Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 20.07.2014 klo 13:57

Yliaktiivisen koiran omistaminen

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 24.08.2014 klo 22:13  
+
0

naukunen kirjoitti:

Koirat.com on ihan jees paikka, monella aloittelijalla vaan tuntuu olevan jonkinnäköinen tarve tulla kertomaan joka ketjuun miten asiat oikeasti menevät ja sitten kun vastaanotto on ynseä niin koko palsta on paska ja ihan ht.net.

Hehe, terveisin palstaa ~5 vuotta lukenut ja sitä ennen aika aktiivisesti täällä kirjoitellut. ;) Ja ihan samanlaista täällä on ollut aina. Täällä harva eliittinä/guruna/muuten itseään parempana pitävä jaksaa edes lukea mitä vastapuoli kirjoittaa, nimen perusteella päätetään että mitä mieltä ollaan.

Vanis kirjoitti:

Minäkään en arvosta Kennelliittoa järjestönä, ja pystyn luettelemaan pitkän listan epäkohtia, joihin pitäisi puuttua mitä pikimmiten. Kennelliitto on kuitenkin paljon muutakin, ja tietoa sieltä ei puutu. Siellä on mm. jalostustieteellinen toimikunta, johon kuuluu mm. eläinlääkäreitä. Kennelliitto tekee monessakin asiassa yhteistyötä rotujärjestöjen kanssa, mm. noita rotuesittelyitä laatiessaan. Kaikki sieltä tuleva ei siis ole silkkaa mielivaltaa ja lyttäämistä. Samoja ohjeistuksia löytyy muualtakin, mm. kasvattajien kotisivuilta. Heillä luulisi olevan ihan aito intressi ohjeistaa liikuttamaan niitä koiria oikein, ja tietoa ja kokemusta ohjeistuksen taustalla.

Ei, vaikka joku olisikin titteliltään eläinlääkäri, se ei tarkoita että hän olisi jotenkin parempi ihminen tai ymmärtäisi kaikkea mahdollista. Myöskään kasvattajan titteli ei tee mitään Hyvää Koiranomistajaa. Eiköhän siitä kerro sekin, kuinka moni kasvattaja syöttää Royal Caninia etujen toivossa ja suosittelee sitä vielä kasvateilleenkin (tämä pätee eläinlääkäreihinkin). Titteleiden tuijottelu on kaiken kaikkiaan tosi tyhmää, kannattaa mielummin perehtyä siihen ideologiaan ja vaikka alkaa vähän lukea/kuunnella niitä juttuja. Vaikka onhan se tosi, että jonkun vuoden rahanhimoisin kasvattaja -tittelin repäisee aika nopsaan jostakin suuntaa.

Vanis kirjoitti:

Hihna ei nyt ole ratkaiseva tekijä tässä, eli siihen ei kannata takertua. Tässä yhteydessä hihnalenkkeilyllä tarkoitetaan sellaista liikuntaa, joka ei ole omaehtoista. Jos koiraa juoksuttaa pyörän vierellä hihnassa, vauhdin määrää yleensä pyöräilijä. Koira voi toki juosta siinä vapaanakin, mutta ei se omaehtoista ole välttämättä silloinkaan.

Miksi sen pitäisi olla omaehtoista, jos omistaja osaa katsoa sopivan, kehittävän mutta ei rasittavan vauhdin ja askelpituuden koiralle? Minä luulen, ettei koiralla ole loppujen lopuksi hajuakaan siitä, mikä on sille sopiva tahti ja tempo, etenkin kun kyse on nuoresta ja vilkkaasta koirasta. Tuon ikäisen, "yliaktiivisen" leonbergin liikkumisen kun luulisi olevan jotain ihan muuta kuin letkeää ja rauhallista. Liikkuvuutta ja kehonhallintaa voi siellä metsässä loikkien kehittää mutta liikuntaa se ei ole. Pikkupennulle toki riittävää liikuntaa.

Vanis kirjoitti:

Mikä sitten on mielestäsi sopiva juoksutusmatka tuon ikäiselle ja kokoiselle koiralle, ja mikä on se oikeanlainen joustava alusta?

