Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 21:13

Rally-toko

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 33

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: RALLY-TOKO - Lauantaina, 07.04.2012 klo 23:20  
+
0
Miksi siihen pitäisi olla sen kummempaa syytä? :) Niin se nyt vaan on, että suurimmassa osassa koiraharrastuksista koiran pitää seurata vasemmalla puolella (toko, pk-lajit, rallitoko). On sitten niitäkin missä koira saa seurata muuallakin, kuten nome, mutta siellä nyt se itse seuraaminen on aika pieni osa suoritusta.

Meillä on vasemmalla seuraaminen "seuraa"-käskyllä (ylläri) ja oikealla seuraaminen "viereen/vierellä". Koiran kun pitää osata neljä eri sivulletuloa, niin silloin ei enää pelkät vartaloavut riitä, se sekoittaisi itsensä ihan totaalisesti :) Kun koira seuraa oikealla, joudun kyllä enemmän toistelemaan sille käskyä, ettei se vahingossa livahda vasemmalle jossain käännöksessä. 8 vuotta tokoa on tehnyt tehtävänsä :D

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: RALLY-TOKO - Lauantaina, 07.04.2012 klo 23:35  
+
0
^ Varmaan 8 v tokoa tekee tehtävänsä, kun meillä huomaa että jo 10 kk ikäsellä toko tekee tehtävänsä:hymy:. Ollaan siis tähän asti harrastettu vaan tokoa ja nyt alotettu rally-toko. Eteen tulo on ollut tosi vaikeeta, kun koira yrittää väkisin puskee perusasentoon eli jää vähintään vinoon pylly vasemmalle siis.

Meillä on arkielämässä käytössä käskyt vasen ja oikea tarkottamassa sitä kummalla puolella ihmistä koiran pitää kulkea. Kyllä siihen "väärään"puoleenkin on ihan mahdollista oppia, sekä ihmisen että koiran:wink:.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: RALLY-TOKO - Sunnuntaina, 08.04.2012 klo 00:04  
+
0
Mun koirilla taas arki/nomeseuraamiskäsky on "tässä näin" ja kädellä näytän missä näin koiran pitää hengata. Sillä siis onnistuu myös oikealla puolella kulkeminen, mutta toki vasen puoli on luontevampi jo mulle itsellenikin.

Viime syksynä aloimme treenata enemmän tuota oikealle sivulle kiepsahdusta, ja alkuun tuntui että tokossa takapäätä ihan kelvollisesti käyttävä koira ei tajua takajaloistaan mitään. :D Se siirtyi tosi kankeasti vierelle ja sain kyllä tosi tarkkaan veivata sitä, että se meni kunnolla. Mutta nykyisin se on jo ihan ketterä myös oikealle puolelle tulossa.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: RALLY-TOKO - Sunnuntaina, 08.04.2012 klo 10:34  
+
0
Meillä on arkiseuraaminen "lähelle". Koiran pitää kävellä mun vieressä Tai metsäpolulla takana eikä siitä saa lähteä haistelemaan tms.

RT-jutskissa on se ihana puoli, että saa käyttää käsiapuja. meillä toi on oppinut takaa prsuasentoon tulon ihan supernopeesti, kun saa käyttää käsimerkkiä apuna ja eteen tulokin on edistynyt suht hyvin (ottaen huomioon sen, miten vaikeeta se on tolle koiralle).

