Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 19.02.2016 klo 23:55

Kukkujat 38

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 8

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: KUKKUJAT 38 - Lauantaina, 13.08.2016 klo 20:16  
+
0
Minä tarkkailen omien koirieni liikkeitä ja olemusta, käytöstä ym. todella tarkasti. Joku onkin joskus sanonut että tarkkailen liikaa. Siksi että huomaisin mahdolliset muutokset ja ongelmat ajoissa, ennenkuin pääsee kovin pahaksi. Nytkin 2 kertaa hierontaa riitti. Kiva kun hieroja tulee kotiin, Essi kun stressaa ja jännittää vieraissa paikoissa niin, että hieromisesta ei tulisi mitään. Kotona se pystyy rentoutumaan ja hieronnasta on oikeasti apuakin. Tuo, joka on Essiä nyt hieronut, on urheilukoirahieroja ammatiltaan. Todella hienosti käsittelee Essiä ja Essi tykkää hänestä todella paljon.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: KUKKUJAT 38 - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 18:18  
+
0
^ Joo, musta välillä tuntuu että mäkin kyttään koiran liikkumista ja olemista vähän liiankin tarkkaan. :nauru: Mutta nytkin tuli hyvissä ajoin huomattua, että toihan on taas jumissa. :ttou: Ei kovin pahasti, pysty pallopaimennusesityksissäkin oleen tänä vkloppuna, mut kuitenkin.
Ilmeisesti Leppo menee meidän rappukäytävän portaista jumiin, kun joutuu alaspäin mennessä pitään kroppaansa vinossa, ja ylöskin hyppii silleen et seilaa rappusten oikeesta reunasta vasempaan ja taas oikeeseen, tekee siis semmosen kaaren kun pitkä kroppa ja lyhyet jalat ei anna myöden hyppiä suoraan ylös tai alas. :neutral: Tai noi portaat on ainakin yks hyvin mahdollinen vaihtoehto, kun ei me olla mitään tavallisesta poikkeavaa tehty viime aikoina. Noh, taas varailtava hieronta-aikaa ja kai ruvettava miettiin tästä kämpästä muuttamista. 3 kerrosta koiran kantamista 4krt/pvä ylös-alas ei oo hirveen mukavaa pitemmän päälle. :nauru:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: KUKKUJAT 38 - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 20:17  
+
0
Onko Lepolta kuvattu lonkat, kyynärät ja selkä? Jos siellä on jotain ongelmaa niin jumejakin tulee helpommin. Essillä on selkä VA1, mutta muut osat priimaa. Essillä meneekin juuri alaselkä helposti jumiin. No nyt oli niskakin, Essi on vetänyt hirveää rallia pennun kanssa ja hihnassakin riekkunut tavallista enemmän. Vaihdoin nyt pannan valjaisiin, toivotaan että oli hyvä ratkaisu.

Paljonkos Leppo painaa? Mietin vain, että itse en jaksaisi esim. Oonaa kantaa montaa kerrosta portaita ylös-alas, eikä se paina kuin vähän vajaat 7kg :nauru: Oonalla on vielä tosi pitkät jalatkin, ja kun sitä kantaa niin koko koira menee ihan veteläksi.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KUKKUJAT 38 - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 20:30  
+
0
Portaat kuulostaa hyvinkin mahdolliselta jumittajalta. Säännöllinen hieronta voisi auttaa? Meillä neiti H on kestänyt jokseenkin kuluttavan tyylinsä liikkua hieronnan ja fysioterapian avulla :)

Päätin koittaa aktivoitua tällä palstalla :) Josko täällä olisi sopivaa höpinäseuraa silloin kun sitä ei livenä ole...
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: KUKKUJAT 38 - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 21:50  
+
0
Helmi12: On kuvattu, ei nivelrikkoa missään, kyynärät 0/0, lonkat B/C ja selkä- sekä kaularanka puhtaat. Veikkaan vaan että toi rakenne on syypää tohon, ku ei pääse portaissa sen takia liikkumaan normaalisti. Kun ei hihnassakaan hötkyile oikein enää ni ei tuu siitäkään rasitusta ihmeemmin.
Niin ja Leppo painaa yli tuplasti sen mitä Oona, 14, 5kg. :nauru: Että onhan siinä kantamista... Mut pitää nyt kantaa kunnes saadaan hierottua, noutoleikit ja muut repivät leikit on nyt myös tauolla. Ylöspäin kiipeemisessä nousee kyl syke ihan kivasti kun on koira siinä käsien varassa lötkönä ku raato. :ylpea: mut mitäpä sitä ei noiden eteen tekis.