Aha, et ole lukenut aiempia viestejä lainkaan. Olen vastannut tähän(kin) jo pari kertaa. Voitko pliis lukea ne viestit oikeasti, ennen kuin edes koetat vastata.

Vanis kirjoitti:

Kaikilla kun ei ole käytettävissään pururataa tai pehmeää hiekkapohjaista tietä. Useimmilla on käytettävissään vain asfaltoituja teitä. Pitäisikö siis koiran ja pyörän kanssa ajella vaikka naapuripitäjään pyöräilemään? Se on minusta naurettavaa, kun koiraa voi liikuttaa muillakin tavoin. Ja jos vauhti ei ole kova, mihin sitä pyörää tarvitaan?

Sittenkö se asvaltti on ihan okei, kun hihna otetaan pois? Ja minä väitän, tässä pk-seudun laitamilla asuvana, että sopivaa pohjaa löytyy joka paikasta jos on valmis vähän liikkumaan ja katsomaan ympärilleen. Ei koiraa kannata Helsingin keskustaan ottaa jos ei ole valmis liikkumaan yhtään mihinkään, siinä ei ole mitään ideaa.

Vanis kirjoitti:

Koiranäyttelyissähän koirasta pyritään tuomaan esille sen parhata puolet niin liikkeessä kuin seistessäkin. Juoksutusvauhti ei kuitenkaan kehässä päätä huimaa. Tiedätkö miksi? Koska leonbergi ei tarvitse kovaa vauhtia ravatakseen optimaalisella tavalla. Ryhmäkilpailussa, jossa siis kaikki saman roturyhmän koirat juoksevat peräkkäin, ei leonbergi ole koostaan huolimatta kovinkaan usein jonon kärkipäässä, kun koirat pyritään järjestämään juoksunopeuden mukaan. perusliikuntana. Ei siellä tietenkään kävelläkään, mutta näyttävä ravi ei ole sama kuin ainoa oikea ravi.

Hei nyt nämä näyttelyhöpsöttelyt... Todetaan, että en TODELLAKAAN hae näyttelyravia. Näyttelyissä nähdään hetkellistä, usein täysin vääristettyä liikkumista, jolla ei ole MITÄÄN tekemistä hölkkäravin kanssa. Koirien asentokin on sellainen, että jos siinä mallissa joku liikuttaisi koiraansa niin hajallahan se olisi heti alkujansa, rodusta tai mistään muustakaan riippumatta.

Ja kyllä, se liikunta ratkaisisi ongelman melko varmasti ellei kyse ole stressi- tai kipukäytöksestä.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 24.08.2014 klo 22:22  
+
0
Mun mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä, että tiettyjen nimimerkkien tekstejä kyseenalaistetaan enemmän kuin toisten. Täällä aina joku säännöllisesti sanoo että "ei ketään kiinnostais jos joku muu olis sanonut näin", mutta niinhän se vähän on varsinkin tälleen interwebzzzzissä että niin makaa kuin petaa. Olishan se tosi fantsua jos kaikki suhtautuisivat lämpimin ja avoimin mielin kaikkeen mitä kenen tahansa suusta tulee, mutta kuinka monta sellaista foorumia on? Entä ihan elävässä elämässä, varsinkin tietyn erityisalueen ympärillä pyörivissä piireissä missä ihmiset suhtautuvat aiheeseen x intohimolla. Jos tulee törpöttelemään "Voi äly ja väläys"-avauksella niin miksi hitossa pitäisi hymistä takaisin? En ymmärrä.

Mulla on ollut täällä neljä vuotta 95 % ajasta oikein mukavaa, vaikken itsekään mikään sovittelevin tai hellin persoona ole. Ehkä se sitten vaatii toisaalta sen ettei ole kovin paksu nahka ([höhöö] mun nahka on rotuisekseen vielä tosi pieni [/höhöö]).
Rise to reset the world.

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 24.08.2014 klo 23:26  
+
0
Lukas, tätä keskustelua lienee turha jatkaa. Sinulla on hirvittävän paljon sanottavaa mutta valitettavan vähän tietoa, ja sen lisäksi häiritsevän uhmakas asenne.

