Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 97

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 17.06.2010 klo 22:55  
+
0
On ollut aika hienoa huomata muutaman viikon aikana, kuinka fiksu käppänä mulla on. En ikinä ole aikaisemmin uskaltanut ajatella, että voisimme mennä toko-kisoihin joskus.
Nyt uskallan haaveilla edes hiukan, että joskus voisimme osallistua toko-kokeeseen.

Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Kissu_

Kissu_
Viestimäärä: 15

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 11:54  
+
0
Mäkin saatan jo haaveilla kilpailevani tokossa, on sen verran edistytty. Kesäsuunnitelmiin kuuluu tietysti parit möllit, jos löytäisi mistään. Onko mitään linkkiä, mistä näkee möllejä? Virallisiin ehkä vasta vuoden päästä, jos silloinkaan. Olisihan se kiva saada TK1 jo ensi vuonna, mutta en usko että se toteutuu. Vapaana pysyminen ei ole ollenkaan varmaa, enkä usko kovinkaan siihen, että ilman palkkiota onnistuisi mikään. Jos tuo ei saa yhdestä liikkeestä palkkaa, se ei toistakaan tee. Saahan koiraa muuten kehua kehässä? Siis vaikkapa sanomalla "Hyvä!"?
http://cairssu.blogspot.com/

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 11:58  
+
0

Kissu_ kirjoitti:

Saahan koiraa muuten kehua kehässä? Siis vaikkapa sanomalla "Hyvä!"?



Virallisissa saa koiraa kehua sanallisesti liikkeiden välillä. Kehun pitää kuitenkin olla hillittyä. Alokasluokassa näkee myös hieman suurempia sanallisia kehuja ja koiran taputteluja, ja siellä se vielä usein katsotaan sormien läpi. :)
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:18  
+
0
Mä näin sellaista kehumista, hyppyyttämistä jne. innostamista voittaja-luokassa että huh huh. Eikä tuomari siihen puuttunut. Tuntuu riippuvan tuomarista, mutta sanallisesti saa kehua ja kiittää. Mun mielestä on hyvä opettaa koira toimimaan ja palkkautumaan sillä sanallisella kehulla myös.

Möllitokoja järjestetään tosi vähän, mä olen muutamia bongannut ihan täältä tapahtumat kohdan kautta. Jos verrataan mölliagilityihin, niin tosi vähän on möllitokoja, valitettavasti. Näkyy kyllä se, että toko ei ole niin suosittu laji. Harmillista, mutta pitää ottaa ilo irti niistä vähistä mölleistä, mitä on.

Kissu_

Kissu_
Viestimäärä: 15

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 22.06.2010 klo 23:42  
+
0
Joo, täältä olen löytänyt muutamia möllejä. Mölliagility-kisoja löytyy kyllä enemmän, harmi vaan ei harrasteta agilityä, eikä pystytä. Kait me joskus johonkin möllitokoon mennään.

Ja tuo kehuminen... Eli siis sanallisesti saa koiraa kehua ylemmissä luokissa, mutta ALO:ssa ei katsota (tuomarista riippuen) niin vakavasti, jos tapputtelisikin koiraa? Ymmärsinhän oikein? No tuskin me päästään edes avoimeen luokkaan, hyvä jos saataisi edes yksi ALO1.
Olisiko koiralle hyvä siis opettaa joku tietty sana kehumiseksi? Näin ymmärsin Rommituksen viestistä.

Olen kova kyselemään...
http://cairssu.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.06.2010 klo 23:43)

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 09:34  
+
0
Koiraa saa kyllä taputtaa, kunhan et rupea mitään kokovartalorapsutusta tekemään. Tuo "hillitty kehuminen" taitaa olla aika veteen piirretty viiva. Toisille se tarkoittaa liikkeen jälkeen muutamaa nopeaa peruutusaskelta, käsien yhteen taputtamista ja koiralle hihkumista. Tuollaisessa tavassa ainakaan itse en näe mitään kovin hillittyä, mutta jos se on sallittua niin kai se on sit kuitenkin ihan ok. Onneksi alokasluokassa ollaan muutenkin aika anteeksiantavaisia.

