Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 30.10.2010 klo 22:58

Typistäminen

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: TYPISTäMINEN - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 20:32  
+
0
Vielä niiden joidenkin muiden rotujen terveystilanteen kauhisteluun niin valitettavasti täältä Agrian listalta dobermanni löytyy viidentenä lyhytikäisten listalta ja neljäntenä suuria terveysriskejä omaavien rotujen listalta.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 11:20  
+
0
vaihdetaas rotua:cool: Olen huomannut että jotkut -ei niin koiraihmiset, mutta "tietäväiset" luulevat Schipperkejen (laivakoira) olevan edelleen typistettäviä hännän osalta myös Suomessa. Sitten kun vastaan astelee tämä hännätön yksilö, sitä kovasti ihmetellään kun selviää että koira onkin ihan geeniensä pohjalta töpö. (Oma neiti tosin on luomuhännällinen). Itselleni oli puolestaan yllätys että Karjalankarhukoira kuuluu myös rotuihin joilla esiintyy töpöhäntäisyyttä ihan synnynnäisenä. Sellaista ei vielä olekaan tullut vastaan:mietiskel: Kääpiösnautseria en meinannut tunnistaa hännällisenä kun ensi kerran näin, piti katsoa toisenkin kerran, että mikä rotu:viheltel:
muoks typot
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu perjantaina, 05.11.2010 klo 11:23)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 12:18  
+
0

Pikipaimenia kirjoitti:

vaihdetaas rotua:cool: Olen huomannut että jotkut -ei niin koiraihmiset, mutta "tietäväiset" luulevat Schipperkejen (laivakoira) olevan edelleen typistettäviä hännän osalta myös Suomessa. Sitten kun vastaan astelee tämä hännätön yksilö, sitä kovasti ihmetellään kun selviää että koira onkin ihan geeniensä pohjalta töpö. (Oma neiti tosin on luomuhännällinen). Itselleni oli puolestaan yllätys että Karjalankarhukoira kuuluu myös rotuihin joilla esiintyy töpöhäntäisyyttä ihan synnynnäisenä. Sellaista ei vielä olekaan tullut vastaan:mietiskel: Kääpiösnautseria en meinannut tunnistaa hännällisenä kun ensi kerran näin, piti katsoa toisenkin kerran, että mikä rotu:viheltel:
muoks typot



Mä en tippaakaan pidä käppänistä millä ei ole häntää, tai että korvat on typistetty.:mad: Oma käppänä viestii hyvin selvästi hännällään sekä korvillaan että kamalaa kuvitella että ne olisi viety.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 12:24  
+
0
Juu, siis todellakin kuulun myös itse luonnollisuuden puolestapuhujiin. Bokseri ja kaikki muut on todella kauniita hännällisinä. Käppänätapauksessa lisävaikeutena oli tunnistuksessa sliipattu turkki ja kaikenlisäksi todella vaaleat yksilöt (2kpl). Olin ensin kauempana, koirat odottivat suojatien reunalla jne. Mahtoko olla jokin Messaripäivä tj. kun muutenkin sillon paljon koiria oli liikkeellä. Tästä siis jo vuosia aikaa.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 13:46  
+
0
Bokseri on tosi kaunis/komea hännällisenä. Typistettynä se näyttää typerältä,jotenkin vajaalata :mietiskel: samoiten dobermanni ja rotikka. Kyllä koiralla häntä kuuluu olla!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Mirru

Mirru
Viestimäärä: 134

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 15:48  
+
0
Miksi aloittaa tälläinen keskustelu, jos aloittajan kanta on niin ehdoton? :o Erikoiset perustelut ja puolustautumiskeinot kylläkin... Miksi typistys on kiellettyä suomessa, jos se ei aiheuta mitään kipua/ haittaa koiralle? Aloittajan kannattaisi myös lukea dobermannin sairauksista, eipä terve rotu sekään ole ja perinnöllisten sairauksien lista on pitkä.
Japaninpystykorva Annbelady jerry of nalle
Pk. collie Siniketun rosa eleonora

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 19:25  
+
0
Mua muutenkin kiinnostais mitä aloittaja aikoo kommentoida keskusteluun vastedes, vai aikooko?
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 05.11.2010 klo 23:25  
+
0
^ Tuskinpa. Oma kanta on oikea ja paras ja siinä muiden vastalauseet on vain hyttysen surinaa korvissa.