Tigru, joo niitä se hierojakin epäili syyksi tällä kertaa. Tarvii joo harkita että varais säännölliseks ton hierojan, tai sit muuttaa pikasesti rivariin tai hissilliseen taloon. :lallati: Kauan kytenyt muuttohinku sai kyllä nyt pökköä pesään...
Kiva kun aktivoidut taas kooceessä, täällä on aina hyvä höpistä sillon ku omia kavereita ei kehtaa koirajutuillla enää rasittaa! :nauru:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: KUKKUJAT 38 - Maanantaina, 15.08.2016 klo 09:23  
+
0
^Onko Leppo käynyt fyssarilla/osteopaatilla? Mä suosittelisin myös sitä, jos esim. rangassa on jotain virheasentoa lihasjumeista, ja sen vuoksi sitten ne jumitkin pahenevat. Mä itse luovuin kokonaan (ainakin toistaiseksi) hieronnoista, koska toi mun aussie hyötyy huomattavasti enemmän fyssarikäynneistä. Siinä missä hierojalla jouduttiin käymään hoitovälistä riippumatta useita kertoja jumien avaamiseksi, fyssarilla ollaan saatu hoitoväliksi kaksi kuukautta, eikä välissä tarvitse muita hoitoja. Tuo tosin jumittaa itsensä ihan vaan sillä, että tekee niin täysillä kaiken :nauru:

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: KUKKUJAT 38 - Maanantaina, 15.08.2016 klo 23:53  
+
0
Täällä kans yks koiransa liikkeitä, venytyksiä ja muita koko ajan tarkkaileva. Välillä tosi ahdistavaa, jos Alissa vaikuttaa kipeältä, sillä kun on nivelrikkoa lonkassa ja kyynärässä ja ties missä muualla ja aina ajattelee pahinta, jos se on jäykkä. Mutta komppaan Angatia ja suosittelen kanssa säännöllisiä fyssarikäyntejä. Meillä oli pahimmillaan käyntien väli 3 viikkoa, kun koira jumiutui niin nopeasti. Välissä Alissalta kyllä pamahti se kinner, et se vaikutti jumiutumiseen. Nyt mekin ollaan saatu fyssarikäyntien väli kahteen kuukauteen ja Alissa voi hyvin ja vetreesti. Tänään just mietin sen kanssa leikkiessä, miten ihanaa on, kun koira on iloinen, oma itsensä, se kun ei ole meille itsestäänselvyys. :aurinko: Täytyy vaan toivoa, et sillä pysyisi kroppa kasassa... Meiän fyssari on vielä niin ihana, Alissa menee sinne aina ihan innoissaan ja pusuttaa fyssarin lopuksi, vaikka välillä sattuukin. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 16.08.2016 klo 00:16  
+
0
Mutta onko siinä eroa rasittavuudessa kiipeäkö se koira portaita vai laskeutuuko se? Jotenkin kuvittelisin laskeutumisen olevan selälle pahempi?

Ääää! Mulla on jänisrutto! Oon ollu kipeenä torstaista lähtien ja olo on ollut jokseenkin karmea (päätä särkee, lihaksia särkee, niveliä särkee, kaikkea särkee ja yskittää ja kuumetta on 39,5 aina kun sekä burana että panadol eivät vaikuta yhdessä). Meinasi tulla itku kun mies oli reissussa lauantai iltaan asti ja olin yksin vastuussa koirista ja ipanasta. No to + pe auttoi hoitopaikka ja lauantaina mun kummitäti pelasti meidät. Sunnuntaina tajusin että voisi olla jänisruttoa ja tänään pakotin miehen käyttämään mua lääkärissä. Se ei uskonut ollenkaan että mulla on mitään hätää eikä lääkärikään näyttänyt oikein vakuuttuneelta mun omadiagnoosista mutta tutkimuksen jälkeen olinkin sitten jo sen uran selvin tapaus :eek: Nyt on sitten antibiootit ja toivotaan että ne auttaa pian sillä tää sairastaminen on ärsyttävää.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 16.08.2016 klo 00:54  
+
0
^ Oho! Eksoottista, en oo koskaan aiemmin kuullut kenenkään sairastaneen. Tai ehkä on vaan jäänyt oikea diagnoosi saamatta. Paranemisia.

