Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 97

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 20:40  
+
0
Kiitos Stara ja etteköhän te sen TK1:sen nappaa, aiemmista tuloksista päätellen ;)
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 22:02  
+
0
Vinkkejä liikkeisiin jossa, koira kun on maassa kunnes ohjaaja tulee koiran rinnalle ja pyytää käskystä perusasentoon.
Meidän ongelma on seuraava: koira nousee istumaan melkein heti kun olen tullut sen rinnalle ennen kuin ehdin antaa sille käskyä perusentoon. Paikallamukuulla tätä ongelmaa ei ole, koira pysyy maassa siihen asti kunnes tulen sen viereen. Kun tulen Annin luokse, niin palkkaan sen etujalkojen väliin, jolloin se ei nousisi. Mutta kun nami on syöty, koira pomppaa istumaan.

Olen harjoitellut maassa pidempään olemista niin että köskyn jälkeen, naksautan vasta muutaman sekunnin kuluttua, jolloin se saa palkan pidemmästä makuuolosta.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 13:30  
+
0
^ Älä pyydä koiraa liikeiden lopussa perusasentoon kuin kerran sadasta kerrasta. Esimerkiksi jäävissä liikkeissä itse vapautan koiran silloin kun olen palannut sen viereen seisomaan eli en käske sitä perusasentoon. Tiedän että se sen osaa käskettäessä niin miksi sitä pyytää aina. Lore on ainakin niin kova ennakoimaan että menisi kyllä automaattisesti aina perusasentoon. Nyt sitten odottaakin vain valppaana että tuleeko sieltä vapautus vai perusasento käsky.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Iceberg

Iceberg
Viestimäärä: 60

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 01:32  
+
0
Olisiko kellekään antaa vinkkejä luoksepäästävyyden harjoitteluun? Kyseessä 3 vuotias uros, joka on ennen ollut kaikkien kaveri mutta tällä hetkellä ruuaksi kelpaa kaikki 3 metrin säteellä olevat -.- Ja tämä johtuu ihan puhtaasti ERITTÄIN vahvasta suojelu vietistä. Alo luokan muut osat ovat täydellisesti hallinnassa mutta hylätty tulisi kyllä luoksepäästävyyden osalta kun tuo herra nappaisi tuomaria kiinni -.- Kaiken maailman vinkit otetaan vastaan!
~Anything’s possible when you speak from the heart~

Dordilla Iceberg
Distant Venus z Kovárvy

www.belgit.palvelee.fi

Kissu_

Kissu_
Viestimäärä: 15

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 21:44  
+
0

Iceberg kirjoitti:

Olisiko kellekään antaa vinkkejä luoksepäästävyyden harjoitteluun? Kyseessä 3 vuotias uros, joka on ennen ollut kaikkien kaveri mutta tällä hetkellä ruuaksi kelpaa kaikki 3 metrin säteellä olevat -.- Ja tämä johtuu ihan puhtaasti ERITTÄIN vahvasta suojelu vietistä. Alo luokan muut osat ovat täydellisesti hallinnassa mutta hylätty tulisi kyllä luoksepäästävyyden osalta kun tuo herra nappaisi tuomaria kiinni -.- Kaiken maailman vinkit otetaan vastaan!


Mulla ei varsinaisesti mitään vinkkejä ole kyllä mutta...

Paljon treeniä, asutteko maalla? kaupungissa? Kaupungilla on hyvä käydä lenkillä, varsinkin silloin kun on paljon ruuhkaa. Jos mahdollista, pyydä mahdollisimman montaa eri ihmistä käsittelemään koiraa, katsomaan hampaita, koskettelamaan koiraa. Koira saisi varmaan hyviä kokemuksia, jos ihmiset puhuisivat rauhallisesti.
Onko koira "tutustunut" naapureihin? Naapureita voisi pyytää juuri noin tutkimaan koiraa.

Treeniä, treeniä...

