Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:16

Purkautumisosasto 13

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

PURKAUTUMISOSASTO 13 - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:16  
+
0
Purkaudutaan ja purnataan lisää.
Manu 6/2008
Morris 3/2013

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:20  
+
0
Aduro, sepä se, kenellä on oikeus.

Mites supikoirat, ihmisen takia ne valloittavat Suomen metsiä. Onko meillä oikeus harventaa kantaa vai pitäisikö kestää vaan seuraukset? Itsepähän aiheutimme. Voidaan myös pohtia, että onko meillä oikeus lisääntyä? Kun kuitenkin tiedostamme tämän ongelman, että raivatessamme lisää elintilaa itsellemme, se on pois juurikin metsäneläimiltä.

Mä en tiedä, mutta hyvähän näitä asioita on miettiä. Sitä puhdasta totuutta ja oikeaa vastausta tuskin on olemassa.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.01.2012 klo 22:43)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:30  
+
0
Mitähän porukat on tolle koiralle viime viikonloppuna syöttäneet hoidossa! Tänään on tehnyt vain yhdet kakat (normaalisti tekee 2-3) ja nyt piereskelee ihan järkyttäviä pieruja. Kamala lemu. :eek: :ttou:

Anteeksi nyt tää purkautuminen, mutta.

tiltsi

tiltsi
Viestimäärä: 4

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:45  
+
0
Eikös tää juur sitä varten ole, ettei tartte purnaamistaan anteeksi pyydellä.. :D

Mitä miehen päässä liikkuu kun se ei suostu vastaanottamaan lahjaa!? Ihan vaan ravintola-illasta mun piikkiin olis ollu kyse, mut se aiheuttaa kuulemma velvotteita. Jos sä tarjoot mulle ruoat ni sit oon sulle ruoat pystyssä vaik et ite niin ajatteliskaan.. Nomut kurjallehan musta tuntuu ku kivaks tarkoitetuista jutusta tulee murmutusta..

Miksei ihmisille saa olla mukava ilman et sitä tarvii mitenkään "maksaa" takasin?
Kultainennoutaja Leevi s. 27.10.2007

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Maanantaina, 23.01.2012 klo 22:49  
+
0
^^^Sama juttu city-kanien kanssa. Sekin alunperin ihmisten aiheuttama (tai siis yhden tyhmän ihmisen) juttu ja sit valitetaan kun niitä on liikaa. Valitettavasti kaikilla ei vaan järki leikkaa :(
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 00:36  
+
0
Munkin on pakko osallistua tähän susikeskusteluun...

Muakin surettaa se, että niin monen asenne susia kohtaan on tosi negatiivinen. :suru: Susi on Suomessa erittäin uhanalainen laji, jonka kannan koko on vain 135-145 yksilöä koko maassa. Ja joidenkin mielestä susia on liikaa? Suomi on suuri maa, mutta silti susien elintila kapenee jatkuvasti. Tämä "susiviha" on nyt todella voimakasta täällä Etelä-Suomessa, koska Nousiaisten liepeillä elävä susilauma aiheuttaa pelkoa ihmisissä ja on tappanut lampaita. Kannattaa kuitenkin myös muistaa se, että sudet pitävät kurissa myös hirvikantaa, jonka suuruus aiheuttaa ihmisille suuremman vaaran kuin sudet.

Ok, ymmärrän kyllä, että ihmisiä pelottaa, kun sudet liikkuvat aivan asutuksen tuntumassa. Mutta mitä muutakaan ne voi, kun niiden elinalueet ovat niin pirstoutuneita, varsinkin täällä etelässä? Silti mun mielestä ihmisellä ei ole oikeutta päättää, että koska susi aiheuttaa haittoja se on taas kokonaan hävitettävä. Sitten pitää etsiä keinoja elää suden kanssa rinnakkain, esimerkiksi petoaidat. Ja vielä sekin, että vaikka sudet tulevatkin ihmisasutuksen lähelle öisin, ne pelkäävät silti ihmistä. Suden raatelemista eläimistä uutisoidaan usein, mutta kovinkaan moni ei ole nähnyt sutta livenä.

