Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 26

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:42  
+
0
Eikös Patio ole ihan yleiskielinen sana? Ja tarkoittaa verantaa tai terassia (tai sedulakielessä sisäpihaa? )

Sit mikä tää oli tää munkkihomma. Jossain päin Suomea sama munkki on nimellä berliininmunkki ja jossain se on piispanmunkki. Vissiin Turussa oli piispanmunkki ja muualla berliininmunkki?
Ylläpitäjä

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:45  
+
0
Turussa ja niillä main tunnetaan molemmat, sekä berliininmunkki että piispanmunkki. Ja niillä on sitten vissi ero! :D Berliininmunkki on pyöreä ja piispanmunkki pitkulainen.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:49  
+
0

Melina kirjoitti:

Eikös Patio ole ihan yleiskielinen sana? Ja tarkoittaa verantaa tai terassia (tai sedulakielessä sisäpihaa? )

Sit mikä tää oli tää munkkihomma. Jossain päin Suomea sama munkki on nimellä berliininmunkki ja jossain se on piispanmunkki. Vissiin Turussa oli piispanmunkki ja muualla berliininmunkki?


Mun mielestä patio on ihan yleisesti käytössä oleva eikä varsinaisesti mikään murresana. Joskin terassi taitaa olla puhekielessä enempi kuultu. Mummo taas aikanaan puhui aina verannasta.

Meillä (onks tää nyssit itä- vai eteläsuomea?) munkki on sellainen pyöreä, sokeroitu munkki missä yleensä hilloa sisällä. (tuon muodon takia myös hevosenpaskaa joskus "munkeiksi" sanotaan :nauru: )
Berliininmunkki taas on kiiltävällä sokerikuorrutteella koristeltu (punainen tai valkoinen) pyöreä kaloripommi. Piispanmunkeista olen kuullut, mutta ei taida olla täällä käytössä.Enkä tosiaan edes tiedä, miltä näyttää?
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 11:16  
+
0
Oulussa patio-sanaa käytetään ihan yleisesti ravintoloiden terasseista (lähetäänkö patiolle?) ja yllätyksenä se minullekin tuli sillon kun tänne muutin ku tosiaan olin tottunut puhumaan ihan vaan terassista.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 11:43  
+
0

Nutti kirjoitti:

yllätyksenä se minullekin tuli sillon kun tänne muutin ku tosiaan olin tottunut puhumaan ihan vaan terassista.



Sama mulla, kun Ouluun muutin. Silloinen työkaveri kysyi, että lähdetkö illalla patiolle ja mä olin että whaat, minne? :nauru:. Terassi se on mulle aina ollu, ja on vieläkin :hymy:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 11:49  
+
0
Nojuu, semmoinen paikka mihin mennään olusille ym kaverien kanssa istumaan on terassi. Siitä en ole täällä ikinä kuullut käytettävän sanaa patio.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 12:46  
+
0
Tää kyllä menee ihan ot:ksi, mutta mää oon aina kuvitellu, että sillon sanotaan terassi, ku pöydät ja tuolit ei oo maassa vaan just jollaki "korokkeella" eli terassilla.. Patio on taas se, ku ne pöydät ja tuolit on maassa.. :eitietoo:
tassun jälkiä seuraten..

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 12:46  
+
0
Tämä ei nyt varsinaisesti taida olla murresana, vaan vanhankansan sana. Minua nimittäin pienenä hihitytti aina kamalasti kun mummi puhui aina plastiikkapusseista, ei muovipusseista :)
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 12:48  
+
0
Tuo griffonin linkin takaa löytyvä leipä ei ole missään nimessä rieska :ylpea:

Nuttin mainitsema holotna on kyllä tuttu sana, mutta koska se kuulostaa mun mielestä yleisnimeltä Itä-Eurooppalaiselle ilotytölle niin sana on meillä vakiintunut kuvaamaan ei niinkään koleaa ilmaa :nauru:

Oululaiset puhuu muutenkin hassusti. Muistan ala-asteella kun meidän kouluun tuli tyttö Oulusta, ja hän tuli hakemaan mua leikkimään ja kysyi ovella että alakko nää munkaa. Olin ihan ihmeissäni koska meillä tuo tarkoitti seurustelemista. Muutenkin oon aina välillä vähän hukassa mitä eräs Oulusta kotoisin oleva kaverini tarkoittaa ja nauran aina sille murteelle. Onhan se nyt hassun kuuloista kun mies pyytää ojentamaan pannaanin :nauru:
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 12:52  
+
0
^ Pannaani se tosiaan on. :nauru: Mulla on yks tamperelainen kaveri, joka ei millään pääse yli siitä, että muutettuani takaisin tänne pohjoiseen on tuo oma murre ottanut enemmän ja enemmän paikkaa kielessä, nauraa aina mulle kun puhun,, niin juttelusta ei meinaa tulla mitään. :nauru: Tampereella asuessani puhuin vähemmän murteella, kun siellä ei sitä kuullutkaan niin jatkuvasti kuin täällä.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 13:08  
+
0

ousa kirjoitti:

Tää kyllä menee ihan ot:ksi, mutta mää oon aina kuvitellu, että sillon sanotaan terassi, ku pöydät ja tuolit ei oo maassa vaan just jollaki "korokkeella" eli terassilla.. Patio on taas se, ku ne pöydät ja tuolit on maassa.. :eitietoo:


Imo, patio on sellanen missä maa on laatoitettu, tms. Eikä patio ole välttämättä suorassa yhteydessä rakennukseen jonka läheisyydessä se sijaitsee. Terassi taas on. Terassilla myös yleensä on katos, mitä välttämättä patiolla ei ole, joskin voi olla.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

evvk

evvk
Viestimäärä: 186

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 13:16  
+
0
Voi nuita teijän rieskoja. Ei ne oo rieskoja nähänykkää. :ylpea:

Mää oon asunu Pohojos-Pohjammaalla koko ikäni ja meillä syyään pannaania ja laitetaan hillua (hilloa) lättyjen päälle ja joisaki ruuisa on porua (poroa). Kerran oon ajanu autolla toiseen autoon pahki. Koskaa en oo taressilla käyny vaan aina mennää torirrantaan patiolle yhelle. Holotnaki välillä on. Mää oon niitä jotka penskana aina kyseli kaverilta, että "alakko nää mua koulun jäläkeen".

Aina ku oon kaverin tykönä Helsingissä ja liikutaan junalla niin ihimiset tuijottaa mua ku puhun. Teinitytöt supattellee ja nauraa mulle. Joskus oon junamatkat ollu ihan hilijaa, etten aiheuta liikaa hilipeyttä muisa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:05  
+
0
Tämä on rieska!
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:06  
+
0
^Indeed!
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:18  
+
0

Joh kirjoitti:

Tämä on rieska!


Hah :nauru: tommonen lätyskä lettu :lallati: Lepuska tuo on.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:54  
+
0
^ Phyh. Aito Lapin Rieska se on. Nih. :ylpea:

:nauru:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 15:54  
+
0
Ihana aihe! Oululaisen silmään osuikin jo tuttuja sanoja, mm. kauhtunut, patio, pahki (mitä parhain sana), käet ym. Vaan mieleenipä muistui sana, joka aiheuttaa ainakin täällä Helsingissä paljon ihmetystä ja huvitusta, nimittäin holvaaminen tai oululaisittain holovaaminen. "Älä viitti holovata sitä vettä" :nauru: Lisäksi työkaverit nauraa lausahdukselle "Tyhymähännää oot!"

Allekirjoittaneelle tuo synnyinseutujen puhetapa on todella tärkeä ja ilahduin kesäkuussa, kun kurssikaveri kyseli mun kotiseutuja ja sanoi mun puhuvan tosi vahvalla murteella. Siinä vaiheessa kun alkaa puhe muuttua "stadilaiseksi", niin lupaan pakata kimpsuni ja kampsuni ja muuttaa takaisin pohjoiseen.

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia, puhukko nää höpötysnöörillä käläkättimeen, juokko nää pillillä piimää vai ookko nää muuten vaan tyhymä? :lallati:
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 16:10  
+
0
Patio on ruokailuun tai muuhun vapaa-ajan viettoon käytettävä ulkotila. Se on yleensä rakennuksen yhteydessä ja päällystetty. Sillä voidaan viitata sekä katottomaan espanjalaistyyliseen sisäpihaan että puutarhan ja talon väliseen päällystettyyn alueeseen. Patio on myös yleinen nimitys ravintoloiden ulkopuolelle sijoitetuille istumapaikoille, jotka on usein katettu aurinkovarjoilla. Erillinen patio tehdään yleensä betonista tai vakaalle alustalle ladotuista kivilaatoista.
Terassi on rakennuksen ulkopuolella sijaitseva jatke rakennukselle.Terassi on yleensä suurempi kuin parveke ja siinä ei ole kattoa tai seiniä, toisin kuin patiossa.Terassi on yleensä puurakenteinen, eli rakenteet ja terassilaudoitus ovat käsiteltyä kestopuuta. On olemassa myös suoraan betonille laatoitettuja terasseja, joissa erot patioon pienenevät. Terassi rakennetaan yleensä kiinteille perustuksille, joko koko terassin pinta-alan kattavalle betonilaatalle tai pienempiin kuoppiin, joissa betoniantura ja päällä harkkoja joihin terassitolpat kiinnitetään.
Terasseilla on monta käyttötarkoitusta, esimerkiksi rentoutuminen, auringonotto, alkoholin nauttiminen, vieraiden viihdyttäminen, kesäkeittiö, grillaaminen ja puutarhanhoito. Toki terassia voi käyttää myös moneen muuhun toimintaan.Monissa ravintoloissa on kesäisin terassi asiakkaille. Ravintoloiden terassit eivät aina ole kiinteillä perustuksilla rakennettuja.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 16:32  
+
0
^Toki täällä kaikki tietää mitä nuo terassi ja patio niinkuin oikeesti on (eli nuo sitaatit wikipediasta tms), mutta nythän oli kyse murresanoista miten kukakin omalla murteella ymmärtää esim pation :wink:

// yks sana tuli taas mieleen millä muistaakseni on useampi merkitys = itikka :cool:
Täälläpäin ne lentelee ja on ärsyttäviä korvanjuuressa inisiöjöitä.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 17:15)

Hecu

Hecu
Viestimäärä: 81

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:01  
+
0
Oulun murre on hassua :D Olen täällä kuukauden asunut ja edelleen täkäläinen murre huvittaa :)) Olen kotoisin Turun seudulta ja siellä kun kaikkia sanoja lyhennetään niin täällä pidennetään. Oulun murteen "piettää" sana on aika hauska :D Samoin kun jätetään kirjaimia pois: "kuuelta", "käet". Kehtaamisella on täällä eri merkitys kuin Turun seudulla. Nämä murrejutut on kyllä mielenkiintoisia :)


  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 21:15)