Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 30.10.2010 klo 22:58

Typistäminen

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 10:06  
+
0
Minusta on hieman erikoinen perustelu tuo, että "monissa maissa typistäminen on itsestäänselvyys". Monissa maissa pikkutyttöjen ympärileikkaus on itsestäänselvyys, pitäisikö sekin olla hyväksyttävää vain siksi, että "niin on aina tehty"?

Ja ei, en halua edes verrata noita kahta asiaa. Ympärileikkauksen haitat ovat varmasti moninkertaiset koirien typistämiseen verrattuna. Kysymys on vain siitä, että tuo "näin on aina tehty" -perustelu ontuu mielestäni joka tapauksessa.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 12:23  
+
0
volkodavin mielipiteet asiasta ku asiasta tuntuu muutenkin olevan sarjaa "uskon, että näin on". Esim. ketjusta Turkistarhaus ja tehotuotanto:

volkodav kirjoitti:

Sen tarkempaa tietoa, kuin mistä tuote on kotoisin, ei tuotteesta juurikaan saa, ajatellen eläinten oloja.
Itselläni on ristiriita, etten hyväksy eläinrääkkäystä, mutten ole valmis luopumaan turkeistakaan. Ehkä elän siinä uskossa, että tarhoilla toimitaan lain puitteissa..



Voihan sitä uskoa yhtä sun toista, vaikkapa sitä ettei typistämisestä aiheudu koiralle haittaa. Tai vaikka että Stop-merkki on vihreä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.03.2011 klo 12:24)

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 16:40  
+
0
Sasha: Tarkoitin sitä, että suomi on vain yksi paikka ja monessa muussa maassa on typistäminen ok ja normaalikäytäntö - siinä yhteydessä, että on vaikea ehkä ymmärtää typistämistä ja jos suomi ei halua typistää niin halua, mutta koko maailma ei muutu, enkä koe edes tarkeelliseksi muuttua- tässä asiassa. On myös koiria, joita käytetään edelleen työssään. Oli se kivaa tai ei.

Monna: Tuskin luppakorvat koiraa oikeasti haittaavat, mutta niin esimerkiksi oman rotuni kohdalla paikalliset paimenet uskovat, että luppakorvat haittaa kuuloa ja hännällä taasen voi koira peittää nenänsä. En sanonut, että se on fakta vaan yhteydessä yhtenä perusteena typistämiselle. Se ei ole oma perusteeni.
Noihin haamukipuihin, koira on aivan eri lajia kuin ihminen. Juu, voi koira ehkä tuntea haamu kipua, mutta suurimmissa määrin esiintyvä ongelma on selkäkivut, jota väitetään typistämisen tulokseksi. Itse en tähän kovin vakaasti usko.
Olen myös perehtynyt koiran kehitykseen kehdosta hautaan, ja useammassa opuksessa todetaan, niinkuin jagster aiemmin sanoi, että koira, niinkuin kissakin on heti synnyttyään loppujen lopuksi melko kehittymätön ja ns. refleksieläin. Eli tästä on voitu/ voidaan päätellä, ettei koira tunne kipua typistettäessä ja siitä tosiaan kertonee myös tuo jagsterin esimerkki, että pentu refleksinomaisesti hakee nisää heti typistämisen jälkeen, eikä ruikuta. Näinhän se asia on.

Ja mitä rez kertoilee tuosta miten olen turkistarhauksesta kertonut. Minua asia ei enempiä ole kiinnostanut, enkä siihen ole myöskään perehtynyt. Siksi uskon, ettei jokaikisellä tarhalla harrasteta rääkkäystä, olisihan laki asiaan puuttunut. Se on sitten eriasia mikä on kenenkäkin mielestä eläinrääkkäystä.

Eikä minusta ympärileikkauksessakaan ole mitään erikoista. Se on normaali käytäntö monessakin maassa, enkä koe sitä tarpeelliseksi muuttaa, elleivät ihmiset sitä itse halua. Jos haluavat, he varmasti tekevät asialle jotain. Minua se ei itseäni suoraan sanottuna liikuta ympärileikataanko maailmassa vai ei. Myös lähisukulaisiin kuuluu ympärileikattu mies.
Olen aika paljon reissanut, joten ajattelen ehkä vähän avarakatseisemmin, enkä kovin helposti tuomitse yleensäkään mitään asiaa, koska jokaiseen asiaan on aina jokin syy. Eikä sen syyn tarvitse meitä suomalaisia aina miellyttääkään.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 16:46  
+
0

volkodav kirjoitti:



Eikä minusta ympärileikkauksessakaan ole mitään erikoista. Se on normaali käytäntö monessakin maassa, enkä koe sitä tarpeelliseksi muuttaa, elleivät ihmiset sitä itse halua.



