Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 97

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 26.04.2010 klo 08:38  
+
0
Me tehtiin ihan koti pihalla läpi palkkaamatta kokeenomaisesti nuo alo-liikkeet.
Paikallamakuu, nousi kerran seisomaan (ympärillä aika paljon häiriötä), otin liikkeen alusta ja hyvin meni.
Seuraaminen taluttimella, jätätti hieman, mutta jo paremmin.
Seuraaminen taluttimetta, paremmin kuin taluttimen kanssa, kerran jäi jälkeen kun takana räsähti jokin, mutta palasi paikalle. Pysähdyksessä istui oikein nopeasti.
Liikkeestä maahanmeno - ok.
Luoksetulo, hyvä, mutta perusasento jäi hieman taakse.
Liikkeestä seisominen - JES, hyvä!
Loppuun vielä liikkeestä maahan, mistä palkkasin päivän sapuskalla. Kaiken kaikkiaan ei nyt täydellisesti vielä mene, mutta jo hyvin. Jos palkkaisin kaikkien liikkeiden välillä olisi koira hurjasti erilainen, mutta on se nyt alkanut oppia tuon palkkaamattonuudenkin, että kyllä se sieltä lopulta tulee kun vain tekee ensin.

Reilu kaksi viikkoa meidän ensimmäisiin virallisiin kisoihin :shifty:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 26.04.2010 klo 20:36  
+
0
Oon aloittanu Annin kanssa nyt ihan alkeista taas ja tänään harjoitetiin eteenluoksetuloasennon oikeaa paikkaa. Istuin siis lattialla ja yritin namulla ohjaamalla saada Annin tulemaan mahdollisimman lähelle minua niin että se joutuu kurkottamaan namia, joka oli sormieni välissä vatsaani vasten. Annille tuntui todella vaikealta tulla niin lähelle ja se yritti jättää noin 10 senttiä tassujensa ja minun väliin. Kannattaisiko minun mielummin istua esim. sohvalla, tuntuisikohan se Annille mukavammalta (vähemmän paineistutulta??) vai auttaako vain harjoittelu ja toistaminen.

Toinen mitä harjoittelin tänään oli Nellin kanssa katsekontakti. Mä istuin lattialla ja mulla oli toisessa kädessä naksu ja toisessa nameja. Musta tuntui että Nelli jotenkin jäätyi siitä että mä istuin ja odotin että se vilkaisee mua. Musta tuntui että se vähän ujosteli ja haki kontaktia vähän passiivisesti. Olisikohan mun kannattanut olla liikeessä eikä vaan istua tuijottaa Nelliä. Ehkä se koki mut hieman uhkaavana kun vaan tuijotin sitä. Ulkona lenkillä se hakee kyllä välillä aika aktiivisesti ja olen silloin aina kehunut sitä. Mitenkä mun kannattaisi jatkaa tuota kontaktiharjoittelua ja voinko samaan aikaan jo aloitaa tiiviin luoksetulon harjoitukset? Onko siinä liikaa pennulle kerralla?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 26.04.2010 klo 22:20  
+
0

juulia80 kirjoitti:

Mitenkä mun kannattaisi jatkaa tuota kontaktiharjoittelua ja voinko samaan aikaan jo aloitaa tiiviin luoksetulon harjoitukset? Onko siinä liikaa pennulle kerralla?



Elä tee siitä tilanteesta niin uhkaavaa. Ei katsekontaktin harjoittelu tarvitse välttämättä mitään "harjoittelutuokiota", senkus napsuttelee pitkin päivää ku siltä tuntuu ku koira katsoo silmiin. Tietty on hyvä ne tilanteet jotenkin erottaa ettei koira koko aika perässä kulje, esim. ruoka-aikoihin, lenkeille.. Kyllä luoksetuloa voi samaan aikaan harkata, syötä koiralle sen oma ruoka kädestä ku se istuu sun edessä tai edes sinne päin. :hymy: Me opeteltiin samaan aikaan varmaan kymmentä eri asiaa ku toi oli pienen pieni (sheipaten lähinnä), eikä mennyt rikki.. Innostui vaan lisää.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.04.2010 klo 22:21)

