
^^ Juu, toki neuvoa saa ja pitääkin kysyä, tilanteessa jossa ei itse tiedä miten toimia. Pointtini oli lähinnä siinä, että ihan normi toko tms. koulutukseen liittyvissä jutuissa apu löytyy usein paljon lähempääkin, ettei saadakseen osaavia neuvoa tarvitse suunnistaa mihinkään ongelmakoirakouluttajallea asti. Lisäksi usein, jos ongelmat liittyvät tiettyyn koiraurheilulajiin, niin lajikohtaisilta valmentajilta saa usein ne parhaat neuvot.

Minusta koiran kaikki tekeminen perustuu siihen, että sillä tarvitsee olla jokin syy miksi toimia (= motivaatio). Tosin kuvailemassasi esimerkissä ohitustilanteessa toimintasi kuulostaa enneminkin lahjonnalta kuin kouluttamiselta, jolloin jää epäselväksi osaako koirasi ylipäätään sille annettuja käskyjä, jos se on oppinut että nätisti ohittaminen kannattaa vain kun palkkio on jo valmiiksi näkyvissä eli sitä lahjotaan. Jos koira ei tottele jotain käskyä, niin todennäköisiä syitä on yleensä kaksi: joko koira ei vielä osaa ko. käskyä olosuhteisiin nähden riittävän hyvin tai sitten koiran mielestä on syystä tai toisesta kannattavampaa tehdä jotain muuta eli motivaatio ei ole kunnossa. Etenkin tilanteessa, jossa koiran osaaminen on vielä epävarmaa, on rankaisun käyttö minusta väärin koiraa kohtaan. Itse katson koiran osaavan jonkin käskyn vasta sitten kun se todistetusti jatkuvasti reagoi lähes 100 % varmuudella käskyyn ja reagoi tietenkin oikein, tietyssä tilanteessa/olosuhteissa. Jos tuohon tilanteeseen ei ole vielä lainkaan päästy, niin koira ei minusta vielä osaa ko. asiaa todellisuudessa.
Se että homma sujuu omassa kotipihassa, ei vielä tarkoita, että homma olisi hanskassa kadulla/metsässä/koiratapahtumassa.

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Tiistaina, 07.02.2012 klo 18:43  
+
0
Vastaan nyt yleisesti kun en kuitenkaan muista puoliakaan kysymyksiä/asioita mihin olisin voinut vielä vastata.

Mutta nimimerk. Aliiina :
Kun täällä ei saa mainostaa kuitenkaan henkilöitä niin en voi sen tarkemmin sanoa kuin että tämä minun mielestä erinomainen koiran elekielen lukija, Pevi-kouluttaja vastaanottaa Vantaalla. Siellä kävimme kun asuimme Tampereella. Ja voi todellakin käydä, vaikkei ongelmia olisikaan vaikkakin mielenkiinnosta (koiran luonteen testaamassa, ja kouluttaja myös katsoo sinun ja koiran välisen suhteen =luottamus ym).

Ebeli: Asia selvennetty :) Tätä tämä netin kautta kirjoittelu on, luin viestisi hyökkääviksi.. Ja moni tulkitsee varmaan minun viestit samoin.

Sitten yleisesti Pevi-kouluttajista omaan näkemykseeni ja kokemukseeni perustuen :
Olen kiertänyt kaikenmaailman pentukurssit,käytöskurssit yms.. Nämä tämmöset kurssit missä opetellaan hihnakäytöstä,ohituksia,istu,maahan ymsyms. ja koin ne täysin turhiksi omalle kohdalleni.
Pevi-kouluttajalla käynti avarsi omaa näkemystäni omasta koirastani, sen luonteesta ja taipumuksista, meidän välisestä suhteesta. Kouluttaja oli myöskin ammattilainen koiralogiikan käyttäjä. Mielestäni on huuhaata tulla väittämään etteivät he osaisi työtään koska tutkimukset sitä ja tätä. Mielestäni luotettavin "tutkimus" on oma (isompi kuin 2-3koiraa) lauma ja niiden seuraaminen ja erirotuisten koirien tuntemut (kasvattanut pennusta asti).
Kuinka moni niistä jotka Pevi-kouluttajia sitten ns. "mollaa" on itse käynyt "vastaanotolla" ja nähnyt itse kouluttajat työssään ja keskutellut heidän kanssaan? - Ei varmasti moni. Väitteet tällöin perustuu täysin satunnaisiin kuulopuheisiin ja olettamuksiin, mutta siltikään ei olla itse asiaan päästy perehtymään.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Keskiviikkona, 08.02.2012 klo 10:54  
+
0
Varmaankin kaipaisin sellaisia kädestä pitäen neuvoja. Tietysti koira pitää opettaa kaikkeen, mutta siihen on monta tapaa. Mitä pevi on jos ei opettamista?
Olen kokeillut monia eri tapoja ja eri jutuissa ja lopulta jokin on tärpännyt. On myös vähän hämmentävää kun kaikki ongelmat oikeastaan alkoivat murrosiässä. Koiran ollessa pieni pystyin pitämään sitä vapaana lähes missä vain ja luotin siihen tosi paljon. Nykyään en luota enää niin paljoa. Eilen nähtiin rusakko metsässä ja koira tuli luokse, mutta olisi voinut lähteä peräänkin. Pienenä ei ollut mitään vaaraa, ettei se olisi tullut.
Huomion arvoista on myös se, että koira osaa ohittaa ja tehdä ihan mitä tahansa mieheni kanssa joka ei koiraa erikoisemmin palkkaile. Mieheni ei ole koskaan pitänyt erituisemmin todistella tai osoitella koiralle mitään. Hän on perushuomioimaton luonnostaan ja minä joudun koko ajan tsemppaamaan, etten mene silittelemään koiraa tai tuijota sitä.