Elävän elämän esimerkki:
Tapasin toukokuussa koirapuistossa kummallisen näköisen dobermannin. Sillä oli ihmeelliset siteet korvissa ja hännässä ja naiivisti ajattelin että sillä on varmaan joku sairaus. No ei tietenkään. Omistaja oikein naureskellen kertoi, että pentu (½-vuotias) oli Latviantuonti ja kaikki oli totta kai typistetty. En oikein jaksa uskoa että siinä iässä typistykset ovat järin kivuttomia. Kaverini kertoi että koira kulkee edelleen siteet korvissa.

Mutta hienoa sentään että omistaja sai juuri täydellisen näköisen dobermannin, eikö vain? Niin, lukuunottamatta niitä typerännäköisiä tötsiä korvissa.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 00:14  
+
0
Minä en usko että aloittaja avasi tämä keskustelun siinä uskossa että kommentit ovat vain rohkaisevia. Typistäminen jakaa mielipiteitä vieläkin, vaikka toimenpide onkin useimmissa (?) maissa kielletty. Eiköhän aloittaja tiennyt sohaisevansa ampiaispesää.
Omasta mielestäni monet typistetyt koirat ovat kauniimpia kuin luomut. Esimerkiksi dobberi on mielestäni huomattavasti näyttävämpi ja komeampi typättynä. En kuitenkaan hankkisi itselleni typistettyä koiraa, ellei kyse olisi käytännönratkaisusta, kuten metsästyskoiran hännän typistämisestä vahinkojen välttämiseksi. Tosin kun minulla ei minkään rotuista metsästyskoiraa vielä ole, en osaa omasta kokemuksesta sanoa onko pitkä häntä vahingoille altis oikeasti. Sen sijaan ihmettelen, ettei luolakoirien korvia ole koskaan (?) typistetty samoin perustein. Nehän vasta vahinkoja kärsivät, ja vielä nykypäivänäkin luolakoiria paikkaillaan ilmastointiteipillä ja ompelemalla kesken jahdin.
Noista dokkareista on pakko sanoa sen verran, että on nekin tehty melko subjektiivisesta näkökulmasta. Kun yleisölle halutaan esittää toimenpiteen julmuus, valitaan esitettäväksi kohteeksi tietysti aivan hirveissä olosuhteissa ja väärin tehty toimenpide. Elävästi mieleen on jäänyt dokumentti, jossa dobberinpennun häntä katkaistiin keskeltä nikamaa. Pentu oli varmasti huomattavasti vanhempi kuin kolme vuorokautta, ja katsojalle välittyi vaikutelma että toimenpiteen suoritti naapurin Igor vodkapullon jälkeen lähimmällä työkalulla. Pentu huusi kuin syötävä. Tämä on ihan todellinen riski esim. paperitonta pentua hankittaessa: pennut muokataan toivotun näköisiksi kun ne alkavat näyttää riittävästi jonkun rotuiselta, iästä riippumatta. Puhdasrotuisuudesta ei välttämättä ole tietoa, ja siksi on varmempaa odottaa vähän aikaa.
Todellisuudessa typistämisen voi hoitaa myös asianmukaisesti: oikean ikäisenä, eläinlääkärin toimesta ja asianmukaisin välinein.
En tosiaan itselleni tule hankkimaan typistettyä koiraa, vaikka joitakin paremman näköisenä pidänkin. Mahdollisista haamukivuista ei tosiaan voi tietää, enkä halua ottaa sellaista riskiä ulkonäön vuoksi.

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 03:40  
+
0
Dazzle: Koiralla voi edelleen olla teipit korvissa ym. vaikka typistys olisikin tehty jo ihan pikkupentuna. Ei se teippien tämänhetkisyys kerro, että paikat olisi vasta typistetty. Monilla pidetään teippejä ja tukia useita kuukausia.

