Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 10:52  
+
0

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 12:04  
+
0
^ Todistaako tuo sinun mielestäsi oikeasti jotain? Voi myös miettiä että ketkähän noita leivän/kokojyvän tervellisyydestä kertovia tutkimuksia rahoittaa, entä mistäpä arvelet esim. virallisterveellisten ravintosuositusten tulevan? Se, että osassa noista tutkimuksista on ollut lihateollisuuden tarjoamaa rahaa mukana, ei automaattisesti tee niistä nollatutkimuksia tai arvottomia.

Jos miettii millaista "tutkimusta" esim. sydänsairauksien ja kolesteroliarvojen välille linkin saamiseksi on tehty niin eipä kovin pahalta tunnu. Ne tutkimukset voi itse lukea, tarkastella tutkimusasetelmia, tuloksia ja verrata niitä sitten tutkijoiden tekemiin tulkintoihin ja itse omilla aivoilla miettiä että onko tehty hyvää tutkimusta vai ei. Teollisuus rahoittaa omien intressiensä mukaan tutkimuksia, ei se suoraan tarkoita sitä, että jotain influenssia on sieltä tullut. Toki se voi ja usein tarkoittaakin, mutta sen takia voin lämpimästi suositella kaikille että lukee niitä tutkimuksia, katselee tutkimusasetelmia, miettii onko metodit olleet oikeat, ovatko löydökset tilastollisesti merkittäviä ja ennen kaikkea, onko löydöksiä tulkittu oikein.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 12:59  
+
0
^huiks. Ei itseäni kiinnosta pulunkakan vertaa miten ihmiset syö ja elimistöänsä saastuttelee, ärsyttää vain, kun niin monta kertaa jo jahkattu ympäristöasioista, niin eikös jo vielä enemmän mennä sörkkimään asiaa huonommaksi...

muoks. piti muutella. En itsekään ole puhdaspulmunen, sillä omaan ruokaperversioita, jotka ei ole maailman järkevimpiä...
(Viestiä on muokattu torstaina, 01.09.2011 klo 13:02)

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 13:14  
+
0
Itekin tuli viimevuoden puolella karpattua, ja painoakin lähti ihan kivasti siinä samassa. Mutta kun koulut taas alko, ja ruokana on jokapäivä se muussi ja nakkikastike tai makaronia, niin jäi vaan pois. :roll:
Kaikki kilot tietty tullu jo takas tässä kesän aikana, ja hirveesti tekis mieli alkaa uudestaan karppaamaan ja oikeesti tiukoilla säännöillä. Pitäis varmaa jotkut omat eväät ottaa kouluun mukaan, siellä kun on ehkä kerran kuukaudessa jotain mitä voi syödä hyvällä omallatunnolla.


Mulle karppaus on tosi helppoa, koska rakastan keitettyjä vihanneksia kun laittaa keitinveteen kunnon voiklöntin ja suolaa! Ja antaa kypsyy oikein pehmeiks :nauru: Ja jos vaan voisin, niin eläisin pelkällä lihalla.. Mun suurin ongelma vaan on ollu just toi kouluruokailu.

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 13:33  
+
0
^ Kouluruokailu, kyläilyt ym. on aina melkonen haaste. Meillä yliopistolla on onneks melko laaja valinnanvara esim. keittolounaissa ja salaateissa, niin ei tartte kallistua siihen pakkoperunaan tai -pastaan välttämättä :cool:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 13:39  
+
0
^ Täällä onneks sama. Mähän en ole varsinaisesti millään vhh-ruokavaliolla vaan syön paleoruokavalion mukaan - se nyt vaan hyvin usein tuppaa olemaan melko vähähiilarista. (Hyvä on, maitotuotteita käytän reilummin kuin täysin nollatoleranssissa elävät modernit luolanaiset ja -miehet.) Mutta tosiaan pieni salaatti maksaa saman kuin normilounas 2,50 e, ja sitten ison salaatin tai paremman puolen evästä (kalafile, pihvi, wokkia, tms.) saa 4,75 e, elokuu söin oikeestaan kokonaan sieltä paremata puolelta, yseimmten lisukkeenaois riisiä tai joku perunajuttu, olen vaan pyytänyt ilman ja lisää kasviksia.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: KARPPAUS - Torstaina, 01.09.2011 klo 14:00  
+
0
Olispa meilläkin noin monipuolista. :roll: Yleensä on vain yks ruokalaji, joskus harvoin kaks. Mut lähes aina molemmat on perunapohjasia, ja sitten niitten lisäks leipää ja salaattia. Salaattikin on usein niin köyhää, ettei sitäkään viitti yksinään syödä.
Ja sitten se kirottu jälkkäripöytä.. sinne kun eksyy niin helposti. :nauru: Mä en tosin missään yliopistolla olekaan, ei kai sais valittaa ilmasesta ruoasta. Mutta kun! :nauru:

