Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 10

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:24  
+
0

jannie kirjoitti:


Leipää tai puuroa mä en oo muutenkaan syönyt juur koskaan, ja päiväni aloitan nykyään turkkilaisella jugurtilla mihin miksaan sekaan siemeniä, pähkinöitä, marjoja ja hunajaa.


Partis on parasta! Mä oon kans miettiny että jotain siemenen vikaa pitäs sinne sekaan saada mut oon vaan niin susihuono keksimään mitä. Ideoita? Onko sulla joku valmis mix mitä käytät?
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:41  
+
0
Partis xDxDxD Se on kyllä hyvää, ja sitä saa (tänk kaad) myös tästä meidän lähikaupasta.

Mä laitan normaalisti sekaan ainakin hasselpähkinärouhetta, pellavansiemeniä ja hunajaa, se on se mun "perusmixi". Pellavahan on yleishyödyllistä mm. vatsan toiminnan kannalta, hasselpähkinöissä on käsittääkseni pähkinöistä eniten flavonoideja, B-ryhmän vitamiineja jne (en nyt löydä tähän enää lähdettä, jostain lehdestä sen luin vähän aikaa takaperin) ja hunaja taittaa hyvin sitä jugurtin happamuutta.
Fiiliksen mukaan (tai sen, mitä kaapissa on sillä hetkellä) lisään sitten vielä auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä, seesaminsiemeniä, mustikoita, vadelmia, ja välillä jos tekee "ruokaisampaa" mieli niin talkkunaa(! tässä on kyllä hiilareita, mutta ne on niitä "hyviä hiilareita, luulisin :mietiskel:).
Kai tohon vois jotain näitä superjuttuja kuten raakasuklaanibsejä tai gojimarjojakin laittaa, mutten ole vielä vaivutunut kaupunkiin asti kaupoille niitä varten. Nibsit kyllä houkuttais, kun oon kuiteskin vähäsen perso makealle :hymy:

Mä en oo ikinäkoskaan tykänny kaupan valmiista jugurteista, mutta tätä mä oikeen himoitsen. :love:

*muoks* tuli vähän enempi sydämiä loppuun ku mitä oli alunperin tarkoitus :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 23:42)

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 01.10.2010 klo 23:52  
+
0
^Mulla on muuten ollu valmiiksi maustettujen jugurttien kanssa ihan sama ongelma. Ei vaan taho maistua. Ja itseasiassa se maustamaton purkkijugurttikin on jotenkin vastenmimelistä mulle. En ole vaikea. :D Mut partis. Oh! :love:
Pistinpä ylös nuo mainitsemasi lisät. Marjoja mulla on pakkasessa niin moneenlähtöön ettei varmana lopu kesken.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 23:53)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 00:37  
+
0
Täällä karppaillaan kans. Aloittelin ehkä n. kuukausi sitten ja eka viikko oli kyllä ihan tuskaa. Tosin mun olikin tarkoitus alottaa mahdollisimman tiukalla linjalla kunnes tulin siihen tulokseen ettei mun hermot riitä siihen ja sit kun hölläsin vähän ja otin mukaan jukurtin, hedelmät ja marjat niin olokin oli heti parempi. Alussa en uskaltautunut puntarille ollenkaan mutta nyt viimeisen viikon saldo on 1,5kg.

Griffon: juotko maitoa? Se on kuulemma yksi yleisimmistä syistä jos paino ei tipu (toinen on se että ei oo mistä tiputtaa...)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 09:14  
+
0

Tigru kirjoitti:

Griffon: juotko maitoa? Se on kuulemma yksi yleisimmistä syistä jos paino ei tipu (toinen on se että ei oo mistä tiputtaa...)


