Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 06:47

Koiran kuljetus autossa

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 11

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 16:34  
+
0
No sehän on vain minun mielipide, että koira ei siitä kärsi vaikka se olisi vapaana auton takatilassa kun autossa on koiraverkko. Jos se sinusta ei tunnu hyvältä, niin tosiaan harkitsisin sinun tilassasi sitä turvavaljaita pultattavaksi autoon :) Oikeastaan se oma kuljetusratkaisu tulee vain kokeilemalla. Kuitenkin jo sinua huolettaa että koira satuttaa itsensä kolaritilanteessa, niin voithan tietenkin pehmentää takatilaa vaikkapa vaahtomuovipatjalla jota sidot kiinni takapenkkien taakse. Itse en kyllä sinänsä näe siinä mitään hyötyä, sillä kolari voi tulla mistä suunnasta tahansa. Pehmustetta olisi silloin säädettävä jokaista seinää vasten jos haluaa pehmentää iskua ja se taas on hirveää säheltämistä ja vie tilaa takatilasta tavaroiden kuljetusta varten.

Koiraverkothan on tehty koiran turvallisuutta ajatellen, että tuskin niitä myytäisiin jos häkki olisi sen turvallisempi vaihtoehto. Se on minun mielestä ihan sama, että onko koira häkissä vai auton takatilassa, koska kolarissa koira lennähtää kuitenkin johonkin suuntaan ja ne häkin kalterit ei ole sen pehmeämmät kuin koiraverkkokaan :D Häkissä on vain vähemmän tilaa mennä mihinkään suuntaan.
Takatilan rajaaminenhan on kans myös vaihtoehto, sillä koira tuntee olonsa turvallisemmaksi "pesämäisessä" tilassa. Pienemmässä tilassa koiralla on vähemmän tilaa stressata ja asentovaihtoehdot ovat rajoitetut niin ainakaan koira ei ole ihan vinksinvonksin jos kolari tapahtuu ja silloin sillä on pienempi prosentti loukkaantua vakavammin. Ja pienempi tila on helpompi pehmustaa.

Mutta tässä on vain minun mielipiteitäni :) Mieti ja kokeile, kukaan ei tule sinua syyttämään vaikka koira olisi pelkästään vapaana takatilassa. Ja kuitenkin vakavamman kolarin todennäköisyys on melko pieni suhteutettuna pienissä nopeuksissa tapahtuvien kolarien määrään. Varsinkin jos asuu vähänkään asutummalla alueella jossa yleisin nopeusrajoitus on 40-60km/h.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.10.2010 klo 16:35)

Hander

Hander
Viestimäärä: 13

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 17:00  
+
0
^ asun ihan kaupungissa ja normaalinopeudet ovat siinä 40-60km/h.

Kyllä mä luulen että me nyt otetaan toi, kun olen ottanut sen ihan omaksi että se koira vaan pistetään sinne autoon ja menoksi eikä tartte turvavaljaiden tai muiden kanssa säätää. Tähän voi olla osasyynä että ollaan autoilua harjoiteltu kyseisellä tavalla, eli koira ihan irtonaisena takaluukusta sisään, tuntuisi ihan oudolta pitkän aikaa näin "autoiltuamme" muuttaa sessiota niin että koira pitäis vielä jotenkin kiinnittääkin ...

Päälimmäinen kysymyshän kuitenkin on, loukkaako koira itsensä jos lentää teräsritilää päin. Ritilä on varmasti vahva eikä koira voi lentää niskaamme, on kyse vain siitä, loukkaantuuko se. Kuten jo mainittiin, häkin kalterithan eivät ole sen pehmeämmät kuin teräsristikkokaan, joten jäänyt avoimeksi miksi tuo tunnutaan mieltävän paremmaksi vaihtoehdoksi. Mikäli kenelläkään ei ole vastaanväittämistä (saa mieluusti tulla sanomaan jos mieltää ratkaisuni huonoksi tai vaaralliseksi, haluan kuulla perusteluiden kera) koira matkustaa jatkossa teräsritilän takana.

