Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 79

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 11:45  
+
0
^ Tosi kiva kuulla, ja ilmeisesti kuvaustuloksetkin toivat positiivisen yllätyksen! :hymy: Olen kovin iloinen teidän puolesta, ei muuta ku kovasti tsemppiä aksailuun!

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 15:54  
+
0
Tuohon Kivilinnun muuriongelmaan kävi mielessä, että oletko kokeillut liittää muuria hyppytekniikkatreeniin? Meille annettiin ohjeeksi, että etäisyyden arviointi -harjoitteeseen voidaan liittää muitakin esteitä kuin perushyppy (siis korvataan viimeinen este jollain muulla esteellä).
Krista ja borderterrieri Anssi

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 16:26  
+
0
Jemima, tässä nyt se ympyräharkkavideo :hymy:

Aika horkkaista menoa oli hallilla, mie oon kolmatta päivää kuumeessa, mutta kai se on pakko koirallekin tekemistä tarjota. :nauru:

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 18:51  
+
0
Edellisestä puheenaiheesta tulee mieleen: Millaisia hyppytekniikkatreenejä olette tehneet (ja vielä jos voisi kertoa, mikä treenissä on tavoitteena, ja mitä se kehittää)?

Itse olen käyttänyt jollain kurssilla olevaa harjoitetta, jossa on 5 aitaa peräkkäin tasaisin välein niin, että koira ponnistaa suoraan alastulosta. (mun urosflätillä on väli 10 askelta ja narttujunnulla 6-7 askelta, korkeudet 40-45 cm ja 20-25 cm).

Isomman kanssa olen sitten soveltanut niin, että olen poistanut 2 estettä välistä ja nostanut rimat 70 cm:n korkeuteen, jolloin tulee väliaskel ja hyppy näyttää sujuvan hyvin.

Lisäksi olen jonkun valmentajan ohjetta käyttänyt, jossa perusradoilla rimat laitetaan vinoon, jolloin koira joutuu huomioimaan, miten ne rimat ovat.

Lisäksi joskus ollaan tehty testinä paikaltaanhyppyä (okseri), siinä lähinnä olen huomannut, kuinka vielä vuosi sitten jalat tulivat mahan alle ja viimeksi tehtynä ojentui taakse oikeaoppisesti.

Olisiko lisää ehdotuksia?

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 20:15  
+
0

Kiazi kirjoitti:

Tuohon Kivilinnun muuriongelmaan kävi mielessä, että oletko kokeillut liittää muuria hyppytekniikkatreeniin? Meille annettiin ohjeeksi, että etäisyyden arviointi -harjoitteeseen voidaan liittää muitakin esteitä kuin perushyppy (siis korvataan viimeinen este jollain muulla esteellä).



Jos vaikka mitä on kokeiltu, mutta ongelma tuntuu olevan siinä, että muuri on sen verran korkea ja mukavan levyinen, että helpommalla spanieli pääsee kun laittaa tassut sitä vasten ja tulee yli tai vauhdissa ottaa takajaloilla lisää ponnistusvoimaa! Sama juttu meillä on pituusesteessä, minkä takia meidän pituus on toistaiseksi hyvin lyhyt (kaksiosainen), jotta saadaan Jedille kalloon että niistä tullaan yli hypyllä, ei kävelemällä!
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 23:06  
+
0
Mulla Chili joskus keksi tuon, että muurista voi hypätä ponnistamalla siitä ja homma ratkesi ihan sillä kun appari piti muutamia toistoja (joista sitten pääsi palkkaamaan) siinä päällä, ihan kädellä, tavallista rimaa.

Mä olen tehnyt jonkun verran Vappu Alatalon pitämässä hyppytekniikkakoulutuksessa ohjeistettuja hyppytekniikkatreenejä: hyppykorkeuden ja etäisyyden arviointi ja taipumistreenejä.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 03:11  
+
0
Oikein harmittaa, etten oo hirveesti ehtiny seurailla tätä palstaa. No kerrankin tulin sitten ajan kanssa selailemaan (hyvä aika tääkin keskellä yötä :D) Täällä onkin aktiivista kirjottelua ja kivoja videoita. :)

Olen ollut muutaman kerran kuuntelemassa hyppytekniikkakurssilla ja sen perusteella tehnyt perussarjaa omalle koiralle. Toivottavasti päästäis pian ihan koirapaikallekin kurssille kun selkeästi olisi hyppytekniikassa vähän työstettävää. Koirani nimittäin lähtee hyppyihin aika kaukaa mikä aiheuttaa joskus virhearvioita ja riman pudotuksia. Perussarjan tarkoitus kaiketi on saada koira sovittamaan vauhti ja hypyn pituus eli koota itsensä niin, että pystyy hyppäämään 5-8 matalaa estettä tasaisesti. Ollaan tehty ihan matalilla n. 15 cm rimoilla. Muutaman kerran ollaan tehty myös korkeuden arviointia, eli viimeistä rimaa (pidemmällä etäisyydellä) on nostettu 5cm kerrallaan. Ihan normitreeneissähän hyppyihin saa vaihtelua juurikin noin, että laittaa rimoja vinoon ja myös eri korkeuksille.

