Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 10

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: KARPPAUS - Torstaina, 24.03.2011 klo 10:54  
+
0
Täällä monivuotinen karppi joka tosin aina välillä eksyy sokerin koukuttavaan maailmaan. Ikuinen sokerinarkki siis!

Liian usein karppaamisesta puhuttaessa unohtuu se kasvisten suuri rooli. Nimenomaan ne salaatit ja "tylsät" vihannekset jää ostamatta, keskitytään juustoihin, makkaroihin, muniin ja pekoniin :mietiskel: Kasvikset on rasvan ohessa se toinen tärkein juttu, karpatessa ei proteiinia tarttisi saada juurikaan virallisterveellisiä suosituksia enempää.

Just vähän aikaa sitte juttelin aloittelevan karppaajan kanssa, hän ihmetteli että kun ei 2 vkossa ole tapahtunut mitään. Ruoasta kyselin ja selvisi että no ei siellä ruokavaliossa muuta sitten ollutkaan kun lihaa, munia, pekonia ja kermaa. Ei tykkää kasviksista kuulema. No ei voi odottaa tuloksiakaan...

reppulinen

reppulinen
Viestimäärä: 29

VS: KARPPAUS - Torstaina, 24.03.2011 klo 11:10  
+
0
Olen tälläisen jutun kuullut jostakin, en muista mistä, mutta että kun karppaamisessa jää ne hiilarit aikas vähälle niin se hiilareiden vähyys voi aiheuttaa joillekin ihmisille heikkoa unenlaatua mm. näkee paljon levottomia unia/painajaisia? Onko tässä jutussa paikkaansa pitävyyttä?

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: KARPPAUS - Maanantaina, 28.03.2011 klo 12:07  
+
0
Ennemminkin karppaus aiheuttaa lyhentyneitä mutta laadukkaampia yöunia, eli nukutaan vähän vähemmän aikaa mutta uni on syvää ja rauhallista.

Karppaus.infolta olen kyllä lukenut parista tapauksesta joilla ruokavalion muutos aiheutti levottomuutta ja painajaisia, avun toi esim. pieni hiilihydraattiannos ennen nukkumaanmenoa tai punaisen lihan vähentäminen ruokavaliosta.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KARPPAUS - Maanantaina, 28.03.2011 klo 13:23  
+
0
Mulla on ollut karppaus aika pahasti jäissä melkein 3 viikkoa. 2 viikkoa meni melkein syömättä, lähinnä kahvia ja jotain pientä makeaa meni alas, kun kaverien avulla sai raahauduttua ulkomaailmaan. Nyt viimeisen viikon aikana ruokahalu on alkanut palailla, joskin melkein ainoat alas menevät sapuskat on mozzarellapizza ja karjalanpiirakat... Mun pitäisi alkaa tutkiskelemaan taas karppisivuston reseptejä, sillä tällä hetkellä kaikki munakkaat ym aiheuttaa vain kuvotusta. Kunhan vain pääsisi vanhaan ruokavalioon takaisin.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 30.04.2011 klo 00:41  
+
0
Pakko on nyt nostaa tää ketju naftaliineista. Sain aivan EEPPISEN ohjeen karppileivälle. Oikeasti melkeen paras aamupala aikoihin.

http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=659

Mä olen tosin tehnyt tuosta sellasen lätyskäleivän. Ja äsken kuorrutin sen sipulilla ja kanttarelleilla. Epicness. Olen rakastunut.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 30.04.2011 klo 08:30  
+
0
^Noi on kyllä ihan sikahyviä! Parasta tulee kun pistää puolet mantelijauhoa ja puolet hasselpähkinärouhetta, ja vähän juustoraastetta sekan. :nauru:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 30.04.2011 klo 16:24  
+
0
Vinkkaampa kaikille makeannälkäisille ja suklaanhimoisille karppaajille ja muuten vaan hiilareita karttaville. Manninen Nutraceuticalsin Proteiinivanukas. Makeutettu sukraloosilla, annoksessa olematon määrä hiilaria ja rasvaa. Kovin makea ei ole ainakaan tuo suklaanmakuinen vanukas, vanilja kuulemma makeampaa. Mittakipollinen jauhetta ja desi maitoa sekasin, ja jääkaappiin pariksi tunniksi. Ei tää nyt mitään Jackymakupalaa tai Susettea ole, mutta ihan kelpo proteiinipitoinen välipala. Eikä mitään älytöntä e-koodilistaa.

