Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 13:14

Panta-asiaa!

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: PANTA-ASIAA! - Maanantaina, 17.05.2010 klo 15:38  
+
0
Olkaa hyvä :enkeli:
Ylläpitäjä

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PANTA-ASIAA! - Maanantaina, 17.05.2010 klo 16:10  
+
0
Meillä on koiralla aina ollut tommonen normaali solkipanta jota puollan henkeen ja vereen. Ulkoilukäytössä meillä on valjaat, joten sitä pantaa ei todellakaan käytetä hihnan jatkona ja siinä roikkuu vaan tuo puhelinnumero ym. Puolikurkkarit on varmaan tosi käteviä, mutta kokokurkkareista en tykkää. Monesti näkee näitä hyyppiä jotka hehkuttaa että "vetävä koira aisoihin kokokurkkarilla" mutta tosiasiassa koko elämänsä hihnassa rallia vetänyt koira ei välttämättä tajua pysähtyä vaikka panta kuristaiskin -> ihan turhaa kärsimystä. Että jos meinaa saada sen vetämisen kitkettyä, ei tosiaan riitä että ostaa kokokurkkarin ja käyttää sitä, vaan siis oikeasti se perustuu koulutukseen. Itseasiassa jos oma koira vetäisi, en edes ostaisi kokokurkkaria. Mutta puolikurkkarissa ei mitään vikaa, kun ei mene kokonaan hirttosilmukalle.

Kun oli puhetta tosta pannan pitämisestä vapaana ollessa, niin itelle ei ainakaan tulis mieleenkään päästää koiraa vapaana ilman pantaa rellestämään. Vaikka koulutettu onkin ja pysyy niin saattaa lähteä ties minkä fasaanikukon perään ja kadota niille teilleen, ja kun kerta pantaan on nimilaatta laitettu, se panta on ja pysyy siinä kaulalla. Ja tarpeeksi tiukalla (ei kuitenkaan kuristavalla) oleva panta tuskin jää kiinni mihinkään ja ainakaan omalla koiralla ei ole tapana riehua toisten koirien kanssa niin että joku vaaratilanne syntyisi.

Mutta siis jos pitää pantaa koiralla sen ollessa vapaana, sen pitää kyllä olla nimenomaan solkipanta, ei mikään puolikurkkari mikä irtoaa heti ekassa kurvissa tai selätyksessä. Joten jos itse käyttäisin puolikurkkaria noin normisti, ostaisin vapaanapitoon ihan oman, ohuen pantansa mihin saa nimilaatan - muulla ei olekaan väliä. Koska vapaana juokseva koira jolla ei ole pantaa luetaan irtokoiraksi.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PANTA-ASIAA! - Maanantaina, 17.05.2010 klo 22:32  
+
0
^Kuten aiemmin jo sanoin, ei meillä ainakaan puolikurkkarit lentele ikinä mihinkään. :wink: Ja kauhean hankalaa kantaa aina mukana jotain toista pantaa ja vaihtaa se aina, kun koira on vapaana... Meillä koira siis juoksee vapaana puolikurkkari kaulassa ja ilman nimilaattaa, joka on kyllä ollut mietinnässä. Ite luotan kuitenkin siihen mikrosiruun.

Ja mikä ihmeen irtokoira? Jos joku tapaa irrallaan juoksevan koiran, hän luultavasti toimittaa sen johonkin löytöeläintaloon (jos siis omistajia ei ala kuulua), jossa tarkastetaan mirkosiru ja sen perusteella otetaan yhteys omistajaan. Jos koiralla ei ole mikrosirua, eikä tietoja pannassa, niin omistajaa etsitään muilla keinoin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 13:03  
+
0
^ komps komps.

Jos mun koira karkaa (erittäin epätodennäköistä, mutta ymmärrän kyllä ettei karkaamattomuus ole kaikkien koirien kohdalla itsestäänselvyys) ilman pantaa ja yhteystietoja, niin tiedän kyllä lukuisia keinoja joilla alkaa selvittämään koiran olinpaikkaa samantien. Kaikki koiran kiinninappaavat eivät välttämättä ymmärrä tai jopa uskalla alkaa ronkkia pantaa yhteystietojen takia vaan toimittavat koiran samantien löytöeläintarhaan.