---------------------------
Onko kenelläkään vinkkejä noutoon? Kapula ei tunnu olevan suuhun sopiva, olen kokeillut innostaa vaikka miten, innostunut onkin, mutta itsestään ei suostu ottamaan kapulaa suuhun.
http://cairssu.blogspot.com/

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 27.05.2010 klo 08:10  
+
0
^ Paitsi jos koira voi tosissaan napata vierasta ihmistä, niin kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että sietää tuntemattoman lähestymisen. Palkkaa jo siinä vaiheessa kun joku lähestyy, sitten kun sietää sen, niin palkkaa siitä kun vieras seisoo suht. lähellä. Siitä vaan sitten pikkuhiljaa edetään lähemmäs ja lähemmäs :)
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 27.05.2010 klo 18:12  
+
0
Minulla on nyt kysymys. Kun ollaan treenattu seuraamista, ja se onkin todella hyvä nykyään, mennään helposti 20-50m oikein tiiviissäkin seurannassa (kisoihin ei olla menossa, perustan itse tiiviistä seuruusta) katsetta vielä haetaan koko matkalle paremmaksi, meinaa lipsua alaspäin vaikka pää on sivulla.
MUTTA, Mindi hakee seuraamispaikkaa ihan normaalilenkilläkin. Meillä on ollut todella vaikea ja pitkä vetämisongelma, ja nyt ollaan päästy siitä lähes kokonaan eroon (vielä kuitenkin jostain todella innostuessaan vetää) joten tuo vierellä käveleminen on todella mukavaa ja palkkaankin siitä.
Onko tämä nyt huono asia kun ei pelkästään treenien aikana sitä tehdä ja palkkaan lenkilläkin vierellä kävelystä? (Lenkillä se vierellä kävely ei ole kuitenkaan niin tiivis, mutta katse on minussa ja selkeästi hakee palkkaa).:mietiskel:

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 27.05.2010 klo 18:31  
+
0
^Eka kysymys. Mikä on sun tavoite? Oletko menossa kokeisiin joskus kuitenkin? Tiiviistäkin seuraamisesta voi saada hyvä pisteet, kunhan koira ei paina.
Minä tykkään palkata koirat lenkillä lähelle hakeutumisesta ja nuoremmalle erityisesti se on se vasen puoli. Silloinkin se porhaltaa sinne oikealle paikalle. Käskyllä palkkaa heruu sitten vain täsmällisestä suorituksesta. Jos teidän seuraaminen on alkuvaiheissa ja tavoite on tottiksessa/tokossa poimisin itsenäisistäkin sivulle tuloista sen oikean paikan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.05.2010 klo 18:31)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 27.05.2010 klo 19:05  
+
0
Mindin kanssa treenaan ihan itsekseni, mutta 5-6x viikossa kentällä. Eli aika tiiviisti. Mutta en ole tämän kodinvaihtajan kanssa kilpailemaan lähdössä, EHKÄ joskus alo-avo-luokissa voisin käydä ihan huvikseni katsomassa miten menisi. Sinnekin menee vielä varmasti aikaa vielä koska ihmispelko ja uusien koirien kanssa toimeentuleminen on vielä ongelmina. Mutta en pidä mahdottomuutena pientä pyörähtämistä kentillä.

Mindi seuraa siis lenkilläkin yllättävän tiiviisti joskus ja saa silloin extra-kehut, kun paikka on täsmälleen oikea. Ja jos käskystä laitan seuraamaan saa palkan vain oikeasta paikasta.
Ollaan me seuraamista talvesta asti harjoiteltu mutta vasta nyt muutamana viikkona se on alkanut sukeutua vahvaksi (kun kentälle on helpompi mennä kun ei ole lumentäyteinen).

