Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 22:48

Koiran valokuvaus

Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 ... 41

tintti

tintti
Viestimäärä: 2881

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 12:25  
+
0
^Meillä on tuo Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS -objektiivi käytössä ja runkona Canon EOS 500D ja täytyy kyl sanoa, että aikamoinen pettymys on toi putki ollu.. Löytyy myös 18-55mm kitti ja se on vielä surkeampi. Kumpikaan putki ei tarkenna kunnolla. Vika ei ole rungossa, koska ollaan testattu myös muita putkia (esim. Sigma) ja ne tarkentaa normaalisti. Putket ei sinällään sahaa tarkennuksen kanssa, vaan kuvat on vaan usein ihan sumeita, vaikka kamera väittää tarkentaneensa.

Meillä onkin hakusessa (kunhan rahatilanne sallii) joku parempi zoomi, joka ei tule olemaan Canon :P Ei oo nimittäin varaa niihin oikeesti hyviin Canonin putkiin.
Näin tänään.

R.I.P. schapeu Poju 1.2.2007 - 17.10.2011

basenjinarttu Keena s. 12/2013

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 14:28  
+
0

tonitrua kirjoitti:

Täällä kuulostaa olevan valokuvauksesta enemmänki tietäviä. :aurinko:
Rahatilanne viimein sallis objektiivin oston ja nyt en osaa päättää...

Mulla on Canon EOS350D, iha pelittävä runko 18-55 kittiputkella. Nyt tarttis laajentaa repertuaaria ja kovasti haluttais kaks uutta putkea:
Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS
Canon 50mm f/1.8 II

Kannattaako nuihin sekaantua? Paljonko tuommosista kannatais maksaa käytettynä? Olisko sittekki joku muu vastaava putki parempi? :mietiskel: Lähinnä tuota zoomia haikailen, mutta tuo 50 f/1.8 on niin kovasti kehuttu, että haluan senki. :roll::nauru:



Et maininnut mimmoisella budjetilla olet liikenteessä....
Jos budjettisi antaa myöten niin suosittelen kyllä ehdottomasti tätä:
putki kuvanvakaajalla

Tai jos budjetti ei tuohon veny, niin sitten tämä:
putki ilman kuvanvakaajaa

Multa löytyy myös tuo toinen tahtomasi putki ja voin kyllä suositella, jos on tuommoiselle käyttöä.

Käytetyissä hintaan vaikuttaa (myyjän lisäksi) putken käyttöikä. Vähän käytetty ja kuin kukkaa kämmenellä pidetty on usein tyyriimpi.
Suosittelen käytetyn ostossa sitä, että ostat putken jostain niin läheltä, että pääset koekäyttämään sitä ennen kuin raha vaihtaa omistajaa. Välillä huonolla tuurilla käytettynä voi ostaa ihan kuraa.

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 14:51  
+
0
^Olisinki nuin isolla budjetilla liikenteessä... :roll::nauru:

Tuossa zoomissa olen ajatellu pysyä alle 300€. Ja jos käytettynä löytyis, niin alle 200€.
Entä tämmönen?
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Käytettynä olis mahollista saaha 200€:n pintaan. Toisaalta, zoom ei yllä tuonne mihin 55-250, mutta tuo vois olla hyvä yleisputki, joka korvais 18-55:n ja silti pystyis kuvaamaan kauemmaski... Hankalaa. :mietiskel:

Eikös tuo 50mm f/1.8 olis aika hyvä sisätiloissa? Valovoimaa ainaki on ihan kohtalaisesti.

Entä Tamron ja Sigma? Olisko niillä jotain hyvää zoomia (ei tarvi mahottoman kauas yltää), mielellään kuvanvakaajalla, hintaluokka alle 300€?

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 15:16  
+
0
Mä olen melko varmaan suositellut jo tähän ketjuun sitä Sigman pitkää putkea mikä mullakin on, en nyt muista speksejä enkä jaksa itse kaivaa joten vassoku :wink:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 15:27  
+
0
50mm/1.8 on kyllä hyvä putki. Mutta niin on myös 35mm/1.8 (ja 35mm/1.4), joka on mun ehkä kaikkien aikojen suosikkiobjektiivi. Jos haluaa kiinteäpolttovälisen lyhyen putken, suosittelen jompaakumpaa.