Meillä alkaa kohta olla alo-luokka hallussa, noin niinkuin periaatteessa. Ei olla päästy mihinkään treeniryhmään, joten kokeisiin ei uskalleta lähteä ennen kuin ollaan saatu harjoitella kunnon häiriössä. Jotain möllinmöllitokoa voisi varmaan ensi vuonna käydä kokeilemassa, jos koira saa olla kytkettynä suoritusten ajan. Haaveissa siintää meillä TK1, mutta saas nyt nähdä. Avoimen luokan liikkeitäkin on harjoiteltu, joten olisihan se ihan kiva käydä sielläkin kokeilemassa onneaan.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 12:42  
+
0
No mä itse teen niin, että kun koira tekee oikein, sanon aina hyvä, hieno poika tms. ja saa sitten namipalkan. Näistä sanoista on koiralle tullut sitten ajan myötä yhtä kiva juttu kuin varsinainen palkka, oli se sitten lelu tai nami. Hyvää tms. sanaa voi käyttää myös naksuttimen korvikkeena. Naksautuksen tilalla on vain tuo sana. Näin mulle ohjaaja on neuvonut, tosin kumpaakin käytän itse.

Edit. Onko teillä kokemusta tuomarista Jaana Tala? Hänelle olisi menossa ekaan tokokokeeseen, jos vain mahdutaan. Lähinnä vain sitä mietin, että onko hirveän tiukka ja minkälaiset käytännöt hänellä on, esim. kommentoiko liikkeen jälkeen suoritusta vai näyttääkö vain numeron jne.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 12:45)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:00  
+
0
Kehumisesta: mä lukeudun varmaan sitten niihin hihkujiin. Kisataan kultsun kanssa nyt evl:ssä, ja mulle ei ole koskaan sanottu mitään tuosta mun kehumisesta edes kokonaisvaikutuksen yhteydessä (paitsi positiivisessa mielessä). Kun lo sanoo "kiitos", mä otan juurikin pari pakkiaskelta, kumarrun vähän koiran puoleen ja taputtelen sitä rintaan tai kylkeen ja juttelen sille "Hyvä piski! Hienosti tehty, ai ku olit taitava! Tuus ni mennää tekee seuraava juttu, tänne näin, tehään merkki ja ruutu, tuus tähän sivulle, hyvä - eiku sivulle, noin", rapsutan taas vähän koiraa ja aloitamme seuraavan liikkeen.

Aika veteen piirretty viiva toi tosiaan on. Temppujen tekeminen (ympäri pyöriminen, jalkojen välistä pujottelu tms pelleilyt) on kiellettyä, mutta tottahan toki koiraa saa kehua ja taputella liikkeen jälkeen.

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:32  
+
0
Kaisluksen tapa ei nyt paha ole, mutta kerro tuo kymmenellä.. Sitten pääset suht lähelle sitä mitä näin itse. Sellainen meneee yli ja pahasti.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:32)

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 23:22  
+
0
Nyt kaivataan vinkkejä.. Meillä meni noutokapulan kanssa jo melko hyvin. Naksun avulla oltiin edetty siihen pisteeseen, että koira piti kapulaa hetken suussaan ja nosteli maasta sitä. Tänään kun harjoteltiin niin teki hetken hyvin ja sitten yhtäkkiä lakkas koskemasta kapulaan. Pidin pienen tauon ja yritin uudestaan, eikä vieläkään mitään. Ei kattonu edes päin vaan ikään kuin vältteli sitä... En tiedä osaako kukaan näkemättä kertoo mitä mahdoin tehdä väärin tai mitä tapahtu..? Alotanko kokonaan nyt alusta vai mitä teen?

Kokeeksi otin naksuttimen kanssa muita juttuja ja ne kyllä toimi... Eli kapulaa kohtaan tuli vaan joku juttu... Antoi koskea suuhun eikä mun mielestä siellä näkyny mitään erityistä ja pallon otti kyllä ja leikki normisti.

Sitten toinen juttu, miten ootteko häivyttäny palkkausta kokonaan ikäänkuin kokeita silmällä pitäen vai palkkaatteko nameilla/leikillä harjoitusten yhteydessä ihan normaalistikin välillä ja lähinnä koetilanteissa pelkät kehut?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 23:34  
+
0

Anuapina kirjoitti:

Nyt kaivataan vinkkejä.. Meillä meni noutokapulan kanssa jo melko hyvin. Naksun avulla oltiin edetty siihen pisteeseen, että koira piti kapulaa hetken suussaan ja nosteli maasta sitä. Tänään kun harjoteltiin niin teki hetken hyvin ja sitten yhtäkkiä lakkas koskemasta kapulaan. Pidin pienen tauon ja yritin uudestaan, eikä vieläkään mitään. Ei kattonu edes päin vaan ikään kuin vältteli sitä... En tiedä osaako kukaan näkemättä kertoo mitä mahdoin tehdä väärin tai mitä tapahtu..? Alotanko kokonaan nyt alusta vai mitä teen?