Onko susi sitten ihmiselle oikeasti vaarallinen? Tässä yksi kanta:

Ehkä ei kannatakaan selittää, että susi on täysin vaaraton. Susi on kuitenkin tutkimusten mukaan kokoluokassaankin vähiten vaaraa ihmiselle aiheuttava peto. Ihminen ei kuulu suden luontaiseen saalislajistoon ja hyökkäykset ihmistä kohtaan maailmanlaajuisestikin ovat olleet äärettömän harvinaisia. Suuri osa ihmiseen kohdistuneista hyökkäyksistäkin on liittynyt tapauksiin, jossa suden elinolosuhteet (ravinnon määrä tms.) ovat muutuneet äkisti. Toisaalta hyökkäyksistä osa on ollut myös sairaiden (mm. rabies) susien tekosia. Suomessa susien ravintotilanne on erinomainen eikä susissa esiinny rabiesta. Suomessa susien ihmisiin kohdistamia hyökkäyksiä ei ole ollut yli sataan vuoteen.



Susi on peto ja siihen tulee tietenkin suhtautua kunnioittavasti. Välillä vaan tuntuu, että toi pelko on jo ihan hysteeristä. Vanhemmat tartuttaa ton pelon todella helposti lapsiinkin ja negatiivinen asenne sutta kohtaan vaan vahvistuu. Tota pelkoa vahvistaa myös sadut ja tarinat isoista pelottavista susista, esim. Punahilkka. Suomessa ja muualla maailmassa susivihalla on pitkät perinteet, sudesta mm. maksettiin tapporahaa useita vuosisatoja. Jos lehdessä on uutinen susista, se on lähes poikkeuksetta negatiivinen. Mun mielestä asenteiden muuttamiseen pitää panostaa ja saada ihmiset tajuamaan, että susi kuuluu Suomen luontoon, halusipa sitä tai ei. Luonto on muutenkin arvaamaton, eikä ihminen voi hallita kaikkea. Suden luvaton metsästäminen on varmasti yleistä, vaikka se onkin rikos. Mulla on semmonen olo, et esim. toi "pantasusivahinko" tuli ilmi vain, koska ammuttiin vahingossa pantasusi ja sitten sepitelläänkin kaikenlaisia selityksiä siitä, miten "radiopuhelimet lakkas toimimasta".

Mä aion myös tulevana biologian opettajana yrittää vaikuttaa oppilaideni asenteisiin, ettei yhdenkään oppilaan asenne olisi: "Mihin niitä susia tarvitaan, ne vois kaikki tappaa pois ihmisiä häiritsemästä".
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 00:48  
+
0
Sipulu, reps. :nauru: "SAATANAN HIRVI HANKI OMA PIHA !"

Minäkin olen maalta, keskeltä ei mitään. Lähin asuttu naapuri kilometrin päässä. Jos karhu liikkui lähellä, pysyttiin sisällä, kunnes se oli mennyt ohi, tai ulosmennessä kolisteltiin ja huudeltiin hurjina. Ei sen kummempaa. Maaseudun liikenne vain on vähän erilaista kuin vilkkaissa kaupungeissa.

Usein olen ilmaissut olevani Rovaniemeltä, mutta oikeasti olen siis jonkin matkan päästä eri kylästä. Mutta Rollon keskustaan se vasta on joskus tosi kuumottavaa mennä pyörimään, kun siellä on niin kova ruuhka !
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 06:31  
+
0
Huomasin eilen olevani varsin teini ja mustavalkoisesti tiettyihin asioihin suhtautuva ihminen.

Olin kaupan kassalla, kun naapuri parin kilometrin päästä (joo, me asumme metsässä), tuli vastaan. Kyseinen mummo tulee aina joskus kylillä vastaan ja aloittaa joka ikinen kerta jaarittelunsa siitä, miten on miehensä kanssa aikeissa tulla joku kerta meille käymään, "vauvaa katsomaan". Seitsemän vuotta on ollut jo aikeissa, nimittäin tuo tyttö on se "vauva". Eilen sitten oli pukeutunut turkkiin ja hyvä etten sähissyt ja sylkenyt suustani jotakin tyyliin:" Montako eläintä tuon sinunkin turkkisi takia on elänyt tuskallisen elämän häkissä ja kohdannut vielä tuskallisemman kuoleman?" Hymyile sitten siinä ystävällisesti ja nyökyttele, että juu kiva kun tavattiin.