En oikein tiedä mikä siinä tuntuu häiritsevän, en ole ehkä vain tottunut että tämä koira ikinä haluaisi noin paljon ottaa kontaktia lenkillä itse :D

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 00:04  
+
0
Aidan yritti alkuvaiheessa myös kovasti kerjätä multa ruokaa kesken lenkin tulemalla vierelle hengailemaan. Saatoin sille joskus heittää nappulan tai pari, yleensä kommentoin vaan "hyvä jätkä, mee vaan" ja hätistelin sillä koiran pois. Nykyisin se edelleen remmilenkeillä saattaa tulla hönöttämään mun vierelle, joskus lähden lällättelemään mukaan ja rapsuttelemaan sitä naamasta/korvan takaa mutta joskus sanon "mee vaa". Tee niin kuin itse haluat, onhan se tietty ihan ok palkata kontaktista normaalitilanteissakin. Tai siis, ei siitä haittaakaan pitäisi seuraamisen kannalta olla. :)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 01.06.2010 klo 17:07  
+
0
^^ Lenkkejä ajatellen kannattaa opettaa koira seurailemaan myös oikealla puolella, ettei lihakset jämähdä. Jatkuva oikealle ylös tuijottelu lyö äkkiä niskan, kaulan, rintakehän ja selän alueen lihakset juntturaan.

Oikealla seurailun ei tarvitse olla tiivistä tai "oikeaoppista", kunhan se pää vaan kenottais välillä toiseenkin suuntaan. :kieli:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 01.06.2010 klo 17:17  
+
0
^Totta. Mä olen opettanut koirille vastakkaisen puolen temppuja, jotta vähän tasapainottuisi se seuraamisen vaatima kenottaminen.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 01.06.2010 klo 19:57  
+
0

Rez kirjoitti:

^^ Lenkkejä ajatellen kannattaa opettaa koira seurailemaan myös oikealla puolella, ettei lihakset jämähdä. Jatkuva oikealle ylös tuijottelu lyö äkkiä niskan, kaulan, rintakehän ja selän alueen lihakset juntturaan.

Oikealla seurailun ei tarvitse olla tiivistä tai "oikeaoppista", kunhan se pää vaan kenottais välillä toiseenkin suuntaan. :kieli:



Juu, mä en halua ylipäätään lenkillä koiran seuraavaan koko ajan vasemmalla puolella silmät tuijottaen minua, ihan siksi että kävelytiellä koiran on minusta parempi olla oikealla puolella koska siellä oja, ja ohitukset tehdään sillä puolella jos tulee koira vastaan. Joten vaihtelua kyllä tulee muutenkin, mutta jos sanon käskysanan niin sitten se on oltava hyvä suoritus että saa palkan. Ja tässä ollaan edistyttykin paljon taas :)

Yksi kysymys. Millä tavalla koiran pään pitää olla, todella ylhäällä, vai riittääkö että kuono on minun polvessa kiinni ja pikkuhiljaa siitä katse alkaa nousta ylöspäin? Tässä vaiheessa me siis ollaan, Mindin pää on minun polvessa kiinni sivuttain ja pikkuhiljaa alkaa sieltä katsekin löytyä ylöspäin kunnolla. :)

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 01.06.2010 klo 21:04  
+
0
^Ei se pään asento ole oleellinen. Oikeastaan tokossa riittää,että koira ottaa katsekontaktia ohjaajaan. Tätäkään ei kai säännöissä mainita ennen kansainvälisten sääntöjen mukaan menevää evl:ää. Koiran paikalla on enemmän merkitystä. Se,että se pitää hyvin seuraamispaikan kokoajan seilaamatta.

Laitan vielä esimerkit, kuinka erilaiset päänasennot kelpaa. Mun uroksen idari seuraamisessa, se ei pidä kovin korkeella päätä. Ikinä ei ole kontaktin puutteesta motkottaneet edes tiukkiksina tunnetut.http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/5/5337/1240856697_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg
Ja tavallisessa seuraamisasennossa, tosin tuossa ylikierroksilla ja hieman edessä. http://2.bp.blogspot.com/_K1XeUK78U3U/S5N2jzDlYrI/AAAAAAAAAN8/6E0I1PRWbqg/s1600/_DSC10281.jpg
Narttu sitten taas kenottaa pää taivaissa, mutta siitä ei löytynyt tähän hätään sopivaa kuvaa liikkeestä.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 01.06.2010 klo 21:07)

Tanjuli

Tanjuli
Viestimäärä: 36

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 08.06.2010 klo 12:09  
+
0
Täällä yksi hullu tokoilija. Tarkoitus olisi mennä ekoihin kokeisiin lokakuun alussa ja nyt ollaan jo ihan hyvällä mallilla. Seuraamisesta maahanmeno on se meidän kompastuskivi. Mutta se mitä kyselen osaisiko joku neuvoa mistä kannataisi ostaa virallinen metallinentokokapula (mahdolisemman halpa).

