Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 21:42

Ekotekoja

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 20.10.2010 klo 16:12  
+
0

Tita kirjoitti:

Olipas tämä tippunut kauas, hirvee selaaminen, että löytyi. Tuli tuossa äsken mieleen, kun keittelin teetä täällä työpaikalla, että mihin ne yksittäispakattujen teepussien pakkaukset pitäisi laittaa? Onko ne biojätettä samaan tapaan kuin itse teepussitkin? Arvon sitä joka kerta roskiksien ääressä ja yleensä päädyn laittamaan ihan sekajätteeseen :eitietoo:

Oikeaoppisesti teepussi menee biojätteeseen, paperikääre ja teepussin merkkilappu paperinkeräykseen ja mahdollinen niitti pienmetalliin. :nauru:

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 10:59  
+
0
^ Kiitos tiedosta! :) Siis meniskö se käärepussi oikeasti sinne mihin perus tulostuspaperitkin laitetaan? :shifty: Taitaisivat pitää mua vähän outona, jos alkaisin sinne niitä pussukoita kiikuttamaan :nauru:

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 12:25  
+
0
^Mä nakkelen teepussit kääreineen biojätteeseen, hyvin ovat maatuneet, vielä ei oo tullu kompostia tyhjennettäessä kokonaisia pusseja vastaan. :nauru:
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 12:55  
+
0
Toi oli vähän niin kuin puoliksi vitsillä heitetty tuo mun ohjeeni, vaikka varmasti kyllä ihan paikkansapitävä eli niin voi myös toimia. :shifty: Etenkin, jos kääre on sellaista paperisen tuntuista eikä vahvempaa kiiltävää paperia, voi ihan surutta heittää kaiken biojätteeseenkin. Tosin varmaan semmoiset kiiltäväpintaisesta paperista tehdytkin maatuvat ihan hyvin. Mä oon tosin usein heittänyt pelkän teepussin kompostiin ja loput roskiin.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 16:48  
+
0
Ei toi teepussijuttukaan oo kauheen yksinkertainen (enää), esim. nää Lipton Pyramid -teepussit on ...tattadadaa... muovia :eek:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Neva

Neva
Viestimäärä: 279

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 21:36  
+
0
Mun varmasti kaikkein epäekologisin asia elämässä on koira. Koiran pitäminenhän on kaikkea muuta kuin ekologista. Mut siitä en kyllä luopuis, katson että se on jotain niin merkityksellistä mun elämässä että se ei ole mulle turhaa. Koska eihän sitä oikeasti pysty luopumaan kaikesta kun asut maassa jossa kaikkea on saatavilla.

Mutta, näitä asioita minä puolestaan pyrin tekemään "oikein":

Ruokavalio, valinnat:
Olen lähes kasvissyöjä (syön jokus kalaa). En käytä tuotteita jotka on yksittäispakattu, en osta esim jogurttia muuta kuin litran/kilon pönikässä, kamalia ne pikku purkit. Myös kaikki jauhot/kaurahiutaleet/murot ym pyrin ostamaan mahd. suurissa pakkauksissa. Ostan säännöllisesti aina välillä reilunkaupan tuotteita ja aion siirtyä niihin vakituisesti jahka en ole enää opintotuen varassa. (Ei ne oikeasti ole niin kalliita, kuin mitä ihmiset väittää. Jos vaikka vertaa mitä ravintolassa/kahvilassa/baareissa syöminen/juominen maksaa ja siihen ihmisillä näytää olevan hyvinkin varaa.. Mut mulle tosiaan jää vuokran jälkeen 70€ kuussa joten elelen kesätyörahoillani eli mulla ei oikeasti välillä ole rahaa ostaa muuta kuin se halvin vaihtoehto) Luomun suhteen musta on tullut aika skeptinen joten en enää oikeen perustan sen ekologisuudesta, tosin mm. kaurahiutaleet ostan vielä aina luomuna, samoin hunajan ja parii muuta vakkaria).
En lähes koskaan osta mehua/limsaa arkikäyttöön. Ei ole järkeä kuluttaa jokapäivä jotain juomaa jonka valmistamiseen menee litroittain vettä. Voi ihan hyvin juoda vettä itsessään joka sitäpaitsi on vielä terveellisempää. Hyh ne mehujen ja limsojen sokerit! Riitää ihan hyvin jos nauttii mehusta/limsasta juhlapäivinä tai joskus retkillä ym. Kamalinta mitä on oikeasti olemassa on ne ziljoonat eri energiajuomat joiden suosio on suorastaan räjähtänyt käsiin. Lähes aina kun asioin mun lähikaupassa siellä on joukko nuoria joiden ainoa ostos on se energiajuoma. Siitä on selvästikin tullut tosi "cool" juttu. Samaten tuntuu että kahvin ostaminen muovikannellisessa kertakäyttöpahvimukissa on myös ehdottomasti enemmän cool kuin sen posliinimukin ottaminen. En tajua en. Miksi kahvi pitää nykyään nauttia lennossa? Ja vielä hullumpaa, miksi ihmiset nauttii kahvia pahvimukista itse kahvilassa? Onko ne posliinikupit jotenki noloja hä?

