Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 10:32

Koiranomistajan vastuu purematapauksissa

Siirry sivulle: 1 2 3 4

lost

lost
Viestimäärä: 9

KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 10:32  
+
0
En tiedä minne palstalle asia kuuluu, mutta viikonloppu oli erittäin surullinen koiralleni. Haluaisin tietää olikohan koirallani mitään kipuja kun menehtyi? Tilanne oli siis se, että otin perhoskoirani mukaan asuntoon jossa oli rottweileri (asunto ei ollut rotikan oma koti). Kyläily päättyi siihen, että rotikka puri koiraani kaulasta ja pitelin siitä kiinni kunnes valui kuiviin käsissäni.. ilmeisesti hammas osui valtimoon. Pitäisi rikosilmoitus tehdä, tilanne tuntuu vieläkin epätodelliselta.

-tyttö-

Muokkasin otsikkoa, jotta otsikon alle sopii muutkin samanaiheiset kokemukset ja kysymykset.
Vanis
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.04.2012 klo 22:46)

Badibadi

Badibadi
Viestimäärä: 92

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 11:55  
+
0

lost kirjoitti:

En tiedä minne palstalle asia kuuluu, mutta viikonloppu oli erittäin surullinen koiralleni. Haluaisin tietää olikohan koirallani mitään kipuja kun menehtyi? Tilanne oli siis se, että otin perhoskoirani mukaan asuntoon jossa oli rottweileri (asunto ei ollut rotikan oma koti). Kyläily päättyi siihen, että rotikka puri koiraani kaulasta ja pitelin siitä kiinni kunnes valui kuiviin käsissäni.. ilmeisesti hammas osui valtimoon. Pitäisi rikosilmoitus tehdä, tilanne tuntuu vieläkin epätodelliselta.

-tyttö-



No näin maalaisjärjellä ajatellen koirasi on varmastikkin mennyt shokkiin ja kyllä uskoisin että kuolemaan johtavassa purasussa myös koirasi on kokenut kipua. Tee nyt ihmeessä asiasta rikosilmoitus niin saat rotikan omistajan vastuuseen, kenenkään koira ei saa purra toisen koiraa (omistajan täytyy hallita lemmikkinsä!)
Kääpiöpinseri Badiman eli Pommi synt. 2009
Sekarotuinen Bolonka mix Lilo synt.2010
Sekarotuinen Dobberi/Rotikka/Dalmatialainen Ninja synt.2011

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 12:09  
+
0
Kyllä tänään ajattelin väsäillä ilmoituksen.. oma pääkoppakin vielä sekaisin. Koira oli minulla melkein 12-vuotta ja tuolla tavalla piti sitten menettää.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 12:55  
+
0
Rikosilmoitus voi olla hiukan hankala, koska olit kylässä. Eikä kukaan tiedä mikä johti tapahtuneeseen. Viime kädessä käräjäoikeushan tuon ratkaisee. Se on sitten eri asia, että meneekö se sinne siviilijuttuna, ja ne voivat tulla kalliiksi hävinneelle osapuolelle. Ehkä kuitenkin kannattaisi ensin selvittää vakuutuspuolelta.

Shokki kylläkin yleensä toimii kohtuullisen tehokkaana kipulääkkeenä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

TMS76

TMS76
Viestimäärä: 16

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 13:06  
+
0
Siis järkyttävää, otan osaa :suru:
Näitä tapahtuu ihan liikaa...

Ritvake

Ritvake
Viestimäärä: 7

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 17:10  
+
0

lost kirjoitti:

Kyllä tänään ajattelin väsäillä ilmoituksen.. oma pääkoppakin vielä sekaisin. Koira oli minulla melkein 12-vuotta ja tuolla tavalla piti sitten menettää.



