Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.07.2010 klo 13:09

Luotatko ulkomuototuomarin arvostelukykyyn?

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 14:38  
+
0

ridgeback kirjoitti:

^Yritetään, mutta kun Aberkios ei taho enää leikkii mun kaa :lallati:



Väärä hymiö. Nyt aberkios poistaa taas viestinsä, koska hänen vakavamielinen viestinsä heitettiin pelleilyksi. Sitäpaitsi tuo sinun hymiö voidaan tulkita haukkumisena häntä kohtaan, eikä häntä saa haukkua vaikka hän saa haukkua muita. Koska HÄN päättää milloin keskustelua pitää rauhoittaa ja kuka saa keskustella ja millä äänensävyllä.

Ajatusvirhe korjattu
Ylläpitäjä
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.05.2011 klo 22:20)

metaphnora

metaphnora
Viestimäärä: 276

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 16:00  
+
0
Luotan todistettavasti hyvän ja asiantuntevan ulkomuototuomarin arvostelukykyyn. Tämä tarkoittaa minulle siis ihmistä, joka tuntee arvostelemansa rodun ja on nähnyt paljon erilaisia rodun edustajia ja joka tietää tarkalleen mitä piirteitä rodulta edellytetään. Mielummin aina normaalia kriittisempi, kuin jokaikiselle sitä ERIä jakeleva.
http://metaphnora-dogs.blogspot.com

Siperianhuskyt Luna & Naos
Kotikissat Aura & Nova
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.05.2011 klo 16:00)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 16:19  
+
0
Katsoinpa huvikseni oman rotuni (jenkkicockeri) kohdalta mistä päin tuomarit tuossa kuuluisassa Tampereen näyttelyssä ovat viime vuosina tulleet:

2005 USA
2007 Ruotsi
2008 USA
2009 Tanska
2010 Portugali
2011 Ranska

Hyvä setti mielestäni. Kaksi tuomaria rodun kotimaasta, ja mukana sekä Pohjois- että Etelä-Eurooppalaista näkemystä. Kelpaa mulle.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 17:06  
+
0
Luotan kaikkiin muihin maihin paitsi Englanni tuomareihin...siitä syystä kun näin sen sairaaksi jalostettu dokumentin ja siinä näytettiin just niitä hyvin sairaita koiria mitkä pärjäs näyttelyissä ja oli just englannissa! . En tiedä onko muissa maissa samaa touhua mut tää on mun tämänhetkinen mielipide.Ja ei ole näyttely kokemusta kylläkään. Et en osaa sanoa tämän enempää !
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 17:59  
+
0
Melina käy nyt aika tylyks.. eihän toi viesti edes liity aiheeseen (siis otsikon aiheeseen) mitenkään? Saahan sitä asiat riidellä ja joskus olla kärkäskin, mutta ei ehkä lähteä kommentoimaan ihan puskasta pelkästään jonkun kirjotustyyliä (luonnetta jopa?). Aika tylysti läsähti.

Tosin ei tääkään liittynyt aiheeseen, joten kusasinkin omaan nilkkaan..

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 22:17  
+
0
Niin metsä vastaa kun siihen huudetaan. Kaikkien valopäiden äidillä, ihan kuten meillä vähä-älyisillä pissiksilläkin saattaa ymmärrys loppua joskus kesken :eitietoo:

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Tiistaina, 17.05.2011 klo 23:53  
+
0
aivan mahtavan viihdyttävä ketju :D

itse otsikon kysymykseen: näyttelyarvostelut - oli se sitten rivi hylkyjä tai muotovalion arvoja - ei kerro koiran arvokkuudesta yksilönä tai jalostusmateriaalina mitään. en siis välitä ulkomuototuomarin mielipiteestä. joissain roduissa tosin negatiivisempi tulos näyttelyistä tarkoittaa parempaa ulkonäköä ja toisinpäin.
this parrot is no more!

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 00:06  
+
0
Luotanko tuomarin arvostelukykyyn? Hmm... Pätevä, roduntunteva tuomari tietysti osaa hyvin katsoa ja arvostaa rodunomaisia ominaisuuksia, mutta usein arvostelut on pitkälti mielipideasioita. Joku tuomari tykkää vähän jytkymmästä, joku toinen sirommasta koirasta. Vaikka itse tykkään näyttelyissä käydä ja omaa koiraa sinne viedä, ja on tietysti hienoa jos se oma koira pärjää ja saa hyviä arvosteluja, en muuta omaa mielipidettäni ja käsitystäni koirasta tuomarin arvostelun mukaan.

