Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:34

Koiran turkinhoito

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 13

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 25.02.2011 klo 13:21  
+
0

jannie kirjoitti:

Otetaan vastaan vinkkejä phalenen korvakarvojen lyhennykseen... :shifty: Pituudella ei muuten ole väliä, mutta malli sais olla luonnollinen ja tosiaan sen mittaset, ettei yllä suuhun.




Minä lyhentäisin ohennussaksilla. Niillä reunasta saa luonnollisemman näköisen.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 25.02.2011 klo 13:34  
+
0
^Ohennussakset on ne sellaiset .. "kammalliset"? Ajattelinkin, että sellaiset olis varmaan hyvät, pitänee tutkia mitä löytyy bichonin jäämistöistä. Mä muistelisin, että sitä varten joskus ostettiin sellasetkin, vaikka ei tossa bichonin kotitrimmissä kyllä millään ohentelulla ollut väliä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 25.02.2011 klo 14:30  
+
0
^Joo, mulla on tämmöiset

Tai en ole ihan varma oliko juuri tuo merkki kun olen töissä enkä pääse tarkistamaan, mutta tuollaiset yksipuoleiset.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 24.05.2011 klo 13:41  
+
0
Mulle on tällä viikolla tulossa sekarotuinen pentu, jonka turkinhoito mietityttää. Koirassa on 2/3 karkeakarvaisia, nypittäviä rotuja ja 1/3 normaalia, sileää turkkityyppiä. Hassu kysymys: Mistä mä sit tiedän, pitääkö (tai saako) se nyppiä vai ei? :mietiskel: Turkin nyppiminen on muutenkin mulle vielä melko mystinen toimenpide, mutta tarkotus olis opetella se tekemään itse. Osaako joku vinkata vaikka jotain nettisivuja, missä olis hyviä ohjeita siihen?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 24.05.2011 klo 15:11  
+
0
^Nypittävyys on aika helppo kattoa, jos karva on rautalankakarkeeta, niin nypitään ja jos ei, niin ei tartte.

Nyppiminen itsessään on helppoa, nappaa karvaa puolestavälistä kiinni ja vetää pois. Jos karva on "kypsää", niin se lähtee melkein itsestään. Itse tykkään nyppiä trimmiveitsen kanssa, toiset tykkää nyppiä vaan sormineen. Makuasia.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 09:15  
+
0
^ Okei, mutta mites kun ei nypittävissäkään roduissa kaikilla koirilla ole hyvä, karkea karva. Oon paljon kattellu erirotuisten terrierien ja snautserien sivuja ja siellä on tullu esiin se, että pehmeäturkkisia on hankala nyppiä, mutta turkki paranee käsittelyn jälkeen.

Vai teenkö mä nyt asiasta väkisin hankalaa? Onko se suunnilleen puolivuosikkaana, kun koira nypitään ekan kerran? Jos tutkailen asiaa sitte, enkä vielä etukäteen :roll:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 10:07  
+
0
Minä olen lukenut ja kuullut, että jos terrierillä tai snautserilla on liian pehmeä karva nyppimiseen, se trimmataan koneella. Mutta sellainen mielikuva on jostakin jäänyt, että trimmaaminen (leikataan turkki koneella muotoon) ei olisi hyväksi karkealle karvalle, tai siis liian pehmeälle karkeallekarvalle, ettei turkki muuttuisi enää sitäkään vähää karkeammaksi, jos sitä mennään trimmaamaan. Liekkö vain legendaa...? :mietiskel:

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 10:16  
+
0
Toisaalta jos koiralla ei ole näyttelyuraa edessä, onko turkinlaadun muuttumisella suurtakaan merkitystä? Vai takkuuntuuko se pahasti?
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 10:23  
+
0
"Pehmeä" karkea karva on siitä hankalaa, että se vanuttuu ja takkuuntuu älyttömän helposti, ja siihen viimestään tarttuu mukaan kaikki risut ja männynkävyt. Kunnon rautalankakarkea taas on siitä hyvä, että se hylkii jonkin verran vettä ja lika ei tartu siihen kunnolla (eli rapaisenkin koiran saa puhtaaksi kun vaan karstaa kuivana läpi sanomalehden päällä).

