Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 97

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 23:40  
+
0
Kaislus, en normaalisti käytä valjaita, ulkona koulutuksessa meillä on aina puolikuristava panta, nyt olin juuri tullut pellolta liinan ja valjaiden kanssa niin tilanne oli siksi tällainen. Mutta on se kiinnostus ollut tekonurmessakin panta kaulassa :roll:
Ja olen tosiaan herätellyt aina huomion minuun yleensä "äp" äännähdyksellä ja nostanut sen koiran naaman sieltä maasta ylös hihnan nykäisyllä. Minusta vain tosiaan tuntuu että jos en vain ole tarpeeksi kiinnostava kuin se ympäristö niin en minä sitä omaa mielenkiintoisuuttani ainakaan lisää kieltämällä kaiken.
Joskus olen tehnyt niin että olen kiertänyt sen hetkisen treenipaikan pari kertaa ympäri ja antanut koiran haistella alueen läpi, ettei sitä tarvitsisi treenatessa tehdä. Silti se alue on mielenkiintoisempi kuin se "vierellä" käsky.
Eli motivointiin minä nyt ensimmäisenä haen ohjeita, jollakin muulla samanlaisia ongelmia? :nauru:

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 02:40  
+
0
^ Ootko kokeillut että patukalla leikittäisit sitä ekana, vai kuumuuko se jo siitä liikaa? Syttyykö se jo siitä, että vilauttelet patukkaa? Lähteekö se mukaan sun hassutteluun (nopeasti liikahtelu, höpöttely)?
Onko koira nälkäinen kun treenaatte?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.05.2010 klo 02:41)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 08:45  
+
0
innna, ei kuumu liikaa jos yhden kerran palkkaa patukalla. Ja jos syttymisellä tarkoitat sitä silmien palon syttymistä niin kyllä syttyy pelkästä patukan näyttämisestä :nauru:
Ja lähtee todella helpostikin mukaan jos yhtään innostan, liikun nopeasti ja vaikkapa puhkun.
Useimmiten ruuasta on jo se n.6tuntia tai ainakin pyrin että ruokailu illalla olisi vasta aina treenauksen jälkeen.
Nyt kun ajattelen noita "sytyttämiskeinoja" niin nehän voisivat olla meidän ratkaisu, mutta haluatko selittää miten käytännössä toimia? Minusta vähän tuntuu että jos lähden nyt suorilta käsin koettamaan menee plörinäksi koko juttu kun en ymmärrä täysin asiaa :shifty:

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 17:31  
+
0
No siis itse teen kun mennään reenipaikalle niin, että ensin annan vähän haistella ympäriinsä, ja sitten kun se vaikuttaa siltä että ok, tää on nähty, niin otan patukan ja vedän sitä maassa (rottakoiratausta, tuollainen innostaa), mutta en anna koiran ehtiä siihen kiinni, saatan tehdä näin parikin kertaa, aina välillä patukan piiloon laittaen. Saatan myös heittää patukkaa ilmaan ja ottaa itse kopin, tms. muuten härnätä koiraa palkalla. Sitten kun Pessillä alkaa näkyä sellanen tänne nyt jo se prkleen lelu, niin laitan patukan taskuun ja alan reenaushommiin.

muoks. Ulkona käytän monesti myös keppiä palkkana, ja sen näkemisestä mulla kädessä tuo jo sekoaa ihan tarpeeksi. Sillä ei voi edes hirveästi härnätä, koska toi alkaa huutaa sitä keppiä sit itelleen.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.05.2010 klo 17:32)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 17:59  
+
0
innna: jep, siksi sanoinkin että _minun_ koirilleni tulee noottia hölmöilyistä :)

myrkku, vanhemmalle koiralleni saatoin alkuaikoina tokotreenipäivinä (treenit kuudelta kentällä muiden iiiihanien kultsujen kanssa) jättää aamuruuankin antamatta, että olisi varmasti tarpeeksi nälkäinen. Kannattaa myös kokeilla monia erilaisia nameja, toiset tykkää nakista, toiset sydämestä ja joillekin paras on ihan jotkut koirankeksit.