Ei. Hyvää. Päivää. Puhuin tyttöjen ympärileikkaamisesta, joka on julma ja täysin järjetön toimenpide. Asenteesi on käsittömättömän välinpitämätön ja noiden tyttöjen kärsimystä halveksiva.

Tässä yksi linkki aiheeseen.

En sano enempää mitä asiasta ajattelen etten saa banneja koko palstalta. Ja anteeksi OT.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 17:13  
+
0
Okei. Mitenkä minä nyt selittäisin, ettei tule probleemia ymmärryksen kanssa.
Oli asia mikä tahansa mikä ei kuulu meidän kulttuuriin, meidän jokapäiväiseen elämäämme on meille vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Meillä suomessa on erilainen kulttuuri, erilaiset arvot, meille opetetaan jo lapsena mikä on oikein ja mikä väärin, ja moraali, että etiikka jne. ja se kaikki perustuu meidän kulttuuriimme.
Jos olisin syntynyt Afganistanissa, minut olisi kasvatettu sen maan tavoille ja tällöin mielestäni suomalaiset olisivat varsin omituista sakkia omine käytäntöineen, ajatuksineen, mielipiteineen, toimineen jne. Joten tämä pätee myös toisin päin. Meidän on vaikea hyväksyä sellaista "oikeaksi", mikä on meille opetettu "vääräksi", oli kysymyksessä mikä asia tahansa.

Jos haluaa ymmärtää asioita mitä maailmalla tapahtuu, on pystyttävä ajattelemaan aivan toisella tavalla kuin sillä, joka on meille oikeaa. Muuten ei voida asioita ymmärtää kuin oikein/väärin-raksi-ruutuun tyylillä.
Esim Intiassa on alueita, jonne turisteja ei vielä. Kaduilla saattaa maata kuolleita ihmisiä, kaduilla on ihmisten ulosteita ja esimerkiksi lapset istuvat keskellä katua syömässä kiviä. Oksennusrefleksi tuli useamman kerran, mutta on vain hyväksyttävä se, ettei pysty tekemään asialle mitään, eikä kaikkia voi auttaa.
Mitä suomalaiseen etiikkaan tulee - ravintoloiden edessä kuljeskelee nälkiintyneitä kissoja ja koiria. Ne kylmän viileästä hätistetään pois tai jos eivät tahdo kadota, niitä huidotaan kepeillä tai kivitetään. Yöllä kulkukissat huutavat ja pitävät hirveää meteliä tapellessaan keskenään. Ne kivitetään joko hengiltä tai hätistellään pois. Suomessa tämä ei tulisi kuuloonkaan, mutta siellä se on arkipäivää, eikä me siihen pystytä puuttumaan ja kun yrittää ajatella asiaa heidän näkökulmastaan, ymmärtää kyllä syyn, miksei kukaan tunne sääliä nälkään kuolevaa koiraa koiraan vaan se ajetaan pois.
Meistä ei ole tuomitsemaan muiden tapoja, vaikka tässä kuinka edelläkävijänä itseämme mainostamme. Minä olen kyllä tästä edelläkäynnistä vähän toista mieltä.
Tuliko pointtini nyt selville?

Ja mitä tulee siihen, että uskon johonkin - eikös asioista tietäminen/tiedoksi luuleminen perustu juurikin siihen, että opimme jonkun asian jostakin, luemme kirjasta, katsomme telkkarista jne ja uskomme sen. Voihan sitä sano vaikka apinoinniksi, jos niin haluaa.
Sitten usko kumoaa uskoa ja taas päästään uskomaan johonkin asiaan ja sen todellisuuteen.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 17:30  
+
0

volkodav kirjoitti:

Jos olisin syntynyt Afganistanissa, minut olisi kasvatettu sen maan tavoille ja tällöin mielestäni suomalaiset olisivat varsin omituista sakkia omine käytäntöineen, ajatuksineen, mielipiteineen, toimineen jne. Joten tämä pätee myös toisin päin. Meidän on vaikea hyväksyä sellaista "oikeaksi", mikä on meille opetettu "vääräksi", oli kysymyksessä mikä asia tahansa.
.



