Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 16:44

Allergisten koiraihmisten pulinaa

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Hmo

Hmo
Viestimäärä: 2

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Perjantaina, 22.05.2015 klo 14:20  
+
0
Olen vakavasti harkitsemassa koiran hankkimista mutta astma taustan takia kävin varmuuden vuoksi allergia testissä joka otettiin verestä. Testin tulos näytti 5 joka ilmeisesti tarkoittaa allergiaa. Kuinka pahaa allergiaa tämä meinaa? Vanhempieni koiraan en reagoi mitenkään muuten kuin iho alkaa punoittamaan jos esimerkiksi autossa koiran turkki osuu omaan ihoon pitkän aikaa, koiran silittelyyn eikä harjaamiseen iho ei reagoi. Toisten koirat tuottaa lievää hengenahdistusta joka menee jonkin ajan kuluttua ohi. Kaikista koirista tätäkään ei tule, lähinnä vain karkeakarvaisista. Onko koiran hankinta tämän takia aivan mahdoton ajatus? Tiedän, että allergisena koiran hankinta on aina riski. Tiedän myös sen, että jokainen koira on yksilö ja tuottaa eri oireita mutta, ajattelin kuitenkin kysyä, että olisiko Corgi allergiselle huono vaihtoehto? Ilmeisesti on kuitenkin mahdollista siedättyä omaan koiraan. Pitääkö paikkaansa?

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Perjantaina, 22.05.2015 klo 18:39  
+
0
^Corgillahan on kaksikerroksinen, melko tuuhea pitkä turkki, niin voi olla allergiselle hieman huono vaihtoehto. Kaksi kertaa vuodessa on karvanlähtöaika, jolloin sitä karvaa meillä ainakin lähtee _paljon_. Meinaan on rappukäytävässä saakka vaikka koiraa harjais jatkuvasti :nauru:

Itsehän olen entinen koira-allergikko kylläkin, mutta oon siedättäny itteni jo yhdellä koiralla (perhoskoira) aikaisemmin ja lisäksi syön allergialääkkeitä joka päivä. Omalle koiralle kyllä varmasti siedättyy, mutta mikäli on pahasti allerginen niin en välttämättä lähtisi kokeilemaan.
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

Kazi

Kazi
Viestimäärä: 305

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Perjantaina, 22.05.2015 klo 19:26  
+
0
^^ Kävitkö siis ihan verikokeessa vai tehtiinkö ihopistokoe (Prick-testit)? Viitearvoihin vertaamalla tuo verikokeen tulos tarkoittaa jo korkeaa allergiaa, mutta oirehtiminenhan on silti yksilöllistä. Esimerkiksi itselläni veren IgE arvot on mitattu koivulle ja timoteille, joista koivun tulos oli yli 100 ja timotei 33. Koivu aikaan oireet ovatkin tuon tuloksen mukaiset, mutta timotei ei mielestäni aiheuta kuin pientä tukkoisuutta. Prick testeissä molemmista tuli noin 15 mm patti, kun koirasta tuli 6 mm.

Itse en oireile omille koirille enää muuten, kuin ihokosketuksessa koiran syljen kanssa. Kun Frodo tuli, sain siitä ehkä noin kuukauden ajan hieman hengitystieoireita ja sen jälkeen helpotti. Eli aika nopeasti siihen siedättyi, mutta koira-altistustakin on ollut jo päälle 12 vuotta. Hengenahdistusta saattaa edelleen tulla, jos menen paikkaan missä on todella paljon koiria, mutta siihenkin voi varautua ottamalla allergia- ja astmalääkkeet hyvissä ajoin.

Corgi ei ehkä tosiaan ole allergiselle se paras rotu juuri tuon turkin takia, mutta tässä kuitenkin ollaan ja toivotaan, ettei oireita tulisi jatkossakaan :nauru:
wecope Frodo 10/2014
beagle Kössi 10/2002-12/2015

Hmo

Hmo
Viestimäärä: 2

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Perjantaina, 22.05.2015 klo 23:21  
+
0

Kazi kirjoitti:

^^ Kävitkö siis ihan verikokeessa vai tehtiinkö ihopistokoe (Prick-testit)? Viitearvoihin vertaamalla tuo verikokeen tulos tarkoittaa jo korkeaa allergiaa, mutta oirehtiminenhan on silti yksilöllistä. Esimerkiksi itselläni veren IgE arvot on mitattu koivulle ja timoteille, joista koivun tulos oli yli 100 ja timotei 33. Koivu aikaan oireet ovatkin tuon tuloksen mukaiset, mutta timotei ei mielestäni aiheuta kuin pientä tukkoisuutta. Prick testeissä molemmista tuli noin 15 mm patti, kun koirasta tuli 6 mm.