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 17:59  
+
0
Itsekkin olen mieltynyt siihen että koira häkkiin ja menoksi - periaatteesta.
Jos kolari sattuu, niin kyllä koiraankin varmasti käy johonkin kohtaan kipeää, kun se lentää johonkin kylki edellä. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö meilläkään turvavyö käy kipeää kun se pitää meidät paikoillaan, kipeitä mustelmiahan siitä yleensä tulee. Vähemmän kipeää kuitenkin koiralla teräsritilään osuminen sattuu kuin että sillä taipuisi selkä kuljettajan penkkiin. :) Minulla ei ole ainakaan sinun periaatteeseen puuttumista, kun itsekkin kuljettaisin koiraa samalla lailla jos auto vain olisi viidelle rekisteröity. Tsemppiä ajeluille :peukku:

ccorr

ccorr
Viestimäärä: 214

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 18:36  
+
0
Mitä valjaita suosittelisitte? Pohdin tässä tipsuilleni Allsafen ja Hi-Craftin välillä, onko niissä muuta eroa kuin hinta? :)
All you need is love... And a dog.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 21:30  
+
0
Mun mielestä(sopivan kokoinen) häkki on kuitenkin parempi ratkaisu kuin se, että ollaan vapaana peräkontissa. Mitä vähemmän koira kolarin sattuessa pystyy liikkumaan/lentelemään, sitä pienemmillä vahingoilla pitäisi mun logiikalla päästä.

Mitä tulee Hi-Craftin ja All-Safen eroihin, niin laatuero on huomattava. All-safe on ihan oikea turvavyö, jonka pitäisi kestää kolarista aiheutuvan iskun voima ja estää nimenomaan se, että koira lentäisi esim. etupenkkiläisten niskaan. Hi-Craft on vain estämässä koiraa pomppimasta autossa holtittomasti, niistä ei hyötyä ole kolaritilanteessa.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Keskiviikkona, 08.12.2010 klo 09:11  
+
0
Itsekin ollaan hankkimassa allsafe-valjaita. En oo paikallisista lemmikkikaupoista niitä löytänyt, joten ei oo päässyt katselemaan niitä. Kuinkahan paljon niissä mahtaa olla säätövaraa? Ei raaskisi monia valjaita koiran elinaikana ostaa :/
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Keskiviikkona, 08.12.2010 klo 09:39  
+
0
Kyllä noissa Allsafen valjaissa on ihan paljon säätövaraa. Suunnittelen ostamaan oman koiran painon mukaiset valjaat. Tosin esim. minä hankin koiralle autovaljaat vasta sen kasvettua pikkupentuvaiheen yli (n. 5 kk vanhana) ja samat valjaat on käytössä nyt edelleen vuoden kuluttua. Eli kyllä noissä säätöä riittää. :wink: Meillä siis 15-30-kiloisille tarkoitetut valjaat.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

NtiC

NtiC
Viestimäärä: 503

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 08:34  
+
0
Nemppuli on tähän asti matkustanut auton takapenkillä valjaissa, mutta nyt, vihdoin ja viimein, löytyi sopiva farmari ja Nemppukin pääsee matkustamaan kuten isot koirat! ;)

Nyt onkin sitten tiukkaa pohdintaa että hankkiako häkki vai jatkaako valjaiden kanssa. Mulla olisi yksi tuttu joka tekee autohäkkejä, että saisin sen kyllä suhtkoht helposti hankittua. Ensin olin täysin varma että häkki tulee kunhan farmari löytyy, mutta nyt en sitten enää tiedäkään.. Voi tätä päätöksenteon vaikeutta.. :eitietoo:

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 09:50  
+
0
^ jos laittaa häkin, niin tila katoaa melko äkkiä sieltä takatilasta :D Itellä on farmari joka laitettu pakettiautoksi, eikä siltikään taho olla tilaa ku se häkki vie 4/5 takatilasta :ttou: Ja ku siihen pitäs vielä laittaa kontti tasaiseksi vanerilevyllä, ku siinä takaistuinten kohalla on joku 20cm laskeuma kontin tilaan verrattuna.