Jos koira innostuu kovasti lelusta, itse kyllä käyttäisin sitä koulutuksessa. Jos/kun koira menee ylikierroksille, treenit vain loppuvat sitten siihen tai pidetään hetki taukoa että koira tasoittuu. Panosta laatuun, älä treenien pituuteen :)

//Niin, ja tiedän myös koiria, joille paras tapa ehkäistä haistelua ja maan nuohoamista on yksinkertaisesti kaiken haistelun totaalikielto treenatessa. Omien olen antanut haistella maata, mutta jos sanon koiralle jotain, nokan on noustava maasta _heti_.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.05.2010 klo 18:02)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 22:13  
+
0
innna, käytin tosiaan esim. vapaana ollessa puistossa keppiä paljon ihan innostukseen, tein jonkun yhden-kaksi-kolme käskyä peräkkäin (esim. sivu-vierellä-paikka) ja sitten sai kepin. Vaikkei ne olleetkaan täydellisiä suorituksia niin jo koiran innokkuudesta palkkasin koska minusta se on tärkeämpää kuin miten ne liikkeet mene :)
Mutta tosiaan, voisin kokeilla tuota innostusta, lelulla mieluummin. Palkkauskapulaa käyttäisin muuten mutta koska sitä on käytetty meillä vain palkkaamiseen niin olisi tyhmää käyttää sitä siihen innostamiseen. Lelulla koetetaan siis miten käy!

Kaislus, voisi kokeilla jotain nakkia, tuntuu että on saattanut olla joskus kyllästynyt noihin lemmikkitarvikekaupan samoihin namuihin vaikka niissäkin vaihtelen pusseittain makua (oisko maksa ja joku muu).
Mitä tehdä kun ylikierros alkaa jo heti lelun näkemisestä, siihen koettaa koira tarttua, esim. seuraamisessa kun kapula heiluu vahingossakin toisessa kädessä niin jo ollaan syöksymässä. Aina on ärräpäitä matalalla äänellä minulta päässyt (en siis huutanut) ja pahaa katsetta näyttänyt ja aina on koira lopettanut ja istunut vierelle/eteen sori-meiningillä, mutta se alkaa heti uudestaan. Yleensä lopetan siihen ja pidän tauon, silti jatkuu. Siksi käytän tuota patukkaa todella vähän siihen nähden kuinka hyvin se siitä syttyis, harmillista kyllä!
Minäkin annan haistella jos on tauko yms, muuten se on ehdoton ei.

Tänään me kotimatkalla (kävelin äitienpäivä aterialta kotio kohti) hiukan treenailtiin hienolla hiekkakentällä! Koira ei ollut energisin, muttei väsynytkään ja mikä tärkeintä, sillä oli nälkä :cool:
Koira keskittyi minuun suhteellisen hyvin(käveltiin ensin ympäri siinä lähellä missä sitten treenattaisiin. Meni jopa kaksi koiraa ohi(remmiräyhääjä ongelma on meillä) ja sain kiinnostuksen minuun niin ettei Mindi rähjännyt!
Ja tosiaan niinkuin Kaislus ehdotit niin tein tuolloin lyhyen treenin (kolme kämmenellistä namuja=10min) jotta treenistä jäisi hyvä kuva. Olen aina yrittänytkin lopettaa treenit niin että ne olisivat enemmänkin lyhyitä ja ytimekkäitä kuin pitkiä ja tylsiä. Ja nyt jäi itsellenikin hyvä fiilis : )

(tulipa taas tekstiä..:nolo:)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 00:15  
+
0
Kiitos taas Kaislusvinkestä monissa kejuissa! Onneksi meillä alkaa ensi to ohjattu toko, niin saadaan pahimmat mun mokat poimittua ja vinkkejä toisenlaisiin näkökulmiin. Tuntuu että oon liian ankata, niin itseäni kuin koiria kohtaan ja mulla on päässy unohtumaan, että treenien mitäisi olla haukoja, niin koiralle kuin omistajalle. No kun tiedostaa virheensä, on mahdollisuus myös korjata niitä:viheltel:
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 10:19  
+
0

juulia80 kirjoitti:

Kiitos taas Kaislusvinkestä monissa kejuissa! Onneksi meillä alkaa ensi to ohjattu toko, niin saadaan pahimmat mun mokat poimittua ja vinkkejä toisenlaisiin näkökulmiin. Tuntuu että oon liian ankata, niin itseäni kuin koiria kohtaan ja mulla on päässy unohtumaan, että treenien mitäisi olla haukoja, niin koiralle kuin omistajalle. No kun tiedostaa virheensä, on mahdollisuus myös korjata niitä:viheltel:



Mulla oli ekan koiran kanssa tismalleen toi sama ongelma, että tein hirveen ryppyotsaisesti kaikkea ja se hauskanpito unohtu. Tää ongelma oli nimenomaan ohjatuissa treeneissä ja siellä koira ei toiminu kunnolla oikeen koskaan. Kotona tehtiin paljon rennommin ja kotona homma sujui eli ero oli selkeästi nähtävissä. Mä en vaan osaa ottaa rennosti kun on siinä muita "arvostelemassa". Nyt tän uuden tulokkaan kanssa osaan vähän paremmin tehdä ns. hyvällä fiiliksellä enkä ota niin stressiä, mutta toisaalta nyt on kyllä treeneissä myös mukana paremmin motivoitavissa oleva koira, joka oikeesti haluaa tehdä mun kanssa eli sekin varmasti on vaikuttanut. Meidän vanhemman kanssa kun saa sitä motivaatiota etsiä aina välillä melkoisesti...

ricoaussie

ricoaussie
Viestimäärä: 1

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 13.05.2010 klo 19:21  
+
0
Jos osallistuu virallisiin tokokokeisiin, täytyykö olla jonkin seuran/yhdistyksen jäsen?

