Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 20.07.2014 klo 13:57

Yliaktiivisen koiran omistaminen

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Torstaina, 28.08.2014 klo 22:41  
+
0
^ Nice one.

Pahoittelen taas kun omasta puolestani jatkan taas ooteetä, mutta mua edelleen kiinnostaa tuo että mihin sillä koiran lihaksia kehittävällä/kasvattavalla liikutuksella pyritään. Ensinnäkin musta on epärealistista kehittää kokoajan, elimistö sopeutuu ja ulkoiluttajan resurssit loppuvat johonkin pisteeseen, jolloin liikunta muuttuu joka tapauksessa ylläpitotreeniksi. Mulla on esimerkiksi agilitykoiria, jotka eivät tee radalla ihan hirveästi sillä että niillä on valtavasti kestävyyttä. Ne radat on ~ 25 estettä pitkiä, peruskuntoinen koira kyllä jaksaa 40 sekunnin suorituksen kolmekin kertaa putkeen jos on motivaatiota, ja motivaatiota taas ei paikata millään. Mun nähdäkseni se koira sen sijaan tekee siellä radalla paljonkin sellaisilla taidoilla, joita se kehittää metsässä ja joihin käytetään niitä syviä lihaksia, jotka aktivoituvat tasapainoillessa, pujotellessa ja kiipeillessä. Pyörän vieressä juokseminen ei kehitä koira koordinaatiokykyä ja kehonhallintaa samassa mielessä, se metsässä poukkoilu sen sijaan kyllä tekee sitä.

Hakumetsässä koira tekee omalla mittakaavallaan lyhyitä pistoja ja mielestäni sielläkin on oleellisempaa että koira on tottunut vaikeakulkuiseen maastoon. Ymmärrän kyllä puhtaan lihaksen ja aerobisen treenin merkityksen canicrossissa, taakanvedossa, valjakossa yms. harrasteissa, mutta mä en edelleenkään näe sitä että miksi koira joka ei näitä harrasta tarvitsee päivittäin lihaksia kehittävää fyysistä rasitusta. Voi olla että otin termin liian kirjaimellisesti, mutta kun se nyt tuntui olevan se ongelma siinä metsässä ettei lihakset kehity tarpeeksi.
Rise to reset the world.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545703
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 16:45)