Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 27

Joxolo

Joxolo
Viestimäärä: 60

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 22.04.2010 klo 12:47  
+
0
Eilen innostuin plantagenissa ja ostin ruohosipulin, tillin, persiljan ja rucolan alkuja. Jos vaikka tänä kesänä meillä nautiskellaan omista kasvateista. Laitoin myöskin kolmea erilaista mansikan siementä kasvamaan mini kasvihuoneeseen, saapa nähdä mitä niistä tulee. Onko kukaan muu aksvattanu tollasia monivuotisia mansikoita (liekkö edes olemassa yksivuotisia :) ) ruukuissa? En millään haluaisi pihalle niitä istuttaa vaan mielummin pitäisi noissa erillisissä ruukuissa. Selviäisikö talven pihavarastossa joka ei ole lämmitetty?
Xolot
"Ennenkun arvostelet toista, kulje kilometri hänen kengissään. Sitten kun alat arvostelemaan oletkin jo km päässä ja sinulla on hänen kenkänsä."

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 22.04.2010 klo 13:31  
+
0
Istutin joskus ihan normi manskoita amppeliin ja ne talvehti ihan hyvin pihalla ja varmaan myös kylmässä varastossa. Mun mansikkani kyllä menehtyivät vähän myöhemmin keväällä kastelun puutteeseen, kun ne oli katoksen alla eivätkä saaneet vettä edes taivaasta. Olin unohtanut totaalisesti, että mitään mansikoita missään olikaan:shifty:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 22.04.2010 klo 13:36  
+
0
No nyt minäkin sitten uskallan herätellä toiveita että mun parvekkeelle unohtama amppeli-mansikka voisi sittenkin herätä henkiin! :hymy: Sen sinne unohdin ja luulin jo että on varmasti kuollut talven aikana. Pitääkin kastella ja katsoa heräisikös se siitä :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 13:36)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 22.04.2010 klo 13:39  
+
0
Miten tämän ketjun otsikko näkyy mun silmissä aina "Hullut hormonit", ei ole eka kerta. :nauru: Ne hormonit mulla enemmän pörrää kuin hortonomin viherpeukalot ;)
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 13:39)

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 22.04.2010 klo 14:39  
+
0
Mä ostin jee eilen etupihalle semoosia nättejä kukkia, naapurin vanha täti sanoi ohjeeks et kannattaa vielä yöksi peittää etteivät paletuisi. Minä ku vasta olen innostunut kukkien laittamisesta nii en oikeen näitä tiiä mikä kestää mitäkin :)
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 26.04.2010 klo 14:49  
+
0
Ei oikein etene tämä homma. Ain vaan on niin kylmää. Laitoin just takkaankin tulta, kun jäätyminen uhkaa meikäläisen varpaita. Onneks en ole vielä innostunut kukkia ulos laittelemaan. Hyvä kun sais haravoitua. Kaikenlaisia kepakoita ilmestyy nurmikolle aina, kun koirat käy pihalla. Iso multakasa odottaa levittäjäänsä pihalla, mutta ei oikein noi lapiohommat hotsita. Pitäis lainata joku kaivuri tai jotain, mutta toisaalta ei se kasa nii-in iso ole. Ja sitten on tiedossa extra multaisia koirantassuja, ellei viritä aitaa suojaksi. Huoh!
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 10:37  
+
0
Jee mul on partsikukkia :jjei: Lobelioita ja ryhmäsamettikukkia kävin ostamassa pariin laatikkoon. Sit pitää viel miettiä josko laittais 1-2 laatikkoa yrttejä kasvamaan. Parin vuoden tauon jälkeen mun sisäinen viherpeukaloni on herännyt taas henkiin :)
Ylläpitäjä

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 13:34  
+
0
Itsellä on kovaa vauhtia kasvamassa ruusupapua (jessus mikä kasvutahti), mustasilmäsusannaa, punaisia auringonkukkia, purppuroita ja valkoisia gladioluksia, krookusta sekä rutkasti köynnöskirsikkatomaattia, rucolaa, minttua, basilikaa ja timjamia. Vielä pitäisi laittaa lisää hyötykasveja tulemaan ja hommata patio täyteen tummanpunaisia miniruusuja. Petuniaistutukset eivät jostain syystä lähteneet ollenkaan kasvamaan, mitä lie Armas tehnyt niille, kun käsi popsimassa osan..
Tänä kesänä piti olla pation väriteemana tummanpunainen ja violetti sisältäen värisävyt siitä väliltä, mutta valkoiset gladiolukset ja keltaiset krookukset vähän sotkee. Mitäpä tuosta.

