Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:00

Opiskelupulina

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: OPISKELUPULINA - Tiistaina, 16.04.2013 klo 20:51  
+
0
Mullaki raha-asioista kyselyä.
Jos lähtisin opiskelemaan aikuiskoulutukseen, mitä tukea saisin? Ilm. Kelan työttömyyspvä raha on mahdollista saada aikuisopiskelijalla? (mitähän se mahtaa nykyään olla) Entä otetaanko siinä huomioon puolison tulot? Voiko asumistukea saada? Voiko säästöt vaikuttaa tuen saamiseen?
Pystyykö ammattiliitolta saamaan työttömyyspvärahaa kun opiskelee?

Ei montaakaan kysymystä. Mulla loppuu kohta määräaikanen työsopimus ja ajattelin ihan Kelaan mennä juttelemaan näistä asioista, mutta tämmöstä pientä raapasua raha-asioista kaipailen jos joku on perillä miten noi nykyään menee.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 00:13  
+
0
nenssi, täällä on ollut aiheesta aiemmin puhetta ja ainakin mun omakohtaisten kokemusteni mukaan auto, kuten muukin omaisuus on este sosiaalituen saamiselle opiskeluaikana.
Rise to reset the world.

Tokya

Tokya
Viestimäärä: 2012

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 01:06  
+
0
Mä kuolen kohta näiden kouluhommien alle.

Alotin seiskalta illalla koodaamaan androidin projektia ja en ole vieläkään saanut juuri mitään fiksua aikaiseksi :pyssyt: Miksi pitää saada projekteja, joihin ei ole tarvittavaa apua kuitenkaan saatavilla. Perjantaina dedis ja tentti aiheesta, arvatkaa uskonko pääseväni läpi?

Tähän päälle vielä 3 nettisivustoa, pari oppimispäiväkirjaa, opponentin muistiota ja tutkielma. Aikaa 1,5 viikkoa :)))
Sydämes tuntee sut paremmin kuin uskoisitkaan

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 09:23  
+
0
^ Javahommiako?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tokya

Tokya
Viestimäärä: 2012

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 10:28  
+
0
^No niitäpä juurikin :mad:

meni puol neljään että sain passattua argumentin activityltä fragmentille...
Sydämes tuntee sut paremmin kuin uskoisitkaan

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 08:04  
+
0

nenssi kirjoitti:

Onko täällä kukaan opiskelujen oheella saanut rahaa sossusta? Onko tälle olemassa jotain ehtoja? Laina pitää ilmeisesti olla nostettuna, mutta miten avoliitto, auto jne. vaikuttavat asiaan?



Mä olen nostanut tämän kevään toimeentulotukea, kun en nähnyt järkeväksi käydä enää töissä. Viime vuodenhan elin pelkästään työstä tulleilla rahoilla, ja sain vuoden aikana kasaan kokonaiset 8 opintopistettä, kun en jaksanut keskittyä enää kouluun töiden ohella. Mulla on aikaa valmistua lokakuuhun 2016 asti, sen jälkeen mut siirretään väkisin uuteen kandiohjelmaan, joten pikkuisen kiirehän tässä meinaa tulla! Harmittaa ja ottaa päähän ihan todella, etten tajunnut hakea toimeentulotukea jo viime vuonna, mutta turha enää itkeä kun maito on jo maassa. Pakko varmaan jättää kesätyöt tekemättä ja tehdä kaikki mahdolliset kesäkurssit joita voin tutkintooni sisällyttää, eli tervetuloa C-ohjelmointikesä! <3

Asun yksin eikä mulla ole autoa, ja rahaa on tullut sossusta ihan hyvin. Jonkin verran olen käynyt töissä tässä kevään aikana ja palkka tietty vähennetään tuesta, mutta esim. viime kuussa palkka oli 30e joten silloin sain sossusta 900. Eli enemmän kuin opintotuki+laina. Saattaisi houkuttaa siirtyä elämään pelkillä sossun tuilla, mutta kunhan viimeisimmät nopat näkyvät Oodissa, laitan kyllä opintotukihakemuksen taas vetämään (jee!). Hassuinta minusta noissa päätöksissä on se, että niissä aina sanotaan "vuokra teidän tulee maksaa itse". Jaa mitenkäs minä sitä maksan, kun ainoa raha on se sossusta tuleva? Onneksi on halpa asunto, niin rahat ovat riittäneet oikein hyvin vuokraankin.