Totta. Esimerkiksi juuri se afganistanilainen, ympärileikattu nainen pitää aivan normaalina sitä, että pissaaminen kestää puoli tuntia, koska pissa täytyy tulitikun kokoisesta aukosta tiristää tippa kerrallaan. Miettiipä siitä, millainen on olotila kuukautisten aikaan.. Muista asioista puhumattakaan. Kenenkään ei tulisi suvaita moisia käytäntöjä, koska "niin on aina tehty". Niille ei yksinkertaisesti ole mitään järkeenkäypää perustelua. Eikä muuten varmaan ole toiminnan jatkuminen kiinni siitä, että naiset haluaisisvat sen jatkuvan..

Ja sitten noista uskonasioista.. Usko ei ole yhtä kuin tieto. Itse kiteytät asian AIKA hyvin mm. tässä:

volkodav kirjoitti:

Juu, voi koira ehkä tuntea haamu kipua, mutta suurimmissa määrin esiintyvä ongelma on selkäkivut, jota väitetään typistämisen tulokseksi. Itse en tähän kovin vakaasti usko.


Eli tutkimuksia on, mutta sinä et usko --> toiminta hyväksyttävää. Öö..?

volkodav kirjoitti:

Minua asia ei enempiä ole kiinnostanut, enkä siihen ole myöskään perehtynyt. Siksi uskon, ettei jokaikisellä tarhalla harrasteta rääkkäystä, olisihan laki asiaan puuttunut.


Sitten myönnät, ettet tiedä hommasta hölkäsen pöläystä (koska hei evvk), mutta tahdot nähdä asiat tavalla, joka itsellesi parhaiten sopii.. Eli mihin sua nyt huvittaa uskoa. Välinpitämättömyyden taso suorastaan puistattaa.

muok// Niin ja mitähän tää meinaa?

volkodav kirjoitti:

On myös koiria, joita käytetään edelleen työssään. Oli se kivaa tai ei.

Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.03.2011 klo 17:58)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 18:17  
+
0
Kun puhutaan ympärileikkauksesta, niin kannattaa mainita kummasta puhuu. Miesten ympärileikkaus on rutiinitoimenpide ympäri maailman. Naisten ympärileikkaus taasen puhdasta väkivaltaa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 19:10  
+
0
Sanottakoon näin, että yritän olla täysin julkisesti puolueeton asioissa ja olla ajattelematta niitä, jotka eivät kuulu minulle, eivätkä kuulu suomelle. Juu, on minusta väärin ja sairasta, että naisia, itseasiassa pieniä tyttöjä ympärileikataan, mutta en asialle mitään voi ja kun se siellä on tapana ja pyhää, en voi heille myöskään haistattaa veetä asian puolesta. Muslimimaat toimii aivan toisella moottorilla kuin esim juuri suomi ja se on vaikeata joo tajuta, eikä sitä tarvitse tajuta, mutta kun he eivät ajattele samalla tavalla kuin me. Esimerkkinä nyt vaikka alkuasukkaat, jotka hakkaavat ihoonsa viiltoja ja mitä enemmän näitä viiltoja on, sitä korkeammassa asemassa mies on jne. Sattuuhan se varmasti, mutta se on myös tämän heimon miehelle kunnia asia. Samoin kuin hampaiden poistamiset, korvien silpomiset jne.
Minä en suostuisi omien korvieni silpomiseen, koska minusta se on sairasta, mutta kun se ei heistä ole, se ei ole.

Ja en näe asioita niinkuin haluan vaan niinkuin ne sillä hetkellä ovat itselläni tiedossa/ hallinnassa. On sama puhutaanko nyt minusta vai sinusta, ihminen oppii asioita jonkin materiaalin kautta ja sisäistää näin asioita eli oppii. Ja jos jonkun asian on ymmärtänyt/ oppinut/ havainnut myös uskoo siihen eli uskoo asiaan. Sitten kun saa uutta tietoa tai lisää tietoa, joka joko tukee uskoa tai kiistää sen, ihminen kritisoi ja puntaroi ja oppii jälleen uutta, johon uskoa. Aika yksinkertaista psykologiaa.

