Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 10

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19  
+
0
Löytyykö täältä muita karppaajia? Itse siirryin jokin aika sitten karppaamaan ja en voisi olla tyytyväisempi valintaan. Itselläni siis oli ollut pitkään jatkuvia mahavaivoja, joiden syytä ei saanut selville (ei keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tms.), joten päädyin poistamaan hiilareita ruokavaliosta. Muutaman päivän elimistö ihmetteli, mutta sen jälkeen olo ei olisi voinut olla parempi. Esim. verensokerin vaihtelusta johtuvat piikit katosivat täysin.

Välillä esim. lounas tuottaa vähän päänvaivaa ja tulee tehtyä varsin mielenkiintoisia ratkaisuja, kun lounasravintoloista ei yllättäen löydy suoraan tähän ruokavalioon suunniteltuja ratkaisuja. Aika normaali setti on lautanen täynnä salaattia ja joku lihaisa kastike siihen päälle. Ja maitorahka rules! :nauru:

Itseni luokittelisin hyväkarppaajaksi, eli sallin jonkin verran hiilareita päivässä. Yleensä ruisleivän muodossa, riisit, perunat ynnä muut olen karsinut täysin pois. Helpottaa kuitenkin elämää, kun aamupalaksi voi vetää jotain nopeaa eikä tarvitse lähteä kehittelemään mitään kummallisempia settejä.

Haastavinta on saada riittävästi kaloreita ruoasta, kun pitää olla syömässä melkein koko ajan, jos painoa ei halua pudottaa (tässä huomaa, kuinka merkittävä osa hiilarit on kaloreista). Eli oliiviöljyn kanssa tulee läträttyä paljon.
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 18:21)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:40  
+
0
Mäkin oon karpannut enemmän tai vähemmän vuodesta 2006 asti.

En syö ollenkaan, tai pyrin olla syömättä, makaronia, riisiä, perunoita, valkoista leipää ym "turhaa". Vihannekset, hedelmät, marjat, sienet, lihat, kalat, kananmunat, raejuustot, pähkinät ym on pop <3.

Ja mä syön yleensä lounaan ja päivällisen siihen malliin, että salaattia saa olla lautasella reilusti, ja siihen kylkiäiseksi lihaa tai kalaa. Tänään paistoin esim. pannulla paketin pekonia, kananfileesuikaleita, pakastevihanneksia, sipulia, porkkanaa, paprikaa + sekaan creme bonjourin cuisinea puoli purkkia. Mausteeksi curryä, ripaus suolaa, mustapippuria ja chilitahnaa. Että oli hyvvää :love:.

Niin ja mäkään en laske mitään proteiini- tai hiilarimääriä, vaan karppaan ihan fiiliksen mukaan :hymy:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:54  
+
0
Heihei, tämä kuuluu kyllä laihisketjuun :paapatus:

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 19:10  
+
0
^Eikä kuulu - tää on ruokavalio-/elämäntapa, paljon laajempi käsite kuin laihdutusruokavalio (vaikka jotkut sitä siihenkin käyttävät). :wink: Ja kovasti yleistymässä oleva tapa. Tiedän monia itseni lisäksi, jotka karppaavat ihan vain siitä syystä, että se toimii omalle kropalle paremmin.

^^Kuulostaa hyvältä! Mä otan muutenkin mielelläni vinkkejä vastaan hyvistä ateriakokonaisuuksista, kun olen vielä niin tuore karppaaja, että reseptipankki on vielä toistaiseksi suht tyhjä. :)

Se hyvä puoli tässä ateriamallissa on, että kasviksia yms. tulee syötyä paljon, paljon enemmän kuin ennen. Ja sopii lihansyöjille ja pihvifanaatikoille niin kuin minä. :nauru:

Tuossa yksi päivä väsäilin jauhelihapihvejä, joissa oli sipulia, paprikaa, kananmunaa ja sitä kolmen juuston kermakastiketta (mitälie). Seuraksi tomaatti-mozzarellasalaattia, nams. :) Nykyään onneksi rafloissa saa paljon karppaajille sopivia vaihtoehtoja, esim. Fonda del Solissa saa korvattua perunat yms. cesar salaatilla.
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 19:11)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 19:22  
+
0
No okei, jatketaan sitten täällä :ylpea:

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 20:38  
+
0
Mä kanssa aloittelen jotain karppauksen tapaista. :D En rehellisesti sanoen ole ihan kartalla kaikista nimityksistä yms. mutta kovasti samalta meno kuulostaa kuin Johilla. Ja ainakin näin alkuun tuntuu olo tosi virkistyneeltä ja kevyeltä.