Käsittääkseni auto lasketaan semmoiseksi omaisuudeksi, joka pitäisi myydä. Mä pelkäsin myös sitä, että jos siellä selviää mun koirallisuus, niin käskevät myymään koiran pois. Mutta eihän sitä missään kysytä ja jos käskisivät, niin ilmoittaisin vetäväni itseni saman tien narun jatkeeksi.

Puolison tulot vaikuttavat, esim. mun avoliitossa asuva kaveri ei saa mitään sossusta kun puoliso (opiskelija) tienaa liikaa. Hän tosin käy töissä koulun ohella ja tienaa juuri sen maksimimäärän mitä saa ilman että tarvitsee maksaa tukia takaisin.

Laina pitää olla nostettuna, mutta en tiedä mitä sitten tapahtuu, jos on opintotukioikeuden jo menettänyt eikä tällöin voi saada lainaakaan nostettua. Mutta jos elää opintorahalla ja toivoo saavansa sossusta jotain, ne eivät anna mitään ennen kuin lainat on nostettu.

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 09:46  
+
0
Kiitos vastauksista! Hmm saa nähdä sitten kuinka käy. Haluaisin keskittyä pelkästään opiskeluun ja koiraan, enkä haluaisi siihen rinnalle mitään muuta ylimääräistä. Yhdellä toisella palstalla joku opiskelija oli saanut sossusta vaikka autollinen olikin. Auto on minulle kuitenkin välttämättömyys vaikka kuinka asun pk-seudulla. Tukien ja lainan nostettua kaikkien pakollisten menojen jälkeen jäisi 40 euroa muuhun elämiseen. No, kai se kuitenkin kannattaa kokeilla onneaan sielä sossun luukulla.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 10:22  
+
0
^No siis jos sulla noin vähän jää, luulis jotain irtoavan! Ja jos ei ole överikallista omistusasuntoa, säästöjä tai muuta semmoista. Säästöt pitää kyllä käyttää ensin ja jos kuukausivuokra on tähtitieteellinen, ehdottavat varmasti halvempaan asuntoon muuttamista.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 10:48  
+
0
Onko muilla kokemusta avoimessa yliopistossa töiden ohessa opiskelusta? Kasvatustieteet kiinnostaisi kovasti ja mietin, saisiko sitä itsestään irti sen verran, että pystyisi perusopinnot töiden ohessa suorittamaan. Mihinkään kontaktiopetukseen en pysty repeämään, eli täysin etänä tehtävät opinnot täytyisi löytää...

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 10:56  
+
0
Ikävä kyllä vuokra ei tästä enää paljoa alene, oma osuuteni on vajaa 300 euroa. :D Mietin juuri tuota, että pakottavatkohan sitten myymän auton, luopumaan koirasta tai jotain muuta järkevää...
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 10:57  
+
0
nenssi, mitä kaikkea sä lasket noihin pakollisiin menoihin?