Kaislus (ja muutkin ketkä tekee sekä tokoa että rally-tokoa) onko teillä koiralle/itelle eri varusteet erilajeihin? Siis, kun joillain (esim. meillä) on tokoon eri panta, jota pidetään vaan tokoa treenatessa. Nyt oon pyhittänyt ton vaan tokolle ja RT "merkki" on eri hihna (tavispanta + sit toi RT-hihna, joka on sellanen nylonhihna, jota en lenkkeilleessä suostu käyttään kun se on niin liukas). Mites sit treenaatte eri lajeja, kausittain vai eri paivinä vai miten?
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Sunnuntaina, 08.04.2012 klo 13:04  
+
0
Meillä sama homma tuon eteen tulon kanssa, namittamalla tulee hyvin ja suoraan ja lähelle mutta jossei ole tarkkana niin takalisto laskeutuu reilusti vasemmalle. Naksulla mennään mutta tulee niin herkästi palkattua väärästä asennosta kun itse ei koiran kulmaa kunnolla näe eikä sitä ole aikaa ruveta tarkistelemaan. Sinänsä helpottavaa olisi että kyseessä on "vaan" RT, mutta mielummin opettaisi heti alkuun täsmälleen oikein ettei sitten ylemmissä luokissa tulisi eteen (as if sinne koskaan päästäisi :nauru:).
Rise to reset the world.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: RALLY-TOKO - Sunnuntaina, 08.04.2012 klo 18:14  
+
0

Miana kirjoitti:

Kaislus (ja muutkin ketkä tekee sekä tokoa että rally-tokoa) onko teillä koiralle/itelle eri varusteet erilajeihin? Siis, kun joillain (esim. meillä) on tokoon eri panta, jota pidetään vaan tokoa treenatessa. Nyt oon pyhittänyt ton vaan tokolle ja RT "merkki" on eri hihna (tavispanta + sit toi RT-hihna, joka on sellanen nylonhihna, jota en lenkkeilleessä suostu käyttään kun se on niin liukas). Mites sit treenaatte eri lajeja, kausittain vai eri paivinä vai miten?



Itse asiassa mehän ei kisata tokossa enää ollenkaan, joten sitä ei myöskään treenata. :) Mutta muuten kyllä on eri varusteet eri juttuihin, ja toko-aikoina koiran tokopantana oli nahkainen puolikurkkari. Myös ketjupanta kävi, mutta "pehmopannat" missä ei ketjua ole lainkaan, olivat/ovat vain lenkkihihnoja. Nuoremman koiran olen opettanut siihen, että ketjupanta on tokopanta, valjaat on crossailuun eli valjaissa saa kiskoa niin paljon kuin sielu sietää, ja ohut wt-hihna on sitten nomehommia varten. Ja näyttelyihin tietty näyttelyketjut, jotka on pitkiä ja ohuita.

Suosittelen kyllä sitä, että koiralla on omat vermeet harrastuksiin. Onhan pk-koirillakin ne pk-valjaat, jotka päällä ne oikeasti tekee hommia. Tuo meidän puolikurkkarihomma vaan vähän vesittyi, kun rallitokossa pitäisi olla kuristamaton panta, mutta nykyisin tuo rallitokoilee sitten pinkissä solkipannassa. Mun oli tosi vaikea löytää kotoa pantaa, joka ei kurista, kun sellaisia en tykkää käyttää, kamalan vaivalloisia.

Mä treenaan samalla treenikerralla kyllä eri lajejakin ihan tyytyväisenä, siis tuon nuoremman kanssa, vanhempi treenaa vain rallia enää. Hyvin menee nomet ja tokot ja näyttelytreenit samalla kerralla. Eikä ainakaan vielä ole mennyt sekaisin :D

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: RALLY-TOKO - Maanantaina, 09.04.2012 klo 20:01  
+
0
Mun mielestä taas menee hifistelyks, jos pitää alkaa miettiä eri pantoja eri lajien treeneihin.. Meillä käskyt opetellaan niin vahvoiks, että ne osataan missä vaan ja sekä koiran että omistajan varusteista riippumatta.