Ja mitä tulee tuohon koirien työkäyttöön. Edelleenkin on olemassa koiria mm. lauman vartiointi tehtävissä ja minun mielestä on ok, kun paimenet ajattelevat koiriensa parasta typistämällä koirat ja uskovat myös asian olevan näin. Oli se minun, naapurin, setän tai tätin mielestä kivaa tai oli olematta. Noin typistämisen osalta.

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 19:57  
+
0
Ok, sain vastauksen - en suoraan, vaan muista kommenteista. Eli koska jossain on kauan tehty niin ja näin, on asia ok. Eihän se sulle kuulu, tai edes Suomelle.

Onko myös tämä mielestäsi ok, kun se on "ikivanha tapa" ja tapahtuu muualla kuin Suomessa?

Mun mielestä on myös todella käsittämätöntä verrata keskenään itseensä kunniamerkkejä viiltelevää heimomiestä ja ympärileikattua tyttöä/naista.

Onneksi kaikki eivät ajattele noin välinpitämättömästi. Huhhuh. Ihan puistattaa mullakin.
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 21:09  
+
0
Nyt meni taas metsään. En verrannut asioita keskenään vaan annoin esimerkin siitä miten laaja skaala maailmassa on tapahtumia, joita suomalainen ei voi ymmärtää tai pitää oikeana, aiheena kehoon kajoaminen. Kysymyksessä siis kaksi eri asiaa, eikä missään nimessä tarkoitus vertailla niitä keskenään.
Eikä se nyt ihan niin ole, etten koe joitakin asioita vääräksi tai piiloutuisin välinpitämättömyyden taakse. Välinpitämättömyydenkin voi tietysti käsittää monella tavalla. En joka tapauksessa pidä itseäni välinpitämättömänä ja juuri tuon artikkelin, että pari muuta asiaa koskien olen lukenut, jonka linkitit, enkä pidä sitä oikeana ja tuntuu pahalta ajatella, että sellaista tapahtuu. Mutta kun sitä tapahtuu (tai enää ei tätä saisi tapahtua) ja se kuuluu heidän kulttuuriin, en voi lähteä jeesustelemaan. Yhtälailla tämän valtion tavat on vääriä tai monimutkaisia käsitellä heidän mielestään, kuin meistä heidän.

Jos kantani ja ajatukseni ei nyt tullut selväksi ja se mitä tarkoitan vaan periaatteena on pyöritellä asiaa päälaelleen niin olkoon sitten niin.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 21:29  
+
0

volkodav kirjoitti:

Mutta kun sitä tapahtuu (tai enää ei tätä saisi tapahtua) ja se kuuluu heidän kulttuuriin, en voi lähteä jeesustelemaan.



Voipas. Ja pitää. En nyt tiedä onko jeesusteleminen paras sana, mutta on olemassa asioita jotka ovat aina ja kaikkialla väärin huolimatta siitä, onko ko. toimintaa harjoitettu sata vai tuhat vuotta. Pikkutyttöjen silpominen on yksi tällainen asia.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 21:50  
+
0
Mitä jos kaikki aina ajattelisivat niin, että kun en kerran asialle mitään voi ja näin on aina tehty tässä kulttuurissa, minkäs teet, ikävä homma mutta so what? "Oishan se hienoo jos näin ei ois." Olisiko mikään muuttunut kivikaudesta? Ja eihän sitä yksi ihminen tietenkään voi koko maailman murheita ja vääryyksiä ottaa harteilleen, murehtia ja toimia vääryyksien poistamiseksi, mutta ei ne julmat perinteet (ihmisiin tai eläimiin kohdistuvat) ainakaan sillä muutu että kaikki vaan kohauttelisi olkiaan, ei kuulu mulle, no can do.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 22:06  
+
0
Pikkutyttöjen ympäleikkaus on jotain niin hirveää, karua ja julmaa että mulle ainakin tulee fyysisesti paha ja oksettava olo kun ajattelenkin koko asiaa. Mä hyväksyn sen paremmin jos se tehdään aikuiselle ihmiselle joka omasta tahdostaan sen haluaa ja tietää mitä on tulossa mutta sitä en missään määrin, että pikkuisia lapsia silvotaan ja käsittääkseni vanhemmat/suku päättää tästä monissa kulttuureissa. Eli se pieni lapsi on täysin avuton siinä vaiheessa kun silpominen päätetään tehdä joillakin helvetin lasinpalasilla ja väkisin pidetään jalkoja auki. Jotenkin ei sanat riitä kertomaan, miten pahalta tuntuu ja en uskalla en kuvitella, miten kovat kivut niillä lapsiparoilla on.