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 08.06.2010 klo 15:19  
+
0
^Minkä kokoista kapulaa kaipailet? Itse metsästin isoa ties kuinka pitkään, mutta 25 euroa oli halvin (ja 35 kallein) jonka löysin. Tuskin kovin paljoa alle kahdellakympillä löytyy pieniäkään. Mä siis kolusin aika monta eläinkauppaa (Lahdesta ja pk-seudulta) ja näyttelykojua.

Mä lupauduin nyt Sandran kanssa rotuyhdistyksen joukkueeseen tokon SM-kisoihin. Pikkuisen jo jännittää, vaikka kisaan on aikaa reippaasti yli kuukausi. :D Ei olla meinaan treenailtu vuoteen kunnolla, mutta onhan tässä nyt aikaakin, jos joka toinen päivä edes tekee jotain pientä ja koetreenin kerran viikossa, niin eiköhän ne jutut sillä muistu mieleen!

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 10.06.2010 klo 10:20  
+
0
Noista aloluokan jäävistä nyt kysyisin. Mulla on 2,5 vuotias sheltti, joka osaa nuo, mutta ei malta kuunnella. Ongelma on varmaan se kaikkein yleisin, eli seisomisen sijaan menee maahan. Käsimerkillä kuitenkin jää nätisti seisomaan. Kuitenkin koira tietää seis ja maahan menojen erot, koska muissa tilanteissa nämä erottaa hyvin ja on osannut pelkällä sanallisella käskyllä. Koira vain kuvittelee tietävänsä mitä mä haluan ja tarjoaa sitten tuota maahanmenoa eikä oikeasti kuuntele.

Olen tässä ajatellut, että jos oikeasti käyttäisin tuossa liikkeestä seisomisessa käsimerkkiä suullisen käskyn sijaan. Tämänhän pitäisi olla ok ja kokeissakin käypä, kunhan muistan tuomarille sanoa siitä ennen liikkeen alkua? Voiko tästä tulla kuitenkin jotain ongelmia myöhemmin, ylempien luokkien liikkeissä? Kun suurin osahan kuitenkin käyttää sanallista käskyä, senpä takiaa asiaa nyt mietin. Lähinnä sen takia nyt tuota käsimerkkiä harkitsen, koska kesällä pitäisi mennä ekoihin kokeisiin ja haluan varmistaa, että koira tekee oikein oman osaamisensa mukaan.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 10.06.2010 klo 15:09  
+
0

Rommitus kirjoitti:

Noista aloluokan jäävistä nyt kysyisin. Mulla on 2,5 vuotias sheltti, joka osaa nuo, mutta ei malta kuunnella. Ongelma on varmaan se kaikkein yleisin, eli seisomisen sijaan menee maahan. Käsimerkillä kuitenkin jää nätisti seisomaan. Kuitenkin koira tietää seis ja maahan menojen erot, koska muissa tilanteissa nämä erottaa hyvin ja on osannut pelkällä sanallisella käskyllä. Koira vain kuvittelee tietävänsä mitä mä haluan ja tarjoaa sitten tuota maahanmenoa eikä oikeasti kuuntele.

Olen tässä ajatellut, että jos oikeasti käyttäisin tuossa liikkeestä seisomisessa käsimerkkiä suullisen käskyn sijaan. Tämänhän pitäisi olla ok ja kokeissakin käypä, kunhan muistan tuomarille sanoa siitä ennen liikkeen alkua? Voiko tästä tulla kuitenkin jotain ongelmia myöhemmin, ylempien luokkien liikkeissä? Kun suurin osahan kuitenkin käyttää sanallista käskyä, senpä takiaa asiaa nyt mietin. Lähinnä sen takia nyt tuota käsimerkkiä harkitsen, koska kesällä pitäisi mennä ekoihin kokeisiin ja haluan varmistaa, että koira tekee oikein oman osaamisensa mukaan.



