Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 02.08.2010 klo 09:23

Rekisteröimättömät pennut + kokemuksia

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 14:55  
+
0

rocky kirjoitti:

^ On on perinnöllisiä. Sillä kirjoitinkin ne tuonne. Mutta onneksi ei ole suurempia perinnöllisiä sairauksia äidin kautta ainakaan. Isän puolelta en tiedä.

Muoks. Lisään vielä kun kirjoitit että silmäsairaudet on esteenä pennutukselle, paitsi ei sellaiselle kuka ei papereita halu. Kyse ei ole tästä edelleenkään, koirat ovat vahinkopentuja niitä ei ole teetätetty ollenkaan tietoisesti.



Huolimatta siitä ettei niitä ole teetätetty tietoisesti ne sairaudet saattaa periytyä. Käsitätkö sinä sen? Ja minä henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä jotka vähättelee silmäsairauksia jotka saattaa sokeuttaa koiran tai sitten lonkkavikoja jotka saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa nuoren koira lopettamisen. Sinuna käyttäisi koiran vuosikkaana lonkkakuvissa ja samoin peilauttamassa silmät. Jos mahdollinen lonkkavika todetaan aikaisin voi koiran elämää saada pidemmäksi ja kivuttomammaksi oikeanlaisella liikunnalla, ruokavaliolla ja hieronnalla.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 14:55  
+
0

MissFields kirjoitti:

[quote=rocky]Mielipiteeni ei muutu, mutta pointti on se että tämän oman pentuni kohalla voin sanoa että ei ollut sika säkissä!



rocky kirjoitti:

Isän puolelta en tiedä.



Niin...?? Jos emä on suht terve ja et tiedä isästä mitään niin päättelet että sinulla on käsissäsi tervein pentu ikinä? Olethan varautunut siihen, että pennullesi tulee todnäk silmäsairautta, lonkkavikaa, + kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta mitä se on saattanut periä isältään.

Musta on turhaa keskustelua, onko sekarotuiset terveempiä kuin puhdasrotuiset. Terveiden emän ja isän jälkeläiset ovat todennäköisimmin aikuisinakin terveitä. Yhdistelemällä sairaita (tai piileviä sairauksia potevia) koiria tuotetaan sairauksia kantavia pentuja. Ei se oo sen kummallisempa.[/quote]

EN VÄITÄ että pentuni on maailman tervein yksilöä. Edelleenkin sanon että se on fifti fifti. Sitä ei koskaan tiedä mikä tauti kellekkin iskee. Ja niinkuin ekassa kommentissani sanoin että olen onnellinen seropin omistaja se oli vain mielipiteeni teitä vastaan joiden mielestä seropi on kaikki tahallaan tehtailtuja sairaita pentuja.
Sekarotunen Rocky 2010

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 14:58  
+
0
Eetla Mitä ystävällisemmin pyydan ettet mene asioiden edelle, koska ethän voi tietää kuinka paljon koirista tiedän. Et voi myöskään tietää tulevan vuoden suunnitelmiani että olenko menossa peilauttamaan silmät ja tutkimaan lonkat. Mutta voin tehdä sen jos haluat voin lähettää todistukset sulle kotiin niin saat mielenrauhan tästä sairaasta pennusta jolla on aivan tietämätön omistaja joka ei käsitä että silmäsairaus voi olla todella vaarallinen ja että siitä voi sokeutua. Tutki ensin asiaa ennenkuin tulet laukomaan sanoja suuuni. KIITOS.
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 14:58  
+
0

rocky kirjoitti:

Yhtä samanlainen todennäköisyys on onko seropi vai puhdasrotunen koira terveempi aikuisena.

Sekarotuisilla koirilla esiintyy harvemmin perinnöllisiä sairauksia, kuin puhdasrotuisilla ttiukkojen rotumääritelmien takia. Kun rodulle määritellään tietty ilmiasu, rodulle rajataan tavallista kapeampi geenivaranto, mikä voi vaarantaa rotujen elinvoimaisuutta, laskea lisääntymiskykyä ja rikastaa tautigeenejä. Näin.



Monenko sekarotuisen perimää on tutkittu? Monenko sekarotuisen sessen lonkat kuvataan, silmät tarkastetaan jnejne säännöllisesti? Kuinka moni pihan perä sesse menee monttuun kun alkaa sairastamaan tai sitten vaan kuukahtaa sinne narun päähän?