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: TYPISTäMINEN - Perjantaina, 11.03.2011 klo 23:54  
+
0
Natsi-saksassa oli tapana kaasuttaa juutalaisia, mustalaisia, homoja ja kommunisteja kuoliaaksi ja sen jälkeen polttaa uuneissa. Mitä sitä turhaan jeesustelemaan, sehän oli vaan maan tapa ja arjalaista kulttuuria, eikä kukaan voi sanoa onko se oikein vai väärin. (Natsi-korttia on aina niiiiiiin kiva käyttää.. :viheltel::nauru:

Hei haloo! Kulttuurirelativismi ei tarkoita silvonnan tai väkivallan hyväksymistä.

(Kaipailen taas tännekin sittä "blokkaa tietty kirjoittaja-namiskaa"..)

Muoks. Korjattu ajatusvirhe.. :D
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu lauantaina, 12.03.2011 klo 00:13)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 12.03.2011 klo 00:08  
+
0
Menee kyllä melkoisesti ohi aiheen, mutta mun puolesta menköön..
Kulttuurieroja tulee aina olemaan, ja niitä voi olla toisinaan vaikea ymmärtää. Se ei kuitenkaan tarkoita että kärsimyksen aiheuttamisen tulisi missään maailman kolkassa olla hyväksyttyä, koska niin vaan sattuu olemaan siellä tapana. Esim. länsimaisten koiranomistajien täytyy vain hyväksyä tosiasia, että koirat eivät ole yhtä arvostetussa asemassa kaikkialla, ja niitä syödään vaikkapa Aasiassa siinä missä muitakin eläimiä. Länsimaissa taas lehmä on pelkästään tuotantoeläin, ja kaukana pyhästä vaikka intialaisten on tätä vaikea hyväksyä. Sen sijaan esim. Etelä-Korean trendi kiduttaa koirat ja kissat hengiltä, jotta lihan adrenaliinipitoisuus olisi mahdollisimman suuri, on kerta kaikkiaan väärin eikä missään nimessä hyväksyttävää. Ne eläimet tuntevat kipua missä tahansa maassa ja kulttuurissa. Sellaista ei tule hyväksyä vaikka olisi kuinka "avarakatseinen".
Suuressa osassa maailmaa naiset, lapset ja tietysti eläimet ovat täysin arvottomassa asemassa, kun taas osa maailmasta on edistynyt. Kulttuuri kehittyy ja muuttuu, eikä länsimaistakaan kulttuuria voi nimittää köyhäksi siitä syystä että esim. ihmisoikeudet on keksitty.
Jos joku heimolainen omasta tahdostaan silpoo itseään kunnioitusta saadakseen, on se hyvin valitettavaa. Olisi suotavaa, että jokaisella heimolaisella olisi vapaus valita ilman yhteiskunnan paineita, mutta heikompien alistaminen ja sortaminen on totaalisen väärin, sanoi kulttuuri mitä tahansa.

