Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 10:34

Häät

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 17

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: HääT - Keskiviikkona, 03.07.2013 klo 22:46  
+
0
Minusta siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä tai ihmettelemistä, mikäli joku ei niitä kakaroita häihinsä halua. Jokainen pariskunta suunnittelee ne mieleisekseen.

Itse olen lapsellinen (varmaan monellakin eri tavalla! :nauru:) enkä silti karsasta lapsettomia häitä.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: HääT - Keskiviikkona, 03.07.2013 klo 22:48  
+
0
Mä en liioin tykkää lapsista enkä siksi ihmettelisi jos joku ei lapsia häihinsä/muihin juhliinsa halua.

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: HääT - Keskiviikkona, 03.07.2013 klo 22:50  
+
0
Juu eikä niihin meidänkään kavereiden häihin lasten tuominen mitenkään kiellettyä ole, eli jos jonkun perheen paikalle pääseminen on siitä kiinni voiko lapset tuoda mukana tai ei, niin saa toki ottaa. Heillä pointtina on vain se, että toivoisivat mahdollisimman monen vieraan viipyvän mahdollisimman pitkään, ja lapset usein aiheuttavat sen, että vähintään toinen vanhemmista joutuu lähtemään lasten takia aikaisemmin. Juhlapaikka on sellaisessa paikassa, että siinä ei kävelymatkan päässä ole majoitusmahdollisuutta.
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 09:42  
+
0
^Meillä jäisi tuollaisella toiveella olevat häät varmaan kokonaan välin. Jos toiveena on ei lapsia, niin ei sinne kehtaisi tulla lapsen kanssa. Meillä tuo jälkikasvu on kuitenkin esimerkiksi tosiaan niin pieni vielä, että ilman sitä emme voisi mihinkään illanviettoon lähtä. Jos saisimme pienen hoitoon, niin päiväseltään voisimme parin tunnin mutkan käydä. Huomattavasti pitempään voisimme olla vauvan ollessa mukana.

Tämä "ei lapsia häihin" juttu on jotenkin hirveän suomalaista. Täällä tuntuu olevan tyypillistä että sekä lasten että koirien pitää olla hirveän näkymättömiä. Hajuttomia ja mauttomia. Mitään elämän ääniä ei saa kuulua niin koirista, kuin lapsistakaan ja mieluiten toivotaan, etti mihinkään ihmisten ilmoille kumpaisiakaan vietäisi. Muuallapäin maailmassa suhtautuminen tuntuu olevan kovin eri ja toivoisin sitä hölläämistä molempien suhteen tulevan tännekkin. Ja "hölläämisellä" en tarkoita, että ne (lapset tai koirat) saisivat olla "kurittomia", vaan että sitä normaalia elämän ääntä ja näkymistä siedettäisiin paremmin.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 10:27  
+
0
^Komps! Kyllähän mä tiedän että osa ihmisistä ei tykkää lapsista eikä koirista ja toki jos ne on ehdottomia inhokkeja niin ei niitä ole pakko omiin häihinsä ottaa. Mutta minusta kaikilla olis helpompaa jos oltaisiin vähän suvaitsevaisempia. Suvaittais se että niillä itselle tärkeillä ihmisillä voi olla niille tärkeitä juttuja (lapsia, koiria, kumppaneita) jotka ei oo mun lemppareita mutta jotka mä voin ottaa huomioon ja sitten on kaikille kivempaa. Se että onko häät lapsille sopiva juhla (esim sen alkoholin käytön ja muun ohjelman suhteen) taas on mun musta vanhempien ongelma. Eli jos vanhemmista tuntuu että he haluavat viettää aikaa häissä pidempään ja siellä ohjelma ei lapsille sovi niin sitten vanhemmat järjestävät lapsille hoitajan joko jo silloin päivällä tai sitten vievät lapset illalla pois. Tuskin kenellekään on yllätys että meno häissä loppuillasta ei oikein ole pienille lapsille sopivaa? Tai en mä ainakaan tiedä ketään vanhempaa joka ei tätä tiedostaisi.