Itse en oireile omille koirille enää muuten, kuin ihokosketuksessa koiran syljen kanssa. Kun Frodo tuli, sain siitä ehkä noin kuukauden ajan hieman hengitystieoireita ja sen jälkeen helpotti. Eli aika nopeasti siihen siedättyi, mutta koira-altistustakin on ollut jo päälle 12 vuotta. Hengenahdistusta saattaa edelleen tulla, jos menen paikkaan missä on todella paljon koiria, mutta siihenkin voi varautua ottamalla allergia- ja astmalääkkeet hyvissä ajoin.

Corgi ei ehkä tosiaan ole allergiselle se paras rotu juuri tuon turkin takia, mutta tässä kuitenkin ollaan ja toivotaan, ettei oireita tulisi jatkossakaan :nauru:




Ihan verikokeessa kävin jossa mitattiin juurikin tuo IgE arvo joka minulla oli 5.01. Asuin itse lähes 8 vuotta koiran kanssa mutta, nyt omille muuton jälkeen en koiran kanssa ole asunut. Kuten aikaisemmin sanoin en siis porukoiden koiraan ole suuremmin oireillut. Jos corgi ei välttämättä ole hyvä allergisille niin minkälaiset koirarodut sitten olisivat allergisille sopivia? Esimerkkejä? Voi olla ja varmaan tästä asiasta onkin useampaan otteeseen puhuttu, mutta en jaksa sivu tolkulla viestejä lukea :nauru:

Naya

Naya
Viestimäärä: 12

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Sunnuntaina, 24.05.2015 klo 17:06  
+
0
Mun on pakko osallistua keskusteluun, että se karvan määrä ei välttämättä ole se ratkaiseva allergian aiheuttaja. Itse olen allerginen ja asunut vuoden welsh corgin kanssa ilman suuria ongelmia, ekat kaksi viikkoa allergista nuhaa ja sen jälkeen ei oireita. Nyt mulla on ollut kaverin sekarotuinen koira usein hoidossa ja olen ollut tämän koiran kanssa niin paljon tekemisissä, että en saa ollenkaan oireita, vaikka karvoja koirasta lähtee niin paljon, että karvoja tuntuu löytyvän jopa hammastahnasta. Itse ainakin allergisoin pahiten koiriin joilla on ihan lyhyt turkki, kuten esim. bostoninterriereihin. Eli allergiat ovat hyvin henkilökohtaisia. Yleensähän roduiksi, jotka sanotaan allergisoivan vähiten ovat muun muassa villakoirat, bichon frise ja jotkut sanovat myös, että vesikoirat eivät aiheuta oireita.

Henriikka80

Henriikka80
Viestimäärä: 4

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Keskiviikkona, 27.05.2015 klo 08:24  
+
0
Me ollaan tosiaan menossa kesän aikana vierailemaan kasvattajien koteihin sillä ajatuksella, että näemme tuleeko heti jotain allergiaoireilua koirista. Lainakoiraa ei näillänäkymin noin vain ole saatavilla, joudumme siis luottamaan siihen tuntumaan, mikä tulee muutaman tunnin oleilulla koirien seurassa, koirakodissa.

Olen nyt surffannut nettiä läpi moneen kertaan ja tullut siihen tulokseen, että lemmikin ottaminen on aina riski ja allergiatestejä ei juurikaan suositella varmuuden vuoksi etukäteen otettaviksi. Mutta nyt on edessä se päätös, uskallammeko ottaa tuon riskin!

Vaakakupissa painavat toisaalta mahdollisuus saada perheeseen ihana koirakaveri hyvässä lykyssä yli 10 vuodeksi, toisaalta on mahdollisuus joutua luopumaan koirasta jo pienenkin yhteisen ajan jälkeen. Huh, vaikka miten päin miettii, tuntuu vaikealta tehdä päätöstä. Meillä olisi kyllä suunnitelmissa rajata koiran oleilualueista makuuhuoneet pois, joten pölyn ja hilseen määrä olisi yöaikaan mahdollisimman vähäinen makuuhuoneissa.