Pitäisi alkaa karaisemaan istutuksia, jotka ovat esikasvatettu sisällä, mutta harmittaa jos ne kuolla kupsahtaakin, niin olen vitkutellut sen takia.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Elsa

Elsa
Viestimäärä: 196

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 20:43  
+
0
Anteeksi, että häiritsen tämän topicin keskustelua, mutta tää on kyllä varmaan sadas kerta kun luen "hullut hormonit". Tänään kun pitkästä aikaa kävin kc:ssä jäin jopa ällistyneenä miettimään, että mistähän tuolla oikein jutellaan ennenkuin huomasin, että sehän olikin"hortonomit" :nolo:
Ehkä mä tän avautumisen jälkeen osaisin jo lukea ton otsikon oikein *nauraa*
spn Aufruhr Darina "Dara"
s.23.1.2010
Kuvagalleria

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 00:20  
+
0
Hulluiksi hormoneiksi mäkin tän joka kerta luen...

Hirveä hinku olisi tehdä pihalla jotain (lähinnä laittaa kukkasia) mutta eipäs vielä oikein voi kun on niin kylmää ja märkää vielä. Aloitin sit kaivamaan etupihan nurmikon pois ja ajattelin pistää siihen valkoista kiveä. Siinä kun ei tunnu nurtsi menestyvän. Miehen puutarhavajan (lue: leikkimökki) ajattelin piilottaa siirtämällä sen eteen inhoamani nauhukset (joita inhoan vähemmän kuin sitä hiivatun mökkiä) ja sillä tavalla saan kukkapenkkiin tilaa jollekin sellaisellekin kukalle josta mä tykkään. Ruukkuihin olisi tarkoitus istuttaa mespi heinää mutta sekään ei kuulemma vielä ulkona menesty. Hortensioita himoitsen amppeleiksi mutta nekin saa odottaa. Eli tällä hetkellä meillä ei kuki kuin orvokkiamppeli joka oli pakko hommata pahimpaan kukkien tuskaan.

Mieheltä kyselin mielipiteitä näihin asioihin ja se totesi pitkän vaiteliaisuuden jälkeen että "tee niin kuin haluat" minkä jälkeen ryntäsinkin samantien ostamaan ne kivet ja aloitin sen nurtsin tuhoamisen. Nyt se ei voi enää perua.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 13:54  
+
0
Jos ei kohta ilmat lämpee, niin multa loppuu huumori. Ikkunalaudat ja pöydät tursuaa kukkia, jotka pitäis saada ulos kesäks. Pitää varmaan oikein toivoa, että osa kukkasista kuolis kesän aikana, muuten en saa kaikkia mahtumaan talveksi taas sisälle. Sormet syyhyää istutushommiin ja pihaa kopsuttamaan, mutta kun ei kuulu eikä näy niitä kesäkelejä. Kohta pitää hommata varapäreet, kun edelliset käryää.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 15:32  
+
0
Mitäköhän punaviinimarjapensas tykkää jos katkon siltä hiukan oksia kun on päässyt vähän rehottamaan?
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 07.06.2010 klo 16:16  
+
0
Vähän on aikaa kulunut viime käynnistä ja marjapensaiden leikkausaikakin on vähän ohi, tai toisaalta vasta tulossa. Punaherukkaa kannattaa uusia poistamalla vanhimpia oksia ihan juuresta asti. 5-10 oksaa saattaa olla hyvä määrä jättää jäljelle. Parasta olis joka vuosi poistaa yks tai kaks vanhinta haaraa, mutta jos edellisestä leikkauksesta on paljon aikaa voi olla tarve leikata useampia. Tuttuni poika oli harventanut kerralla koko puskan matalaksi, muttei onneksi onnistunut tappamaan koko kasvia. Satoa sai kyllä sitten odottaa pari vuotta.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Zorroliini

Zorroliini
Viestimäärä: 112

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 07.06.2010 klo 21:50  
+
0
Jee! Viime vuonna ostin kaupasta pari orkideaa jotka eivät olleet menneet kaupaksi ja olivat siis jo kuihtuneet melkein hengiltä. Nyt yksi jo kukkii oikein kauniisti keltaisena. :D

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 10:09  
+
0

Eevus kirjoitti:

Mitäköhän punaviinimarjapensas tykkää jos katkon siltä hiukan oksia kun on päässyt vähän rehottamaan?