Mun mielestä typätty dobermanni on komea. Siinä ulkonäössä on sitä jotain, mikä kolahtaa. Aina tulee vaikuttunut henkäisy. Mutta se jääkin siihen ulkonäköön; en halua typättyä, sekä eettisten että harrastuspohjaisten syiden vuoksi. Ja kannatan typistyskieltoa. On tuo luppakorva-kippurahäntäkin upea, ja siinä tulee ne ihan samat rotuominaisuudet mukana. (vaikka mulle kivenkovaan eräs mies väittikin, että koira on suomenajokoira :nauru:)

Tää nyt meni ihan yhdestä rodusta puhumiseksi :nolo:
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 09:25  
+
0
Mun silmä sitten taas on jo niin tottunut näihin "luomuversioihin", että typätyt näyttää auttamatta tyhmiltä. Mut kyllä silloin kun näki ekan kerran pitkähäntäsen bokserin, se oli melko ... naurettavan näköinen, niin se silmä vaan tottuu.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 15:31  
+
0

jannie kirjoitti:

Mun silmä sitten taas on jo niin tottunut näihin "luomuversioihin", että typätyt näyttää auttamatta tyhmiltä. Mut kyllä silloin kun näki ekan kerran pitkähäntäsen bokserin, se oli melko ... naurettavan näköinen, niin se silmä vaan tottuu.


Sama juttu. Omaa dobberia ostaessa (vuonna 2000) ajattelin vielä täystypän olevan huomattavasti komeampi verrattuna luomuun. Nykyään tulee varsinkin täystypän nähtyä kyllä huokaistua, mutta sen takia että tekee pahaa joka kerta nähdä kun ihmiset vieläkin vain haluavat sen silvotun version itselleen.

Ja sitten vielä se kertakäyttökulttuuri... Osa typistä on toki mitä parhaimmissa kodeissa, mutta niitä kiertoon/uuteen kotiin nuorena lähteviä täystypättyjä ulkomaantuonteja on dobermanneissa todella paljon. Kun se rotu ei ihan oikeasti ole todellakaan valtaosaa ajasta uljas ja näyttävä kodinvahti vaan jotain ihan muuta. Kaikesta valistamisesta huolimatta sama kuvio toistuu ja toistuu. Ja tämäkin aloitus sai samat vibat aikaan, kuin niin moni muukin uhmakkaasti typän haluava ja tottakai koiraa syvästi muutenkin rakastava sitten ei syystä X jaksakaan sen typpänsä kanssa. Osalla luonteissa tai terveydessä puutteita ja valtaosalla isoin puute siinä omistajan kyvyssä tarjota dobermannille hyvä ja pysyvä koti.

Olen mietiskellyt toisinaan kodinvaihtajadobermannin ottoa. Totesin, ettei typistettyä kuitenkaan tähän taloon tule, koska en halua taluttaa kadulla typpää ja kuunnella ihmisten ihastelua silvotusta koirasta ja näin edistää typättyjen tuontia omalla tavallaan. Vaikka se koira on syytön typistykseen ja ansaitsisi hyvän kodin. Metsän keskellä asuessa voisi ehkä sen typänkin ottaa.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 20:01  
+
0
Sama juttu,en itsekkään suoraan sanottuna KEHTAISI kulkea typistetyn koiran kanssa missään! Typätyt on niin sairaan rumia ja se että en halua olla sellaisessa maineessa että joku luulee että MINÄ OLEN vartavasten halunnut silvotun eläimen!!! koska en todellakaan ole niin julma ihminen että haluaisin!!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.11.2010 klo 20:17)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 21:15  
+
0

Pikipaimenia kirjoitti:

Itselleni oli puolestaan yllätys että Karjalankarhukoira kuuluu myös rotuihin joilla esiintyy töpöhäntäisyyttä ihan synnynnäisenä. Sellaista ei vielä olekaan tullut vastaan:mietiskel:



Juu, itsekkin yllätyin tuosta karhukoirien luonnontöpöstä. Yhtä yllättävää oli, kun kuulin että kingcharlesinspanieleilla esiintyy luonnontöpöjä ja lisäksi häntämutka(!) on sallittu.

