Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 30.10.2010 klo 22:58

Typistäminen

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 10:20  
+
0
Mistä me tiedetään tunteeko se kipua?
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Mirru

Mirru
Viestimäärä: 134

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 11:20  
+
0
Visko, muistan tuon saman dokkarin ja siinähän oli että koirat tuntevat haamukipua vielä aikuisenakin :o Vaikka eihän muka tunne kipua... On hyvä, että typätyllä koiralla ei voi osallistua virallisiin kilpiluihin/ näyttelyihin. On ihmisen turhamaisuutta, kun jonkun ihanteen takia pitää eläintä muokata. Koirathan viestivät hännällä ja korvilla, joten typistäminen estää/ rajoittaa sen luontaista viestimistä.
Japaninpystykorva Annbelady jerry of nalle
Pk. collie Siniketun rosa eleonora

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 12:48  
+
0
Monnan viestiin vastaten, en ole koiraa hankkimassa näyttelytarkoitukseen, vaan käyttökoiraksi. Belgianpaimenkoira toimi kodin vahtina, venäjänadoptio on niin nössö että se vain ilmoittaa äänistä ja oven käymisestä. En pelkästään ulkonäön perusteella ole rakastunut dobermanneihin, vaan siinä on niiden luonne toiminut yhteistyössä.

Tosiaan nuorempana vähän karsastin typpäämistä, mutta oikeastaan kukaan ei lähipiirissäni ole henkeen ja vereen sitä vastaan, niin miksi olisin sitten minäkään. Aluksi oli outoa, että koiralla ei ole häntää, mutta sitten siitä tuli kaunista. Dobermanneillakin kun alunperin niiden työn takia typistettiin korvat ja häntä. Korvat paremman kuulemisen takia, ja häntä ettei se rikkoonnu työn ohessa. Jalostuksellakaan ei saa ihmeitä aikaan, tiedätte varmasti nykykoirien perinnölliset sairaudet. En myöskään ole ummikko, ja tiedän kyllä koirien elekielen niiden kanssa toistakymmentä vuotta temmeltäneenä, vaikka omia onkin ollut vain 6 vuoden ajan.

Itseasiassa kun kyselyn aiemmin aloitin, tiesin jo suoraltaan vastauksen. Tietenkin nyt olen kamala ihminen, kun olen typistämisen puolella ja haluan typistetyn koiran. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin huono koiranomista ja koira olisi minulle merkityksetön olemassaolollaan. Koira on minulle tärkeä perheenjäsen ja paras kaveri.
Mielipiteeni ei myöskään ole muuttunut miksikään ja haluan edelleen typistetyn koiran, enkä todellakaan ole ainoa ihminen suomessa, joka on tätä mieltä.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 13:06  
+
0
^Haluat siis koiran joka vahtii. Ja dobermanni miellyttää muutenkin. Miksi se ei kelpaa hännän ja korvien kera? Olisi helpompi tutustua kotimaisiin koiriin ja niiden vanhempien luonteisiin (että saisi juuri sellaisen pennun kuin tahtoo)... mutta kun ne korvat ja häntä on tärkeämmät?
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 13:33  
+
0
Ja jos sen koiran hommaa käyttökoiraksi, niin ei sen kanssa saa osallistua kisoihinkaan.
Samaa mieltä Tigrun kanssa.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 13:40  
+
0
Kotivahti-dobberi tuskin teloo häntäänsä tai tarvitsee niiiiin paljon parempaa kuuloa, että korvienkaan typpaaminen auttaisi.

Kyllä mä pidän ehdoin tahdoin typätyn koiran haluavaa jotenkin turhamaisena ihmisenä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 13:50  
+
0

SpiralCulture kirjoitti:

...tiedän kyllä koirien elekielen niiden kanssa toistakymmentä vuotta temmeltäneenä, vaikka omia onkin ollut vain 6 vuoden ajan.
...Koira on minulle tärkeä perheenjäsen ja paras kaveri.
...Mielipiteeni ei myöskään ole muuttunut miksikään ja haluan edelleen typistetyn koiran, enkä todellakaan ole ainoa ihminen suomessa, joka on tätä mieltä.



Eli vaikka tiedät, että koiran elekieli kärsii typistämisestä, et välitä?

Parhaan kaverin olet valmis altistamaan kivulle ja tulehduksille, siksi kun vaan haluat?

Ja kun jotkut muutkin Suomessa saattaa haluta typätyn, niin mikset sinäkin?

Mitäpä tuohon lisättävää.