Mutta joo, kannattanee antaa karvan kasvaa ns. räjähtämispisteeseen, ja katsoa sitten miten sitä on helpointa käsitellä. Jos se ei nyppimällä kunnolla tai kivuttomasti lähde, niin sitten ajaa poies. :peukku:

Muos. Ja joo, karkea karva pehmenee jos sitä leikataan.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 10:24)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 12:27  
+
0

sändi kirjoitti:

Mulle on tällä viikolla tulossa sekarotuinen pentu, jonka turkinhoito mietityttää. Koirassa on 2/3 karkeakarvaisia, nypittäviä rotuja ja 1/3 normaalia, sileää turkkityyppiä. Hassu kysymys: Mistä mä sit tiedän, pitääkö (tai saako) se nyppiä vai ei? :mietiskel: Turkin nyppiminen on muutenkin mulle vielä melko mystinen toimenpide, mutta tarkotus olis opetella se tekemään itse. Osaako joku vinkata vaikka jotain nettisivuja, missä olis hyviä ohjeita siihen?



Mä sain juuri eilen käppänän (p&S) kynittyä ja ajeltua ja kyllähän se kannattaa. Karva oli alkuun hyvä ei erinomainen, mutta nyt kun se on "parhaimmillaan" runkoturkki on melkeen kuin siimaa ja pohjavillaa on huomattavasti vähemmän. Jolloin koira ei takkuunnu ja tosiaan hylkii vettä ja risuja tms. Mutta jos koiran turkki on todella pehmeä niin en minä sitä silloin lähtisi nykkimään ja tuottamaan koiralla ylimääräistä kipua, etenkään kun ei ole tietoa karkenisiko se siitä kuitenkaan.

Pohjavillaa kannattaa joka tapauksessa hinkkuutella heti pienestä pitäen, muutenkin totuttaa koiraa sillä mikäli karvaa aletaan nykimään niin se on pitkä aika koiralla töröttää paikallaan. Korvakarvojen nykimistä kannattaa kans alkaa tekemään heti melkeen päivittäin kun koira tulee kotiin. Mikäli niitä siis sinne kasvaa. Ja hoitotoimenpiteet kannattaa opettaa koiralla että ne tehdään pöydällä ja että pöydällä ollaan nätisti, nimim. vaikean kautta opetellut.

Pohjavillan poistoon kannattaa hankki furminaattori, pohjavillakampa tms. Karvaa myös kannattaa säännöllisesti kammata jolloin takkuja ei pääse syntymään ja koira tottuu käsittelyyn. Itsellä on valkoinen Hauptnerin pohjavillaveitsi, Mars pohjavillakampa 328, Furminaattori ja joku Vivog? sininen veitsi. Yhdelläkin pärjäisi, itse tykkään tuosta Hauptnerista eniten. Karvaa nykitään muutama karva kerrallaan "myötäkarvaan" siten että veitsi on karvan päällä ja sormi alapuolella ja sitten toistetaan tsiljoona kertaa. :nauru:

Tässä yksi linkki josta olen itse käynyt vähän katselemassa osviittaa, käsittelyssä musta käppänä .
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 12:58  
+
0
Hyvä, kiitti Tonteria ja Eetla :hymy:

Tää on tosiaan mulle ihan uus ja vieras juttu ja koska sekarotuisesta on kysymys, "kasvattajalta" ei oikeen saa neuvoja. Kotosalla on kuitenkin jo yks trimmattava rotu, jonka turkinhoidosta tykkään, niin olis kiva opetella kunnolla hoitamaan tota pennun nypittävääkin karvaa.

Jonkun verran oon lukenu nyppimisestä ja pohjavillan poistamisesta, mutta mun on jotenki hankala edes ymmärtää, miten semmosta tehdään. Tiedän siis kai periaatteessa, mitä niillä tarkotetaan, mutta mua kaiketi hämää se, kun kotona on ennestään pohjavillaton, trimmattava koira, jolle tommosia toimenpiteitä ei voi tehdä.. Ehkä asia selkenee sit, kun se pennun turkki alkaa räjähtää ja käytännössä näen, miten se siistiytyy pohjavillaa poistamalla ja nyppimällä.

