Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:08

Telkkarin koirakouluttajat

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 41

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 18:22  
+
0
Hieman toisenlaista koirankoulutusta

Asioita voi tehdä monella tapaa, mutta itse suosin ylläolevaa, sillä luulen myös koiran olevan tyytyväisempi elämään ko. tavalla kouluttamalla kuin jos se olisi vaikka vastaavassa tilanteessa väkisin selätetty muutaman kerran "johtajuusongelmaisena" kunnes se ei enää jaksaisi vastustella kynsienleikkuu operaatiota.
Koirat eivät tee asioita pahuuttaan vaan ihminen on itse niille niiden huonot tavat opettanut tai vähintään antanut koiran ne oppia antamalla huonojen tapojen vahvistua tai jopa itse niitä omalla käytökseellään vahvistaen. Turha siitä on sitten koiraa rankaista, vaan huomattavasti reilumpaa on opettaa koiralle rauhallisesti ja johdonmukaisesti ettei vanha käyttäytymismalli ole sille enää hyödyllinen vaan joku muu haluttu tapa.

Fixi

Fixi
Viestimäärä: 130

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 18:26  
+
0
Sufi, koirien kuristaminen???
Enpä ole kuullut enkä nähnyt.

whisperd, asiallisesti kirjoitettu teksti... :wink:
Ja itseltäni muuten löytyy Stilwellin kirja "Koirani vai minä?". Tais olla ilmestynyt vuonna 2006.

Näköjään täällä ei voi sanoa mielipidettään, kun heti ruvetaan puimaan, että se on sellainen ja sellainen (vain kielteisiä asioita). Ymmärrän kyllä, että täällä kuuluu keskustella asioista, mutta kyllä tuo nyt vähän loukkaa, kun se oli vain MINUN MIELIPIDE asiasta.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 18:40)

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 18:40  
+
0
Fixi! Aikuisten palsta on yli 18-vuotiaille. Junnuihin sieltä. :wink:
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Fixi

Fixi
Viestimäärä: 130

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 18:41  
+
0
Minä menen, minä menen... :heiluti:

Sanoinpa vaan mielipiteeni...
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 18:52)

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:02  
+
0

innna sanoo:
Voisikohan whisperd kertoa, miten kouluttaminen ja kuntouttaminen eroaa KOIRAN näkökulmasta? Miksi kuntouttaessa on ihan ok käyttää rajuja fyysisiä keinoja



Koiran näkökulmasta ero on siinä, että se on usein sellaisessa mielentilassa, jossa sitä ei voi kouluttaa. Koira ei yksinkertaisesti pysty vastaanottamaan mitään, eikä se reagoi mihinkään sille positiiviseen asiaan. Koira on ensin saatava mielentilaan, jossa se voi oppia. Tämä onnistuu itsevarmalla KOSKETUKSELLA. Tätä kannattaa oikeasti kokeilla omalla koiralla: jos koirallasi on esim tapana jähmettyä patsaaksi ja jäädä väijymään kissoja, tökkää sitä KEVYESTI kaulasta vaikka pikkusormella. Koira säpsähtää, ja sen vaanimismielentila katkeaa, koska se kiinnittää huomionsa muuhun. Itse en kutsuisi tätä rajuksi fyysiseksi keinoksi, vaikka ymmärrän että televisiossa se saattaa siltä näyttää.

Mitä tulee jälleen sähköpantoihin, lemmikaupassa tiedustelin asiaa ja antavat kuulemma sähköiskun, joka vastaa staattisesta sähköstä saatavaa nipistystä. Pannat, jotka laukaistaan kaukosäätimellä, ovat Suomessa laittomia. Itse en ole ikinä törmännyt keneenkään joka moisia käyttää, mutta eikös hevosilla ole niitä sähköaitoja jotka toimivat samalla periaatteella? Itse muksuna tökkäsin kielen moiseen ja opin kyllä väistämään aitaa sen jälkeen...

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:14  
+
0
Tossa nyt vaikka yksi esimerkki liian kovasta remmin käytöstä (lue kuristamisesta). Kun koiran reaktio tilanteessa on noin voimakas, niin se ei ole valmis tuohon tilanteeseen vietäväksi, vaan ärsyketason pitäisi olla huomattavasti alhaisempi. Tason ylittyessä koira pitäisi viedä pois tilanteesta, jotta se voi rauhoittua ja sille voi jopa mennä jotain jakeluun.

Piste toteamuksen olikin joku ymmärtänyt oikein, jei.