Käsimerkki on sallittu ainoastaan luoksetulon pysäytyksissä, ruutuun ja merkille ja ohjattuun noutoon lähetyksessä sekä kauko-ohjauksessa. Alokasluokassa käsimerkit eivät ole sallittuja missään liikkeessä. Käskyjen tulee alokkaassa olla suullisia, ellei Kennelliitosta ole anottu poikkeuslupaa (kai jotkut kuurot koirat ovat sellaisen luvan saaneet, ihan varma en ole). Eli et saa käyttää käsimerkkiä suullisen käskyn sijaan.

Itse sinun tilanteessasi antaisin kokeessa ihan kylmän viileästi tuplakäskyn eli sanoisin "seiso" ja näyttäisin käsimerkin. 2 pistettä tippuu, mutta 8 pojoa on aika paljon parempi kuin 0 pojoa koiran mennessä maahan seisomisen sijaan :) Toki kannattaa treenata ja häivyttää sitä käsiapua, mutta jos et ennen kisoja sitä ehdi tehdä, niin anna tuplakäsky. Koirakaan ei opi sitä, että voi kokeissa tehdä ihan mitä haluaa sun käskyistä huolimatta.

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 10.06.2010 klo 16:23  
+
0
Meillä on nyt kunnon tauko tokosta. Ei ole oikein rahaa eikä aikaa mennä kokeisiin ja niin paljon muutakin stressiä, että jätin suosiolla koko tokoilun vähemmälle. Eihän tässä kiire ole, tämän vuoden tavoite ja salainen haave on ylitetty reippaasti (ALO1 ja TK1 oli haaveena, TK3 saavutettiin melko helposti vuodessa.)
Syksyllä sitten EVL:ään. Sitäpaitsi alkaa hieman kyllästyttää jo koko toko, koiratanssi ja muut lajit kiinnostaa enempi. Kun ei enää niin paljoa haastetta ole tässä lajissa..Toki täydelliseen voi hioa aina, mutta käy tylsäksi kun ei isompia haasteita tai uutta opetettavaa enää tokossa ole.
Niinpä me eilenkin kentällä harjoiteltiin temppuja ja kaikkea mahdollista variaatiota välittämättä siitä mitä muut ajattelee. Harmittaa vaan kun tuntuu että sitten katsotaan kieroon, tyyliin: "Mitä nuo tänne tulivat temppujaan esittelemään, täällä treenataan Tokoa ja Pk-lajeja!". Kun ideana ei todellakaan ole esitellä yhtään mitään, vaan varioida harjoituksia ettei itse kyllästy ja koira ala ennakoimaan. Mitä sitä sellaista jankkaamaan, minkä koira jo osaa? Tokoa ja temppuja ja kaikkea sekaisin sopii meille paljon paremmin, ja koirallakin on motivaatio paljon parempi kun joutuu käyttämään päätään ja saa haastetta. Tuntuu vain että muut käsittää meidät väärin sitten, koska ei kukaan muu harjoittele koiratanssia tai ylipäätään mitään muuta kentällä kuin tokoa ja sitäkin enemmän PK-liikkeitä. Itse en vain halua junnata, vaan kentälle tullaan häiriön takia. Kotona harjoitellaan, kentällä harjoittelun alla on kaikenlaiset häiriöt ja kisatreeni.
Helteellä muutenkin on parempi jättää treenit vähemmälle sillä musta koira läkähtyy aika nopeasti ja sitten vauhti hiipuu..

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 11.06.2010 klo 09:11  
+
0
Meilläkin on ollut nyt hiukan taukoa tokoiltusta. Omistajaa lähinä on vaan laiskottanut ja agi vienyt :nauru: No onneksi pian alkaa kesäloma niin on aikaa treenata kunnolla tokoakin. Loppu kesästä olisi kiva päästä se AVO korkkaamaan.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"


  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 01:00)