Aika moni vanhempi jättää lapset kotiin ilman erillistä pyyntöäkin (tai näin on ainakin ollut kaikissa niissä häissä joissa olen itse käynyt viime vuosina) ja toisaalta ne jotka eivät jätä joutuvat luultavasti jättämään koko kemut väliin jos ja kun lapset eivät ole tervetulleita (enkä mä ainakaan osaisi lukea tuollaista "lapset mieluummin kotiin" kutsua niin että voisin lapsen ottaa mukaan). Mulle ne ihmiset jotka kutsuin häihin oli niin tärkeitä että paljon mieluummin otin ne puolisoineen ja lapsineen (ja osan koirineen :wink:) häihin vaikka vaan piipahtamaan kuin valitsin sen vaihtoehdon jossa en olisi ko ihmisiä saanut ollenkaan paikalle.

Mutta pehmennetään nyt lopuksi sen verran että tietysti jokainen tekee omien häidensä suhteen juuri ne ratkaisut jotka kokee itselle sopiviksi.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 10:48  
+
0
Se riippuu niin paljon juhlan luonteesta. Meillä ne 50 hengen kaverihäät olivat ihan rehellisesti vain ja ainoastaan ryyppybileet, ei siellä olisi ollut lapsen paikka missään kohtaa iltaa. Miehen siskon muksut olivat toki tervetulleita perhekemuihin. Eikä se musta automaattisesti mene niin että se on lasten vanhempien ongelma miettiä että voiko lapsen ottaa, kyllä se lasten läsnäolo olisi ainakin meidän kemuissa aiheuttanut vaivaantunutta tunnelmaa vieraissa ja meissä.

Musta se on ihan ymmärrettävää ettei lapsia toivota paikalle, jos häissä on tarkoitus juhlia railakkaasti ja paikalla on suht nuorta väkeä joista tietää, että juhlinta ei tule olemaan mitään rauhallista. Sitten taas jos kyseessä ovat ns. perinteiset sukujuhlat jonne kutsutaan ne veteraanipapat ja turhantärkeät isotädit niin silloin musta taas olisi omituista jos lapset eivät sinne joukkoon sopisi.

Mä itse inhoan sellaisia pönötyshäitä ja siksi meillä oli jotain ihan muuta. Mä en myöskään tykkää mun sukulaisista niin paljon (eikä mies omistaan) että oltais heitä kutsuttu juhliimme. Yhtäkään ihmistä ei kutsuttu ns. velvollisuudesta. Kovin monella kaverilla ei sitä jälkikasvua edes ole vielä, olisko yksi pariskunta joutunut jättämään lapsensa hoitoon, mutta hekin tekivät sen mielellään jotta saivat hieman vapaa-aikaa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 04.07.2013 klo 11:07)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 12:33  
+
0
Tigrun kanssa samaa mieltä suvaitsevaisuudesta.

Toki, jos häät on jotain hyvin normaalista poikkeavaa (esim. noita täälläkin mainittuja pelkkiä iltasaunajuhlia tms), niin silloin ei-lapset voi olla ihan hyväkin. Mutta jos kyseessä on ns. normihäät, jotka minun aika monien häiden kokemuksella on suurinpiirtein vihkiminen (joko kirkossa tahi ei), ruuat, kahvit, puheet/leikit, tanssit, bändiä/cd:tä ja illanviettoa, niin kyllähän siinä lapset menee mukana ja vanhemmat päättää milloin on joko liian myöhä, tai milloin juhlat eivät ole lapsille soveltuvat. Suurimmassa osassa häistä missä olen ollut, on ollut tarjolla viiniä, siidereitä, olutta, skumppaa ja alkoholiboolia. Kuitenkin noissakin häissä on suuressa osassa ainakin hyvin pitkälle saakka ollut ihan lapsillekkin soveltuva meno. Hauskaa voi pitää monella tapaa, myös vaikka mukana olisi alkoholia.

