Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 14:54

Kissat

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50

wihuu

wihuu
Viestimäärä: 9

VS: KISSAT - Lauantaina, 01.05.2010 klo 12:59  
+
0
Voisiko joku neuvoa mitä kissan barffaus pitää sisällään? Se ei vissiin mene ihan samalla lailla kun koirien. Tai jos on jotain linkkejä, niin vaikka yv:llä laittaa niitä.

Etsin googlella, mutta se on niin työlästä etsiä kun kaikki sivut ei aukea ja sit oli jotain keskustelupalstoja johon piti rekata jne. Jos täällä olis jollain antaa neuvoja, niin olis kiva. :jjei:
Koirat: keskikokoinen villakoira "Wili" '04, kiinanharjakoira Mooncrest Windy Charmer "Unto" '07, sloughi Alwaahid Alzana "Safir" '09
Kissat: american curl Magnificat Queen Love '05, american curl Diipadaapa Wenona "Freya" '08

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 16:01  
+
0

Se ei vissiin mene ihan samalla lailla kun koirien.


Tuossa olet oikeassa. Mäkään en nyt tähän hätään löytänyt mitään sellaista sivua, missä olisi kattavaa tietoa kissan barffauksesta mutta Tässä nyt yksi keskustelu.

Mutta noin yleisesti, mahdollisimman monipuolisesti erilaisia lihoja, elimiä, sydäntä ,kieltä, luita, kalaa n.kerran viikkoon. Ja täälläkin pakko hehkuttaa pakastehiirien/rottien/kananpoikien(saa eläinkaupasta/kasvattajalta) erinomaisuutta ruokavaliossa. Niissä on kaikki, mitä kissa tarvitsee. Ja jos oikein haluaa hifistellä, tarjoaa kissalle mahdollisimman paljon "pientä saaliseläintä", eli kanaa, kalkkunaa, jänistä joita kissa luonnossakin saisi itse kiinni. Sen puoleen ei nauta, possu, poro ym. kissalle "luonnollista" ravintoa koska ei saisi niitä oikeasti kiinni. Mutta meillä kyllä syödään kaikkia lihoja. Jänistä haluisin kokeilla mutta en tiedä, mistä sitä saisi.

Lisävitamiinit tärkeät, meillä käytössä Multicat jossa mukana myös kalkki joten periaatteessa ei lisäkalkkia tarvitse jos/kun kissa syö myös luita(esim. siipiä). Mutta jos ei luut kelpaa, vaikkapa munan kuorta tai calsium carbonaattia apteekista.

Meillähän ei 100% barffata, tulee päiviä että mennään jopa pelkällä nappulalla tai sitten kokonaan barffilla. Pääsääntöisesti kuitenkin 1/3 nappulaa/vitaminoitua märkäruokaa ja 2/3 lihaa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 16:08  
+
0
monna83, onnea tulevasta perheenjäsenestä :hymy:! Onko kisu minkä värinen?

Noissa aikasemmissa kissakeskusteluissa olikin jo juttua eri hiekoista, mutta kysytäänpä nyt uudelleen että millaisia hiekkoja te muut käytätte?

Mä ostin nyt viimeksi extreme classicia ja sitä ennen eurolitteriä ja täytyy sanoa, ettei kumpikaan niistä ole evercleaniä voittanut. Jotenkin niistä tulee läpi sellanen "tunkkanen" haju, joten tästä eteenpäin ostan kyllä suosiolla pelkkää EC:tä, vaikka se vähän tyyriimpää onkin.

Laatikkoja on 2, ja kissoja neljä.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.05.2010 klo 16:27)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 16:22  
+
0
^ Kiitoksia. Onhan tuota nakukissaa tullut haaveiltua jo ties kuinka monta vuotta ja nyt ei enää mitään esteitä sen hankinnalle joten päätettiin hankkia se nyt kun syntyi lupaava ja kivan värinen pentue. Naamiopoika(tottakai!) joka tapauksessa tulossa mutta en tiedä vielä mikä naamio, huomenna menen valitsemaan omani. Siinä onkin valinnan vaikeus kun 5 pennusta yrittää valita sen sopivimman kun kaikki kuitenkin hyvin saman näköisiä. Kuitenkin "varmuuden vuoksi" voisin ottaa sen lupaavimman jos vaikka innotuisi sinne näyttelyihin oikein kunnolla. Huomenna se selviää.