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 14:03  
+
0

visko kirjoitti:

En ole nähnyt "oikeasti", mutta mieleen on syöpynyt pätkä jostain dokkarista vuosien, varmaan yli kymmenen vuoden takaa. Siinä sille parin päivän ikäiselle pennulle ensin kiristettiin naru hännäntyveen (pentu ynisi), ja sitten häntä vaan nippaistiin pois. Pentu kiljui kuin syötävä. Ja kuvan päälle selitettiin juuri tuosta ettei tunne kipua noin pienenä. Mutta huusi se pentu sitten vaikka ihan vaistonsa varassa, niin kohtalaisen älyttömältä ja vastenmieliseltä toimenpiteeltä minun silmään näytti joka tapauksessa.



Kuulostaa puistattavalta. Onneksi en ole kyseistä dokumenttia nähnyt, ei varmaan poistuisi minunkaan päästäni tuollainen kuva! :eek:

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:13  
+
0
En ole puhunut kisoihinosallistumisestakaan. Ne eivät minua elähdytä.
Mielestäni typistämisen aiheuttama kipu on pientä verrattuna joidenkin rotujen edustajiin, jotka on jalostamalla pilattu ja kärsivät koko elinikänsä sen aiheuttamista sairauksista. Miksi sitten ostetaan niin pitkälle jalostettuja koiria, joilla on selkä-, korva-, hengitys-, iho- ja sun muita ongelmia? Sillähän vaan jatketaan jalostusta ja koirat kärsivät vielä enemmän geneettisistä sairauksista ja ongelmista. Lyhytkuonoisilla koirilla on hirveitä hengitysongelmia, kuten bulldogilla. Ja ne kärsivät iho-ongelmista + siihen vielä mahdolliset lonkka- ja kyynärviat. On aivan varmasti upea elämä sillä koiralla. Ja sitten vielä erityisesti cavalierilla esiintyvä Syringomyelia. Ottakaa itse selvää ja miettikää sitten kumpi on loppujen lopuksi pienempi paha. sideawaysdog
Ostaa sitten sairas koira suositusta rodusta joka kärsii koko ikänsä, vai koira joka on muuten terve, mutta on muutamien viikkojen ajan kokenut haavakipua.
Ja en väitä, etteikö dobermannilla ole perinnöllisiä sairauksia, mutta niinhän niitä on kaikilla rotukoirilla. Ehkä meidän pitäis kaikkien ostaa seropeja niin koirilla olis parempi olla, sillä tutkitusti seropit on terveempiä mitä rotukoirat.

Koira ei voi välttyä koko ikäänsä kokematta jonkinlaista kipua. Tuntuisi loogiselta, että narttukoiran sterilointi sattuu enemmän kuin korvien leikkaaminen. Siinäkin tulehduksen vaara on korkeampi, kun koiralta on leikattu vatsa auki ja sörkitty sisuksia.

Muoks. Linkki muokattu oikeaan osoitteeseen.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:18)

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:35  
+
0

SpiralCulture kirjoitti:

En ole puhunut kisoihinosallistumisestakaan. Ne eivät minua elähdytä.
Mielestäni typistämisen aiheuttama kipu on pientä verrattuna joidenkin rotujen edustajiin, jotka on jalostamalla pilattu ja kärsivät koko elinikänsä sen aiheuttamista sairauksista. Miksi sitten ostetaan niin pitkälle jalostettuja koiria, joilla on selkä-, korva-, hengitys-, iho- ja sun muita ongelmia? Sillähän vaan jatketaan jalostusta ja koirat kärsivät vielä enemmän geneettisistä sairauksista ja ongelmista. Lyhytkuonoisilla koirilla on hirveitä hengitysongelmia, kuten bulldogilla. Ja ne kärsivät iho-ongelmista + siihen vielä mahdolliset lonkka- ja kyynärviat. On aivan varmasti upea elämä sillä koiralla. Ja sitten vielä erityisesti cavalierilla esiintyvä Syringomyelia. Ottakaa itse selvää ja miettikää sitten kumpi on loppujen lopuksi pienempi paha. sideawaysdog
Ostaa sitten sairas koira suositusta rodusta joka kärsii koko ikänsä, vai koira joka on muuten terve, mutta on muutamien viikkojen ajan kokenut haavakipua.
Ja en väitä, etteikö dobermannilla ole perinnöllisiä sairauksia, mutta niinhän niitä on kaikilla rotukoirilla. Ehkä meidän pitäis kaikkien ostaa seropeja niin koirilla olis parempi olla, sillä tutkitusti seropit on terveempiä mitä rotukoirat.

Koira ei voi välttyä koko ikäänsä kokematta jonkinlaista kipua. Tuntuisi loogiselta, että narttukoiran sterilointi sattuu enemmän kuin korvien leikkaaminen. Siinäkin tulehduksen vaara on korkeampi, kun koiralta on leikattu vatsa auki ja sörkitty sisuksia.

