Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 26

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 08:52  
+
0
Son kotijuustoa, ei siihen seata leipää lainkaan. :lallati:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Jonri

Jonri
Viestimäärä: 2

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 09:31  
+
0
Muutama sana, jotka tuli mieleen:

Elä siinä kattoa moljota! Siis ei saa katsoa pitkään/ihmeissään.

Pojan pöljäke.. vähän tyhmä/yksinkertainen poika

Ompa tämä oikee hollitalli, eli vetoinen paikka

Mittää se hyvejää? Onko hyötyä tehdä jotain?

On se kaenuun murre niin hassun näköstä kirjoitettuna. :hymy: Kainuussa käytetään usein kahta verbiä (toista tekemisen kuvaavana): juosta reppassee, kulkea hönttästä, kaivaa suoputtoa

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 09:54  
+
0
boxu, Tampesterissa asuneena tiiän kotijuuston ja se onki ihan eriä entä leipäjuusto. Leipäjuusto lykätään kahvin sekaan taikka syyään hillojen kanssa. Mikäs sen herkumpaa ku leipäjuustosiivut uunivuokaan, hiukkasen kermaa päälle ja uuniin hetkeksi hautumaan! :kieli: Mun käsittääkseni tuohon tulee tuo leipä-sana kun se malli on sama ku rieskalla..
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 10:53  
+
0
Jooh, leipäjuusto on leipäjuustoa (sitä ääreist hyvää herkkua mitä syödään uunissa lämmitettynä hillon ja kerman kanssa!), juustoleipä on .. no, juustoleipä (eli leipä mihin on leivottu juustoa, vrt. juustosämpylä) ja kotijuusto on sitten sellaista valkoista, vähän kuin rakeetonta raejuustoa mitä tehdään itse juustomuottiin ja valutetaan harson läpi jne jne. Aamen.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 10:54  
+
0

Amos kirjoitti:

Hullunkurisinta on se, että aina kun meen käymään kotikotona, mun murre vaihtuu kuulemma ihan kuin nappia painamalla. Miekkosella riittää hauskaa kun se kuuntelee miten se murre vaihtuu ihan huomaamatta savosta vorssaan ja sitten kotiin tullessa taas toisinpäin.


Mä olen kuullu sanottavan omasta puheesta ihan samaa, neruda tuolla aikasemmin sanoikin siitä. Oon kuullu myös että se ilmenee jo puhelimitse. :D Eli jos joku perheenjälsen soittaa niin mun puhe muuttuu. Koomista.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:06  
+
0
Amos: Niin, aikaisempi Oululainen poikaystäväni taisi inhota ylikaiken, kun vastasin johonkin vaan "Kui?" ja tai vaikka vaan "Kui Si?" "Mennää Si, Tuu Si" Sellaista sekameteli murretta taitaa olla :)

Ja mulle Piparkakut on Pippareita :)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.08.2010 klo 11:07)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:12  
+
0
Olen Orimattilasta (Päijät-Häme) kotoisin ja siellä oikeastaan enää vanhemmat ihmiset puhuvat Orimattilan murteella. Mieleen tulee nyt ainakin seuraavat, joita mummoni käyttää:

Johan on perin konua = Onpa kummallista
Perna = peruna, usein meillä siis syödään ruuan kanssa "pernaa"

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:14  
+
0
Minäkään en ole sen suurin fani, että käytetään "ketä"-sanaa "kuka"-sanan sijaan. Sisäinen oikoluku pistää vastaan, kuulostaa ihan väärältä...

Mutta asia, mikä on oikea typeräkuuloisuuden huipentuma on, kun käytetään "nenä"-sanaa "sierain"-sanan sijaan. Esim. "mulla on toinen nenä tukossa". Ei sulla ole kuin yksi nenä! :pyssyt:
kääpin uros -09
shelam uros -16

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:28  
+
0
Hehe:D Mä taidan just käyttää tota toinen nenä tukossa :D:D Ja myös esim. vasen kurkku on kipee ;)...

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:53  
+
0
Merkilline= kummallinen
mulkroitte= katsoo toista mulkoillen/kummallisesti/vihaisesti
mukula= lapsi
pottu= pullo
mölli= karamelli
nokka= nenä
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.08.2010 klo 11:54)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:59  
+
0
Elä=Älä

Itseäni raivostuttaa kun mies ei ota minua koskaan tosissaan jos sanon elä (mikä tulee luonnostaan), vaan lopettaa vasta kun sanon väkisin älä.