Ja itse aiheesta: Itse en ole mikään fanaattinen typistämisen vastustaja, ja jopa ymmärrän sen tietyissä tarkoituksissa. Minusta on pienempi paha, että koiralta typistetään korvat tai häntä asiallisesti eläinlääkärin toimesta, kuin että se saa niihin toistuvasti pahoja vaurioita työssään. Valitettavasti typistämistä tehdään jatkuvasti hyvin epämääräisissä olosuhteissa ja aivan liian vanhoille pennuille, ja aivan vääristä syistä. Itärajan takaa tuodaan jatkuvasti paperittomia typistettyjä koiria, jotka kärsivät pitkään noista toimenpiteistä. Osa näistä koirista typistetään vasta muutaman viikon ikäisinä, kun muistuttavat riittävästi vaikka dobberia tai rotikkaa, jotta voidaan myydä puhdasrotuisina. Toimenpiteen saattaa suorittaa kuka tahansa ja millä tahansa välineillä.
Väittämä, että typistämisen sallivista maista olisi jotenkin vaikea saada typistämätöntä pentua, on täysin väärä. Esim. Venäjältä tuodaan jatkuvasti näyttöön ja käyttöön hyviäkin koiria, jotka saa takuuvarmasti luomuna kun vain pyytää. Kun on ajoissa liikenteessä, mikä on suotavaa vaikka jalostusmateriaalia hankittaessa, saa kyllä vallan mainiosti toiveensa huomioitua.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 12.03.2011 klo 08:29  
+
0
Vanis: Ensimmäiseksi haluan sanoa, että tuo ensimmäinen jae oli kuin oma ajatukseni, jos sen oikein tulkitsin. Että on meidän mielestämme vääriä asioita tapahtuu ja esimerkiksi heimokulttuureissa ei monikaan voi/ osaa/ halua asiaan vaikuttaa, koska tieto muusta on melko puutteellista, jopa heimo on täysin sulkeutunut. Eli maista, jossa moraali on toinen, pitäisi vaikuttaa asiaan ja sen edistymiseen inhimilliseen suuntaan.

Niinkuin sanoin, en sano, että on oikein ympärileikata pieniä tyttöjä vaan se on mielestäni sairasta, mutta minä en asiaan voi vaikuttaa ja se on hyväksyttävä ja nieleskeltävä sellaisenaan. En voi tuomita kulttuuria ja elämän tapaa yksittäisen rituaalin perusteella, vaikka se olisi kuinka etovaa ja sairasta. Sanonta "antaa kaikkien kukkien kukkia" pätee siinä suhteessa, että maailmassa tapahtumia on moneksi ja itseasiassa se on rikkaus, mutta mikä on sairasta omasta mielestäni, ei tietenkään omasta mielestäni ole myöskään oikein, muttei minun mielipiteeni asiaan vaikuta, eikä sen kuulukaan vaikuttaa vaan asioiden muuttamiseen tai pikemminkin uudistamiseen tarvitaan paljon järjestäytyneempää organisointia ja organisaatiota, jonka ongelma taas on monikulttuurisuus, joka tässä maailmassa on hyväksyttävä. Sodan ainekset on jo muutenkin valmiit, joten on melko riskaa noin globaalilla tasolla vaatia uudistuksia tai lähteä tekemään ns. ristiretkiä.
Tämä ei kuulu omaan toimenkuvaani spekuloida maailman politiikkaa, joten jätän asian tähän, jo siksikin, etten tiedä mihin toimiin kukakin on ryhtymässä/ valmis ryhtymään suhteutettuna riski-akselilla. En halua ottaa asioihin julkisella tasolla sen enempää kantaa, kuin "mielestäni".

Se mitä natsi-saksaan tulee ja Hitler-ilmiöön eli ns. kansan puhdistukseen, on Hitler todettu mieleltään sairaaksi. Löytyyhän näitä puhdistustoimia kautta maailman historian ja jopa niinkin tutun opuksen takaa kuin Raamattu. Ja tätä tapahtuu tänäkin päivänä, myös radikaalissa mittakaavassa kun suunnistetaan tuonne Aasian puolelle.
Hitlerillä oli tietenkin omasta mielestään hienot periaatteet, mutta niiden toteutus lienee komea esimerkki siitä, mitä ääripolitiikka tarkoittaa. Ne jotka ovat tekemisissä mielenterveys- tai päihdepotilaiden kanssa, ovat nuo Hitlerin ajatusmallit arkipäivää sovellettuna mihin tahansa asiaan. Esimerkkinä voi tietenkin käyttää muutakin henkilö kuin Hitleriä, esimerkiksi vaikka Bol Botia. Kyseessähän on ääriasteen diktatuurin malli, jota käytetään välineenä jonkun asian saavuttamiseen ja sen soveltamiseen. Joten tämä ei nyt ehkä kuitenkaan liity millään tavalla tyttöjen/ naisten ympärileikkaukseen, kun suomalainen ajatusmalli lapsen oikeuksista on mm. koskemattomuus.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 12.03.2011 klo 09:40  
+
0

volkodav kirjoitti:

En voi tuomita kulttuuria ja elämän tapaa yksittäisen rituaalin perusteella, vaikka se olisi kuinka etovaa ja sairasta.