NtiC

NtiC
Viestimäärä: 503

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 11:57  
+
0
^ No sepä se! Pitänee mittailla vähän sitä takaluukkua ja kysyä siltä tutulta että minkä kokoinen se häkki sitten on. Toisaalta Nemo on jo tottunut valjaisiin takapenkillä, ei tulisi uutta totuttelua jos jatkaisi valjaiden kanssa.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 13:04  
+
0
Meillä kun on pieni kääpiösnautseri, niin miellän, että sen pitäisi matkustaa joko häkissä tai valjaissa, mutta isommat koirat voi kulkea takatilassa, jossa on turvaverkko välissä.
Meille kun suunnitellaan toisen koiran hankintaa ja isompaa on mietitty, että laitetaanko vain verkko matkustamon ja takatilan väliin, vai molemmille häkit. Tosin en tiedä miten saamme mahtumaan takaluukkuun kaksi häkkiä.

Kun toiseksi koiraksi on suunniteltu bordercollieta.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 13:53  
+
0
^^ Nii, eipä tarvis häkkiin totuttaa ja olis tuttu matkustustapa, vähän eri paikassa vaan :D

^ Oonkohan vaan kuvitellu, vai oonko nähny jossakin sellasen viistohäkin mikä mulla on, mutta vaan leviänä ja siinä olis väliseinä ja kaks luukkua? Oon saattanu kuvitella tai sit sekotan sellaseen isoon alumiinihäkkiin sen :nauru:

Mut vissiinhän sitä saa niitä väliseiniä/tilanjakajia vaikka olis pelkkä koiraverkko erottamassa kontin ja matkustamon? Tietääkseni :DD Niitä on nähny nii monia eri väkerryksiä takakonttiin, ettei kaikkia voi muistaa :)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 14:32  
+
0
Mun on keksittävä uusi kuljetusmuoto autoon. Nyt mulla on siellä häkki joka vie hieman alle puolet farkun takatilasta. Häkki on muuten jees, mutta liian matala (65cm) joten tällä hetkellä tuo tipsu matkaa siellä ja beussinpoikanen häkin viereen jäävässä tilassa, eli se saa keskittyä nyt keksimään tuhoamista auton kiinteistä osista (no joo, tähän mennessä se on vain silpunnut alustana olleen maton, mutta tiirailee ja nuolee kattoa siihen malliin että kohta lähtee....) :mietiskel:

Häkeissä on se ongelma, että joko ne ovat liian leveitä tai sitten liian matalia. Ei oikein ole varaa teettääkään mitään.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 20:59  
+
0
^Mun mielestä taas autohäkin ei tarvitsekaan olla mitenkään valtava. Mulle riittäisi, että koira pystyy makaamaan siellä, koska siten toivon koiran autossa oleskelevan. En minäkään mahdu autossa kovin leveästi olemaan, joten ei se koira siellä järjetöntä tilaa tarvitse. Kotona taas häkin tulee toki olla isompi, etenkin jos koiran pitää viettää siellä yksinoloaikoja. Reenien ajan raaskisin kyllä koiraa makuuttaa pienemmässäkin. Eipä jokaisella tanskandoggillakaan mitkään ruhtinaalliset olot autossa ole, ja miksi pitäisikään, kun tarkoitus on vaan matkustaa autossa ja satunnaisesti odottaa siellä esim. toista koiraa reenatessa, matkoilla huoltsikalla kahvilla poiketessa, jne. Siis täsmennetään toki sen verran, että tietysti koiran pitää pystyä asentoa vaihtamaan ja seisomaan, mutta vaikka pidän (tai pitäisin, jos mulla olisi) kotona häkin kriteerinä sitä, että tuo hörökorvaisempikin otus pystyisi häkissä istumaan korvat pystyssä niiden osumatta kattoon, autossa ei sellaisia standardeja mulla ole, vaan riittää säkäkorkeus + x cm.

Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, niin eipä taida 65cm beussin kohdalla edes tuota säkä + x cm kriteeriä täyttää, joten isompi häkki taitaa kyllä olla tarpeen...