Mun terveysintoilija-personal trainer kaverit oli tehneet tuota rasvattomaan maitoon ja ylistivät kilpaa kuinka ihanata se oli. No, minä, joka ihan rehellistä suklaatakin popsin hyvällä omatunnolla enkä nyt ole millään dieetillä, totesin että kevytmaitoon tehtynä sellaisenaan aika tylsän makuinen, tuli vähän Gasparin Myofusion-prode mieleen. Mutta kas, seuraavan kerran laitoin puolet maitoa ja puolet vispikermaa, pikkuisen steviaa lisämakeudeksi ja vaniljajauhetta, niin johan maistui. Eikä silti tullut mitään mega-epäterveellistä. Ja puol desiä vispikermaa nyt ei niin kauhea asia varmaan karppaajillekaan ole, kun rasvaa ei tarvi vältellä. Jos ei yhtään siedä heraproteiinin sivumakua (joka tässä tosin hyvin lievä), ei ehkä kannata koko pönikkää ostaa.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 30.04.2011 klo 17:03  
+
0
Mulla on tuota proteiinivanukasta toffeebanaani-makuisena. Ihan syötävää mutta ei mitään hyperherkullista. Tuo suklaa voisi ehkä olla parempaa. En vaan yleensä suklaan mausta kauheasti tykkää muuten kuin Fazerin sinisenä.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 30.04.2011 klo 20:44  
+
0
Justjoo,nyt tuli huono omatunto kun oon jatkuvan rahapulan joutunu vähentään karppausta.. kyllä aamupala koostuu kananmunasta ja rehuista enkä kouluruokailussa syö perunaa/riisiä jos ovat erikseen tarjolla.. Leipääkään en oo syöny piiitkään aikaan. Mies asustelee välillä saman katon alla ja jos yhteiset rahavarat ovat 10 euron luokkaa ja pitää molemmille kehittää monen päivän ruoka ja nyt kun on vielä 2 koiraakin niin huh. Onneks tulee maanantaina rahaa ja karppaus taas alkaa :D
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 13:59  
+
0
Hiiiiiop.

Vähän olen nyt karppauksesta lueskellut ja mietityttää. Todella monet kehuvat tuloksillaan (parantunut olo, unenlaatu, painonpudotus jne), mutta jotenkin koko homma tuntuu kummalta. Lapsesta asti on opetettu, että rasvat on pahoja, tukkii suonet ja pitää syödä leipää jotta veri kulkisi suonissa. Toisaalta jonkun jenkkitutkimuksen mukaan mitä enemmän rasvankulutus on jenkeissä vähentynyt, sitä enemmän on liikalihavuus yleistynyt. :mietiskel: Niin ei oikein tiedä että mihin sitä uskoisi :eitietoo:
Ylläpitäjä

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:21  
+
0
^ Jos tutkimustiedon vähyys epäilyttää, ala paleolle. Ihmisen kehityshistoria on kuitenkin aika hyvin tiedossa ja ainakin mun mielestä kuulostaa hyvinkin järkevältä se, että syödään semmoista mitä elimistö on sen miljoonan vuoden aikana australopithecuksesta homoksi kehittymisen aikana oppinut hyödyntämään ravintona. Tässä linkki Robb Wolfin kotisivuille. Tässä artikkelissa on lyhyesti esitelty muutamia paleoliittista ruokavaliota koskevia tutkimuksia.
Huom. Paleoliittinen ruokavalio ei välttämättä ole vähähiilihydraattinen. Hiilarin tarve vaihtelee. Kaikki riippuu siitä, mitä teet. Tässä linkki esim. ruotsalaisen tohtori Lindebergin Kitava-saaren tutkimukseen, erittäin mielenkiintoista luettavaa.