Mä oon lomalla, eli valvon yöllä katsellen zombiesarjoja ja äsken luin kummitusjuttuja mun kotipaikkakunnalta :roll: Pakko puuhata hetki jotain neutraalia että uskaltaa mennä nukkumaan :nauru:
Rise to reset the world.

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 16.08.2016 klo 10:58  
+
0
^Jakso tai pari Muumeja/Simpsoneita/Family Guyta yms. auttaa mulla ainaki :nauru:

Itellä unirytmi kans hieman kallellaa loman takia, onneks ei mitenkään överipahasti. Tykkään vaan kun on jo iltaisin ihan tosi pimeää ja viileätä, syksy tule jo :love:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 16.08.2016 klo 15:07  
+
0
Tigru, hurjaa ! Mistä jänisruton voi saada ? Onko se vähän kuin myyräkuume ? Mulla kerran epäiltiin myyräkuumetta ja olo oli aivan _tosi_ huono. Ei sit testejä kuitenkaan otettu.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 16.08.2016 klo 16:49  
+
0
Kiitos Angat ja Tutuli fyssarivinkistä, pitääkin tutustua tarkemmin jos tuo koiru ottaa jumittamisen tavaksi! Nyt tänä kesänä siis vasta ekaa kertaa ollut jumissa, ekat jumit vaati kaks kertaa sen hieronnan, nyt siis toinen jumi ja huomenna kolmas kerta hierontaa ikinä. Mitäs kaikkea fyssari tai osteopaatti tekee eri tavalla koiran jumeille kun hieroja? T: tietämätön :enkeli:

Tigru kirjoitti:

Mutta onko siinä eroa rasittavuudessa kiipeäkö se koira portaita vai laskeutuuko se? Jotenkin kuvittelisin laskeutumisen olevan selälle pahempi?


Onhan se laskeutuminen varmasti, etenkin ton malliselle koiralle kun Leppo, paljon rasittavampaa kun portaiden kiipeäminen ylös. Alas päin onkin helpompi koira kantaa... :nauru: Joten sitten kun on taas hierottu kuntoon, niin jos se ylöspäin kulkis itse ja alas kantaisin... :mietiskel:

Hui, jänisrutto! Pikaisia paranemisia Tigru, kurjan olonen tauti kyllä mitä uutisista luin!
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: KUKKUJAT 38 - Perjantaina, 19.08.2016 klo 15:49  
+
0
Yhdellä tutulla oli viime vuonna jänisrutto ja hän joutui olemaan sairaalassakin pari viikkoa + sairauslomalla sen jälkeen vielä pari viikkoa. Hänellä se diagnoosin saaminen kesti kun ei kukaan hoksannut epäillä jänisruttoa. Oli kyllä todella huonossa kunnossa. Se leviää mm. hyttysenpistosta.

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: KUKKUJAT 38 - Perjantaina, 19.08.2016 klo 16:35  
+
0

dinski kirjoitti:

Mitäs kaikkea fyssari tai osteopaatti tekee eri tavalla koiran jumeille kun hieroja? T: tietämätön :enkeli:



Ronskisti yksinkertaistettuna hieroja hoitaa seurauksia (kireitä tai kipeytyneitä lihaksia), fyssari etsii syitä ja hoitokeinoja niihin, jotta ongelmia ei tulisi. Tosiasiassa monesti heidän työnsä menee voimakkaastikin päällekäin, sillä monelta hierojalta saa hyviä jumppa- yms. vinkkejä ja toisaalta fyssarithan myös hierovat ja hoitavat :)