Ruokaesimerkkejä sliipille:
Eilen oli ruokana täytettyä kesäkurpitsaa. (Täytteessä oli sieniä, tuorejuustoa, pekonia, sipulia, ja sen kurpitsan sisukset). Tänään söin lihamureketta (tomaatti-feta-basilika täytteellä), porkkanaa ja parsakaalia keitettynä (kai "kunnon karppaajat" välttelee myös keitettyä porkkanaa, näin olen ymmärtäny) lisäksi kananmuna ja sienikastike.
Huomenna suunnittelin käyttäväni sienikastikkeen jämät paistetun jauhelihan kanssa paprikan täytteeksi.

Ideoita mäkin kaipailen ku on tosiaan ihan aluillaan tämä koko homma. Viikon oon menny näillä vasta, ja kieltämättä välillä tekee ihan heikkoa kattoa kaappiin ku tajuaa kuin täynnä se on hiilaria. Oh woes. -.-
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:00  
+
0
Mitä tarkoittaa skarppaaminen?millainen ruokavalio? Vissiin ainakin vältetään makarooneja ja vaaleaa leipää?? niitä olen ainakin kyllä vältellyt.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:22  
+
0
^Karppaaminen, ei skarppaaminen.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:29  
+
0
(Miten minusta tuntuu että nimimerkki magik on trolli :shhh:).
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:33  
+
0
^ mullakin käynyt pari kertaa mielessä, mutta antaa rellestää..

Kummi oli aloittanu kuukausi sitten karppauksen ja 7kg oli tiputtanut painoa, itsellänikin käyny mielessä että voisi kokeilla. Pitäisi vaan opetella puuroakin syömään jos meinaa samalla reseptillä aloittaa kuin hän :ttou:
- nimimerkki vaihtunut -

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:50  
+
0
Mä oon kans harkinnu että alottas karppaamaan. En kyllä kykene kokonaan jättämään leipää ja perunoita. Mut tarkotus ois vähentää reilusti, mut alottaa hitaasti.

Noi teidän reseptit kyllä kuullosti tosi herkulle ja taidan ite kokeillaki jos alkas muuttamaan asioita siihen suuntaan että vähitellen jättäs pois. Mun kolesterolilääkäri (siis apua tän ikäsenä :nolo: ) sanoi että mun rasvankäyttö on kohtuullista mut hiilareissa menee reippaasti yli. Nyt sit kun pitäis saada ne aina kuulutetut muutamat kilot pois ja etenkin vatsan seudulta, ni pakko alkaa ottamaan seuraava askel kasvisten lisäämisessä ennestään ja jättämällä joiltakin päiviltä noi hiilarit pois.

Mä vaan oon niin nirso, että keitoistaki mä syön vaan lihat ja perunat ja juurekset jää. (vasta tänä vuonna oon muutaman kerran syöny juureksetkin :shhh: ) Mut ehkä ois korkee aika vaan väkisin maistella kaikkee uutta.

Ja just ku mä aattelin tehä lihakukkoa ruuaksi :ttou:

Muoks/ Pitikin heti netistä ettiä reseptejä mitä vois alkaa kokeilla :kieli:

Reseptejä
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 22:04)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 21:52  
+
0
^^Ei kai puuro nyt karppaukseen kuulu. Vai syökö se jotain mantelipuuroa?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 21:52)

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:05  
+
0
^ En muista yhtään mitä puuroa se oli, mutta se oli ne aloitus"reseptit" saanut ihan joltain "alan ammattilaiselta" jostain, pitäsikin kysyä vähän tarkemmin. Siinä kuitenkin jotain puuroa (tai sitten se on vaan näyttäny puurolle miun mielestä :roll: ) oli mitä aamuisin söi parin jonkun muun lisäksi.
- nimimerkki vaihtunut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 22:06)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:07  
+
0
^ No, karppauksessa vältellään hiilihydraatteja, jota puuro on. Sen vuoksi ihmettelin.

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:13  
+
0
Muistaakseni minäkin sitä ihmettelin, että miksi puuroa.. :mietiskel: Nyt jäi kyllä sen verran vaivaamaan että täytyy pirautella kummille, jos tuo vielä vastaisi. Todennäköistä on, että oon katsonut ihan väärin tai mulla on mennyt jotain ohi totaalisesti.. :nauru:
- nimimerkki vaihtunut -

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:17  
+
0
Joo, perus neljänviljanpuuro on kyllä big no-no karppauksessa. Tietty jokainen voi karpata omalla tyylillä, mutta jos puuroa vetää, niin sitten se ei kyllä välttämättä ole enää karppaamista :nauru:.