Järkyttävää. Osanotto täältäkin.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 20:26  
+
0
Jos teet rikosilmoituksen niin luultavasti häviät jutun. Tosin voihan sitä silti tehdä rikosilmoituksen jos haluaa!!
Osanotot !
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 21:09  
+
0
Kumpaakaan koiraa ei ole/ollut vakuutettu. En tiedä mitä sitten pitäisi tehdä.. kummallista, että se on "ok" jos koira tappaa toisen :s

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 21:45  
+
0
Eläimet ovat eläimiä. _Molempien_ omistajien on huolehdittava siitä, että vahinkoa ei tapahdu. Korvausvastuusta voit tietysti riidellä, mutta rikosta tuosta ei oikein saa aikaiseksi. Vahinkohan tuo on.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 21:49  
+
0
Kiitos kaikille kuitenkin avusta

Badibadi

Badibadi
Viestimäärä: 92

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 22:09  
+
0
Itse kyllä puuttuisin asiaan jos jonkun toisen koira omani tappaisi jos ei oikeusteitse niin sitten eläinsuojelun kautta, koska oman käsitykseni mukaan usein omistajat joiden koirat ovat agressiivisia saa jonkin näköisiä varoituksia ja sitten voi myös saada lopetustuomion..
Ainakin tiedän yhden koiruuden joka asui aikoinaan meidän lähistöllä joka karkaili pihalta pois ja hyökki eläinten/ihmisten kimppuun agressiivisesti ja kävi myös minunkin kimppuun kerran ja kyseinen koira sai loppujen lopuksi tappotuomion(oikein mielestäni se ei ollut kenenkään hallinnassa). Itse ainakin olen sitä mieltä että jos koira tekee tuollaista niin se ei ole omistajansa hallinnassa ja silloin omistajan kuuluisi saada jonkin näköinen sanktio tai koira pois ihmiselta tai koira hautaan. Ja tämä kommentti herättää tietenkin eri ihmisissä varmasti erillaisia reaktioita joten painoitan vielä että tämä on vain MINUN mielipide.

Niin ja omani koiran kimppuun on kerran käynnyt myös toinen koira ja silloin kyllä sen hyökänneen koiran omistaja oli velvollinen maksamaan meidän eläinlääkäri kulut, maksoikin ja veikin meidät sinne, eli siis jos tuossa on tilanne tuollainen niin eikös tappaminen ole vielä pahempaa? missä vastuu? karkaako kokonaan? Koira ajokortti olisivarmastikkin ihan hyvä että tulisi voimaan niin ei olisi joka jannulla noita munanjatke koiria tai joku pakollinen koirakoulussa käynti..

Ja Lostille: Otan osaa,teillä pitkä taival ollut jo takana suru ei varmasti katoa, mutta hyvät muistot sentään jää.
Kääpiöpinseri Badiman eli Pommi synt. 2009
Sekarotuinen Bolonka mix Lilo synt.2010
Sekarotuinen Dobberi/Rotikka/Dalmatialainen Ninja synt.2011
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.04.2012 klo 22:19)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 22:28  
+
0
Korvausvelvollisuus ja rikosoikeus eivät kuulu terveyspalstalle. Mikäli täällä on tarkoitus keskustella hyökkäyksistä (ja tappeluista ja muista purematapauksista) terveydellistä näkökulmasta, voi aihe jäädä palstalle. Muuten siirrän ketjun aikuisiin. Miten tehdään?

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 22:34  
+
0
Otan yhteyttä eläinsuojeluun, kiitos vinkistä!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.04.2012 klo 04:43)

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 22:35  
+
0
siirrä vain

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 22:52  
+
0
Eläinsuojelulla ei taida olla asian kanssa mitään tekemistä, ellei kyseisen rotikan elinolosuhteissa ole huomauttamista. Eläinsuojeluvalvojat tarkistavat ilmoitusten perusteella eläinten elinolosuhteita, ja tarvittaessa neuvovat, antavat parannutehdotuksia ja viime kädessä ilmoittavat puutteista poliisille tai eläinlääkärille. Tietyt eläinlääkärit voivat määrätä eläimiä lopettevaksi, mikäli niiden terveydentila sitä vaatii. Tämänkaltaisiin tapauksiin eläinsuojeluvalvojat ja -viranomaiset eivät ota kantaa.

