Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 27

Capsicum

Capsicum
Viestimäärä: 13

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 06.07.2010 klo 16:12  
+
0
Meillä taistelu murkkuja vastaan voitettiin nimenomaan kanelilla. Meinasivat tulla metsän reunasta meidän portaille asustamaan, ei kiitos. Pihapiirissä saavat touhuta, muttei tarvii portaita vallata. Niinpä siroteltiin seinän vieruksille (=kulkureiteille) parina päivänä kanelia, ne ottivat siitä nokkiinsa ja häippäsivät. Koirille ei kelvannut kanelilla höystetty hiekka, haistelivat kerran ja läksivät aivastelleen pois. Ja ei, niille ei jäänyt hengenahdistuksia tms... ;)

Orvokit on äärimmäisen helppo kukittaa koko kesän. Nyppii vaan kuihtuneet kukat pois ja jos jokin varsi "rotkuloituu" rumaksi, niin naps poikki vaan. Parin viikon sisällä leikkauksesta tekee jo uutta kukkaa. Orvokit on mun lemppareita! <3 Tosin tänä kesänä höynähdin ostamaan jotain vaaleanpunaista uutuutta, joka ei kestänyt alkukesän hallaa yhtään. Vahingosta viisastuneena pysyttelen jatkossa tutuissa ja turvallisissa lajikkeissa.

Tänä kesänä sain haaveeni, oman pikkuisen kasvimaani vihdoin ja viimein alulle. Keltaiset mansikat, herneet, retiisit ja porkkanat näytöstävät voivan hyvin. Istutin myös kolme karviaispuskaa, nam. Kasvihuoneena toimii ainakin toistaiseksi semmoinen koottava muovihuppu-hökötys, jos sitä joskus rikastuisi niin laittaa sitten ihan oikean kasvihuoneen... tosin eipä siellä nytkään ole kuin silmäteräni 3-vuotias habanero ja olkkarin viherkasvit, joten ei nuo kasvit ainakaan tilanpuutteesta kärsi. Ensi kesänä voisi kokeilla jotain tomaatteja tai vaikkapa maissia, kun ei tarvitse panostaa niin paljon avomaan puolelle enää, sillä pohjatyöt on tehty kerralla hyvin.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 10.07.2010 klo 04:14  
+
0

Capsicum kirjoitti:

Orvokit on äärimmäisen helppo kukittaa koko kesän. Nyppii vaan kuihtuneet kukat pois ja jos jokin varsi "rotkuloituu" rumaksi, niin naps poikki vaan. Parin viikon sisällä leikkauksesta tekee jo uutta kukkaa. Orvokit on mun lemppareita! <3 Tosin tänä kesänä höynähdin ostamaan jotain vaaleanpunaista uutuutta, joka ei kestänyt alkukesän hallaa yhtään. Vahingosta viisastuneena pysyttelen jatkossa tutuissa ja turvallisissa lajikkeissa.


No höh! Mä luulin ettei orvokkeja enää saa kunnollisiksi. Menin jo ostamaan tilalle annansilmiä, tämän ja nämä . Mitä noi jälkimmäiset muuten on? :ttou: Laatikoissa ikkunoisa on annansilmiä ja takapihalla laatikoissa niinikään annansilmiä ja muratteja.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.07.2010 klo 04:15)

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 10.07.2010 klo 08:15  
+
0
^Tuo ensimmäinen on miljoonakello ja toista veikkaisin uuden guinean liisaksi, mutta varma en ole. Mullakin on tuo miljoonakello, ei tosin noin komeana, mutta en ole nyppinyt sitä tarpeeksi ja siksi se ei oikein kukoista.
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 13.07.2010 klo 09:56  
+
0
Tietääkös kukaan mikä on se köynösmäinen kasvi joka kasvaa usein aitoja ja seiniä pitkin, väriltään vihreä ja syksyllä muuttuu kauniin punaiseksi? :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 13.07.2010 klo 10:09  
+
0
^Villiviini? Tämän näköinen siis.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 13.07.2010 klo 10:13  
+
0

Nutti kirjoitti:

^Villiviini? Tämän näköinen siis.