Miksi ihmeessä "kunnon juhliminen" tarkoittaa hirveää örvellystä? Tai että vaihtoehto sille on "pönötyshäät"?

Rorys kirjoitti:

Mä en liioin tykkää lapsista enkä siksi ihmettelisi jos joku ei lapsia häihinsä/muihin juhliinsa halua.


Tosiaan vielä, että sillä, että kutsussa toivotaan "ei lapsia" sillä varjolla, että vanhemmat voisivat olla pitempään aiheutetaan, että lapsellisista osa ei tule ollenkaan, koska evät saa/pysty laittamaan lapsia hoitoon. Osa taas tulee lasten kanssa kun eivät saa hoitoon, mutta ovat kovin pahoittelevina/anteksipyytelevinä, kun nämä ei toivotut lapset ovat nyt pakosta mukana, eivätkä ole juhlissa kauaa.

Kutsuuko ihmiset vieraita juhliinsa niin, että minen tykkää siitä sun miehestäs niin, jos se ei hei tulis.

(Viestiä on muokattu torstaina, 04.07.2013 klo 12:36)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 12:58  
+
0
Eikö juhliin ole yleensä tarkoitus kutsua ihmisiä, joista pitää ja joiden kanssa haluaa viettää aikaa? Meillä ainakin rajautuu yksi miehen ystävä suoraan vieraslistalta ihan sen takia, että pelkkä kyseisen ihminen näkeminen saa mun v-käyrän nousemaan enkä häntä todellakaan kaipaa paikalle. Kyseinen ihminen ei siis muutenkaan ole tervetullut meille, mikäli olen itse kotona.

Häät on kuitenkin sen kokoluokan juttu taloudellisestikin, että sillä tosiaan on jo melkoisesti merkitystä puhutaanko 20 ystävästä/läheisestä vai 20 ystävästä/läheisestä + 20 puolisosta. Tämän takia meillä luultavasti tullaan lähettämään osalle ystävistä avec kutsu ja osalle vain henkilökohtainen kutsu. Avec menee niille, joiden puolisot tunnemme ja joiden kanssa olemme viettäneet aikaa ja aveciton kutsu sellaisille, joiden puolisoita emme tunne kuin nimeltä ja ehkä pikaisesti joskus nähty.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 13:00  
+
0
Mä pidin tästä aiheesta tänään kyselyn aamukahvipöydässä ja oikeastaan jokainen alle kouluikäisen lapsen äiti oli itse sitä mieltä että lapsettomat häät ovat hyvä juttu, ja että itse ennemmin jättävät hoitoikäisen lapsen kotiin ja lähtevät juhlimaan, sen sijaan että kuluttavat juhlat syötäväksi sopivan ruoan etsimiseen, pissahädän varmisteluun ja lapsen yleisen viihtyvyyden takaamiseen. Että vaikka mulla parikymppisenä lapsettomana olikin tällainen käsitys niin ei se sitten ihan tuulesta temmattu ollutkaan.

Mulla ei esimerkiksi itselläni ole mitään lapsia vastaan, oikeastaan tuo ainoita lähipiirissä olevia lapsia edustava 4-vuotias on musta mitä hurmaavin tyyppi mutta äitinsä juuri tuossa totesi että ne häät ovat heille niin paljon mukavammat ja antoisammat kun saavat siitä aikuisessa seurassa viettää.
Rise to reset the world.

Ultzi

Ultzi
Viestimäärä: 402

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 13:12  
+
0

Tigru kirjoitti:

Suvaittais se että niillä itselle tärkeillä ihmisillä voi olla niille tärkeitä juttuja (lapsia, koiria, kumppaneita) jotka ei oo mun lemppareita mutta jotka mä voin ottaa huomioon ja sitten on kaikille kivempaa.


