Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:00

Opiskelupulina

Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:34  
+
0
Tuota. Eiköhän se ole jo aikalailla työtä, että opiskelee? Tai ainakin jos haluaa paneutua siihen opiskeluun ihan siis 100%.
Olen ehkä aloittamassa opiskelut syksyllä jos niin on käydäkseen, mutta jokaisella on henkilökohtaiset voimavarat ja intressit...
Minusta tuntuu, että yhteiskunnalla ylipäätään on aikalailla sadistinen mielipide siitä mitä kaikkea opiskelijoiden pitäisi olla ja tehdä ja jaksaa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:35  
+
0
^^ Mä en käy töissä koska tuki ja laina ovat riittäneet. Ne ovat riittäneet, koska olen katsonut menoni niin että ne riittävät.

ellikeksi, totta. Mutta silti yhteiskunnan ei pitäisi mun mielestä rahoittaa opiskelijan autolainan lyhennyksiä ja koiraharrastuksia.
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.04.2013 klo 12:36)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 12:54  
+
0
^no joo, näinkin (en muuten ole koskaan omistanut autoa, enkä tule, jos ei sitten asu jossain maalla, missä ei mikään kulje :D).
Itse vain jo ahdistuneena mietin, että mitenhän sitä tulee itsekään pärjäämään sillä "kirpun pierulla", kun on tottunut työelämään :P. Että toivottavasti jaksaa / löytyy työtä tehdä sen lisäksi.
Mutta ymmärrän kuitenkin myös halun pitää myös jonkinlaista "luksusta" elämässään. Kuinka moni haluaa tuntea itsensä "toisenluokan kansalaiseksi", varsinkin jos elämänsä (ja kaiketi myös yhteiskunnan) eteen koittaa tehdä jotain hyvääkin?
Muistan lukeneeni jostakin köyhästä alueesta, jossa porukat halus välttämättä television, ja ruoka vain siirtyi toissijaiseksi. Se, että elämässä ei ole mitään, vie myös elämänilon.
Tässä tapauksessa voimme ehkä yhdistää tämän elämän iloon sen koiran tai muun eläimen, joka kannustaa jatkamaan huomiseen.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:02  
+
0
^ Jep, mutta varmaan ymmärrät ettei ole mahdollista taata kaikille opiskelijoille/työttömille/sosiaalituilla eläville noita luksustekijöitä. Ja jos yksi saa sen luksustekijän niin kai sen pitäisi kuulua sitten myös kaikille muille?

Opiskelijalla kun se kituuttaminen on vielä väliaikaista.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:09  
+
0
En mä nyt sentään niin fantasiamaailmasta ole, mutta miksei siihenkin voisi silti pyrkiä. ;)
Eiköhän se yksistään ole jo luksusta, jos tuntee olevansa onnellinen ja että ehkä se elämä voittaa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.04.2013 klo 13:10)

April

April
Viestimäärä: 201

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:23  
+
0

ellikeksi kirjoitti:

En mä nyt sentään niin fantasiamaailmasta ole, mutta miksei siihenkin voisi silti pyrkiä. ;).


Mielestäni edes periaatteellinen pyrkimys siihen, että kaikille pyrittäisiin takaamaan tälläistä ns. "luksuselämää" yhteiskunnan varoista on juuri sieltä fantasiamaailmasta ja täysin kestätön. Ei se rahakaan taivaalta tipu.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:26  
+
0
^mä luulin et ne kasvaa puissa? :P

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:28  
+
0
^ No ootpas sä ihan höpsö!

Kai se raha nyt kelpais kaikille. Mulle ainakin.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 13:36  
+
0
^Heh. Mä olen väsynyt ja minulla on omat ongelmani.
En vain kovin hyvin osaa selittää mitä ajan takaa, ehkä lyhennettynä, että kyllähän sitä saa haluta vaikka kuun taivaalta ja miksei sitä voi sanoa ääneen myös. Ja sitten jos ei sit saa, niin pitää olla valmis tekemään kompromisseja. Ja maallisemmin: jos sossusta ei saa rahaa, niin sitten pitää miettiä tarviiko autoa ihan välttämättä vai ei.
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.04.2013 klo 13:41)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 16:27  
+
0

nenssi kirjoitti:

Tukien ja lainan nostettua kaikkien pakollisten menojen jälkeen jäisi 40 euroa muuhun elämiseen.


nenssi kirjoitti:

Kaiken, mitä nytkin kuuluu kuukausittaisiin menoihin. Vuokra, laskut, ruoka, koiran sapuskat, vakuutukset, auton lyhennys, matkakulut, hygieniatarvikkeet.. Mitähän vielä. Nyt tarkemmin laskettuna menisi miinuksen puolelle.


