Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 14:53  
+
0
Mä oon tähän asti pyöritelly silmiäni tälle koko karppaushommalle, mutta nyt muutaman viikon aikana oon kokeillu "karppiruokia". Paasasin tästä aiheesta Purkautumisosastolla joskus viikko sitten; kokeilin tehdä mm. karppaushampurilaisia ja sen jälkeen päätin, että nyt loppuu tää ruokien kans pelleily. Elämä on liian lyhyt pahojen ruokien syömiseen ja karppaamiseen, plus mun salilla käymistä ja palautumista ei kyllä hirveesti mitkään hiilarittomat mömmöt tue. Mulla ei oo edes tarvetta erityisemmin laihtua, joten ne lihakset ja timmiyden haen mieluummin salilta ku hirveistä ruuista, riittää että syön ihan tavallisesti maalaisjärkeä käyttäen :peukku:

Silti kyllä löysin kaks hyvää "karppiruokaa": babyporkkana-pyttipannu ja kaal-ijauhelihapata!
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 15:51  
+
0

dronttiedward kirjoitti:

Elämä on liian lyhyt pahojen ruokien syömiseen ja karppaamiseen, plus mun salilla käymistä ja palautumista ei kyllä hirveesti mitkään hiilarittomat mömmöt tue.


Tuohon salilla käyntiin ym en ota kantaa, mutta onks susta karppiruuat pahoja :eek:
Esim tää mutakakku? (Nojoo, ei oo oikeeta ruokaa vaan herkkuu :kieli: )
Tai broccolivuoka tai moussaka?

Vaikken varsinaisesti karppaa, noita ruokia tulee joskus tehtyä ja ei ne kyllä pahoja oo :cool: Mutta eihän makuasioista voi kiistellä :)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 16:04  
+
0
^^Takerrun kyllä kanssa samaan sanavalintaan kuin griffon. Mä karppaan nimenomaan sen takia kun saa syödä melko huoletta hyvää ruokaa. :cool: Sitä paitsi mun tietääkseni se, mikä treenin jälkeen palauttaa, ei ole hiilari, vaan proteiini. Ja mähän olen HYVIN väljällä karppilinjalla, eli syön vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä ihan huoletta. Ja voin paremmin kuin koskaan. :aurinko:
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 16:06  
+
0
^ No joo, noi kuulostaa kyllä ihan hyviltä :nauru: Mä sain vaan niin syvät traumat näistä ja kukkakaalipitsapohjasta, etten uskalla enää kokeilla mitään. Tota kakkua tosin voisin ehkä kokeilla... ja ton broccoliruuan mä lasken ihan tavalliseksi ruuaksi, yli menee kaikki hemmetin pellavansiemenrouhehampurilaiset ja muut! Aivan selkäpiitä karmii ku muistelen niitä.

SilverBride, eiku just toisinpäin, treenin jälkeen pitää nimenomaan syödä hiilareita. Proteiineja on hyvä syödä jonku verran voima- ja kestävyysharjottelun jälkeen, mut hiilarit on se tärkein. Lihakset tarvii niitä eikä salilla jaksa hirveesti mitään puntteja nostella, jos ei saa niitä tarpeeks.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.02.2012 klo 16:11)

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 16:12  
+
0
^:eek: Mua on kusetettu! Ku salin PT:t on aina opastanu syömään ennen treeniä vähän jotain hiilaripitosta (mun tapauksessa se tarkoittaa suunnilleen hedelmiä, ku mä en VOI syödä mitään viljoja), ja treenin jälkeen proteiineja.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Harmaan

Harmaan
Viestimäärä: 120

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 17:35  
+
0
Minä olen kyllästynyt koko karppausvouhotukseen, koska a) Monipuolisella ruualla ja riittävällä liikunnalla pysyy hoikkana ja hyvässä kunnossa, ei siihen mitään dieettejä tarvita, b) ruoka tuntuu olevan joillekuille sen myötä elämää isompi asia, c) Kovien rasvojen ja lihan suurkulutus ei voi pitemmän päälle olla terveellistä.