Eihän täällä kullttuurin tai elämäntavan tuomitsemisesta kukaan ole puhunut. Mutta se "yksittäinen rituaali" on jokaisen ajattelevan ihmisen tuomittava ainakin omissa ajatuksissaan ja puheissaan (ja nettikirjoituksissaan) vaikkei olisikaan mahdollisuuksia konkreettisesti tehdä asian hyväksi mitään. Maailman muuttaminen edes himppasen paremmaksi paikaksi on aina alkanut omien asenteiden muuttamisella.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 12.03.2011 klo 10:52  
+
0
No nyt aletaan olla pikku hiljaa samalla aaltopituudella väitteiden jälkeen, jotka ovat mielestäni täysin kohtuuttomia. Esimerkkinä henkilökohtaisella tasolle välinpitämättömyydestä tai hyväksymisesta sadismia ja väkivaltaa kohtaan.

Kertaan vielä, etten ole missään vaiheessa sanonut hyväksyväni sen enempää tyttöjen kuin poikienkaan ympärileikkausta, tai yleensäkään ihmisen silpomista, väkivaltaa missään muodossa, narsismia, sadismia, sortamista tai rasismia minkään oletuksen tai "ajatusten kaupan" perusteella tai mitään toiseen ihmiseen kohdistuvaa henkistä tai fyysistä kajoamista missään muodossa. Olen sanonut tai yrittänyt sanoa, että yritän ymmärtää asiaa sen kulttuurin kannalta ja sen silmin joka täytäntöön panee nämä toimet tai niihin verrattavat toimet, ottaen huomioon maan tai alueen historian ja ihmiskunnan/ heimon, maantieteelliset seikat, uskonnon tai persoonan/ persoonattomuuden suhteessa henkilöön itseensä ja sen kautta kultturellisiin tosiseikkoihin, jotka eroavat huomattavasti omastamme.
En voi ymmärtää, mistä joku on saanut päähänsä jotain muuta.

