Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 22:48

Koiran valokuvaus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 11:09  
+
0
Käsittelettekö kuvia jollain ohjelmalla vielä ennen julkaisua, vai laitatteko ne ihan alkuperäisessä kuosissa näytille? Jos käytätte jotain ohjelmaa, niin mitä?

sea07

sea07
Viestimäärä: 31

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 11:25  
+
0
Aivan huippu tuo Andantinon kuvakollaasi labbiksesta! Sai ainakin mulle hymyn huulille :hymy:

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 12:55  
+
0

inni kirjoitti:

Käsittelettekö kuvia jollain ohjelmalla vielä ennen julkaisua, vai laitatteko ne ihan alkuperäisessä kuosissa näytille? Jos käytätte jotain ohjelmaa, niin mitä?



Mä saatan vähän(!) parannella värejä ja valotusta jos ovat kovin pielessä, windowsin jollain ihan omalla ohjelmalla joka tuli ilmaiseksi vistan mukana, sekä rajausta saatan parannella samalla ohjelmalla. Muuten en muokkaa mitenkään.
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

nevermind

nevermind
Viestimäärä: 498

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 13:48  
+
0
Vautsi, mielettömän hienoja kuvia kyllä kaikilla. :eek: rupes kyllä muakin naurattamaan tuo kollaasi labbiksen nassusta. :nauru:
Nyt en enää muista kuka kysyi (olisko ollu inni) kuvien muokkauksesta, mutta kumminkin. Ite kanssa korjailen valotuksia ja säädän kontrastia hivenen suuremmaks jos tarve vaatii sekä tietenkin rajaan kuvan oman mielen mukaan. Myös jos kuva on kauhee väripläjäys että silmiin sattuu niin säädän myös niitä sopivammaks. :wink: Ja tietenkin just jos on liikaa esim. sinisyyttä niin sitä vähän veks.
whisperd onhan se näinkin joo. :wink: tuo eka kuva Oonasta on meidän terassilta otettu, tykkään kanssa tosta tiiliseinästä kun se ei oo mikään ihan eilen muurattu, niin tuo oman osansa kuvan tunnelmaan. :hymy:
Bokseri Oona 25.11.2009
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.04.2010 klo 13:50)

Andantino

Andantino
Viestimäärä: 29

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 16:12  
+
0
Oiva on toisinaan hyvin edustava :nauru:

Mä käytän oikeastaan kaikki kuvat Photoshopin kautta lähinnä sen takia, että niitä tulee lähes poikkeuksetta pienennettyä. Aika usein hienosäädän valotusta, värejä, ja tarkennusta, joskus myös rajaan hiukan tiiviimmäksi tai suoristan vinoon jäänyttä horisonttia tms. pientä. Joistain kuvista poistan pieniä roskia yms. häiritseviä yksityiskohtia, mutta sen enempää en sisältöön koske. Riippuu tietysti kuvan käyttötarkoituksesta, että kuinka paljon sen eteen näkee vaivaa. Esimerkiksi tämän palstan Kuvia koirista- topiciin lisätyt kuvat ovat lähes poikkeuksetta muokkaamattomia, mutta jos kuva on menossa vaikka portfolioon, niin sitä tulee usein käsiteltyä enemmänkin. Varsinkin tilannekuvia joutuu välillä hiukan fiksaamaan, koska itse kuvaa ottaessa ei yksinkertaisesti ole aikaa viimeistellä rajausta ja kameran asetuksia.

On ihailtavaa, jos osaa ottaa niin hyviä kuvia, ettei niitä tarvitse muokata, ja siihen ainakin itse pyrin. Kuitenkin jos kuvasta saisi kevyellä muokkauksella selvästi paremman, en näe syytä olla muokkaamatta sitä. Täytyy myös huomioida se fakta, että huonoa kuvaa ei pelasteta edes hyvällä muokkauksella ja että huonosti muokkaamalla voi pilata hyvänkin kuvan.