Mulla oli pitkään ajatuksissa hankkia pidempi zoomi (millä rahalla...), mutta sitten sainkin käyttööni vanhan 105mm/2.5 putken, joka on osoittautunut tosi mahtavaksi käytössä. Kyseessä siis vanha manuaalinen Nikkor, eli tarkennus + valotus pitää säätää käsin, mutta kun tuota on oppinut käyttämään, niin en kaipaa enää mitään muuta putkea, vaan kuvaan suurimman osan kuvista etenkin ulkona tuolla. Ja saadakseni saman valovoiman kuin tuossa, ja ehkä tuplasti pidemmän polttovälin, joutuisin maksamaan hunajaa. Joten niin kauan kun mulla ei ole varaa hankkia pitkää, oikeasti valovoimaista putkea, käytän tuota vanhaa. Eli varmaan vielä ihan hyvän tovin. :nauru:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 16:03  
+
0

tonitrua kirjoitti:

^Olisinki nuin isolla budjetilla liikenteessä... :roll::nauru:

Tuossa zoomissa olen ajatellu pysyä alle 300€. Ja jos käytettynä löytyis, niin alle 200€.
Entä tämmönen?
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Käytettynä olis mahollista saaha 200€:n pintaan. Toisaalta, zoom ei yllä tuonne mihin 55-250, mutta tuo vois olla hyvä yleisputki, joka korvais 18-55:n ja silti pystyis kuvaamaan kauemmaski... Hankalaa. :mietiskel:

Eikös tuo 50mm f/1.8 olis aika hyvä sisätiloissa? Valovoimaa ainaki on ihan kohtalaisesti.

Entä Tamron ja Sigma? Olisko niillä jotain hyvää zoomia (ei tarvi mahottoman kauas yltää), mielellään kuvanvakaajalla, hintaluokka alle 300€?



Kandee tehdä "listaa" asioista mitä tahtoo.
Minkä verran on rahaa käytössä, mitä kuvaa ja missä (eli kohde ja kuvausolosuhteet) ja mimmoista laatua tahtoo kuvien olevan (tyytyykö puuroon vain tahtooko oikeasti skarppia jälkeä).

Mitä enemmän tahtoo valovoimaa, sen enemmän kuluu rahaa. Ja valovoimaahan tarvitsee varsinkin kuvatessa liikkuvia koiria muulloin kun kirkkaassa keskipäivän auringossa. :nauru:

Tuossa lyhyemmässä putkessa kandee pitää mielessä se perusasia, että mitä niukemmassa valossa kuvaat, sen lyhyempi terävyysalue on (eli pitempinokkasen koiran kirsuun jos tarkennat onkin silmät jo epäterävät jne).

Ja kandee pitää mielessä myös se, että on niin monta mielipidettä kuin neuvojaa. Vain kokeilemalla löytää sen itselleen sopivan kaluston. Eli jos jollain kaverilla on jotain mitä itsellsi haluat, niin ehkä saisit vähän kokeilla?

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 16:07  
+
0
^^^ Janniella näyttäis olevan Sigman 70-300 f/4-5.6

Kiitos vastauksista! :aurinko:
Mulla alko jostain syystä kauheasti houkuttamaan tuo Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Pitäis käyä vissiin jossain kaupassa testailemassa, niin sais paremman käsitykset sen riitävyydestä omaan käyttöön.

Edit* Väksy lisää.

Edit2* ^Onneksi mulla on lyhytkuononen koira! :nauru: Ei vaiskaan, hyvä pointti tuo terävyysalueen syvyys. :peukku:
Ongelma on tosiaan lähinnä se, että nykysellä kittiputkella ei riitä valovoima sisällä ja salamalla tulee niin "kovia" kuvia. Tähän tarkotukseen aattelin tuota 50mm f/1.8. Ja enempi zoomia kaipailisin nimeomaan koiraa kuvatessa pihalla. Ja hevosia. Ja kaikkea muuta mitä ei pääse ihan viereen aina kuvaamaan. Budjetin olen aiemmin tuolla maininnukki, se siis yhtä putkea kohden.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.05.2011 klo 16:12)