Yritän myös parhaani mukaan syödä syksyisin itse kerättyjä sieniä, vaikka en niistä kovasti pidäkään, mutta yritän totutella! Myös marjoja poimin, mutta ne tulee syötyä yleensä niin ahkeraan ettei pakkaseen asti ehdi mitään.

Mun paheet ruokatuotteissa on erilaiset ulkomaan hedelmät ja pakasteet (etenkin marjat, joiden suurkuluttaja olen). Ens kesänä aion oikeasti yrittää parantaa mun marjankeruu ahkeruutta!

Muut valinnat:
Kierrätän aktiivisesti ja tarkasti sekä pyrin käyttämään vaatteet, tavarat/esineet aina loppuun asti. En ole koskaan mm. ostanut uutta kännykkää ennen kuin vanha on ihan oikeasti ollut täysin loppu. Ihmetyttää kun tuntuu että jotkut kaverit vaihtaa kännykkää lähes vuoden välein kun tulee ah uusia ja hienoja malleja. Sama on MP3 soittimissa. Heti kun tulee uus hieno malli niin vanha menee pahimmassa tapaukessa kaatopaikalle. Mulla on yks ja sama MP3 soitin ollu jo kohta viis vuotta.. eikä uutta tule ennen kuin se hajoaa.
Samaten koiralle en kyllä ole ostanut yhtäkään tarpeetonta vermettä. Nevalla on kaks pantaa ja kaks remmiä. (+ flexi jonka sain äidiltä). Ja enempää tuskin tulee ellei nuo hajoa.

En sauno! Tai saunon äärimmäisen harvoin. Muutaman kerran vuodessa jos sitäkään. En käytä hiustenkuivaajaa, sähköistä hammasharjaa, kiharrinta tai mitään muuta elektronista laitetta kauneuden hoidossa. En myöskään meikkaa!

Sitten kaikki tämä perussäästäminen mitä jokaisen nyt pitäis tehdä ihan automaattisesti: ei pidä valoja päällä turhaan, ei pidä sähkölaitteita stand by/valmiustiloissa ellei niitä käytä päivittäin, ei pidä tietokonetta ja tv:tä samaan aikaan auki (ette usko kuinka monta ihmistä tiedän jotka niin tekee ja perustelee sen sillä että "oon niin tottunu telkkarin taustahälinään että se on mulla aina päällä"), sammuttaa suihkun siksi ajaksi kun laittaa shampoota ym.