Onko teillä kokemuksia, ovatko kasvattajat auttaneet uuden kodin löytämisessä, mikäli koirasta on ollut pakko luopua?

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Torstaina, 28.05.2015 klo 12:16  
+
0
^Kyllä meidän koiran kasvattaja ainakin on auttanut kasvattejaan löytämään uuden kodin tarvittaessa - ja kaikille on löytynyt uusi koti.
Mukana menossa snu Napo

Mariri

Mariri
Viestimäärä: 41

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Keskiviikkona, 15.07.2015 klo 20:18  
+
0
Täällä allergikko & astmaatikko, joka on 7-vuotiaasta asti asunut corgien kanssa. Lapsena oireita ei ollut, olinhan eläimiin siedättynyt, syntymästa asti kun perheestä eläimiä löytyi.

Kuitenkin vanhempien luota poismuuton jälkeen kyläilyt siellä olivat aika tuskaa, jatkuvaa kutinaa, aivastelua ynnä muuta. Asuin kolmisen vuotta täysin ilman koiraa, näin niitä vain satunnaisesti viikonloppuisin, mikä taisi olla mun allergialle huonoin mahdollinen vaihtoehto.

Hankin sitten tuon kelpien. Ekat pari viikkoa piti mennä allergialääkkeiden voimin, mutta siitä se tasaantui, eikä allergiaoireita tullut enää vanhempien corgistakaan. Vuotta myöhemmin mulla oli corginpentukin jaloissa pyörimässä, tuo on nyt reilu parivuotias eikä mulla ole ollut allergian kanssa mitään ongelmaa :) Ja nykyään teen myös työtä koirien parissa täysin ongelmitta. Eli toisilla oma koira auttaa hyvin, tottakai aina on olemassa myös riski allergian pahenemisesta, mutta voipa se allergia ilmaantua niillekin, joilla ei ole mitään oireita aikaisemmin ollut.

Nyt olen muuttamassa hurttalauman kanssa vähän pahemmin allergisen & astman kanssa painivan miehen kanssa saman katon alle. Uskoisin, että siitäkin selvitään, mies pystyy kuitenkin lääkkeiden voimin olemaan noiden kanssa samassa tilassa ilman oireita, ja on ennenkin koirien kanssa asunut. Riskit on aina olemassa, mutta kokeillaan ja toivotaan parasta :)
Kelpie Tore & corgi Trauma
http://torekelpi.blogspot.fi/

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Perjantaina, 01.01.2016 klo 14:58  
+
0
Siirretty:

Villiina kirjoitti:

Hei! Mun isä on pahasti allerginen hilseelle, joten onko mahollista ottaa mitään koiraa? Netistä oon kattonu paljon aiheesta, mutta ei löydy mitään järkevää. Meillä on tällä hetkellä vain akvaario ja neljän hengen perhe.

Kiitti jos autatte, haluisin niiiiiin kovastu oman koiran!

Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

hennnam

hennnam
Viestimäärä: 3

VS: ALLERGISTEN KOIRAIHMISTEN PULINAA - Maanantaina, 01.02.2016 klo 16:00  
+
0
Olemme päättäneet avopuolisoni kanssa että tahtoisimme ottaa Cottonin. Ainoa mutka matkassa on, että avopuolisollani on astma ja todettu koira-allergia.
Yritimme varata avopuolisolleni aikaa allergiatesteihin, jotta selviäisi kuinka allerginen hän on, mutta vastaus oli, ettei varmistamisen vuoksi kannata testiä tehdä. Testin halusimme alun perin uusia, sillä avopuolisolleni tehtiin se monta vuotta sitten jolloin hänellä todettiin myös kissa-allergia, mutta hän ei ole saanut veljeni kahdesta kissasta minkäänlaisia oireita. Voisiko olla mahdollista että koira-allergiakin on alkanut hellittää?

Olisin kovin kiitollinen, jos jakaisitte kokemuksianne cottonin ottamisesta allergiaperheeseen ja kuinka se on sujunut?
Olisi myös kiva kuulla miten cottonit ovat pärjänneet kerrostalo asunnossa?

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 03:30)