Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 24.11.2011 klo 15:22

Kysy mitä vain mistä vain! 8

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 14:04  
+
0
^^ Joo noi epämääräiset ja ristiriidassa olevat säädökset ovat kyllä ärsyttäviä.
Mun mielestä Suomessa on ihan turhaa niuhotusta lemmikeistä. Pitäis mennä enemmän Euroopan suuntaan, missä kaikki on paljon vapaampaa eläinten kanssa. Kaipa siinä sitten vaan ajatellaan, että jos koirien tuleminen kauppoihin ja ravintoloihin yms. sallittaisiin niin ihmiset vetäis sen ihan överiksi ja koirat häiriköis liikkeissä. Vähän niin kuin ettei viinejä voi laittaa ruokakauppaan myyntiin kun sekin vedettäis taas ihan yli kun suomalaiset ei osaa juoda...

Väksy lisätty.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 02.12.2011 klo 14:32)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 14:18  
+
0

Destroyer kirjoitti:

Kysymys 2: Serkkuni on ottamassa Staffia yhdeltä kasvattajalta. Katsoin sitten koiranetistä kyseisen kasvattajan tilastoja ja huomasin että sen yhdelläkään kuvatuista kasvateista ei ole terveitä lonkkia, kaikki on C:tä ja D:tä. Pitäiskö mun vähän vihjaista tästä serkulle vai miten yleensä tuollaisella pienemmällä koiralla tuollaiset lonkat vaikuttaa elämään?



C:n ja D:n lonkat on staffeilla ihan arkipäivää ja esimerkiksi BB-CC lonkkainen yhdistelmä on jo oikeasti tässä rodussa "huippuluokkaa". Jatkuvasti kuulee selittelyjä siitä, että kun staffi on niin lihaksikas niin huonommat lonkat ei haittaa sitä, mutta ihan yhtä sairaat ja oireilevat ne staffeilla kuin millä tahansa muulla koiralla. Tervelonkkaisista vanhemmista koiran löytäminen on haastavaa ja sitten vielä kun huomioi ne kaikki muut asiat niin...Mä henk.koht. olen sitä mieltä, että tervettä staffia ei saa kuin tuurilla.

Lonkkavikojen lisäksi staffeilla on kyynärongelmia sekä polviongelmia. Nää kaks on rakennepuolelta ehkä niitä enemmän oireita aiheuttavia kuin lonkat. Allergiaa/atopiaa sekä muita iho-ongelmia kuten furunkuloosia, epilepsiaa ja nyt luonnepuolella on hieman nostamassa päätään ääniarkuus.

Staffeiltahan ei ole pakko tutkia kuin silmät ja lonkat, itse en kuitenkaan missään nimessä ottaisi pentua kuin kasvattajalta, joka on tutkituttanut myös polvet ja kyynärät, sen verran paljon niistä kuitenkin ongelmaa löytyy.

Jotain kertoo varmaan se, että joskus laskeskelin tuntevani henk.koht. noin kolmisenkymmentä staffia ja näistä terveitä (terveiksi laskin myös esim. C-lonkkaisen koiran joka ei oireile) oli nelisen kappaletta.

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 14:59  
+
0

Aberkios kirjoitti:

Tampereella oli aikoinaan koirien bussimatkustuksessa sääntö, että pienen (raja 40 sentissä) koiran sai ottaa bussiin, mutta se piti matkan ajan pitää joko sylissä tai lattialla. Joitakin vuosia kokoraja poistettiin, mutta samalla siirryttiin kuljettajien mielivaltaan. Kuljettajille annettiin valta päättää ottaako koiran kyytiin vai ei. Tämähän on ihan käsittämätöntä mielivaltaa.

Joukkoliikenteen yksi perusperiaatteita on sen ennustettavuus, eli matkustaja voi luottaa pääsevänsä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan tietyllä hinnalla. Nyt koiranomistaja ei voi tietää pääsekö ajoissa esim. rautatieasemalle ehtiäkseen junaan. Toki aiemminkin bussissa jo oleva matkustaja on voinut estää bussiin pyrkivän koirakon matkanteon. Tämä allergiaan vetoaminen on kuitenkin ollut harvinaista. Mielenkiintoista on, että vaikka jokunen tapaus kuulemma on, jolloin "allerginen" matkustaja on kieltänyt koiran ottamisen, niin tiettävästi kukaan ei allergiansa takia ole jäänyt tulematta bussiin, jossa koira omistajineen jo on!:mietiskel:


Ei ihan noinkaan, että kuski saisi mielivaltaisesti päättää.. TKL:n sivuilla sanotaan, että:

kirjoitti:

Tavanomaiset lemmikit ovat useimmiten tervetulleita kyytiin. Kuljettaja voi kuitenkin kieltäytyä ottamasta kyytiin lemmikkieläintä jos auto on kovin täynnä, siellä on jo muita lemmikkejä tai autossa jo olevat matkustajat vastustavat eläimen autoon ottamista. Omistaja on aina vastuussa siitä, ettei eläin aiheuta häiriötä muille matkustajille tai vahinkoa autolle.