Muoks. Linkki muokattu oikeaan osoitteeseen.



Siis millä tavalla se, että on olemassa sairaita rotuja, oikeuttaa typistämistä??? Tai se, että koirille tehdään leikkauksia TERVEYDELLISISTÄ syistä ja ne kokee kipua muutenkin??? Aika hyvät perustelut sulla, tottavie.

En vaan ymmärrä, miksei sitä rotikkaa tai dobermannia voi ottaa typistämättömänä. Mutta jos otat, niin ok, se on sinun vallassasi. Otat jos otat eikä se ole multa pois. Mutta please, älä perustele sitä näin älyttömillä kommenteilla, vaan myönnä suoraan, että se on ulkonäköasia.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:37)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:41  
+
0
^^Eli koska jokin aiheuttaa kärsimystä yhdellä tavalla oikeuttaa sinut aiheuttamaan kärsimystä toisella.

Huhhuh sanon minä :eek:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:47  
+
0

Vattumato kirjoitti:

Siis millä tavalla se, että on olemassa sairaita rotuja, oikeuttaa typistämistä??? Tai se, että koirille tehdään leikkauksia TERVEYDELLISISTÄ syistä ja ne kokee kipua muutenkin??? Aika hyvät perustelut sulla, tottavie.

En vaan ymmärrä, miksei sitä rotikkaa tai dobermannia voi ottaa typistämättömänä. Mutta jos otat, niin ok, se on sinun vallassasi. Otat jos otat eikä se ole multa pois. Mutta please, älä perustele sitä näin älyttömillä kommenteilla, vaan myönnä suoraan, että se on ulkonäköasia.



En sanonut että se oikeuttaa, verrainnollistin vain kivun määrää mitä koirat kokevat tapauksessa a verrattuna tapaukseen b. Itse en perusta myöskään koiran kastraatiosta tai sterilisaatiosta, sillä sehän ns. vie koiralta luonnon pois.
Ensimmäisessä viestissäni mainitsemani koirarodut eivät minun mielestä näytä typistämättöminä siltä, miltä ne "oikeasti" näyttävät. Sitä kun tottui typistettyyn malliin, niin typistämätön koira ei edes näytä rodun edustajalta.

Ja enhän minä sitä koiraa leikkaa, vaan kasvattaja.

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 15:53  
+
0

SpiralCulture kirjoitti:

Ja enhän minä sitä koiraa leikkaa, vaan kasvattaja.



..koska sinä sitä pyydät.. :roll:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:00  
+
0
^Tai koska se on joillakin kasvattajilla tapana leikata koko pentue ja minä vain kannatan tätä rahallisesti.

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:00  
+
0

SpiralCulture kirjoitti:

En sanonut että se oikeuttaa, verrainnollistin vain kivun määrää mitä koirat kokevat tapauksessa a verrattuna tapaukseen b. Itse en perusta myöskään koiran kastraatiosta tai sterilisaatiosta, sillä sehän ns. vie koiralta luonnon pois.
Ensimmäisessä viestissäni mainitsemani koirarodut eivät minun mielestä näytä typistämättöminä siltä, miltä ne "oikeasti" näyttävät. Sitä kun tottui typistettyyn malliin, niin typistämätön koira ei edes näytä rodun edustajalta.

Ja enhän minä sitä koiraa leikkaa, vaan kasvattaja.



En sanonutkaan, että sinä leikkaisit, vaan että se on sinun vallassasi, että otatko (eli tuetko kys. toimintaa) typistetyn koiran. Ja jos tiedostat, että suurimman osan mielestä se on aika arveluttavaa, mutta myönnät, että ulkonäön takia vain näin haluat tehdä, niin ok. Mitäpä siihen lisättävää.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:08  
+
0

SpiralCulture kirjoitti:

b. Itse en perusta myöskään koiran kastraatiosta tai sterilisaatiosta, sillä sehän ns. vie koiralta luonnon pois.