Matkailu:
Etenkin lentokoneellahan se on oikea ökyjen öky ja itse en kyllä lähtisi viikon lomamatkalle rannalle löhöämään. Saatikka tekemään mitään viikonlopun shoppailureissua lontooseen yms. Jos ja kun lähden ulkomaille niin aion olla siellä sitten pidempään ja jollain muulla funktiolla kun rantalomalla. Samaten jos pääsee junalla/laivalla niin aina parempi. Esim. opiskelu/työharjoittelu/hyväntekeväisyys tai muuttaminen pysyvästi on niitä viisaampia syitä lähteä. En ole koskaan ollut lomalla ulkomailla, ellei laske lapsena vierailua enon luona Ruotsissa. Mä en vaan oikeen sulata sitä että Suomalaiset käy makoilemassa Espanjan rannoilla kärtsäämässä itteään viikon ajan kun sen vois tehdä periaatteessa Suomessakin kesällä.. etenkin jos on kyse niistä jotka siellä Espanjassa tilaa vielä ihan samat ruuat ku Suomessakin ja vetää ne samat humalat eikä yhtään tutustu maan kulttuuriin. Tietty monet lähtee talven keskellä viikoksi aurinkoon mut.. noh. Se on mun mielestä aika turhaa.
Toinen juttu matkailussa on se että etenkin köyhissä maissa olis mun mielestä hienoa jos ihmiset ostais ruokaa/tavaroita/tuliaisia niiltä paikallisilta suoraan jolloin voi olla varma että ne maan asukkaat sitten oikeasti hyötyy turismista. Tavallaan matkailu on hieno tapa viedä vähän rahaa rikkaista maista sinne köyhille, mut jos käyttää vaan jotain suurten ketjujen hotelleja eikä paikallisia majataloja ym niin takasin se raha palaa tänne rikkaille. On kyllä myös hienoa että matkailu työllistää paljon ihmisiä. Ja onhan se oikeasti avartavaa ja opettavaista nähdä vähän muun maailman menoa. Mut mun epäselvä pointti oli et miettis vähän kuinka paljon oikeasti tuntee tarvetta lentää jonnekin kauas.

Olen tässä viimeisten kahden vuoden aikana ollut tosi kiinnostunut ekologisuudesta ja kestävästä kehityksestä ylipäätään. On ollut kyllä hienoa huomata että vaikka on tehnyt aika huomattaviakin muutoksia omassa elämässä niin elämänlaatu ei ole kyllä vähääkään huonontunut. Päinvastoin, ei mene enää rahaa niin paljon turhuuksiin. Se, että me edes uhrataan ajatuksia näille asioille on vähintä mitä voi tehdä. Ihminen on niin epäreilu toisiaan kohtaan. Ei se kyllä hyvältä tunnu kun ostelee tuotteita tuolta kaupasta ja miettii että mitäköhän kaikkea joku jossain toisessa maassa on joutunut kärsimään sen eteen. Kai tää "ekoilu" on jonkinmoista tarvetta yrittää lieventää sitä mitä tuntee niitä riistettyjä kehitysmaita kohtaan. Se, että auttaako se koskaan, on toinen juttu. Silti mä inhoan sitä perustetta olla ajattelematta että "ei ne muutkaan, ni ei munkaan ole mitään hyötyä".. Ehkä se on niin, mutta sillä ei ainakaan mikään koskaan muutu, se on varmaa. Se on kyllä ihan turhaa yrittää väkisin saada ihmisiä olemaan ekologisempia, se on kyllä lähdettävä heistä itsestään. En itse koskaan yritä tyrkyttää omia valintojani kavereilleni, ihan samoin kun en haluaisi että joku yrittää tyrkyttää niitä mulle. Olen aina avoin uudelle informaatiolle ja ehdotuksille, mutta itse se päätös on tehtävä.

Tässä kun näitä on pohtinut ja pyöritellyt ympäri (mä voisin kirjottaa tästä aiheesta kirjan..), niin esim. mun elämäntavoista löytyy paljon semmosta jollekin toiselle ihmiselle täysin turhaa kuluttamista. Otetaan just vaikka koiranpito ja maalaus, mun kaks harrastusta. Maalaaminen ties millä väreillä on melkosta ökytoimintaa ja periaatteessa "turhaa" jollekin joka ei harrasta taiteilua. Hänellä on kuitenkin varmasti joku muu harrastus jota taas itse saatan pitää turhana. Tullaan selkeästi solmukohtaan, ei voi oikeen suoralta kädeltä tuomita kenenkään tekemisiä koska kukaan meistä ei taatusti ole niin ekologinen kuin olisi mahdollista olla. Vähän sama kun kysyis onko kulttuuri turhaa? Tai formulakisat? Mitä järkeä pärrätä autoilla ympäri rataa.. no ei mitään. Mut sit kun kysytään asiaa sadoilta tuhansilta faneilta ni asia on aika toinen. Ne "fanit" vois syyttää mua puolestaan siitä koiranpidosta.