Mitäs muuta.. Innna oli mun kanssa samaa mieltä asioista, liittykö siihen mielipiteeseen jotenkin koiran koko? Jos liittyy, niin mun edesmennyt koirani oli 60 kg bullmastiffi, joka tuli mulle vuoden ikäisenä ja täysin kouluttamattomana. Nykyään isoin koirista on bracco, sellaset 40 kiloa, tullu mulle pahoinpideltynä, luurangon laihana, kun omistaja kuoli huumeiden yliannostukseen. Mutta ei toi koko mitään kerro, koska vaikein koulutettava on kuitenkin ollut 15 kilonen, hampaat ei painoa paljon kattele. Se oli pelkopurija. Miten nää koirien koot nyt liitty sähkö- ja piikkipantojen vastaisiin mielipiteisiin? Tai kovien pakotteiden vastaisiin mielipiteisiin?

Ja noista Millanin kirjoista, tiedän niitten olemassaolon ja suurimman osan sisällöstä. Mieluummin luen sellaisten kouluttajien kirjoja, joita arvostan. Ja sitäpaitsi monet jutut on kerrottu siellä kirjassa hyvin paljon nätimmin, kuin miltä ne on näyttänyt kuvattuna.. Vai valehteleeko se tv-kamera Millanin tekniikasta niin paljon?
Team Puikkonokat & Läskipäät

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:28  
+
0

sufi kirjoitti:
...Kun koiran reaktio tilanteessa on noin voimakas, niin se ei ole valmis tuohon tilanteeseen vietäväksi, vaan ärsyketason pitäisi olla huomattavasti alhaisempi. Tason ylittyessä koira pitäisi viedä pois tilanteesta, jotta se voi rauhoittua ja sille voi jopa mennä jotain jakeluun.



Ärsyketaso tilanteessa on täysin rauhallinen, poispäin katsova ja istuva koira. Miten tasoa voisi vielä laskea? Video oli niin huonolaatuinen etten saanut puheesta mitään selvää (voi olla kyllä tämä nettikin syynä), mutta ymmärsin että koira käyttäytyi noin kohdatessaan muita koiria?

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:32  
+
0
^Etäisyys.

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:32  
+
0
Sillä, ettei vie koiraa lähemmäksi, kun se reagoi noin.

Edit. juu sinne tulikin jo kommentti väliin.
Team Puikkonokat & Läskipäät
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 19:33)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:42  
+
0
Ei hyvää päivää.. Mä aloin voida ihan pahoin tosta kuristus pätkästä.

En oo yhtään selvillä mitä tuossa pätkässä puhuttiin, kun se kuullosti siltä ku noi olis puhunut peltiämpärit päässä. Oliko tuolla koiralla siis mikä ongelmana? Se ei sietänyt toisia koiria?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 21:15  
+
0
Mutta siis tuo koirahan oli aluksi kauempana ja käyttäytyi ihan siivosti ja rauhallisesti. Vasta lähemmäs liikuttaessa koiran käytös laukesi, eikö? Eli matalammalla ärsykkeellä koira oli ihan hallittavissa, mutta lähemmäs siirryttäessä koiran käytös muuttui silmänräpäyksessä, ja se alkoi taistella hihnaa ja taluttajan käsiä vastaan puremalla. Voiko tämän käytöksen ennaltaehkäistä etukäteen muutoin kuin olemalla lähestymättä toista koiraa? [tarkoitus ei nyt ole olla vastarannan kiiski ja vängätä väkisin vastaan, vaan olen oikeasti kiinnostunut siitä, miten ihmiset näkevät tämän tilanteen. siksi arvostan perusteluja mahdollisille vastauksille]

wuf

wuf
Viestimäärä: 713

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:14  
+
0
Tuosta viimeisimmästä videosta, kuvanlaatu oli kyllä heikko mutta ennen koiran hyökkäystä hihnaan ja Milaniin Milan tökkäs koiraa jalalla kylkeen ja näytti siltä, että nimenomaan se tökkäsy aiheutti niin voimakkaan reaktion.