Kiivilintu: Jos tuntuu, että koira mielellään vain kävelee pituuden yli niin ilmeisesti vauhti ei ole riittävä? Sama juttu ehkä muurilla? Auttaisiko jos kokeilee etupalkalla saada lisää vauhtia suoritukseen? Vuorisumun ehdottamalla apurimalla saa myös turvallisesti autettua koiran ponnistamaan muurin yli.

Niin joo piti tuohon koulutusmetodeihin vielä kommentoida.. Itse ainakin agissa ja kaikessa muussakin yhdistelen eri tapoja. Aloitin toiselle koiralleni mm. 2 on 2 off opettelun niin, että ihan aluksi ohjasin ihan houkuttelemalla tulemaan harjoituslaatikon päälle oikeaan asentoon ja sai palkan nenän alla olevaan kuppiin. Kun alkoi itse tulla oikealle paikalle, muutamien toistojen jälkeen poistin kupin ja odotin, että tarjosi itse toimintoa. Sen jälkeen ollaan lisätty häiriöitä ja treenattu ja vahvistettu kontaktiasentoa eri paikoissa ennen varsinaisella kontaktiesteelle menoa.

Kaikissa apuvälineissä, tai kädellä houkuttelussa on tosiaan se huono puoli, että ne pitää häivyttää. Mitä nopeammin häivyttää avut, sen parempi, mun mielestä. Tarvittaessa niitä voi lisätä hetkeksi, jos meneekin liian vaikeaksi. Ollaan opeteltu myös mm. hyppyjen tarjoamista ja seuraavaksi alkaakin keppiprojekti. Tavoitteena saada itsenäinen, estehakuinen koira. Katotaan sitten hetken päästä miten kävi :)
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.01.2013 klo 03:27)

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 09:32  
+
0
Apujen kanssa kun muistaa 70% (prosentti vaihtelee 60-80 % eri lähteissä) säännön niin ei pitäisi tulla ongelmia. Eli harjoitusta on vaikeutettava kun onnistumisprosentti on 70%, apujen kanssa ei vielä pyritä täydellisyyteen vaan viilaukset tehdään ilman apuja.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 10:04  
+
0
Me reenataan hyppytekniikkaa kerran kuussa kouluttajan silmien alla ja noin kerran viikossa omatoimisesti. Enimmäkseen juur noita mitä Vuorisumukin mainitsi. Perussarjaa, etäisyyden arviointia, taipumista.

Koiran hyppytekniikassa sinänsä ei ole suuria puutteita, mutta maltissa ja häiriöherkkyydessä on. Etenkin tuo taipumisharjoitus on omiaan parantamaan sitäkin puolta.

Ohjaajan maltin parantamiseenkin olisi hyvä löytää kepulikonsteja: olisi korkea aika sisäistää se, että minulla on kyllä aikaa antaa koiran tehdä asiat rauhassa radalla. Koiralta karkaa mopo heti, kun minultakin. :shifty:

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 19:14  
+
0
Viime treeneissä hiottiin puomia ja erilaisia hyppyohjauksia. Pätkät yhdistettynä radaksi näyttivät tältä.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.01.2013 klo 19:14)

Jese

Jese
Viestimäärä: 276

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 22:38  
+
0
Meitin minibokseri on alottanut agilityn harjoittelun ja meno näyttää tältä.
Kovaa mennään läpi mistä vaan :jjei:
Bokseri "Disa" s.2012
Cockerspanieli "Nala" s.2003

Rottweiler "Etta" s.1996 - k.2006
Rottweiler "Tipo" s.1995 - k.1997

Ja aina ajatuksissa: Tanskandoggi "Elmo" s.2009
joka asustelee nykyään hyvässä uudessa kodissa.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 23:22  
+
0
Mä haluaisin - ja nyt tän maksituomion jälkeen mun myös todellakin pitäisi - hyppytekniikkatreenailla Helmin kanssa. Muttamutta. Ollaan käyty se kurssi ja saatu jonkinlaiset välien mitat silloin (oisko 5,5 askelta meikäläisen kengällä, jos oikein papereitani tulkitsin), mutta oon ihan neuroottinen siitä, että tuhoan koko piskin, kun en osaa arvioida oikein niitä välejä. Enkä nyt oikein tiedä, mitä tekisin. Mihinkään uuteen kurssitukseen ei kyllä ole varaa tällä kaudella. Kuinkahan paljon vahinkoa noilla harjoitteilla voi saada aikaan?