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 30.04.2010 klo 08:44  
+
0
Huhuh..meillä huomenna ekat viralliset kokeet :eek: Eilen meni treenit oikein kivasti. Tehtiin käskytettynä kokeenomaiset treenit. Noin kun tekisi sitten kokeessakin niin jee! Mutta veikkaan ettei tee...tuon kanssa kaikki on mahdollista :nauru:
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 30.04.2010 klo 10:45  
+
0
^ Tsemppiä kokeeseen! Toivottavasti menee hyvin, luotat vaan ittees ja koiraan :hymy:

Teidän juttuja kun lueskelee niin tämä vuoden kestänyt harrastus-kuume (erityisesti toko) vaan nousee. Kohta pääsee onneksi itsekin hakkaamaan päätä seinään pennun kanssa :nauru:

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 30.04.2010 klo 13:52  
+
0
^^Onnea kokeeseen! Hyvin se menee! :)
kääpin uros -09
shelam uros -16

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 30.04.2010 klo 22:33  
+
0
Annnylle onnea kokeeseen! :)

Me päästiin sitten möllitokoryhmään, vähänkö täällä on onnellinen göötin omistaja :--D Vielä kun keksis millä maksan sen 20€ siitä kurssista..ääh.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 01.05.2010 klo 00:02  
+
0
^Me ollaan sitten samassa ryhmässä, jos teidänkin treenit on Koiviksessa to-iltaisin klo 18.00:jjei: Tuutko Helmin kanssa?

Annnylle hurjasti onnea huomiselle!!!
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010
(Viestiä on muokattu lauantaina, 01.05.2010 klo 00:02)

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 01.05.2010 klo 14:50  
+
0
Huomenna on toinen avoimen luokan koe ja jänskättää tuon ilman/maan takia. BH-kokeessa Mona lähti paikallaolosta märän maan vuoksi (ei ollut ennen sitä lähtenyt n. ½ vuoteen paikallaolosta, ei harjoituksissa eikä kokeissa), tosin pysyi se siellä 4-5min mikä riittää tokon avoimeen luokkaan ja joutui makaamaan vesilätäkössä sen ajan.. mutta hermoilen silti. Seuraaminenkaan ei mennyt niin hyvin kuin olis voinut mennä sen vuoksi, ts. kierteli välillä lätäköistä. TÄÄLLÄ näkyy videota seuraamisesta BH-kokeessa, tuossa noin kohdassa 1:22 alkaa noita lätäköitä varoa, muuten menee onneksi ihan hyvin.

Jännittää! :eek:
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 01.05.2010 klo 17:59  
+
0
^ Onnea teille huomiseen koitokseen! :)

Huuh, meillä alkaa viikon päästä koeputki :eek: Ekat kokeet tiedossa, nyt sitte nähään onko vuoden tahkoaminen tuottanut yhtään tulosta....
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi
(Viestiä on muokattu lauantaina, 01.05.2010 klo 18:01)

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 09:41  
+
0
Kiitos Stressu :) Kohta lähdetään ajelemaan kohti koetta..:heiluti:
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 07:37  
+
0
Kiitos kannustuksista! Hyvinhän se menikin. Napattiin ALO1 pistein 176! Lisäksi sijoituttiin 20 koiran joukosta kolmanneksi! Kotiin tuomisina siis pytty ja säkki ruokaa :) Saa kyllä olla ylpee tuosta kakarasta.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 12:27  
+
0
Onnea Annny! :hymy:

Ja sitten taas kyselen täällä vinkkejä, eli liikkeestä maahanmeno ois meillä seuraava projekti. Miten ootte opettanu sen? Nyt ollaan siinä vaiheessa, koira menee sivulla ollessaan maahan käskystä kun mää olen paikallaan, mutta nyt tarttis saada se menemään maahan myös liikkeestä. Ilmeisesti kokeessa ohjaajan tulee antaa käsky liikkeessä eli ei saa ensin pysäyttää?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 14:48  
+
0
Me ei käydä Pessin kanssa missään kokeissa ja ollaan vaan tämmösiä kotitokoilijoita, mutta itse opetin liikkeestä maahanmenon niin, että kävelin - pysäytin - käsky maahan - palkka. Ja sitten vaan pysäytys aina vaan lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Ja siitä sitten eteenpäin niin, että jatkaa itse maahanmenon jälkeen askeleen verran matkaa, jne.