Kaislus kirjoitti:

Suosittelen kyllä sitä, että koiralla on omat vermeet harrastuksiin. - - Mä treenaan samalla treenikerralla kyllä eri lajejakin ihan tyytyväisenä, siis tuon nuoremman kanssa, vanhempi treenaa vain rallia enää. Hyvin menee nomet ja tokot ja näyttelytreenit samalla kerralla. Eikä ainakaan vielä ole mennyt sekaisin :D


Ööhh.. Et kai sä kuitenkaan kesken treenien ala pantoja vaihtamaan, vai? :mietiskel: :nauru: Ku noi lainaukset oli vähä ristiriidassa keskenään niin en ihan ymmärtäny.. :nolo:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 10.04.2012 klo 16:29  
+
0
Kesän alussa olisi tarkoitus kisaradoille mennä. :) Saako kisoissa käskeä "sivu" ja näyttää samalla perusasentoon?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

ewe

ewe
Viestimäärä: 206

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 10.04.2012 klo 21:05  
+
0
^Kisoissa saa käskyttää ja jutella niin paljon kuin lystää ja käsiavut on myöskin sallittuja.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 10.04.2012 klo 21:57  
+
0

sändi kirjoitti:

Mun mielestä taas menee hifistelyks, jos pitää alkaa miettiä eri pantoja eri lajien treeneihin.. Meillä käskyt opetellaan niin vahvoiks, että ne osataan missä vaan ja sekä koiran että omistajan varusteista riippumatta.

Ööhh.. Et kai sä kuitenkaan kesken treenien ala pantoja vaihtamaan, vai? :mietiskel: :nauru: Ku noi lainaukset oli vähä ristiriidassa keskenään niin en ihan ymmärtäny.. :nolo:



Heh, siis joo tosiaan en kyllä vaihtele pantoja kesken treenin. Paitsi tietty niin, että kun koira menee puuhun odottamaan, otan ketjun pois kaulasta. Varmaan sekin on turhaa hifistelyä, mutta ainakin on erityisen selvää mikä koira on vuorossa, kun saa vaihdettua sille vuoroon tulevalle koiralle sitten ketjun kaulaan. :) Oikeastaan noille on kai nykyään ihan se ja sama, mikä panta on työskennellessä kaulassa, kunhan se on jotain muuta kuin pörröpehmo-kangaslenkkeilypanta. Agissa ja nomessa ei käytetä pantaa lainkaan.

Tarkoitin tuolla "omat vermeet harrastuksiin" sitä, että harrastetaan eri pannalla kuin lenkkeillään. Ainakin omissa koirissa ja niiden työskentelyinnossa huomaan selkeän eron siinä, onko niillä kangaspehmo-pörrölenkkeilypanta vai ketjupanta. Musta vaan on hyvä tehdä koiralle selväksi, että NYT olet töissä ja mitään nuuskutteluja, haihatteluja tai muita hörhöilyjä ei suvaita, vaan homman nimi on se että ketjupanta = täysi huomio minuun. Ne myös kovasti innostuvat naksuttimen esille ottamisesta samoin kuin ketjupannan kilistelystä.

Totta kai mun koirat tästä huolimatta tottelee käskyjä ihan joka tilanteessa vaikka olisi mitä päällä. Mutta mun koirilla on myös erilainen maahanmeno kotioloissa ja treeneissä - treenimaahanmenoa en koskaan vaadi arjessa, se tapahtuu vain treeneissä ja tietty kokeissa. :) Lenkilläkään en käske niitä luoksetulossa sivulle, vaan huutelen muilla käskyillä tulemaan ruokaa hakemaan.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 11.04.2012 klo 14:15  
+
0
^ Oikeestaan joo, ehkä vireen kannalta monille koirille voi olla hyvä tehdä ero lenkki- ja treenivarusteisiin. Jos ton vehnän kanssa treenailisin yhtään tosissani, niin vois olla tosi hyödyllistä totutaa se johonkin treeniliiviin tai -pantaan, koska lenkkeilytunnelmissa se on vähä semmonen haahuilija. Melvin taas on aina samassa vireessä ja valmis tekemään kaiken innostuneena ja 100-lasissa, minkä takia sitä ei tarvi varusteilla "valmistella" tekemismoodiin.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 11.04.2012 klo 21:19  
+
0
Meillä on nyt ollut vasta muutaman viikon käytössä (tottiksessa) treenipanta ja se kyllä workkii:jjei:. Kun vaihdetaan panta, koira tietää, et nokka pysyy ylhäällä ja heti on erilainen ilme naamalla muutenkin. Treenien jälkeen kun vaihdetaan panta, menee nenä maahan heti (toi on hiastelun kans ihan spanieli ja lenkit vetää nokka maassa koko ajan).