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 11:02  
+
0
Kaiken, mitä nytkin kuuluu kuukausittaisiin menoihin. Vuokra, laskut, ruoka, koiran sapuskat, vakuutukset, auton lyhennys, matkakulut, hygieniatarvikkeet.. Mitähän vielä. Nyt tarkemmin laskettuna menisi miinuksen puolelle.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 11:29  
+
0
Mun on vaan hirveän vaikeaa kuvitella että sossu myöntää toimeentulotukea auton lainalyhennyksiin ja harrastusmenoihin (eli siihen koiraan).

muoks. Olishan se hienoa jos opiskelijana voisi ostaa auton lainalla ja sitten sossun rahoilla lyhentää lainaa, mutta ei se nyt oikein mene niin.
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.04.2013 klo 11:33)

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 11:33  
+
0
Onhan se, mutta en suinkaan olisi ainoa. No, yrittää kannattaa kuitenkin.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 11:44  
+
0
^ Tarvitko sä sitä autoa töiden takia vai mihin?

Kerro sitten mitä sossu päätti, ihan mielenkiintoista tietää mihin ne verovarat menee. Anteeksi nyt, mutta mun ajatusmaalimaan ei vaan sovi tuollainen. Autot ja muut ei-elintärkeät-hyödykkeet hankitaan kun niiihin on oikeasti varaa, ei niitä kuuluisi kenenkään muun tahon kustantaa.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 11:57  
+
0
^Nyt menee ot:ksi, mutta oon ihan samoilla linjoilla! Lisäksi rassaa, ettei ole yksi tai kaksi tapausta, kun esim. sairaspäivärahaa tai vastaavaa ei ole saanut vaikkapa leikkauksen jälkeen työkyvyttömänä syystä x vaikka halua työntekoon olisi, mutta sitten varsinaiset yhteiskunnan toivot saa kupattua sitä rahaa vaikka kuinka.

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:07  
+
0
Töiden vuoksi ja harrastuksiin. Treenit voivat olla niin jumalan selän takana että sinne julkisilla pääseminen on mahdotonta. Töihin menee autolla puolet vähemmän aikaa ja puolet vähemmän rahaa kuin julkisilla.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:17  
+
0
^ Oletko laskenut tuohon töihin kulkemiseen muutkin kustannukset kuin pelkät polttoainekulut? Kuinka usein sä sitten käyt töissä ja etkö sitten saa palkkaa niistä töistä kun ei riitä rahat tuen + lainan lisäksi kuluihin?

Joo, vitutti se muakin kun tunnin agitreeneihin upposi neljä tuntia kun jouduttiin suhaamaan bussilla ja beussin kanssa hakuporukkaan pääsy viivästyi puolella vuodella autottomuuden takia. Mutta ei kyllä tullut mieleenkään sen takia alkaa pyytää yhteiskunnalta rahaa että kun en pääse kerran tai kaksi viikossa metsään kökkimään koiran kanssa.

En mä tiedä elinkö sitten jollain pyhällä hengellä kun mies oli pari vuotta työttömänä ja itse opiskelijana, pari koiraa ja kämpän vuokra 640 e. Ilman sossun tukia mentiin mainiosti.

April

April
Viestimäärä: 201

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:23  
+
0

nenssi kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Hmm saa nähdä sitten kuinka käy. Haluaisin keskittyä pelkästään opiskeluun ja koiraan, enkä haluaisi siihen rinnalle mitään muuta ylimääräistä.



Onko joku "ylimääräinen" = työt ?
Anteeksi nyt, mutta kyllä minäkin vähän ihmettelen tuollaista asennetta ”mutku mä en haluu”, mieluummin ei käydä sitäkään vähää töissä ( jos oikein ymmärsin?), jos vaikka sossu maksais.. :ttou:
Hohho, ei kyllä muakaan olisi opiskeluaikana huvittanut käydä töissä, ei sitten yhtään pätkää. Mutta mieluummin kävin töissä kun olisin elättänyt itseni yhteiskunnan varoilla, ihan vaan siksi kun ei sattunut huvittamaan.
Mihin sä sitten autoa tarviit, jos et halua käydä töissä vaan vain opiskella. Pelkästään koiraharrastukseen?

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:31  
+
0
No niinpä, opiskeluhan ei mene työssäoppimisineen kokopäivätyöstä.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 09:45)