muoks. Kysytäänpä tässä samassa, pitääkö liikkeestä seis ja luoksetulossa pysähtymisessä jalkojen olla jotenkin suorassa, kun tuo pysähtyy tasan siihen mihin sen pysäyttää, eli jalat voi jäädä kesken askeleen, eikä niin että takajalat samalla viivalla ja etujalat samalla viivalla?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu perjantaina, 07.05.2010 klo 14:49)

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 17:16  
+
0
^ Tietysti ihanteellisinta on, että koira pysähtyy salamannopeasti paikoilleen seisomiskäskystä. Eli ei ole mitään merkitystä missä asennossa jalat ovat :)

Huuuiii, meillä huomenna Staran kanssa eka alokkaan koe....
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 20:41  
+
0
Vinkkejä miten saan koiran menemään maahan nopeasti ilman käsiavustella? Koira osaa käskyn mutta liikkeestä maahanmenossa vaatii multa käsiohjausta. Muuten jos pyydän maahan,niin sitä ei tarvita, ja maahanmeno on yleensä nopea.. Onko tarvetta esim. lyhentää askellusta ennen käskyä, jotta koira tietää jotain olevan tulossa? Onko parempi, että pysähdyn alussa itse ja pyydän koiran maahan, palkkaan ja sen jälkeen jatkan matkaa. Voi onko tuo pysähtyminen häivytettävissä, ensin kävelyä hidastamalla ja tavoitteena olisi se , että koira reagoi käskyyn välittömästi.
Voinko palkata oikeaoppisesta mahanmenosta liikkessä, niin että heitän sen etutassujen väliin namin? Häiritseekö tälläinen palkkaaminen sitä, että koira pysyy oikeassa makuuasenossa.

Tuntuu vaan niin toivottomalta nämä jäävät liikeet.
Sama on liikkestä seisomaanjääminen, koira saattaa pysähtyä mutta hyvin nopeasti istuu. Miten tälläistä ongelmaa voi lähteä purkamaan?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 12:26  
+
0
juulia80: mä itse käytin käsiapua tosi pitkään liikkeestä maahanmenossa nimenomaan siksi, että koira varmasti menisi nopeasti maahan. Häivytä apu pikkuhiljaa, eli pienennät käden liikettä vähä vähältä. Mä olen palkannut koiraa viskomalla nameja ja leluja ties minne, mutta mä käytän naksutinta, ja se naksaus on koiralle vapautus jolloin se saa singota vaikka avaruuteen hakemaan namia. Toisaalta palkkasana toimii ihan samalla tapaa, eli kun hihkaiset koiralle "hyvä" oikeasta suorituksesta, se saa nousta ylös. Ennen naminantoa kannattaa aina antaa koiralle joku signaali siitä, että se on tehnyt oikein, oli se signaali sitten naksu, palkkasana tai mitä ikinä. Koira hokaa paljon helpommin sen mistä sitä palkataan eikä pidä ohjaajaa namiautomaattina josta makkaraa putoilee milloin mistäkin.

Seisomisessa, jos koira putoaa aina istumaan, palkkaa se jo silloin kun se vielä seisoo. Jos koira seisoo vain ensimmäisen sinun ottamasi askeleen aikana, palkkaa se silloin. Treeneissä about yksi kerta kahdestakymmenestä voi olla sellainen, jolloin jäävissä liikkeissä pyydät koiran lopuksi perusasentoon, muutoin se alkaa tosi helposti ennakoida perusasentoa ja tipahtaa istumaan ilman käskyä. Mä olen tainnut tässä puolen vuoden aktiivisemman treenauskauden aikana pyytää tuon koiran kolmisen kertaa istumaan jäävien yhteydessä.