Olen aina ennen bussimatkaa päntännyt ton ulkoa, jos kuski alkaisi mussuttamaan jotain. Tossa on lueteltu syitä, miksi koiraa ei saisi bussiin ottaa (auto kovin täynnä, on jo muita lemmikkejä, autossa olevat vastustavat), ja ihan järkeenkäypää on. Eihän lastenrattaitakaan mahdu määräänsä enempää jne. Ikinä ei tullut busseissa mitään ongelmaa kummankaan koiran kanssa, eikä edes molempien kanssa yhdessä kulkiessa, eli aina on päästy mihin pitikin :hymy: Ja lemmikit eivät edes maksa bussissa, se on ihan huippua. Ainoastaan täällä Helsingin sisällä tuntuu koiran kanssa matkustaminen vielä helpommalta.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

Destroyer

Destroyer
Viestimäärä: 2016

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 21:37  
+
0
Kiitos vielä keimullekin!
Serkun kanssa puhuin ja se oli ihan tietoinen "ongelmista" ja puhunut kasvattajankin kanssa samoista asioista ja oli siellä menossa käymäänkin tässä jonkun ajan päästä ja kehui ottavansa vielä asiat puheeks. Oonpahan osuuteni tehnyt, toivottavasti saa hyvän koiran!
Pitkätukkaiset Belgianpaimenkoirat Veikka, Yatsi ja Riia - Blogi

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:11  
+
0
Mitä tulisi tehdä, jos on hävittänyt e-pillerireseptinsä ja uusi liuska olisi tarkoitus aloittaa huomenna?

Pelkään pahoin, että olen vahingossa heittänyt sen lappusen roskiin. Koko asunto koluttu moneen kertaan läpi eikä löydy :mietiskel:
Varjo 12/2010 ♥

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:15  
+
0
^ Mene aamulla yksityiselle yleislääkärille/gynelle jos vaan rahavarat sallii? Julkisessa päivystyksessä tuo ei välttämättä mene läpi syyksi päästä lääkärille.

Ja oliko sulla siis nyt jo takana 7vrk tauko vai syötkö useamman liuskan putkeen?
Ylläpitäjä

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:16  
+
0
^^kannattaa heti aamusta soittaa terveyskeskukseen josko joku lekuri ehtis jossain vaiheessa päivää kirjottamaan sulle uuden reseptin. Mahdollista varmaan saada myös puhelinresepti suoraan apteekkiin jos ei itse ehdi terkkarista hakea sitä paperista versiota.

Muoks; sori, unohdin että on lauantai. Oon ihan sekasin päivistä. Sit ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toi yksityinen tosiaan.
A house is not a home when I'm alone here....
(Viestiä on muokattu perjantaina, 02.12.2011 klo 22:18)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:25  
+
0
Takana 4vrk tauko, joka siis tällä merkillä pidetään. Rahavarat ei salli yksityisellä käyntiä :neutral:
Varjo 12/2010 ♥

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:31  
+
0
^^^^ En tiiä miten menee viikonloppuna mut mul kävi samanlailla ja soitin (silloin oli arki) sit terkkariin ja kerroin miten oli ni siel oli ystävällinen lekuri kuka kirjotti mulle uuen.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:36  
+
0
^^ No sit on tosiaan vaihtoehdot aika vähissä, koska päivystysasia tuo ei valitettavasti ole. :/ Yksityinen maksaa ~50e, etkö mitenkään saisi tuota rahaa mistään? Tai sitten tosiaan voit tietty kokeilla josko tuo puhelinresepti onnistuisi tuon sairaanhoidon palvelunumeron 10023n kautta?

muoks: väkä lisätty
Ylläpitäjä
(Viestiä on muokattu perjantaina, 02.12.2011 klo 22:36)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Perjantaina, 02.12.2011 klo 22:41  
+
0

Sipulu kirjoitti:

Takana 4vrk tauko, joka siis tällä merkillä pidetään. Rahavarat ei salli yksityisellä käyntiä :neutral:


Minä oon saanu tuollasessa tk:sta ihan tiskiltä käytynä apteekkiin suoraan reseptin kuukaudeksi-kahdeksi, jotta sen jälkeen oon kerinny käydä lääkärillä hakeen kunnon reseptiä.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 10:12  
+
0
Voiko lääkereseptejä pyytää myös elektronisena? Eli näkyy apteekkihenkilökunnalle ja ei tarvitse itse huolehtia moisien tallessapidossa (näin niinkuin tulevaisuutta ajatellen)?