Mun mielestä taas ei voi ajatella automaattisesti, että kaikilla olis kivempaa jos huomioi kaikkien vieraiden tärkeät asiat. Voihan olla että muilla olis sitten kivaa, mutta sehän vasta haitarista olis, jos ei sitten itse viihtyisi omissa juhlissaan (varsinkin kun kyseessä on häät).

Meillä oli saman tyyliset "häät" kuin Rorysillä. Eka päivänä maistraatissa käynti ja sen jälkeen tarjottiin molempien vanhemmille ruokailu ravintolassa, ei siis edes koko perheelle. Toka päivänä sitten vietettiin kavereiden kanssa iltaa mökillä. Ei kutsuttu erikseen edes kavereiden puolisoita, ne sai itse valita ottaako avecin matkaan vai ei. Pari pariskuntaa oli sillain, että kutsuttiin erikseen molemmat osapuolet, nämä pariskunnat olivat sellaisia että ollaan oltu kavereita jo ennen heidän suhteitaan. Osa kavereista pahoitti mielensä kun heitä ei kutsuttu, mutta päätökset kutsutuista tehtiin täysin sillä perusteella keiden kanssa haluttiin viettää kiva ilta. Ei edes mietitty mitään hyvän tavan mukaisia kutsujuttuja, meille oli tärkeintä se, että itse viihdytään ja kutsutut vieraat viihtyy. :hymy:

Vaikka minullakin on tuo penska, niin mä olen Rorysin kanssa samoilla linjoilla, että lapset tietyn tyylisissä juhlissa on oikeasti ärsyttäviä. Itse jätänkin pojan suosiolla hoitoon, jos tiedossa on yhtään sellaiset juhlat, jotka on selvästi enemmän aikuisille tarkoitetut. Hoitoon jättäminen on kaikille osapuolille mukavampaa, jopa minulle itselle. Me ei miehen kanssa siedetä huutavia lapsia, eikä me haluta olla se pariskunta, joka pilaa penskansa kanssa muiden samalla tavalla ajattelevien viihtyvyyden. Me lähdetään paikasta kuin paikasta mielellään pois, vaikka sitten kesken kaiken, jos penska alkaa kiukkuaan. Näin ollen, jos me halutaan olla jossain juhlissa varmuudella edes se tunti, poika menee suosiolla hoitoon.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 13:38  
+
0
Mulla ei oo henkilökohtaisesti mitään lapsia vastaan, mutta jotenkin kammottaa ajatella sitä lähipiirin vauvojen määrää. Desipelejä tulisi olemaan aika paljon. En tiedä että haluanko huutaa valaani itkukuoron äänen yli. Lisäksi pitäisi miettiä erikseen lapsille kelpaavat ruoat. Pitopalvelut ei ota kuulemma tarjoiltavaksi nakkeja ja lihapullia jotka on itse haettu Lidlistä vaan lapsille pitää tilata pitopalvelun kautta ruoat (meidän tilanteessa maksaisi lähemmäs 200€). Ja entä sitten se ohjelma? Lähipiirissä on vauvojen lisäksi 3-8-vuotiaita jotka ei varmasti pysy koko päivää aloillaan kunnellen aikuisten tylsiä juttuja eli lapsille pitäisi varmaan suunnitella omat ohjelmat että pysyy aikuisten juhlat kivoina.

Päätin olla kutsumatta sukulaisia omaa perhettä ja mummoa lukuunottamatta :twisted:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 14:43  
+
0
Ei meidän häät olleet kuitenkaan mitkään örvellyshäät :nauru: Mä en ole itse päässyt muihin kuin pönötyshäihin, en mä tiedä mistään muusta kun en ole koskaan muunlaisissa häissä ollut. Kiva jos niitä on, mies sanoi että siskonsa ja tämän ex-miehen häät olivat aikoinaan onnistuneet ja siellä viihtyivät kaikki vauvasta vaariin yömyöhään. Mä vaan en itse osaisi lähteä sellaisia järjestämään, eikä mulla toisaalta ollut mielenkiintoakaan ja budjettikin oli rajallinen.