Olen siis tullut tulokseen, et yritän minimoida omalta kohdalta kaiken sen turhan. :) Ja sitä kyllä löyty/löytyy kokoajan lisää.
lpku 02/14

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 22:45  
+
0
^ Mua kyllä kiinnostaisi tietää, miten aurongossa löhöily viikon verran olisi jotenkin epäekologisempaa kuin vaikka viikon kulttuurimatka? Tai mitä väliä sillä on, lennätkö viikoksi etelään, vai kuukaudeksi, 2 kertaa sä sinne koneeseen kuitenkin joudut? Lisäksi kaikilla ei tosiaan ole mahdollista kärtsätä itseään kesällä suomessa. Esim. itse olin koko kesän töissä ilman lomaa, ajattelin kyllä ottaa vahingon takaisin lähteämällä ainakin kerran ulkomaille talven aikana. Mun mielestä se on ihan eri asia lomailla suomessa, kuin ulkomailla. Tietenkin ihmisen, joka ei kertaakaan ole päässyt matkustamaan etelään, voi olla sitä vaikea ymmärtää. Kyllä se kaikki, tuoksut, maisemat, hyvä ruoka, ihmiset, ilmasto, kasvillisuus, valkoinen hiekka ja turkoosi meri. Ne tuo sen aidon (aurinko)loman mulle.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 22:51  
+
0
Munkin mielestä (ekologinen) matkustaminen, vaikkakin sitten lentäen, on yksi anteeksiannettavimmista epäympäristöystävällisistä teoista. Matkustaminen nyt vaan avartaa, ja se ei ole koskaan pahaksi kenellekään.

Mä olen kyllä elämässäni sen verran jo saanu maata aurinkorannoilla, että matkustaminen on viime aikoina keskittynyt tänne pohjoisempaan minne pääsee helposti junalla, bussilla ja laivalla. Pietarissa, Oslossa ja jo siellä tylsässä Tukholmassakin pääsee kyllä ihan hyvin "ulkomaamoodiin" :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 21.10.2010 klo 22:58  
+
0
Mä taas en juuri välitä kaupunkilomista, vaan haluan lomaltani aurinkoa, merta, uima-altaan ja renotutumista.

Neva

Neva
Viestimäärä: 279

VS: EKOTEKOJA - Perjantaina, 22.10.2010 klo 00:37  
+
0

rosa1 kirjoitti:

Mua kyllä kiinnostaisi tietää, miten auringossa löhöily viikon verran olisi jotenkin epäekologisempaa kuin vaikka viikon kulttuurimatka? Tai mitä väliä sillä on, lennätkö viikoksi etelään, vai kuukaudeksi, 2 kertaa sä sinne koneeseen kuitenkin joudut?


No ei se ole millään lailla ekologisempaa jos ajattelee noin teknisesti.

Mun tarkoitus oli herättää ihmisiä ajattelemaan, että mitä oikeasti voi saada irti ulkomailla vietetystä viikosta niin paljon että se kannattaa ylipäätään nousta siihen koneeseen.
Välillä tuntuu, että se loma on yksinkertaisesti vietettävä siellä ulkomailla koska kaikki muutkin tekee niin. Sillä halutaan sitten brassailla duunipaikalla että mepäs käytiin muuten siellä ja siellä jouluna.
En toki väitä, ettetkö sinä saisi sun lomasta niin paljon irti että koet sen ehdottomasti kannattavaksi lähteä. Itsellä tosiaan vähän tullu semmonen käsitys että ulkomaille lähdetään eikä edes mietitä että miksi sinne haluaa lähteä. Ajatushan mulla on tässä se, että etenkin ne jotka lomailee useamman kerran vuodessä ulkomailla säännöllisesti ni vois miettiä että voiskohan sitä lentämistä vähän vähentää ja miettiä just oman matkustaminen tarkoitusperiä.

rosa1 kirjoitti:

Tietenkin ihmisen, joka ei kertaakaan ole päässyt matkustamaan etelään, voi olla sitä vaikea ymmärtää.