Jossain telkkarin viherohjelmassa sanottiin et jos pensas kukkii keväällä, leikataan sitä syksyllä ja sama tietty toisinpäin, leikataan keväällä jos kukkii syksyllä.

Mä oon repinyt vuorenkilpiä pihasta ja viskonut ne tontin rajalle, missä ei haittaa jos päättävät kasvaa uudelleen. Vielä en oo myllännyt maata kokonaan niistä kohdista, mistä vuorenkilpiä revin, niin sieltä jo ahkerasti puskee uutta tilalle, jee jee..

Ostin perennapenkkiin ketoneilikkaa ja patjarikkoa. Tein niille uuden istutuksen Oskun haudalle ja laitoin sinne lisäks pistokkaita(?) kaunokaisesta, mitä pihassa on aika paljon. Lisäks olkkarin ikkunan alla olevan kiviasetelman eteen laitoin yhden särkyneen sydämen.

Amppelit ja ikkunalautojen yksi vuotiset sain kans laitettua touko-kesäkuun vaihteessa, heti on paljon kesäisemmän näköistä. :hymy:

muoks. Mua mietityttää mun orkidea, perhoskämmekkä. Mä oon kerta viikkoon upottanut sen veteen, antanut olla 10min-1h ajan lillumassa, nostan pois ja annan ylimääräisen veden valua pois, sitten vasta laitan takaisin aluslautaselle. Olen ostanut orkidean 2 vuotta sitten, aina tuottaa uusia lehtiä ja ilmajuuria, uusi varsi kasvoi ja siihen tulikin uudet lehdet ja siitä kasvaa lisää ilmajuuria. Kukkaa siihen ei ole koskaan tullut, mutta "kierto" sillä menee siihen malliin, kun kukinnan kanssa pitäisi mennä. Nyt huomasin siinä ihan minimaalisen pieniä ötököitä muutaman, ne liikuskelee siinä hakkeella/orkideamullalla. Onko se päässyt kostumaan liikaa vai mikä sillä on? Miten mä pääsisin noista höttiäisistä eroon, auttaisko multien vaihto?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 08.06.2010 klo 10:15)

Zorroliini

Zorroliini
Viestimäärä: 112

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 11:18  
+
0
Mulla on ollut tapana upottaa orkideat vasta kun niiden lehdet ovat hieman pehmenneet ja/tai niiden vihertävät ilmajuuret muuttuneet vaaleammiksi. Eli kasteluväli on useampia viikkoja. Öttiäisitä pääsee eroon kun on vähän kuivempaa. Toinen vaihtoehto jos ötökät on lehdillä niin lisää siihen kastelu tai upotus veteen ötökkämyrkkyä kun on upotuksen aika. Kaupasta saa myös orkidea lannoitetta joka saa kukkimisen alkamaan ainakin minun kasveillani. :) Orkideat usein kuolevat liialliseen hoitoon. :)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 11:18  
+
0
Mun potut ei idä kunnolla, en oo vieläkään saanu niitä maahan. :mad: Ne pitää kyllä viimeistään tällä viikolla laittaa, että pitää sitten katella tuleeko noista nysäiduista mitään satoa. Kesäkukat ajattelin tänään hakea tohon etupihalle amppeleihin ja pataan, takapihalle meille ei mitään tuukaan ku siellä on kaikki hyötykasvit ruukuissa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 11:56  
+
0
^^Orkidealle mulla onkin lannoitetta. Ötökät ei oleskele lehdillä, vain siellä ilmajuurien seassa hakkeen pinnalla. Pitää katsoa jos kastelisi nyt vähemmän. Kastelu on vaan näyttänyt toimivan kaikin puolin tuon kanssa, ainoastaan se ettei kukan kukkaa ole tullut koko aikana. :nauru: Uusia lehtiä ja ilmajuuria puskee koko ajan lisää, tosiaan siihen varteen kasvoi uusi alalehdistö, johon tuli omat ilmajuuret.

fluffy

fluffy
Viestimäärä: 77

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:05  
+
0
Oisko vinkkejä kivasta ruukkukukasta parvekkeelle. Vaatimuksena olisi, että kukan pitäisi olla koiraystävällinen eli ei myrkyllinen. Meijän Ninja on niin kova viherpeukalo, että kukkaset saa sen käsittelyssä aikamoista kyytiä, tällä hetkellä Ninjan lemppari harrastus taitaakin olla kukkien maistelu..
Havannankoira (2009)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:17  
+
0
^ Mikset laittaisi kukkaa/kukkia joko roikkumaan amppeliin tai vaihtoehtoisesti parvekelaatikoihin?

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 04:00)