Niin ja kehdata on jaksaa.
esim.
1: lähdetäänkö käymään kaupassa?
2: en tiedä, kehtaisko tuota..
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.08.2010 klo 12:01)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 12:11  
+
0
Tuosta kotijuustosta tuli mieleen että meidän iskä tekee aina piimäjuustoa joka on ilmeisesti ihan sama kuin kotijuusto :)

Taisin sanoa jo aikaisemmin keretä sanasta, tuli vain mieleen taas kun äitiä raivostui taas kun sanoin keretä enkä ehtiä :D (on itse Nurmijärveltä kotoisin)
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 12:18  
+
0
Piimäjuusto ja kotijuusto on ainakin tuolla Vakka-Suomessa ihan eri asiat ja vielä oma lukunsa erikseen on se leipäjuusto. (ja siis nimenomaan leipäjuusto, juustoleipä on leipä jonka päällä on juustoa.)
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 13:52  
+
0
Meillä tehtävä piimäjuusto on siis maidosta, kananmunasta ja piimästä keittämällä valmistettua. Kypsytetään vuorokauden kostealla sideharsolla vuoratussa puumuotissa. Keittäessä muodostuneesta herasta leivotaan tietenkin pullaa ja leipää. Ja on niin pirun hyvää :)

Eikö kotijuusto ole aika samanlailla valmistettu;
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 14:05  
+
0
^Mun mummu teki aikanaan aina piimäjuustoa, kaiketi jotakuinkin tuolla periaatteella. Ja soli poka hyvää! Mut sit kotijuusto, mitä jokkut tekee on sellasta "vinkujuustoa", mistä mä en niin tykkää. En tiedä tarkalleen mikä se ero virallisesti on.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 14:16  
+
0
LEIPÄJUUSTO on ainakin "vinkujuustoa" :DD Tai siis sellaista hyvin kumimaista mutta todella hyvää
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Tiistaina, 31.08.2010 klo 14:31  
+
0
Mulle myös "älä" on "elä". :nauru:

Ja lapsuuden lempiruokiin kuuluu maitoperut, eli maitoperunakeitto. Nam nam. :)

Jyväskyläläiseen/keskisuomalaiseen puhetyyliin tosiaan kuuluu sanojen venyttäminen vähän sieltä sun täältä. Itse en kiinnittänyt tähän huomiota ennen kuin muutin pääkaupunkiseudulle. Tilasin joskus Pizza Hutissa "pizzaslaissin kokiiksella" ja myyjä repeili ja kysyi, että "anteeks millä"? Ja samoin eräs pääkaupunkiseutulainen kaverini aina jaksaa naureskella sille, kuinka olen "Jyvääskylästä" kotoisin. :nauru:

Vuosien saatossa tuo sanojen venyttäminen on tosin vähentynyt ja jossain vaiheessa huomasin kulkevani bussilla, enkä linkillä jne. Mutta minkäs teet, kun paikallinen puhetyyli on äärimmäisen antivenyttävä; kaikki sanat tyyliin flygis, stögis, dökis, pökis...

Avokki (eteläisestä Keski-Suomesta siis kotoisin) on hupaisa, kun hänelle tarttuu puhetyylit ihan hetkessä. Pääkaupunkiseutulaisen kaverin kanssa hän puhuu tyylillä, että "stadis nähtii paljo siistei juttui" ja keskisuomalaisen kanssa, että "jospa myö käyään kaapassa". :nauru:

Keski-Suomessa tosiaan sanotaan notta: mä, sä, myö, työ.
kääpin uros -09
shelam uros -16

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 20:51  
+
0
Meillä on leipäjuusto kumi-tai narinajuustoa ja se syödään lakkahillon kanssa.
Uunijuusto tehdään sit lehmän pihkamaidosta.
Niin ja tältä näyttää leipäjuusto.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 00:24  
+
0
^ Tismalleen! Nitinäjuustoksi meilläki lapset aina tuota kutsuu.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Capsicum

Capsicum
Viestimäärä: 13

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 08:45  
+
0
Se on kaenuulaene JUUSTOLEIPÄ, nuo leipäjuustot on ihan hupatusta. Eipä esimerkiksi ole tällä suunnalla vielä kertaakaan tullut vastaan tuo hölömö leipäjuusto-sana kauppojen hyllyillä (vai onko ne valmiiksi siivutetut edamit tuon nimisiä?) tai tilallisten tuotemerkeissä, onneksi. Se että wikipedia sitä tarjoaa ykkösvaihtoehtona, ei tee siitä yhtään sen aidompaa. ;)

Mutta olisi ihan hauska saada tietää, notta missä se maantieteellinen raja kulkee, että ko. yhdyssanan puoliskot vaihtavat järjestystä. Joku osasi jo aiemmin mainita vasta/vihta -sanan käytön alueet, olisiko vielä tietoja tästä juustoleipäsestä?

Ja eilettäin tuli puhelinkeskustelun yhteydessä taas yksi murresana tai -sanonta vastaan, joka herätti ihmetystä ja vaati selittelyjä. "Lentsua pukkaa...", elikkäs taitaa olla flunssa aluillaan.

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 00:30)