//Tuli taas niin miljoona asiaa mieleen. Jäävissä kannatta (kuten kaikessa muussakin treenaamisessa) keskittyä tasan yhteen asiaan yhdellä treenikerralla. Jos harjoittelet nopeaa maahanmenoa, et voi samalla kertaa vahvistaa koiralta paikallaan pysymistä. Paikallaan makuuta harjoitellaan sitten ihan eri treenikerralla, jolloin taas ei tarvitse kiinnittää niin suurta huomiota nopeuteen, kunhan koira vaan häiriössä pysyy paikallaan. Ja sitä lopun perusasentoon nousuakin kannattaa harjoitella ihan erillään koko liikkeestä, mä teen niin että otan koiran sivulle ja jojotan sitä siinä istu-maahan-istu-maahan ja palkkailen välillä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.05.2010 klo 12:29)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 16:13  
+
0
Noniin, kirjoitan nyt tänne kun tännehän tämä enemmän kuuluu kuin pk-lajit-keskusteluun.

Niin siis meillä ongelmana motivaatio - ulkona. Sisällä koira toimii innokkaasti, vähän laiskasti joskus, useimmiten seuraamisessa jää jälkeen. Ulkona taas sitten menee joko hyvin vierellä tai ryntää edelle täysin unohtaen käskyn.
Motivoimisen hankaluudesta ulkona kertoo kun äsken treenailtiin. Oltiin pihatiellä joka on siis asfalttia, sitä ennen oltiin oltu pellolla purkamassa suurimmat energiat pois, ja asfaltin luulisi olevan tylsempikin. Mutta jokaisen seuraamisliikkeen aikana yhtäkkiä kiinnostikin 5cm pituinen pikku keppi maassa ja näky olisi varmasti ollut huvittava kun valjaissa pomppii kepistä innostunut koira ja minä katselen ympärille naksutin ja makupalat kädessä että koiraa ei voisi kyllä oikeasti vähempää kiinnostaa mitä minä teen/pyydän sitä tekemään. :'D
Kiitospatukkaa ollaan käytetty, mutta siitä koira taas kiihtyy niin paljon ettei sitä voi oikein käyttää paljoa, luoksetulossa käytän sitä eniten, se on varmin ja paras tapa saada tulemaan luokse vapaana ollessa.
Pitäisikö meidän pakittaa taaksepäin treenauksessa, sisällä vaan enemmän ja enemmän ja siirtyä ulos vasta kun on varmemmat kontaktit. Pelkään että koira oppii ettei ulkona tarvitse kiinnostua minusta, ristiriitaista koska lenkillä saan todella hyvinkin kontaktin Mindiin.
Vai pitäisikö hommata vaan todella hyvää nakkia ja juustoa :D

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 18:02  
+
0
myrkku: en tunne koiraasi, mutta mun koirista molemmat saisivat tukkapöllyä tuollaisesta pöllöilystä. Silloin kun tehdään, keskitytään muhun eikä bongailla kaiken maailman tikkuja ja roskia maasta. Ja tottakai huomautuksen jälkeen koira saa isot kiitokset ja palkan kun kiinnittää huomionsa minuun.

Vastaavasti ne eivät saa sisälläkään rynniä syömään mun lattialle tiputtelemia ruokia (jos rynnivät, saavat tukkapöllyä). Molemmat osaavat nätisti odottaa lupaa, ja jos lupaa ei tule, jättävät safkat syömättä.

Eikä sitä koiraa mitenkään erityisemmin tarvitse kurmoittaa keppien tsiigailusta, vaan yksinkertaisesti kiellät sitä ja estät hakemasta tikkuja ja roskia. Kannattaa muuten koulutettaessa ehdottomasti käyttää kaulapantaa, valjailla et saa minkäänlaista kontaktia koiraan ja esim. tuo roskien napsimisen estäminen on lähes mahdotonta.

//Niin ja en minäkään ihan suoriltaan käy koiria kurmoittamaan, on niille ensin opetettu se, ettei ilman lupaa hyökkäillä mun pudottaman leipäpalan kimppuun tai että treenatessa ei nostella keppejä, jahtailla lehtiä tai syödä kiviä. Nykyisin jos koira ei kieltoa usko, tulee tupenrapinat.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.05.2010 klo 18:05)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 22:29  
+
0
^ Ihan sivuhuomautuksena, jotkut koiranomistajat tai -kouluttajat eivät tahdo koskaan antaa koiralle tukkapöllyä.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28239
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6351
Viestejä yhteensä545779
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.05.2024 klo 09:30)