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 02.09.2011 klo 12:07  
+
0
Hei ihmiset, ehdottakaapa jotakin hyvää karppiruokaa päivälliseksi? Mielikuvitus on väsyksissä itsellä.. :eitietoo:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 02.09.2011 klo 12:14  
+
0
Mullaki on ollu nyt isoja ongelmia ruokavalion kanssa kun töissä olen ollu. Ja olo on ihan kamalan paksu ja maha turvoksissa. On pitkään ollu nyt niin hoikka olo ja maha voinu hyvin. Oon tosiaan töissä päiväkodissa ja siellä syön lasten kanssa. Voishan sinne kuskata omat eväät, mutta tahtoo mennä turhan vaikeaksi aikataulullisesti ja lapsetki kyselee koko ajan, että mitä syö. Koitan kyllä salaatilla täyttää lautasen pääasiallisesti, mutta nytki on koko viikko tullu pupellettua perunaa. Jos on kastikeruoka, niin pitää vaan "rohkeesti" ottaa pelkkä kastike + salaatti, mutta paljon myös laatikkoruokia niin eipä niistä pysty alkaa valikoimaan. Ja päiväkodissa ei aina oo kunnon salaattiakaan, voi olla vaan esim punajuurta ta kurkku-/i tomaattiviipaleita, joten se salaatinkaan saanti ei oo varmaa.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 02.09.2011 klo 12:19  
+
0
Mulla oli kanssa samaa ongelmaa nyt kesällä, kun olin töissä kotipaikkakunnalla ja tietenkin äidin ja isin ruuissa. Aina ei viitsinyt kieltäytyä "perinne-eväistä", kun kumminkin niiden eteen oli nähty melkoinen vaiva. :neutral: Vähän sama juttu on usein kyläpaikoissa, vaikka yleensä kieltäydynkin kohteliaasti kahvikakuista jne.

Varmaan juuri töihin ois ne itse tehdyt eväät kaikkein parhain, ettei tarviis perunaa pupeltaa. Itse joskus yliopistolle lähtiessäni kiireessä viskaan rasiaan vihreää salaattia, tomaattia, jääkaapista löytyvää juustoa paloina ja vaikkapa leikkelettä viipaleina. Pitäähän se nälän jonkin aikaa, mutta työpäivät ovatkin pidempiä kuin nämä minun opiskelijapäiväni.:nolo:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 21.09.2011 klo 09:39  
+
0
Nostellaanpas tätä. Itse olen jo muutaman vuoden syönyt ainakin periaatteessa vähähiilihydraattista, mutta nyt viime kesän ja tämän syksyn aikana linja on kyllä pahasti lipsunut. Päätinkin ottaa kurinpalautuksen kokeilemalla pari kuukautta oikein tiukkaa karppausta. Saa nähdä miten käy...
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 21.09.2011 klo 11:36  
+
0
Mulla alkoi vhh oikestaan vastoin omaa tahtoa kun verensokerin todettiin olevan liian korkealla, että se on todennäköisesti jotain hitaasti alkavaa diabetesta. Eli määräys oli vhh ja sillä vähennetään haiman rasitusta.

Paino on nyt pudonnut yli 3kg eikä välttämättä tarvitsisi enää. Mulla ongelma on, etten tiedä oikein karppi "pikaruokia" ja siksi päivällinen liian usein onkin pelkkä salaatti ja jotain kananmunaa yms. Mitkä on teidän vakiopikaruokia sillon kun tulee nälkäisenä kotiin ja haluaisi nopsaan hakea/tehdä jotain?

Pahoittelut jos tästä on kysytty aiemmin, en ole lukenut tätä ketjua ihan kokonaan läpi..

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 21.09.2011 klo 11:58  
+
0
^ Joku kasvispohjainen keitto? Heitä kattilaan purkillinen tomaattimurskaa, muita rehuja, juustoa jos haluat ja jos et jaksa lihaa kypsentää niin esim keittokinkkua?
Ylläpitäjä

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 21.09.2011 klo 12:04  
+
0
^^ Täytyy vaan todeta, että upea veto siltä lääkäriltä, joka on uskaltanut lähteä vastoin virallisterveellistä ruokavaliota suosittelemaan vähähiilarista ruokavaliota. Hatunnosto ja peukkua! Tulin oikeasti hyvälle mielelle. :)

muoks
Nakataas jotain apuakin. Syötkö lihaa? Me tehdään py:n kanssa monesti pikaruokana jauheliha-tomaattimurska-pakastevihannessössöä, jota voi kerralla tehdä kattilaan aika isonkin määrän. Tuota voi pakastaakin valmiiksi vaikka rasioissa, niin on sitten nopea sieltä lämmittää. Kannattaa nakkoa sekaan myös pakastepinaattia, nam nam ja kroppa kiittää. :)
Muutenkin kun leipä jää pois valikoimista, helpoin tapa pitää ruokaa helposti saatavilla on tehdä sitä isoja satseja ja pakastaa valmiita annoksia sitten. Meillä on nyt pakkasessa täytettyjä paprikoita (jauheliha, porkkana, sipuli, valkosipuli, juusto) ja paistettuja itse-marinoituja kanafileitä, joita voi sitten sieltä lämmitellä.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.09.2011 klo 12:08)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KARPPAUS - Torstaina, 22.09.2011 klo 09:29  
+
0