Onneksi eivät varmasti oikeasti ole tulossa käymään, ovat muutenkin niitä ihmisiä, jotka levittelevät kaikki toisten asiat juoruina pitkin kyliä. En muuten pystynyt sitten sanomaan mitään, onneksi pystyin lasten varjolla poistumaan paikalta. Minä vain en pysty ymmärtämään ja hyväksymään turkistarhausta elinkeinona. Muutenkin eläinten tehotuotanto on asia, jota en tue missään muodossa. Niin ja minähän olen siis ollut kasvissyöjä 15-vuotiaasta.

jatkakaa...
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 06:34)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 09:21  
+
0
Aduro, eli sun mielestä citykaneja ja supia ei saisi metsästää? Ymmärsinkö nyt oikein?

Näkyy menevän se, miten haluan sanoa, niin kirkkaasti ohi että olkoot. Kun mä puhun häirikkösudesta niin en tosiaankaan tarkoita niitä jotka käyvät ihmisten pihoilla tai kerran parissa vuodessa vievät lampaan, vaan niistä, jotka aiheuttavat toistuvia kotieläinvahinkoja, tonkivat roskikset, eivät lähde metsään kun näkevät ihmisen. Näitä susia onkin onneksi harvassa.

Loukuttaako/myrkyttääkö porukka asuintiloihin majoittuvia hiiriä tai rottia?

Minä loukutan, mutta oonkin niin vieraantunut luonnosta.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 09:42)

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 09:41  
+
0
Olisiko mahdollista avata oma topic, nuille metsäneläin väittelyille? Varsinkin jos se jatkuu.. :shifty:
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 09:41)

mmirmeli

mmirmeli
Viestimäärä: 198

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 10:07  
+
0
Pyrin ajattelemaan kaikista kasvi- eläin- ja sienilajeista, että olisi kiva, jos ne alkuperäiset suurinpiirtein säilyisivät, eli tulokaslajit miellän helposti pahana, oli ne sitten vapauteen päästettyjä minkkejä, laivojen rahtiveden mukana tulleita simpukoita tai sitten citykaneja. Noh, noi oli nyt kaikki eläimiä, mutta sama pätee tuontikasveihinkin ja varmaan sieniinkin, joskin niistä en muista mitään lukeneeni. Suurimmassa osasta tapauksissa kuitenkin käy niin, että tulokaslajit kilpailevat alkuperäislajien kanssa ja niille ei ole luontaisia saalistajia/kuluttajia, jolloin alkuperäislajit ovat vaarassa.

Ja jos vielä saa tökkiä, niin oma ajatukseni noista edellisen ketjun jutuista on jotain Tiaisen ja Rorysin välimaastoa, luulisin. Kyllä pystyn ymmärtämään, miksi häirikkösusia tmv. ammutaan, mutta toki toivoisin, että niiden kohdalla ajateltaisiin asia lävitse kunnolla ennen toimeen ryhtymistä, ettei sitten tulisi tehtyä vahinkoa liikaa. En osaa susia pelätä, kun en ole koskaan niitä nähnyt tai kuullut, että niitä lähistöllä asuisi. Ilveksiä tiedän lapsuuden kotini likellä olevan ja kyllähän naapurustosta jokunen kissa katosi, muttei kukaan ilveksen kimppuun halunnut käydä. Karhuja siellä on myös, niitä varten laulan metsässä lauluja, etten näkisi. Karhut on hienoja eläimiä, mutta kyllä mä niitä vähän pelkään. Eniten pelkään melkeinpä niitä hirviä, terveisin "Hirveä karkuun juossut" :nauru:. Niillekin pitää aina lauleskella.
aku FI MVA TK1 Mimosan Villi Vaeltaja - Valo

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 10:39  
+
0

Rorys kirjoitti:

Kun mä puhun häirikkösudesta niin en tosiaankaan tarkoita niitä jotka käyvät ihmisten pihoilla tai kerran parissa vuodessa vievät lampaan, vaan niistä, jotka aiheuttavat toistuvia kotieläinvahinkoja, tonkivat roskikset, eivät lähde metsään kun näkevät ihmisen. Näitä susia onkin onneksi harvassa.