Aika lailla on samoja asioita näkynyt arvostelulomakkeissa eri tuomareilta, mutta joissain kohdissa on ollut selvästi eroavaisuutta. Esimerkiksi päätä on toisessa arvostelussa kehuttu, toisessa hieman moitittu. Onhan tuo oma tietysti junnu vielä, ja kehittyy ja muuttuu kokoajan...

Arvosteluja toisiinsa verratessa täytyy ottaa huomioon myös se, että koira voi tosiaankin esiintyä ja vaikuttaa erilaiselta eri päivänä. Esimerkiksi eräässä näyttelyssä en tajunnut hallin kylmyyttä, ja koira sitten oli hieman kylmissään kehässä - arvostelussa mainitaan köyryselkäisyydestä. Muissa arvosteluissa vastaavaa mainintaa ei ole.
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 07:50  
+
0
Itse ajattelen niin, että jos käy koiran kanssa vaikkapa 20 eri tuomarilla, heidän arvosteluistaan saa ihan hyvän kuvan koiran ulkomuodosta varsinkin kun jättää ääripäät (esim. ERI-automaatit) huomiotta. Ulkomuoto ei tietysti kerro paljoakaan jalostusarvosta ja vielä vähemmän mistään muusta arvosta.

Tuo mitä Sasha sanoi koiran esiintymisen vaikutuksesta tuntuu monilta unohtuvan. Minulla on yksi tuttava joka aina kun koiranäyttelyt tulevat puheeksi mainitsee jostain tuntemastaan koirasta joka sai maininnan "lyhytselkäinen" ja sitten seuraavassa näyttelyssä se olikin "pitkäselkäinen". Minusta tuossa ei ole mitään kummallista. Selän pituutta ei mittanauhalla mitata, joten kaikki riippuu siitä miten tuomari sen näkee. Väsyneesti löntystävä koira vaikuttaa helposti pitkältä, mutta sama koira terhakkaasti, "kootussa muodossa" esiintyessään on heti lyhytselkäisemmän näköinen. Ja olenpa joskus miettinyt sitäkin, että kuinka paljon optiset asiat vaikuttavat, eli se millaista taustaa vasten tuomari koiraa katsoo.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Maru

Maru
Viestimäärä: 170

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:08  
+
0
En ymmärrä tuota, että joidenkin mielestä näyttelytuloksilla ei ole mitään merkitystä jalostuksen kanssa. Näyttelyssähän juuri katsotaan, onko koira ulkoisesti rotumääritelmänsä mukainen, miten niin tämä ei palvelisi jalostusta? Jos on hyvin näyttelyissä pärjännyt koira, kertoo se aika paljon siitä, että koira näyttää siltä, miltä sen rotumääritelmänsä mukaan kuuluukin näyttää.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:19  
+
0
Pelkkä näyttelytulos ei palvele jalostusta sikäli, että siinä on juurikin kyse ulkomuodosta. Esim distin tai "huonot" lonkat omaava koira voi kerätä sertejä (puhumattakaan muista periytyvistä sairauksista) kun taas muutoin terve hyvärakenteinen koira voi saada huonojakin arvosteluita esim. värivirheen vuoksi, joka siis ei ole periytyvä.

Itse luotan tuomareihin juurikin ulkomuodollisesti, mutta jos esim. omaa koiraani pyydettäisiin jalostukseen, käyttäisin sen jalostustarkastuksessa. Plus tietysti kaikissa tarpeellisissa terveystutkimuksissa.

Jos laskee pelkän näyttelytuomarin varaan, tuloksena voi olla hyvinkin kaunis ja rotumääritelmää vastaava koira varustettuna liudalla perinnöllisiä sairauksia.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:23  
+
0
Lisäksi oman rotuni, ja tietysti muidenkin ns. turkkirotujen, kohdalla turkin kunto vaikuttaa paljon (liikaa?) näyttelymenestykseen. Se taas on riippuvainen omistajan viitseliäisyydestä, vaikka tietenkin esim. turkin laatu periytyy.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Maru

Maru
Viestimäärä: 170

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:33  
+
0
Hohhoijaa, enhän ole sanonutkaan että PELKKÄ näyttelytulos palvelisi jalostusta, se ulkonäkökin on vain yksi suht tärkeä osa-alue jalostuksessa. Itse ainakin haluan, että jos jonkun rotuisen koiran hankin, niin se myös näyttää kyseisen rodun edustajalta, eikä joltain sekasikiöltä. Terveyttä, luonnetta ja käyttöominaisuuksia yhtään unohtamatta.