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 10:00  
+
0
^ Ei tarvitse.
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi

Mariri

Mariri
Viestimäärä: 41

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 18.05.2010 klo 20:25  
+
0
Meillä alkaa muutaman viikon päästä tokokurssi, puolisentoista vuotta ollaankin keskitytty vain agiliitelyyn ja lenkkeilyyn, aikaisemmin kyllä tokoiltiin. Tuossa sitten tuli äskön kun kurssille ilmoittauduin, kokeiltua miten sujuu, ja seuraamisen kanssa on yksi ongelma. Vasemmalle kääntyminen. Muuten kulkee ihan hyvin, mutta kun käännyn koiraa kohti, se vain jatkaa matkaansa suoraan -> astun sen päälle, pieni kolmekiloinen perhonen kun on. Enkä nyt kauheasti haluaisi sitä talloa, muuten kun menee hyvin, osaiskos joku täällä neuvoa, miten sais vasemmallekin kääntymisen sujumaan? Muutama viikko kun vielä olis aikaa ennen kurssia harjoitella ja nyt iski tokovimma enkä jaksa siihen asti odottaa :D
Kelpie Tore & corgi Trauma
http://torekelpi.blogspot.fi/

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 13:41  
+
0
Mariri, miten teet käännökset? Sotilaallisissa käännöksissä koira ei pysy perässä. Itse teen niin, että juuri ennen käännöstä otan muutaman lyhyemmän askeleen ja (esim. vasemmalle käännyttäessä) otan ensimmäisen askeleen n. 45 asteen kulmalla ja oikealla sitten suoristan. Pitäisi nähdä, mutta käännös ei tule yllätyksenä. Käännöksiä opetellessa ihan kädellä ja namilla ohjasin koira käänöksessä. Nami vain koiran kuonon eteen vähän ennen käännöstä ja siitä ohjasin.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 15:16  
+
0
Oijoijoi. Nyt voin olla onnellinen!

Kiitos Rezin vinkin olen nyt muutaman päivän ajan antanut ruuan koulutuksen yhteydessä, ruokakuppia en ole vielä lattialta poistanut mutta ei siihen ole ruokaakaan laitettu. Koiran motivaatio nousi 70%! (en kehtaa sanoa sataa, kun on vielä hieman ongelmia).

Meillä on nyt treenattu n.3x päivä n.20min treeniä lähellä olevalla hiekkakentällä, tiiviitä ja ytimekkäitä ja näkyy jo 2½ päivän tulokset. Seuraamista, istumista perusasennossa ja maahanmenoa ollaan vain treenailtu, hiottu paremmaksi.

Seuraamisessa katse ei ole vielä minussa, mutta se on kääntynyt jo sivulle, minun jalkoihin, ja se on todella hyvin kun ennen se katse oli suoraan eteenpäin, tästä lähdetään etsimään sitä katsetta. (Mindi innostuu katsomaan kun sanon "hyvä" tai kehun ylipäätään, mutta en tiedä kuinka väärin teen jos rohkaisen sitä näin katsomaan kun jos joku päivä vielä mennään virallisempaan tokoon niin liikkeitten aikanahan ei saisi kehua tulla?)

Istuminen on jo täydellistä, nopeaa, katse tulee lähes heti. Ollaan tätä myös treenattu aina joka lenkillä, satunnaisesti yllätän Mindin sanoen istu-käskyn, se istuu jopa liikkeestäkin ja nopeammin kuin ennen. Kaikkialla mahdollisilla paikoilla treenattu tätäkin.

Maahanmenossa saatiin tänään todella hyvä rytmi. Vaikka se ei vielä ole todellakaan täydellistä, mutta Mindi on vitkutellut sen kanssa todella paljon ennen (hitaasti, kyynärpäät jäi aina liian ylös, eli ei loppuun asti suoritusta). Nyt se menee jopa todella pienellä käsimerkillä (sormella) tai ei ollenkaan, tästäkin pikkuhiljaa mennään pois. Tarjosi jopa itse sitä, vaikken pyytänyt, joka kertoo että tästäkin alkaa tulla mukava liike :)

Kiitos teille kaikille vinkeistä (muistan kadin, Rezin ja Kaisluksen niitä antaneen), ne ovat auttaneet paljon!