Ja se mitä tulee omaan minuuteeni/ persoonaani/ identiteettiini ja omaan kultturellisiin olettamuksiin ja tosiasiallisiin seikkoihin, kuten kasvatus ja ympäristö, on standardi länsimaisesta oletuksesta. Eli oma henkilökohtainen ajatustapana ei hyväksy montaakaan asiaa mitä maailmalla tapahtuu. En hyväksy prostituutiota, ihmiskauppaa, rasismia, väkivaltaa henkistä tai fyysistä, hyväksikäyttöä missään muodossa, köyhyyttä, sosiaalierottelua, eläinrääkkäystä tai vaikkapa salametsästystä. Se mitä itse koen vääräksi länsimaisten arvojen ja etiikan tai moraalin puitteissa, että omassa ajatuksissani, ei ole syy tuomita vain siksi, etten pidä jostakin - asiasta.
Omassa mielessäni saan ajatella mitä vain ja jos minä olisin jumala, kaikki paha loppuisi maailmasta. Mutta en ole, joten vaihtoehtona on vain nieletellä asiat sellaisina kuin ne ovat.
Kuvitteellisena esimerkkinä, jos minun nenäni alla joku meinaisi missään muodossa kiduttaa toista ihmistä, esimerkiksi juuri vastentahtoisesti ympärileikata alle kymmenvuotiasta pikkutyttöä, tottakai puuttuisin asiaan ja huolehtisin, että tekijä joutuu vastuuseen. Jos sama tilanne tapahtuisi maassa, jossa tätä toimintoa täytäntöön pannaan, en asialle voisi tehdä mitään.
Tässä ei mielestäni ole mitään outoa tai epäselvää, josta päästäisi kiihkeään henkilökohtaiseen keskusteluun.
Se, että on puolueeton (tai ainakin pyrin olemaan jokaisen asiaan suhteen, jo oman identiteettini suojaamisen takia) jonkin asian suhteen julkisuudessa ja luovuttaa vallan spekuloida ja kritisoida sille taholle, jolle se kuuluu - tässä tapauksessa ihmisoikeus säätiölle, on lähinnä viisasta, jota on kohtuutonta väittää välinpitämättömyydeksi, puhumattakaan muuksi, jota rivien välistä voi jokainen lukea. Omassa kotonaan saa asioita sitten manata, ilman, että huonolla tuurille joutuu oikeudelliseen vastuuseen kannastaan puolesta-vastaan.
Tästä esimerkkinä, internetissä väkivallan ihannointi, kuten pommien valmistusta koskevat sivustot, jotka sisältävät niistä tietoutta ja yleistä ohjeistusta, on pahassa lirissä, jos oikeus tavoittaa mielipiteen, joka on puolesta tai jollakin muulla kuin inhimillisillä ja stereotyyppisilla peruisteilla vastaan kohtaa, jossa väkivallan käyttö tai sen ihannointi olisi verrattavissa tekoon tai antaa välineet olettaa, että ko. asia olisi mahdollisesti toteutumassa. Ilta-lehdestä varmasti jokainen lukenut asiaa koskevaa vuosien varrella. Eli pointtini, on viisainta olla puolueeton, kuin mielipiteissään äärimmäinen, vaikka itse ajattelisikin asiasta äärimmäisestä puolesta-vastaan.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 12.03.2011 klo 22:39  
+
0
Tämä kommentti ei nyt liity enää millään tasolla koirien typistämiseen, mutta sanon silti. Tuosta kun on ollut puhetta, että yksittäinen ihminen ei voisi mitään tehdä vääryyttä vastaan, korkeintaan manata maailman julmuutta kotonaan. Ei se nyt niin mene. Minusta vastarintaan pitää nousta, olipa tilanne miten epätoivoinen tahansa. Yhden ihmisen pienikin teko voi sitä paitsi saada aikaan paljon. Miettikää vaikka Rosa Parksia. Mitä hän teki? Kieltäytyi antamasta paikkaansa bussissa valkoiselle miehelle Montgomeryssa, Alabamassa vuonna 1955. Tämä pieni poikkiteloin asettuminen sysäsi omalta osaltaan liikkeelle rotuerottelun vastaisen kansanliikkeen. Ja sehän sai aikaan merkittäviä parannuksia mustien ihmisoikeuksiin lain tasolla.

Myönnän, olen paatokseen ja mustavalkoisuuteen taipuvainen amnesty-ihminen. :paapatus: Mutta välinpitämättömyys ja käsien pystyyn nostaminen vääryyksien edessä nyt vain saavat minut näkemään punaista. :pyssyt:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: TYPISTäMINEN - Lauantaina, 09.04.2011 klo 07:06  
+
0

Mirru kirjoitti:

Visko, muistan tuon saman dokkarin ja siinähän oli että koirat tuntevat haamukipua vielä aikuisenakin :o Vaikka eihän muka tunne kipua... On hyvä, että typätyllä koiralla ei voi osallistua virallisiin kilpiluihin/ näyttelyihin. On ihmisen turhamaisuutta, kun jonkun ihanteen takia pitää eläintä muokata. Koirathan viestivät hännällä ja korvilla, joten typistäminen estää/ rajoittaa sen luontaista viestimistä.




Ot. Tekopyhyytä huipussaan puhua ihmisen turhamaisuudessa typistyksen osalta, kun suurinosa koiraroduista on ihmisen silkkaa turhamaisuutta ja koirat "kärsii" syntymästä kuolemaansa. Esim lyttykuonoiset, ylisuuret ja massiiviset (napolinmastiffi) jne Tai itseasiassa kaikki rodut alkaa olemaan ihmisen turhamaisuuden tuotoksia, entistä sairaampia ja sisäsiittosempia.

Itse typpäämiseen.. Itse en kyllä vartavasten lähtisi hakemaan ulkomailta typättyä. Voisin typätyn ottaa jos olisi esim kodinvaihtaja ja sattuisin etsimään vaikka dobberia. Minua ei tippaakaan kaivele mieltä, että edemenneelläni oli pitkä häntä ja nykyisellä. Minun mielestä se häntä kuitenkin kuuluu koiralle pitkänä, kuten koiralle kuuluu turkki, normaali pitkähkö kuono, sopivan kokoiset korvat, sopivan kokoinen nahka, sopivankokoiset silmät jne :roll:
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 20:15)