Esität olettamuksia faktoina ja heittelet mututuntumalla mitä kummallisempia väitteitä asioista, jotka eivät ilmiselvästi ole sinulle tuttuja. Mielipiteitä saa ilman muuta esittää, mutta toisinaan on vain hyväksyttävä, että jollakulla muulla voi olla niistä samoista asioista tietoa, joka ei välttämättä ole linjassa omien kokemusten tai mielipiteiten kanssa.

En voi käsittää mistä tuo kaikki agrressio kumpuaa, kun keskustellaan näinkin teoreettisista asioista, jotka eivät yleensä saa ketään tunnekuohun valtaan. Keskustelupalsta ei ehkä ole sinulle oikea paikka, jos näin koville ottaa.

muoks. Voisitko kuitenkin vielä tarkentaa tätä vielä? Tämän selityksen on oltava niin uskomattoman mielenkiintoinen, etten halua jäädä siitä paitsi.

Lukas kirjoitti:

Todetaan, että en TODELLAKAAN hae näyttelyravia. Näyttelyissä nähdään hetkellistä, usein täysin vääristettyä liikkumista, jolla ei ole MITÄÄN tekemistä hölkkäravin kanssa. Koirien asentokin on sellainen, että jos siinä mallissa joku liikuttaisi koiraansa niin hajallahan se olisi heti alkujansa, rodusta tai mistään muustakaan riippumatta.

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.08.2014 klo 23:37)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 24.08.2014 klo 23:52  
+
0

Lukas kirjoitti:

Liikkuvuutta ja kehonhallintaa voi siellä metsässä loikkien kehittää mutta liikuntaa se ei ole. Pikkupennulle toki riittävää liikuntaa.


Tulen nyt tähän väliin kommentoimaan, mutta siis tämä nyt pomppasi tuolta silmille ja pakko kysyä että ootko tosissasi? Me mennään nimenomaan metsään liikkumaan ja kasvattamaan koirien kuntoa. Varsinkin nyt kun on kaksi koiraa niin helposti se kunto pysyy hyvänä kun saavat keskenään juosta ja painia.

En minäkään kyllä uskaltaisi noin isoa ja nuorta koiraa pyörällä juoksuttaa ja jos ei ole muutenkaan omistajalla tarvetta/mielenkiintoa alkaa pyöräilemään koiran kanssa niin miksi pitäisi? Meillä on kummankin koiran perseilyjen syynä ollut liian vähäinen tekeminen tai ylipäätän se että olen vaatinut niiltä liian vähän. Näitä sais lenkittää tunti tolkulla, mutta silloin ne helpoiten väsähtää kun tehdään jotain yhdessä. Ja aloittaja taisi löytääkkin syyn koiran käytökselle, eli hieno juttu:)
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 24.08.2014 klo 23:58  
+
0
Kaikille koiraroduille se ravi ei edes ole ihanteellisin tapa liikkua eikä pitkäkestoinen ravi varsinkaan... Riippuu aika paljon koiran alkuperäisestä käytöstä ja luontaisesta tavasta liikkua mikä on tehokkain tapa treenata sitä ja esimerkiksi meillä se on ehdottomasti vaihtelevissa maastoissa omaehtoinen liikkuminen, jota sitten tarvittaessa tehostetaan leikin/vieheen/pallon tms avulla. Tämä sikäli OT että yliaktiivisuutta ei edelleenkään mielestäni hoideta lisäämällä koiran kuntoa ja aktiviteettia ellei kyse ole aivan surkeasta lähtötilanteesta (koiran liikunta lähtötilanteessa olematonta tai todella tehotonta korttelin kiertoa tms).
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 13:13  
+
0

Lukas kirjoitti:



Ja kyllä, se liikunta ratkaisisi ongelman melko varmasti ellei kyse ole stressi- tai kipukäytöksestä.



Jos satuit huomaamaan, niin aloittaja kertoi tuossa, että heillä on tilanne rauhoittunut. Nenätyöskentelyä lisäämällä ja elämän rauhoituttua uuteen kotiin muuton jälkeen.