Toivottavasti hoituu jotain kautta se resepti...
(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.12.2011 klo 10:13)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 11:32  
+
0
^Voi. Tai ei ne tuollasta termiä ole käyttäneet, mutta multa joitain reseptejä laitettiin just suoraan tk:sta apteekkiin (tais muuten olla just tuo pilleriresepti), niin menin sitten vaan apteekkin kysyyn omalla nimellä niin sieltä koneelta kattoivat. Ja puhelinreseptejähän saa kans suoraan apteekkiin, koirien nenäpunkkilääkkeitä ainakin niin hoitanut, ja (ihmisten) rokotteita.

(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.12.2011 klo 11:34)

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 11:52  
+
0
Täällä jo muutama sivu taaksepäin aiheesta puhuttiin, mutta kysytään ny kumminkin..

Eli voiko nappulamerkin vaihtaminen aiheuttaa koiralle reippaasto totuttua kovemman janon? Meillä on tää viikko syöty aikuisten napua, eri merkkiä vielä mitä pentunappulat, ja tuntuu että toi koira muuttu sieneksi. Olis siis juomassa koko ajan, niin paljo ku kupissa vaan vettä riittää niin vetää tyhjäksi. En oikein usko, että vois olla mitään muuta "vaivaa", ku on muuten kyllä hyvinkin energinen ja oma ittensä, eikä sitten edes kuseksi normaalia juuri useemmin, isompia määriä toki sit kerrallaan.

Ja jos tuo janottaminen johtuu tosiaan nappuloista, harkitten vakavasti siirtymistä raakaruokaan, ku ei tuo edes tunnu pahemmin tykkäävän nuista.:twisted:
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 12:07  
+
0

Henniet kirjoitti:

Olen aina ennen bussimatkaa päntännyt ton ulkoa, jos kuski alkaisi mussuttamaan jotain. Tossa on lueteltu syitä, miksi koiraa ei saisi bussiin ottaa (auto kovin täynnä, on jo muita lemmikkejä, autossa olevat vastustavat), ja ihan järkeenkäypää on. Eihän lastenrattaitakaan mahdu määräänsä enempää jne. Ikinä ei tullut busseissa mitään ongelmaa kummankaan koiran kanssa, eikä edes molempien kanssa yhdessä kulkiessa, eli aina on päästy mihin pitikin



Olin toissa keväänä (2009) menossa Tampereen kansainväliseen näyttelyyn. Astuin bussiin Koskipuiston pysäkiltä. Samalta pysäkiltä oli tulossa kaksi nuorta naista, joilla kummallakin oli sylissään pieni koira. Bussikuski ei päästänyt bussiin kumpaakaan, kun bussissa oli kuskin mielestä jo "tarpeeksi" koiria. Kyseessä oli toinen niistä kahdesta bussilinjasta (nro 1), joilla ylipäätään pääsee Pirkkahallille asti. Bussiin päästyäni panin merkille, että siellä oli kaksi norwitchinterrieriä pyörällisessä häkissä lastenvaunualueella sekä yksi brasilianterrieri omistajansa sylissä aivan bussin takaosassa.

Minun mielestäni kuskin raja kulki väärässä paikassa. Koiranäyttelypaikalle kulkevassa bussissa oli kolme, vanhan säännön mukaisesti pientä, koiraa. Bussi ei ollut edes puolillaan matkustajia, ja paria poikkeusta lukuunottamatta hekin olivat menossa koiranäyttelyyn. Miksi siis kuski rajasi koiramäärä kolmeen. Minun mielipiteeni on, että kuski teki sen, koska hän voi sen tehdä! Toisaalta se raja voitaisiin tuon säännön mukaan vetää jo kahteen koiraan ("muita lemmikkejä"), mutta ei yhteen.

Tuossa säännössä oli tiukemmat ehdot kuin oli TKL:n tiedottajalla, kun näistä muutoksista tiedotettiin. Lehtijutussa tiedottaja totesi, että bussissa jo oleva matkustaja voi kieltää terveydellisiin syihin vedoten koiran ottamisen kyytiin. Noissa kirjallisissa säännöissä puhutaan vain muiden matkustajien vastustuksesta. Merkillepantavaa on, että tässäkin käytetään monikkoa; "muut matkustajat vastustavat". Mikä tarkoittaisi, että yhden matkustajan vastustus ei olisi pätevä syy evätä koirakon pääsy kyytiin. Hassua, mikäli vastustukseen olisi terveydellinen syy, astma yms!