Hahhaa :nauru: Tuota pelkoa ei mulla ole eli on kyllä mistä tiputtaa :viheltel: Tavoite ei nyt niin monia kiloja olis, kunhan jonkun 4-5 kg sais pois :enkeli:
En juo maitoa enkä mitään muitakaan "valkoisia litkuja" :shifty: Jogurttia kyllä syön, mut en sitäkään kuin korkeintaan pari desiä päivässä, joskus en sitäkään. Ja nimenomaan partista (tai Lidlin kreikkalaista mikä on muuten vieläkin täyteläisempää kuin partis)

En tiedä mikä on kun jumittaa. Kahviko, mitä juon pari-kolme mukillista aamuisin kerman kera? Vai sittenkin liikaa hiilareita, mitkä on tähän asti olleet about alle 40/päivä joskus reilustikin alle. Pitäis ehkä yrittää laskea alemmas.
Tai sitten syön vain yksinkertaisesti liikaa :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 12:43  
+
0
No voi kakka, arvatkaas kuka juo maitoa - ja paljon...? :heiluti:

Mäkin olen ajatellut karppaamisen aloittamista, lähinnä houkuttelee ajatus laihtuneesta boxusta. Jotenkin vaan pidän haastavana tiettyjen ruoka-aineiden rajua vähentämistä. Tykkään syödä ruisleipää (vai kuuluuko se edes karppaajien nounou-listalle?) ja peruna voi olla kompastuskivi. Tai ei ehkä itse peruna, mutta tykkään ihan peruskastikkeista (nakki/lihapulla/jauheliha) ja en mä kyllä osaa kastiketta syödä minkään lihanpalan jatkeena, kyllä se vaatii sitä pottua kyytipojaksi. :hymy: Pastaakin tulee syötyä välillä, mutta en mä kyllä miksikään totaalikieltäytyjäksi alkaisikaan... Niin ja maito on sellainen asia, että oli ruokavalio mikä tahansa, niin siitä en suostu luopumaan, sitä menee se 1-3 litraa päivässä vaikka mikä olis. :viheltel:

Lisäksi oma tietämättömyys eri ravintoaineista hidastaa liiallista innostumista. Tai lähinnä laiskuus ottaa selvää mistään ravintoaineista, missä on mitäkin ja kuinka paljon.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 13:26  
+
0
Mulla on päinvastaisia ongelmia kuin monilla karppaajilla, eli painoa ei saa/tarvitse päästää putoamaan. Tää on yksi syy siihen, että ruisleipä on vielä jossain määrin ruokavaliossa ja siltikin melkein koko ajan pitää olla syömässä jotain muutenkin. Se auttaa, että valitsee aina sen rasvaisimman vaihtoehdon esim. juustosta (ja maidosta kevytmaitoa, ei rasvatonta) ja muistaa läträtä salaattiin kunnolla oliiviöljyä. Mutta määrällisesti saa/joutuu syömään kyllä aikaisempaa enemmän.

Isäntäkin karppailee jossain määrin ja meidän jääkaappimme näyttää huvittavalta, kun se on pullollaan maitorahkaa. Tällä hetkellä tunnustetaan eri merkkejä: isäntä vetää ehrmannia (funlightin kanssa), minä Valion hylaa (yleensä piltin kanssa, esanssijuomat eivät ole mun juttuni). Pirkkaa ja euroshopperia testasin, mutta näitä ei meinaa kitkeryytensä takia saada alas. :nauru:

boxu, mä syön kastikkeet salaatin kanssa. "Vallitan" (paljon, paljon) salaatit lautasen reunoille reunuksiksi ja sitten keskelle lihaista kastiketta niin paljon kuin mahtuu ja tadaa, matalahiilihydraattinen ateria on valmis.

Karppaajan "pyhä kolminaisuus" on maitorahka, raejuusto ja tonnikala. Että noista kannattaa valita se mieleisin välipalaksi.

Ja maito on ehkä se karppaajan tärkein juoma. Maidosta saa sekä rasvaa että proteiinia, joten siitä ei todellakaan kannata lähteä luopumaan. :)