Ja todellakin voi olla että iloisesti sekotettu sesse on terveempi, mutta kun sinähän tiedät että sinun koirasi puhdasrotuinen emä on sairas, sen emä on sairas niin sittenhän sinä tiedät odottaa sitä myös omalta koiraltasi. Ei se sinun koirasi ole suojeltu emän puolelta tulevista sairauksista sillä että se on sekarotuinen. Etenkään kun et tiedä mitä sairauksia sen isällä on.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:03  
+
0
EDELLEEN tiedän että sairaudet voi perityä niin koirilla kun ihmisillä. Tällä emällä on todettu silmissä perinöllistä sairautta, kyllä mutta se on jo hoidettu. Ja tiedän että se myös tulla pennulleni kyllä tiedän. Ja tiedän senkin että isästä en tiedä mitään, ja tiedän myös sen että sekin voi periytyä. Mutta edelleen, pyydän ettet mene asioiden edelle tai laita sanoja suuhuni koska et voi tietää mitä teen!

Lisään vielä selvennykseksi, kukaan ei koskaan tiesä mitä omalle koiralleen voi sattua. Ihan tosi. Se voi olla että seropi on terveempi kun puhdas, se voi olla toistenpäin. Ei koiria ole tehty liukuhihnalla, jokainen on erillainen. Eli eiköhän tää keskustelu jää nyt siihen että omat on mielipiteet.
Sekarotunen Rocky 2010
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.08.2010 klo 15:05)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:08  
+
0

rocky kirjoitti:

EDELLEEN tiedän että sairaudet voi perityä niin koirilla kun ihmisillä. Tällä emällä on todettu silmissä perinöllistä sairautta, kyllä mutta se on jo hoidettu. Ja tiedän että se myös tulla pennulleni kyllä tiedän. Ja tiedän senkin että isästä en tiedä mitään, ja tiedän myös sen että sekin voi periytyä. Mutta edelleen, pyydän ettet mene asioiden edelle tai laita sanoja suuhuni koska et voi tietää mitä teen!



Ihan rauhassa vaan siellä. Kukaan täällä ei väittänyt, että kaikki seropit on automaattisesti pentutehtailijoiden sairaita pentuja. Olen tekstistäsi ymmärtänyt, että uskot seropien aina automaattisesti ja poikkeuksetta olevan terveitä, koska ne on seropeja. Ilmeisesti tiedostat pennun mahdollisia tulevia ongelmia ja otat niistä täyden vastuun. Hyvä niin :peukku:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:08  
+
0
Rocky, oletan kun tuosta lonkkakulumasta puhutaan, että emän emä ja emäkin on kuvattu? Entäpä lonkat, kyynärät? Silmistä tutkittu esim. kaihi?

Kaikki sellaisia sairauksia, jotka ovat rodusta riippumattomia periytyviä sairauksia, jotka periytyvät olipa kyseessä sitten kaksi eri rotuista tai saman rotuista. Mä ihan oikeasti toivon, että koirasi on terve ja kaikki menee hyvin, mutta se että koira on pentuikäisenä terve tai vanhemmat kerrotaan terveeksi ei tee edes seropista tervettä.

Seropit ovat terveempiä mantra ei pidä paikkaansa. Seropeista ei vaan kukaan kerää tilastoa ja tietenkin on sitten erinnäisiä "rotukohtaisia" sairauksia, jotka ei voi periytyä seropille.

MUOKS. Kerennyt tulla tekstiä väliin, joten teksti viittaa jonnekin ekalle sivulle jo.

MUOKS2. On tottakai melkoista arpapeliä ottaa koira/eläin, mitä tahansa voi tapahtua, mutta kyllä se paperillisen koiran ottaminen melko paljon enemmän nostaa riskejä voittoon (= terveeseen, tervepäiseen koiraan).
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.08.2010 klo 15:12)

rokkapokka

rokkapokka
Viestimäärä: 4

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:10  
+
0
sairaita löytyy siis sekä puhdasrotuisista sekä seropeista,olipa paperit tai ei!! miksi siis rueta näinkin "vanhasta" asiasta inttämään?! :ttou: toiset tykkää paperikoirista toiset ei tarvitse niitä papereita mihinkään. täysin omalla vastuulla minkälaiselta myyjältä ostat,koskaan et voi olla 100% varma millainen koirasta tulee,olipa ostettu hyvästä kennelistä tai ei,maksatpa siitä paljon tai vähän ja mikä on loppujen lopuksi liian vähän tai liikaa?! ostin ekan sakuni 100e ja huippi koira oli. :kumarrus:
loppujen lopuksi melkosta arpapeliä!:eitietoo:

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:11  
+
0
Kuinka monesti kirjoitan sen tänne että ymmärrätte, ymmärrän sen että pentu voi sairastua. En puhu pelkästään seropien puolesta, kommentoin vain että minulla ainakin on TÄLLÄHETKELLÄ terve seropipentu iloisa ja leikkisiä. Huom, TÄLLÄHETKELLÄ. Edelleen, koskaanhan ei tiedä kenestäkään.