Toteat päntänneesi nuo ehdot ulkoa, "jos kuski alkaisi mussuttamaan jotain". Tarkoittanet, tällä mussuttamisella, että kuski kieltäytyy ottamasta sinua koirinesi bussiin. Millä tarkistat tämän kiellon oikeutuksen, jos kuski toteaa, että on jo koiria tai että muut vastustavat? Etenkin jos kuski tuon tokaistuaan sulkee oven nenäsi edestä ja kaasuttaa tiehensä.

TKL:n tiedottaja totesi viimeisenä takaporttina "ja viime kädessä ratkaisu on aina kuljettajan päätös". Että silleen! Tämä mielestäni kruunaa kaiken.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 14:12  
+
0

blanko kirjoitti:

Mun mielestä Suomessa on ihan turhaa niuhotusta lemmikeistä. Pitäis mennä enemmän Euroopan suuntaan, missä kaikki on paljon vapaampaa eläinten kanssa. Kaipa siinä sitten vaan ajatellaan, että jos koirien tuleminen kauppoihin ja ravintoloihin yms. sallittaisiin niin ihmiset vetäis sen ihan överiksi ja koirat häiriköis liikkeissä.



Mulla tuli tästä mieleen kun Notte vieraili englantilaisen kaverini luona ja hän oli hämmentynyt, että koirani on sisäsiisti (!). Hän kertoi, että monetkaan eivät jaksa käyttää koiria ulkona, jolloin ne (ylläri) kusevat sisälle. Ja tästä voikin vetää sitten johtopäätöksen miksi niistä ei sisäsiistejä tule.. Yäk :ttou:

Toinen ihan käsittämätön huomio minkä olen tehnyt, on että puutarhan koko korreioi koiran rotuja. Joissain kaupungeissa on ihan mustaa valkoisella, että et saa ottaa esim. bordercollieta tai saksanpaimenkoiraa kerrostaloon, vaan sinulla pitää olla omakotitalo ja iso puutarha. No joo, perusidea sinänsä on OK, mutta täällä todella tupataan ajattella että sitten se puutarha riittää liikunnaksi näille aktiivisille roduille. Eli siinäkin metsään. :mietiskel:

Mä olen pikkuhiljaa tulossa siihen tulokseen, että Suomessa on kaikki just hyvin huolehdittua ja organisoitua, kaikki pelittää, ja se on vain Suomen tyyliä. Kaikki otetaan vakavasti, kuten nyt lemmikit ainakin.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

saf

saf
Viestimäärä: 1332

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 15:25  
+
0

ellikeksi kirjoitti:

Voiko lääkereseptejä pyytää myös elektronisena? Eli näkyy apteekkihenkilökunnalle ja ei tarvitse itse huolehtia moisien tallessapidossa (näin niinkuin tulevaisuutta ajatellen)?

Toivottavasti hoituu jotain kautta se resepti...


Kuulemma alkaa tulla pikkuhiljaa käyttöön e-reseptit, että tosiaan menee ihan mihin vaan apteekkiin ja mainitsee että tästä lääkkeestä ois resepti, niin löytävät koneelta. Kätevää kyllä!
Shetlanninlammaskoira (05/05)



Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 17:54  
+
0
Sikiöllä on todettu puuttuvaksi toinen kammio sydämestä. Voiko tuo vauva selvitä hengissä? Onko mitään keinoja, miten lääkärit voivat hoitaa tuota puutosta tai voiko ihminen selvitä ilman toista kammiota (tuskin?!)? Tuttavasta siis kyse, mutta haluan selvitellä asiaa jotta osaan suhtautua tähän jotenkin enkä luo turhia toiveita jos niitä ei yksinkertaisesti ole....
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 18:31  
+
0
Siis sydämmessähän on neljä kammiota. Onko jompi kumpi ylä-tai alakammioista puuttuvat vai kokonainen "puolisko" sydämestä? Uskoisin, että aika paljon pystytään rakentamaan sydäntä, mutta joskus harvoissa tapauksissa voidaan suorittaa leikkaus lapsen vielä ollessa kohdussa. Siis tässä ei ollut minkäänlaista vastausta kysymykseesi, mietin vaan.. Vaikka tilanteesta ei ymmärtäisikään niin varmaan kuuntelu on se paras apu.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 8 - Lauantaina, 03.12.2011 klo 18:35  
+
0
^sydämessä on kaksi kammiota. Ne kammioden yläpuoliset sopet ovan sydämen eteiset. Eli on oikea eteinen ja oikea kammio, sekä vasen eteinen ja vasen kammio.
A house is not a home when I'm alone here....

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 13:45)