Juuri tuo, kiitos! :aurinko:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 10:19  
+
0
Mä lopetan tän viherharrastuksen ihan just. Täällä ei sada! Ikinä! Nytkin on luvattu jotain "vuoden kovinta ukkoskuuroa" ja se kiertää Turun tosi nätisti. Mun tekis mieli itkeä :(
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 15:53  
+
0
Tämä antiviherpeukalo osti tänään Ikeasta (= The Best Floral Shop EVER :hymy: ) jonkun kasvin missä luki että pidä pimeässä ja kastele varoen, varmaan säilyy meilläkin hengissä :hymy: (Tosin oon tappanu sellaisenkin kasvin minkä nimi oli kalahari survivor tmv sekä kaktuksen joten en ihan täysillä liputa tämän hengen puolesta, mutta yritetään)
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 00:32  
+
0
Meidän posliinikukkaan on tullu nuppuja. :love: Toinen kerta ku tuo kukkii ja äiti on yrittäny monta vuotta saada omansa kukkimaan :lallati: Tämän näköinen se on nupulla ollessa (vanha kuva siis) ja tämän näköinen kukkiessan. Ei malta odottaa et pääsee taas napsii kuvia ja ihailemaan sitä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 00:40  
+
0
Mun posliinikukat ei koskaan kuki :< nyt ei taida kyllä yhtään ollakaan.

Mutta, meilläpä kukkiikin partsilla krassi ja pari muuta köynnöstä, ja sisällä matkamuistobegonia ja soihtuköynnös tmv en mä ikinä muista noitten nimiä ku ne on roikkunu mukana jo niin kauan :mietiskel:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 06:10  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Meidän posliinikukkaan on tullu nuppuja. Toinen kerta ku tuo kukkii ja äiti on yrittäny monta vuotta saada omansa kukkimaan Tämän näköinen se on nupulla ollessa (vanha kuva siis) ja tämän näköinen kukkiessan. Ei malta odottaa et pääsee taas napsii kuvia ja ihailemaan sitä.



Mä oon ikionnellinen kun sain kaverilta posliinikukan alun. Tai se on ehkä sellainen miniversio siitä mutta kuitenkin. Toivottavasti se ensi vuonna kukkii.

Mun joulukaktus on tullu hulluksi, se työntää ihan hurjana nuppuja nyt kun on ollu ulkona tovin.

Niin ja sitten sain miehen siskolta viime talvena sellaisen juurakon josta se ei tienny että mikä se on. Nyt se selvis kun tuli kukkaan, mustanmeren ruusuhan se! Se taitaa olla kyllä sellainen vanhusten kukka, mä en nimittäin ole sitä kellään muulla nähnyt. :nauru:
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013
(Viestiä on muokattu torstaina, 15.07.2010 klo 06:12)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 08:29  
+
0
Ai että ihanaa, kiinanruusu on alkanut työntää nuppua, toivottavasti puhkeavat kukiksi asti !

Itse olen innokas kasvien keräilijä (viherpeukalo keskellä kämmentä) ja harvemmin saan mitään kukkimaan, lähinnä pysymään hengissä :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 12:22  
+
0
^^Mulla tuo posliinikukka on äidiltä saatu pistokas. Siinä ei vielä ole ku muutama oksa, mut kasvaa ihan mukavasti.