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 18:25  
+
0
^ Miekin oon varmaan jo mainostanu tota samaa putkea mikä Janniella on. Hinta-laatu suhde ok. Ja miun tarpeisiin on ollu ihan riittävä. Eli kuvaan koiria paljon.
Tässä albumissa olevat kuvat on otettu ko. putkella. Samoin tässä olevat.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 23:15  
+
0

tonitrua kirjoitti:

^^^ Janniella näyttäis olevan Sigman 70-300 f/4-5.6

Kiitos vastauksista! :aurinko:
Mulla alko jostain syystä kauheasti houkuttamaan tuo Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Pitäis käyä vissiin jossain kaupassa testailemassa, niin sais paremman käsitykset sen riitävyydestä omaan käyttöön.

Edit* Väksy lisää.

Edit2* ^Onneksi mulla on lyhytkuononen koira! :nauru: Ei vaiskaan, hyvä pointti tuo terävyysalueen syvyys. :peukku:
Ongelma on tosiaan lähinnä se, että nykysellä kittiputkella ei riitä valovoima sisällä ja salamalla tulee niin "kovia" kuvia. Tähän tarkotukseen aattelin tuota 50mm f/1.8. Ja enempi zoomia kaipailisin nimeomaan koiraa kuvatessa pihalla. Ja hevosia. Ja kaikkea muuta mitä ei pääse ihan viereen aina kuvaamaan. Budjetin olen aiemmin tuolla maininnukki, se siis yhtä putkea kohden.


Eli ymmärsinkö oikein: budjettisi on 200-300e per putki?
Nopealla vilkaisulla näyttää olevan n. 75 - 80e käypä hinta tuolle lyhyemmälle putkelle käytettynä ja reilu 400e tuolle pitemmälle ilman kuvanvakaajaa (hyvä se kiinteä f4).

Tuolla kausltolla pääsee kyllä reilusti alkua pidemmälle. :peukku:

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 08:36  
+
0
Tämä menee yhä vain vaikeammaksi...
Testailin nykysellä putkella sisäkuvausta 50mm:n polttovälillä ja totesin, että tuo 50mm f/1.8 ei olis niin hyvä sisälle ku esim 35mm f/1.8 tai f/1.4. Tosin hinta pompsahtaa aikamoisesti... Joten ehkä hylkään nyt tuon kiinteän hetkeksi ja keksityn zoomin hommammiseen.

Vaihtoehtoina on siis:
18-135mm f/3.5-5.6
55-250mm f/4.0-5.6
70-300mm f/4.0-5.6
Merkkinä Canon tai Sigma (molemmilta löytyy aika samanlaisia).

Pikkuveli tulee ens viikolla kameroineen kylästelemään, niin täytyy testailla sen putkia (Tamron 70-300mm f/4.0-5.6) ja saan kaverilta lainaan jonku zoomin (se ei muistanu ulkoa mikä sillä on). Eiköhän sitä olis jo ens viikolla paljon viisaampi.

Kiitos avusta! :aurinko:

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:07  
+
0
Olen aloitteleva valokuvauksen harrastaja ja haaveissa olisi ensimmäinen järkkäri. Netanttilasta iski silmään moiset tarjoukset:

Canon, EOS 500D 18-55 IS

Nikon, D3100 tuplakit 18-55 +55-200mm

Olen kuvaajana todella aloittelija, mutta rahatilanne nyt sallisi kameran hankinnan. Haluaisin kovasti ottaa kuvia liikkuvista koirista ja hevosista, joten sen vuoksi järkkäri on haaveissa. Lisäksi maisemakuvaus kiinnostaa. Onko tällaisen aloittelijan järkevää satsasta n. 150e tuohon jälkimmäiseen pakettiin?
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:15  
+
0
^ Olenko mä sokea vai eikö tuolla kerrota objektiivien valovoimasta mitään?
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:30  
+
0
^ Canonin mukana näyttäis tulevan (ihan alhaalla kerrottu) EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS ja Nikonista ei kerrota. Eli olet puolisokea. :nauru:

Eiköhän nuo Nikonin putketki löytyis googlettamalla.