Me emme tosiaan kutsuneet niitä ihmisiä, joista emme todella pidä tai joita emme todella tunne. Eikä siinä ollut kenenkään kanssa mitään ongelmaa. Juhlatila rajoitti kun siellä sai olla kerralla vain se 50 henkilöä. Parille kaverille asiasta kerrottiin ja he jättivät puolisonsa, joita me emme olleet koskaan edes tavanneet, kotiin jotta meille tärkeämpiä ihmisiä mahtui mukaan.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 14:46  
+
0
Minä taas en ymmärrä miksi lapsivieraille pitäisi olla nakkeja ja lihapullia. Kyllähän lapset muutakin syövät, ja elleivät syö, on se yksinomaan vanhempien ongelma. Omissa häissäni ei ikipäivänä tarjoiltaisi mitään nakkeja ja ranskalaisia, vaan lapset söisivät samaa mitä aikuisetkin, eli kunnollista juhlaruokaa. Jos joku kasvattaa kakaransa niin rajoittuneeksi ettei kunnollinen ruoka sovi, se ei todellakaan ole minun ongelmani. Sellaiset voivat tuoda omat nakkinsa. :nauru:

Itse en varmaan pyytäisi jättämään lapsia kotiin, mutta minustakaan siinä ei ole mitään outoa jos joku niin tekee. Kuten sanottu, häät ovat melko kallista lystiä, eikä ole kohtuullista olettaa, että hääpari haluaa juhlia myös ystäviensä kolmenkymmenen lapsen kanssa. Sitten jos/kun oma hääpäiväni joskus koittaa, toivon että vieraat osaavat itse arvioida ovatko heidän lapsensa sopivia häävieraita käytöksensä puolesta. Perseileviä ja huutavia kakaroita en omiin häihini halua. Ne ovat minun juhlani.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 14:53  
+
0
Te, jotka ootte tarjonneet lähimmäisille vain ravintolapäivällisen/illallisen:
- Oliko teillä mitään ohjelmaa?
- Kuinka pitkäksi aikaa ravintola oli varattu teidän käyttöön?

Meillä ei ole tosiaan mitään ohjelmaa, ehkä joku haluaa puheen pitää, mutta siihen se sitten jääkin. Ja ravintola on varattu meidän käyttöön kello 16-19. Vähän jänskättää, että alkaako ihmiset pyörittelemään peukkujaan, kun ei oo mitään äksöniä...
Bolognesenarttu 7/2012

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 14:59  
+
0
Meillähän oli semmoset vanhan ajan Pohojammaa tyyliset häät vaikka jätinkin osan vieraammista serkuista kutsumatta. Kutsuttuja tais olla jotain 240 kieppeillä siitä huolimatta. Paikalla oli noin 180 henkeä. Lapset söi samaa mitä aikuiset eli perunoita, kastiketta, possun ulkofilettä, savulohta ja salaatteja plus rieska, sämpylät ja ruisleipä ja päällysteet. Iltapalalla oli lihojen/kalojen jämät plus karjalanpiirakoita, lihapullia, leipää, salaattien jämät. Boolia meni ihan tolkuttomasti, olutta oli varattu melkeen 20 lootaa ja ehkä yks loota jäi. Oli bändi ja tanssia, myöhemmin karaookea, leikkejä ei mitenkään hirveesti kun en niitä halunnut. Lapsille oli järkätty nurkkaus missä oli tv ja joku leffa pyöri kokoajan, karkkia, limsaa ja sipsejä oli tarjolla (ruuan jälkeen). Jotain leluja siellä oli ja piirrustus/väritysjuttuja.