Ravintoympyrä - kuka sellaista tarvitsee! :nauru:
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 13:40)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 14:20  
+
0
AA olin eilen hieman väsynyt niin en lukenut kunnolla. En ole trolli. Nojuu kai se voi olla ihan hyvä laihdutuskuuri? mutta itse en alkaisi mitään erikoisempia karppaamisia aloittamaan tai muitakaan tollasia erikoisia ruokavalioita.=) kunhan nyt itse vähän miettii mitä suuhunsa laittaa ja liikkuu tarpeeksi ni hoikkana olen pysynyt. Kumma ettei puuroa sais syödä,sehän on jut terveellistä..tai siis ainakin kaurapuuro.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 14:26  
+
0
^ Mutta kun karppaamisen idea on hiilihydraattien välttäminen, niin silloin on ihan selvä ettei kaurapuuro sovi kuvaan.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 14:28  
+
0
Juu tajusin sen kyllä =))
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 16:22  
+
0

sliippi kirjoitti:

Ja maito on ehkä se karppaajan tärkein juoma. Maidosta saa sekä rasvaa että proteiinia, joten siitä ei todellakaan kannata lähteä luopumaan. :)


Paitsi että: maidossa on laktoosia -> laktoosi on hiilihydraattia joten ei ehkä sittenkään se tärkein juoma :wink: Litrassa punaista maitoa on 58g hiilareita, mikä on melkoinen määrä.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 16:25  
+
0

sliippi kirjoitti:

Ja maito on ehkä se karppaajan tärkein juoma. Maidosta saa sekä rasvaa että proteiinia, joten siitä ei todellakaan kannata lähteä luopumaan. :)


griffon kirjoitti:


Paitsi että: maidossa on laktoosia -> laktoosi on hiilihydraattia joten ei ehkä sittenkään se tärkein juoma :wink: Litrassa punaista maitoa on 58g hiilareita, mikä on melkoinen määrä.



Tyhmä kysymys: sopiiko sitten laktoositon maito karppaajalle? :mietiskel:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 16:41  
+
0
Löysinpä netistä ravintoarvotalukon, jotsa näppärästi näkyy myös tuon hiilihydraatin osuus eri elintarvikkeissa.

Nyt kyseleekin tyhmä, että onko noissa elintarvikkeissa oleva hiilihydraattien määrä suoraan verrannollinen siihen, mitä itse syöt?

Suositus aikuisille näkyisi olevan n. 200-400g päivässä. Kuitenkin jotkut (karppaus foorumilla peräti 10kg laihduttaneet aloittamalla karppauksen) puhuvat syövänsä vain 30g päivässä, joten onko se sitten enää terveellistä? :eitietoo:

Aattelin, että mun ois varmaan helpompi kirjata ensin ylös mitä mä syön viikon aikana, laskee syötyjen hiilihydraattien määrä ja sit vähentää semmosta osatekijää, joka tuo niitä ylimääräsiä hiilihydraatteja tai korvata se aineella jossa niitä ei olis ainakana niin paljoa.
Mulla kuitenkin aamupala on aina sama, samoin iltapala, mut siinä välillä sitten päiväruuasta riippuen vaihtelee aika paljonkin.
Lisäks mä oon karkkien, jäätelön ja muun kahvipöytämakean tilalle vaihtanu omenat, banaanit ym. hedelmät, mut sit mä huomaanki, että piru niissä on hedelmäsokeria!
Joten edistystä vatsakummun pienentämiseen ei löydy - eikä ihmekään! :ttou:

Ja siis sitä mä tässä pohdiskelin myös, että sit jos alkaa "vahtia" hiilihydraatteja ni ei kai siinä sit ala syömään liikaa haitallista rasvaa?

Mulla vaan selkeesti on ruokatottumukset pielessä, eikä asiaa auta se, että just niistä perunoista ja riiseistä saa niin hiton vaivattomasti valmiin sapuskan eteensä. Lisäks kun tämä salaatin mussuttaminen ja liikunnan reilu lisääminen ei oo pistäny painoo putomaan yhtään (3 viikossa pitäis olla ees kilo tai pari) ni pakko vaan kokeilla uusia tuulia. Ja sit kun vielä on lukenu ja kuullu, että pömppömaha on se ns. sokerimaha ni hiilihydraateistahan se johtuu.
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 16:58  
+
0
Eiks tonnikalasalaatti tai kana-tai lohisalaatti ois hyvä päivällinen/lounas karppaajalle?
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 17:54  
+
0
^Olisi. Sitten lisäät siihen vielä esim oliiveja, pähkinöitä tms ja lorottelet päälle oliiviöljyä.