Muoks vielä. Itseltäkin löytyy jalostuskoira, joka on FI MVA, A/A-lonkkainen, tervesilmäinen(myös geenitestattu), luonnetestattu hyvin pistein ja koiran kanssa muutenkin harrastettu. Että kyllä tämän kanssa on otettu kaikki jalostukselliset osa-alueet huomioon, ennen kuin sille on alettu jälkeläisiä hommaamaan. ;)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:37)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:37  
+
0
Ja hohhojjaa, en edes vastannut sinun viestiin, vaan yleisesti ketjun aiheeseen.. :roll:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Maru

Maru
Viestimäärä: 170

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:38  
+
0
OK, tuli vaan niin sopivasti oman viestin perseeseen. :D

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 10:41  
+
0
Joo, täällä väkisinkin tulee viestit jonkun toisen viestin perään. :nauru:

Piti jo aiemmin kommentoida, mutta sit kun tämä ketju luiskahti hiukan raiteiltaan, niin ajattelin palata asiaan myöhemmin. :peukku:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 11:57  
+
0

ridgeback kirjoitti:



Vai että oikein tuhansilla. Joopa joo.
Ottaako sulla nyt Aberkios jotenkin koville tää, että kaikki eivät pidä näyttelyitä tuiki tärkeinä jalostukselle tärkeinä tapahtumina? Ja että jotkut, kuten minä, käyvät näyttelyissä pitämässä hauskaa ja iloitsemassa myös muiden puolesta? Myös niiden kasvattajien, joiden koirat edustavat eri tyyppiä kuin oma.

Aberkios

Nimenomaan tuhansilla. En kai minä näitä lukuja hatustani vetele.

Koiramäärät Tampereen kv. näyttelyissä:
2005..... 6100
2006..... 6060
2007..... 7000 (reilut)
2008..... 5600 (6600) *)
2009..... 7000
2010..... 5500 (6500) *)

2011..... 4330
*) Kyseisinä vuosina näyttelyssä ei ollut lainkaan pentuluokkia. Näyttelytoimikunnan puheenjohtajan mukaan tällä oli näyttelyn koiramäärään 1 000:en koiran vähentävä vaikutus. Sulkuihin merkittyyn lukuun lisätty vertailun oikeellisuuden vuoksi tämä 1 000. Koiramääristä tiputettu muutamia kymmeniä koiria, jos näyttelyluettelon tervehdyssanoissa puhuttu vain tuhatluvuista.

Tänä vuonna siis kyseiseen näyttelyyn osallistui pentuluokkineenkin vain tuo 4330 koiraa![/b]:viheltel:

Eipä ota koville, ei. Minulle on ihan yks ja sama missä arvossa kukin näyttelyitä pitää, tai piittaako asiasta tuon taivaallista. Minua kyllä jonkin verran ihmetyttää se, kuinka ponnekkaasti sinä pyrit nonseleeraamaan koko näyttelysysteemin vaikutuksen (siis myönteisen) koirajalostuksessa.

On jo eräänlainen luonnetesti, jos koira selviää kunnialla tuhansien koirien ja vielä useampien ihmisten keskellä, ja vielä sen jälkeen uppo-oudon tuomarin suorittaman ja intiimialueille ulottuvan kopeloinnin.

[b]ridgeback


Ja kappas, nyt vasta huomasin että Aberkios on muokannut tuota aikaisempaa kirjoitustaa. Jatketaan siis siitä.

Aberkios

En ollut muokannut kyseistä kohtaa. Olin alkuperäisen tekstin tarkistettuani palannut (7 min. kuluttua) lisäämään pari pilkkua. Toteanpahan vain, ennen kuin aletaan taas riekkua oman tekstin muuttamisesta!:wink:

ridgeback

Ja se taas mitä sä haluat päätellä mun nimimerkistä on ihan sun oma asiasi.