OT: Heippa vaan kaikille! Tulin takaisin vuosikausien tauon jälkeen ja heti pitää näköjään aloittaa tökkäämällä lusikka kiehuvaan soppaan. :kieli:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 14:18  
+
0
Mun teksti oli vielä asiallista niin kauan, kunnes se jätettiin lukematta/ymmärrettiin puolitahalleen väärin ja alettiin siitä vinisemään tajuamatta edes, mistä puhun. :D Vähempikin pistää v*tuttamaan, kun aletaan "keskustella" lukematta/sisäistämättä viestejä lainkaan. Mutta sepä taitaakin olla Vaniksen tavaramerkki. Mitäpä tämä muuten olisikaan.
Minä en ota random nettikeskusteluja itseeni, kuten ei kenenkään muunkaan kuuluisi. Ei omista näkemyksistään ja toimintatavoistaan saa luopua sen takia, että koirapalstalaiset niistä kitisevät (tietämättä edes oikeastaan, mihin ottavat kantaa). Vaniksen purkautumiset ynnämuut menevät ihan hauskoiksi, jotain viihdettä tylsään (joskin tasapainoiseen, keh) elämään.

Vanis: Otin nyt esimerkiksi ensimmäisen vastaantulevan videon, joka suunnilleen kuvaa koiranäyttelytouhuja. Ja tuo liikkuminen on kaikkea muuta kuin kaunista. Koiran pää ja niska on koholla (selkä ja lavat jännittyvät), se liikkuu ihan huolella vinossa kuten lähes kaikki muutkin videolla esiintyvät. Sitten en tiedä, että mitähän hemmettiä noille tuon ensimmäisen koiran liikkeille on tehty, koska... noh.

Niii: Eikun hei, tehdään meilläkin metsässä jotain. Joko lenkkeillään kunnon vauhtia (yleensä juosten), treenataan tokojuttuja tai sitten tehdään mäessä/hakkuualueella pallonviskonta/juoksutreeniä. Mutta sellaista, että kävelen ja koira kävelee/ravaa omia menojaan, en laske lainkaan liikuntaan. Se menee nimikkeellä "hölläily", koska se on käytännössä aika tosi hyödytöntä liikunnan kannalta. Syke ei pysy tarpeeksi kauan tarpeeksi ylhäällä eivätkä lihakset aktivoituna hommissa, että se kehittäisi yhtään mitään. Harva koira oikeasti ravaa/laukkaa/muuten tekee hommia koko aikaa, eiköhän se ole aika pitkälti mättäältä mättäälle juoksemista. Henkiseltä kantilta se on tärkeää, että joskus saa nollata ja juosta miten huvittaa, mutta, no, niin.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 16:36  
+
0
^ Jos viittaat tutkimuksiin, niin voisitko laittaa esille kirjoittaja- ja julkaisutiedot. Kiitos.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 17:01  
+
0
Pitääkö täysikasvuisen koiran arkiliikunnan olla nousujohteista jotta siitä on jotakin hyötyä? Meillä ei sitten varmaan harrasteta liikuntaa lainkaan, kun ei juosta, pyöräillä eikä oikeastaan edes kävellä hihnassa. Tai no harrastetaan meillä agilitya, mutta sekin on kai sitten liian omaehtoista ja turhan intervallia. Mä oon raukka kuvitellut aktivoivani paimenkoiriani kun vien ne suunnilleen joka päivä nollaamaan ja juoksemaan miten huvittaa, mutta ei ollakaan 3,5 vuoteen tehty mitään. Ja kämpässä on edelleen seinät.
Rise to reset the world.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 17:19  
+
0
No mä olen kyllä sitä mieltä että ainakin meidän kohdalla metsälenkit nimenomaan pitää koirieni kunnon hyvänä:hymy: Tai ylipäätään se vapaana juokseminen.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 17:22  
+
0
Vai tavaramerkki. :nauru:

Videosta:
Tuskin tuon ensimmäisen koiran liikkeille mitään eritystä on tehty. Se on varsin massakas nuortenluokan uros, ja silminnähden keskeneräinen. Selkälinja ei ole ainakaan tuossa vaiheessa kovin hyvä, vaan selkä on kaarella ja koira on vielä takakorkea. Eipä se tuolla pärjännytkään.
Videolla jotkut koirat tavoittelevat liikkeessä omistajan kättä, kenties makupalan tai leikin toivossa. Se on tottumattomille ja leikkisille koirille aika tyypillistä käytöstä, joka yleensä karisee iän tai tottumuksen myötä pois. Sellainen juokseminen ei ole kehässäkään erityisen suotavaa, koska koira ei silloin liiku suorassa. Sitä ei siis näyttelyissä tavoitella, ja toisinaan tuomari voikin pyytää juoksuttamaan uudestaan, jos liikkeestä ei saa selvää. Tottunut koira juoksee ihan riittävän suorassa kehässäkin, ellei sitä imuteta makupalalla tai lelulla.
Videolla näkyy parempia ja huonompia liikkeitä, mutta ne huonommat eivät olisi yhtään parempia, vaikka niitä esiteltäisiin fillarin selästä.

Eiköhän tämä OT-vääntäminen ala riittää tältä erää. Aloittajan tilanne on helpottanut ilman niitä pyörälenkkejä, eli se maaginen pyörällä juoksuttaminen ei olisi ollut tässä tapauksessa ratkaisu kuitenkaan.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 17:41  
+
0

Vanis kirjoitti:

Mikä sitten on mielestäsi sopiva juoksutusmatka tuon ikäiselle ja kokoiselle koiralle, ja mikä on se oikeanlainen joustava alusta?


Lukas kirjoitti:

Aha, et ole lukenut aiempia viestejä lainkaan. Olen vastannut tähän(kin) jo pari kertaa. Voitko pliis lukea ne viestit oikeasti, ennen kuin edes koetat vastata.



Minä kävin lukemassa, ensimmäisestä viestistäsi. Ja juuri tuota ohjettasi tässä on kritisoitu, ettei se tee nippanappa vuosikkaalle jättirodun edustajalle hyvää.

Otetaan ihan lainauksena tähän (boldaukset mun lisäämät):

Lukas kirjoitti:

Miten koira liikkuu vapaana ollessaan? Aika harva liikkuu tarpeeksi väsyäkseen. Valtaosa tuntemistani koirista liikkuu hyvin klassisesti ja "hyödyttömästi", aivan kuten omanikin. Koira liikkuu hetken, pysähtyy haistelemaan tai katselemaan maisemia. Syke heittelee ylös alas, tällainen liikunta ei kasvata kuntoakaan. Voit verrata tätä vaikka omiin juoksulenkkeihin: jos lenkkeilet niin että pysähdyt heti, kun vähän väsyttää, niin aika hyödytöntähän se on. Isolla koiralla tämä vielä korostuu, kun matkojen sekä nopeuksien pitäisi olla suht. suuria.

Ota koira hihnaan ja lenkkeilytä sitä tasaisella temmolla, mahdollisimman joustavalla maalla tai hiekkapohjalla. Ison koiran kanssa se tarkoittaa pyöräilyä. Koira ravilla koko ajan (toisinaan voi ottaa toki kunnon laukkapätkiä), pitkiä matkoja.


Vuosikkaan, ison ylivilkkaan koiran ongelmiin, joka liikkuu ihan hyvät lenkit päivittäin ratkaisu ei ole kohottaa koiran kuntoa vaan väsyttää se muulla tapaa (se aivotyöskentely) ja opettaa koira rauhoittumaan.

Vuosikasta jättirotuista koiraa ei juoksuteta pyörän rinnalla pitkiä matkoja koira ravilla kokoajan, väliin kunnon laukkapätkiä.