No huhhuh. Niin koiran hännänkö vieminen ei ole luonnollisen viestintävälineen poisottamista?
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:15  
+
0
Mutkun ne haamusäryt! Käsittääkseni ne jatkuisi koiralla läpi elämän, siinä ei siis ole enää kyseessä mistään "muutaman viikon kipuilusta", toisin kuin esim. steriloinnin tapauksessa. Ainakin ihmisillä, joilla on esim. sormia katki tjsp. tuntevat toisinaan koviakin haamukipuja, vaikka sormet olisi puuttuneet monia vuosia.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:22  
+
0
No, voisin kuvitella että kun silvotun käyttökoirasi kanssa alat jotakin harrastamaan ja käymään treeneissä, niin siellä ei sua hirveen suopeasti katsella (oletuksena mulla siis se, että jos kerran haluaa sellaisen käyttökoiran kuin dobberi, niin haluaa ja aikoo sen kanssa harrastaa muutakin kuin istumisen ja maahanmenon opettelua takapihalla). Luulisin, ettei pelkkä vahtikoiranvirka riitä keskivertodobberille.

muoks. Voin mäkin myöntää, että joillein tietyntyyppisille beusseille sopii mun mielestä paremmin typätyt korvat, mutta en missään nimessä, ikinä, haluaisi, että omalta koiraltani korvat silvottaisiin. Miksi pitäisi? Se kelpaa minulle vallan mainiosti luomukorvineen, enemmän merkitsee sen pään sisältö. Silmää miellyttävä ulkonäkö ylipäätään on näillä roduilla vain plussaa! Ja jos sä saat jostain hyvän dobberin jolla on kaikki palikat päässä kohdallaan niin olisin jo hiton tyytyväinen siihen. En tiedä kuinka hienoa olisi sitten omistaa hermorakenteeltaan ja käyttöominaisuuksiltaa, ehkä jopa arjessa hankala, iso koira. Oli se sitten typätty tai ei. Mutta kuten joku jo totesi aiemmin, ottamalla typpäämättömän pennun sulla on suurempi todennäköisyys saada hyvä koira, koska pääset tutustumaan kasvattajiin yms paremmin.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:28)

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 18:13  
+
0
Miksi edes aloittaa tällainen provo, jos oma kanta on kuitenkin ehdoton ja se pystykorvainen ja töpöhäntäinen dobberi on saatava, kun luomuversio on niin laimean näköinen?

Jos oikeaa vahtikoiraa etsii, löytyy parempiakin rotuja kuin dobberi. Dobermanni on aktiivinen pk-rotu, jonka valinnassa pitäisi olla niin monta muuta syytä kuin se että koira näyttää hurjalta typättynä ja osa yksilöistä vahtiikin. Ja ihan vain tiedoksi, myös dobermanni on pitkälle jalostettu rotu, millä on paljon perinnöllisiä sairauksia.

Sen itse typistämisen lisäksi korvien pystyyn teippaaminen on aika pitkällinen operaatio, eikä välttämättä koiralle kivutonta touhua sekään.

Vastustan typistystä ulkonäkösyistä. Terveyssyistä tehtävää typistystä nyt ei typistykseksi edes sanota vaan amputaatioksi. Nykyään maailmassa on vain vähän koiria, jotka kannattaisi työkäytön takia typistää ja niidenkin kanssa perustelut typistämiseen on usein vähän niin ja näin. Esim. osalla laumanvartijaroduista on korvat typistetty, toisilla taas ei, vaikka tekisivät samaa työtä saman tyyppisissä oloissa. Dobermanni nyt ei muutenkaan pystyssä törröttävine korvineen kuulu siihen ryhmään, missä typistäminen vähentäisi korvan repeytymisriskiä.

Itse suosittelisin typätyn koiran sijaan hankkimaan vaikka varashälyttimen ja ottamaan itselle esim. lävistyksiä tuomaan hurjuutta ulkonäköön, jos ne ovat ainoat syyt haluta juuri dobermanni. Jos muita ja parempia syitä löytyy, ei se häntä tai korvat voi olla kovin oleellinen juttu hyvän, itselleen sopivan yksilön etsimiseen.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 18:31  
+
0
Voin kertoa itse tuntevani dobermannin jolta on sekä häntä että korvat typätty. Koira on valtavan aggressiivinen ja kärsii korvakivuista (syö kipulääkettä). Omistajan mukaan on myös kova jyrsimään "häntäänsä", viimeisestä hotspotista päästiin vasta. En sano ettäkö tämä kaikki typpäyksistä johtuisi enkä edes voi väittää että koira olisi oikealla tavalla koulutettu, mutta olivat ne haamusärkyjä tai eivät minua kiinnostaisi tietää miten koira voisi jos sitä ei olisi typätty.

Ja se, ettei itse koiralta häntää nipsaise, ei kuitenkaan vie sitä vastuuta pois sulta. Koska jos nämä kasvattajat jotka nyysii pennuiltaan hännät saa vastausta tarjontaansa, se ei varmasti jää viimeiseksi typätyksi pentueeksi, ja näinollen sinä valinnallasi kannustat kasvattajaa typistämään myös seuraavat pennut vaikket häntä sanallisesti tukisikaan.
no you don't know what it's like
welcome to my life

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28200
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265863
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 17:15)