Meillä käytössä vain mikrohiekkoja, Ever Cleanikin on ollut käytössä. Nykyään menee lähinnä vaihdellen Odour Busteria, Eurolitteriä, Extreme Classicia ja Inodorea. Jokainen noista kestää meillä kolmisen viikkoa, hyvällä tuurilla lähes kuukauden. Tosin nyt kun tulee se suursyömäripaskantunkija-sfinx, niin hiekkaa varmasti menee reilusti enemmän.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.05.2010 klo 16:24)

wihuu

wihuu
Viestimäärä: 9

VS: KISSAT - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 20:31  
+
0
monna83: Kiitos linkistä, ja vinkeistä! :)

Joh: Meillä on Ököplussa, ja sitä en vaihda ikinä mihinkään !:paapatus: Koitin välillä muita, mut ei - ei vaan löydy yhtä hyvää!
Koirat: keskikokoinen villakoira "Wili" '04, kiinanharjakoira Mooncrest Windy Charmer "Unto" '07, sloughi Alwaahid Alzana "Safir" '09
Kissat: american curl Magnificat Queen Love '05, american curl Diipadaapa Wenona "Freya" '08

asterismos

asterismos
Viestimäärä: 13

VS: KISSAT - Maanantaina, 03.05.2010 klo 21:25  
+
0
Olen ihastunut lyhytkarvaisiin brittiläisiin ja eurooppalaisiin rotuihin. (Monen muun lisäksi :D )
Onko kellään täällä omakohtaisia kokemuksia luonteista? Onko näillä roduilla mitään terveysongelmia?

hupellus

hupellus
Viestimäärä: 228

VS: KISSAT - Maanantaina, 03.05.2010 klo 21:43  
+
0
^^meillä käytetään pellettiä. Hyvä ja halpa :)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 09:30  
+
0
Turistit Nykissä :

Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 09:34  
+
0
^On ne vaan ihania, joka kerta ihastun uudelleen.:love:

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 09:36  
+
0
^^ Voi että nuo ovat kauniita kissoja :love: Olen tässä viimeisen vuoden aikana päättänyt, että jos ja kun meille joskus tulee kissa, se on aivan varmasti simsku tai itämainen lyhytkarva.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 11:04  
+
0
^^^ Ei saa laittaa tollasia kuvia tänne! :heristel: Juuri kun sain hillittyä omaa simskukuumettani.. Mutta voih :love:

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 13:18  
+
0

Aberkios kirjoitti:

Niihin ehtoihin vielä: lemmikkitasoinen ja näyttelytasoinen on kastroitava ennen 8 kuukauden ikää, jolloin ostaja saa vasta pennun rekisterikirjan kastrointitodistusta vastaan.


Mun mielestä tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Kaikkia kissoja kun ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen. Meille tulossa näyttelytasoinen sfinx ja ehtona on että kastroin sen 8 kk mennessä. En minäkään kasvattajana haluaisi kasvattieni menevän ties kelle puoskarille joka yhtäkkiä päättäisi alkaa kasvattajaksi. Ja minä kyllä saan rekkarit heti mukaani kun haen pennun.

Aberkios kirjoitti:

Lisäksi ehtoja asetetaan huonetilojen, ulkotarhan, muiden lemmikkien, perheenjäsenten iän ja määrän, sijaintipaikkakunnan jne osalta.


Tämän huomasin kun aloin alustavasti kyselemään tulevia pentueita. Yhden kasvattajan pennut eivät olleet vielä edes syntyneet ja kasvattaja tiedusteli mihin tarkoitukseen kissa tulossa, missä asumme, millaisia olemme, onko muita lemmikkejä jne. Kun kerroin että on neljä koiraa niin heti kysyttiin että onko isoja. Kerroin rodut ja sen jälkeen ei kuulunut kasvattajasta enää mitään. Eli jotkut ovat hyvin tarkkoja mm. siitä, millaisia koiria perheessä on.

Mutta tosiaan, ei tarvitse ottaa kissaa sellaiselta kasvattajalta jonka kanssa ei synkkaa tai ehdot tuntuvat kohtuuttomilta. Itse olen tullut loistavasti toimeen molempien rexien kasvattajien kanssa ja tämän tulevan sfinxpennun kasvattajan kanssa suunnitellaan jo, mihin näyttelyihin mennään kimpassa tulevana kesänä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.05.2010 klo 13:19)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 17:53  
+
0
Kissat kiittää :kumarrus:.

Mä oon ihmetelly, että miten koirapuolella ei oo käytössä näitä samoja kriteereitä, kun kissapuolella - siis että kissa on kastroitava siihen ja siihen päivään mennessä. Tuollainen sopimus ei kuitenkaan ole lain silmissä pätevä, koska eläin katsotaan kauppatavarana ja kun ostaja on siitä koko hinnan suorittanut, on eläin = tavara sinun omaisuutta.

Mä oon itsekin erään bengalikasvattajan hintoja katellut järkyttyneenä. En ikinkuuna päivänä maksaisi kissasta, taikka koirasta, 3000 euroa. Olisi sitten millainen yksilö tahansa. Mutta se onkin mun näkökanta.

Mä en usko, että omille tuleville simskupennuille laitan mitään hintaeroja, olkoon sitten "laadultaan" millaisia tahansa. Erikseen on sitten toki alennettu hinta virheistä kuten esim häntäknikistä.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 18:45  
+
0

Joh kirjoitti:

Tuollainen sopimus ei kuitenkaan ole lain silmissä pätevä, koska eläin katsotaan kauppatavarana ja kun ostaja on siitä koko hinnan suorittanut, on eläin = tavara sinun omaisuutta.