No mä jo ajattelin että aika hyvin kyllä menee jo nyt jos pystyy kaikki laskunsa, lyhennyksensä ja ruokakulunsa kattamaan ja jää vielä noinkin paljon ylitse. Mä itse ehdottomasti kannatan sitä että opiskelijanakin on oikeus käydä kohtuullisesti ulkona ja elää jossakin määrin normaalia elämää, mutta mun mielestä sitä sosiaalitukea käydään pyytämässä sitten kun oikeasti alkaa näyttää siltä ettei selviä perusmenoistaan ilman. Mäkin harrastan täysipainotteisesti mun kahden koirani kanssa ja omistan auton jonka kaikista kuluista vastaan itse, mutta toisaalta mä olen ne itse menoikseni valinnut ja joudun karsimaan kaikesta muusta ylimääräisestä kunnes talous on parempi eli kunnes valmistun. Tervetuloa opiskelijaelämään, tää on muuten sitten ihan perseestä.
Rise to reset the world.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 16:40  
+
0
Jos nenssillä jää pakollisten kulujen jälkeen rahaa 40e/kk niin mihin tarkoitukseen sossun pitäisi myöntää sitä tukea?

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 17:05  
+
0
Nääh, mä en jaksa tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että olen tänä keväänä keskittynyt koulunkäyntiin ja ryhtynyt sosiaalipummiksi. Eiköhän se ole kaikkien etu, että unohdan työnteon ja hankin niitä opintopisteitä, jotta voin taas elää tuella ja lainalla. Ja ihan tosi, ilman tuota koiraa mulla ei pahimpina aamuina olisi ollut mitään syytä nousta ylös sängystä. Nyt menee taas hyvin, mutta mä pelkään, että koska tulee uusi romahdus.

Sitten itse opiskeluun: voi nyt :pyssyt: %¤#!?@£ :pyssyt: Aalto?!"-yliopisto! Alkaa mennä hermo tän kandiuudistuksen takia!
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.04.2013 klo 17:09)

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 17:08  
+
0
"Nyt tarkemmin laskettuna menisi miinuksen puolelle." No, se on sitten sen ajan ongelma.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

mmirmeli

mmirmeli
Viestimäärä: 198

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 18.04.2013 klo 20:07  
+
0
Me asustellaan myös pk-seudulla ja kyllähän sitä tulee kateellisena katseltua muiden autoilua, kun saisi enemmän työpaikkamahdollisuuksia ja pääsis vielä harrastamaankin semmosia juttuja, mihin ilman autoa ei oikein ole asiaa. Mutta hyvin me pärjätään ilmankin autoa.

Sen sijaan rahasta kyllä tekee tiukkaa, muttei vissiin sen enempää kuin kellään muullakaan opiskelijalla. Vuokran jälkeen opintorahasta ja asumislisästä jää se 90e/kk ja sillä koetetaan elää niin kun on mahdollista. Onneksi vanhemmat tukee meitä juuri harrastusten kohdalta jonkin verran, eli ei esimerkiksi tarvitse kieltäytyä luennoista tms. seuran tarjonnasta vaan siksi, ettei juuri nyt ole varaa. Siitä olen hyvin hyvin kiitollinen.
aku FI MVA TK1 Mimosan Villi Vaeltaja - Valo

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein

dellu

dellu
Viestimäärä: 122

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 12:24  
+
0
Itse en tähän ketjuun varsinaisesti ainakaan vielä kuulu, mutta tiedän moniakin opiskelijoita joilla menee sama raha kuussa rälläämiseen ja uusiin vaatteisiin ym kuin itselläni menee kuussa rahaa auton lyhennyksiin, bensaan yms. :roll:

Eli onko se sitten hyväksyttävämpää "elää elämäänsä" sossun rahoilla aka käyttää ne rahat muihin turhakkeisiin kuten alkoholiin, tupakkaan, keikkoihin kuin autoon?
Berninpaimenkoira Lyyti - s. 13.9.2015
Saksanpaimenkoira Cheri - s. 13.10.2007
Maatiaiskissat Jartsa, Pänä, Tirri ja Sulo

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 12:49  
+
0
^ Mikä "sama raha?" Puhutko nyt lainasta + opintotuesta (joka on kuussa yhteensä sen about 800e) vai noista + sossun tuesta?

Mä en tiedä yhtäkään opiskelijaa, joka saisi sossusta rahaa. Tuki ja laina riittävät ja mulle on sitten ihan sama mihin he ne käyttävät, autoon tai viinaan, kunhan käyvät sitä koulua ja valmistuvat joskus. Sossun tuki on mun mielestä tarkoitettu vain perustoimeentuloon eikä mihinkään mukavuuksiin.

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 12:51  
+
0
Tää nyt menee OT:n puolelle eikä oo kellekään suoraan tarkotettu, mutta etenkin opiskelijabudjetilla eläessä kannattaa oikeesti punnita, onko jokanen ostos niin välttämätön. Opettelua se tietenkin vaatii, jos on ns. parempaan tottunu (esim. siirtyy työelämästä opiskelemaan) ja pitää yhtäkkiä tottua siihen, ettei voikaan saada kaikkea, mitä on pitäny "normaalina". Toki ihmisten kulutustottumukset on erilaisia; meillä minä ja avo maksetaan asumiskuluja saman verran. Avo tienaa noin viis kertaa sen mitä minä saan Kelalta, ja silti se on aina meistä se, jolla ei oo rahaa. En ymmärrä mihin se tuhlaa kaikki rahansa.