Mulle on koiran leikkiessä koirakavereiden kanssa tärkeää kaikkien turvallisuus, myös koirakaverit noudattavat hyvin tätä "panta pois"-periaatetta. Ihan jo sen takia, että on nähty, kuinka köpelösti siinä voi käydä. Hampaita katkellut, tassuja venähtänyt... yllättävän helposti siinä painitilanteessa lipsahtaa tassu kaverin pannan alle vaikkei panta olisikaan löysällä. Olen nähnyt tilanteen, jossa isompi koira on tarttunut pienempää valjaista kiinni ja retuuttanut niistä. Turvallisuuteen kuuluu myös se, että leikitään turvallisella paikalla.

Tosiaan, mikä irtokoira?

Choice

Choice
Viestimäärä: 12

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 14:01  
+
0
Olen nyt ostanut pennulle tavallisen nahkapannan ja tarkoituksena on siirtyä puolikurkkariin kunhan pantaan on totuttu.:)
http://poodlepaws.nettisivu.org/

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 14:27  
+
0
Meilläpäin vaan on harmillisen usein koettu kohtaloita jolloin ilman pantaa karannut koira ei koskaan tulekaan takaisin. En tiedä onko yhtä yleistä muilla asuinalueilla, mutta meilläpäin ilman pantaa juoksevia koiria harvoin otetaan kiinni. En tiedä mikä näillä ihmisillä on, mutta jostain syystä eivät uskalla napata koiraa jolla ei ole pantaa uskoen kai että se on "irtokoira" eli ei kenenkään omaisuutta. Siis jollakin tapaa hylätty. Ja sitten kun ei oteta kiinni vaan annetaan juosta, jossakin välissä sitä jää koira auton alle.

Ja koirarankkurihan lopettikin täällä juuri, että lähin rankkuriasema on jossakin tunnin ajomatkan päässä, ja harva tapaus lähtee sinne yhden vieraan koiran takia ajamaan, vaikka koiraystävällisiä ovatkin. Että kun ei ole pantaa mistä suoraan näkisi kenen on, ei asiaan puututa vaan vastuu sysätään jollekin muulle sillä tuloksella, että koiraa ei oteta kiinni. Jotenkin kai pelkäävät ottaa koirasta sen suurempaa vastuuta kuin toimittaa sen omistajalleen, ja kun pantaa ei ole, ei siitä voi suoraan katsoa kenen on, niin sitten mennään sillä periaatteella että "ei minun tarvitse sitä ottaa, joku toinen tekee sen". Että kyllä se pannan laittaminen minusta kannattaa.

Mutta jokainen tyylillään. :)
no you don't know what it's like
welcome to my life

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 17:39  
+
0
Meillä on panta heitetty ajat sitte kaappiin. Ihan kakarana Mintulla oli pieni nahkainen solkipanta, vaan kun neitillä alkoi tulemaan omaa tahtoa hihnassa kulkemisen (sekä pannan laittamisen) kanssa, niin siirryttiin valjaisiin. Nyt kun oon yrittäny pitää Mintulla puolikurkkaria niin sisällä ei ongelmaa (piti eka vähä totutella siihen pantaan) mutta ulos ku mennään niin neitiä ei saakkaan liikkelle kuistilta. Aamulla sain namin avulla houkuteltua vähän ees liikkeelle. Vaan sitte ku en päästänytkään Minttua haluamaansa suuntaan, neiti käänty mua kohti ja alko "repimään" sitä pantaa pois päästään (siis veti toiseen suuntaan, päässy kerran sillä tavoin valjaista ku olin unohtanu pienentää niitä kunnolla :viheltel: ). Siis se oli jotaki aivan järkyttävää katottavaa, tuntu että toinen ois henkensä uhalla vetäny vastaan.. Ehkäpä me jatketaan totuttelua hyvin hitaalla tahdilla. Ja seki varmasti ahistaa puolikurkkarissa ku Minttu on keksinyt tämän vetämisen jalon taidon.. Siis ihan lyhyeen matkaan saat kulumaan ihan perskatisti aikaa ku pysähtyy joka kerta ku hihna kiristyy.. (oho.. meni vähä ot..)
tassun jälkiä seuraten..