Aiemmin kerrottiin, että koira saadaan pois tuijotus tilanteesta tökkäsemällä. Omalla koiralla se tökkäsy saattaa saada aikaan sen, että koira reagoi heti ja yleensä vielä todella voimakkaasti. Riippuen tilanteesta on joskus parempi vain odottaa, että koira näyttäisi vastaanottavalta komennolle ilman että se reagoi kohteeseen.
Yleisesti olen sufin ja innnan kannalla, en ole lukenu yhtään Milanin kirjaa mutta ohjelmia olen nähnyt useita. Yritän välillä katsoa ohjelmaa avoimin mielin ja löytää sieltä jotain hyvää mutta valitettavan harvoin se onnistuu. Yksi hyvä tapaus tosin tulee mieleen. Jaksossa oli koira joka oli ollut palvelemassa sodassa ja tullut sen jälkeen erittäin paukkuaraksi. Milan vei koiran omaan keskukseensa ja kuntoutti koiraa useita viikkoja ellei kuukausia, lopputuloksena oli koira joka ei ollut enään paukkuarka. Koiran koulutus tapahtui miellyttävällä tavalla eli ilman voimakkaita pakotteita. Samalla olisi kyllä ollut mielenkiintoista nähdä tai kuulla miten koira olisi kuntoutettu kotioloissa.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:17  
+
0
^Musta kans ne jaksot oli kiinnostavimpia ku ne ongelmakoirat vietiin sinne "farmille" kuntoutukseen. Niitä ainakin siinä kaudessa minkä näin, oli kaiken kaikkiaan noin kolme. Se ero niissä koirissa oli kyllä melko mieletön ku ne oppi tasapainoisessa koiralaumassa kommunikoimaan järkevästi ilman sitä agressiivisuutta mikä siihen pisteeseen oli johtanu.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 22:26)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:30  
+
0
^ Kukahan ne Millanin farmin koirat on kouluttanu sellaiseksi toimivaksi laumaksi, kun kuitenkin Millan saa monien mielestä aikaan ainoastaan aikapommikoiria, jotka räjähtää minä hetkenä hyvänsä..? Ties vaikka joku kooseestä olisi siellä käynyt neuvomassa.

En nyt hirveästi järkyttynyt tuosta kuristusvideostakaan (katsoin kylläkin ilman ääntä töissä ohimennen). Eikö tuossa videossa nyt kuitenkin saavutettu se haluttu lopputulos vai tuleeko siitäkin koirasta kohta joku hermoraunio, joka todennäköisesti hyökkää jonkun ihmisen kimppuun tappamisaikeissa? Vai mikä siitä nyt tuli? Elinikäisesti traumatisoitunut, joka pitäisi viedä pehmeiden arvojen kouluttajalle korjattavaksi?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:40  
+
0
^:mietiskel: En mä tietääkseni ole pahalla kritisoinu edes vanhalla palstalla Milánia. Joskus oon sanonu etten fani ole, ymmärrän hänen ajatusmaailmansa/koulutuksen perusidean, jotku keinot hyväksyn ja joitakin keinoja en. Vai menikö mulla jotain nyt ohi? Oliko tuo siis semmonen yleinen juttu? :mietiskel:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 22:41)

wuf

wuf
Viestimäärä: 713

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:42  
+
0
^^Mistä sitä kukaan tietää mitä siitä koirasta tuli kun ei niistä mitään kerrota. Se myös vertauksena Victorian ohjelmaan, että siinä usein vai jopa aina on lopussa näytetty mikä on tilanne kun aikaa on kulunut viikkoja tai kuukausia (en muista minkä ajan jälkeen Victoria käy katsastamassa tilanteen).
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 22:42)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:43  
+
0

Tisa kirjoitti:

En nyt hirveästi järkyttynyt tuosta kuristusvideostakaan (katsoin kylläkin ilman ääntä töissä ohimennen). Eikö tuossa videossa nyt kuitenkin saavutettu se haluttu lopputulos vai tuleeko siitäkin koirasta kohta joku hermoraunio, joka todennäköisesti hyökkää jonkun ihmisen kimppuun tappamisaikeissa? Vai mikä siitä nyt tuli? Elinikäisesti traumatisoitunut, joka pitäisi viedä pehmeiden arvojen kouluttajalle korjattavaksi?



Minusta nyt tuntuu että täällä ymmärretään väärin metodien arvostelu. Vaikka sillä kuinka hyvä lopputulos saataisiin aikaiseksi, ei se tarkoita sitä että niitä metodeja voisi kuitenkaan hyväksyä.

