Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 26

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 20:52  
+
0
Rorschack: Mun piti pitkään miettiä et mitä outoa tuossa kipiä sanassa on :nauru:

Tämän päivän murresaldoa:
Mitä maitua on kurri?
Viilekkeet?

Avokin kans äsken juttelin ja piti myöhemmin revetä lauseelle: "Ooppa nää ollu rehevakkaana" :nauru: Voi sitä välillä kuulostaa tyhymältä.

muoks. Mulle ainaki kohomelo on tuttu. Nykyään siitä tulee onneksi kärsittyä harvemmin.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 20:53)

Roora

Roora
Viestimäärä: 134

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 22:04  
+
0
Mulla oli kurrista joku kermaan viittaava mielenyhtymä ja wikipedia vahvisti, että se on maitoa josta on kuorittu kermat pois.
Viileke on kantohihna, repunolkaimet tai muu vastaava. Oon tainnu ite kyllä käyttää tuota sanaa millon mistäki remelistä. :nauru:

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 22:16  
+
0
Täällä Savossa minä olen aina puhunut, että kurri on piimää, mutta mummolle kurrimaito on rasvatonta maitoa. Eli saattaa kyllä hyvinkin vaihdellasukupolvien välillä :nauru:
- nimimerkki vaihtunut -

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 23:58  
+
0
Mun isovanhemmat myös aikanaan puhuivat kurrista kun tarkoittivat maitoa, mistä on kerma kirnuttu pois. Äidinäiti aikanaan teki itse voita kirnuamalla maidosta kermat. Sitä en muista mitä jäljelle jääneelle maidolle tehtiin, mutta ei sitä kukaan siihen aikaan "pystynyt juomaan" kun oli niin rasvatonta litkua :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 09:01  
+
0
Rasvatonta maitoa on kurri meilläkin. Mummo tuota sanaa käyttää eniten.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

riiT

riiT
Viestimäärä: 700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 09:22  
+
0
viilekkeet on täälläkin tuttu sana, kun rinkkaa tullu välillä kokeiltua ni olkaviilekkeet pitää olla sopivat jnejne.

mä en ite huomaa puhuvani kauheesti mitään ihmeellisiä murteita, vaikka oon nyt asunu useemman kuukauden etelä-pohjanmaalla. hesassa asuessani puhuin millon mitä sattuu, stadin slangia en oo koskaan oikeen ymmärtäny, mitä nyt perus dösä, dösäri, spora ollu käytössä... sit täältä (e-p) jotain sanoja mitkä ei entuudestaan oo ollu tuttuja mitä nyt tulee mieleen, ni:
umpeloonen = peruna
äitee = äiti
pölöhö = tyhmä

ja muutenki täällä pidennetään sanoja ja jätetään jotain tiettyjä vokaaleita pois ja puhutaan hassusti :D imatralla käydessäni yläasteen aikana, ni sieltä tarttu tosi vahvasti puhekieleen mie, sie mut ei oikeestaan muut. puhun edelleen kyllä välillä mitä sattuu enkä koe olevani pohojalaane.

/ typo.
There's one heart beating and that heart beats for you.

silkkiterrieri n 05/07
silkkiterrieri 03/15
cockerspanieli 10/16
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.10.2010 klo 22:47)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 17:40  
+
0
^ Mun mielestä tuo äitee on jotenki nii-in ihana, musta on kiva kuulla ku siellä kaikki aikuset miehetki puhuu äiteestä :)

lallimus kirjoitti:

Ainakin kun Oulussa viimeksi kävin, niin joitakin sanoja sanottiin erilailla, mutta kyllä sielläkin kuuli mietä ja sietä ja erilaisia väännöksiä joita savossakin kuulee.

Eiköhän ne, jotka täällä puhuu mie ja sie oon tullista tulleita. Ei tarvi paljo pohjosemmaksi mennä, kun siellä puhutaan mie ja sie.

Ja juu, kohmelosta kärsitään täälläki, onneksi itellä kyläilee harvon :nauru:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 17:52  
+
0
Mä en kyllä tunnusta pöhölöö sanaa tyhmää tarkoittavaksi. Ite on aina puhuttu pölöhöstä. :wink:

Meillä äiti vihaa äitee -sanaa yli kaiken ja on jyrkästi aina kieltänyt meitä lapsia kutsumasta sitä äiteeksi (tai vielä pahempaa: äiReeksi). Eikä meistä kukaan ole uskaltanut uhmata tätä käskyä, äiti on aina ollut äiti.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

riiT

riiT
Viestimäärä: 700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 05.10.2010 klo 22:46  
+
0
^voi hyvin olla, että sekaannus on tullut :nolo: hihi. joo varmaan tarkoitin tuota sanaa : D käynpä siis muokkaamassa

Karvakamu, se on kyllä aika söpöä joo. tuo mun mieskin käyttää sitä :3
There's one heart beating and that heart beats for you.

silkkiterrieri n 05/07
silkkiterrieri 03/15
cockerspanieli 10/16

Touhiz

Touhiz
Viestimäärä: 12

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 16:43  
+
0
Mie oon asunu eri puolella Etelä-Karjallaa, Etelä-Savvoo ja Pohjois-Karjallaa. Murtteessa on siis kaikkea noista ihestään, ehkä enempi kuitennii kovvoo savvoo ja pohjjois-karjallaa lisämausteena sit tuota e-karjalaa.