Hyvä, että Hanman ongelmat ovat alkaneet aueta ja että sait poimittua täältä ne järkevät ratkaisut niihin.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 17:49  
+
0

Lukas kirjoitti:

Tuolla liikuntamäärällä en ihmettele lainkaan, että koira hyppii seinille... Liikunnaksi minä en vapaana olemista laske, koska suurimman osan tapauksessa se on täysin hyödytöntä muutoin kun mielenvirkistyksen ja koiran oikomisen kannalta (kuten sinunkin koirasi tapauksessa ilmeisesti). Koira ei yksinkertaisesti kulje tarpeeksi pitkiä matkoja tarpeeksi lujaa väsyäkseen. Ei se osaa itse väsyttää itseään, ei se tiedä että sen täytyy tehdä niin.



naukunen kirjoitti:

Mä oon raukka kuvitellut aktivoivani paimenkoiriani kun vien ne suunnilleen joka päivä nollaamaan ja juoksemaan miten huvittaa, mutta ei ollakaan 3,5 vuoteen tehty mitään. Ja kämpässä on edelleen seinät.


Samaa mietin kun kävin tuolla lukemassa :nauru: Mulla kyllä koirat liikuttaa itsensä, etenkin nuorempana huomattavasti tehokkaammin kun menen lauman kanssa juoksuttamaan niitä irrallaan ja parasta lenkkeilyä on nimenomaan se vapaanaolo. Yhteen aikaan muistan kun huomasin, että mulla oli mennyt neljän koiran kanssa kuukausi niin, että koirat olivat hihnassa vaan reeneissä kun joka ikinen päivä lenkit hoidettiin niin, että pakkasin lauman autoon ja käytiin pitkät riekkulenkit, jossa koirat juoksivat vapaana. Mutta hei, ei me vissiin edes tehty mitään. Koiraparat. Muutenkin noihin aikoihin mulla koirat olivat hihnassa hyvin vähän kun pääsääntöisesti käytiin aina hiekkakuopilla lenkit. Koirat ovat muuten olleet tosin noihin aikoihin varmaan elämänsä parhaassa lihaskunnossa.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.08.2014 klo 17:50)

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 25.08.2014 klo 19:49  
+
0

Lukas kirjoitti:

Ainoa vaan, että täällä touhu on sata kertaa naurettavampaa, kun siihen osallistuvat myös moderaattorit.



Moderaattorilinjoja voi olla keskustelupalstoilla kahdenlaisia. On niitä, joissa moderaattorit ovat täysin anonyymejä tarkkailijoita osallistumatta keskusteluun millään muotoa ja sitten on niitä, joissa moderaattorit saavat osallistua keskusteluun ja olla aktiivisia palstalaisia. Minä olen valinnut jälkimmäisen linjan ja todennut sen tälle palstalle paremmaksi kuin anonyymit tarkkailijat-linjan.

Mikäli haluat muuten antaa palautetta palstasta ja sen toiminnasta, on aikuisten palstalla käytössäsi erillinen palauteketju.
Ylläpitäjä

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Keskiviikkona, 27.08.2014 klo 11:26  
+
0
Tähän liikunta keskusteluun on pakko pistää itsekin lusikkani.
Oon huomannut tän meidän vilkkaan, nuoren koiran kanssa, että mitä enemmän sitä liikutan niin sitä enemmän se on kierroksilla ja hössöttää. Ja ihan sama onko kyseessä hölkkälenkki hihnassa vai mettässä vapaana juosten.
Ollaan näiden ristisideleikkausten ajan jouduttu oleen olemattomalla liikunnalla ja kyllä vaan koira onkin huomattavan rauhallinen ja vetämätön kotioloissa. Enää ei jaksa nousta edes sen vertaa, että lapsi pääsis ohitse konttaan tai käveleen, joten saa mennä päältä ja neiti vaan vetää nokosia. Että ei se aina niin mene, että enemmän liikutettu koira olis rauhallisempi. Oman, kylläkin melko pienen, kokemukseni mukaan ihan päinvastoin.
Että tämmöstä tää liikkumattomuus ja treenaamattomuus meillä aiheuttaa. :wink:

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Keskiviikkona, 27.08.2014 klo 21:22  
+
0
Vanis: Kyse ei ollutkaan nyt että pärjäsikö joku vaiko ei, halusin vain havainnollistaa missä asennossa kukaan ei (toivottavasti) juoksuta koiraansa.