^^Itellä harmittaa ku ei järkkäriä ostettaessa panostanu kahteen putkeen (tosin poikaystävä osti sen itelle, ei ollu sillon paljon sananvaltaa). Sen suuremmin ottamatta kantaa kumpi paketti olis parempi, ite päättäisin ensin haluanko Canonin ja Nikonin, ne on jonku verran erilaisia käyttää ja sopii erilailla käteen. Sitte päättäisin kummasta alan ettiin tarjouksia. Ja Canonin käyttäjänä on tullu seurailtua nuita Canonin hintoja, niin tuo on tosiaan aika hyvä tarjous siitä.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:30  
+
0
^^Bongasin tuolta Canonin tiedoista tällaisen:

"Epätarkkojen kuvien todennäköisyyden vähentämiseksi EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS -zoomissa on käytetty Canonin uusinta 4 askelen kompensoivaa kuvanvakaintekniikkaa. Sen ansiosta kuvaaja voi käyttää hidastakin valotusaikaa ilman, että kuvan tarkkuus kärsii, ihanteellinen etenkin hämärässä kuvattaessa." Ja jos oikein käsitän, niin eikös tuo f/3,5-5,6 liity tähän valovoimaisuuteen? (Olen siis todellakin aloittelija!) :D

Nikonista en minäkään löytänyt mitään.

Ja lisätään tuohon edelliseen, niin ehkä oikein termi hakemalleni kameralle on OPETUSKAMERA.

Muoks. Väkänen, kun olin liian hidas! :D
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.05.2011 klo 15:31)

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:40  
+
0
Ja pikasella googlettamisella löytyy Nikonin putkista:
Pienempi putki f/3.5-5.6
Zoom-putki f/4-5.6
Eli taitaa olla aika perusvalovoimaset putket tässä hintaluokassa.
isommalle putkelle löyty tämmösiä arvosteluja. Ja hinta näyttäis olevan n. 220€. Eli mikäli vain Nikon sopii käteen, niin tarttuisin tuohon Nikonin tarjoukseen (runko+18-55 n. 550€, eli pitemmälle putkelle tulee hintaa n.100€). Tosin, ite olen pärjänny 5 vuotta pelkällä 18-55 putkella, se on hyvä yleisputki... Kannattaa tosiaan käyä kaupassa testailemassa nuita. :hymy:
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.05.2011 klo 15:41)

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 15:59  
+
0
^Kiitos linkkivinkistä. Pitänee käydä vähän hiplailemassa noita nyt, että miltä tuntuvat pikkukätösiin. Itsekin katselin hintoja netistä ja totesin, että tarjous on kyllä hyvä molemmissa tapauksissa.

Olisikos muuten vielä täällä suositella jotain hyvää valokuvausopasta aloittelijalle? Ihan painettuna sanana kaipaisin, jotenkin mukavampi opiskella kirjasta kamera kädessä kuin lukea netistä kamera kädessä.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 12.05.2011 klo 16:06  
+
0
Nettisivu, jossa kaikenlaisia vinkkejä.
Ja itelle tarttu aikoinaan matkaan Digikamera tehokäytössä opus, joka on tosi hyvä aloittelijalle. Siinä on kuvien avulla lyhyesti selitetty, miten mikäki säätö vaikuttaa mihinki. Ja teksti on hyvin ymmärrettävää. Pitäis itekki lukea sitä taas pitkästä aikaa, nyt ku olen uutta putkea viimeinki ostamassa.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Lauantaina, 14.05.2011 klo 21:18  
+
0
Täytyy tähän vielä kommata, että tuo putki, jonka arvosteluja linkkasit on eri kuin tuo pakettiin kuuluva putki. Eli pakettiin tuleva putki on ilman VR:ää.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 11:43  
+
0
^ :ttou: Sori, en huomannu eroa. :nolo: Mutta hyvä ku ite hoksasit!
Siellä sivulla on kuiten muitaki putkia arvosteltu, eiköhän sieltä löydy myös se oikea putki.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 18:46  
+
0
Yep, kyllä google toimii edelleen ja ihmisiähän tässä vaan ollaan. Eli nou hätä! :) Selvensin vaan, jos joku samaa putkea katselee, niin ei sekoita :)
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

  Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 06:45)