Mutta enhköhän mä tosiaan malta vielä mieleni, koska sitä pennun kotiutumistakin pitää odotella vielä sen pari yötä :nauru: Kaivan tän topicin sit parin kuukauden päästä taas esiin, jos tuntuu että turkinhoidossa menee sormi suuhun :viheltel:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 13:10  
+
0
Sitä pohjavillaa kannattaa poistaa heti kun sitä vähänkään alkaa tulemaan. Eli silloin tällöin kerta viikkoon samalla kun katselet telkkua hinkkaat sitä pohjavillaa pois. Onko kyseessä snautseri vai mikä sekoitus?
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 13:56  
+
0
Komppaan eetlaa, pohjavilla kannattaa viilata viikottain, ja samalla tulee totutettua pennusta asti pöydällä olemiseen ja turkin käsittelyyn. Furminator on riisenin pohjavillaan rungossa paras, tehosteissa ja parrassa tykkään käyttää taas tuollaista harvaa pohjavillaveistä. Jos odotat että sekä runko että pohjavilla räjähtää, niin varmasti menee hermot jo pelkän pohjavillan kanssa. :peukku:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Lauantaina, 28.05.2011 klo 11:05  
+
0
Pennussa on paria eri karkeakarvaista terrieriä ja kolmantena suomenpystykorvaa, minkä takia on vähä arvoitus, millanen karva sille tulee.

Mä oon oikeesti vissiin nyt ihan palikka! :nolo: (Mutta olkaa kärsivällisiä -mulla ei oikeesti oo mitään kokemusta tämmösestä turkista, mutta kuitenkin kiinnostusta hoitaa se "oikein")

Eetla kirjoitti:


Sitä pohjavillaa kannattaa poistaa heti kun sitä vähänkään alkaa tulemaan.



Öhh..? :nauru: Mä en oikeesti tiedä, miten tän edes muotoilisin.. Siis onhan sillä pohjassa tommonen pentuvilla, mutta erotanko mä sen jotenki pohjavillasta :nolo: Voiko sitä siis alkaa hinkkaamaan pois heti, kun vaan saan ostettua sitä varten välineet? Toisaalta tuskin toi ihan samalla tavalla räjähtää kuin trimmaamattomat snautserit ja pienen koon takia hommaa ei onneks edes oo yhtä paljon ku riisenissä :wink:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.11.2011 klo 10:14  
+
0
Varmaan täältä on hyvä kysyä myös turkinhoidon välineistä? Eli meille kotiutuu vajaan kuukauden kuluttua cockeri-tyttö. Messari on edessä ja ajattelin hommata tarvittavat välineet sieltä, kun varmaan lähtevät hieman huokeammin...
Hankintalistalla olisi: karsta, harja, kampa, ohennussakset (yksipuoliset), normi-sakset, tassusakset. Lisäksi shampoo ja hoitoaine, mustalle turkille sopivat. Espreestä olen kuullut tosi hyvää, samaten Bio Groomista, eli noita lähden nyt ensisijaisesti metsästämään.
Vinkkejä mistä kojusta/keneltä kannattaa hommata väineet? Mistä tiedän ovatko ne hyvänlaatuiset? Mitä merkkejä kannattaa välttää?
Mitä mieltä olette takunavaajasta, onko kannattava "sijoitus"? Lähden nyt sillä oletuksella että koska neiti on musta, aikoo se kasvattaa aivan järkyttävän pöheikön, ja ennen kuin saadaan pentukarva trimmattua menee mammalla varmaan hermot pariinkin otteseen. Hyvä olla näin positiivinen aloittelevana turkinhoitajana mutta näin ei ainakaan pety :wink:
Jos multa on jäänyt joku tuikitarpeellinen varuste listalta, saa vinkata. Otetaan myös ehdotuksia pienestä, hyvälaatuisesta trimmeristä jolla pystyy putsaamaan esim. korvanaluset ja kaulan.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.11.2011 klo 10:39  
+
0
^Ihan hyvältä listalta tuo kuulostaa. Itse tosin välttelen mustille suunnattuja shampoita. Kasvattaja sanoi, että ne helposti kuivattavat turkkia. Ainakaan pentukarvaan en moisia käyttäisi. Tosin olen kyllä sitä mieltä, että on melkein sama millä koiran pesee kunhan hoitoaine on hyvä. Itse tykkään Wild Animalin ja Coat Handlerin tuotteista, mutta vain kokeilemallahan ne hyvät löytää. Ei ehkä kannata heti sijoittaa 70€ maksavaan pönikkään.