Jos kohdistit tämän henkilökohtaisesti minuun, niin olen käynyt Italiassa meribiologian kurssilla ja voin kertoa, että kyllä minä nautin suuresti siitä kun sai siellä kurssin lisäksi uida Välimeressä ja nauttia auringosta. Ehkä elämäni yksi parhaista kokemuksista. Sanoin, etten ole puhdasta lomamatkaa tehnyt koskaan muualle kuin Ruotsiin, vaikka esim välivuoteni lopussa olis ollu jopa rahaakin kun kävin töissä. Mä rakastan matkustelua, mua kiehtoo ihan hirveästi nähdä muiden maiden meininkiä ja luontoa ja kyllähän se lisää sivistystä jos niin haluaa. Mut on se vähän hassua lähteä uima-altaan reunalle juomaan drinkkejä monen tuhannen kilometrin päähän, kun sen vois toteuttaa lähempääkin. Mikä sitten on turhaa matkustelua ja mikä ei? Musta se riippuu siitä ihmisestä mitä se kokee sen matkan aikana.
lpku 02/14

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: EKOTEKOJA - Perjantaina, 22.10.2010 klo 11:54  
+
0
Itse ainakin huomasin silloin Egyptissä, joka oli minun ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa etelän matkani, että tavallaan se on suurta eskapismia. Kun ympäristö, ihmiset, kieli, kulttuuri jne. on niinkin erilaista, se arki kotimaassa unohtuu jollain tapaa paremmin kuin jos löhöäisi omalla lähirannalla. Sinällään siis ymmärrän niitä aurinkolomalaisiakin, vaikka minusta ei ole mitään järkeä lähteä ulkomaille, jos se oleskelu rajoittuu hotelliin ja uima-altaalle. Ok, meidänkin loma oli pääasiassa sitä löhöilyä, mutta kävimme myös retkillä ja tutustuimme egyptiläiseen kulttuuriin. Sinällään ymmärrän sitäkin, että lähdetään tuollaiselle aurinkolomalle ennemmin kuin reppumatkalle, se on niin paljon helpompaa. Sitä paitsi sain siellä hotellissakin ihan kamalan mahataudin, joten ymmärrän ihmisiä, jotka eivät välttämättä halua tuollaisissa maissa sinne kaikista pienimpään ja mahdollisesti likaiseen majataloon lähteä. En välttämättä haluaisi itsekään.

Itseäni kyllä ahdisti matkan aikana, kun oli pakko ostaa pullovettä.

Appivanhemmat käyvät nykyään usein montakin kertaa vuodessa ulkomailla, ja ne ovat aina kaukomatkoja. Sitä en toisaalta ymmärrä. Itse en haluaisi käydä edes kerran vuodessa, koska se on niin epäekologista, ja tuntuu, että siitä menisi kaiken lisäksi se tietty hohto. Toivottavasti seuraava ulkomaan matkani olisi reilausreissu Eurooppaan. *haaveilee*
(Viestiä on muokattu perjantaina, 22.10.2010 klo 11:55)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 21:25  
+
0
Nostanpas vanhan ketjun kun tänne tämä ehkä parhaiten sopii. Nyt on siis uusi ilmiö nimeltä Lihaton Lokakuu. Haasteen on vastaanottanut tällä hetkellä yli 10 000 henkeä, joskin iso osa osallistujista tuntuu olevan jo ennestään vegetaristeja/vegaaneja/younameit. Vaan mitenkäs niiden laita jotka tosissaan meinaa jättää lihansyönnin pois? Löytyykö palstalta moisia? Mä mietin tuohon haasteeseen osallistumista mutta en tiedä aiheuttaako käytännön toteutus liikaa ongelmia kun on kaikenlaisia ruokarajotteita ja aikarajotteita. Toisaalta tässä olisi oiva sauma oppia kokkaamaan laajemmalla skaalalla vegeruokia. Hmm.
Ylläpitäjä