Hiilareita myös todella tarvitaan jaksamiseen. Henkilökohtaisesti en edes käsitä, miten tavallinen liikunnallinen elämä sujuu vähillä hiilareilla. Itse kuntomaratoonarina en kyllä jaksaisi lähteä juoksemaan pitkää matkaa ilman tankkausta hitaasti palavilla hiilareilla. Palautuminenkin saattaisi tihkaista ihan normaalien treenienkin jälkeen.

Kehottaisin suhtautumaan kriittisesti kaikkiin ravitsemusta koskeviin muotioikkuihin ja ottamaan vakavasti lähinnä ohjeet monipuolisesta syömisestä sekä tietysti sen, mitä aiheeseen perehtyneet ravitsemustieteilijät sanovat. :)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 21:05  
+
0
Mua kyllästyttää vouhutus kumpaankin suuntaan. Kyllästyttää se vouhotus että karppaus ois aina ja kaikille se oikea tapa. Kyllästyttää myös huomattavassa määrin se vouhotus jossa tuomitaan koko tapa syödä kun niitä tapoja on sen karppaamisen sisälläkin tosi monenlaisia!

Ylipäänsä musta tuntuu että ois rakentavampaa jos kaikki keskittyis enempi omaan oloon ja syömiseen ja vähemmän siihen miten muut syö ja miten pitäis syödä jonkun tutkimuksen mukaan. (ja samaa periaatetta vois sit soveltaa aika moneen muuhunki juttuun). Toitottaisin siis sellasta positiivista asennetta: "kiva kun toimii sulla, huippu juttu" ... Lieneekö ihan utopiaa?

Mä olen tekemässä jonkinlaista ruotuun palaamista. Epäterveellistähän tää kuulemma on ja varmaan sit kuolen tähän. Tänään olen syönyt päivällä chililohta salaatin kera (ja ruisleipää ja hieman perunamuusia) ja nyt iltasella "hampurilaista" eli jauhelihapiffejä, pekonia, savujuustoa, smetanakastiketta ja ketsuppia sekä rutkasti rucolaa, kesäkurpitsaa ja paprikaa (salaattiin lisäsin hiukan oliiviöljyä myös). Eli skippasin ne sämpylät. Vissiin sämpylän puute voi olla vaarallinenkin homma. Hiilareita tuli kuitenkin päivän ruisleivästä ja perunamuusista sekä nyt iltasella ajattelin kiskaista vielä appelsiinia jukurtin kans. "Pahoja rasvoja" on tänään tullu siitä yhdestä pekonisiivusta ja juustosta. Hyviä kalasta ja öljyistä.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 21:58  
+
0

Harmaan kirjoitti:

Minä olen kyllästynyt koko karppausvouhotukseen, koska a) Monipuolisella ruualla ja riittävällä liikunnalla pysyy hoikkana ja hyvässä kunnossa, ei siihen mitään dieettejä tarvita, b) ruoka tuntuu olevan joillekuille sen myötä elämää isompi asia, c) Kovien rasvojen ja lihan suurkulutus ei voi pitemmän päälle olla terveellistä.



a): 1. Miksi se virallisterveellinen lautasmallin mukainen ruokavalio ei ole "dieetti", mutta mikä tahansa siitä poikkeava on? 2. Kaikki eivät vaan pysy hoikkana tai etenkään hyvässä kunnossa ilman "dieettiä".
b): Mitä sitten? Mitä se sua haittaa jos joku haluaa pysyä terveenä, saada paremman suorituskyvyn, enemmän lihasta, pienemmän rasvaprosentin, vähemmän viskeraalista rasvaa jne.?
c): Lausahdukset kuten "ei voi" eivät merkitse mitään ilman lähteitä. Joten tutkimuksia pöytään ennen kuin aletaan huudella jotain kiistattomia totuuksia ilmoille, kiitos. Lihan syömisen linkittyminen paksusuolensyöpään on ihan aito riski, jos lihaksi lasketaan lihajalosteet (mm. nitriittimakkara...).