Kokeeksi otin naksuttimen kanssa muita juttuja ja ne kyllä toimi... Eli kapulaa kohtaan tuli vaan joku juttu... Antoi koskea suuhun eikä mun mielestä siellä näkyny mitään erityistä ja pallon otti kyllä ja leikki normisti.

Sitten toinen juttu, miten ootteko häivyttäny palkkausta kokonaan ikäänkuin kokeita silmällä pitäen vai palkkaatteko nameilla/leikillä harjoitusten yhteydessä ihan normaalistikin välillä ja lähinnä koetilanteissa pelkät kehut?



Kokeile sitä noudon naksuttelua vaikka huomenna tai parin päivän päästä uudestaan. Koiran oppimiseen kuuluu taantumavaihe, jolloin se muka ei tajua enää lainkaan mitä siltä haluat. Etenkin naksutinkoulutuksessa tuo vaihe on selvä, äsken monta mallikasta toistoa tehnyt koira ei tarjoa enää mitään toimintaa. :) Meillä noutohaluton noutaja alkoi aika vikkelästi nostella ennen niin ällöä kapulaa, kun peliin otettiin mukaan ruokakuppi. Jos kapula ei noussut maasta, ei iltaruokaa tippunut.

On hyvä harjoitella palkkaamattomuutta ennen kokeita. Mä en aikoinani harjoitellut, koira kyllä teki ihan normaalisti kokeissa, mutta nyt ev-luokassa meillä on motivaatio-ongelma ja sitä on korjailtu melko kauan ja hartaasti. SM-kokeissa heinäkuun lopulla sitten nähdään, miten on tuottanut tuloksia, vai onko tuottanut lainkaan. Mulla on käytössä kaukopalkka, eli purkkiin koiran ruokaa, purkki kentän laidalle ja hyvin suoritetuista liikkeistä koira pääsee syömään. Tätä on kyllä harjoiteltava aika paljon, että alkaa toimia, ihan parista kerrasta ei tuota tuloksia. Kaikille koirille (tai oikeastaan ohjaajille) tapa ei myöskään sovi.

Jotkut korkealla kisaavat tekevät viikoittain koemaisen treenin eli kaikki ev-luokan liikkeet ilman palkkaa. Vaikka ihan viikoittain ei halua koeharjoitusta tehdä, palkkaamattomuustreeni on kuitenkin erittäin tärkeää, sillä jo se, että itse tietää koiran toimivan ilman namia kädessä ja palkkausta liikkeiden välillä, rauhoittaa ohjaajaakin koetilanteessa kummasti :) On myös koiraa kohtaan erittäin epäreilua vaatia siltä 8 liikkeen suoritusta putkeen ilman välipalkkausta koetilanteessa, jos sitä ei ole aiemmin harjoiteltu. Koira on fiksu eläin, se oppii jo muutamasta kerrasta erottamaan kokeen treeneistä, ja avot - koeongelma on valmis! *Kokemuksen syvällä rintaäänellä*

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 24.06.2010 klo 13:29  
+
0
Meillä ei ainakaan tuo kaukopalkkaus toimi. Koira menee ihan sekaisin kun se näkee, että ruokaa(=palkka) on maassa mutta helvatus kun sinne ei pääse. Olen yrittänyt pyytää siltä ihan helppoja juttuja kuten istumista tai maahan menemistä, mutta koira tekee ne niin puolivillaisesti ja kauhean sähläyksen kera (kiire palkalle), etten ole kokenut tuota palkkaustapaa ihan meille sopivaksi, kun kerran normaali "nami taskusta"-tyylikin toimii ihan hyvin. Ehkä tuokin alkaisi toimimaan, jos kauan jaksaisi harjoitella, mutta tuntuu että se harjoittelu saattaisi syödä osan koiran motivaatiosta.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Raimundo