Mä itse syön useasti aamulla purkin ehrmannin maitorahkaa. Sisältää paljon proteiinia ja on erittäin täyttävää. Sekaan lorautan sokeritonta mehukeittoa ja joskus laitan mukaan jäisiä marjoja esim. mustikoita tai puolukoita.

Mä kyllä suosittelen karppausta painonpudotukseen, itsellä lähti lähes 15kg vajaassa kolmessa kuukaudessa. Nälkää en todellakaan nähnyt, vaan söin ihan reiluja annoksia ja silti paino vain putosi ja olo oli mitä mainioin.
Monet "pelkää" sitä että esim. leivästä luopuminen on niin vaikeaa, mutta ääh, kun pari viikkoa on mennyt, ei sitä leipää edes muista :nauru:. On niin paljon muutakin, mitä voi syödä. Ja kaikki riisit, makaronit, potut ym korvaa nyt helposti erilaisilla vihanneksilla.

Mun mielestä se on yksinkertaista kun tiedät mitä saat ja mitä et saa syödä. Ja kaloreita ei tarvi laskeskella :peukku:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:55  
+
0

Joh kirjoitti:

Mä kyllä suosittelen karppausta painonpudotukseen, itsellä lähti lähes 15kg vajaassa kolmessa kuukaudessa. Nälkää en todellakaan nähnyt, vaan söin ihan reiluja annoksia ja silti paino vain putosi ja olo oli mitä mainioin.


Nää on just niitä masentavia luettavia :suru:
Mä olen joskus aikanaan pariinkin otteeseen aloittanut ja jatkanut muistaakseni ekalla kerralla kolmisen kuukautta ja toisella neljä - kiloja lähti suunnilleen yksi tai kaksi :roll: Tuli ihan masentunut olo kun jengi hehkuttaa kymmenien kilojen pudotuksista ihan muutamassa kuukaudessa.

Kolmatta kertaa yrittelen ja parisen kuukautta hiilareiden välttelyä takana - paino pudonnut ehkä 1,5-2 kg :eitietoo: Alan pikkuhiljaa uskoa joidenkin kommentteja että karppaus ei vaan toimi kaikilla.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:07  
+
0
Mä olen aika monesta lähteestä kuullu toin saman, että ei vaan sovi kaikille. Mut täytyy kyllä sen verran sanoa että mä aion ainakin yrittää tällä linjalla pysyttelyä vaikka paino ei muuttuiskaan mihinkään. Tykkään nimittäin ylimaallisen paljon siitä ku lautanen on jonkun muun kuin pastankeltaisen värinen. :D

Äskeinen iltapala. Pieni annos kasvissosekeittoa, kananmuna muutama kinkkusiivu ja juustoa. Lisänä teetä. Jopa oli hyvää. ^^
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:10  
+
0
^No sama täällä eli tarkoitus on jatkaa ainakin jouluun asti :nauru: Pitää vaan sitkeesti yrittää hienosäätää :cool:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:13  
+
0

griffon kirjoitti:

Alan pikkuhiljaa uskoa joidenkin kommentteja että karppaus ei vaan toimi kaikilla.



Niitähän on näitä "veriryhmädieettejä" jne, eli kaikki ei tosiaan sovi kaikille :mietiskel:

Mä en varsinaisesti karppaa (skarppaan kylläki aina miten vaan parhaiten kykenen :wink:), mutta koitan vältellä varsinkin "tyhjiä" hiilareita eli sokereita ja valkoista leipää. Pastaa, riisiä ja perunaa tulee kyllä syötyä koska kokki-avokin uudelleenkoulutus on yhä kesken (:wink:), mutta en mä koe muutenkaan, että mulle sopii mikään kerralla paljoa rajoittava ruokavalio.

Leipää tai puuroa mä en oo muutenkaan syönyt juur koskaan, ja päiväni aloitan nykyään turkkilaisella jugurtilla mihin miksaan sekaan siemeniä, pähkinöitä, marjoja ja hunajaa.

Onko kukaan tutustunut enemmän näihin "nopeisiin ja hitaisiin" hiilareihin, eli GI-indeksijuttuihin?

Saatiin meinaan just hyvät naurut BaeLianan kanssa kun käytettiin Ronja näytillä mun vanhempien luona, ja äiti kertoi aloittaneensa GI-dieetin. Kun ton GI lausuu nopeasti ja vähän epäselvästi, niin... gay-dieetti :ttou:
Äiti antoi lukemiseksi Helppo GI-dieetti -nimisen kirjan (Helen Foster), joka odottelee tossa sohvapöydällä vielä parempaa tutustumista.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 10:45)