Takunavaajat ovat vähän kaksipiippuinen juttu, kun sen turkinhoidon pitää lähteä siitä ettei niitä takkuja tule... Noh, tulee niitä meilläkin. Joskus käytän Cowboy Magic -merkkistä takunavausgeeliä vai mitä lie, mutta sitä ei messarista saa kun on hevosille tarkoitettu tuote.

Minä ostan aika paljon turkinhoitotuotteita Findogsilta ja saksia sun muita välineitä Käherryshuollosta (modet moderoikaa jos nimiä ei saa ääneen mainita...)
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.11.2011 klo 11:07  
+
0
^^ Mun mielestä semmonen takunavaaja on ihan turha. Koska sä saat avattua takun kammalla/karstallakin.

Mä en sinänsä suosittelis noita pesuaineita, Espreetä ja Bio Groomia. Joo, onhan ne ihan ok perustököttejä, mutta siihenpä se sitten jääkin. Mä en tosin tiedä et onko cockereilla se pesuaineen merkitys niiiin suuri, kuin esim. tällä omalla rodulla, cottonilla? :hymy: siis tietty niilläkin tulee olla aineet jotka passaa, mutta niin.
Mä oon pennut pessy, ja 'välipesut' aikusille tehny yleensä Wild Animalilla ja Crescendolla, kurkkaas ne myös. Molemmilta löytyy mustan koiran tökötitkin. Crescendossa on vielä sekin positiivista, että se on suht edullista.

Messarissahan on niitä myyjiä ihan joka lähtöön. Kannattaa ihan vain ensinnä kiertää kaikki läpi, laittaa vaikka hintoja ylös ja sen perusteella sitten. Findogsillahan on ihan hyvin tuotteita, mutta kannattaa ne muutkin tsekata läpi.

Ja nuista välineistä vielä. Otat semmoset, mitkä tuntuu omaan käteen hyvältä.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.11.2011 klo 11:07)

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Torstaina, 24.11.2011 klo 09:03  
+
0
Kiitoksia vastauksista :aurinko:
Olen ymmärtänyt että mustilla cockereilla on usein "kuivempi" turkki kuin esim. punaisilla, eli haen ainakin pentu-ajalle jotain tosi kosteuttavaa ja hoitavaa shampoota ja hoitoainetta (tätä tarkoitin mustalle turkille sopivalla, sori huonosti selitetty)
Mä kans ajattelin tuota takunavaajaa silleen, että eihän niitä takkuja pitäisi päästä syntymään :nauru: Mutta jos (kun) niitä tulee niin onko se silloin hyvä vai ihan turha. Taitaa jäädä nyt listalta toistaiseksi pois, ja keskityn muihin tarvikkeisiin.
Täytyy laittaa korvan taakse nuo vinkkaamanne shampoot ja muut tökötit. Eihän cockerin turkki pitäisi olla yhtä vaativa kuin esim cottonin, ja erilaatuinenhan se on, mutta kiva kuulla mielipiteitä myös teiltä "oikeiden" turkkirotujen omistajilta.

Tyhmä kysymys tähän loppuun, kun puhutaan turkin föönaamisesta pesun jälkeen, kelpaako siihen myös normi ihmisten fööni missä on lämmönsäätö (saa ihan kylmälle ilmalle säädettyä) vai?
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Torstaina, 24.11.2011 klo 10:37  
+
0

raggetti kirjoitti:

Tyhmä kysymys tähän loppuun, kun puhutaan turkin föönaamisesta pesun jälkeen, kelpaako siihen myös normi ihmisten fööni missä on lämmönsäätö (saa ihan kylmälle ilmalle säädettyä) vai?



Minä kuivaan kolme jenkkicockeria keskimäärin viiden päivän välein ns. ihmisten föönillä, tosin aika tehokkaalla sellaisella, joten eiköhän moisella enkkukin kuivu. Kannattaa opetella semmoinen "tissinvälitekniikka", eli fööni paidankaulukseen että molemmat kädet jää vapaaksi. Pentua varsinkin on helpompi pitää paikoillaan kun on kaksi kättä käytettävissä.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Torstaina, 24.11.2011 klo 10:42  
+
0
^ Ai, eiks kaikki teekään sitä föönaamista silleen, että koira ahdistetaan ilmavirralla kylppärin ahtaimpaan nurkkaan ja sitten toisella kädellä sohitaan parempaan asentoon? :nolo:
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 16:30)