Itelle kulujen tarkkailusta on tullu lähinnä itsestäänselvyys; jos ostan uuden paidan - en rahtaa kaupasta juustoa, alkoholia, viikonlopuks kaikkea mahollista mättöä tai muuta kallista. Osittain asenne- ja totuttelukysymys, mutta monella se menee oikeesti siihen, että vuokra syö koko tuen ja sitte ollaaki sormi suussa koko loppukuu. Välillä se sormi menee suuhun muutenkin, jos sattuu monta laskua maksettavaks samaan aikaan, en sitä kyllä kiellä.
Jos kyse on lähinnä siitä, ettei osaa käyttää rahaa tai ei halua tyytyä vähempään (siis ne jotka just tyyliin ryyppää tai shoppailee rahansa), ni sitä ei mun mielestä kuulu sossun alkaa makselemaan. Kaikki ei voi mennä aina niinku haluu ja kaikki ei myöskään aina oo niin kivaa ku toivois. Tosi asia tosin on se, ettei opintotuki oo päivittyny samalle tasolle muihin kuluihin nähden. Kiitollinen tosin saa myös olla siitä, että koko opiskelumahdollisuus ylipäätään on, ja että sitä vielä tuetaan rahallisesti.
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."

dellu

dellu
Viestimäärä: 122

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 16:27  
+
0

Rorys kirjoitti:

^ Mikä "sama raha?" Puhutko nyt lainasta + opintotuesta (joka on kuussa yhteensä sen about 800e) vai noista + sossun tuesta?

Mä en tiedä yhtäkään opiskelijaa, joka saisi sossusta rahaa. Tuki ja laina riittävät ja mulle on sitten ihan sama mihin he ne käyttävät, autoon tai viinaan, kunhan käyvät sitä koulua ja valmistuvat joskus. Sossun tuki on mun mielestä tarkoitettu vain perustoimeentuloon eikä mihinkään mukavuuksiin.



Opintotukea (sis. opintorahan, asumislisän ja lainan) + sossun tuesta. Itse tunnen montakin henkilöä, jotka joutuvat opintotuen lisäksi turvautumaan sossun rahoihin koska Kelan avustukset eivät yksinkertaisesti riitä elämiseen, etenkään täällä pk-seudulla.

En tietenkään kannata sitä että eletään herroiksi valtion rahoilla mutta kyllä mä mielummin verorahoillani maksan jonkun auton lyhennykset kuin ryyppäämisen.
Berninpaimenkoira Lyyti - s. 13.9.2015
Saksanpaimenkoira Cheri - s. 13.10.2007
Maatiaiskissat Jartsa, Pänä, Tirri ja Sulo

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 16:31  
+
0
^ No totta kai, mutta lähtökohtaisesti niillä sossun rahoilla ei pitäisi rahoittaa kumpaakaan. Jos Kelan tuki ja laina eivät siellä riitä elämiseen niin miten noilla opiskelijoilla on sitten varaa laittaa ne sossun rahat haisemaan viinaan ja vaatteisiin? Mitä ne syö?

dellu

dellu
Viestimäärä: 122

VS: OPISKELUPULINA - Perjantaina, 19.04.2013 klo 16:52  
+
0
Tämä alkaa käydä jo aika turhaksi väännöksi, mutta leikitäänpä ajatuksella että saan Kelalta kaiken kaikkiaan 750 euroa kuukaudessa. Asun Helsingin lähiössä koirani kanssa, vuokrani on 600 euroa. Lisäksi vesilaskuni on kuukaudessa 20 euroa, sähkö saman verran. Koiraan minulle menee kuukaudessa kaiken kaikkiaan 50 euroa. Jo näiden menojen jälkeen käteen jää 60 euroa, josta pitäisi kustantaa ruoka, hygieniatarvikkeet, lääkkeet, vaatteet ja laskut. Jos haluaa syödä muutakin kuin makaronia, niin tie vie sossun luukulle.

Sossussa on tietääkseni (en ole itse koskaan siellä joutunut asioimaan) käytäntö, että pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vesi) jälkeen pitäisi jäädä määrä x rahaa kuukaudessa, muistaakseni se liikkuu 400 euron kieppeillä. Tuosta nappaa satasen, pari ruokaan ja muihin kulunkeihin ja siitä jää vielä pari sataa yli. Suurella osalla se menee juurikin ryypiskelyyn ja muuhun hurvitteluun. Kuka sanoo sossun luukulla että "en mä tarvitse kuin 200 euroa vaikka antaisitte 400"?

Pointtina nyt lähinnä se, että ennemmin valtion tulee syytää sitä toimeentulotukea opiskelijoille, joiden odotetaan valmistuvan aina vain nopeammin ja olevan aina vain tehokkaampia kuin sellaisille pitkäaikaistyöttömille, jotka tieten tahtoen leviävät sohvallaan vuodesta toiseen valtion rahoilla.
Berninpaimenkoira Lyyti - s. 13.9.2015
Saksanpaimenkoira Cheri - s. 13.10.2007
Maatiaiskissat Jartsa, Pänä, Tirri ja Sulo
(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.04.2013 klo 16:54)

  Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28216
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 19:00)