Eikös se ole ihan pätevä kun ennen kauppasopimuksen allekirjoittamista molemmat osapuolet lukevat ehdot (tässä tapauksessa kastrointi 8kk mennessä) ja hyväksyy ne? :mietiskel:

Tulevan sfinximme kasvattaja perusteli, miksi tästä pentueesta ei myy yhtään kasvatukseen joten ymmärrän kastrointivaatimuksen ihan hyvin. Itselle tosin ihan sama, vaatiiko kasvattaja kastrointia vai ei, kuitenkin teen sen joka tapauksessa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Torstaina, 06.05.2010 klo 18:52  
+
0
^ Ei se kuulemma ole, eräs lakimieskin näin sanoi. Kun eläin (tavara) on sun omaisuutta ja kuuluu 100% sulle, ei kukaan muu voi määrätä, mitä sä sillä "tavaralla" teet.

Mutta tuskin kukaan rehellinen ihminen nimeänsä tuollaiseen sopimukseen laittaa, mikäli ei aio niitä ehtoja sitten noudattaa. Mutta toki sellaisia urpoja löytyy kuitenkin, jotka näin tekevät.

Mä ymmärrän ja tuen ihan täysin tuota kastrointisopimusta, kissoilla varsinkin kun niiden hormonitoiminta on hieman eri kun koirilla. Mä toivoisin että koirapuolellakin alettaisi myös harrastamaaan samantyylisiä soppareita. Luulisi ainakin muutaman pentutehtailijan vähenevän (tai sitten ei).

Tuskin kukaan kasvattaja, olkoon sitten koira- taikka kissa, haluaa omaa kasvattiaan miksikään rotumix-pennuntekokoneeksi. Yhtä "helppoahan" se on noita sekoituksia tehdä sekä kissalla, että koiralla.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu torstaina, 06.05.2010 klo 18:56)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Perjantaina, 07.05.2010 klo 11:28  
+
0

Joh kirjoitti:

^ Ei se kuulemma ole, eräs lakimieskin näin sanoi. Kun eläin (tavara) on sun omaisuutta ja kuuluu 100% sulle, ei kukaan muu voi määrätä, mitä sä sillä "tavaralla" teet.

Mutta tuskin kukaan rehellinen ihminen nimeänsä tuollaiseen sopimukseen laittaa, mikäli ei aio niitä ehtoja sitten noudattaa. Mutta toki sellaisia urpoja löytyy kuitenkin, jotka näin tekevät.


Okei, hyvä tietää. Tosiaan, jokainen voi miettiä laittaako vai eikö laita nimeään paperiin jossa vaaditaan kastrointia.

Unohdin ihan tuon Joh:in laittaman kuvan, missä konkkaronkka Nykissä. Tosi makee otos!:cool: Svea ei halunnut tulla kuvatuksi vai?:nauru:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 07.05.2010 klo 11:30)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 19:56  
+
0
Katit sai uuden puun.:aurinko:

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 20:06  
+
0
^ Kivan näköinen :hymy:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 21:49  
+
0
^ Kiitos. :hymy:

Olisin toivonut että olisi ollut kapeampi. Mies ei antanut laittaa tota olkkariin kun oli kuitenkin ajateltua isompi, sanoi että vie sinne elukoitten huoneeseen. Yllätyin kyllä kun oli noinkin iso.. Laitoin sen sitten tuohon ikkunan eteen kissa/tietsikkahuoneeseen. Mä huomasin olohuoneen xxl-puun kanssa että kun se siirrettin ikkunan eteen, kissat alkoi viihtymään siinä entistä paremmin. Nyt on molemmat jättipuut ikkunoiden edessä. Nyt loppui puiden osto, kaksi jättikokoista ja kaksi 120-150cm korkeaa saa riittää. :nauru: Sitten vasta kun on aika uusia näitä vanhoja.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 13:36  
+
0
Itse siamilaisten kissojen harrastajana voin todeta, että tuo äänekkyys on monesti liioiteltua. Omista neljästä kissoistani vain yksi on hieman äänekäs, mutta sekin vain silloin kun tullaan kotiin (pitäähän se talonväki toivottaa tervetulleeksi!) ja vaatii ruokaa. Ei se täällä kokoajan huutele.

Ja mitä tuohon nykyiseen rotustandardiin tulee, niin aika harva kissa edustaa tätä jättikorva-vinttikoira-extreme-tyyppiä.

Pelkän ulkonäön jalostaminen on huono juttu, näkeehän sen mitä monelle koirarodulle on tapahtunut. Moni kasvattaja kuitenkin tuntuu jalostavan pelkkää tyyppiä, jossa terveys ja luonne jää valitettavasti takasijalle. Itselle nuo viimeksi mainitut on kuitenkin tärkeimmät, ulkonäkö ja näyttelymenestys on toissijaista.

Ja se nyt mikä on "rumaa" taitaa olla katsojan silmissä. Esim itse en pidä näistä Thai (vanhanajan) siamilaisista, mutta ei mun silmiä myöskään hivele nämä extrememallitkaan. Kohtuus kaikessa :peukku:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.05.2011 klo 13:50)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28205
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 05:00)