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:32  
+
0
^Voithan sä aina lähteä mukaan sillä asenteella, että syöt mahdollisimman paljon vegeruokaa lihan sijaan ja jos on mahdotonta saada kasvisruokaa niin ei se yksi liha-annos tuota kuukauden tuomaa hyötyä paljoa vähennä. Vegeruokaakin saa tehtyä aika helposti kiireessä. Mulla on usein jääkaapissa valmiina jalotofun luomutofua, jota saa valmiiksi marinoituna(soijakastike, valkosipuli,basilika) ja savustettuna, joten sen laittaminen ei vie yhtään enempää aikaa kun minkä tahansa lihan valmistaminen. Toi taitaa olla suomalaistakin jos en ihan väärin muista. Mä saan onneksi töistä aika isolla alella ostettua paljon luomuruokaa ja kaikkea ekologista :)

Mua kiinnostaa ekologisuus paljonkin. Olen kasvissyöjä, tosin saatan välillä herkutella esim. lohella. Lisäksi olen nyt miettinyt, että voisin koittaa silloin tällöin syödä luomulihaa, että saisin hemoglobiinin nousemaan. Mun täytyy korkean osteoporoosin riskin takia syödä paljon kalsiumia sisältäviä tuotteita, joten luulen että silläkin on taas vaikutusta tuohon raudan imeytymiseen. Punainen liha olisi siihen se paras. Terveys menee kuitenkin mulla ekologisuuden edelle, mutta koitan nyt vielä löytää jonkin toisen vaihtoehdon. Tähän mennessä rauta + c-vitamiini + kaura ei ole kovin hyvin nostanut hemoglobiinia.

Tämän lisäksi käytän pyörää paljon ja ne matkat, joita en voi pyörällä kulkea, menen bussilla. Koiran takia pari kertaa viikossa pitää päästä kulkemaan bussien ulottumattomiin, joten niihin matkoihin lainaan autoa. Talvella koitan päästä liikkumaan jonkun ryhmäläisen mukana, ettei tulisi ainakaan useampaa autoa samasta suunnasta.

Kotona teen kaikki tavalliset, eli kierrätän ja en pidä turhia valoja, olen itseasiassa usein ihan pimeässä jos en valoa johonkin erityisesti tarvitse. TV:tä en katso ja tietokoneena on läppäri, joka kuluttaa tosi vähän sähköä. Vettä yritän säästää mahdollisimman paljon suihkuajassa, pesemällä aina täysiä koneellisia pyykkiä ja tiskaamalla vähällä vedellä. Kaikki pesuaineet on ekologisia, työsuhde-etu tämäkin :) Kangaskassi kulkee mukana ja roskiksina yritän hyödyntää kaikkia pikkupusseja, joita kertyy pienistä ostoksista vaikka kuinka niitä yrittäisi vältellä. Koulussa yritän säästää tulostamalla vain ihan välttämättömimmät asiat, muistiinpanot luen koneelta. Monet meillä tulostaa jotain satojen sivujen pituisia prujujakin...

Huonoja asioita ekologisuuden kannalta on koiran omistaminen, koiran kanssa harrastuksiin autolla liikkuminen ja pienenä asiana sähköhammasharja. En vaan voi enää palata tavalliseen hammasharjaan kun tuntuu, että ei ne hampaat sillä puhdistu. Hammastahna on myös pepsodentin joku ekstravahva.

Tällä olen saanut koulussa pesunkestävän hipin maineen, vaikka en edes yritä tuputtaa mitään ekojuttuja muille ihmisille :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.09.2013 klo 13:04)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:37  
+
0
^Mä pidin joskus lihattoman viikon ja onnistuin jopa niin, että mies ei hiffannut, että mentiin koko viikko lihattomilla kokkailuilla. :nauru: Nyt aion kuitenkin surutta skipata tuollaisen haasteen, kun energia ei riitä ylimääräisin säätöihin ruuan saralla, kunhan saisi vaan jokseenkin riittävästi ja samalla mielellään terveellisesti ja monipuolisesti syötyä. Jos tästä tulee vuotuinen perinne, voi olla, että jonain vuonna tartunkin haasteeseen. Tai vaikka ei tulisikaan jokavuotista tapahtumaa, voin mä silti sen lihattoman kuukauden itselle haastemielessä pitää. :hymy:

Nika

Nika
Viestimäärä: 903

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:47  
+
0
^^^Mun hyvä ystäväni on vegaani ja kovin näkyvästi tuo nyt tuota esille. Omalla kohdallani kieltäydyin osallistumasta. Syynä ihan se, että viikolla mun päivän ainoa lämmin ruoka on koululla ja siellä kasvisruoka on hyvin proteiiniköyhää. Viikonloppujen kohdalla voisi tietenkin harkita tekevänsä kasvisruokaa. Parin muun kaverin kanssa mietittiin myös sitä, että voisi pitää yhden kasvisruokapäivän viikossa ton koko kuukauden sijaan. Vuodessa siitä kertyis jo 52 päivää. Olisi helpompi toteuttaa ja jäisi myös todennäköisesti helpommin "päälle".
Kääpiöpinseri Sakis 8/2009

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:47  
+
0
^Mitä ihmeen ruokia laitoit sitten? :nauru:
Mua kiinnostais kyllä periaatteessa, mutta en oikeen osaa ja keksi ruokia, mitä voisin tehdä mitä mieskin söis. Omasta menusta ennestään vegeruokiin meneviä löytyis itsetehdyt pinaattilätyt, uuniriisipuuro ja herkkutattikeitto, mutta muuta kasvisruokaa mitä laittelen ei tule äkkiseltä mieleen.

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:53  
+
0
Enpäs ole kuullutkaan tuollaisesta haasteesta. :eek: Kyllä viikko tai parikin menisi varmaan ilman lihaa, mutta kyllä ainakin kanaa ja kalaa alkaisi nopeasti kaivata, punaista lihaa meillä syödään muutenkin tosi vähän niin sen kanssa ei olisi ongelmaa.

Kerran nyt tässä ketjussa ollaan niin sanottakoon yleisesti ekoilusta, että vasta viime vuoden aikana on alkanut kiinnostaa esimerkiksi lähi- ja luomuruoka. Opiskelijabudjetilla ei vaan hirveästi ole varaa noita ostella. Muuten oon kyllä maailman surkein ekoilija, hyvä jos roskia lajittelen. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 22:54  
+
0
Joo tollasta osallistumista mä just vähän suunnittelin. Että jos tosiaan sais omaa vegeruokarepertuaaria laajennettua niin se olis jo iso panostus mun puolelta tähän ja jos edes yhden tai pari liharuokaa viikossa sais korvattua vegeruoalla niin se olis jo hyvä alku. Kasvispihvireseptejä ajattelin ainakin googlailla.
Ylläpitäjä

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 24.09.2013 klo 23:06  
+
0

Sarahia kirjoitti:

^Mitä ihmeen ruokia laitoit sitten? :nauru:

Muistan tehneeni ainakin jonkun "jauheliharuuan" soijarouheesta ja sitten täytettyjä kesäkurpitsoja, joihin en muutenkaan ikinä laita lihaa. Lisäksi ainakin jonkun päivän ruoka oli kasvislasagne, joka on edelleenkin mun riemuvoittoni, koska mies ja hänen kaverinsa söivät sitä molemmat hyvällä halulla ja luulivat kumpikin että siinä on lihaa, vaikka en missään välissä niin väittänyt. Ohje mulla ei taida olla tallessa, mutta siinä oli ainakin suppilovahveroita ja raejuustoa, jotka ilmeisesti yhteisvaikutuksena menivät läpi lihana. :nauru:

Zohjo

Zohjo
Viestimäärä: 65

VS: EKOTEKOJA - Perjantaina, 27.09.2013 klo 09:46  
+
0
Suomessa jätteidenpoltto on maailmanlaajuisella tasolla hyvin kehittynyttä, mutta silti raha on se joka ratkaisee: pohjois-suomesta kuljetetaan jätteitä Viroon poltettavaksi, mikä tekee taas aivan turhia päästöjä kuljetusten osalta. Helsingin energiajätteet poltetaan Lahdessa, Lahden kaatopaikkajäte poltetaan Kotkassa. Okei, jäte on nykyään energianlähde ja siitä kilpaillaan, mutta silti minun järkeeni ei sovi se, että kuljetetaan jätettä paikasta toiseen poltettavaksi, kun olisi mahdollisuus lähempänäkin polttaa se.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 17:45)