Kettu on ollut kyllä niin super tän viikon treeneissä. Oon pitänyt rimat aika alhaalla ja ollaan juostu ja irrottu. Siitä tulee vielä hieno (ja onhan se jo nyt ylittänyt kaikki mun toiveet ja odotukset)! Ja parasta on, että se tekee nyt todellakin innolla. <3
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 23:28  
+
0
^^Todella mukavan näköistä menoa Disalla! :peukku:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 10.01.2013 klo 01:19  
+
0
14 esteen rata ensimmäisellä yrityksellä nollille, ilman kontakteja tai keppejä. Kouluttajakin meinasi mennä hiljaiseksi kun ei ollut mikään ykkösluokan rata. :jjei:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 10.01.2013 klo 10:03  
+
0
lintuja Jos oot kerta saanu hyvät ohjeet, ja teet niiden mukaan, niin en usko että mitään pilaat. Todennäköisempää on että ongelmia tulee sen takia että et tee niitä treenejä kuin että teet.

Olisko sulla mahdollista mennä esim. nyt sinne Alatalon kurssille kuunteluoppilaaks?

Ja/tai soitat tai laitat sille kouluttajalle jolta oot ohjeet saanu, niin ne kysymykset jotka sun mieltä vaivaa. Luulisin, että apu löytyy sieltä. Tamskissakin on joitain henkilöitä, joilla on suht paljon tietoa hyppytekniikoista, että voisit varmaan kysyä niiltäkin. Voin antaa sulle jonkun nimen yksärilläkin.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 10.01.2013 klo 22:17  
+
0
Jemima, kiitoksia vinkistä! :kumarrus: Tänään kokeilin ja Jedi meni hienosti yli joka kerta.

Uskoisin, että meillä pituuskin menisi pikkuhiljaa jo pidemmänkin kanssa, koska Jedi tulee roimasti yli ton pituuden jo. Aluksi meillä oli ongelmia A:n kanssakin, koska Jedillä meinasi loppua lihaskunto kesken ja se yritti muutamaan kertaan kääntyä takaisin. Vaikka vauhtia olikin. Oon aina ajatellut, että tolla on lihaskunto hyvä, kun se painaa puistossa vapaana ja kävellään paljon sekä pyöräillään, mutta toi vaan vaatii eri lihaksia ilmeisesti. Ja cockeria kun vertaa atleettisempaan rotuun, kuten vaikka bortsuun, niin ero on havaittavissa :nauru: Vaikka Jedi onkin sporttimallia. Muutenkin lihaskunnon kehitys näkyy, koska aloittaessa meillä oli rimat varmaan kahdessa kympissä ja nykyisin neljäkymppiä menee ihan kevyesti.

Niin juu ja tänään ekat keppitreenit, missä koira keskittyi loppuun asti eikä unohtanut viimeisiä kahta keppiä (tai siis suomeksi: minä ohjasin kunnolla).
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 11.01.2013 klo 11:29  
+
0
Vuorisumu, näinhän se varmaan on. Enhän mä hevostenkaan kanssa pelkää niiden pilaamista jumppasarjoilla, vaikka oikeesti varmaan mahis olisi paljon suurempi, koiraa en sentään häiriköi selästä. Se kurssi vaan antoi hyppytekniikasta jotenkin kuvan jonain mystisenä salatieteenä. Tai jäi vähän sellainen fiilis. :D Laita vaan joku nimi, jos sulla niitä on, ois kiva jos onnistuisi vaikka kerran saamaan jonkun katsomaan vierestä ja korjaamaan, jos jotenkin tunaroin. Siitä kurssista on kumminkin jotain vuosi (ah, miten hyvin hypeltäisiin, jos oltaisiin treenailtu tämä koko aika...). Vapun koulutus on ikävä kyllä juuri sinä ainoana viikonloppuna, jolloin on myös mun kevään ainoat pakolliset työhön liittyvät koulutukset.