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 18:01  
+
0
Agitem, missä päin asut? Tarkoittaako "irtokoira" tässä nyt samaa kuin kulkukoira?
Aika harvassa ovat Suomessa nuo kulkurit. Itse olen asunut Etelä-Suomessa ja nyt Pirkanmaalla, eikä täällä onneksi ole tuollaista mentaliteettia. Entäs jos osoittautuukin että kiinniotetulla koiralla ei ole omistajan yhteystietoja pannassa? Päästetäänkö se takaisin juoksentelemaan koska "ei ole sittenkään minun asia"?
Olen kerran ottanut kiinni kuvailemasi "irtokoiran", karhukoirasekoituksen joka juoksenteli meidän vanhempien pihalla. Houkuttelin sen tarhaan, soitin löytöeläinkotiin josta koira tultiin hakemaan muutaman tunnin kuluttua. Kyseinen koira oli jo tuttu tapaus löytöeläinkodin työntekijälle. Ja miksi? Koska se oli jo haettu useammasta paikasta sen vuoden aikana. Vaikkei sillä ollut pantaa.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 18.05.2010 klo 18:06  
+
0
^Mulle tuli tosta Agitemin irtokoira-ajatuksesta mieleen ihan Disneyn Kaunotar ja Kulkuri, jossa kaikki koirat, joilla ei ole pantaa ja veromerkkiä, joutuvat rankkurin hoteisiin. :nauru:

Ja Suomessa ei tosiaankaan ole mitään kulkukoiria. Jos itse näkisin metsässä yksin liikkuvan koiran ilman pantaa, mun eka ajatus ois, että se on karkuri, ei että se on kulkukoira.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Tjepa

Tjepa
Viestimäärä: 39

VS: PANTA-ASIAA! - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 00:51  
+
0
Mä olen aina käyttäny jo pennusta asti ihan normia kurkkaria. Ei oo koskaan mitään ongelmia ollu. Enkä myöskään ole mitenkään erityisesti totutellut pantaan.
Meillä on homma toiminut niin, että pentu, kun kotiin tulee niin panta laitetaan kaulaan ja otetaan pois vaan jos siihen on joku erityinen syy. Eli aika harvoin. Hyvin kumpikin pantaansa tottui eivätkä mitään huomiota niihin kiinnittänyt.

Kumpikin myös opetettiin kävelemään hihnassa nätisti jo ihan kotiin tulosta lähtien.
Tosin pari vuotta sitten ihan innostuin ja ostin molemmille "egon jatke" pannat. 6cm leveet nahkapannat oikein koriste niiteillä. Ne otettiin aina yöksi pois ja treenien ajaksi laitettiin pitkä solkiset kurkkarit. Muuten mentiin samoilla pannoilla syntymästä kuolemaan.

Porukoiden cairnille tosin ostettiin ihan oikee pentu panta, kun oli niin pieni tullessaan, että normi pannat olis ollu aikalailla isoja. Mutta panta sillekin laitettiin kaulaan ja annettiin olla.

Elsa

Elsa
Viestimäärä: 196

VS: PANTA-ASIAA! - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 01:08  
+
0
Mä en ole pannan hankintaa tullut aikaisemmin ajatelleeksi, sillä oon käyttänyt Daralla säädettäviä Y- valjaita, jotka on toiminu loistavasti tehtävässään.

No viime keskiviikkona käytiin sit ekaa kertaa tottiksessa ja siellä pyydettiin koiralle pantaa kaulaan seuraavaks kerraks. Kauppa kun on täynnä kaikenmoista kaulainta (pehmosta, kovaa, leveää, kapeaa, nahkaa, kangasta, solkea, clipsiä jne.) niin ajattelin täältä tulla ensin kysymään. Pannassa olis hyvä olla myös sen verran säätövaraa, että se vois mennä vielä aikuisenakin. Taitaapa olla aika haastava keissi?
Mutta tuliskos silti ehdotuksia mieleen? (Ikää neidillä 4kk)
spn Aufruhr Darina "Dara"
s.23.1.2010
Kuvagalleria
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 23.05.2010 klo 01:10)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PANTA-ASIAA! - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 09:06  
+
0
^ Mä ostaisin jonkun yksinkertaisen nahkapannan, jossa mahdollisimman paljon säätövaraa. Omalle pennulleni ostin pannan sen ollessa 3 kk ja se menisi vielä pituutensa puolesta (koira nyt 11 kk), mutta niin kapeaa pantaa en halua käyttää enää, kun se saa koiran yskimään.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Elsa

Elsa
Viestimäärä: 196

VS: PANTA-ASIAA! - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 11:48  
+
0
Juu mietin just tota leveyttäkin... ei viitsis isona enää semmosta "nauhaa" pitää kaulan ympärillä, mutta tommonen paksu panta vois sit olla pennulle vähän liian järee(?)
Mitäs mieltä olette sellaisista kankaisista pannoista? Onko kestäviä/hyviä?
esim: click
click
spn Aufruhr Darina "Dara"
s.23.1.2010
Kuvagalleria