Meillä on käynyt sekä hieroja että fyssari. Hierojan kanssa koiran lihaksisto käydään läpi ja hierotaan auki. Hierojalta olen saanut myös kotihierontaan ja venyttelyyn vinkkejä, sekä toiselle koiralle jumppaohjeita lihasepätasapainon korjaamiseksi. Fyssarille meillä oli erityisesti silloin tarvetta, kun nuorempi koirani ontui, eivätkä lääkärit löytäneet syytä ontumiselle. Fyssari onnistui paikantamaan kivun, joka ei ollut jalassa, mitä ontui, ja löysi myös muita epäkohtia, ja hänen ohjeillaan saatiin koira kuntoon. Kyse silloin oli siis lihasperäisestä vammasta, ja koirasta otettiin eläinlääkärillä ensin röntgenit luustovaivojen poissulkemiseksi.

Lepon tilanteessa suosittelisin fyssaria. Fyssari haluaa usein nähdä koiran liikkeessäkin. Esim Lepon kohdalla fyssari ehkä haluaisi nähdä, miten Leppo kulkee portaita jne. Fyssarilta voit saada myös vinkkejä sellaiseen harjoitteluun, joka tukee tuota portaissa liikkumista ja/tai tasapainottaa sen tuomaa rasitusta niin, että koira jumiutuisi siitä mahdollisimman vähän. Hyvästä fyssarista voi olla todella paljon apua noissa tilanteissa.

Helmi12: Sanoit aiemmassa viestissä, että yhdellä koiristasi on VA1, ja totesit sen herkästi jumiutuvan jostain (en saa samalla viestiä tähän auki, joten en muista enää, mistä :D ). Uteliaisuuttani kyselen, että mistä syystä se sai tuomion VA1? Mulla on toisella koiralla VA1, jonka syy on alikehittynyt viimeinen kylkiluupari, eli vikat kylkiluut ovat normaalia lyhyemmät. Tämä ei koiran liikkumiseen tai lihaksistoon vaikuta millään tavalla, itseasiassa koiralla ei ole koskaan oikeastaan edes mitään merkittävää lihasjumia ollut. Toisella koirallani taas on LTV4 (6 lannenikamaa), ja sillä selän lihaksisto jumittaa herkemmin, liekö sitten tuon nikamamäärän takia vai muuten, sitähän ei kukaan tiedä.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: KUKKUJAT 38 - Lauantaina, 20.08.2016 klo 15:06  
+
0
^ Ok, kiitti asian valaisusta. :kumarrus:
Meil on sillee hyvä tuuri ton hierojan kanssa, kun se sama henkilö on Lepon pallopaimennus- ja agilityope niin nähdään vähän useamminkin kun vaan noilla hierontakäynneillä, ja hän näkee Lepon liikkumista laajemmin. :hymy: Hän ehdotti kokeilemaan portaita kulkiessa (kun olin selittänyt miten toi niitä menee) jarrusukkia tai semmoista anturasuihketta/-voidetta joka lisää pitoa. Et jos Lepon olis helpompi kulkea sillä tavalla noi raput, kun sen ei tarvitsis jännittää lihaksia hassusti liukkauden takia.
Lepolla oli tos hieronnassa selkä paikoin vähän kipeä, mutta enimmäkseen oikean olkavarren ja lavan+sään alue, joka sillä on siis ollu pahiten jumissa aiemmillakin kerroilla. :mietiskel: Eli joko toi portaiden lasku pelkästään saa sen jumin aikaan kun koira kulkee vinosti, tai sit hieroja sanoi myös yhdeksi mahdolliseksi syyksi että Leppo olis vaan "oikeatassuinen" eli käyttäs sitä jalkaa enemmän ponnistuksissa ja laskeutumisissa, kuin vasenta. Hmm hmm. Pitää seurailla tilannetta.