Raimundo
Viestimäärä: 144

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 20.07.2010 klo 09:14  
+
0
Heips! Täällä yksi TOKO-kärpäsen puraisema! :D
Olin katsomassa ekaa kertaa ikinä TOKO koetta, kun täti pyysi kuvaamaan koiransa suoritusta lauantaina. 2 päivää myöhemmin ilmoitin oman koiran ensi kuun lopun kokeeseen.
Ollaan treenattu PK-lajeja huomioiden, mutta hyppynouto on niin paljon vaiheessa, että olisi kiva saada muitakin tavoitteita ennen JK1:stä. Olen tutkaillut sääntöjä ja koira osaa ALO-luokan liikkeet. Tosin seisomista ollaan otettu vain lenkillä aiemmin (koira kävelee edellä ja annan seis-käskyn). Nyt olen ottanut sitä seuraamisestakin ja menee ok.
Tekee sen myös luoksetulosta tarvittaessa.

Dilemma onkin seuraava:
Haluaisin laittaa tavoitteeksi TK1:n täksi vuodeksi, mutta en halua hallikisoihin, kun Tane on vähän outo halleissa.
Täällä olisi 5 ulkoilmakoetta tänä vuonna, mutta kaikkiin ilmoittautuminen samoihin aikoihin. Jos ilmoitan 3:een, niin sitten enemmän painetta onnistua, jos 4:ään tai 5:een, niin sitten dilemma, jos 3 ekaa menee putkeen. Toisaalta osaa kyllä AVO-luokan liikkeet (nouto tarvitsee eniten hiomista), joten sitten voisi yrittää AVO-luokassa, jos ihme kävisi ja saisi 1.tuloksen 3:ssa ekassa.
3. kokeen ja 2 viimeisin välissä on noin kuukausi.
Mutta voiko muuttaa ilmoittautumista jälkeen päin ALO:sta AVO:on?
Ja toisaalta, onhan sitten ensi keväänäkin aikaa metsästää ne ALO:n 1.tulokset, jos jotain menee pieleen tänä vuonna 3 kokeen kohdalla. ELi ehkä nyt jäitä hattuun ja ei liikaa ahnehtemista.

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 23.07.2010 klo 11:38  
+
0
Ei siinä pitäisi mitään ongelmaa olla vaihtaa ilmoittautuminen myöhemmin ALO:sta AVO:on. Tiedän ainakin näin tehneitä.

Meillä tavoitteena saada se TK2 tänä vuonna. Ärsyttää nämä helteet joiden takia treenaaminen on jäänyt ihan minimiin. Piti elokuussa ekaan AVO:n kokeeseen mennä, mutta tällä treenimäärällä ei kyllä voi mennä minnekkään. Paikkamakuu on meillä se isoin ongelma enkä halua tuota kokeeseen viedä ennenkö se on ihan varma. Jos se pääsee sieltä nousemaan niin siinä on pitkä tie korjata se liike...muut liikkeet on kivalla mallilla.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 23.07.2010 klo 22:43  
+
0
Ja voi rähmän kähmä, meiltä jäi sitten SM-tokot väliin :( Sandra kehitti viime lauantaina megalomaanisen hotspotin kaulaansa, joka Aidanin avuliaalla "hoidolla" ei lähtenyt paranemaan, eli tänään haimme koiralle antibioottikuurin lekurista. Doupattu neiti jäi siis kotiin. Taisi olla aika selvä vihje siitä, ettei Sandran kanssa kannata edes kuvitella enää lähtevänsä arvokisoihin, tyydymme siis siihen että edes joskus saan tuosta valion..

Aidanin kanssa oli tänään kivat treenit, häiriötä tarvitaan kyllä ihan hirveästi että lähtee taas sujumaan tämä tokoiluhomma! 14.8. on möllitoko stadissa, joten siihen mennessä olisi saatava jotain rotia menoon :)

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 24.07.2010 klo 14:55  
+
0
Voisinpas tänne laittaa, että käytiin ekassa virallisessa kokeessa 18.7. ja saatiin ykköstulos pistein 162,5! Seuraavat kokeet on jo katsottu, tarkoitus olisi TK1 saada tämän vuoden aikana.