Hyvä esimerkki: vaikka Millan tulisi ja kouluttaisi ja kuntouttaisi oman koirani täysin, en silti hyväksyisi hänen metodejaan enkä käyttäisi niitä itse.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 00:26  
+
0
SanttuJ ei ollut tosiaan tarkoitus kohdistaa sinuun koko kirjoitusta. Töissä kun kirjoittelee, niin ei ehdi ajattelemaan ihan loppuun asti väkäsiään (muutenkin aivot jumissa). Yleistä höpinää oli tosiaan pääasiallisesti. Viittasin vaan siihen, kun puhuit siitä Millanin laumasta.

myrkku Olen todellakin ymmärtänyt koko ajan Millanin vastustajien jutut niin, että hänen metodeillaan ei voi mitenkään päästä edes hyvään lopputulokseen. Eikö täällä juurikin puhuttu niistä aikapommeista (tai vastaavista, en nyt jaksa selata sitä kohtaa) millaisia se jonkun/joidenkin mielestä metodeillaan luo..? Muutenhan tämä on vähän sellaisella "väärin sammutettu tulipalo"-tasolla tää keskustelu.

Mulla kun ei ole mitään erityistä ideologiaa tuossa koirankoulutuksessa, niin mieluiten käytän sellaisia mahdollisimman nopeasti tehoavia keinoja, jos vain mahdollista. Kärsivällisyys ei muutenkaan kuulu hyveisiini.. Minusta fyysiset pakotteet on ok (jos joku vielä luulee että tarkoitan jotain pieksämistä tai 1000 Voltin sähköiskuja, niin vika on lukijan päässä), mutta toki pehmeämmät keinot on mullakin etusijalla, jos niillä järkevässä ajassa voi saada tuloksia.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 00:46  
+
0
^ Niin no, toisilla kirjoittajilla täällä on pääasiana se, että koiran käytös saadaan kauniiksi omia vaivojaan säästämättä ilman, että koiran tarvitsee koulutuksesta millään tavalla kärsiä. En enää ihmettele miksi pidät Millanin tekniikoita hyväksyttävinä, jos kerran quick fixit on ne mitkä kiinnostaa. Toisilla on ihan hieman eri arvostukset omia koiria kohtaan. Itse ainakin arvostan ja rakastan tuota piskiä sen verran, että sen ei tarvitse joutua kokemaan yhtään ylimääräistä ahdinkoa mun mielihyvän kustannuksella. Mieluummin työskentelen viikoista kuukausiin positiivisen vahvistamisen kanssa kuin päivän tai kaksi pakotteita ja rankaisua käyttämällä. Koirankin elämään mahtuu sen verran kipua ja epämukavuutta (rokotukset, vahingot, oman koiran kohdalla kynsienleikkuu suuri ahdistuksen aiheuttaja, samoin suihku), että mun ei tarvitse sitä millään lailla lisätä kun ei ole pakko. Mä olen tuon koiran ottanut, se ei ole tänne omin jaloin kävellyt, eikä se ole olemassa mua varten vaan minä olen olemassa sen hyvinvoinnin turvatakseni. Mikään nopea ratkaisu sen ongelmakäyttäytymiseen ei ole oikea valinta mun rakkaalle lemmikilleni ja ystävälleni, jos siihen sisältyy keino, jota en hyväksy. Mun oma etuni ei mene tuollaisessa asiassa IKINÄ koirani edelle.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 01:03  
+
0
^ Minusta se on ihan ok, jos jollakin koiran hyvinvointi menee oman hyvinvoinnin ja yleensä ihmisten hyvinvoinnin edelle. En ehkä voi ymmärtää sitä, mutta ei mun tarvikaan. Eikä niiden ihmisten, joilla koira on elämän keskipiste, tartte ymmärtää mun tapaa elää. Se on hyvinkin pitkälti ihan kaikkien oma asia miten elämäänsä elää (ja nyt puhutaan lähinnä arvomaailmasta).

En usko, että kukaan tällä palstalla haluaa aiheuttaa koiralleen ylimääräistä tuskaa (vaan ei voi tietää). Minäkään en halua. Fakta on kuitenkin se, että mitä paremmin koira tottelee, sitä paremmalla tuulella minä olen ja sitä mukavampaa meillä on yhdessä koiran kanssa. Jos joudun jatkuvasti tuskittelemaan sen takia, niin kenelläkään ei ole kivaa. Kyllä koira vaistoaa mun pahan mielen ja toisinaan tulee sille huudettuakin ihan suotta huonoina päivänä (hyi minua, olen ihminen). Mitä vähemmän huonoja päiviä, sitä vähemmän huutamista, itkua ja hammastenkiristystä. Jos siis joku ongelma voi ratketa nopeammin "kovemmalla" tavalla 1 kuin pehmeällä pitemmän kaavan tavalla 2, niin kyllä valitsen tavan 1 hyvin suurella todennäköisyydellä.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 22:15)