Kaikki tämä on saanut minut ajattelemaan, että vika on minun ja koirani välisessä suhteessa. Ei koiran osaamisessa. Me myös puuhaamme koiran kanssa paljon. Puuhaamme lenkillä, sen jälkeen, etsimme ja leikimme. Uskon, että koira pitää minua hauskana tyyppinä.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Keskiviikkona, 08.02.2012 klo 11:31  
+
0
Varmaankin kaipaisin sellaisia kädestä pitäen neuvoja. Tietysti koira pitää opettaa kaikkeen, mutta siihen on monta tapaa. Mitä pevi on jos ei opettamista?
Olen kokeillut monia eri tapoja ja eri jutuissa ja lopulta jokin on tärpännyt. On myös vähän hämmentävää kun kaikki ongelmat oikeastaan alkoivat murrosiässä. Koiran ollessa pieni pystyin pitämään sitä vapaana lähes missä vain ja luotin siihen tosi paljon. Nykyään en luota enää niin paljoa. Eilen nähtiin rusakko metsässä ja koira tuli luokse, mutta olisi voinut lähteä peräänkin. Pienenä ei ollut mitään vaaraa, ettei se olisi tullut.
Huomion arvoista on myös se, että koira osaa ohittaa ja tehdä ihan mitä tahansa mieheni kanssa joka ei koiraa erikoisemmin palkkaile. Mieheni ei ole koskaan pitänyt erituisemmin todistella tai osoitella koiralle mitään. Hän on perushuomioimaton luonnostaan ja minä joudun koko ajan tsemppaamaan, etten mene silittelemään koiraa tai tuijota sitä.

Kaikki tämä on saanut minut ajattelemaan, että vika on minun ja koirani välisessä suhteessa. Ei koiran osaamisessa. Me myös puuhaamme koiran kanssa paljon. Puuhaamme lenkillä, sen jälkeen, etsimme ja leikimme. Uskon, että koira pitää minua hauskana tyyppinä.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SUOMALAISET (ONGELMA)KOIRANKOULUTTAJAT - Keskiviikkona, 08.02.2012 klo 15:29  
+
0

Aliiina kirjoitti:

Varmaankin kaipaisin sellaisia kädestä pitäen neuvoja. Tietysti koira pitää opettaa kaikkeen, mutta siihen on monta tapaa. Mitä pevi on jos ei opettamista?
Olen kokeillut monia eri tapoja ja eri jutuissa ja lopulta jokin on tärpännyt. On myös vähän hämmentävää kun kaikki ongelmat oikeastaan alkoivat murrosiässä. Koiran ollessa pieni pystyin pitämään sitä vapaana lähes missä vain ja luotin siihen tosi paljon. Nykyään en luota enää niin paljoa. Eilen nähtiin rusakko metsässä ja koira tuli luokse, mutta olisi voinut lähteä peräänkin. Pienenä ei ollut mitään vaaraa, ettei se olisi tullut.
Huomion arvoista on myös se, että koira osaa ohittaa ja tehdä ihan mitä tahansa mieheni kanssa joka ei koiraa erikoisemmin palkkaile. Mieheni ei ole koskaan pitänyt erituisemmin todistella tai osoitella koiralle mitään. Hän on perushuomioimaton luonnostaan ja minä joudun koko ajan tsemppaamaan, etten mene silittelemään koiraa tai tuijota sitä.

Kaikki tämä on saanut minut ajattelemaan, että vika on minun ja koirani välisessä suhteessa. Ei koiran osaamisessa. Me myös puuhaamme koiran kanssa paljon. Puuhaamme lenkillä, sen jälkeen, etsimme ja leikimme. Uskon, että koira pitää minua hauskana tyyppinä.




Mielestäni Pevi on enemmänkin koiran kasvattamista ja siinä panostetaan juuri luottamus/kunnioitussuhteen luomiseen. Pevissä on 3 tärkeää kohtaa joiden tärkeyttä painotetaan:
-Irtiolo ts. luoksetulo (se että koira kuuntelee omistajaansa oikeasti ja tulee luotettavasti luokse eikä jää pelleilemään, saatika karkaa)
-Kiellon perille meno (eli koira uskoo myös kiellon ja aina eikä joskus)
-Hihnakäytös (koira ei vedä,eikä räyhää koirille,autoille,ihmisille jnejne..)
Kaikki nämä kolme kohtaa edellyttää hyvää luottamussuhdetta. Pevi on maalaisjärjellä ja koiran laumalogiikalla toimimista. Eli haetaan syyt siihen miksi koira toimii niinkuin se toimii. Otetaan huomioon eläin,rotu ja sen persoonallisuus, eli kaikki ohjeet ovat yksilöllisiä. Kouluttaja testaa ja näkee kyllä jos teidän välisessä suhteessa on "rakoja" ja niitä lähdetään yhdessä koiran luonteen kanssa purkamaan oikein.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 84
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 14:45)