Idefix kirjoitti:

Ja siis sitä mä tässä pohdiskelin myös, että sit jos alkaa "vahtia" hiilihydraatteja ni ei kai siinä sit ala syömään liikaa haitallista rasvaa?.


Riippuu mikä on sun mielestä "haitallista rasvaa" :wink:
Karppaushan perustuu hiilareiden välttämisen ohella rasvan käyttöön, joten kaikki rasva/rasvaiset ruuat (kala, possunliha, oliiviöljy, voi, pähkinät, mantelit, avokaado, oliivit ym) ovat sallittuja eikä niitä kamalasti kannata vahtia.
Syöt runsaasti vihanneksia, kasviksia, possunlihaa, kanaa, kalaa, munia, paistat oliiviöljyssä tai voissa ja jätät pois kaikki teolliset valmistuotteet sekä tietty nuo jo mainitut perunan, pastan ym. Kaikki missä on "kevyt" -etuliite tai valmistukseen on käytetty kasvirasvaa on kiellettyjen listalla.

Tuossa on Aloittelijan opas mistä löytyy lisätietoa.

Ainiin siitä maidosta... Onhan laktoosittomassakin maidossa eri muodossa olevaa sokeria about 3g/dl eli litrassa 30g :eek: Ja niitä sokereitahan karppajat karttaa.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 17:58)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 18:01  
+
0
Aah, aivan. Mulla on näköjään vaikeuksia hahmottaa missä kaikkialla sitä "oikeaa sokeria" on, kun miellän sokerin vaan siksi valkoseksi mitä laitetaan kahviin jne :nolo:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 02.10.2010 klo 18:02  
+
0
Ja ylipäänsä vaikka maito on parempi juoma kuin mehu tai limut, ei senkään kanssa kannata mennä ihan överiksi. Rasvattomassakin maidossa on energiaa 38kcal/100g eli litrassa on 380kcal ja kolmessa jo reippaasti yli 1000 kcal eli ihan iloisesti yli puolet päivän ravinnontarpeesta. Osa energiasta tulee proteiinista, mutta osa myös maitosokerista eli laktoosista, joten ihan terveellistäkään se ei suurissa määrin ole.

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: KARPPAUS - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 17:44  
+
0
^ Sepä se. Oon yrittänyt vaihtaa osan päivittäisestä maitoannoksesta johonkin muuhun, esim mehuun, mutta ei vaan uppoa. Veden juontia oon yrittänyt lisätä nyt jo varmaan kymmenen vuoden ajan, mutku ei niin ei... Tänäänkin meni maitoa pelkän ruoan kanssa varmaan litran verran. :shifty:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KARPPAUS - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 18:11  
+
0
^ Määki oon kauheen huono juomaan vettä. En koskaan muista juoda sitä muuten ku niin, että mulla on vesipullo edessä.

Mulla on kans aikomus ollu taas alottaa karppaaminen. Ongelmana mulla on aamupala. Mun pitää saaha kunnollinen aamupala ennen töitä, mutta en oo keksiny vielä muuta ku mysli tai leipä. Leipää tulee syötyä aamuisin ja iltaisin, muuten en siitä niin välitä. Mutta leivälle pitäis keksiä joku korvike.

Mulle ei oo ongelma luopua pastasta, riisiä syön tosi harvon ja perunaa vielä vähemmän. Pääruokana mulla onki monesti kasa salaattia ja päälle kanapihvi. Possusta en mitenkään välitä.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KARPPAUS - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 19:13  
+
0
^Uppoaisko jukurtti ja marjat? Juustojakin voi syödä... ja kaikenlaista muuta. Pähkinöitä. Hedelmiä.

Griffon: mikähän siinä sit on? Sekin varmaan vaikuttaa jos ei ole paljoa mistä tiputtaa... helpomminhan se lähtee kun on isommat tavotteet :viheltel: En mä ainakaan oo ollenkaan ees laskenu hiilareita ja varmaan syön niitä aika reilusti suhun verrattuna. Kahvia (+ kermaa... mies sanoo että juon kermaa kahvilla :nauru:) menee täälläkin.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 12:00)