Silloin 60-luvun alussa kun kolesteroli ja sydänsairaudet liitettiin yhteen, teorian takana oli biasoitunutta ja vääristeltyä (tulokset, jotka eivät tukeneet hypoteesia, jätettiin huomiotta ja niiltä suljettiin täysin silmät) tutkimustietoa, joka on uusien tutkimusten valossa kumottu.

Karppaus parantaa ihmisen oloa lähinnä koska ko. ruokavaliossa automaattisesti tulee 1) vähennettyä tulehdusta edistävien ruoka-aineiden syömistä ja 2) lisättyä kasvisten syöntiä. Vähähiilihydraattisuus on ihan järkevää kun tarkoituksena on laihtua, mutta hedelmiä voi silti syödä kunhan pitää määrät kohtuudessa.

muoks. Lisätään vielä että itse en vetäisi semmoisia määriä tyydyttymättömiä rasvahappoja kuumennettuna kuin karppaajat tuntuvat vetävän (esim. mantelijauheen käyttäminen suurissa määrissä lähes joka päivä). Ei tee oikeen hyvää elimistölle.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu torstaina, 04.08.2011 klo 14:23)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:26  
+
0
^^Mä suosittelen lämpimästi, että kokeilee pikkuhiljaa mikä tuntuu hyvältä omalle kropalle. Ihan tämmöisen "karvalakkikarppauksen" voi aloittaa vaikka sillä, että tiputtaa perunan, riisin, pastan ja leivän pois ruokavaliosta, ja katsoo miltä tuntuu. Jos tuntuu hyvältä ja on tuloksiin ja omaan oloon tyytyväinen, niin voi harkita jo sitten ihan kunnon vhh-ruokavaliota, ja katsoa sopiiko se itselleen.

Veriarvot on mulla ainakin parantunut ihan hirveästi kun jätti viljat ja perunan ruokavaliosta pois, ja kun lisäsi reippaasti proteiinia ruokaan, samoin painoa on nyt tähän mennessä tippunut 15kg. Samoin olo ja jaksaminen on aivan toista luokkaa kuin mitä ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla. Toisaalta, tiedän ihmisiä joille karppailu ei ole sopinut lainkaan, olo on ollut aivan kamala ja parantunut heti kun on palannut ns. normaaliin. En suosittele kuitenkaan mitään täydellistä ketokarppia ensi alkuun, varsinkaan jos ei tiedä miten kroppa mihinkin reagoi.

Muoks. väksyjä

Muoksmuoks. Noiden lisäksi yksi ihan ehdoton juttu ainakin mun mielestä on se, että yrittää välttää mahdollisimman paljon pitkälle prosessoituja elintarvikkeita. Mielummin käyttää ihan kunnon voita vaikka sitten vähemmän, kuin jotain superhyperekstrakeveää keijua, jonka E-koodilista on kilometrin mittainen. Meillä noudatetaan ainakin ruokaostoksissa nyrkkisääntönä, että jos elintarvikkeen ulkonäöstä ei pysty sen sisältöä luotettavasti päättelemään, niin se saa luvan jäädä kaupan hyllylle. :nauru:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu torstaina, 04.08.2011 klo 14:33)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:31  
+
0
Mä olen karpannut nyt enemmän ,(siskoni innoittamana :) )tosin lipsumisia välillä tapahtuu ku en nyt niiiin tarkkaan jaksa noudattaa :) mutta kyllä olen huomannut että karppaus todellakin laihduttaa..ei ole niin turvonnut olo jne .
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:34  
+
0
Nakataan nyt vielä nopeasti mitä paleodieetti suunnilleen pitää sisällään, jos ihmiset ovat laiskoja kurkkimaan linkkejä.