Mä oon saanu tähän mennessä kukkimaan rönsyliljan sekä pääsiäiskaktuksen. :nauru: Melkoinen viherpeukalo. Kaktuksen nakkasin vähäaikaa sitte mäkeen ku se ei enää elpynyt koiran hyökkäyksestä. Luna siis teki sille vähä harvennustyötä. :roll: Hirveesti taas kuumottais ostaa uusia sisäkasveja, kuten yönkuningatar, joku juoru, nukkumatti tai -maija sekä rahapuu. Myös kukkivia olis kiva saada enemmän. Pitäis vaan jostain saada tilaa :mietiskel:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 14:14  
+
0
Mulla alkaa olla noita kukkia siinä määrin, että koti muistuttaa viidakkoa, eikä silti malta luopua yhdestäkään, vaan lisää pitää haalia. Pihalla on kukkapenkit ja terassin kaide täynnä jos jonkinmoista trönttiä ja nyt pitäis saada lisää kukkapenkkejä. Isäntä jo kiusasi, että koskas se kaivuri tilataan, että saadaan rouvalle tarpeeksi istutustilaa...haa-haa. Voi olla, että hymy hyytyy, kun oikeesti tilaan kaivurin pihahommiin:nauru: Ei vaineskaan. Kesäkukkien kastelu alkaa käydä ihan työstä tässä kuumuudessa.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 14:18  
+
0
Mitäs kukkia tässävaiheessa kesää kannattaa enää istutella? Sijainti aurinkoinen rinnetontti.
Mielessä pyörii vaikka mitä suunnitelmia, mutta kannattaako ne jättää sitten ensikesälle?

ninimerkillä. ensimmäistä kertaa omaa pihaa missä istutella :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 15:36  
+
0
Mulla on jättimäinen ruukku täynnä jättimäisiä terttukirsikkatomaattipuskia, joten miten tuota kannattaisi trimmata? Ruukkua ei enää näy edes alta ja tomskupuskat alkaa olla kohta lantion korkeudelle saakka.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 15:40  
+
0
^Ota ne oksat, joissa ei kasva muuta kuin lehtiä, pois kokonaan. Ne voi myös latvoa, eli latvasta lyhennät ihan reilusti, jos ei ole kukkia/terttuja tulossa. Jossain puutarhakirjassa oli, että yksi tuollainen terttu/kirsikkatomaatintaimen jaksaa tehdä hedelmää n. 4-6 terttuun ja loput kukat voi huoletta nyppiä pois, ne ei ehdi Suomen kesässä punastumaan.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 15:47  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Mitäs kukkia tässävaiheessa kesää kannattaa enää istutella? Sijainti aurinkoinen rinnetontti.
Mielessä pyörii vaikka mitä suunnitelmia, mutta kannattaako ne jättää sitten ensikesälle?

ninimerkillä. ensimmäistä kertaa omaa pihaa missä istutella :hymy:



Ajattelitko ihan perennoja vai kesäkukkia? Musta syyskesä on ihan hyvä aika istutella perennoja. Monta kertaa saa halvemmalla, kun keväällä.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

April

April
Viestimäärä: 201

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 16:04  
+
0
Minäkin testasin mitä käy orvokeille kun ne napsaisee varresta poikki, jätin sellaisen n. 10cm jäljelle. Ja kas, nyt siitä on pari viikkoa ja uutta kukkaa kovasti puskee.
Tuppaavat nimittäin kasvamaan niin kauheasti vartta, ja se ei ole sitten enää kivan näköistä kun eivät meinaa enää edes pysyä pystyssä

Toistaiseksi olen onnistunut myös pitämään pelargoniani hengissä, mikä on aika saavutus tälläiseltä "viherpeukalolta". :peukku:

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 16:29  
+
0
Suurkiitos orvokkivinkistä sille joka sen antoi! Menenkin heti sateen loputtua trimmaamaan noita muodottomia orvokkipöheikköjä :hymy:
Orovkit on myös mun lemppareita. Niitä on helppo lisätä ja ovat todella kestäviä ja kauniita. Ajattelin ruveta keräämän niitä siemenkotia talteen niin saa ilmaiset orvokit uudelle pihalle :nauru:

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 22:45)