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: PANTA-ASIAA! - Perjantaina, 10.12.2010 klo 08:48  
+
0
Mutta miten panta vs.valjaat? Valjaat tuntuisi olevan parempi vaihtoehto siinä mielessä, että ei ainakaan kurista kurkusta millään lailla, mutta jos pennusta asti käyttää valjaita, niin niitähän joutuu sitten ostamaan solkenaan uusia, kun koira kasvaa..? :mietiskel:

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PANTA-ASIAA! - Perjantaina, 10.12.2010 klo 17:54  
+
0
Mä ostin Lunalle ihan muksuna (7-8vko) valjaat, joissa hyvä heijastin. Jostain syystä päädyin kuitenkin pantaan, ja sen opettelu kävi ihan niinkin yksinkertaisesti, että panta laitettiin kaulaan ja siinä se. Ensin Luna hiukan rapsutti sitä, mutta minuutin päästä oli jo niinkuin koko pantaa ei olisikaan. Panta oli aluksi kevyt, leveä nailonpanta, viime kuussa ostin uuden nahkapannan, ihan perus solkikiinnityksellä, aika leveä tuokin. Ja hyvin toimii, mihinkään kuristamiseen ei ole tarvetta. Nuo valjaat kaivoin nyt esille, kun niissä on niin hyvä se heijastin. Ja niissä on aika hyvä säätövara. Laitoin ne tosin vaan heijastimen virkaa toimittamaan, hihnan kytkin edelleen pantaan. Isoimmalle sain ne valjaat kyllä nyt säätää, ja silti vähän pienen näköiset, eli uudet heijastinviritykset on hankittava... Lunalla on kyllä hihnassakin koko matkalla heijastinnauhaa, mutta taidan silti jonkinlaisen liivin tms hankkia, kun on niin pirun pimeää.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: PANTA-ASIAA! - Lauantaina, 11.12.2010 klo 19:41  
+
0
Meillä on Janetilla sellanen halppis ohkanen pikalukollinen panta, pärjää sillä vielä varmaan useita viikkoja. Sitten tuolla on solkipantoja, kankaisia ja nahkaisia ja kuristuspantojakin löytyy sitten kun kasvaa. Uskonpa kuitenkin siirtyväni kohta valjaisiin..
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

Mirru

Mirru
Viestimäärä: 134

VS: PANTA-ASIAA! - Sunnuntaina, 12.12.2010 klo 14:19  
+
0
Mietin tässä kanssa, että mikä ihmeen pentupanta? Meillä on ostettu pikkuinen soljellinen nahkapanta ja sitä on kaikki koirat pentuna käyttäneet, niin kauan kun on kaulaan mahtunut. Pujotan aina pannat päänläpi, eli en solkea availe paitsi pantaa pois otettaessa. On noita pikalukollisiakin peruspantoja, mutta noi mitä tuossa nyt pyörii on vielä liian isoja tänhetkiselle pennulle, eli sitten nappaan jonkun niistä käyttöön kun on sopivia.

Ostin pennulle husky valjaitten tyyppiset valjaat, kun pennulla oli pitkään jalka paketissa, niillä on ollut tosi hyvä remuavaa pentua kuljettaa ja on varmasti mukavammat kuin panta. Nyt, kun jalka on terve on siirrytty taas käyttämään pantaa. Nuo valjaathan käyvät kohta pieneksi, mutta eipä ne maksanutkaan kuin 6e :) Säästetään sitten seuraavalle koira lapselle.

Nahkaista puolikuristavaa olen yleensä sitten käyttänyt vuoden iästä eteenpäin, talvisin ja syksyisin olen käyttänyt usein heijastin valjaita. Minulla nuo valjaat on ollut sellaisia, että niissä on niin paljon säätövaraa edessä ja mahan ympärillä, että olen voinut käyttää samoja valjaita, niin japsilla, kuin belgilläkin. Eli yksillä valjailla on menty usea vuosi usean erikokoisen koiran kanssa.
Japaninpystykorva Annbelady jerry of nalle
Pk. collie Siniketun rosa eleonora

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 14.12.2010 klo 17:05  
+
0
Alkoi tuo puolikuristava panta kiinnostaa keskustelun lueskelun myötä. Meillä on käytössä 3 kk ikäisellä poitsulla ihan tavallinen nahkainen solkipanta, mutta joku jossain kohtaa tätä keskustelua mainitsi, että tuo voisi jotenkin parantaa koiran hallittavuutta? Ei sillä, että odottelisin sen tekevän jotain taikoja, mutta lähinnä kiinnostaa, onko mielestänne puolikuristava panta parempi vaihtoehto yleisesti käyttöön, sekä hihnakäyttäytymisen opettamiseen? Onhan tämä toisaalta mielipideasia ja koirasta kiinni, mutta kiinnostaisi kuulla juttua noiden eroavaisuudesta.