Eli, (mieluusti) vähärasvaista lihaa (viljojen (joita noille tehotuotantoelukoille enimmäkseen syötetään) antiravintoaineet varastoituvat sitten elukan rasvaan), kananmunia, pähkinöitä, kasviksia, juureksia, öljyjä - EI kasviöljyä! Ruokavalioon ei kuulu siemenet, palkokasvit, viljat, maitotuotteet.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:52  
+
0

Tonteria kirjoitti:

yksi ihan ehdoton juttu ainakin mun mielestä on se, että yrittää välttää mahdollisimman paljon pitkälle prosessoituja elintarvikkeita. Mielummin käyttää ihan kunnon voita vaikka sitten vähemmän, kuin jotain superhyperekstrakeveää keijua, jonka E-koodilista on kilometrin mittainen. Meillä noudatetaan ainakin ruokaostoksissa nyrkkisääntönä, että jos elintarvikkeen ulkonäöstä ei pysty sen sisältöä luotettavasti päättelemään, niin se saa luvan jäädä kaupan hyllylle. :nauru:

Juuri noin! Ihmiset lappaavat ihan hirveästi suuhunsa lisäaineita ja piilosokereita ruuassaan. Margariinin valmistusprosessi on niin kamalaa luettavaa, että se on jäänyt jo vuoden verran kaupan hyllylle ja vaihtunut voihin (tai itsetehtyyn voi-öljy-seokseen).

Mä en sen sijaan ole ollenkaan vakuuttunut karppauksen hienoudesta juurikin sen takia, että moni karppaaja tuntuu oikein mässäilevän rasvalla ja nimenomaan voilla. Olen itsekin jättänyt pois margariinit ja vaihtanut voihin ja kylmäpuristettuihin öljyihin, mutta joku kohtuus kumminkin. Rasvaa toki tarvitaan, mutta ravintokoostumukseltaan laadukkaat öljyt hakkaavat silti voin. Ja öljyissäkin nimenomaan omega-3 on tärkeämpi kuin omega-6, mistä johtuen mm. oliiviöljy on parempaa kuin rypsiöljy. Molempia löytyy multa kylmäpuristettuna ja molempia syön vaihdellen. Lisäksi käytössä on avokadoöljy (hyvä rasvahappokoostumus, vähän voimakas maku, sopii laadultaan hyvin paistamiseen) ja uusi rakkauteni saksanpähkinäöljy (ihanan pähkinäinen maku, ei kestä kuumennusta, rasvahappokoostumus käsittääkseni hyvä). Eikä pidä unohtaa kookosöljyä, joka sekin on aivan ihanaa, vaikka kuinka koulun köksäntunneilla opetettiin, että kookoksen rasva on pahasta.

Se, mikä karppauksessa on hyvää, on nopeiden hiilarien korvaaminen kasviksilla. Ja nimenomaan siihen pyrin itsekin, mutta musta perunasta, riisistä ja pastasta ei tarvitse kokonaan luopua, riisit pastat ja muut viljat (jauhot, leivät jne) pitää vaan vaihtaa täysjyväisiin. Vähentämisestä ei toki ole haittaa, mutta olennaista on musta sokerin välttely (hunajaa sitten vaan makeutukseen, nam) ja raffinoitujen viljojen poistaminen ruokavaliosta kokonaan tai lähes kokonaan. Avainsanana ei siis niinkään hiilihydraatittomuus vaan oikeanlaiset hiilihydraatit. :wink:

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 14:59  
+
0
^ Mä en itse ainakaan pistäisi täysjyväriisiä suuhuni kun olen lukenut paperin tutkimuksesta, missä eri viljojen lektiinipitoisuuksia mitattiin. Valkoisesta riisistä on poistettu ne osat joissa riisissä lektiinit sijaitsevat. Muutenkaan täysjyväisyys ei minusta ole mikään avain onneen, kun ne viljojen pahikset - lektiinit ja fytaatit - yleensä niissä kuorikerroksissa asustavat korkeampina pitoisuuksina. Gluteenia nyt muutenkin välttelen kaikin tavoin. Perunan pahis taas on saponiini, joka sijaitsee kuoren alla. Saponiini siis lisää ohutsuolen läpipäästävyyttä ja on näin mm. tulehdusta edistävä aine.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 15:45  
+
0
Mulla gluteiini saa aikaiseksi aivan järkyttävää turvotusta ja piereskelyä, joten yritän välttää sitä viimeiseen asti. Luomuruisleipä sopivan kuivana känttynä on herkkua, mutta sitäkään ei mielellään syö hirmuisesti. :nauru:

Mutta joo, mun karppaaminen on käytännössä sitä, että viljojen ja perunan sijaan syön paljon kasviksia, varsinkin pavut, juurekset ja kaali ovat ihan hirmuisen suurta herkkua. En säästele voin, kerman enkä öljyn kanssa, mutta en toisaalta läträä niillä mitenkään älyttömästikään. Enkä laske niitä hiilareita, en vain syö mitään mihin on lisätty sokeria, tai missä on älyttömiä määriä nopeita hiilareita Suuhunsa pyrkii laittamaan kaikkea mahdollisimman simppeliä, ja näillä eväillä olo on loistava.

Mutta tämä toimii mulla, jollakulla muulla toimii toinen, ja kolmannella kolmas.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 16:41  
+
0
Mun ruokavalio on melkolailla sama kuin Tonterialla. Olo on mitä parhain (ei väsytä eikä turvota ja oon päässy ihannemittoihini ilman suuria taisteluita). Maitotuotteita käytän enemmän kuin keskivertokarppaaja. Syön surutta hedelmiä ja marjoja, enkä rajoita kasviksiakaan millään tavalla. Kun sitten on niitä karppaajia jotka ei syö esim. porkkanaa ollenkaan kun se sisäsltää liikaa hiilaria.
Oon havainnu elimistössäni sellaisenkin muutoksen, että mahakivut on kaikonnu lähes kokonaan. Moisia ilmenee lähinnä silloin kun erehtyy syömään viljaa. Ja vehnä on pahinta kaikista. Riisistä ja perunasta mä en tule kipeäksi samassa mittakaavassa mutta maha kyllä menee sekaisin, jotenka olen nekin jättänyt vähemmälle.
Mun mielestä on hienoa kyllä lukea noita innnan kirjoituksia, kun ne on täynnä raudanlujaa faktaa ja tutkimustietoa. Toistaiseksi oon tyytynyt siihen että omalta osaltani määritän ruokavalion sen mukaan että "mikä tuntuu hyvältä". Toisaalta kyllä kiinnostaisi perehtyä tarkemminkin kaikkiin ravitsemustieteisiin. Ehkä mä otan sen seuraavaksi projektiksi.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 04.08.2011 klo 19:05  
+
0
^ Kiitos. Mä kyselen tiukkana poikaystävältäkin jatkuvasti tutkimusta tai tieteellistä faktaa kun se kertoo mulle jotain ravintoon liittyvää. Anekdotaalinen todistelu ärsyttää.
Ja sitä vehnän gluteenia pahempaa myrkkyä ei juuri olekaan, eli ei ihme jos tekee mahan kipeäksi. Mulla turvottaa ja kipeyttää välittömästi nivelet, ja maha menee about välittömästi kuralle.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 09:24  
+
0
Yks karppaaja ilmoittautuu täältä Pohjois-Pohjanmaalta. :heiluti: Itse oon karpannut n. kaksi vuotta ja täytyy sanoa, että mulla on enimmäkseen hyvää sanottavaa. Kiloja on tippunut hurjasti ja olo on kohentunut huomattavasti siitä, kun mussutin leipää ja perunaa.

Karpin kannattaa muuten pitää erityisesti huolta kuiduista, ittellä se ainakin tuppasi unohtumaan eikä elimistö tykännyt, vaikka kasviksia syönkin runsaasti :paapatus:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 10:45)