En sitten tiijä oliko meidän häät pönötyshäät vai sitten jotain muuta, mut kivaa oli. Hintaa tuli pukuineen ja sormuksineen alta 6000 euroa joista kuluista osa maksettiin röyhkeesti häälahjarahoilla. Bileet oli paikallisella ns:llä. Itse tehtiin melkeen kaikki, itse oltiin edellinen päivä kuorimassa perunoita, tekemässä salaatteja ja asettelemassa pöytiä ja kantamassa koivuja sisälle. Pitopalvelu hoiti ison lakkakakun, muut kuivakakut pikkuleivät ostettiin/tehtiin itse. Samoin leivät leivottiin itse, lohi savustettiin itse, lihapullat tehtiin itse yms. Hirvee homma ja en enää moiseen lähtisi. Isot häät oli miehen ehto naimisiin menolle. :nauru:
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 15:00  
+
0
^Jos tuntuu että jotain ajanvietettä kaipaatte niin voisihan juhlapaikalle tuoda vanhoja perhealbumeja ja/tai valokuvia teidän yhteisten vuosienne varrelta. Vieraista lieneisi ihan hauskaa päästää tutustumaan myös sen uuden puolison historiaan ellette te nyt ihan penskasta pitäen ole toisianne tunteneet.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 15:02  
+
0

Vanis kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä miksi lapsivieraille pitäisi olla nakkeja ja lihapullia. Kyllähän lapset muutakin syövät, ja elleivät syö, on se yksinomaan vanhempien ongelma. Omissa häissäni ei ikipäivänä tarjoiltaisi mitään nakkeja ja ranskalaisia, vaan lapset söisivät samaa mitä aikuisetkin, eli kunnollista juhlaruokaa. Jos joku kasvattaa kakaransa niin rajoittuneeksi ettei kunnollinen ruoka sovi, se ei todellakaan ole minun ongelmani. Sellaiset voivat tuoda omat nakkinsa. :nauru:



Jos mä pitäisin häät jossain ultimate hienossa raflassa missä ois etanoita tms erikoisempaa tarjolla niin mä ehkä pyytäisin sitten lapsille jotain muuta kuin niitä etanoita ja muuta fiiniä evästä, eihän sen tarttis mitään lihapulla juttua olla. Ei sillä jäis kyllä multakin etanat lautaselle. :viheltel:
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 15:04  
+
0
Tarkennetaan vielä, että pönötyshäillä minä en tosiaankaan tarkoita häitä, jotka poikkeavat meidän juhlistamme vaan häitä, joissa on tylsä ja jotenkin vaivaantunut tunnelma. Mä olen ollut vain sellaisissa joissa kärjistäen ollaan istuttu hiljaa selät suorassa ja sitten jossain välissä on ollut tyyliin muutama todella vaivaannuttava hääleikki.

Uskon, että on olemassa myös sellaisia perinteisiä häitä, jotka eivät ole pönötyshäät :nauru:

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 15:23  
+
0
Mä epäilen vahvasti että meidän tuttujen lapset söisi ns. aikuisten juhlaruokia. Avokin kummipojalle esimerkiksi ei kelvannut pizza koska siinä oli vääränlaista kinkkua. Ja tuntuu tyhmältä maksaa lapsille aikuisten ruokia periaatteella "jos ei kelpaa älä syö" koska menee kauheesti ruokaa hukkaan ja sen päälle joutuu sitten kuuntelemaan nälkäisten lasten kiukuttelua.