Kuunnelkaa vaiks Pekka Puupiätä, ni suap aika luja käsityksen miun murtteesta. Häähä ol Riäkkälystä tiältä Pohjois-Karjalasta syntysin. :)
Nimim. Astoni tässä.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.10.2010 klo 16:44)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 16:59  
+
0
Mä en edes tiedä mitä murretta puhun. :D
Mulla tuntuis olevan sanoja hiukan kaikista murteista, mitä nyt tätä ketjua lueskelin.
Ja vahvimmin puhun kuulemma "omaa murretta" kun puhun jonkun sukulaisen kanssa (mies kertoi), mä kuulemma puhun hirveen laveesti.

Pienenä sanoin mummuani ihan mummuksi, mut nyt sille on vakiintunut sana muari, koska se vaan on tarttunut tädeiltä ja sediltä, jotka siis kutsuu äitiään noin.
Ja nää leviät ja kipiät jne. -iät on ihan joka päiväisessä käytössä.

Katukivetyksen reuna on kanttare ja nenäliina nestuuki. Pieni lautanen on tassi ja pieni paperilappu on lipare.

Tässä näitä mun (muiden erikoisina pitämiä) sanoja. :hymy:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 17:02  
+
0

Sonik kirjoitti:

Katukivetyksen reuna on kanttare ja nenäliina nestuuki. Pieni lautanen on tassi ja pieni paperilappu on lipare.


Katukivetyksen reuna on rotvalli, tiedoksi vaan kaikille!! :paapatus:
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 17:08  
+
0
Mun isoveli sano mulle pienempänä et "Mää kaaruin rotvallirreunaa ja mu pipa lens" aina jos puhuin rotvallista, siks siitä tuli kanttare. :lallati:

muoks.
Nii ja kun meillä tehdään lähtöä jonnekkin, ni meillä hankitaan lähtöä, tai ruvetaan ryhtymään. :D

Ja jos oon oikein kiukkunen, ni saatan kivahtaa, et o iäneti.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.10.2010 klo 17:35)

ccorr

ccorr
Viestimäärä: 214

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 19:20  
+
0
Minoon itte kotoosi pohojammaalta ja kyllä oululaaset on ihimetelly mun murretta nykku moon tänne muuttanu.

Asiat on esim. "yli kivoja" tai "yli suuria", ja tuahan ei sitte tarkoota jotta solis liian kivaa/suurta, vaan tosi kivaa.
Ja mei olla koulussa vaan koulus, eikä junassa vaan junas.
Itkeminen on rääkymistä, ja perhees on äiree ja isäntä. Omasta miälestäni tua meirän murret on aika hirviän kuuloosta, ainaki naisen suusta. :D

Ja ai niin, sitäkään nämä mun pohjoosen tutut ei oo käsittäny, notta pihalla piskotteloo. Elikkä ropisee/tihuttaa/mitä näitä ny muis murteis onkaa. Kuitenki sataa pikkuusen.
All you need is love... And a dog.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.10.2010 klo 19:22)

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 23:23  
+
0
Eiku tuo on aivan ihanaa tuo pohojammaa! :love: Itse olen etelä-savosta ja kun ensimmäisen kerran kävin laihialaisen ystäväni kotikotona kylässä, olin ihan häikäistynyt, kun sen vanhemmat ihan oikeasti puhui tuolla lailla. Ja miä ku luulin, not ei tuolviisii ennää kukkaa huasta!

Tää miun murre on kyllä ihan iloinen sekoitus etelä-savoa ja karjalan murretta, täällä niiden rajaseudulla kun asun. Ja asiasta puheen ollen; etelä-savon murre on siis NIIN eri asia kuin se mitä ne pohjois-savolaiset siellä viäntää! :ylpea:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.10.2010 klo 23:29)

Touhiz

Touhiz
Viestimäärä: 12

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 07.10.2010 klo 09:10  
+
0

Vilkko kirjoitti:

Ja asiasta puheen ollen; etelä-savon murre on siis NIIN eri asia kuin se mitä ne pohjois-savolaiset siellä viäntää! :ylpea:


Ja PISTE tälle. :)
Nimim. Astoni tässä.

Tinuski

Tinuski
Viestimäärä: 82

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 07.10.2010 klo 20:24  
+
0
Mua ihmetytti hieman kesällä, kun avo kerto ajaneensa kanttikiveen. Mun korvaan kuulosti siltä, ku tiellä ois ollu isompiki järkäle. Sitten selvisikin, että kyseessä oli rotvalli:D

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 08.10.2010 klo 12:24  
+
0
Oulun seudulta Lounais-Suomeen muuttanut äitini kertoi täkäläisen äidin komentaneen lastaan:
"Ann oll sen kräämin krookkimat, taikkas saas koko skoolin päähäs!" eli yleiskielellä suurinpiirtein "Älä sorki sitä kiisseliä, tai koko kulho katuu päällesi!"

Hän oli myös ihmetellyt paikallisen isännän eriskummallista etunimeä, Lurvik, kunnes joku oli kertonut, että saman niminen kuningas oli joskus hallinnut Ranskaa eli kyseessä oli tietenkin Ludvig. :jjei:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 08.10.2010 klo 12:38  
+
0
Mistä murteesta on peräisin sana "ilettää"? (tarkoittaen ällöttää, tai oksettaa tms.)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 08.10.2010 klo 12:40  
+
0
^ Ainaki Oulussa saattaa ilettää moniki asia, onko sitten täältä peräsin niin en tiiä.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 08:45)