Toi häirikkösusi onkin mielenkiintonen termi. Ainakin tuolla Pöytyällä/Yläneellä ihmiset on aivan käärmeissään jo siitä, että ne sudet tulee pihoihin, eikä edes tee mitään. Syksyllä ne kyllä tappo lampaita, mutta mun mielestä siitä ei oikein voi susia syyttää. Lampaat on niille helppo saalis, joten on ihmisen tehtävä suojata ne lampaat niin, että sudet ei pääse niihin käsiksi. Sille Yläneen sudellekin oli annettu kaatolupa sillä ehdolla, että se tulee pihaan. Jos susi käy öisin pihapiirissä, mutta ei tee mitään, niin onko se silloin häirikkösusi?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 10:55  
+
0
Mä ajattelisin että suurin ongelma on se että se susi tottuu siihen ihmiseen eikä enää pelkää/kierra ihmistä. Silloin lopputulos on väistämättä se että susi vielä käy päälle. Ei välttämättä suoraan ihmisen päälle, mutta esim koiraa ulkoiluttavan ihmisen päälle, vaunuissa nukkuvan lapsen päälle, ratsastajan päälle, pienen kouluautolla kävelevän lapsen päälle? Ja miten sä suojaat sun lampaat/lehmät/hevoset jotka laiduntelee pellolla jos susi käy hakemassa korkealaitaisesta häkistä koirankin? Onko niin että eläimiä ei tarvitse päästää ulos laiduntamaan joten ne elää elämänsä jossain navetassa kunnes päätyvät teuraaksi. Ei taida olla onnellisten lampaiden lihaa se sellainen...

Susikanta on ehkä tällä hetkellä kurissa, jollain tasolla ainakin. Se on osin myös ns. salametsästäjien aikaansaannosta. Jos niitä ei ammuttaisi myös salaa niin niitä olisi enemmän. Paljon enemmän. Hirvien metsästysluvat seuroille käsittääkseni perustuvat siihen paljonko hirviä on, ei siihen että sudet niitä harventavat metsässä syömällä.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 10:55  
+
0

Taraaa kirjoitti:

Olisiko mahdollista avata oma topic, nuille metsäneläin väittelyille? Varsinkin jos se jatkuu.. :shifty:


Mä meinasin just tulla kysyy samaa...
ON: mun ei anneta nukkua. Ensin postit heitetään luukusta niin et mä herään, sit käy joku ovelta-ovelle-myyjä ja sit vielä tekstiviesti. Maailma on sitä mieltä että mun ei tarvi nukkua. Nice one.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:01  
+
0
^^No miten olisi vaikka petoaita? Tai laumanvartija eläimiä vahtimaan? Niiden on todettu tehokkaasti ehkäisevän petovahinkoja.

Ainakaan tähän mennessä esim. tuolla Pöytyällä ei ole tavattu sutta, joka ei olisi lähtenyt ihmistä pakoon. Ne käy pihoissa pimeän turvin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

NtiC

NtiC
Viestimäärä: 503

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:01  
+
0
^^ Suosittelen korvatulppia! Niiden avulla saa rauhassa nukkua!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 11:01)

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:04  
+
0
Putsasin akvaariosuodattimen, minä aikana poika sitten katsoi, että kalanruoat kannattaa ottaa kaapista ja kaataa koko purkillinen sitten matolle ja hieroa se siihen. Kivaa, eipä tarvi ainakaan keksiä omasta päästään kertomisia, miten ajan saa lasten kanssa kulumaan... siivoamalla.

Meinasikohan poika, että otetaan kalat lattialle syömään?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 11:05)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:24  
+
0
Avatkaa ihmeessä uusi keskustelu aiheesta. Näyttäisi olevan paikallaan kun aihe herättää runsaasti keskustelua.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:38  
+
0
Aaarghs. Taas oli seropi yöllä vtänyt ripaskat pitkin lattiaa, tosin tällä kertaa oli keskittynyt eteiseen joten siivottavaa ei ollut yhtä paljon kuin eilen... Nyt mua oikeesti alkaa ressaamaan tuo. Miksi sillä on vatsa löysällä?? Ja päivällä oli ihan normi, hieman löysempää kakkaa mutta ei mitään vettä niin kuin se mitä on vetänyt pitkin lattioita yöllä.
Mä jo panikoin tällä että on kehittänyt jonkun uuden allergian, tai sillä on haimatulehdus tai jotain. On kuitenkin ihan pirteä ja ruokahalua löytyy, ulkopuolisesti sillä on siis kaikki ok. Tiedä sitten, kiva lähteä töihin kun ei tiedä mikä pommi täällä odottaa avoa kun tulee kotiin, onneksi koirat joutuvat olemaan yksin vain neljä tuntia tänään......
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: PURKAUTUMISOSASTO 13 - Tiistaina, 24.01.2012 klo 11:42  
+
0
Aloitin petojutuille oman keskustelun.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.01.2012 klo 19:29)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 11:30)