Asiasta kukkaruukkuun: vietin aamupäivän koiranäyttelyssä kaikenmaailman koiruja katsellen ja kuvaten (ja vähän rapsutellenkin). :aurinko: Göötit oli heti aamusta ysiltä, muissa kehissä melkeinpä ihan hiljaista mut göötit kyllä anto kuulua itsestään ihan jatkuvalla syötöllä. :nauru: Toiset mitkä tuntu möykkäävän koko ajan oli mäykyt ja saksanpystikset. Pikkuriikkinen, nelikuinen chihunpentu vei sydämen ja pemut oli iloisia (joskin kauheen paksun näkösiä :eek:) ja olisivat ottaneet rapsutuksia vastaan vaikka koko päivän. Niin kuuma kyllä oli, että jäi nyt näyttelyn ainut japsi kattomatta kun oli vasta kehänsä viimeisenä tulossa, se vähän harmitti.
Olikos ketään muita kooceelaisia tänään Kouvolan koiranäyttelyssä? :hymy:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: KUKKUJAT 38 - Lauantaina, 20.08.2016 klo 20:19  
+
0
Suibe: En nyt muista, enkä löydä lausuntoa omakoirasta? Jonnekin kirjoitinkin sen selityksen ylös, mutta en löydä sitä lappua. Etsin vielä ja palaan asiaan jos löydän :hymy:

Edit: Löytyihän se selitys: Viimeisestä rintanikamasta puuttuu kylkiluut.
Rajatapaus LTV
Viimeinen lannenikama on lyhyt ja sijaitsee takana. Tästä syystä Essillä on VA1.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.08.2016 klo 20:21)

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: KUKKUJAT 38 - Maanantaina, 22.08.2016 klo 13:49  
+
0

dinski kirjoitti:


Olikos ketään muita kooceelaisia tänään Kouvolan koiranäyttelyssä? :hymy:



Me oltiin Poppyn kanssa Kouvolassa lauantaina. Itseasiassa oltiin siellä ihan koko päivä, kun Poppy oli ROP ja jäätiin ryhmiin kun ekaa kertaa sinne Suomessa päästiin :aurinko:

Helmi12: Okei, eli teillä kylkiluujuttu hiukan saman tyyppinen kuin meillä. Meillä tosin ne kylkiluut on, ne on vaan normaalia pienemmät, eikä muita muutoksia ole. Eilen kuulin koirasta, jolla VA1 tuli yhteen kasvaneista kahdesta kaulanikamasta.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KUKKUJAT 38 - Maanantaina, 22.08.2016 klo 14:49  
+
0

dinski kirjoitti:

Olikos ketään muita kooceelaisia tänään Kouvolan koiranäyttelyssä? :hymy:


Nyt kun ei omia koiria ollut ilmoitettu, niin unohdin koko näyttelyn! :eek: Alunperin oli tarkoitus lähteä hengailemaan, mut enpäs sit lähtenytkään :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: KUKKUJAT 38 - Maanantaina, 22.08.2016 klo 17:45  
+
0
Oo, onnea suibe ja Poppy ROP-tuloksesta! :hymy: Yhden sipukan mä muistankin nähneeni kun siellä vaeltelin, mut en tiiä olitteko te kyseessä. Koiralla tais olla pannassa metallilaatta, muuta tuntomerkkiä tai omistajan ulkonäköä en pannu merkille. :nauru:

griffon: No mulla oli kalenteriin kirjotettuna ylös, ja herätyskello herättämäs ja reppu pakattuna et muistan varmasti. :nauru: Viime vuonna meinaan unohtu multa kans.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: KUKKUJAT 38 - Tiistaina, 23.08.2016 klo 20:10  
+
0

dinski kirjoitti:

Oo, onnea suibe ja Poppy ROP-tuloksesta! :hymy: Yhden sipukan mä muistankin nähneeni kun siellä vaeltelin, mut en tiiä olitteko te kyseessä. Koiralla tais olla pannassa metallilaatta, muuta tuntomerkkiä tai omistajan ulkonäköä en pannu merkille. :nauru:



Kiitos. Poppysta tuli samalla Suomen muotovalio tasan kahden vuoden iässä, että oli oikein antoisa näyttelypäivä meillä :) Kouvolassa oli todella vähän schipperkejä, kokonaiset kaksi, ja villi veikkaus, että näit just sen "väärän", koska meillä ei ole laattaa meidän pannassa.
schippn 08/2012
schippn 08/2014


  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 8
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 04:45)