Mutta pyydän sinultakin MissFields, älä puhu puolestani. En ole sanonut että otan täyden vastuun koirastani että se on terve. Edelleen koskaanhan ei tiedä kenestäkään.
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:12  
+
0

rocky kirjoitti:

Eetla Mitä ystävällisemmin pyydan ettet mene asioiden edelle, koska ethän voi tietää kuinka paljon koirista tiedän. Et voi myöskään tietää tulevan vuoden suunnitelmiani että olenko menossa peilauttamaan silmät ja tutkimaan lonkat. Mutta voin tehdä sen jos haluat voin lähettää todistukset sulle kotiin niin saat mielenrauhan tästä sairaasta pennusta jolla on aivan tietämätön omistaja joka ei käsitä että silmäsairaus voi olla todella vaarallinen ja että siitä voi sokeutua. Tutki ensin asiaa ennenkuin tulet laukomaan sanoja suuuni. KIITOS.



Mitä minä niillä todistuksilla tekisin? :mietiskel: Minä oletin kun tuolla aikaisemmin mainostit että ne ei ole mitään "suurempia" vikoja, ettet tiennyt että se on oikeasti melkoisen vakavaa jos se vika on silmissä tai lonkissa. Se että koira on pentuna eläinlääkärin tarkastamana todettu terveeksi ei myöskään tarkoita sitä ettei se voisi myöhemmin sairastua. Tai olla jo huonolonkkainen. Silmäsairaudethan puhkeaa yleensä vasta myöhemmin. Tai voi olla lopun elämäänsä terve.

Mulla on itselläni kääpiösnautseri minkä silmät mä olen peilauttanut 1 vuotiaana ja teen sen parin vuoden sisällä uudestaan ja siitä eteen päin myös säännöllisesti. Siitä huolimatta että koira on steriloitu eikä sillä jälkeläisiä tule olemaan. Lonkat ja ehkä kyynärät saatan kuvauttaa jossain vaiheessa jos tulee tarpeelliseksi nukuttaa koira, eli oletettavasti kun menen hampaita jossain vaiheessa puhdistuttamaan. Jos olisi tiedossa että koiran emällä tai isällä olisi huonot lonkat (mitä ei ole) niin kuvauttaisin koiraa säännöllisesti.

Ja mä en vastusta sekarotuisia, olen itse sekarotuisen koiran onnellinen omistaja. Koira vaan ei ole todellakaan terve vaan tuhannen ja yhden allergian onnellinen omistaja. Meillä on myös kotikotona ollut sekarotuisia jotka on olleet terveitä siihen saakka että ovat monttuun joutuneet. Mutta terveyden syy on todennäköisemmin se että niitä ei ole pahemmin tutkittu.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:12  
+
0
Kiitos Rokkapokka Tätä olen yrittäny sanoa. Arpapeliä.
Sekarotunen Rocky 2010

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:15  
+
0

rocky kirjoitti:


Mutta pyydän sinultakin MissFields, älä puhu puolestani. En ole sanonut että otan täyden vastuun koirastani että se on terve. Edelleen koskaanhan ei tiedä kenestäkään.



Okei, et ota vastuuta koirastasi.

sä oot sitten hauska tyyppi :nauru:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:16  
+
0
Kiitos, seura tekee kaltaisekseen! (Äiti aikoinaan opetti) :peukku:
Sekarotunen Rocky 2010

rokkapokka

rokkapokka
Viestimäärä: 4

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:22  
+
0
MUOKS2. On tottakai melkoista arpapeliä ottaa koira/eläin, mitä tahansa voi tapahtua, mutta kyllä se paperillisen koiran ottaminen melko paljon enemmän nostaa riskejä voittoon (= terveeseen, tervepäiseen koiraan).

Niinkö?? ihan yhtälailla sieltä löytyy niitä vikoja,ei ne paperit sitä paranna. sairaudet ei kato onko paperit vai ei,ihan yhtä hyvin voi sairastua niin paperillinen kuin paperitonkin koira. toki perinnölliset sairaudet voi olla paremmin "pois kitkettyjä" paperikoirilla mutta kuka tietää kuinka "hyviksi" ne on sitten jalostettu.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:36  
+
0

rokkapokka kirjoitti:

MUOKS2. On tottakai melkoista arpapeliä ottaa koira/eläin, mitä tahansa voi tapahtua, mutta kyllä se paperillisen koiran ottaminen melko paljon enemmän nostaa riskejä voittoon (= terveeseen, tervepäiseen koiraan).