Mä oon yrittänyt saada vierasmäärän rajattua 80 henkeen mutta pahalta näyttää kun avokilla on tollasia suurperheitä kavereina. Mites sitten tällaiset tilanteet kun on uusioperhe missä esim. isän lapset asuvat äidillään mutta tapaavat joka toinen vkl. Kuuluuko heidät kutsua? Avokin kaveri siis naimisissa miehen kanssa jolla edellisestä liitosta lapsia joita ei olla koskaan edes nähty. Lisäksi heillö on yhteinen lapsi ja tällä avon kaverilla kaksi lasta aiemmasta liitosta.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu torstaina, 04.07.2013 klo 15:25)

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: HääT - Torstaina, 04.07.2013 klo 15:34  
+
0
Minusta häät ovat sellainen juhla, että jokaisella parilla pitäisi olla oikeus suunnitella se yksi päivä justiinsa sellaisiksi kuin he itse haluavat, ilman että siitä nyrpistelee kukaan lapsellinen tai lapseton nokkaansa. On muita sukujuhlia ja kekkereitä minne ne tenavat voi viedä pitkästymään (kuinka monissa häissä lapset ihan oikeasti viihtyvät, ainakaan sinä aikana kun tarvitsee istua hiljaa paikallaan inhottavissa juhlavaatteissa eikä voi juoksennella serkkujen kanssa tai harrastaa muuta mahdollisesti lapsille järjestettyä ohjelmaa?), mutta häät pitäisi jokaisen saada laittaa omansa näköiseksi. Se on kuitenkin niiden kahden ihmisen päivä, ja mielestäni eri asia kuin monet muut juhlat joissa voi sitten jäykistellä etiketti pikkupöksyistä lepattaen ihan sydämensä kyllyydestä.

Ei siinä ole minun mielestäni mitään vikaa jos kaikki eivät halua jotain perinteisiä italialaisia sukuhäitä joissa on kaikki tutut ja kumminkaimat kuhisemassa, ja jos asia ahdistaa niin se ei liene hääparin ongelma. Jos se on perinteistä suomalaista ahdasmielisyyttä (tm) ettei halua maksaa siitä ilosta että lapset pääsevät todistamaan esimerkiksi ryyppäämistä, tai haluaa muuten vain varmistua siitä että esimerkiksi kuulee puolisonsa häävalan, niin kaipa se sitten on niin. Miksi se olisi silti väärin? Varmaan aina häitä järjestellessä löytyy joku tai useampi jotka loukkaantuvat koska kutsuvieraslista nyt ei syystä tai toisesta miellytä, mutta sen yhden päivän ajan tuolle asialle kannattaa minusta antaa palttua. Pääasia on että hääpari viihtyy, muiden tarpeita ja tuntemuksia ehtii kyllä murehtimaan muissakin tilaisuuksissa. Olen jo aiemmin sanonut että minulle olisi aivan älytön ajatus ottaa jotain kymmenien tuhansien lainoja siksi, että saisin kutsuttua paikalle kaikki jotka etiketin mukaan tai mahdollisesti muuten voisivat mielensä pahoittaa, etenkin jos nämä ihmiset eivät merkitse minun elämässäni käytännössä yhtään mitään.

Esimerkkinä mainittakoon juuri tänä kesänä pidetyt serkkuni häät, jonne en saanut kutsua. Ollaan tämän serkun kanssa hyvissä väleissä ja meillä on aina hauskaa kun kotikylillä käydessä nähdään, mutta se kyörä meni ja teki niin rumasti ettei minua, suvun kunniahenkilöä, kutsunut paikalle! Loukkaannuinko? No en todellakaan. Tuota sukua piisaa muutenkin, ja tiedän tämän henkilön olevan vielä paremmissa väleissä osan muiden serkkujensa ja sukulaistensa kanssa, ja minusta oli ihan ok että hän päätti kutsua vain niitä läheisempiä paikalle ja jättää meitä vähemmän henkilökohtaisesti tärkeitä kutsumatta. Se oli hänen ja hänen sulhasensa päivä, ja olen iloinen että he ajattelivat toisiaan ja itseään eivätkä turhasta nillittäviä sukulaisiaan.

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 17
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28204
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 00:30)