Tuohon vielä kun jotkut täällä sanovat, etteivät halua/kehtaa taluttaa typättyä koiraa kadulla. Itsellä ei mitään ongelmia sen suhteen. Paljon tulee uteluita Lexan hännästä. Lexaa luullaan niin vanhaksi että se olisi syntynyt jo silloin kun typistäminen oli vielä Suomessa sallittua. Toiseksi yleisin kysymys on, että onko se satuttanut häntänsä johonkin kun jouduttu amputoimaan. Ihme kyllä, en ole saanut ikinä negatiivista palautetta Lexan hännästä. Olen kertonut lyhyesti, miksi meillä on typätty koira ja asia on jäänyt sitten siihen.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.11.2010 klo 21:18)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 22:13  
+
0
^ Kyllä mä uskon että ihmiset ymmärtää kun heille selittää miksi itsellä on typätty koira, mikäli syy on ns. hyväksyttävä. Riippuu ihan täysin siitä selityksestä, esim. mulle monnan selitys olisi ihan ok (mikäli olen oikein ymmärtänyt niin sun mies halusi typätyn ja lopulta koko koiranhoito jäikin sitten sun vastuulle), toisin kuin sitten jos joku selittäisi että "no kun tämä vain on Ainoa Oikea Rotikka, kun se on typätty, luomut on niin kovin rumia" tms.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 06.11.2010 klo 22:38  
+
0
joo no kyllä minäkin tuollaisen syyn kai ymmärrän mutta naurattaa kun/jos joku kulkee tuolla ulkona nokka pystyssä ylpeänä että ah hänellä on oikein typistetty koira ni se on sentakii niin kaunis ja komee ja paras et hertsileijjaa!!! nii en oikeen ymmärrä tuollaista laisinkaan! huh huh
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.11.2010 klo 22:40)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: TYPISTäMINEN - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 04:12  
+
0
Pistän minäkin korteni kekoon!!! Meidän schipperke on ma 13 vko, ja häntä on geeneistä tullut 3 nikaman töpö (eli äiti/isä oli hännätön ja toinen taas hännällinen). Kasvattaja sanoi ettei pentu oikeesti tunne typistämistä, kun se hoidetaan heti kun pentu tulee emon kohdusta. Itse olen aina ollut niitä vastaan, mutta arvostan kasvattajaa joka tietää kokemuksesta oikean tavan. Tosiaan kasvattajakaan ei niitä tee, geeneissä on nuo hännättömät. Itselleni ainoa oikea sipukka on tälläinen töpöllinen, vaikka haaveilin ensin hännättömästä pennusta.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: TYPISTäMINEN - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 11:58  
+
0

Aduro kirjoitti:

Pistän minäkin korteni kekoon!!! Meidän schipperke on ma 13 vko, ja häntä on geeneistä tullut 3 nikaman töpö (eli äiti/isä oli hännätön ja toinen taas hännällinen). Kasvattaja sanoi ettei pentu oikeesti tunne typistämistä, kun se hoidetaan heti kun pentu tulee emon kohdusta. Itse olen aina ollut niitä vastaan, mutta arvostan kasvattajaa joka tietää kokemuksesta oikean tavan. Tosiaan kasvattajakaan ei niitä tee, geeneissä on nuo hännättömät. Itselleni ainoa oikea sipukka on tälläinen töpöllinen, vaikka haaveilin ensin hännättömästä pennusta.



Anteeksi mutta nyt en ymmärrä mitä tämä viesti tarkoittaa :mietiskel:
Siis teillä on sipukkapentu, jolla on luonnostaan töpö? Vai onko se typistetty? Vai se oli ensin jo töpö, mutta halusitte siitä vielä lyhyemmän ja typistitte vaaiiiii..?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: TYPISTäMINEN - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 14:00  
+
0
Heillä on luonnontöpö. Mutta toteaa, että ei se hännän leikkuukaan niin maita kaatava juttu pennulle olisi.

Villi veikkaus tosin ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: TYPISTäMINEN - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 14:11  
+
0
Hmm niin :/ annetaanko pennuille jotain kipulääkettä ton typistyksen jälkeen?
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 19:00)