muoks. Harmaan, vhh ei sinänsä ole mikään muotioikku, että sentyyppistä ruokavaliota laji nimeltä homo sapiens on vetänyt n. 100 000 vuotta, kunnes kymmenen milleniaa sitten viljanviljely laajamittaisemmin alkoi. Pikemminkin korkeahiilarinen, vilja- ja sokeripitoinen, täynnä raffinoituja kasviöljyjä oleva nykylänkkärin ruokavalio on muotioikku...

muoks2. Niin ja lisättäköön vielä, että itse en tosiaankaan karppaa enkä menisi itseäni karppaajaksi kutsumaan. Mutta on se ihan hemmetisti fiksumpi tapa syödä kuin myytteihin perustuva (viittaan toki tähän surulliseen keissiin, josta koko kova rasva - ja kolesterolifobia alkoi) ihmisille kaikennäköisiä sairauksia aiheuttava (hammasongelmat, diabetes, skitsofrenia, irritated bowel syndrome, jne., lähteitä löytyy jos joku haluaa) lääkärien ja ravitsemusasiantuntijoiden suitsuttama, ruokateollisuuden lobbaama hiilarinhimoinen virallisterveellinen DIEETTI.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.02.2012 klo 22:08)

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 17.02.2012 klo 10:10  
+
0

SilverBride kirjoitti:

^:eek: Mua on kusetettu! Ku salin PT:t on aina opastanu syömään ennen treeniä vähän jotain hiilaripitosta (mun tapauksessa se tarkoittaa suunnilleen hedelmiä, ku mä en VOI syödä mitään viljoja), ja treenin jälkeen proteiineja.



Riippuu varmasti myös treenistä. Esim. me avon kanssa vedetään treenit aika ääripäistä. Avo vetää aika proteiinipitoiset palautukset, kun treenaa nimenomaan lihasmassaa. (Tosin muuten hän vetelee kyllä myös aika huolettomia satseja hiilareita, kun sitä "massaakin" tarvitaan..) Ennen treeniä juu hiilareita, kun niitä lihakset kuluttaa.

Itse syön salin jälkeen normaalin aterian, joka pitää sisällään vähän kaikkea, myös hiilareita. Lähes jokaiseen sali käyntiini liittyy myös aika reilusti aerobista liikuntaa. Pääsääntöinen "lajini" on pyöräily, ja ennen sitä, sen aikana ja sen jälkeen vetelen lähes pelkkiä hiilareita sisältäviä urheilujuomia. Voin sanoa, että jalat on seuraavana päivänä aika pahassa kunnossa pitkän pyörälenkin jälkeen, jos ei ole tankkaus kunnossa. Auttavat siis todella myös palautumaan, sen lisäksi että auttavat jaksamaan ja antavat kivaa buustia lenkkiin.

Mutta siis, jokainen varmasti treenin jälkeen kyllä huomaa, syökö oikein. Itse en seuraile mitään tarkkoja ruokasuosituksia vaan kuuntelen omaa vartaloani ja sitä, mitä se kaipaa. Kyllä sen huomaa, jos on vääränlaiset palautusjuomat/ruuat.