Aberkios

En päätellyt vain nimimerkistä. Otin huomioon myös oheiskuvan sekä omakoiralistauksen. Kyseinen rotuhan kuitenkin kuuluu ajavien koirien ryhmään.


ridgeback

On se kauheeta. Eikös bokserin kuulusi olla monipuolinen harrastus- ja käyttökoira? Jotta mitä väliä sillä on kenen kasvatit siellä jyrää? Eikö pääpaino tällä rodulla kuuluisi olla niissä käyttöominaisuukissa eikä ulkomuodossa ja näyttelymenestyksessä?

Aberkios

Minä vain olen siinä mielessä hassu, että minun mielestäni näyttelytoiminnan tulisi tukea oikeaa rotutyyppiä. Enkä nyt tarkoita pelkästään ulkonäköä. Vai tarkoitatko, että show-tyypin kasvattajien tulee voida päteä edes jollain osa-alueella, kun käyttöpuolella tai luonnetesteissä ei voi päteä?



muoks. korjattu tekstin asettelua, ja kyllä, lisätty yksi kappale
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.05.2011 klo 12:56)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 12:06  
+
0

Melina kirjoitti:


Väärä hymiö. Nyt aberkios poistaa taas viestinsä, koska hänen vakavamielinen viestinsä heitettiin pelleilyksi. Sitäpaitsi tuo sinun hymiö voidaan tulkita haukkumisena häntä kohtaan, eikä häntä saa haukkua vaikka hän saa haukkua muita. Koska HÄN päättää milloin keskustelua pitää rauhoittaa ja kuka saa keskustella ja millä äänensävyllä.



Onhan sitä hyvä toisella kädellä näytellä keskisormea ja toisessa kädessä heiluttaa punaista korttia, ja vielä palstalukko valmiina taskussa! Olet varmaan ylpeä itsestäsi. Vinkkinä voin mainita, että tässähän sitä olisi taas yksi minun aloittamani ketju lukkoa vailla!

muoks. korjattu tekstin asettelua
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.05.2011 klo 13:46)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 12:26  
+
0
Niin metsään kuin tämä nyt aiheeltaan meneekin, niin nyt täytyy hiukan olla Aberkioksen kanssa samaa mieltä tuosta, että ensin ei voi uhkailla bannilla ja sen jälkeen paukuttaa "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" periaatteella.

Mä oon jotenkin pitänyt modeja sellaisena palstan auktoriteettina, joka ei lähde mukaan näihin "mutku toi alotti" leikkeihin.
Epäasiallisesta palstakäyttäytymisestä varoitus ja jos sama meno jatkuu, niin sit se banni. Ei neuvotteluja, ei samalla mitalla takaisin antamista.
Tässä kohtaa jopa hiukan tuntuu, että Aberkiosta härnätään antamaan samalla mitalla takaisin jotta jäähyn kriteerit täyttyy.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: LUOTATKO ULKOMUOTOTUOMARIN ARVOSTELUKYKYYN? - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 17:34  
+
0

Maru kirjoitti:

En ymmärrä tuota, että joidenkin mielestä näyttelytuloksilla ei ole mitään merkitystä jalostuksen kanssa. Näyttelyssähän juuri katsotaan, onko koira ulkoisesti rotumääritelmänsä mukainen, miten niin tämä ei palvelisi jalostusta? Jos on hyvin näyttelyissä pärjännyt koira, kertoo se aika paljon siitä, että koira näyttää siltä, miltä sen rotumääritelmänsä mukaan kuuluukin näyttää.

ei siellä katsota onko koira rotumääritelmänsä mukainen (sillä useimmille näyttelyharrastajille H ja T on pettymys), siellä katsotaan millä koiralla on parhaiten kammattu turkki, eniten treenattu esiintymistä ja joissain tapauksissa jopa mikä on kivoimman värinen. esimerkkinä saksanpaimenkoira on erittäin hyvä, joten käytetään sitä: usein niistä palkitaan se jolla on epäkäytännöllisin (ja erinäisille selän ongelmille altistavampi) rakenne, tai ainakin ne ylikulmautuneet koukkuselät menevät liioittelemattomien kilpakumppanien ohi. en ole myöskään törmännyt geelienkkuvinttariin jolla olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia greyhoundeja vastaan radalla. puhumattakaan jostain "massakkaasta" lyhytjalkaisesta näyttelylabradorista metsällä vs. vinttarimaiseksi haukuttu.

onneksi nämä kuuluvat ääripäihin ja vielä löytyy rotuja joissa maaninen ulkonäkööntuijottelu ei ole pilannut rotua kun mietitään alkuperäiskäyttöä.
this parrot is no more!

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265896
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 13:15)