Lydia

Lydia
Viestimäärä: 85

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 23:11  
+
0
Vaikea tilanne, mutta mielestäni tietyllä tavalla kummankin vastuulla asia. Kysyitkö koiran omistajalta koiran luonteesta ennen kuin päästit oman koirasi kosketusetäisyydelle? Itse ainakin olen todella varovainen siinä millaisten koirien kanssa päästän omani tekemisiin. Ja aina tulisi tiiviisti vahtia koiria jotka eivät aiemmin ole olleet tekemisissä toistensa kanssa. Aika hurjalta kuulostaa jos toinen koira on hyökännyt ilman mitään varoitusta suoraan kurkkuun.

Osanotot sinulle koirasi menetyksestä :paijata:
Senna - jackrussell - 3/12

lost

lost
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 23:19  
+
0

Lydia kirjoitti:

Vaikea tilanne, mutta mielestäni tietyllä tavalla kummankin vastuulla asia. Kysyitkö koiran omistajalta koiran luonteesta ennen kuin päästit oman koirasi kosketusetäisyydelle? Itse ainakin olen todella varovainen siinä millaisten koirien kanssa päästän omani tekemisiin. Ja aina tulisi tiiviisti vahtia koiria jotka eivät aiemmin ole olleet tekemisissä toistensa kanssa. Aika hurjalta kuulostaa jos toinen koira on hyökännyt ilman mitään varoitusta suoraan kurkkuun.

Osanotot sinulle koirasi menetyksestä :paijata:



Koiran omistaja ehdotti, että haettaisiin koirani paikalle. Minä hölmönä suostuin. Noh asialle ei voi enää mitään! Kiitos!

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Maanantaina, 23.04.2012 klo 23:24  
+
0
^:eek::suru::eek:!

Paljon voimia näin surullisen tapauksen käsittelyssä.

Badibadi

Badibadi
Viestimäärä: 92

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Tiistaina, 24.04.2012 klo 01:35  
+
0
Siis onko tosiaan näin että ihmisten koirat saa vain tappaa toisten eläimiä, ilman että niiden omistajat joutuvat minkäänlaiseen vastuuseen?
Omaan mieleen ei vaan jotenkin tollainen kuva mahdu tai jos asia tosiaan on noin niin eipä oo kovin oikeudenmukaista toimintaa. Ja mun mielestä koiralla joka tappaa toisen koiran niin ei oo kaikki ihan kunnossa..(olot,terveys,koulutus) jonkin laista luonnevikaisuutta tjn..
Turvallisintahan tossa tilanteessa varmasti ois ollut pitää koirat erillään tai ainakin kytkettyinä, itse luotan noihin omiin koiriini lähes 100% varmasti että käyttäytyy toisten koirien kanssa hyvin mutta muiden koiriin en kyllä sokeesti luota vaikka omistajat mitä tahansa sanoisi (koirapuistoissa esim.näkee näitä omistajia "tää on ihan kiltti" ja kappas kummaa siellä onki kohta koira jossain kiinni tai nylkyttämässä..)
Kääpiöpinseri Badiman eli Pommi synt. 2009
Sekarotuinen Bolonka mix Lilo synt.2010
Sekarotuinen Dobberi/Rotikka/Dalmatialainen Ninja synt.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRANOMISTAJAN VASTUU PUREMATAPAUKSISSA - Tiistaina, 24.04.2012 klo 07:08  
+
0
Asiaa sivuten;

oliko se nyt niin, että on tilanne mikä tahansa, niin koiran omistaja on korvausvelvollinen jos koira pääsee puremaan ihmistä? Eli jos esim. mä talutan koiraa, se on lyhkäsessä remmissä mun vierellä ja joku tulee nyt vaikka vetämään sitä korvasta ja koira näykkää. Mun vika? :mietiskel:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 18:30)