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KARPPAUS - Torstaina, 22.09.2011 klo 21:32  
+
0
Mä olen karppaillut ajoittain pitkiäkin pätkiä ja olo on kyllä huomattavasti parempi aina silloin (ei väsytä silleen, jaksaa enemmän, paino on paremmin hanskassa, nivelet ei huuda hoosiannaa jne). Erityisesti töissä karppaaminen tökkii. Koulussa kun työni teen niin on ollut aika ikävä huomata kuinka kovin hiilaripainotteista se ruoka siellä on! Mitenkään fanaattisesti en ole karpannut muutenkaan (eli syön kaikkia kasviksia (myös hedelmiä) täysin surutta ja suht surutta myös ruista jos mieli tekee, puhdasta kauraa tms ajoittain), olenpahan vaan jättäny pois riisin, pastan, perunan ja leivän noin niin kuin joka päiväisenä ruokana. Kesällä huomasin että uusista perunoista ei tule nivelsärkyä eikä muutakaan samalla tavalla kuin talvella perunasta. Oliskohan tuoreudella siis väliä? Muutenkin olen muuttanut syömistäni enemmän siihen suuntaan että mietin lisäaineita ja muita aiempaa enemmän (jos syön leipää niin mieluusti itse leivottua jossa ei mitään omituisia lisäaineita ole). Karpatessa mä siis syön pääasiassa kasviksia + lihaa/kalaa ja sallin pekonin, voin jne itselle ajoittain, mutta eipä niitä tule läheskään päivittäin syötyä.

Mutta siis töissä tökkii. Mulla ei ole tänä syksynä oikeastaan ollut muuta mahdollisuutta kuin syödä oppilaiden kanssa yhtä aikaa ruokalassa. Ja musta on hieman arveluttavaa kuskata sitten sinne eväät (eikä se oikein käytännössäkään aina onnistu). Joinain päivinä hiilareita voi rajoittaa (kuten tänään jauhelihapihviä + perunamuusia ja salaattia) mutta joinain päivinä ei (lohilaatikkoa alkuviikosta). Eikä syömättäkään oikein voi olla (kun ei mulla välillä ole edes kahvitaukoa jonka aikana kiskaista mitään). Toisaalta oma olo on menny alaspäin kuin lehmänhäntä... joten kovasti yritän palata ruotuun. Joku kuningasidea pitäis vaan saada työpäivien syömisiin... (mitä syödä kun aikaa syömiseen on ehkä vaan 5-10min?)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KARPPAUS - Torstaina, 22.09.2011 klo 23:00  
+
0
Anteeksi etten jaksa lukea koko ketjua, mutta onko jo tuttu kenellekään? :shifty:

http://www.hiilariton.fi/

Sieltä saa pastaa jossa 5g hiilaria annos!

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KARPPAUS - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 07:45  
+
0
Tigru, mun käsityksen mukaan uusiin perunoihin ei oo tärkkelys varastoitunut samalla tavalla kuin "vanhoihin".
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: KARPPAUS - Maanantaina, 26.09.2011 klo 11:57  
+
0
Täällä yksi karppaaja :heiluti: Ensimmäinen aloitus oli suunninpiirtein viimevuoden loka-marraskuussa. Kolme kuukautta Englannissa vei loppumetreillä sipsu ja sukulaatilinjalle ja Suomeen tullessa alkoi uudestaan karppivalio. Turvotus lähti ja jo 10 päivässä selvä muutos. Nyt menee "herkkuja" vaan viikonloppusin yhtenä tai kahtena päivänä.

Alunperin karppaamisen aloitin mahaongelmien takia. Iho pysyy paremmassa kunnossa runsaalla rasvalla ja olo on energisempi.

Karppaus.info:stakin löytyy meitsin 10 päivän muutos normaalipainoisella.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KARPPAUS - Torstaina, 16.02.2012 klo 14:43  
+
0
Kui tää oli tipahtanut "melkein viimeiselle sivulle" :eek:
Tein yks päivä lisukkeeksi ihan perus voikaalia (kaali suikaleiksi ja haudutellaan voissa) ja jestas se oli hyvää! Oiva lisuke myös karppaajille :wink:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 20:30)