Niinkö?? ihan yhtälailla sieltä löytyy niitä vikoja,ei ne paperit sitä paranna. sairaudet ei kato onko paperit vai ei,ihan yhtä hyvin voi sairastua niin paperillinen kuin paperitonkin koira. toki perinnölliset sairaudet voi olla paremmin "pois kitkettyjä" paperikoirilla mutta kuka tietää kuinka "hyviksi" ne on sitten jalostettu.



Niin siis miten "hyviksi"? Mitä sä haet tuolla hyväksi jalostetulla?
Jos otetaan hyvä kasvattaja (millaiselta itse ottaisin koiran) joka teettää pennut kahdella silmätarkastettulla, kuvatulla, luonnetestatulla ja mahdollisesti geenitestatulla koiralla vrt. se silmä- ja lonkkavikaisella koiralla ja tutkimattomalla sekarotuisella teetyt pennut, niin ei mulla ainakaan mitään epäselvää kumman mä ottaisin, vaikka toisesta joutuisikin maksamaan enemmän kahisevaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 15:40  
+
0
^^Pointtihan nimenomaan on siinä, että paperillisen koiran tapauksesa sun pitäisi pystyä selvittämään, mitä siellä jalostuksessa on tapahtunut. Toki kaikkea ei näy koiranetistäkään ja terveistä koirista tulee myös sairaita jälkeläisiä. Toki roduissa, joissa ei tutkita kuin jalostukseen käytettävät yksilöt jalostusnetistä ei paljoa iloa ole, koska jos pentueessa on 5 koiraa ja aina niistä tutkitaan vain yksi niin ei se paljoa todellisuudessa tietoa anna yksilön/suvun/linjan terveydestä.

MUOKS. Mielelläni vertaan tätä esim. ravikisoihin. Panostatko rahasi hevoseen, jonka tiedät voittaneen usein ennenkin vai ekaa kisaansa juoksevaan, jonka kyvyistä ei ole mitään näyttöä?
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.08.2010 klo 15:49)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 16:02  
+
0
" vrt. se silmä- ja lonkkavikaisella koiralla ja tutkimattomalla sekarotuisella teetyt pennut, niin ei mulla ainakaan mitään epäselvää kumman mä ottaisin, vaikka toisesta joutuisikin maksamaan enemmän kahisevaa."

Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Pysy sentään aiheessa, älä mene henkilökohtaisuuksiin. kiitos.
Sekarotunen Rocky 2010

rokkapokka

rokkapokka
Viestimäärä: 4

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 16:12  
+
0
sitä mahdan tarkottaa että aika paljon on jalostettu pilalle koiria kun on yritetty tehdä sitä täydellistä koiraa.
minun koirani on puhdasrotuinen,el.lääkärin tarkistama,puhtaista ja terveistä vanhemmista.
ihan yhtä hyvin se voi sairastua kuin sinunkin paperikoirasi.
edelleenkään ei siis väliä onko paperit vai ei,sairastua ne voi silti. PISTE!

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 16:16  
+
0
Pakko tunkea omakin lusikka tähän soppaan. Mun tutulla on puhdasrotuinen koira ja hän halusi teettää pennut sillä ja teettikin ne toisen samanrotuisen yksilön kanssa. Molemmat koirat on siin puhdasrotuisa ja niillä on paperit.Hän ei kuitenkaan hommaa pennuille papereita koska kyseiset koirat menevat tutuille ja tuttujen tutuilla kotihaukuiksi, joten hänn haluaa pitää petujen hinat halvempana. Tekeekö se tutustani sitten pentutehtailian??
Tuntuu että tätä nykyjä ei puhdasrotuinen haukku voi olla kuin joko paperit omaava priima yksilä tai pentutehtailian sairas tekele.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 26.08.2010 klo 16:23  
+
0
^Paperit ei kovin montaa kymppiä paperillisen pennun hinnasta kustanna. Eli se on aika surkea syy jättää paperit hankkimatta.

Mutta jos molemmat vanhemmat on tutkittu ja terveystulokset ovat hyvät, niin ei kai siinä sen ihmeellisempää. Sitten vaan tosiaan mietityttäis itseäni ostajana, miksei pentuja rekata kun se ei tosiaan paljoa maksa. Eikä sekään nyt kenestäkään pentutehtailijaa tee jos oman puppensa astuttaa naapurin mustilla, koska haluaa itselleen pennun/lähipiirissä halutaan koirasta pentuja. Mutta kyllä mulla herää kysymys näiden yksittäisten pennuttajien suhteen siinä, että kuinka hyvin pentuja osataan hoitaa, saavatko kaiken tarvittavan yms. Jos vanhempia ei ole terveystutkittu niin sitten en ymmärrä yhtään, en "kasvattajaa" enkä ostajaa.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 03:45)