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 17:08  
+
0
Mulla käytössä GIMP ja silloin joskus kun kuvaan rawina niin sitten myös ufraw. Käytännössä ajan kaikki kuvat gimpin läpi, yleensä säätelen lähinnä valotusta ja terävöitän hiukan joka kuvaa. Jotain kehystyksiä tai skaalauksia teen DigiKamilla. Oon niin peruslaiska luonne että käytän mieluummin 5min kameran säätämiseen paikan päällä kuin 2h tietokoneella. Kuvaan yleensä aina raw+jpg niin on mahollisuus myöhemmin tehä kuvista eri versioita, tosin 95% raweista jää käyttämättä.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 23:39  
+
0
Onko tavallisella digikameralla edes mahdollista päästä lähellekään noin hienoja kuvia mitä te olette laittaneet? Mun kuvat muistuttaa juuri tuollaisia minkä SaMaJa laittoi, eli liikkuvat koirat ovat tuollaiset epäselvät. Vaan paikallaan olevista koirista saa suhteellisen säädyllisiä kuvia mutta olisi kiva ikuistaa myös liiikunnan riemua. Onnistuuko se ilman järjestelmäkameraa? Mä kun en ymmärrä valokuvauksesta juuri mitään ja nuo teidän kirjoittamat tekstit tässä ketjussa on mulle ihan hepreaa.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 00:35  
+
0
innille vastaus:
99%:sti en käsittele kuvia mitenkään. Vasta viime kuukausina mulle on hieman avautunut picasa, ja sillä nykyisin suoristan kuvan jos on todellista tarvetta. Värimuokkauksia en tee juuri koskaan, tai no, kaksi kertaa olen tehnyt. Ja silloin teen kyllä muutakin että näkee varmasti että on muokattu.

Esim. näin.


Mutta yleisesti ottaen pyrin julkaisemaan kuvat aitoina, sellaisenaan kun oikeasti ovat, ja aika hyvin se on tähän asti onnistunutkin.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

sakipe

sakipe
Viestimäärä: 27

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 09:24  
+
0
Itse en juuri valokuvaamisesta mitään ymmärrä, minä vain kuvaan. :roll: Eniten mieleeni ovat liikekuvat ja sellaiset poseerauskuvat, missä koira ei näytä asetellulta. Tahtoisin kuvata enemmän liikekuvia, mutta itselläni on valitettavasti suurin osa kuvista noita poseerauskuvia joihin koira siis joudutaan asettelemaan, sillä kuvasin aluksi Canonin ikivanhalla filmikameralla. Jos kuvattava kohde liikahti kuvaushetkellä, kuvasta tuli suttuinen hitaan sulkimen takia. Ainoa vaihtoehto oli siis kuvata paikallaan olevaa kohdetta. Kuvani ovat usein tämän tyylisiä:

Tuossakin kuvassa koira on 100% aseteltu tuohon kuvaan ja sille on jopa sanottu mihin suuntaan tulee katsoa (voi kyllä, se ymmärtää tuollaiset käskyt ja se suorastaan rakastaa poseeraamista. :cool: ). Pidän myös tämän tyylisistä poseerauskuvista:

Mitä luonnollisemmalta koira kuvassa näyttää, sen parempi!

Nykyisin kuvailen tavallisella digikameralla ja kuvien laatukin on sen mukanen... :suru: Ainoa parannus entiseen on, että voin kuvata jopa pienessä liikkeessä olevia koiria, vaikka niillä onkin usein tapana heilahtaa jostain kohti, kuten tässä:

Suosikki kohteeni on kuvata leikkiviä tai juoksevia koiria. Ilmeet ja asennot on aina niin hauskoja..! Tällä digikameralla poseerauskuvien ottaminen on melko hankalaa, sillä niihin ei saa samanlaista syvyyttä ja tunnelmaa kuin filmikameralla kuvatessa:

Joskus käy kuitenkin ihan hyvä tuuri ja pystyy vangitsemaan sen tunnelman:

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 09:38  
+
0
Inni: Mä yleensä muokkaan säädöt kuvaa ottaessa valmiiksi, jotenka en välttämättä koneella enää koske kuvaan ollenkaan. Se mitä eniten teen on kuvan rajaus, jos haluan esim. koiran lähemmäs ja vähemmän ympäristöä. Misty monesti juoksee niin kaukana ettei siinä ehdi zoomailla, joten tulee muokattua niitä koneella. Joskus saatan muuttaa kontrastia jos en ole osannu huomioida sitä kuvaa ottaessa. Mulla on nykyisin käytössä lähinnä Gimp, aiemmassa koneessa oli työpaikan kautta saatu photoshop, mikä on lemppari, mutta en ole raaskinut sitä kuitenkaan ostaa tähän nykyiseen koneeseen.