Itse aiheesta.. En todellakaan karppaa, koska en vaan pysty ymmärtämään sen järkeä. Tai siis, onhan siinä paljon hyvääkin, koska huonojen hiilareiden syöminen ei tee varmasti hyvää kenellekään. En vaan pysty ymmärtämään hiilareiden poisjättöä kokonaan, saati sitä tyydyttyneiden rasvojen määrää, mitä vedetään. Itse syön hyvin kasvispainotteisesti, yritän syödä "oikeita" rasvoja, ja juuri oman liikkumisen kannalta hiilarit vaan on aika oleellinen juttu. Mulle kuitenkin on henkilökohtaisesti ihan sama, mitä kukakin syö. Ärsyttää, kun kaikesta on tehty niin iso haloo. Telkustahan tuli se joku paneelikin, missä karppaajat taisteli ei-karppaajia vastaan.. :roll: Eikös nyt kuitenkin ole pääasia, että jokainen syö niin että tuntee voivansa hyvin? Oli mielipide karppaamisesta mikä tahansa, sanoisin että karppaajat syövät kuitenkin jokatapauksessa tosi hyvin ja terveellisesti verrattuna tosi moneen perussälliin (englanti on joo englanti, mutta esim. siellä yksi nainen on elänyt koko 30-vuotisen ikänsä pakastepizzoilla..).

Summa summarum. Mua ei jaksa enää kiinnostaa. Karpatkaa jos karppaatte ja jos ette karppaa, niin antakaa toisten karpata. Voidaan kaikki hyvin ja eletään niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, kunhan se ei tee pahaa (siis oikeasti pahaa) kellekkään muulle. :aurinko:
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 17.02.2012 klo 16:46  
+
0
Mäkin aloitin vuosi sitten oikeasti karppaamalla, kunnes olen hiljalleen siirtynyt siihen malliin, mikä vastaa eniten sitä omaa, terveellisintä ruokavaliota. Eli ainakin hedelmiä ja kasviksia saa mättää niin paljon kuin sielu sietää.

Mä kärsin epämääräisistä ruuansulatusvaivoista ja ajoittaisista supermahakivuista. Jopa sellaisista, että perhepäivällisen jälkeen on ollut pakko mennä suoraan oksentamaan, kun ruoka on vain pyrkinyt ulos. Olen saanut joskus myös erittäin voimakkaita, mystisiä allergiaoireita sekä ihottumaa. Mulle on tehty kaikki verikokeet ja testit, virallisesti en ole keliaakikko, en laktoosi-intoleranssista kärsivä, enkä ole allerginen millekään. Epäillään, että olen tiettyjen yhdistelmien suhteen lisäaineyliherkkä, mutta näitä on mahdotonta alkaa tutkimaan.

Ainoa mitä mulle annettiin neuvoksi, oli että noudattaisin mahdollisimman laktoositonta, gluteenitonta, hiivatonta ja sokeritonta dieettiä. Parhaani mukaan tähän pyrinkin. Ja kas kummaa, nuo neljä adjektiivia käyvät yksi yhteen myös karppauksen kanssa. Siinä suhteessa komppaan innnaa.

Mitä enemmän mä oikeasti pyrin tahdonvoimaisesti syömään näin, sitä harvemmin mulla esiintyy mitään em. oireita. (Hiivakin katoaa :nauru:). Mun olisi hyvin vaikeaa enää kuvitella elämää, etten katsoisi, mitä suuhuni laitan. Niin pienellä vaivalla voi saavuttaa paremman terveyden. Tosin, mulla on nämä taustani, mutta niiden pohjalta.

Mun isällä on ihan sama homma, söi siitä huolimatta ekat 30 vuotta elämästään ihan miten sattuu, tuloksena mahahaavaa ja muuta hauskaa. Siitä alkaen on painottanut mullekin, koska kärsitään samoista oireista, etten tekisi samaa virhettä, vaan aloittaisin paremman syömisen jo aikaisemmin. Nykyisin kaupoista saa niin uskomatonta roskaa. Ja ihmisten "herkkuruuat" vielä karmeampaa paskaa. Niihin on niin vastustamattoman helppo jäädä loukkuun.. vangiksi.

muoks. Piti lisäämäni, ennen kuin kukaan sanoo, että "no kun sinähän oot sairas". Kun en ole. Kaikkien tautiluokituksien mukaisesti olen täysin terve, eikä minussa ole mitään vikaa. Silti vasta ruokavalion vaihdos on saanut oudot oireet katoamaan.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.02.2012 klo 17:00)

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 11:15)