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 23:08  
+
0

myrkku kirjoitti:

Mitä tehdä kun ylikierros alkaa jo heti lelun näkemisestä, siihen koettaa koira tarttua, esim. seuraamisessa kun kapula heiluu vahingossakin toisessa kädessä niin jo ollaan syöksymässä. Aina on ärräpäitä matalalla äänellä minulta päässyt (en siis huutanut) ja pahaa katsetta näyttänyt ja aina on koira lopettanut ja istunut vierelle/eteen sori-meiningillä, mutta se alkaa heti uudestaan. Yleensä lopetan siihen ja pidän tauon, silti jatkuu. Siksi käytän tuota patukkaa todella vähän siihen nähden kuinka hyvin se siitä syttyis, harmillista kyllä!


Miksi se patukka ei ole piilossa, jos se kerran selvästi häiritsee liikettä? Helpompihan se on alusta asti olla taskussa.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 23:17  
+
0
No tuokin on jo sen verran "vanha" juttu että ollaan saatu se suurimmaksi osaksi kontrolliin.

Plus sellainen iso patukka ei hirveän helposti mahdu kesävaate-taskuihin. ;)
Ja palkkaan todella nopeasti aina liikkeen jälkeen, patukalla teen sen vielä nopeammin koska haluan että koira saa siitä kiinni nopeasti ja pääsee riuhtomaan.

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 23:58  
+
0
^Kannattaa tulevaa ajatellen opettaa palkkasana. Esim. Jee-->patukka tulee esiin.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 00:31  
+
0
Miten olette opettaneet liikkeestä maahanmenon ja seisomisen? Mä kuin Mujusen kirjasta sellaisen version, että kun maahanmeno on hallussa, niin lähdetään liikkeelle koira sivulla seuraten ja sitten koiralle annetaan ennakko"varoitus" lyhentämällä askelpituutta ja sitten annetaan maahankäsky. Voiko alussa tässä vaiheesssa jopa pysähtyä? Kun koira menee maahan, niin sen jälkeen siirryttäisiin sen eteen ja palkataan se. Vai olisko parempi vaan jatkaa matkaa esim. pari metriä ja sitten palata koira ja palkata se?

Meidän ongelma on se, että kun annan Annille maahankäskyn esim. paikallamakuussa ja sitten kun palaan sen luokse, se nousee istumaan omin luvin kun olen tullut sen rinnalle. Tähän olen saanut neuvona sen, että kun tulen koiran luo, annan sille palkan sen etutassujen väliin. Olisiko tässä vaiheessa hyvä vapauttaa koira, jolloin ajatusmalli siitä että seuraavaksi noustaan perusasentoon hävenisi. Vai pyydänkö koiran perusasentoon, jonka on tapahduttava tosi nopeasti, melkein heti kun nami on syöty, muuten koira on jo noussut.

Kaikki vinkit otetaan vastaan siitä miten saan koiran pysymään maassa kunnes se saa käskyn nousta perusasentoon. :kumarrus:

Toinen murheenkryyni on liikkeestä seisomaan jääminen tai yleensäkin se että koira esim. istumasta noustessaan seisomaan, se on palkitsemisen jälkeen taas istumassa. Eli sama vika kuin tuossa maassapysymisessä on meillä seisomisasennossa pysymisessä.:eitietoo:
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

FCI

FCI
Viestimäärä: 964

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 11:53  
+
0
^Mä oon opettanut tuon liikkeestä maahanmenon juuri niin, että seurautan, pysähdyn ja käsken koiran maahan otan askeleen ja palkkaan ja sitten palaan ja pitkittänyt matkaa pikkuhiljaa.
kodinturva pk saksanpaimenkoira Ninja -06
etevä pelastuskoiran alku bordercollie Bea -08
pelastuskoira-oppilas saksanpaimenkoira Piina -10
missikeisarin alku vinttipimee venakko Eero -11

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 12:14  
+
0
Huomenna koe, avoimessa luokassa jo neljäs. Ykköstulos on nyt antanut odottaa itseään, aina on jotain mennyt pieleen. Tulos ollaan aina saatu, mutta kuitenkin. Toivottavasti tällä kertaa tärppää! Treeneissä kaikki toimii.
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 14:03  
+
0
monacorgi:lle onnea huomiselle, ehkä nähdäänkin paikan päällä :)

Meillä toivottavasti Staran kanssa viimeinen alokasluokan koe huomenna, sitten olisi TK1 plakkarissa!
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 00:30)