Juulia: Tuossa ekalla sivulla oli muutama esimerkki mun ottamista kuvista, ja pari niistä ihan Canonin peruspokkarilla otettu. Pokkarit on kehittynyt hurjasti viime vuosina joten sellaisellakin pärjää mukavasti, jos ei ole intoa sijoittaa isoon järkkäriin. :) Erona pokkarilla otetuissa on pikkutarkkuus, eli järkkärikuviin verrattuna nuo kuvat ovat hieman sumeampia mutta kuitenkin tarkkoja. Muutama esimerkki vielä liikkuvasta kuvasta, kamerana tuo Canon Ixus 950IS:







Ihania kuvia kaikilla! Varsinkin sakipen pari viimeistä säväytti. :)
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

(Viestiä on muokattu torstaina, 29.04.2010 klo 09:40)

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 10:21  
+
0
Millä asetuksilla otatte koiristanne yleensä kuvia? Kaikissa kameroissahan kumminkin on aika samalaset toiminnot, vinkkejä siis mulle. Mulla itelläni on olympus E-510 jota osaan jotekuten käyttää mutta paremminkin voisin osata. Esim aika harvoin saan onnistumaan monesta koirasta yhtäaikaa kuvaa, aina joku on heilahtanut..
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Andantino

Andantino
Viestimäärä: 29

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 18:57  
+
0
Aivan ihania sakipen kaksi ensimmäistä kuvaa! Filmikuvissa vaan on jotain niin aitoa syvyyttä ja tunnelmaa, että ne pysäyttävät ihan eri tavalla kuin samantyyppinen digikameralla otettu kuva. Toki digikuvatkin voivat olla tunnelmallisia ja aitoja, mutta vain harvoin yltävät filmikuvien tasolle. On suorastaan sääli, miten vähän filmille enää kuvataan.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 20:12  
+
0
Upeita kuvia ja upeita koiria :hymy: Nuo sakipen koiran (lis. tuon tummemman huskyn) silmät on jotenkin niin hypnoottiset :love:

Itse kuvaan paljon, myös koiria ja pääasiassa omia, mutta jokunen otos on kavereidenkin koirista tullut otettua. Valokuvausta olen harrastanut useamman vuoden, ensin ihan pokkarilla (Canon Ixus 800 IS ja reilu pari vuotta sitten ostin ensimmäisen järkkärin Canon EOS 400D. Putkia käytössä kameran mukana tullut kittiputki 18-55mm ja sen lisäksi olen ostanut EF-S 55-250mm sekä EF 50mm/1.8.
Tuo 55-250 on mulla eniten käytössä oleva, mutta noiden lisäksi haaveilen pidemmästä putkesta (100-400mm "eikä maksa paljon" :shifty: ) sekä makrolinssistä.

Mä käyn kaikki kuvat läpi ja pienennän/rajaan niitä, sekä tarvittaessa säädän valoisuuttaa suuntaan tai toiseen, satunnaisesti myös vähän terävöitän kuvia. Toki tavoitteena on ottaa kuvia, mille ei tarttis tehdä mitään, mutta eihän se aina onnistu :nauru: Käytössä on GIMP ja Photoshop 7

Muutama esimerkki viime vuoden keväällä otettuja






Ja yksi tältä keväältä


Pari kesäisempää (Elmolla oikein kukkapose)




Joskus leikin mustavalko-otoksilla


Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.04.2010 klo 20:40)

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Torstaina, 29.04.2010 klo 21:18  
+
0
Pari tänään otettua näpsyä.. ilma ei ollut paras mahdollinen..