Ja hei, omakin koirani taatusti makaisi sisällä ihan rauhassa jos en veisi sitä ulos tekemään, liikkumaan ja harrastamaan. Mutta se, että koira ei syö seiniä tai riehu täysin sekopäänä, ei tarkoita, ettäkö se ei tarvitsisi liikuntaa ja aktivointia kuten kaikki muutkin. Moni koira tyytyy vähään, jos sille ei enempää tarjota. Sitten ovat nämä, joilla hermorakenne ei oikeasti vain kestä vähääkään seisottamista. Usein ne tapaukset mielletään vain jollain lailla "superaktiivisiksi". Samalla tavalla se rauhassa sisällä makaava koira tarvitsee sitä runsasta, aktivoivaa ja kehittävää liikuntaa.
Mutta jos koira jää vireystilaan liikunnan jälkeen niin se on kyllä ihan liikuttajasta kiinni. Jos vaikka tokotreeneissä ollaan kovin hetsattu ja pyöritetty koiraa, totta kai ne kierrokset ovat nousseet ja ne täytyy laskea ellei halua hössöttäjää sisälle. Toinen koira ottaa kierroksia ihan kaikesta ja toinen ei mistään, mutta ei se kumpikaan väärin ole.

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Keskiviikkona, 27.08.2014 klo 21:57  
+
0
^Eipä se varsinaisesti pointti ollutkaan. Yksi virke muiden joukossa vain.

Kukaan ei ole väittänyt, että koira ei tarvitse liikuntaa ja aktivointia. Aloittajankaan tapauksessa ei ollut liikunnan puutteesta.
Liikunnalla ei aina pysty purkamaan kaikkea energiaa, ja toisinaan liikunnan lisäämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei siis ole aina siitä liikuttajasta kiinni. Koirat tosiaan ovat erilaisia.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Keskiviikkona, 27.08.2014 klo 22:51  
+
0
Tottakai koira kun koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia, että siitä ollaan kyllä ihan samaa mieltä. Ei meillä sentään normaalioloissa kuutta viikkoa kierrellä lähikortteleita hissutellen. :) Tämmöset helposti kierroksia nostavat koirat saattaa vaan ollakin rauhallisempia, jos niitä ei lähetä pyörän vieressä juoksuttaan tai vapaana ollessa heitellä palloa tai muuta raisua. Meillä jos vapaana olokin on ollut noin villiä voi oikeesti mennä hetki jos toinen kunnes koira kotona asettautuu. Kun taas sen tylsän mettä tallustelun jälkeen kotiin saapuu rauhallinen koira ja omistaja. Tai tallustelun ja tallustelun. Kyllähän tuo omaa rallia vetää vaikka välillä pysähtyy haisteleenkin.
Eikä meillä tosiaan tartte tokoillessa heitsata tai muuten innostaa. Kyllä riittää, ku koira tietää, että nyt ruvetaan tekeen jotain kivaa niin kierrokset jo jonkin verran nousee. Meillä ne kierrokset nousee myös jo esim. jos lähestytään metsää, jokea, koulutuskenttää tai muuta koiralle mieluista paikkaa. Kaikki ylimääräinen juoksuttaminen ja pallon heittely ei täällä ainakaan suinkaan virtaa vähennä vaan aiheuttaa rauhattomuutta.
Alottajan koira hieman kuulosti samanmoiselta, kun tämä omani niin sillä tähän vertasin.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Torstaina, 28.08.2014 klo 15:25  
+
0
Lainaan itseäni:

innna kirjoitti:

^ Jos viittaat tutkimuksiin, niin voisitko laittaa esille kirjoittaja- ja julkaisutiedot. Kiitos.



Mua ainakin ihan rehellisesti kiinnostaa. Jos tutkimusta & todistusaineistoa löytyy, olen ainakin itse valmis kääntämään kelkkani esim. metsälenkkien hyödyttömyydestä. Science, bro.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Ykskoiranen

Ykskoiranen
Viestimäärä: 398

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Torstaina, 28.08.2014 klo 16:12  
+
0
Jos koirien omAehtoinen liikkuminen ei kasvata yhtään niiden kuntoa, niin onkos sitten sudet kaikki tyynni rapakunnossa, kun kukaan ei vie niitä pyörälenkille?

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28231
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545774
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265916
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 21:30)