Mä oon niin huono lukeen noita kylttejä:nolo:. Ti oli ekat koiralliset treenit ja voi jeesus, kun mua hävetti.. ite olin ihan hukassa kylttien kans ja koira veti ekan radan pelkkää jänisloikkaa (liian kova nälkä + liian hyvät namit):ttou:. Seuraavaa vuoroa odotellessa tein koiran kans kaiken näköstä että sain syötettyä mahaa vähän täydemmäks ja toisella radalla pöllöili sit vaan kuski:shifty:. Ehkä pieni kylttien opiskeluhetki ois paikallaan ennen seuraavia treenejä..
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: RALLY-TOKO - Torstaina, 26.04.2012 klo 21:39  
+
0
Onko kisoissa muuten pannalla mitään väliä? Ja mistä noita kisa-aikatauluja löytäisi, kun ei oikein täällä ole tapahtumat-sivulla? Ainakana en ole löytänyt.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

ewe

ewe
Viestimäärä: 206

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 27.04.2012 klo 07:49  
+
0
^Kisoissa pannan tulee olla tavallinen nahka- tai kangaspanta. Ketju tai edes puolikurkkari ei ole sallittu. Valjaita voi käyttää myös, mutta niiden tulee olla sellaiset, joissa hihna kiinnittyy koiran selän päälle.

Rally-Toko -liiton foorumi on kaveri :wink:

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 27.04.2012 klo 17:29  
+
0
^No voi ei! Ostin tolle meidän sesselle nyt treenipannaksi ketjun. No, toivottavasti se tajuaa sitten kisoissa tilanteesta, että miten pitää käyttäytyä... Valjaissa se osaakin kulkea ihan nätisti.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 01.05.2012 klo 20:02  
+
0
Löytyiskö jostain ylempien luokkien rally-tokovideoita? Oon yrittäny googletella, mutta en oo löytäny oikeen minkäänlaista pätkää.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 01.05.2012 klo 20:54  
+
0
Oisko Ruotsin rt-liiton sivuilla? Tai jotain linkkejä siellä?
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 02.05.2012 klo 09:09  
+
0
Joo, ruotsinkielisillä hakusanoilla löytyi youtubesta pätkiä :peukku:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: RALLY-TOKO - Torstaina, 03.05.2012 klo 20:30  
+
0
Hah. On se kumma, kun mä en ole vain pystynyt hahmottamaan vasenta täyskäännöstä, mutta avokille se on ollut täysin selvä asia. Katsoin sitten kaikki ALO-kyltit läpi ja totesin, että se on ainoa, jota en osaa. Yritin etsiä videota, mutten löytänyt, joten käskin avoa opettamaan sen mulle, kun hän hahmottaa sen niin hyvin. :nauru: Nyt sitten osaan minäkin. Toivottavasti muistan sen vielä kisoissanoin viikon päästä, jos sattuu se kyltti eteen. Nyt vain täytyy treenata naru kädessä, jotta sen vaihtaminen kädestä toiseen luonnistuisi myös.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 08.05.2012 klo 22:57  
+
0
Kontakti oli tänään niin ja näin, kotiin kävellessä kyllä oli niin mamman kultaa ja tillitti suoraan silmiin kooookoo matkan :ttou:

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 33
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 05:00)