Tohon Kiivilinnun lihaskuntojuttuun liittyen tuli mieleen, että mä olen todennut jotenkin ihan hämmentävän ja älyttömän hedelmälliseksi temppujen opettamisen. Tuntuu, että aina, kun H oppii jonkun uuden kehonhallintaan liittyvän tempun (viimeksi samanpuolen etu- ja takatassun nostamisen nostamisen samaan aikaan), voi rimaa nostaa 5 cm, kontakteille pysähtyminen helpottuu, kepit nopeutuu. Jollekin varmaan ihan triviaalia, mutta mulle se on ollut aika iso yllätys. Odotan mielenkiinnolla millainen askel otetaan, kun viimein jaksan opettaa ristikkäiset tassut. Entäpä jos jonain päivänä se oikeasti hoksaa, miten kävellään etutassuilla?

Lihaskuntoa kannattaa myös treenata vaikka sohvan selkänojalla seisottamalla ja vastaavilla syviä lihaksia kehittävillä jutuilla. Pinnalliset lihakset kehittyy, kun koira kirmaa, syvät tarttee toisenlaista treeniä. (Hahaa, jotain jäi mieleen hyppytekniikkakurssista..).
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 11.01.2013 klo 15:35  
+
0
^ Jaksatko pistää yksäriä, miten opetit tuon saman puolen tassujen nostamisen?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 11.01.2013 klo 15:37  
+
0
^^ Tai voitko jakaa vaikka tähän, muakin nimittäin kiinnostaisi.
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 11.01.2013 klo 17:45  
+
0
Joo, siis.. Tähän on tähdätty nyt ehkä kaksi vuotta, kun meillä nämä treenit menee silleen mun kausittaisen inspiraation ja Helmin oppimispyrähdysten mukaan. Ensin tuntuu, ettei se opi mitään ja sitten se vaan jonain päivänä osaa. (Oikeasti tähdätään etutassukävelyyn, mutta se pyrähdys on antanut odottaa itseään.) :D

Olen siis opettanut Helmille aiemmin etutassut ja takatassut niin, että se osaa antaa niitä, kun näytän, mikä tassu kuuluu antaa. Takatassutemppu on H:n ehdoton lemppari ja se tarjoaa sitä aina kun mahdollista (siinä määrin, että hoitopaikasta tuli valitusta, ettei se osaa antaa tassua oikein, kun nostaa vaan takatassun, jos sitä pyytää antamaan tassun. Osasi se, mutta etutassua annettiin istualtaan ja takatassua seisaaltaan. :)). Sen opetin puoliksi houkuttelemalla ja näyttämällä (kutittelemalla varpaita..) ja vähän naksuttamalla. Hommaa helpotti varmaan se, että meillä leikataan kynnet seisaaltaan niin, että nostan tassun ilmaan, joten kolmella jalalla seisominen oli tuttu juttu.

Nyt sitten vaan ekana opetin Helmin antamaan etutassuja seisaaltaan. Sitten härnäsin pyytämällä kaikkia tassuja vuorotellen ja lopulta pyysin kaksi tassua kerrallaan ja se antoi. Naks ja palkkaa siitä. (Mähän en osaa naksutinkouluttaa oikeasti: käytän naksutinta vain merkkinä siitä, että tämä juttu oli nyt se mitä pyysin.) Ei siis olla vielä niin sujuvia, että se jostain sanallisesta vihjeestä osaisi erottaa mitkä jalat pitää nostaa. Enkä mä varmaan koskaan siitä sellasta saakaan. Seuraavaksi opetellaan ristikkäiset, kun tämä on varma ja mieluisa. Mutta on Helmin tasapaino ja maltti kehittyneet ihan yhdessä viikossa tosi paljon, ei huojahda enää ollenkaan niin pahasti seistessään kahdella jalalla ja malttaa pitää niitä ylhäällä paljon pidemmän aikaa kuin aluksi. Ei tosiaan kannata pyytää liikaa aluksi, vaan palkkaa ihan yrityksistä.

Mutta oli kyllä jännä fiilis, kun H oppi noi takatassut. Tuntui, että se ihan konkreettisesti hoksasi, että sillä on myös takajalat, joita voi hallita. 2 on-2 off -kontaktit opittiin sitten seuraavalla viikolla: H osasi yht´äkkiä korjatessaan peruuttaa takaisin kontaktille kääntymisen sijaan. Ja tuntui, että jutun juoni aukesi sille ihan toisella tavalla sen jälkeen. Tai ehkä luulen vain, että näillä asioilla oli jotain tekemistä toistensa kanssa....

Silvia Trkmanilla saattaa olla jotain systemaattisempia ohjeita näihin, sen koirista sain aikoinaan idean alkaa noita tassuja ylipäätään opettamaan.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 14:45)