Vähän koitin googletellakin, mutta lähinnä tulokseksi tuli vain pantojen myynti-ilmoituksia. Luin myös, ettei tuon nimensä mukaisesti kuulukaan kuristaa. Ehkä olenkin näin tietämätön, koska olen juurikin nimeä "puolikuristava" kammoksunut :roll:
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

MinttuMetsala

MinttuMetsala
Viestimäärä: 135

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 14.12.2010 klo 17:16  
+
0
Meillä Roni on käyttänyt pehmeää pennulle/pienelle koiralle tarkoitettua puolikuristavaa pantaa ~10 viikon ikäisestä. Hyvin on toiminut. Sitä ennen ei olekkaan pantaa ollut, mitä nyt kasvattajan luona pentu/merkkauspanta. Tuolloin kävelytin valjaissa tai sitten vapaana. Pantaan ei ole tarvinut mitenkään totutella. Kohta tuleekin jo tarpeelliseksi hankkia seuraavaa kokoa oleva vastaava panta :)
* Saksanpaimenkoira Roni -10
* Persialaiskissa Sissi & maatiaiskissa Mimmu
* Chinchillat; Sørigs Spirulina, Sørigs Helloween**, Sørigs Dream Come True, Sørigs All My Life, Sørigs Highest Star*, Sørigs Forever More, Sørigs Blue Ice Queen, Sørigs Eros*, Santiago´s Amazing Purple, Tellus Booutas, Vendetta*, Blue Hue, Evening Star, Chained To You, Heavenly Blessing* & Harlequin`s Karelia (+ Charmiss Holly, Poisonblack & Noni)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PANTA-ASIAA! - Tiistaina, 14.12.2010 klo 20:26  
+
0

tarumieli kirjoitti:

Alkoi tuo puolikuristava panta kiinnostaa keskustelun lueskelun myötä. Meillä on käytössä 3 kk ikäisellä poitsulla ihan tavallinen nahkainen solkipanta, mutta joku jossain kohtaa tätä keskustelua mainitsi, että tuo voisi jotenkin parantaa koiran hallittavuutta? Ei sillä, että odottelisin sen tekevän jotain taikoja, mutta lähinnä kiinnostaa, onko mielestänne puolikuristava panta parempi vaihtoehto yleisesti käyttöön, sekä hihnakäyttäytymisen opettamiseen? Onhan tämä toisaalta mielipideasia ja koirasta kiinni, mutta kiinnostaisi kuulla juttua noiden eroavaisuudesta.



Mun vanhempi koira veti pentuna todella paljon. Yritin vaikka mitä, mutta ongelmana oli loppujen lopuksi se, että en pystynyt määrittämään tarkkaa kriteeriä sille, mikä oli vetämistä ja mikä ei ja en siten myöskään ollut tarpeeksi johdonmukainen. Ongelma ratkesi vasta, kun siirryin käyttämään puolikuristavaa pantaa. Tällöin olin tarkkana, ettei pannan ketjuosa saa missään vaiheessa kiristyä, tai koiran täytyy itse löysätä hihnaa. Tässä mielessä puolikuristava helpotti ainakin meille hihnakouluttamista.

Molemmilla koirilla on nykyään pissalenkeillä käytössä puolikuristavat pannat, jotaka on mitoitettu siten, että ollessaan kaulan kapeimmassa kohdassa, ne eivät tiukimmallaankaan kurista koiraa. Toki alempana, missä kaula on leveämpi, tulee pannasta hieman painetta, jos koira vetää. Panta on kuitenkin suurimman osan ajasta löysällä, joten siinä mielessä tuo varmasti koirallekin mukavampi kuin kiinteä panta, jonka täytyisi koko ajan alla niin tiukalla kuin puolikuristava tiukimmillaan, jotta pysyisi varmasti päässä.

Pidemmillä lenkeillä molemmilla koirilla on sitten useimiten heijastinvaljaat.

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545704
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 01:00)