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 09.12.2010 klo 21:18  
+
0
^ Jep. Tuolla penskalla on korkeutta nyt sen +62 cm niin alkaa olemaan häkki turhan pieni. Ostin tosiaan sen väliaikaiseksi ratkaisuksi kun tuo oli vielä pikkuisempi. Mahtuu se tuolla makoilemaan, mutta aika tiukille menee. Mielelläni soisin sille suuremmat tilat.
Toistaiseksi se on häkissä vain hakutreenien odotteluajat, koska se kuumuu niin paljon odotellessaan. Muutoin matkustaa häkin vieressä eikä tällä hetkellä roudailla koiria tarpeettomasti mukana jos joutuvat jäämään autoon odottamaan.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Lauantaina, 11.12.2010 klo 00:19  
+
0
Meillä on ollut hyvä ratkaisu tollanen autohäkki, jossa ei ole kattoritilää ollenkaan vaan koiran pää tulee istuessa vähän häkin reunojen "yli". Tilaa on kuitenkin vaan n. 20cm eli ei pääse sieltä millään tulemaan pois. Muutoin häkki on kooltaan hyvin jämpti, just sellanen että tuo mahtuu siellä makaamaan (koko kontin syvyys) ja leveyttä on n. 45-50cm (takakontti/häkki jaettu väliseinällä puoliksi). Tuolle pienemmellähän on toi sama tila ja se on sille periaatteessa vähän turhan suuri mun makuun (nimenomaan vaaratilanteissa on tilaa lennellä vähän enempi siellä häkissä).

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Lauantaina, 11.12.2010 klo 01:25  
+
0
Meillä molemmat matkustaa ihan vain takaluukussa. Jos yhtäaikaa joudutaan matkustamaan niin pennulle on turvavyövaljaat takapenkille.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.12.2010 klo 17:53)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Lauantaina, 11.12.2010 klo 14:32  
+
0
keimu, kuulostaa ihan näppärältä ratkaisulta. Voisi itsekin harkita sitten kun tuon tuhoamisvimma loppuu...

muoks. kaverin sakemanninarttu opetti meidän pennun matkustamaan nätisti ja rauhassa. Ne joutu matkaamaan samassa takapaksissa 2 h matkan ja meidän pentu vaan hillu ja riekku ekat 10 min eikä jättänyt sakua rauhaan "ooo mun kaveri mun kaveri mitätehäämitätehää kivaakivaakivaa KIVAA!" :roll:
Saku tikkasi sitten pinnan loputtua nätin reiän otsan keskelle ja niin ymmärsi meidän paukapääkin rauhoittua :nauru:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.12.2010 klo 14:34)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 00:29  
+
0
Argh. Nyt tarvitaan kyllä täälläkin jotain järkeä tohon koirien autossa matkaamiseen. Farmarissa takatilassa matkustavat, eikä siinä sinällään mitään ongelmaa.. Sinne on helppo heittää koirat sisään ja treeneissä en ehdi/jaksa mitään turvavöitä availla. Ja nimenomaan treeneissä mulla meni hermot, kun autossa vuoroa odotellessaan toi yks silakka änkeytyi aina koiraverkon sivusta läpi matkustamon puolelle. Ei auttaneet avon hienot nippusideviritelmät, läpi puski pikku kelpie. No, sainpa hienon idean laittaa siihen lisäksi kompostikehikkoa! Hyvä idea - not. Kehikko on liian korkea ja mun mielestä koiran jalka voi jäädä siihen vaarallisesti jumiin. Poistan sen huomenna.

Kysymys kuuluu: mistä saan tilattua turvallisen, kestävän, oikeankokoisen hökötyksen erottamaan kontti matkustamosta? Olis vielä ihan jees, jos se ei maksais miljoonia.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 03:39  
+
0
^ Biltemasta ainaki jossain vaiheessa sai koirakaltereita takapenkin ja kontin väliin. Semmoinen katon ja lattian väliin pingotettava. En tiedä kyllä kuinka paljon reunoilta tulee, kun on varmaan aika standardilevyinen. Mutta eipä antais periksi kuin verkko?
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28217
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.05.2024 klo 04:30)