Koirat ei toisiksi ylintä ja kahta alinta kuvaa lukuunottamatta ole omia.
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 09:37  
+
0
Tässä mun näyte kuvista. Kuvat otettu siis olympus E-510 putki 14-42mm yleensä käytössä (omistan myös 40-150mm joka kaipais mun mielestä jopa jalat ku mulla ainakin tärähtää tosi helpoisti ku se painaa sen verran..)

Ino tyttö 1v10kk & Sai poika 10kk meidä takapihalla talvella.

Maalla tänä talvena.

Samassa paikassa Sai poitsu.
Viime syksyltä muutama näytös.

Sai liitäää :)

Molemmat meidän koiruudet.
Sit yks pönötys kuva Inosta
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:30  
+
0
Monacorgin kuvat on ihastuttavia. Kauniita koiria ja hienoja kuvia. (Monacorhin avakuvaa olenkin jo kauan sitten kehunut jossain ketjussa). Griffonin kuvista myös usein pidän.

Harmi, että Sakipe on muuttunut filkasta digiaikaan. Minä myönnän fanittaneeni sakipen aiempia kuvia enemmän niiden vanhahtavan idyllisyyden takia. (Tuo eka kuva on juurikin sitä sarjaa, mistä minä niin pidän :)) Ne vanhat filkkakuvasi oli juuri sellaisia, jotka erottuivat nykyään niin suuresta netissä olevasta kuvamassasta ja joita pysähtyi katsomaan.

Itse kuvaan enempi ja vähempi aktiivisesti. Yleensä kohteena on koirat, kesäisin etenkin tulee räpsittyä luontokuvia muutenkin. Kuvaan tällä erää Nikonin Coolpix p80 -digikameralla (ns. bridge). Aiemmin ollut pari canonin digiä. Nykyinen on toinen "bridge" jolla kuvaan, ja olen kyllä tykännyt.

(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.04.2010 klo 16:36)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 17:29  
+
0
Mä kuvailen samalla kameralla ku griffon eli Canonin EOS 400D on käytössä ihan sillä mukana tulleella putkella (18-55mm). Kameran säätelystä sun muusta en hirveesti ymmärrä, tiedän vaan että kuvaaminen on kivaa. :nauru: Hyvin harvoin jaksan kuvia mitenkään jälkikäteen käsitellä, ne julkaistaan mitkä onnistuu. Kaikista hauskinta (ja vaikeinta!) on koirien kuvaaminen, tottakai. Parhaat kuvat on mun mielestä sellasia, missä koirat kirmaa vapaana ja niillä on jotkut mahtavat ilmeet. Harvemmin vaan sellasia saa räpsäistyä, mikä tekee niistä vielä makeempia! Toinen suosikki on poseeraukset, missä koira ei ole aseteltu - tai ei ainakaan näytä siltä. Tässä joitain omia otoksia:













Tää olikin jo Kuvia koirista -ketjussa. Yksi suosikeistani! :nauru:




Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.04.2010 klo 17:45)

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 17:58  
+
0
Paljon kiitoksia Sarahia! :)
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 19:25  
+
0
Tässä nyt muutamia ottamiani kuvia mistä itse pidän:












Kuvaan paljon myös liikekuvia ja sitä normiarkea, dokumentointia koirista, mutta se mitä rakastan, on tämäntyyppiset kuvat, jotka on ns "puoliaseteltuja" ja joissa on taustat, joista pidän. Kuten kuvista näkee, taustat on minulle tosiaan tärkeitä. Välillä otan kuvia, missä haluan koiran katsovan suoraan kameraan, välillä noita, missä koira katsoo muualle.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KOIRAN VALOKUVAUS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 19:51  
+
0
Mä tykkään tuosta Sarahian kuudennesta kuvasta :love: (Onhan kuudes kuva tuo missä koira peilautuu veteen?)
Mulla on vähän samoin kuin Sarahialla, että pidän kuvista missä on koira se ykkösjuttu, mutta taustallakin on suuri merkitys.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 02:30)