Wrong

Wrong
Viestimäärä: 12

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 12:37  
+
0
Mulla olis sellasta kysyttävää että miten tokossa toi "vierelle" käsky menee vai onko sellasta ollenkaan. Ja jos semmonen on niin miten sen kuuluis mennä/miten ootte teijän koirille opettanu? Kuuluuko "vierelle" mihin tokoluokkaan? Ja mitä muuta tokon alokasluokan liikkeisin kuuluu. Meillä on ongelmana ton koiran kaa että ei hoksaan missä kohdassa sen kuuluis vieressä olla ja meillä päin toko-koulutuksessa ei neuvota meitä ollenkaan kun on noutaja-järjestön pitämä ja meijän koira on paimenkoira niin ne kouluttajat käyttäytyy niin kuin meitä ei olisi. Aika ärsyttävää:mad: Mutta jos osaisitte neuvoa olisin kiitollinen :hymy:
rats live on no evil star

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 18:12  
+
0
Ihan muutama kysmys vaan. Pitääkö koiran ohjaajan kuulua johonkin yhditykseen kisoihin mennessä?
Ja kauanko ootte harjotellu koirienne kanssa ennen kun ootte menny virallisiin? :)))
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 08:56  
+
0
^^ "Vierelle" ei itsessään ole mikään liike. Jokainen liike alkaa ja päättyy perusasentoon, jossa koira istuu ohjaajan vasemmalla puolella. Itse olen opettanut tulemaan sivulle ihan namiohjauksella eli nami koiran nenässä kiinni ja ohjannut sen tulemaan sivulle. Tästä pikkuhiljaa häivytin käsiavun pois. Koira voi tulla sivulle etukautta tai kiertää ohjaajan takaa. Lore tulee etukautta sivulle. Imuttaminen on hyvä tapa opettaa oikeaa seuraamispaikkaa koiralle. Elikkäs nakki käteen ja housunsaumaan kiinni ja annat koiran syödä nakkia kokoajan kävellessä.

Alokas luokassa liikkeinä on: luoksepäästävyys, paikalla makaaminen 2min, seuraaminen kytkettynä sekä vapaana, maahanmeno seuraamisen yhteydessä, luoksetulo, seisominen liikkeen yhteydessä, hyppy sekä koirakon kokonaisvaikutus arvostellaan. Säännöt ja eri luokkien liikkeet ja niiden suoritustapa löytyy toko sääntövihosta: KLIK
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

(Viestiä on muokattu tiistaina, 27.07.2010 klo 08:58)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 11:15  
+
0

belgilö kirjoitti:

Meillä on nuorimman koiran(käyttölinjainen tervueren 18 kk)kanssa ongelma luoksepäästävyydessä.
Koira tykkää mielettömästi ihmisistä ja ihan repeää liitoksistaan jos joku yrittää sitä lähestyä.
Nyt ollaan siinä vaiheessa,että kun otan koiran sivulle ja vaadin sitä siinä istumaan pitäen katsekontaktin,henkilö voi lähestyä ja jäädä jopa seisomaan puolen metrin päähän.
Koiraan koskeminen ei vielä onnistune,mutta pitäisi alkaa jo sitäkin yrittämään.

Kuinka suuri virhe on,jos koira nousee tuomaria vastaan tai jopa hyppää tätä vasten?
Meneekö ko liike nollille? Koira ei ole missään nimessä agressiivinen.

Muut liikkeet alkaisi olla koevalmiit.



Minä olen harjoitellut luoksepäästävyyden niin, että alussa reenikaveri käy vaan lähellä, koira istuu sivulla ja minä syötän nonstoppina koiralle namia. Tätä toistetaan samalla reenikerralla useamman kerran peräjälkeen (eli siis kaveri käy vieressä, kävelee pois, käy uudelleen vieressä kävelee pois jne). Pikkuhiljaa reenikaveri voi tulla lähemmäs, ehkä koskeakkin koiraan samalla kun syötän edelleen nostoppina nameja. Tästä sitten lähtään etenemään niin että namitusta aletaan harventamaan siihen asti kunnes pystyn antamaan namin vasta kun kaveri on käynyt siinä koskemassa koiraan. Ei se auta kuin harjoitella :) Luoksepäästävyys opetetaan koiralle siis suoritettavaksi liikkeeksi kuten muutkin. Meillä muuten syliin menevät koirat mieltävät tuon tilanteen liikkeeksi, joka suoritetaan tietyllä tapaa (eli vieressä istumalla ja minua napittamalla kun ihminen lähestyy).


  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 03:30)